Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Aurora på søndag 28. mars 2021, klokken 06:15

Tittel: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: Aurorasøndag 28. mars 2021, klokken 06:15
Heisann! Prøver å overtale mutteren til å bytte til ren elbil, noe hun i utgangspunktet er ganske interessert i. Det som holder henne tilbake nå etter å ha prøvekjørt Mach-E er at hun mener bagasjerommet er litt lite (noe som med vår brukscase ikke er et problem) men mest av alt at hun ikke helt ser det økonomiske i det. Vi kjører rundt 30k i året, 85% bykjøring og 15% semi-langkjøring (i.e Bergen-Voss / Bergen-Karmøy)

Et argument jeg har lyst å bringe for henne er at vi sparer på service, for slik det er nå så er service på outlanderen relativt kostbart med rundt 10k i året, men jeg kan ikke nok om elbil til å vite om det er noe særlig besparelse her? Er det noen andre momenter utover bensinkostnader og bom jeg ikke tenker på? Ladeboks har vi allerede installert hjemme, og det er bare snakk om en mindre oppgradering så er den klar til å lade en elbil også!
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: turfsurfsøndag 28. mars 2021, klokken 09:33
Sitat fra: raymondberg@gmail.com på søndag 28. mars 2021, klokken 06:15
Et argument jeg har lyst å bringe for henne er at vi sparer på service, for slik det er nå så er service på outlanderen relativt kostbart med rundt 10k i året, men jeg kan ikke nok om elbil til å vite om det er noe særlig besparelse her? Er det noen andre momenter utover bensinkostnader og bom jeg ikke tenker på?
Service er jo hovedsaklig rimeligere. Ellers er det jo stort sett drivstoff og bom dere sparer på. Er jo relativt greit å sette opp ett regneark og se på månedlige kostnader.

En ting som skjer ved kjøp av nybil er jo at man da vil utsette kjøp av nye dekk, neste service og ha lengre garanti gjenværende.

Nå vet jeg ikke hvorfor dere har sett på mach-e, men med det største batteriet og firehjulstrekk er den jo ikke den billigste. En måte å senke kostnader på er jo ved å kjøpe en rimeligere bil. Kommer mange interessante biler i denne klassen nå.

Fra VAG konsernet er ID4 allerede på markedet med bakhjulstrekk, og kommer med AWD til sensommeren/høsten. Så kommer Skoda Enyaq og Audi etron Q4. Skal ikke se bort i fra at den siste er den som blir først ute med AWD. Og så har vi Ioniq 5 fra Hyundai som er rett om hjørnet, og konsernslektning Kia EV6 som jeg personlig synes er veldig spennende biler. Til slutt har vi MG Marvel R og Tesla Model Y (som kanskje er bagasjevinneren her) mot slutten av året.
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: Daniel_0007søndag 28. mars 2021, klokken 18:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 28. mars 2021, klokken 09:33
Sitat fra: raymondberg@gmail.com på søndag 28. mars 2021, klokken 06:15
Et argument jeg har lyst å bringe for henne er at vi sparer på service, for slik det er nå så er service på outlanderen relativt kostbart med rundt 10k i året, men jeg kan ikke nok om elbil til å vite om det er noe særlig besparelse her? Er det noen andre momenter utover bensinkostnader og bom jeg ikke tenker på?
Service er jo hovedsaklig rimeligere. Ellers er det jo stort sett drivstoff og bom dere sparer på. Er jo relativt greit å sette opp ett regneark og se på månedlige kostnader.

En ting som skjer ved kjøp av nybil er jo at man da vil utsette kjøp av nye dekk, neste service og ha lengre garanti gjenværende.

Nå vet jeg ikke hvorfor dere har sett på mach-e, men med det største batteriet og firehjulstrekk er den jo ikke den billigste. En måte å senke kostnader på er jo ved å kjøpe en rimeligere bil. Kommer mange interessante biler i denne klassen nå.

Fra VAG konsernet er ID4 allerede på markedet med bakhjulstrekk, og kommer med AWD til sensommeren/høsten. Så kommer Skoda Enyaq og Audi etron Q4. Skal ikke se bort i fra at den siste er den som blir først ute med AWD. Og så har vi Ioniq 5 fra Hyundai som er rett om hjørnet, og konsernslektning Kia EV6 som jeg personlig synes er veldig spennende biler. Til slutt har vi MG Marvel R og Tesla Model Y (som kanskje er bagasjevinneren her) mot slutten av året.

Id4 har vel litt større bagasjerom men husk at mach-e har en frunk som får plass til litt.
Id4 er jo dyrere enn mach-e og spesielt 4x4 utgaven. Men klarer man seg med bakhjuls trekk så ligger noen 1st versjoner på finn fra forhandlere.
Kia ev6 blir lansert om 2 dager og, kan være en spennende bil, spørs litt på pris.

Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 28. mars 2021, klokken 22:41
Den store kostnaden kan ofte bli verditap. Santander har en artikkel om det:
" For nye biler har verditapet tradisjonelt sett ligget på rundt 20 prosent det første året, og 10 prosent i året videre."
https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/miljo-og-teknologi/verditap-bor-du-velge-diesel-eller-elbil/
Forsikringsprisene kan variere fra bil til bil, så det kan man også sjekke opp og ta med i regnestykket.

Bompenger er bare et halvveis argument nå, siden man må betalte bompenger for helelektriske biler mange steder.

Det jeg er skeptisk til når det gjelder hybrider, er at man får dobbel opp av allt som slites og som kan gå i stykker, og at enkelte bilmodeller kan bli kompakte og vanskelige å reparere. På Outlander PHEV går vel dobbel drivlinje utover bagasjeplassen.
Helelektriske biler kan ha få servicepunkter.

Helektriske biler med 4-hjulstrekk har tradisjonellt sett vært dyre og sære, så jeg hadde ønska meg Outlander PHEV, hvis den ikke hadde vært uaktuell, siden man ikke kan kjøre i kollektivfeltet. Vi får håpe Mach-E er et bra alternativ.

Ellers vil jeg advare mot å bruke ekte epostaddresse som brukernavn, av hensyn til personvern og spam.
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: Auroramandag 29. mars 2021, klokken 04:10
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 28. mars 2021, klokken 22:41
Ellers vil jeg advare mot å bruke ekte epostaddresse som brukernavn, av hensyn til personvern og spam.
Takk for tips :)

Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: Auroramandag 29. mars 2021, klokken 04:12
Firehjuls trekk er et must da vi bor et sted der det om vinteren kan komme mye snø og har en ganske bratt bakke opp til huset! Mach E er valgt av flere grunner, blant annet pris og størrelse!
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: Barfotmandag 29. mars 2021, klokken 07:27
Ser du på Mach-E, 4x4 long range, kan jeg og anbefale å se på de rimelige versjonene av Jaguar I-Pace EV-320. Disse ligger nye fra 597.000,-

Er i samme situasjon selv, men 7-seter diesel Outlander og bare fy søren så flott Jaguaren er ! Var som å sette seg på pinnestol å komme inn igjen i Outlanderen.

Prismessig er Jaguaren veldig lik den dyreste Mach-E. Men i forhold til bagasjeplass, iallefall i vår Diesel Outlander, er det "mye" mindre plass i de e-lbilene vi har sett på nå. Rav4 Plug-in vare dog veldig fin, og i en rimeligere versjon, opp mot 100.000 billigere enn både Mach-E og I-Pace.
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: Radialmandag 29. mars 2021, klokken 13:54
Outlander PHEV virker som å være en utrolig driftsikker bil, med veldig lite feil egentlig.
De har rulla gode 10 år på norske veier, og meg bekjent er det bare rusta som tar dem foruten slitedeler som kommer uansett drivlinje. Hvordan kan det koste 10k i året for å vedlikeholde denne egentlig?
Bremser, understell etc vil slites minst like mye på en el-bil, faktisk raskere i mange tilfeller.

Det er derimot drivstoff-kostnadene som gjør elektrisk lønnsomt og attraktivt.
Kjører selv bare 16k i året, men sparer ca 30k i året kontra forrige bil (som ikke var gjerrig, skal det sies) med min MG ZS ,som for øvrig er en noe "tørst" bil i sitt segment også.
Beholder jeg den i de 7 årene jeg har garanti, er det alene 210 000kr i sparte drivstoff-kostnader med dagens drivstoffpriser. ZS er så enkel at jeg kan ta alt av generelle slitedeler selv, og delene er svært rimelige utenlands (får det meste i MG esker på aliexpress ;D)

Det er nok sparte drivstoff-kostnader man må beregne som lønnsomt, for bom-fritak er på vei bort, og biler skal generelt ut av bykjernene landet rundt uansett drivstoff.
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: turfsurfmandag 29. mars 2021, klokken 14:12
Sitat fra: Radial på mandag 29. mars 2021, klokken 13:54
Det er nok sparte drivstoff-kostnader man må beregne som lønnsomt, for bom-fritak er på vei bort, og biler skal generelt ut av bykjernene landet rundt uansett drivstoff.
Det er jo ett 50% tak på bompengetakst på elbil, så bruker man 50000,- i året med fossil er det fremdeles 25000,- spart med elbil.
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: johnsalfmandag 05. april 2021, klokken 09:13
Synes det er merkelig å se på Mack-e som alternativet til Outlander. (Lav, lite bagasjerom, dyr).
Id4, Enyaq, Kia Ev6 og ikke minst Hyundai I5 er vel mer relevante med stor, rommelig kupé - og er rimeligere. Alle har stort bagasjerom.
Service på elbiler er generelt rimelig, på Hyundai I5 får en kjøpt 3år/45.000km til ca 11.000 (det er med 10% rabatt for forhåndskjøp) - altså MYE rimeligere enn 10.000 i året. (Antar konkurrentene er enda rimeligere pga lengre serviceintervall).
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: RJKtirsdag 06. april 2021, klokken 00:22
Sitat fra: johnsalf på mandag 05. april 2021, klokken 09:13
Synes det er merkelig å se på Mack-e som alternativet til Outlander. (Lav, lite bagasjerom, dyr).
Id4, Enyaq, Kia Ev6 og ikke minst Hyundai I5 er vel mer relevante med stor, rommelig kupé - og er rimeligere. Alle har stort bagasjerom.
Service på elbiler er generelt rimelig, på Hyundai I5 får en kjøpt 3år/45.000km til ca 11.000 (det er med 10% rabatt for forhåndskjøp) - altså MYE rimeligere enn 10.000 i året. (Antar konkurrentene er enda rimeligere pga lengre serviceintervall).

11 K på 3 år/45 000 km høtes dyrt ut, når jeg sammenligner med mine servicepriser. ca 2 500,- for første og tredje service, og forventet 1 500,-dyrere på den i midten. Dvs 9 000,-til sammenligning. Så hva gjør denne så dyr?

Mitsubishi er dyre på service er min erfaring. Så her er det uansett endel å spare.
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: johnsalftirsdag 06. april 2021, klokken 16:27
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. april 2021, klokken 00:22
Sitat fra: johnsalf på mandag 05. april 2021, klokken 09:13
Synes det er merkelig å se på Mack-e som alternativet til Outlander. (Lav, lite bagasjerom, dyr).
Id4, Enyaq, Kia Ev6 og ikke minst Hyundai I5 er vel mer relevante med stor, rommelig kupé - og er rimeligere. Alle har stort bagasjerom.
Service på elbiler er generelt rimelig, på Hyundai I5 får en kjøpt 3år/45.000km til ca 11.000 (det er med 10% rabatt for forhåndskjøp) - altså MYE rimeligere enn 10.000 i året. (Antar konkurrentene er enda rimeligere pga lengre serviceintervall).
Om de har noen reell grunn, eller de bare tenker de kan dra inn litt mer penger på en litt dyrere bil, aner jeg ikke. Har bare lest at det ligger i dette området. Og uansett blir det mye rimeligere enn det trådstarter oppgir for Outlander (og de fleste fossilbiler) - og en svært liten del av de totale bilkostnader.

11 K på 3 år/45 000 km høtes dyrt ut, når jeg sammenligner med mine servicepriser. ca 2 500,- for første og tredje service, og forventet 1 500,-dyrere på den i midten. Dvs 9 000,-til sammenligning. Så hva gjør denne så dyr?

Mitsubishi er dyre på service er min erfaring. Så her er det uansett endel å spare.
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: 1317142119onsdag 07. april 2021, klokken 12:14
Kan vel også være greit å ha i bakhodet for moren din at Mitsubishi som bilmerke var bare timer fra å forsvinne fra det norske markedet i fjor høst. Det som reddet dem var en ny hybrid-SUV i mellomklassen med en utdøende ladeteknologi (Chademo). Det vil være høyrisiko å eie Mitsubishi fremover, for verditapet vil vokse ettersom bilmerket blir glemt av markedet og da er man inne i en ond sirkel man ikke kommer ut av. Det er umulig å spå fremtiden, men hadde jeg hatt Mitsubishi så hadde jeg lagt den ut for salg for lenge siden. Såfremt det ikke er et alternativ å beholde den til den dør.

Den nye, relativt sett dårlig teknologiske, hybridbilen til Mitsubishi er en direkte konkurrent av elbiler med tilstrekkelig rekkevidde for de fleste. Hvem andre enn de som prinsipielt hater elbiler kommer til å kjøpe den? Kjører man ofte langt er hybridbil uansett ikke anbefalt, så det er ikke en bil for de som bor 500 km unna nærmeste Joker heller.
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: RJKonsdag 07. april 2021, klokken 17:02
Mitsubishi har allerede en etterfølger til Outlander. Forskjellen er at de ikke vil selge den i Europa. Tror det rett og slett beror på at de må ha et høyt salg av rene elbiler for å unngå bøter i mangemillioner-klassen, siden de ikke har kommet med noen erstatter til I-Miev, slik at det bare er hybrider som skal bære overgangen for de.

Altså er det rett og slett et økonomisk valg. Det blir mer lønnsomt å kutte ut det europeiske markedet, fremfor å utvikle og prøve å selge en elbil. Det beste de ville fått ut nå, er brandede versjoner av Peugeot E-205 og E-2005, som uansett bare ville trukket ned salgstallene for de andre "søster-merkene".

Men hadde de gjort det, og samtidig kommet med den nye hybridversjonen av Outlander, samt denne Eclipse, som vel mer eller mindre er en ASX-erstatter mer enn en Outlander-erstatter.
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 07. april 2021, klokken 21:22
Sitat fra: RJK på onsdag 07. april 2021, klokken 17:02
Mitsubishi har allerede en etterfølger til Outlander. Forskjellen er at de ikke vil selge den i Europa. Tror det rett og slett beror på at de må ha et høyt salg av rene elbiler for å unngå bøter i mangemillioner-klassen, siden de ikke har kommet med noen erstatter til I-Miev, slik at det bare er hybrider som skal bære overgangen for de.

Altså er det rett og slett et økonomisk valg. Det blir mer lønnsomt å kutte ut det europeiske markedet, fremfor å utvikle og prøve å selge en elbil. Det beste de ville fått ut nå, er brandede versjoner av Peugeot E-205 og E-2005, som uansett bare ville trukket ned salgstallene for de andre "søster-merkene".

Men hadde de gjort det, og samtidig kommet med den nye hybridversjonen av Outlander, samt denne Eclipse, som vel mer eller mindre er en ASX-erstatter mer enn en Outlander-erstatter.

Mitsubishi har ikke no sammarbeid med psa utenom i-miev så rebranda peugeot er nok uaktuelt men de er i allianse med nissan og Renault , går rykter om at både Renault og Mitsubishi kommer med rebranda versjoner av Ariya
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: RJKonsdag 07. april 2021, klokken 23:29
Det har du rett i. Jeg hadde i mitt hode fått for meg at de havnet under Stellantis, men de er nok fremdeles i allianse med Renault og Nissan.
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: el-Htorsdag 08. april 2021, klokken 19:28
Sitat fra: RJK på onsdag 07. april 2021, klokken 17:02
Mitsubishi har allerede en etterfølger til Outlander. Forskjellen er at de ikke vil selge den i Europa. Tror det rett og slett beror på at de må ha et høyt salg av rene elbiler for å unngå bøter i mangemillioner-klassen, siden de ikke har kommet med noen erstatter til I-Miev, slik at det bare er hybrider som skal bære overgangen for de.

Altså er det rett og slett et økonomisk valg. Det blir mer lønnsomt å kutte ut det europeiske markedet, fremfor å utvikle og prøve å selge en elbil. Det beste de ville fått ut nå, er brandede versjoner av Peugeot E-205 og E-2005, som uansett bare ville trukket ned salgstallene for de andre "søster-merkene".

Men hadde de gjort det, og samtidig kommet med den nye hybridversjonen av Outlander, samt denne Eclipse, som vel mer eller mindre er en ASX-erstatter mer enn en Outlander-erstatter.

Den nye Outlander lages ikke som hybrid, kun med stor bensinmotor det er derfor den ikke blir solgt i Europa. mulig den kommer som hybrid i slutten av 2022. Eclipse leveres i europa fordi Den tyske importøren maste om å få denne fordi det selges mere av den der og at det var nettopp lansert ny hybridutgave av den. Outlander er ikke så populær ellers i Europa som den var i Norge.
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: RJKtorsdag 08. april 2021, klokken 21:30
Sitat fra: el-H på torsdag 08. april 2021, klokken 19:28
Sitat fra: RJK på onsdag 07. april 2021, klokken 17:02
Mitsubishi har allerede en etterfølger til Outlander. Forskjellen er at de ikke vil selge den i Europa. Tror det rett og slett beror på at de må ha et høyt salg av rene elbiler for å unngå bøter i mangemillioner-klassen, siden de ikke har kommet med noen erstatter til I-Miev, slik at det bare er hybrider som skal bære overgangen for de.

Altså er det rett og slett et økonomisk valg. Det blir mer lønnsomt å kutte ut det europeiske markedet, fremfor å utvikle og prøve å selge en elbil. Det beste de ville fått ut nå, er brandede versjoner av Peugeot E-205 og E-2005, som uansett bare ville trukket ned salgstallene for de andre "søster-merkene".

Men hadde de gjort det, og samtidig kommet med den nye hybridversjonen av Outlander, samt denne Eclipse, som vel mer eller mindre er en ASX-erstatter mer enn en Outlander-erstatter.

Den nye Outlander lages ikke som hybrid, kun med stor bensinmotor det er derfor den ikke blir solgt i Europa. mulig den kommer som hybrid i slutten av 2022. Eclipse leveres i europa fordi Den tyske importøren maste om å få denne fordi det selges mere av den der og at det var nettopp lansert ny hybridutgave av den. Outlander er ikke så populær ellers i Europa som den var i Norge.

Neivel?

https://www.mitsubishicars.com/outlander-phev/2021 (https://www.mitsubishicars.com/outlander-phev/2021)

EDIT:

"Ikke ladbar hybrid fra starten"

https://www.tv2.no/a/11962458/ (https://www.tv2.no/a/11962458/)

2:40 inni denne:

https://www.youtube.com/watch?v=h7RnI34geo8 (https://www.youtube.com/watch?v=h7RnI34geo8)
Tittel: Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
Skrevet av: Barfotfredag 09. april 2021, klokken 16:06
Vi bytter fra Outlander diesel til en lett brukt EV400 I-Pace.

Grunn :
Liker ikke VAG eller Møller bil og lang ventetid på 4x4 modeller.
XC40 blir for lite bagasjerom og nesten 6 mnd ventetid.
For lang ventetid på Ionic5 / Kia EV6
E-tron 50 - for kort kjørelengde
E-Tron 55 - for dyr
Mach-E - sliter med å få prøvekjørt og lang ventetid.
Enyaq 4x4 - for lang ventetid, er nesten et år før man kan få bil.
Tesla Y - tja, når kommer den egenlig når fabrikken ikke er ferdig engang og mange allerede venter på sin bil ?
Polestar 2 - for liten inni, ellers veldig flott bil :-) Kort leveringstid på ferdig spekka modeller er bra.
MB EQC - noe dyr.


Og - ikke minst - I-Pace var fantastisk god å kjøre, var som å sette seg på en pinnestol når man kom inn i Outlanderen igjen :-)

Prismessig er mange av disse modellene jeg ramser opp over veldig like og vi går for kjøp, ikke leasing. Nesten 300.000 for å leie bil i 3 år er hinsides dyrt og jeg antar vi er på ca.  200.000 i kostnader for I-pace i de neste 4 årene nå, selvfølgelig ikke lett å si, men antar man halvering av ny-pris på 5 år, så er vi der.
Service i ennå 2 år er inklusive og da resterende 4 års garanti på bil og 7 år/150.000 km på batteri.