Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Performance på vinteføre

Startet av emmern, mandag 18. januar 2021, klokken 01:40

« forrige - neste »

thebadger

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Bakre motor har litt "lagg" i forhold til den fremre også, det hjelper ikke på saken.
Du mener vel motsatt? Bakre er i bruk hele tiden.
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.
Om ikke farlig så i det minste ubehagelig, så jeg er ikke helt sikker på hvorfor du skulle gjøre det?

Sitat fra: emmern på mandag 18. januar 2021, klokken 13:15
Når jeg f.eks. triller ned en nedoverbakke så sklir den ut i svingen uten at jeg gasser noe spesielt. Men så er det full regen på da. Hvis ieg svinger brått så fortsetter den bare rett fram, og jeg synes denne gjør det mye mer enn min S gjorde.
I tilfelle du ikke var klar over det: hvis du dytter girspaken et halvt hakk opp/ned (avhengig av om du er i drive/reverse) så setter du den i nøytral, da triller den uten regen. Det kan oppleves tryggere i nedoverbakker.
Ment som et tips, ikke argument.

emmern

Sitat fra: thebadger på tirsdag 19. januar 2021, klokken 09:19
I tilfelle du ikke var klar over det: hvis du dytter girspaken et halvt hakk opp/ned (avhengig av om du er i drive/reverse) så setter du den i nøytral, da triller den uten regen. Det kan oppleves tryggere i nedoverbakker.
Ment som et tips, ikke argument.

Ja kanskje jeg burde gjøre det. Burde ha vært en setting mellom "Hold" og "Roll"
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

thebadger

Sitat fra: emmern på tirsdag 19. januar 2021, klokken 09:38
Ja kanskje jeg burde gjøre det. Burde ha vært en setting mellom "Hold" og "Roll"
Creep du tenker på?

emmern

Sitat fra: thebadger på tirsdag 19. januar 2021, klokken 10:06
Creep du tenker på?

Nei den vil vel rulle når du slipper bremsen, jeg vil ikke det heller, vil helst ha "stop". Jeg vil at den skal stoppe opp, men ikke bremse så hardt på snøføre. Jeg husker ikke innstilligene, men jeg mener å huske at det ikke var noen "chill" regen setting.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

thebadger

Sitat fra: emmern på tirsdag 19. januar 2021, klokken 10:17
Sitat fra: thebadger på tirsdag 19. januar 2021, klokken 10:06
Creep du tenker på?

Nei den vil vel rulle når du slipper bremsen, jeg vil ikke det heller, vil helst ha "stop". Jeg vil at den skal stoppe opp, men ikke bremse så hardt på snøføre. Jeg husker ikke innstilligene, men jeg mener å huske at det ikke var noen "chill" regen setting.
Det var normal og low frem til 2021, nå har du kun normal.

DirtyD

Selv skulle jeg ønske det er enda kraftigere regen. Én-pedalskjøring er bare himmelsk.
Vil tro det bare er snakk om tilvenning og/eller egentrening.

Har selv grove bakker og svinger i nabolaget som er farlige ved høy fart og dårlig "gasskontroll". Løsningen er; lav fart og kontrollert deakselerasjon.

olekvi

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.

Akkurat som det er med andre biler med 4x4?

Om det er glatt så bråslipper man selvsagt ikke gassen i en sving, det er å be om trøbbel. 

For meg høres alt som er beskrevet her ut som førerfeil - folk får enten kjøpe seg en "kjipere bil" eller lære seg å kjøre den de har kjøpt.  På godt og vondt.
'19 TM3P

Klykken

Sitat fra: Kjettern på mandag 18. januar 2021, klokken 12:54
Skulle ønske man kunne skru av regenerering jeg.. Liker bedre at bilen triller når det er glatt
I nedoverbakker kan du vippe girspaken lett så havner du i nøytral og bilen ruller fritt. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ladov

I dag var første gang jeg har opplevd at regen 'låser' hjulene. Greit subbete nå, det har kommet kanskje 10cm snø i løpet av dagen og mange gater er ikke brøytet ennå. Jeg husker fra andre biler jeg har hatt at dette føret er noe ESP, antispinn, ABS.. sliter litt med. Løsningen er å ta det pent. Det inkluderer å *ikke* slippe wattpedalen brått ut. Regen er jo bare en brems, sklir du har du bremset for hardt, slipp wattpedalen roligere neste gang. ;)

(har ikke prøvd bilen på skikkelig holkeføre ennå. I følge yr.no får jeg muligheten snart..)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Woodbear

Har ingen problemer lenger, men skled  forbi innkjøringa mi på blankis første gang🙈 du regulerer bare med litt tilvenning  så du treffer et sweetspot som ligner fri... nå går det gansje automatisk. Trenger null low. Men klart en helt regenløs snowmide kunne vært enklere
2021 model 3 hvit performance.

Randeboy

Sitat fra: olekvi på tirsdag 19. januar 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.

Akkurat som det er med andre biler med 4x4?

Om det er glatt så bråslipper man selvsagt ikke gassen i en sving, det er å be om trøbbel. 

For meg høres alt som er beskrevet her ut som førerfeil - folk får enten kjøpe seg en "kjipere bil" eller lære seg å kjøre den de har kjøpt.  På godt og vondt.

Hvordan kan du mene det er likt andre biler med AWD? Problemet folk mener er regen som hugger hardt i svingen og vil føles veldig skummelt for noen.
Det er absolutt ingen førerfeil. Problemet er at de ikke har en egen vintermodus som ville løst alle problemer.

sjokomelk

En bakhjulstrekker oppfører seg akkurat likt hvis du gjør samme tabben. Det handler bare om å lære seg å kjøre bil på glatta.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Randeboy

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 19:57
En bakhjulstrekker oppfører seg akkurat likt hvis du gjør samme tabben. Det handler bare om å lære seg å kjøre bil på glatta.
Eller Tesla kan få fingeren ut og legge til egen snømodus. Nå har jeg ikke kjørt så mye Model S, men 3'ern er rett og slett ekkel til tider på glatt føre. Jeg bor godt oppi høyden og kjører kun på snø og isdekte veier.

sjokomelk

Fysikkens lover kan man ikke programmere seg vekk fra. Man må som sjåfør vite hvordan de fungerer og justere kjørestilen sin etter forholdene.
I ditt tilfelle er det kanskje blanding av kjørestil og feil dekk for forholdene der du ferdes?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Magnus Hansen

Jeg synes Model 3 er aldeles glitrende på vinterføre. Får man ukontrollerbar sleng på bilen når man slipper gassen på vei inn i en sving så holder man alt for høy fart i forhold til kjøreforholdene.

(Ps. Nå seg tråden gjelder performance spesielt, så kan være forskjeller der)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA