Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Stoppe på mandag 21. desember 2020, klokken 17:40
Spennende desom dette stemmer..
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OQyGdq/naa-aapner-tesla-laderne-for-andre-elbiler?utm_source=vgfront&utm_content=row-4
Ja,da var vi der igjen....Sist gang dette ble diskutert så gikk det hett for seg...Jeg mente det ville skje før eller siden,men menigheten mente noe annet..
Blir spennende å se hvilke pris det blir. Uansett gode nyheter dette (:
Kan se ut som det bare er i Kina, foreløpig. Tror dessuten det er minst 3-5 år før dette skjer i andre land. Men håper selvsagt at jeg tar feil.
https://www.teslarati.com/tesla-supercharger-v3-third-party-support-china/
Aldri i verden om de slipper hele sitt nettverk tilgjengelig for alle.
Skal jeg tippe åpner de 1 eller 2 ladere på hver stasjon for "andre"
Sitat fra: Snapcase på mandag 21. desember 2020, klokken 19:35
Aldri i verden om de slipper hele sitt nettverk tilgjengelig for alle.
Skal jeg tippe åpner de 1 eller 2 ladere på hver stasjon for "andre"
kanskje de trenger litt inntjening på nettverket sitt, betalingsviljen er jo stor når køen på ladere er lang..
Nå virker det som det er 4-5 tråder på dette temaet, så kanskje holde seg til den som har flest kommentarer?
Her er ihvertfall de trådene som jeg finner sånn akkurat nå:
https://elbilforum.no/index.php?topic=54257.0;topicseen (https://elbilforum.no/index.php?topic=54257.0;topicseen)
https://elbilforum.no/index.php?topic=54252.msg945136#msg945136 (https://elbilforum.no/index.php?topic=54252.msg945136#msg945136)
Begynner vel å få litt panikk nå - har jo ikke gått så bra med salget i det siste:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OQyGdq/naa-aapner-tesla-laderne-for-andre-elbiler?utm_source=vgfront&utm_content=row-12
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. desember 2020, klokken 07:42
Begynner vel å få litt panikk nå - har jo ikke gått så bra med salget i det siste:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OQyGdq/naa-aapner-tesla-laderne-for-andre-elbiler?utm_source=vgfront&utm_content=row-12
Nei, salget har gått dårlig gitt. De har jo bare solgt alle bilene de har klart å produsere de siste årene...
Sitat fra: Speeder på tirsdag 22. desember 2020, klokken 07:44
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. desember 2020, klokken 07:42
Begynner vel å få litt panikk nå - har jo ikke gått så bra med salget i det siste:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OQyGdq/naa-aapner-tesla-laderne-for-andre-elbiler?utm_source=vgfront&utm_content=row-12
Nei, salget har gått dårlig gitt. De har jo bare solgt alle bilene de har klart å produsere de siste årene...
Merkelig at de da har stoppet produksjon av Model S...
Tenker som mange at bilproduksjonen trolig blir kjøpt opp og lagt ned mens ladenettverket nok består.
Ja det virker sikkert sannsynlig for enkelte mtp volumene de skalerer for med nye fabrikker, vekst i salg og modellene de har på vei.
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. desember 2020, klokken 07:52
Sitat fra: Speeder på tirsdag 22. desember 2020, klokken 07:44
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. desember 2020, klokken 07:42
Begynner vel å få litt panikk nå - har jo ikke gått så bra med salget i det siste:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OQyGdq/naa-aapner-tesla-laderne-for-andre-elbiler?utm_source=vgfront&utm_content=row-12
Nei, salget har gått dårlig gitt. De har jo bare solgt alle bilene de har klart å produsere de siste årene...
Merkelig at de da har stoppet produksjon av Model S...
Tenker som mange at bilproduksjonen trolig blir kjøpt opp og lagt ned mens ladenettverket nok består.
For du tenker at verdens mest verdifulle bilselskap ikke klarer å produsere biler lengre?
Er du ironisk, trolling? ;)
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. desember 2020, klokken 08:02
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. desember 2020, klokken 07:52
Sitat fra: Speeder på tirsdag 22. desember 2020, klokken 07:44
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. desember 2020, klokken 07:42
Begynner vel å få litt panikk nå - har jo ikke gått så bra med salget i det siste:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OQyGdq/naa-aapner-tesla-laderne-for-andre-elbiler?utm_source=vgfront&utm_content=row-12
Nei, salget har gått dårlig gitt. De har jo bare solgt alle bilene de har klart å produsere de siste årene...
Merkelig at de da har stoppet produksjon av Model S...
Tenker som mange at bilproduksjonen trolig blir kjøpt opp og lagt ned mens ladenettverket nok består.
For du tenker at verdens mest verdifulle bilselskap ikke klarer å produsere biler lengre?
Er du ironisk, trolling? ;)
Nei. Tesla har hatt dette markedet nesten for seg selv i nærmere 10 år og kunne hatt en betydelig høyere andel om de hadde klart å lage skikkelige biler. Nå kommer de andre etablerte for fullt og en haug kinesere og tror ikke Tesla når de markedsandeler som er forespeilet aksjeeierne. Da finner de nok andre steder å plassere pengene sine og hvorfor skulle Elon åpne opp om han ikke ser dette...
Tipper dette blir prising som Ionity eller kanskje litt høyere for de som ikke har avtale (bil fra Tesla), for å prøve å tjene litt mer på ladestedene sine (evt. tape mindre på dem). De kan jo få litt kunder en periode der de "offentlige" har dårlig dekning eller mangler lynladere.
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. desember 2020, klokken 08:27
Nei. Tesla har hatt dette markedet nesten for seg selv i nærmere 10 år og kunne hatt en betydelig høyere andel om de hadde klart å lage skikkelige biler.
Dette må du forklare: Hvordan kunne Tesla hatt en betydelig høyrere andel av biler når de faktisk selger alt de kan produsere?
Tesla vil trolig levere rundt 185.000 biler i Q4. Det er altså rundt 740.000 biler/år, og trolig kan de havne nærmere millionen totalt i 2021, ettersom Model Y produksjonen i Shanghai kommer i full drift. Det har aldri gått bedre med Tesla; de vil ganske sannsynlig ha sitt største overskudd noensinne i Q4. Det er en forbedring fra sitt største overskudd noensinne i Q3. De har også relativt nylig hentet inn $10 mrd, noe som er nok til f.eks 10-20 nye bilfabrikker.
Model S produksjonen er stengt ned i 18 dager over julen, trolig for å oppdatere produksjonslinjene på en eller annen måte. De stenger normalt sett fabrikken i 7-14 dager rundt årsskiftet, for oppdateringer/vedlikehold og feriavvikling, så dette er en lengre nedstengning enn vanlig. Kanskje blir det en facelift, men en kjedeligere mulighet er at de må rokkere om på produksjonslinjene for å få plass til Model Y casting-maskinen som frem til nå har stått på parkeringsplassen. (Dette er maskinen som kan støpe hele bakre ramme til Model Y i en del.)
Det at Tesla åpner for å lade andre elbiler* går nok først og fremst på det å forsøke å etablere superlading som en bredere standard. Om Tesla skal konkurrere ut CCS og J1772 i USA må de jo åpne for å lade andre elbiler. Det handler definitivt ikke om å tjene penger, ettersom superlading er noe Tesla går sånn ca i null på.
* trolig Aptera, til å begynne med: https://insideevs.com/news/458607/aptera-using-tesla-charging-technology/
Er ikke dette en tråd om ladenettverket til Tesla?
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. desember 2020, klokken 18:01
Ja,da var vi der igjen....Sist gang dette ble diskutert så gikk det hett for seg...Jeg mente det ville skje før eller siden,men menigheten mente noe annet..
Var vel ikke helt slik det foregikk:) Alle er enig i at det kan slippe til andre bilmerker på sikt slik det alltid har vært åpent for. Det du derimot mente var at det var moralsk og miljømessig feil å ikke dele laderne (ego-lading) og at EU og Norge måtte tvinge Tesla til å dele nettverket. Det var ikke alle enige i da tesla har vært tvungen til å gjøre det slik for å ha en konkurransemulighet mot ICE biler og det blir feil å frata rettigheten nå til noe de har bygd ut på egen regning og mot alle odds for å lykkes (ja, noe eiendom er kommunalt subsidiert, slik er det for alle ladestasjonsutbyggere)
Du gikk vel så langt som å si at seks ladestasjoner på en parkeringsplass i Finnmark var miljøfiendtlig om ikke alle fikk tilgang da det bygget over villmark og naturområder.
Sitat fra: Vaduz på fredag 25. desember 2020, klokken 14:44
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. desember 2020, klokken 18:01
Ja,da var vi der igjen....Sist gang dette ble diskutert så gikk det hett for seg...Jeg mente det ville skje før eller siden,men menigheten mente noe annet..
Var vel ikke helt slik det foregikk:) Alle er enig i at det kan slippe til andre bilmerker på sikt slik det alltid har vært åpent for. Det du derimot mente var at det var moralsk og miljømessig feil å ikke dele laderne (ego-lading) og at EU og Norge måtte tvinge Tesla til å dele nettverket. Det var ikke alle enige i da tesla har vært tvungen til å gjøre det slik for å ha en konkurransemulighet mot ICE biler og det blir feil å frata rettigheten nå til noe de har bygd ut på egen regning og mot alle odds for å lykkes (ja, noe eiendom er kommunalt subsidiert, slik er det for alle ladestasjonsutbyggere)
Du gikk vel så langt som å si at seks ladestasjoner på en parkeringsplass i Finnmark var miljøfiendtlig om ikke alle fikk tilgang da det bygget over villmark og naturområder.
Jeg har aldri ment at noen skulle tvinge Tesla til å gjøre noe som helst - jeg liker ikke tvang. Det jeg derimot forventer er at EU før eller siden vil komme med reguleringer som gjør at alle ladeseselskaper må stille sine ladere til disposisjon for alle elbiler - noen vil sikkert tolke dette som tvang - men det handler om å regulere et marked. Uten reguleringer vil en kunne oppleve at unødvendige store naturområder bygges ned. For Tesla eierene har det jo vært et stort poeng å slippe kø uansett hvor stor trafikken er. Det å oprettholde en infrastruktur som aldri, eller nesten aldri, blir utnyttet 100% gavner ikke miljøet. Der en bygger på offentlig grunn finner jeg det også naturlig at alle elbiler kan utnytte de laderene som er plassert der. En skal huske på at disse laderene, uansett hvem som eier dem, er avhengig av mye offentlig infrastruktur - alt fra veier,linjenett,kraftverk osv.
Det spennende nå blir å se hvilke andre som slipper til på Tesla sine ladere - hvem det blir vet jeg ikke, jeg har hørt noen ville rykter som jeg ikke tror det er noen hold i, men vi får se. Jeg tror uansett det er en fordel for miljøet at flere slipper til.
Om tesla laderne ble mer brukt enn i dag ville vi fått køer og misfornøyde kunder i travle perioder, samme som mange andre ladeleverandører lider av i dag. Skal flere slippe til må flere bygges, så jeg forstår ikke miljøargumentet ditt. 100% utnyttelse er vel kun på større utfartsdager som helligdager, og man kan ikke kun dimensjonere for lavkonjunktur, for da vil det bli kjempekøer de dagene 90% av brukerne trenger ladere. Personlig er det ikke noe problem at det åpnes opp, så lenge jeg slipper egen app og brikke samt at den gode kapasiteten beholdes. Men å tvinge tesla via EU eller andre til å åpne for alle vil bare være negativt for tesla og dermed dårlig for miljøet totalt sett.
Tesla kunne med fordel solgt ledig kapasitet til andre bilmerker. Dette har også et miljøaspekt. Unødvendig at mye ladekapasitet står ubrukt. Det har en høy kostnad og tar unødvendig plass. Tesla kunne prioritere Tesla biler og kun solgt strøm til andre bilmerker ved betydelig ledig kapasitet.
Foto: Fra Grong. 12 ledige Tesla ladere og kun 2 ladere for andre biler. Ganske typisk situasjon i Nord Norge.
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 26. desember 2020, klokken 10:54
Tesla kunne med fordel solgt ledig kapasitet til andre bilmerker. Dette har også et miljøaspekt. Unødvendig at mye ladekapasitet står ubrukt. Det har en høy kostnad og tar unødvendig plass. Tesla kunne prioritere Tesla biler og kun solgt strøm til andre bilmerker ved betydelig ledig kapasitet.
Foto: Fra Grong. 12 ledige Tesla ladere og kun 2 ladere for andre biler. Ganske typisk situasjon i Nord Norge.
Det er mye ledig kapasitet over alt - bortsett når alle trenger det, helger, utfarter og ferie. Det er toppene som er utfordringene. Et vanskelig problem å løse.
Det er synd hvis dette blir gjennomført synes jeg, dette er jo en av de største fordelene Tesla eiere har hatt, synes jeg.
De skal åpne for at andre kan bruke superladerne? Det tror jeg ikke er utelukkende negativt, det gjør dem mer lønnsomme og potensielt kan de hente subsidier fra staten (spekulasjon fra meg), og dersom alle elbiler kan bruke dem vil det plutselig bli mulig å sette opp litt flere.
SC med 20 ladestasjoner er litt kjekkere enn 2 ionity-stasjoner på statoil
Jeg synes det bare er bra, men selv hvis man vil ha "Tesla for seg selv" tror jeg det er positive bieffekter også
Håper og tror at det prises høyere for ikke Tesla, slik at det ikke brukes for mye og lager køer for os som har brukt dette som et av argumentene for og velge Tesla ;)
Sitat fra: Haggish på lørdag 26. desember 2020, klokken 14:13
Håper og tror at det prises høyere for ikke Tesla, slik at det ikke brukes for mye og lager køer for os som har brukt dette som et av argumentene for og velge Tesla ;)
Mistenker at det blir reservert X antall plasser til kun Tesla, og potensielt kan prisen gå ned for Tesla-eiere. Hvis det blir mer utnyttelse så er det mindre overhead på vedlikehold, utbytte og reparasjon
Hvis de er smart så setter de blodpris slik ionity gjør så tviler jeg på det blir mye kø, sjeldent jeg ser noe annet enn vag,bmw og mercedes på ionity laderne.
Vås..dette løses lett ved en app som forteller om ledig kapasitet. Tesla kunne selv styre hvor mange stalls som skulle defineres som ledig for andre løpende etter hvor mange Tesla som ladet. Om f.eks 80 % av alle stolper er opptatt med å lade Tesla så gjøres f.eks 20% utilgjengelig for andre..Dette er et enkelt teknisk problem,eller skal en tro at Tesla er et selskap for og av idioter og egoister som ikke har fantasi eller kompetanse nok til å både se til at egne kunder får god service samtidig som miljøet tjener på at andre også slipper til?
Synes mange Tesla eiere bare syter og klager uten å se hvilke muligheter som finnes. Om flere slipper til kan jo de være med på å subsidere flere ladere OG kanskje billigere lading for Tesla...Huff...sorry utbruddet,men er lei av folk som ikke gidder å tenke når de tror de skal miste en fordel...
hELgenen: Nå har Erna Solberg bestemt at det er grusomt urettferdig at du har egen bolig, og at det ikke er folk i alle rom der til enhver tid. Det er dårlig utnyttelse av ressursene at du og familien din ikke utnytter boligen 100% alle timene i døgnet. Derfor skal det nå flytte inn én familie i hvert av rommene i boligen din vederlagsfritt, siden du allerede har betalt for boligen, og de skal kun betale for maten de tar fra kjøleskapet ditt. Det er nå ditt ansvar at alle rommene til enhver tid er i 100% perfekt tilstand og at det alltid er mat tilgjengelig i kjøleskapet. :P
Litt på spissen, men det er de samme argumentene du kommer med mot Tesla.
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 26. desember 2020, klokken 14:50
hELgenen: Nå har Erna Solberg bestemt at det er grusomt urettferdig at du har egen bolig, og at det ikke er folk i alle rom der til enhver tid. Det er dårlig utnyttelse av ressursene at du og familien din ikke utnytter boligen 100% alle timene i døgnet. Derfor skal det nå flytte inn én familie i hvert av rommene i boligen din vederlagsfritt, siden du allerede har betalt for boligen, og de skal kun betale for maten de tar fra kjøleskapet ditt. Det er nå ditt ansvar at alle rommene til enhver tid er i 100% perfekt tilstand og at det alltid er mat tilgjengelig i kjøleskapet. :P
Litt på spissen, men det er de samme argumentene du kommer med mot Tesla.
Da synes jeg du skal du lese mitt innlegg en gang til - jeg sier at Tesla, om de vil, kan se til at ingen Tesla eiere trenger å stå mer i kø enn i dag - de kan dynamisk gjøre ladere tilgjengelig for alle etter hvor mye trafikk det er på de enkelte laderene. Dette kan de f.eks ordne med en app som gjøres tilgjengelig for alle elbil eiere.
Så om f.eks en eier av en EQC på jakt eller lading kommer til en SUC med 14 ladere og kun 1 i bruk - så får han slippe til på en lader. Kommer derimot EQC'n til SUC og 12 av 14 ladere er opptatt med å lade Tesla - så slipper han ikke til ....Skjønte du det nå?
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. desember 2020, klokken 14:36Vås..dette løses lett ved en app som forteller om ledig kapasitet. Tesla kunne selv styre hvor mange stalls som skulle defineres som ledig for andre løpende etter hvor mange Tesla som ladet. Om f.eks 80 % av alle stolper er opptatt med å lade Tesla så gjøres f.eks 20% utilgjengelig for andre..Dette er et enkelt teknisk problem,eller skal en tro at Tesla er et selskap for og av idioter og egoister som ikke har fantasi eller kompetanse nok til å både se til at egne kunder får god service samtidig som miljøet tjener på at andre også slipper til?
Det er ikke så enkelt som du tror. F.eks om man prioriterer Tesla-kunder, og sperrer ute andre elbiler når det er mange Teslaer som trenger lading, så ender man opp med en situasjon der Tesla tar seg av ladebehovene til de andre elbilistene over 95% av året, og så f.eks når det blir påskeutfart, så må de klare seg selv.
Når Tesla da dekker 95% av behovene til de andre elbilistene, så vil ingen andre ladeaktører vurdere å sette opp ladere, ettersom de da bare setter opp ladere som vil benyttes 5% av tiden. Da er det bare å glemme å få økonomi i et prosjekt. Hva betyr dette for de andre elbilistene? Vel, f.eks når det er påskeutfart, så vil de ha ca ingen lademuligheter i det hele tatt. Om det finnes noen lademuligheter så blir det fort kanskje 5 timers kø. Altså det er egentlig bare å glemme å benytte andre elbiler på disse dagene. Er det bedre eller dårligere enn å måtte klare seg med relativt dårlig med lademuligheter, i forhold til superladernettverket? Jeg vil si verre.
Men du har rett i at et slikt system vil gjøre ting bedre for Tesla-eierne. Det vil være lettere for Tesla å tjene penger på superlading, når de ikke trenger bygge superladere for å ta store topper, men heller kan ha ganske jevn belastning. Det vil kunne bety lavere priser og flere ladestasjoner.
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. desember 2020, klokken 14:36Synes mange Tesla eiere bare syter og klager uten å se hvilke muligheter som finnes. Om flere slipper til kan jo de være med på å subsidere flere ladere OG kanskje billigere lading for Tesla...Huff...sorry utbruddet,men er lei av folk som ikke gidder å tenke når de tror de skal miste en fordel...
Jeg ville være forsiktig med å anklage andre for ikke å tenke, når det er svært tydelig at du ikke gjør det selv.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 26. desember 2020, klokken 15:14
Når Tesla da dekker 95% av behovene til de andre elbilistene, så vil ingen andre ladeaktører vurdere å sette opp ladere, ettersom de da bare setter opp ladere som vil benyttes 5% av tiden. Da er det bare å glemme å få økonomi i et prosjekt. Hva betyr dette for de andre elbilistene? Vel, f.eks når det er påskeutfart, så vil de ha ca ingen lademuligheter i det hele tatt. Om det finnes noen lademuligheter så blir det fort kanskje 5 timers kø. Altså det er egentlig bare å glemme å benytte andre elbiler på disse dagene. Er det bedre eller dårligere enn å måtte klare seg med relativt dårlig med lademuligheter, i forhold til superladernettverket? Jeg vil si verre.
Vel - Dette er en forretningsmulighet for Tesla hvor de kan konkurrere mot de andre. Synes det er helt ok at de bruker det fortrinnet de har. Dersom konkurransen blir for dårlig, slik at noen kaster inn håndkledet, vel... så vil det komme reguleringer - slik har det alltid vært. Jeg tror at dette ville gå seg til - og det er bedre at f.eks staten gjennom reguleringer prøver å håndtere dette til det beste for miljøet og elbil eierene. At en aktør bruker vertikal integrasjon synes jeg er uetisk. Se bare på kraftbransjen - den ble regulert slik at netteiere og kraftselskaper ble splittet. Produsent og ladeselskaper bør en kanskje også vurdere på sikt
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. desember 2020, klokken 15:24Vel - Dette er en forretningsmulighet for Tesla hvor de kan konkurrere mot de andre. Synes det er helt ok at de bruker det fortrinnet de har. Dersom konkurransen blir for dårlig, slik at noen kaster inn håndkledet, vel... så vil det komme reguleringer - slik har det alltid vært. Jeg tror at dette ville gå seg til - og det er bedre at f.eks staten gjennom reguleringer prøver å håndtere dette til det beste for miljøet og elbil eierene.
Kanskje ikke foreslå en løsning som raskt ville måtte gjøres ulovlig gjennom regulering?
(Løsningen du foreslo er vel forresten allerede ulovlig i f.eks Tyskland, og kanskje Norge også. En del land har krav om ikke-diskriminerende adgang på offentlig tilgjengelige ladere.)
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. desember 2020, klokken 15:24At en aktør bruker vertikal integrasjon synes jeg er uetisk. Se bare på kraftbransjen - den ble regulert slik at netteiere og kraftselskaper ble splittet. Produsent og ladeselskaper bør en kanskje også vurdere på sikt
Dette er da ikke akkurat en suksesshistorie. Strømmen har ikke blitt noe billigere.
Jo, strømmen har blitt veldig mye billigere...
Nettleien har dog blitt dyrere. Denne reguleringen var så bra at resten av verden har brukt dette som mal for sine reguleringer. En kan sikkert være uenig, men stort sett er det konsensus om denne reguleringen av kraftmarkedet har vært bra. Til og med SP mener dette.
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. desember 2020, klokken 15:51
Jo, strømmen har blitt veldig mye billigere...
Nettleien har dog blitt dyrere. Denne reguleringen var så bra at resten av verden har brukt dette som mal for sine reguleringer. En kan sikkert være uenig, men stort sett er det konsensus om denne reguleringen av kraftmarkedet har vært bra. Til og med SP mener dette.
Det stemmer jo ikke. Endringen skjedde i 2015. Totalpris:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Nettleie:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Kraftpris:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Alt har økt, sett bort i fra 2020. Men det er nok i hovedsak pga korona. (Her har jeg tatt før avgifter, slik at man kan se bort i fra endringer i avgiftsnivået.)
Lovendringen skjedde i 1992,ikke 2015
Forbruket har økt jevnt i perioden,mens kraftprisen har økt mindre enn den generelle prisstigningen.
Dog har nettleien steget relativt mer.
Spørsmålet er om reguleringen har gitt høyere priser enn om den ikke var kommet..
Og der er alle politikere enige om at alternativet hadde blitt ennå høyere priser.
At faktisk pris går opp over tid er forventet,men om den hadde gått mer eller mindre vet vi ikke 100%, men det er konsensus om at den ville gått mer opp uten reguleringer...Det var bakgrunnen for hele loven..å.få en mer effektiv håndtering av kraftmarkedet..
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. desember 2020, klokken 15:24
At en aktør bruker vertikal integrasjon synes jeg er uetisk. Se bare på kraftbransjen - den ble regulert slik at netteiere og kraftselskaper ble splittet.
Dette er noe av det dummeste jeg har lest. Forklar hva som er uetisk i dette? Alle står fritt til å konkurrere på lik fot. Hvor mener du at den vertikale integrasjonen skal stoppes? En ladestasjon består av av ett utall lag med komponenter som man kan dele inn vertikalt. Gruvedrift, foredling, halvlederproduskjon, prosessorer, skjermer, betalingsløsninger osv.
Det er overhodet ikke det samme som kraft, bane og vei (typisk infrastruktur), hvor det ikke gir mening å duplisere (åpenbar idioti med 4 parallelle motorveier, jernbaner og strømnett f.eks).
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. desember 2020, klokken 14:36
Vås..dette løses lett ved en app som forteller om ledig kapasitet. Tesla kunne selv styre hvor mange stalls som skulle defineres som ledig for andre løpende etter hvor mange Tesla som ladet. Om f.eks 80 % av alle stolper er opptatt med å lade Tesla så gjøres f.eks 20% utilgjengelig for andre..Dette er et enkelt teknisk problem,eller skal en tro at Tesla er et selskap for og av idioter og egoister som ikke har fantasi eller kompetanse nok til å både se til at egne kunder får god service samtidig som miljøet tjener på at andre også slipper til?
Synes mange Tesla eiere bare syter og klager uten å se hvilke muligheter som finnes. Om flere slipper til kan jo de være med på å subsidere flere ladere OG kanskje billigere lading for Tesla...Huff...sorry utbruddet,men er lei av folk som ikke gidder å tenke når de tror de skal miste en fordel...
Se her var vi tilbake til sakens kjerne ja:) Du kunne sikkert fått jobb som Tysklands representant for ice industrien i EU! Tesla tvinger verdens bilprodusenter til bygge elbiler, men overskuddskapasitet på superladere langs norsk landevei blir dråpen som får polene til å smelte!
Det lukter vel egentlig mest misunnelse av dette. Husk at du står fritt til å kjøpe den bilen du vil!
Det "interessante" er jo at det foreslåes at Tesla skal åpne opp for andre, til tider der Teslaer ikke beslaglegger stasjonen (konlurransevridende), for å unngå å bli regulert, med det resultat at de blir regulert for diskriminering av tilgang (og prising) OG monopoltilstander om de kverker grunnlaget for de andre.
Det er lov å tenke før forslagene legges ut, men her er det tydeligvis ikke gjort mye konsekvenstekning av @hELgenen. Forslagene henger ikke på greip, i mine øyne.
Nei, Tesla kan like godt la være å åpne for alle, eller tillate kun partnere/små produsenter som betaler seg inn, og som heller ikke gjør mye av seg og derved heller ikke tar for mye av kapasiteten. Og kommer Tesla inn tidlig nok, kan de som sagt instruere og på hvor ladeporten blir lagt, slik at det reduserer eventuell endring av SuC-stolpene.
Teslabjørn er inne på de samme tankene.
Jeg er helt enig i det han sier. Slutt å gå i skyttergravene. Så lenge en betaler for seg så vil tilbudet for alle bli bedre.
https://youtu.be/3CXkK4WsGu8
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. desember 2020, klokken 18:19
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. desember 2020, klokken 15:24
At en aktør bruker vertikal integrasjon synes jeg er uetisk. Se bare på kraftbransjen - den ble regulert slik at netteiere og kraftselskaper ble splittet.
Dette er noe av det dummeste jeg har lest. Forklar hva som er uetisk i dette? Alle står fritt til å konkurrere på lik fot. Hvor mener du at den vertikale integrasjonen skal stoppes? En ladestasjon består av av ett utall lag med komponenter som man kan dele inn vertikalt. Gruvedrift, foredling, halvlederproduskjon, prosessorer, skjermer, betalingsløsninger osv.
Det er overhodet ikke det samme som kraft, bane og vei (typisk infrastruktur), hvor det ikke gir mening å duplisere (åpenbar idioti med 4 parallelle motorveier, jernbaner og strømnett f.eks).
Det uetiske er å binde lading til bilmerke..Trodde det var innlysende.
Det ligner mye på koblingssalg.
Eks : https://www.forbrukerradet.no/vi-mener/slutt-pa-tvunget-koblingssalg/
Sitat fra: hELgenen på søndag 27. desember 2020, klokken 18:28
Teslabjørn er inne på de samme tankene.
Jeg er helt enig i det han sier. Slutt å gå i skyttergravene. Så lenge en betaler for seg så vil tilbudet for alle bli bedre.
https://youtu.be/3CXkK4WsGu8
Jeg regner med du fikk med at «betaler for seg» inkluderte et beløp pr solgte bil som han anslo til 1000 EUR. For de produsenter som vil ha tilgang. Det er altså ikke nok å betale pr kW ved bruk.
Hva som er nok må Tesla selv avgjøre...
Ingen som har antydet at det blir gratis
Sitat fra: automat på søndag 27. desember 2020, klokken 19:47
Jeg regner med du fikk med at «betaler for seg» inkluderte et beløp pr solgte bil som han anslo til 1000 EUR. For de produsenter som vil ha tilgang. Det er altså ikke nok å betale pr kW ved bruk.
Hvilket jeg mener er det reneste vås. Bilprodusenter betaler ikke et visst beløp til BKK for laderutbygging. Ikke til Mer (Grønn Kontakt). Ikke til Fortum. Ikke til Fastned. Etc. Bare Ionity har bilprodusenter kjøpt seg inn i. Men likevel er Ionity åpent for hvem som helst å koble seg til, men da til høyere pris. Samt at enkelte produsenter opptrer med abonnementspris for å få gunstig kWh-prising på ladingen.
Tesla kan gjøre akkurat det samme. De er ikke avhengig av at de produsentenes biler som skal nyttegjøre seg av superladerne skal måtte betale 1000 EUR per produserte bil. De kan derimot åpne nettverket for alle, og heller ha en typ abonnementsløsning for de som ønsker å benytte den, eller rett og slett ha en høyere kWh-pris. At Tesla ikke gjør dette tyder på at velviljen hos Tesla ligger mer overfladisk enn på et faktisk nivå. Å gi fra seg sitt eneste virkelige, og store, salgsfortrinn sitter nok veldig langt inne.
@SurSnasen Fortum, Mer, Cirkle K, og de andre ladeoperatørene som kun tar betaling for bruk har en forretningsmodell som gir ladekø. Og de er ofte avhengig av andre bidrag i tillegg, enten det er pølsesalg eller subsidier. Fortum har sagt rett ut at de ikke kan bygge ut for toppene. Og Ionity, operatøren med minst ladekø, har delvis adoptert Teslas forretningsmodell, der betaling for tilgang er viktig.
Så vet vi selfølgelig ingen ting om hvem som slippes inn til superladernettverket, og vilkårene for dette.Men 1000EUR for tilgang er nok en mer sannsynlig gjetting, enn fri tilgang og kun betaling for bruk. Slik enkelte fantaserer om.
For det vi vet, er at å bygge et ladenettverk slik Tesla har gjort, koster veldig mye penger (uten at vi vet hvor mye). Vi vet også at det bedriftsøkonomisk og konkurransemessig vil være galskap å gi bort dette, uten å ta betalt for det. Og vi har sett fra andre ladeaktører at betaling kun for bruk ikke gir nok inntekter til å kunne tilby køfri lading.
Det som er sannsynlig er de som slippes inn, gjør det på vilkår (øknomiske og tekniske) som ikke ødelegger ladeopplevelsen for Teslaeiere. Tesla klarte dette fint ved inntoget av model 3, og overgangen til CCS. Tilsvarende sømløshet kan vi nok forvente når andre slippes inn. Som selfølgelig de som slippes inn må betale for.
Sitat fra: hELgenen på søndag 27. desember 2020, klokken 18:51
Det uetiske er å binde lading til bilmerke..Trodde det var innlysende.
Det er ikke det samme som vertikal integrasjon. Dessuten gjør ikke Tesla det du sier. Alle med Tesla står fritt til å lade andre steder.
At de frem til nå ikke har vært andre som har villet benytte seg av SuC nettet og være med på Teslas betingelser er ikke Teslas feil.
Man kan sikkert mene masse om Teslas superchargere er uetiske eller om det kan defineres som ulovlig kryssalg. Det er et sidespor, som jeg ikke tror på over hodet.
Men praksisen med å stenge ute drop-in kunder er allerede ulovlig i hele EU/EØS.
EU-direktiv 2014/94/EU sier klart at:
SitatArticle 4
Electricity supply for transport
9. All recharging points accessible to the public shall also provide for the possibility for electric vehicle users to recharge on an ad hoc basis without entering into a contract with the electricity supplier or operator concerned.
Kilde: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN
Tesla kan selvsagt definere seg bort fra dette ved å innføre høye priser for drop-in kunder (fra andre bilmerker), på samme måte som Ionity.
Jeg tror Tesla har en konkurransefordel med at de kan produsere sine superladere mye billigere enn andre ladeoperatører kan anskaffe hurtigladere, og de har en gigantisk stordriftfordel på at de allerede har en stordrift som gjør at de kan avskrive effektavgift og lignende på mange kunder. Jeg tror derfor at Tesla kunne satset på lademarkedet, og kommet ut som den ledende hurtigladeroperatøren i Europa, og tatt store markedsandeler fra de andre operatørene. Hvis de hadde ønsket det.
Det er imponerende hvordan Tesla kan rulle ut nye v3 Supercharger lokasjoner med type 24 ladestolper, som automatisk fylles av Tesla-kunder så fort de er satt opp. Stolper som lett gir min Model 3 imponerende nesten 200kW ladehastighet. Til en ladepris som er lavere enn de andre operatørene. Og dette på steder der andre operatører som Ionity har 4 ladestolper. Og Tesla allerede har 8 eller 12 gamle Supercharger-stolper noen km unna. Tesla gruser de andre operatørene.
Hvis Tesla bestemmer seg for å åpne opp for andre enn egne bilkunder, så kan de dominere hurtiglademarkedet fullstendig. Hvis Tesla ikke vil, så kan de raskt bli tvunget til det likevel.
Tesla har klart å komme seg unna dette EU-direktivet så langt. Sannsynligvis ved å definere seg som privat ladenettverk?
Det taler i såfall i mot et forsiktig innslipp av andre i Europa. For i det øyeblikk andre kan lade, vil de defineres som offentlig. Superladernettverket må da være tilgjengelig for alle, de må kunne tilby drop-in. Og prisene kan ikke være urimelige. Det betyr et dundrene underskudd for Superladernettverket. Ionity har sannsynligvis tøyd EU-direktivet så langt det går allerede, så noe særlig mer enn dette kan trolig ikke Tesla ta seg betalt.
Når Tesla har 44 ladeplasser på Rygge mot Ionitys 6, så henter man ikke inn den forskjellen på stordriftsfordeler.
Når vi snakker om etikk: Tesla har bygd opp nettverket for egne penger. Ionity har mottatt massiv eu støtte og klarer (tross eu regler) å ta diskrimerende blodpris for alle andre enn noen få bilmerker.
Sitat fra: turfsurf på mandag 28. desember 2020, klokken 11:36
Sitat fra: hELgenen på søndag 27. desember 2020, klokken 18:51
Det uetiske er å binde lading til bilmerke..Trodde det var innlysende.
Det er ikke det samme som vertikal integrasjon. Dessuten gjør ikke Tesla det du sier. Alle med Tesla står fritt til å lade andre steder.
At de frem til nå ikke har vært andre som har villet benytte seg av SuC nettet og være med på Teslas betingelser er ikke Teslas feil.
At Ionity har ublu priser for kjøretøy som ikke er knyttet opp mot porteføljen er en ting - i så måte har Tesla en uendelig høy pris for tilgang til sine ladere da ingen andre så langt har fått tilgang.
