Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: emmern på mandag 18. januar 2021, klokken 01:40
Jeg er en lykkelig eier av en 2021 Performance med 20" vinterdekk som bestilles med bilen.
Jeg merker at denne har veldig lett for å skli til siden i svinger osv på snøføre. Jeg har ikke hatt dette med Sen jeg hadde før.
Er det rett og slett slik disse 20" lavprofil vinterdekkene er?
Sjekk denne:
https://www.youtube.com/watch?v=67Q5teFofdY
Kjører LR og den sitter godt. Det som kan være uvant for mange er at bilen er bakhjulsdrevet frem til disse slipper. Først da trår forhjulene inn. I sving med pådrag så merkes det med at baken slipper seg litt ut, for så å sitte dønn. Uvant om man ikke har kjørt bakhjulsdrevet bil før. Kan det være det du opplever?
Enig i det handyman skriver. Bilen er satt opp mer mot overstyring enn understyring, noe jeg også syntes var uvant i starten. Samme gjelder når man skal til venstre i en rundkjøring uten gasspådrag. Spesielt med piggfrie vinterdekk kan man oppleve at ræva sparker litt ut.
Etter hvert som man blir kjent med bilen og blir komfortabel med stabiliseringssystemet så er dette noe av det jeg liker med bilen. Man kjenner fort hvordan grepet er og hvor limiten ligger, samtidig som at bilen ikke lar deg miste kontrollen.
Siden du også har performance burde du ta en runde på et åpent område med og uten track mode! Da blir du fort kjent med bilen og hvordan den oppfører seg. Når man har testet track mode med bakhjulstrekk og null stabiliseringshjelp, skjønner man fort hvor enormt bra tesla sine hjelpesystemer er. Pluss at det er hysterisk morsomt å leke seg litt :D
Jeg støtter TBs forslag om manuell "snow mode". Selv om det kan være greit med litt overstyring som advarsel om at det er glatt, så er det ikke alltid ønskelig, for eksempel med tilhenger. Min 2016 TMX hadde fast 4-hjulstrekk når det var kaldere enn +2, så dette er ikke helt ukjent for Tesla.
Sitat fra: Ludde på mandag 18. januar 2021, klokken 08:47
Enig i det handyman skriver. Bilen er satt opp mer mot overstyring enn understyring, noe jeg også syntes var uvant i starten. Samme gjelder når man skal til venstre i en rundkjøring uten gasspådrag. Spesielt med piggfrie vinterdekk kan man oppleve at ræva sparker litt ut.
Etter hvert som man blir kjent med bilen og blir komfortabel med stabiliseringssystemet så er dette noe av det jeg liker med bilen. Man kjenner fort hvordan grepet er og hvor limiten ligger, samtidig som at bilen ikke lar deg miste kontrollen.
Siden du også har performance burde du ta en runde på et åpent område med og uten track mode! Da blir du fort kjent med bilen og hvordan den oppfører seg. Når man har testet track mode med bakhjulstrekk og null stabiliseringshjelp, skjønner man fort hvor enormt bra tesla sine hjelpesystemer er. Pluss at det er hysterisk morsomt å leke seg litt :D
Enig at dette er veldig morsomt når man kommer fra forhjulsdreven diesel stasjonsvogn. Prøvde å fremprovosere en sleng på en åpen snøbelagt parkeringsplass på søndag, men klarte ikke å få sleng uansett for mye gass jeg ga i svingen. Så skal nok ganske mye til for å miste kontrollen ja.
Sitat fra: emmern på mandag 18. januar 2021, klokken 01:40
Jeg er en lykkelig eier av en 2021 Performance med 20" vinterdekk som bestilles med bilen.
Jeg merker at denne har veldig lett for å skli til siden i svinger osv på snøføre. Jeg har ikke hatt dette med Sen jeg hadde før.
Er det rett og slett slik disse 20" lavprofil vinterdekkene er?
De medfølgende 20" dekkene er veldig bra, Nokian Hakka R3. Enkle å få solgt også. Jeg gikk over til 18" halv-smidde felger med Conti VikingContact7, det gjorde bilen enda bedre på føret som har vært nå. Det sagt, hadde mye bedre grep ved aksellerasjon på strak vei med 20" Hakka.
Alle TM3 kjører primært på bakhjul og korrigerer kun ved behov. Det vil si at rumpa rekker å slippe litt før den begynner å korrigere. Det betyr også at dersom du er i en sving og tråkker litt på gassen så kjører du ut bakenden litt før den rekker å korrigere.
TC i TM3 minner meg veldig om en CLK320 4matic jeg kjørte for ~10 år siden. Der kunne du gjøre samme greia, men TM3 er mye tightere så jeg kjenner det mye bedre
For de som ikke er vant med det: Med helelektrisk styrt AWD og traction control/stabilitetskontroll gjør bilen mye forskjellig for å prøve å holde deg på veien. Det kan føles veldig rart og det er ofte mye lyder involvert. Dersom man ikke er utenom det vanlige god på glattkjøring så er det beste å styre den veien man skal og la bilen gjøre jobben for deg.
På biler som denne med hard regenerering vil det å slippe gassen føre til at dekkene slipper litt, men så fort TC/ESP begynner å jobbe så overstyrer den regenerering. Så hvis du først har sluppet gassen bør du vente til bilen har "hentet seg inn" før du begynner å gasse igjen. Dersom du avpasser fart tidsnok og er rolig i bevegelser på ratt og gass så er TM3 en kjempebra vinterbil, selv med høy regen.
Unntakene er nedoverbakke der regen kan få bilen til å skli litt, som ikke er optimalt. Det sagt så er det stort sett en kombinasjon av for høy fart og dårlig grep som gjør at man sklir i nedoverbakker, og ikke regen sin skyld. Man skal klare å stoppe så det blir litt for tynt å si at "dersom bilen fikk rulle hadde den ikke sklidd".
Og så er det selvfølgelig særunntak.
Håpløst å leke seg med LR på vinterføret. Den sitter som støpt. ::) :-1:
Sitat fra: knegg på mandag 18. januar 2021, klokken 10:31
Håpløst å leke seg med LR på vinterføret. Den sitter som støpt. ::) :-1:
Sånn er det med de fleste biler som vil ha maks på sikkerhetsvurdering.
Alle bilprogrammer som tester biler klager på å ikke kunne slå av TC/ESP fullstendig.
SR+ derimot:
https://www.youtube.com/watch?v=-V9B9Cz_LQs
Skulle ønske man kunne skru av regenerering jeg.. Liker bedre at bilen triller når det er glatt
Sitat fra: Kjettern på mandag 18. januar 2021, klokken 12:54
Skulle ønske man kunne skru av regenerering jeg.. Liker bedre at bilen triller når det er glatt
Det kan du gjøre i trackmode, behold alt likt som vanlig i ditt eget oppsett men med regenerering i 0 så er bilen helt lik å kjøre.
Takk for svar så langt folkens!
Sitat fra: Handyman på mandag 18. januar 2021, klokken 08:18
Kjører LR og den sitter godt. Det som kan være uvant for mange er at bilen er bakhjulsdrevet frem til disse slipper. Først da trår forhjulene inn. I sving med pådrag så merkes det med at baken slipper seg litt ut, for så å sitte dønn. Uvant om man ikke har kjørt bakhjulsdrevet bil før. Kan det være det du opplever?
Når jeg f.eks. triller ned en nedoverbakke så sklir den ut i svingen uten at jeg gasser noe spesielt. Men så er det full regen på da. Hvis ieg svinger brått så fortsetter den bare rett fram, og jeg synes denne gjør det mye mer enn min S gjorde.
Selg Nokian dekka, sett på CVC7 i 245 35 20
Sitat fra: emmern på mandag 18. januar 2021, klokken 13:15
Takk for svar så langt folkens!
Sitat fra: Handyman på mandag 18. januar 2021, klokken 08:18
Kjører LR og den sitter godt. Det som kan være uvant for mange er at bilen er bakhjulsdrevet frem til disse slipper. Først da trår forhjulene inn. I sving med pådrag så merkes det med at baken slipper seg litt ut, for så å sitte dønn. Uvant om man ikke har kjørt bakhjulsdrevet bil før. Kan det være det du opplever?
Når jeg f.eks. triller ned en nedoverbakke så sklir den ut i svingen uten at jeg gasser noe spesielt. Men så er det full regen på da. Hvis ieg svinger brått så fortsetter den bare rett fram, og jeg synes denne gjør det mye mer enn min S gjorde.
Jeg kan ikke fordra mye regen, kjører alltid i Low, og det holder i massevis for meg. Sikkert noe av forklaringen, men når det er glatt nok "går det rett frem uansett". Piggdekk er for meg like aktuelt som å kjøre ICE-bil.
Dette er kun for at tesla skal selge flere biler. Små bremselys / blinklys var ikke nok.
Bakre motor har litt "lagg" i forhold til den fremre også, det hjelper ikke på saken.
Det er "dessverre" en lett fiks, for de som gidder å ta seg bryet.
Man må kontakte vegvesen og få litt medie oppmerksomhet.
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Bakre motor har litt "lagg" i forhold til den fremre også, det hjelper ikke på saken.
Du mener vel motsatt? Bakre er i bruk hele tiden.
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.
Om ikke farlig så i det minste ubehagelig, så jeg er ikke helt sikker på hvorfor du skulle gjøre det?
Sitat fra: emmern på mandag 18. januar 2021, klokken 13:15
Når jeg f.eks. triller ned en nedoverbakke så sklir den ut i svingen uten at jeg gasser noe spesielt. Men så er det full regen på da. Hvis ieg svinger brått så fortsetter den bare rett fram, og jeg synes denne gjør det mye mer enn min S gjorde.
I tilfelle du ikke var klar over det: hvis du dytter girspaken et halvt hakk opp/ned (avhengig av om du er i drive/reverse) så setter du den i nøytral, da triller den uten regen. Det kan oppleves tryggere i nedoverbakker.
Ment som et tips, ikke argument.
Sitat fra: thebadger på tirsdag 19. januar 2021, klokken 09:19
I tilfelle du ikke var klar over det: hvis du dytter girspaken et halvt hakk opp/ned (avhengig av om du er i drive/reverse) så setter du den i nøytral, da triller den uten regen. Det kan oppleves tryggere i nedoverbakker.
Ment som et tips, ikke argument.
Ja kanskje jeg burde gjøre det. Burde ha vært en setting mellom "Hold" og "Roll"
Sitat fra: emmern på tirsdag 19. januar 2021, klokken 09:38
Ja kanskje jeg burde gjøre det. Burde ha vært en setting mellom "Hold" og "Roll"
Creep du tenker på?
Sitat fra: thebadger på tirsdag 19. januar 2021, klokken 10:06
Creep du tenker på?
Nei den vil vel rulle når du slipper bremsen, jeg vil ikke det heller, vil helst ha "stop". Jeg vil at den skal stoppe opp, men ikke bremse så hardt på snøføre. Jeg husker ikke innstilligene, men jeg mener å huske at det ikke var noen "chill" regen setting.
Sitat fra: emmern på tirsdag 19. januar 2021, klokken 10:17
Sitat fra: thebadger på tirsdag 19. januar 2021, klokken 10:06
Creep du tenker på?
Nei den vil vel rulle når du slipper bremsen, jeg vil ikke det heller, vil helst ha "stop". Jeg vil at den skal stoppe opp, men ikke bremse så hardt på snøføre. Jeg husker ikke innstilligene, men jeg mener å huske at det ikke var noen "chill" regen setting.
Det var normal og low frem til 2021, nå har du kun normal.
Selv skulle jeg ønske det er enda kraftigere regen. Én-pedalskjøring er bare himmelsk.
Vil tro det bare er snakk om tilvenning og/eller egentrening.
Har selv grove bakker og svinger i nabolaget som er farlige ved høy fart og dårlig "gasskontroll". Løsningen er; lav fart og kontrollert deakselerasjon.
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.
Akkurat som det er med andre biler med 4x4?
Om det er glatt så bråslipper man selvsagt ikke gassen i en sving, det er å be om trøbbel.
For meg høres alt som er beskrevet her ut som førerfeil - folk får enten kjøpe seg en "kjipere bil" eller lære seg å kjøre den de har kjøpt. På godt og vondt.
Sitat fra: Kjettern på mandag 18. januar 2021, klokken 12:54
Skulle ønske man kunne skru av regenerering jeg.. Liker bedre at bilen triller når det er glatt
I nedoverbakker kan du vippe girspaken lett så havner du i nøytral og bilen ruller fritt. :)
I dag var første gang jeg har opplevd at regen 'låser' hjulene. Greit subbete nå, det har kommet kanskje 10cm snø i løpet av dagen og mange gater er ikke brøytet ennå. Jeg husker fra andre biler jeg har hatt at dette føret er noe ESP, antispinn, ABS.. sliter litt med. Løsningen er å ta det pent. Det inkluderer å *ikke* slippe wattpedalen brått ut. Regen er jo bare en brems, sklir du har du bremset for hardt, slipp wattpedalen roligere neste gang. ;)
(har ikke prøvd bilen på skikkelig holkeføre ennå. I følge yr.no får jeg muligheten snart..)
Har ingen problemer lenger, men skled forbi innkjøringa mi på blankis første gang🙈 du regulerer bare med litt tilvenning så du treffer et sweetspot som ligner fri... nå går det gansje automatisk. Trenger null low. Men klart en helt regenløs snowmide kunne vært enklere
Sitat fra: olekvi på tirsdag 19. januar 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.
Akkurat som det er med andre biler med 4x4?
Om det er glatt så bråslipper man selvsagt ikke gassen i en sving, det er å be om trøbbel.
For meg høres alt som er beskrevet her ut som førerfeil - folk får enten kjøpe seg en "kjipere bil" eller lære seg å kjøre den de har kjøpt. På godt og vondt.
Hvordan kan du mene det er likt andre biler med AWD? Problemet folk mener er regen som hugger hardt i svingen og vil føles veldig skummelt for noen.
Det er absolutt ingen førerfeil. Problemet er at de ikke har en egen vintermodus som ville løst alle problemer.
En bakhjulstrekker oppfører seg akkurat likt hvis du gjør samme tabben. Det handler bare om å lære seg å kjøre bil på glatta.
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 19:57
En bakhjulstrekker oppfører seg akkurat likt hvis du gjør samme tabben. Det handler bare om å lære seg å kjøre bil på glatta.
Eller Tesla kan få fingeren ut og legge til egen snømodus. Nå har jeg ikke kjørt så mye Model S, men 3'ern er rett og slett ekkel til tider på glatt føre. Jeg bor godt oppi høyden og kjører kun på snø og isdekte veier.
Fysikkens lover kan man ikke programmere seg vekk fra. Man må som sjåfør vite hvordan de fungerer og justere kjørestilen sin etter forholdene.
I ditt tilfelle er det kanskje blanding av kjørestil og feil dekk for forholdene der du ferdes?
Jeg synes Model 3 er aldeles glitrende på vinterføre. Får man ukontrollerbar sleng på bilen når man slipper gassen på vei inn i en sving så holder man alt for høy fart i forhold til kjøreforholdene.
(Ps. Nå seg tråden gjelder performance spesielt, så kan være forskjeller der)
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:09
Fysikkens lover kan man ikke programmere seg vekk fra. Man må som sjåfør vite hvordan de fungerer og justere kjørestilen sin etter forholdene.
I ditt tilfelle er det kanskje blanding av kjørestil og feil dekk for forholdene der du ferdes?
Hva er det du mener? Det handler da ikke om noen fysiske lover, men at bilen slipper lett på bakhjulene pga regen.
Regen i kombinasjon med at bilen går så mye den klarer på kun bakhjulene gjør at bilen føles mye mer usikker enn en bil med gjevnere fordeling, kanskje også biler som er litt raskere med å hente inn framhjulene.
Dette har det vært snakk om mange ganger og teslabjørn har vel noen videoer om det også. Det er selvfølgelig piggdekk på bilen.
Sitat fra: Randeboy på tirsdag 19. januar 2021, klokken 18:57
Sitat fra: olekvi på tirsdag 19. januar 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.
Akkurat som det er med andre biler med 4x4?
Om det er glatt så bråslipper man selvsagt ikke gassen i en sving, det er å be om trøbbel.
For meg høres alt som er beskrevet her ut som førerfeil - folk får enten kjøpe seg en "kjipere bil" eller lære seg å kjøre den de har kjøpt. På godt og vondt.
Hvordan kan du mene det er likt andre biler med AWD? Problemet folk mener er regen som hugger hardt i svingen og vil føles veldig skummelt for noen.
Det er absolutt ingen førerfeil. Problemet er at de ikke har en egen vintermodus som ville løst alle problemer.
Jeg mener det basert på at jeg har kjørt biler med 4x4 i langt flere vintre enn jeg har kjørt Tesla Model 3 Performance. Motorbrems på en annen bil "hugger hardt" det også dersom man bråslipper gassen, og det er førerfeil.
Sitat fra: olekvi på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:53
Sitat fra: Randeboy på tirsdag 19. januar 2021, klokken 18:57
Sitat fra: olekvi på tirsdag 19. januar 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.
Akkurat som det er med andre biler med 4x4?
Om det er glatt så bråslipper man selvsagt ikke gassen i en sving, det er å be om trøbbel.
For meg høres alt som er beskrevet her ut som førerfeil - folk får enten kjøpe seg en "kjipere bil" eller lære seg å kjøre den de har kjøpt. På godt og vondt.
Hvordan kan du mene det er likt andre biler med AWD? Problemet folk mener er regen som hugger hardt i svingen og vil føles veldig skummelt for noen.
Det er absolutt ingen førerfeil. Problemet er at de ikke har en egen vintermodus som ville løst alle problemer.
Jeg mener det basert på at jeg har kjørt biler med 4x4 i langt flere vintre enn jeg har kjørt Tesla Model 3 Performance. Motorbrems på en annen bil "hugger hardt" det også dersom man bråslipper gassen, og det er førerfeil.
Hvilke andre biler? Snakker du om elbiler?
Har en 2018 530 x-drive der dette slett ikke er noe problem, eller noe som merkes, nettopp pga at den ikke har regen som en elbil, OG drar gjevne på alle hjula, så hvis du faktisk gir litt gass i slutten av svingen så akselerer den rett fram og ikke hopper ut med rumpa før framhjula tar tak som Model 3 gjør.
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:09
Fysikkens lover kan man ikke programmere seg vekk fra. Man må som sjåfør vite hvordan de fungerer og justere kjørestilen sin etter forholdene.
I ditt tilfelle er det kanskje blanding av kjørestil og feil dekk for forholdene der du ferdes?
Med slik argumentasjon hadde vi ikke hatt ABS, traction control, airbags m.m.
Et enkelt vintermodus som gjør det lettere for føreren kan da aldri være feil. (?)
Eller er vi tilbake til "Tesla er perfekt og folk må tilpasse seg"?
Fra å gå fra Model X til Model 3 på vinterføre ga meg en noe aha opplevelse. Fra Model X som nesten var umulig å få ut i sladd eller hjulene til å låses i sving med noe hard regen til Model 3 overrasket. X er en større og tyngre bil, men savner den konstante 4x4 som ligger aktiv på X'n under 3-4 grader.
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:09
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:09
Fysikkens lover kan man ikke programmere seg vekk fra. Man må som sjåfør vite hvordan de fungerer og justere kjørestilen sin etter forholdene.
I ditt tilfelle er det kanskje blanding av kjørestil og feil dekk for forholdene der du ferdes?
Med slik argumentasjon hadde vi ikke hatt ABS, traction control, airbags m.m.
Et enkelt vintermodus som gjør det lettere for føreren kan da aldri være feil. (?)
Eller er vi tilbake til "Tesla er perfekt og folk må tilpasse seg"?
Hverken ABS, ESP eller antispinn kan oppheve fysikkens lover, men de kan hjelpe deg med å utnytte disse til det maksimale.
Hvis hekken på bilen slår ut i en sving, så har allerede ESP begynt å jobbe med saken og prøver å redde skinnet ditt. Så det man må passe på her er at man ikke kommer i den situasjonen der ESP må slå inn. Og da må man kjøre etter forholdene, og vite hvordan en bil oppfører seg under gitte forhold.
Kommer du for fort inn i en sving på glatta (eller en annen situasjon hvor du er på grensen til null friksjon mellom dekk og bakken) og gjør store endringer i dreiemoment på drivhjulene, så vil alle biler begynne å seile uansett drivhjul. En bakhjulstrekker vil slippe hekken, mens en forhjulstrekker vil understyre deg rett frem.
Utfordringen for mange her er nok at de har lite erfaring fra en bil med så mye dreiemoment som Model 3 har. Kanskje Chill-mode er tingen for uerfarne sjåfører på glatta?
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:09
Med slik argumentasjon hadde vi ikke hatt ABS, traction control, airbags m.m.
Et enkelt vintermodus som gjør det lettere for føreren kan da aldri være feil. (?)
Eller er vi tilbake til "Tesla er perfekt og folk må tilpasse seg"?
Før ABS måtte man pumpebremse og slippe bremsen for å styre unna ting. Hvis du pumpebremser med ABS og slipper bremsen for å svinge unna så går det galt.
Uten TC så må du ha lavere fart men det kan være lettere å komme seg opp bakker. Med TC/ESP har du bedre grep i håndterbare situasjoner, men du må fortsatt avpasse fart etter forholdene.
Med airbags er det lavere sannsynlighet for å dø, men det er ikke umulig å dø. Hvis du ikke slår av airbags med bakovervendt bilsete så kan airbags drepe barnet ditt i en ulykke.
Så i likhet med alle tingene du lister opp må du også lære deg å kjøre bilen din, for du kan ikke bare slippe ratt og pedaler og forvente at en Tesla skal få drømmer til å gå i oppfyllelse.
Det er mange som tar Tesla i forsvar litt for ofte, men det er langt flere som griner over hver eneste ting Tesla ikke er absolutt perfekt på.
Tesla er ikke perfekt, derfor må folk tilpasse seg.
Jeg er ærlig talt mer bekymret for at idioter som slipper gasspedalen eller kjører på glatta med autopilot har en bil med 4-500 hestekrefter enn noe annet.
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:33
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:09
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:09
Fysikkens lover kan man ikke programmere seg vekk fra. Man må som sjåfør vite hvordan de fungerer og justere kjørestilen sin etter forholdene.
I ditt tilfelle er det kanskje blanding av kjørestil og feil dekk for forholdene der du ferdes?
Med slik argumentasjon hadde vi ikke hatt ABS, traction control, airbags m.m.
Et enkelt vintermodus som gjør det lettere for føreren kan da aldri være feil. (?)
Eller er vi tilbake til "Tesla er perfekt og folk må tilpasse seg"?
Hverken ABS, ESP eller antispinn kan oppheve fysikkens lover, men de kan hjelpe deg med å utnytte disse til det maksimale.
Hvis hekken på bilen slår ut i en sving, så har allerede ESP begynt å jobbe med saken og prøver å redde skinnet ditt. Så det man må passe på her er at man ikke kommer i den situasjonen der ESP må slå inn. Og da må man kjøre etter forholdene, og vite hvordan en bil oppfører seg under gitte forhold.
Kommer du for fort inn i en sving på glatta (eller en annen situasjon hvor du er på grensen til null friksjon mellom dekk og bakken) og gjør store endringer i dreiemoment på drivhjulene, så vil alle biler begynne å seile uansett drivhjul. En bakhjulstrekker vil slippe hekken, mens en forhjulstrekker vil understyre deg rett frem.
Utfordringen for mange her er nok at de har lite erfaring fra en bil med så mye dreiemoment som Model 3 har. Kanskje Chill-mode er tingen for uerfarne sjåfører på glatta?
Du kompliserer dette alt for mye.
Folk ønsker bare at bilen ikke drar "på brekket" (les hard regen) når du slipper wattpedalen i en sving på glatta. Man bør lage bilene slik at selv de minst erfarne sjåfører ikke klarer lett trigger stabilitetssystemet.
Dette kan Tesla løse enkelt i SW, enten automatisk eller via manuelle innstillinger. Selv kjører jeg med chill og low regen, og liker bilen på glatta. Men jeg har forståelse for dem som synes den oppfører seg uvant.
Sitat fra: olekvi på tirsdag 19. januar 2021, klokken 12:55
Akkurat som det er med andre biler med 4x4?
Om det er glatt så bråslipper man selvsagt ikke gassen i en sving, det er å be om trøbbel.
For meg høres alt som er beskrevet her ut som førerfeil - folk får enten kjøpe seg en "kjipere bil" eller lære seg å kjøre den de har kjøpt. På godt og vondt.
Jeg hadde en S før, og den var ikke så aggressiv i regen som denne. Og det finnes ingen mellomting. Helt klart en tilvenningssak. Førerfeil my ass. Det burde være en mulighet til å minke regen uten om å være ørforsiktig med å slippe opp gassen!
Hvis du trigger ESP, så settes også motoren i "nøytral" hvis du har sluppet gasspedalen helt.
Men dette er ikke et spesielt fenomen for Model 3. Dette gjelder alle biler med sterk motorbrems. Og folk har nå klart å kjøre disse på vinterstid i mange tiår allerede. Man må bare lære seg hvordan bilen oppfører seg, og kjøre den etter forholdene. Dette innebærer da å ikke slippe gasspedalen helt hvis man kommer inn i sving med for stor fart på glatta.
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:55
Hvis du trigger ESP, så settes også motoren i "nøytral" hvis du har sluppet gasspedalen helt.
Men dette er ikke et spesielt fenomen for Model 3. Dette gjelder alle biler med sterk motorbrems. Og folk har nå klart å kjøre disse på vinterstid i mange tiår allerede. Man må bare lære seg hvordan bilen oppfører seg, og kjøre den etter forholdene. Dette innebærer da å ikke slippe gasspedalen helt hvis man kommer inn i sving med for stor fart på glatta.
Det er nettopp dette mange mener er helt unødvendig. Hvorfor er du så ivrig av å forsvare egenskaper som krever ekstra av sjåførene, når dette ikke er vanskelig å løse?
Jeg synes argumentasjonen din er bakstreversk og gammelmodig.
Sitat fra: Kim- på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:21
Fra å gå fra Model X til Model 3 på vinterføre ga meg en noe aha opplevelse. Fra Model X som nesten var umulig å få ut i sladd eller hjulene til å låses i sving med noe hard regen til Model 3 overrasket. X er en større og tyngre bil, men savner den konstante 4x4 som ligger aktiv på X'n under 3-4 grader.
Ja det er nok dette. Samme med S.
Teslabjørn argumenterte for "Winter Mode", der 4x4 var aktivert hele tiden.
Moderne biler har aktive sikkerhetssystemer som gir sjåføren bedre marginer, også, og kanskje spesielt, når sjåføren har en dårlig dag eller gjør en feil. Mennesker er notorisk feilbarlige, selv de aller beste av oss har en dårlig dag. Derfor designer de ikke biler som er sikre når de kjøres av brødrene Solberg, elller bare når det er tørt på veien og sjåfør er ferdig uthvilt.
Selv i flybransjen, hvor utgangspunktet er to kompetente piloter, går de i alle ledd ut fra at piloten kan gjøre feil. En innfører derfor flere sikkerhetsbarrierer for at "hullene i sveitserosten" ikke skal komme i rekke og skape en "utenkelig" ulykke. Det er mange år siden en hvilte seg på at erfarne jagerpiloter og Top Gun-emner skulle være en viktig del av flysikkerheten.
Når det gjelder dette med regen og sladd, så er det én ting. I enkelte tilfeller kan regen være så krass at du får en liten sladd før bilen redder seg opp. I 99,9% av tilfellene er dette ok. Men en aldri så liten sladd vil bruke mer av grepet ditt til oppretting enn om det ikke var en sladd. Så har du bare det lille grepet i utgangspunktet, kan det føre til at du mister kontrollen. Vi så nettopp en slik ulykke på facebook-gruppa, uten at jeg vet alle detaljer. Fra min erfaring er det noe magi i styringa til Tesla som gjør at regen blir justert ned noe etter flere slipp, så det er ikke et stort problem i hverdagen, men den ene gangen hvor du bare har 0,1 friksjon og du plutselig trenger 0,2 friksjon for å rette opp dine 1.9 tonn med bil etc, sliter du. Med noe drift på framhjulene hadde du hatt en sjans, siden en bakhjulsdrevet bil allerede bruker en del av grepet på framhjulene til å drive hjulene rundt.
En annen ting er det å kjøre i oppover på snø-/isføre. Dette oppleves med min LR som veldig vinglete. Jeg fishtailer meg opp på fjellet. Dette både i chill og normal mode. Den husker nemlig ikke at det er glatt så veldig lenge. Så først slipper det, du får en sladd, den korrigerer, det går noen sekunder, ny sladd og ny korreksjon. Ser for meg at dette blir ganske ubehagelig for den bak i bilen. En hadde unngått det bare med 10-20% drift på framhjulene. Husk at bakhjulene på bruke ekstra grep også på å dytte framhjulene fram og rundt.
Til sist, må jeg si at antispinn-systemet føles litt tregt på Tm3-en. Jeg har kjørt en gammel BMW 316 fra rundt 2000 som føltes som den hang bedre på, det var nesten uulig å få til en merkbar sladd før ABS/ESP hva nå slo inn.
Med "AWD" hadde jeg nok forventet litt mindre spennende kjøring på vinterføre, en hadde kommet langt med 10-20% drift på forhjulene om vinteren. Men dere som har performance, kan vel sette opp forskjellige kjøreprofiler med skreddersydd kraftfordeling? Da er jo problemet løst...
FWD vs RWD vs AWD on snow is a question I get asked a lot about, and as the Tesla Model 3 Performance can (sort of) be all three, I took some time out of a Michelin test to see what the differences are. The Tesla is fitted with the excellent Michelin Pilot Sport All Season 4 which is one of the best ultra high performance all season tires in snow.
https://www.youtube.com/watch?v=d_LPlYxhweY
Synes min er nokså fin på glatt føre jeg. Ja rompa kommer litt i nesten alle svinger enten en prøver eller ikke. Regen funker veldig bra. bremser jevnt og fint på alle hjulene i glatte nedoverbakker og den justerer seg raskt etter underlaget. Dog vil den ikke justere ned regen før den merker at den sklir og da kan det allerede være for sent i det aller mest ekstreme tilfellene. Men til alle normal kjøring så funker det helt fint. Jeg har ikke hatt bilen så lenge, men jeg bevisst forsøkt å lære den å kjenne ved å oppsøke is og snø der det er.
En egen "winter mode" med konstant 4x4 og litt svakere default regen kunne kanskje vært godt på det aller glatteste veiene.
Merker godt at bilen er stiv, lav profil dekk og kanskje litt stram "diff" før den juster seg selv. Derav rompa som heletiden slipper litt før den henter seg inn igjen.
Foreløpig fersk tesla eier så merker godt at jeg er litt ekstra forsiktig i svingene pga usikkerhet rundt regen, elektronikk som juster og ordner ting selv. Kunne kjøre mye mer aggressivt på snø og is med mine tidligere biler (foreløpig i alle fall)
En annen sak som irriterer meg (ang manglende ekte awd) er når jeg parkerer i nedoverbakke på snø og is så sklir bilen sikkert drøye 10-20cm før den kobler inn resten av drivlinjen og tar tak. Selvsagt hadde jeg parkert nær en betongkloss når jeg skulle rygge ut og følte et øyeblikk at jeg kom til å skli rett i den. Konstant 4x4 hadde klart vært å foretrekke i mange tilfeller.
Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 08:39
Synes min er nokså fin på glatt føre jeg. Ja rompa kommer litt i nesten alle svinger enten en prøver eller ikke. Regen funker veldig bra. bremser jevnt og fint på alle hjulene i glatte nedoverbakker og den justerer seg raskt etter underlaget. Dog vil den ikke justere ned regen før den merker at den sklir og da kan det allerede være for sent i det aller mest ekstreme tilfellene. Men til alle normal kjøring så funker det helt fint. Jeg har ikke hatt bilen så lenge, men jeg bevisst forsøkt å lære den å kjenne ved å oppsøke is og snø der det er.
En egen "winter mode" med konstant 4x4 og litt svakere default regen kunne kanskje vært godt på det aller glatteste veiene.
Merker godt at bilen er stiv, lav profil dekk og kanskje litt stram "diff" før den juster seg selv. Derav rompa som heletiden slipper litt før den henter seg inn igjen.
Foreløpig fersk tesla eier så merker godt at jeg er litt ekstra forsiktig i svingene pga usikkerhet rundt regen, elektronikk som juster og ordner ting selv. Kunne kjøre mye mer aggressivt på snø og is med mine tidligere biler (foreløpig i alle fall)
Kjører du i chill?
Hadde min første tur på 20 mil på skikkelig drittføre med masse snø på veien og snøvær for noen uker siden. Og jeg tenkte, for en drittbil å kjøre på slikt føre! En ting er regen blandt annet i svinger, men syntes det var nesten like ille at man ikke kunne røre wattpedalen før den begynner å logre med rumpa. Ikke noe morro å begynne å småslenge i 80 km/t.
Og jeg er helt åpen for at det er annen måte man må kjøre denne bilen på. Man har MYE krefter, og på glatt føre skal det ikke mye til. Men det var uansett noe helt annet enn det jeg forventet. Føler ikke jeg kjørte noe anderledes enn jeg har gjort med andre biler, kjørte ikke nærere biler eller fortere i svingene enn det føret tilsa jeg burde. Nå kjørte jeg ikke i chill-mode.
Med chill-mode føles bilen mye mer stabil og trygg. Man har også mulighet til å lage sitt eget oppsett med lav regen og f.eks 50/50 drift foran og bak. Har ikke prøvd annet enn på en veldig kort strekning. Men her er wattresponsen like kraftig som uten chill-mode.
Dette er nok en tilvenning, så jeg tror det kommer til å bli bra.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå kjører jeg SR+ og ikke performance, men jeg opplever mye av det samme som det skrives om her.
Tror nok litt av problemet er at bilen er litt sein med å hente seg inn. Før bilen har gjort det vil en våken sjåfør ha gjort noen tiltak for å rette opp bilen selv, og sitter da igjen med et intrykk av at de selv har måttet gjøre noe. F.eks hvis bakenden slipper litt ut av en rundkjøring og man slipper av gassen og svinger imot for å rette opp.
Jeg satt selv med den følelsen helt til jeg skulle prøve å leke meg litt på en parkeringsplass en glatt vinterdag. Da fant jeg ut at bilen retta seg opp like fint selv om jeg rattet til siden og tråkket pedalen i bunn. Klarte ikke å få den til å gå sidelengs mer enn noen få cm selv om jeg virkelig prøvde. Etter det har jeg bare gitt jernet ut av alle rundkjøringer på (nesten) all slags føre uten noe som helst problem og kost meg :)
Ukontrollert regen er litt verre, men det skal være ekstremt glatt før det er noe problem og da vil de fleste biler slite. Da gjelder det å kjøre pent uansett.
Uansett, forstår godt at bilen føles utrygg hvis man ikke har testa den skikkelig ut.
Sitat fra: Lapskaus på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:25
*** å leke meg litt på en parkeringsplass en glatt vinterdag. **
DETTE er ekstremt undervurdert og noe absolutt alle bør gjøre i større eller mindre grad. Det er viktig å lære hvordan bilen reagerer i kontrollerte former før du er midt i en situasjon hvor ukjent og uventet oppførsel fra bilen medfører uønskede hendelser.
Er du NAF-medlem får du også en dag gratis på øvingsbane i året. Jeg skal ta meg en tur så snart det blir vinter her i vest...men det ser ut til å drøye.
Sitat fra: BE på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:46
Sitat fra: Lapskaus på tirsdag 25. januar 2022, klokken 11:25
*** å leke meg litt på en parkeringsplass en glatt vinterdag. **
DETTE er ekstremt undervurdert og noe absolutt alle bør gjøre i større eller mindre grad. Det er viktig å lære hvordan bilen reagerer i kontrollerte former før du er midt i en situasjon hvor ukjent og uventet oppførsel fra bilen medfører uønskede hendelser.
Bare så trist at man risikerer å miste lappen for å gjøre noen runder på en forlatt parkeringsplass.
Sitat fra: OlaM på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:14
Er du NAF-medlem får du også en dag gratis på øvingsbane i året. Jeg skal ta meg en tur så snart det blir vinter her i vest...men det ser ut til å drøye.
Hvorfor trenger du vente på vinter? Øvingsbanene er dekket av olje...
Sitat fra: geear på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:17
Hvorfor trenger du vente på vinter? Øvingsbanene er dekket av olje...
Du svarer på ditt eget spørsmål der. :laugh:
Sitat fra: paalsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 10:29
Man har MYE krefter, og på glatt føre skal det ikke mye til.
Nå er det nok ikke kreftene som gjør at bakenden slenger litt på denne bilen, men heller hjulstilling, stivt understell og stram "diff". Denne bilen logrer med halen selv om du knapt er borti wattpedalen så det har lite med kreftene å gjøre på glatt underlag.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:25
Kjører du i chill?
[/quote]
Nei aldri. Foretrekker at bilen oppfører seg lik i alle tilfeller. Kunne sikkert forsøkt chill når det er ordentlig superglatt om det endrer på andre ting enn bare hvor fort kreftene går ut i hjulene. Har innebygget chillmodus i foten under vanlige omstendigheter :)
Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:57
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:25
Kjører du i chill?
Nei aldri. Foretrekker at bilen oppfører seg lik i alle tilfeller. Kunne sikkert forsøkt chill når det er ordentlig superglatt om det endrer på andre ting enn bare hvor fort kreftene går ut i hjulene. Har innebygget chillmodus i foten under vanlige omstendigheter :)
Det var det jeg mistenkte. I chill er bilen mye mer tolerant mot bevegelser på gassen (les mykere). Det virker ikke som din innebygde chillmodus er finkalibret siden du får sleng i svinger ;-)
Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:55
Sitat fra: paalsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 10:29
Man har MYE krefter, og på glatt føre skal det ikke mye til.
Nå er det nok ikke kreftene som gjør at bakenden slenger litt på denne bilen, men heller hjulstilling, stivt understell og stram "diff". Denne bilen logrer med halen selv om du knapt er borti wattpedalen så det har lite med kreftene å gjøre på glatt underlag.
Jeg merker i hvertfall stor forskjell på dette når jeg kjører i chill. Og i chill er kreftene strupet, så jeg vil fortsatt tro at i en mode som gjør 0-100 på 3.5 sek vil rumpa lettere og mer aggressivt komme ut enn i en mode som gjør 0-100 på over 7 sek. Jeg syntes i hvert fall det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:57
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:25
Kjører du i chill?
Nei aldri. Foretrekker at bilen oppfører seg lik i alle tilfeller. Kunne sikkert forsøkt chill når det er ordentlig superglatt om det endrer på andre ting enn bare hvor fort kreftene går ut i hjulene. Har innebygget chillmodus i foten under vanlige omstendigheter :)
Det er jo bare å ha bilen permanent i chill så oppfører den seg likt i alle tilfeller ;)
Begge våre Teslaer står permanent i chill mode.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 19:50
Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 12:57
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 09:25
Kjører du i chill?
Nei aldri. Foretrekker at bilen oppfører seg lik i alle tilfeller. Kunne sikkert forsøkt chill når det er ordentlig superglatt om det endrer på andre ting enn bare hvor fort kreftene går ut i hjulene. Har innebygget chillmodus i foten under vanlige omstendigheter :)
Det er jo bare å ha bilen permanent i chill så oppfører den seg likt i alle tilfeller ;)
Begge våre Teslaer står permanent i chill mode.
Helt enig, kjører altid i chill selv. Men så har jeg heller ikke kjøpt Performance ;-) Kanskje litt ambivalent å kjøre en P i chill.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:36
Helt enig, kjører altid i chill selv. Men så har jeg heller ikke kjøpt Performance ;-) Kanskje litt ambivalent å kjøre en P i chill.
He, eneste gang vår 3er står i chill er ved øvelseskjøring. Men da er det kjekt og, med en fersk sjåfør med dårlig impulskontroll på høyrefoten.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. januar 2022, klokken 21:15
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:36
Helt enig, kjører altid i chill selv. Men så har jeg heller ikke kjøpt Performance ;-) Kanskje litt ambivalent å kjøre en P i chill.
He, eneste gang vår 3er står i chill er ved øvelseskjøring. Men da er det kjekt og, med en fersk sjåfør med dårlig impulskontroll på høyrefoten.
Jeg har kjørt både buss, vogntog og tog.... og da er det komfort, forsiktig gasspådrag og bremsing som gjelder. ;-) Jeg synes bilen er mye mer komfortabel i chill. Banekjøring driver jeg ikke med, selv om jeg gjerne skulle gjort det.
Kjører oftest med passasjerer, og da blir hard aks ol. bare upopulært.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 21:55
Kjører oftest med passasjerer, og da blir hard aks ol. bare upopulært.
Handler ikke om hard aks, men om respons for min del. Liker ikke når å tråkke på pedalen føles som å tråkke i tyggegummi.
Første gang jeg prøvekjørte en 3er så hadde Tesla satt den i Chill. Trodde pedalen hadde hengt seg opp før jeg kom på Chill mode. Smak og behag, og litt hvordan man er vant til å kjøre.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. januar 2022, klokken 22:41
Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. januar 2022, klokken 21:55
Kjører oftest med passasjerer, og da blir hard aks ol. bare upopulært.
Handler ikke om hard aks, men om respons for min del. Liker ikke når å tråkke på pedalen føles som å tråkke i tyggegummi.
Første gang jeg prøvekjørte en 3er så hadde Tesla satt den i Chill. Trodde pedalen hadde hengt seg opp før jeg kom på Chill mode. Smak og behag, og litt hvordan man er vant til å kjøre.
Ser den. Har litt for ofte sittet på med folk som ikke har finmotorikken i orden. Da er chill en velsignelse for tålmodigheten. Det samme gjelder styringen, i comfort blir det fort vinglete for enkelte. Det er passasjerene som er de komfortmåleinstrumentene. Sjåføren merker ofte ikke dette selv.
Haha, ja i Chill er gassresponsen mye chillere uten tvil, men jeg har ikke kjøpt preformance for å chille. Det er for å ha tilgang til trackmode og ligge sidelengs ut av svingene. Har hatt og kjørt mange forskjellige "preformance biler" så når jeg sier at rompa kommer (på glatt føre) av seg selv så mener jeg akkurat det. Hele oppsettet av bilen virker å være slik. Rompa slipper ofte litt før bilen selv justerer i sving på glatta. Typ rundkjøringer skarpe svinger osv og selv om det selvsagt vil gjøre dette om en trykker på wattpedalen så gjør den det også når den ikke benyttes for annet enn å hindre regen.
Kjennes nesten som å kjøre en RWD bakkeløpsbil inntil elektronikken ordner opp, og det gjør den jo alltid. Det oppleves aldri som skremmende, bare moro. Og det er jo akkurat derfor jeg ville ha denne bilen.
"billig" moro.
Sitat fra: El Rolfo på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:19
Rompa slipper ofte litt før bilen selv justerer i sving på glatta.
Det er slik jeg opplever min LR AWD også. Første vinteren var jeg ikke helt komfortabel, både pga. manglende trening og frykten for å krasje ny bil. Denne vinteren har jeg litt lavere skuldre. Nå styrer jeg med høyrefoten, og korrigerer med rattet ;) Tar tid å avlære flere tiår med understyrt forhjulstrekk. Må bare få prøvd litt skikkelig, på steder der det er trygt. Tørre å stole på bilen. Om du trekker deg ved hver minste tendens til logring, så finner du aldri ut at bilen tar over og redder dagen.
Husk at du også har en av de sikreste bilene på markedet. Skulle du være uheldig å havne utfor et sannsynligheten lav for at du skader deg 👌
Det handler nok mer om å endre vaner. Teknologien gjør at vi må endre adferd og kjørevaner. Etterhvert de første ukene på glatta. Så har jeg virkelig nytet watt pedalen til de grader! Det som er digg med regen er når du slipper watt pedalen fort, så får du beskjed med engang at veien er glatt! Så enkelt er det.
Man kan ikke forvente at bilen tilpasser deg. For det er føreren som skal tilpasse bilens kjøregenskaper! Så enkelt er det!
Kjører selv tm3 LR. Beste kosebilen jeg har hatt på vinterføre! Skulle gjerne hatt P, men skitt au!
Tesla-Bjørn har gjort noen tester og funnet ut at det er gjort en del endringer i software. Jeg trodde det bare var meg som hadde lært bilen å kjenne, men det er mulig det faktisk ER en forskjell fra i fjor vinter.
https://www.youtube.com/watch?v=ENFTsOsHxcs&t=6s
Ja, absolutt! Forrige vinter hev den med ræven i hver sving hvis en fremprovoserte der. Vanskeligere nå