Begge deler er ille mener nå jeg - men det er klart å stenge ute alle andre må vel regnes som et ganske så hardt jerngrep? Disse betingelsene til Tesla for at andre skal få tilgang - jeg har aldri sett dem. Aldri sett en fremforhandlet avtale - jeg har kun hørt noe om at Tesla skal ha tilbudt dette men at det ble avslått.
Om det er sant, rykter eller bare ville oppspinn aner jeg ikke - men Ionity har i alle fall ikke tatt det skrittet å stenge ute Tesla eller andre merker fra sine ladere; selv om Tesla, så vidt jeg vet, ikke har betalt en krone til Ionity for at Tesla skal få lov å bruke Ionity ladere.
Så objektivt sett er Ionity i alle fall litt snillere med konkurrentene enn Tesla er mot sine.
Jeg håper inderlig Tesla åpner opp for alle - og at Ionity, Tesla og alle de andre må konkurrere på like vilkår
De kan gjerne tilby egne biler billige ladepakker osv..men å stenge hverandre ute - det blir for dumt.
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 09:25
Når vi snakker om etikk: Tesla har bygd opp nettverket for egne penger. Ionity har mottatt massiv eu støtte og klarer (tross eu regler) å ta diskrimerende blodpris for alle andre enn noen få bilmerker.
Det der er ikke 100% rett - Tesla har mottatt offentlig støtte for å sette opp ladere - både i form at direkte kroner og i form at fri adgang til tomter. Det har vært diskutert flere ganger tidligere.
Dersom landet trenger flere ladere synes jeg alle selskaper, inkl. Tesla, skal kunne søke om støtte for dette. Eneste kravet bør være at laderen er tilgjengelig for alle.
Nå har det vært mye fokus på dette det siste året - og så fremt ikke Tesla åpner opp er det vel heller tvilsomt at de vil få mer offentlig bidrag eller gratis tomter fra det offentlige i tiden som kommer.
Etisk sett synes jeg det er et større problem at Tesla stenger ute biler som teknisk sett kunne ladet på SuC, enn at Ionity tar en stinkende høy pris for biler som ikke hører til under deres paraply......
For å sette det litt på spissen : Dersom det kommer en EQC trillende inn på en SuC - totalt tom for strøm - så synes jeg det er moralsk forkastelig at eieren av denne bilen ikke kan få hjelp til å lade sin bil på SuC, men må tilkalle bilredningstjenesten........Der er vi altså....
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 09:44
Begge deler er ille mener nå jeg - men det er klart å stenge ute alle andre må vel regnes som et ganske så hardt jerngrep? Disse betingelsene til Tesla for at andre skal få tilgang - jeg har aldri sett dem. Aldri sett en fremforhandlet avtale - jeg har kun hørt noe om at Tesla skal ha tilbudt dette men at det ble avslått.
Om det er sant, rykter eller bare ville oppspinn aner jeg ikke - men Ionity har i alle fall ikke tatt det skrittet å stenge ute Tesla eller andre merker fra sine ladere; selv om Tesla, så vidt jeg vet, ikke har betalt en krone til Ionity for at Tesla skal få lov å bruke Ionity ladere.
Så objektivt sett er Ionity i alle fall litt snillere med konkurrentene enn Tesla er mot sine.
Jeg håper inderlig Tesla åpner opp for alle - og at Ionity, Tesla og alle de andre må konkurrere på like vilkår
De kan gjerne tilby egne biler billige ladepakker osv..men å stenge hverandre ute - det blir for dumt.
Dette blir jo kun spekulasjon både fra min og din side. Det vi vet er at Musk har uttalt at det er mulig for andre å kjøpe seg inn i ladenettverket en gang for lenge siden, og at han nå nettopp har uttalt at det er forhandlinger er ett eller annet slag på gang.
Du kan da ikke kategorisk fastlå at Tesla stenger noen som helst ute, når det eneste vi har er indikasjoner på det motsatte. At andre produsenter lider av "not invented here syndrome" er jo ikke akkurat noe nytt.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 09:57
Det der er ikke 100% rett - Tesla har mottatt offentlig støtte for å sette opp ladere - både i form at direkte kroner og i form at fri adgang til tomter.
Jeg har prøvd å google dette, men finner ikke noe offentlig støtte til Tesla. At private som Cirkle K gjør det, er noe helt annet. Har du link?
Her er ett eksempel.
https://www.laagendalsposten.no/meninger/miljo/flesberg/kommunen-sier-de-ma-spare-men-har-rad-til-bevilgning-av-ladestasjoner-for-tesla/o/5-64-169723
En til
https://www.finnmarksposten.no/el-bil-giganten-tesla-vil-etablere-ladestasjoner-i-honningsvag-vil-ha-sponset-tomt-av-kommunen/s/5-94-98495
Selv med et lukket ladenettverk så tror jeg vi skal være glade for at Tesla har fått noe kroner. Det har jo faktisk ført til at elbiler er blitt noe.
Jada..flott at Tesla har kommet med ladestasjoner.
Men de har fått penger og tomter fra det.offentlige
Her er en til :
https://www.eidfjord.kommune.no/innsyn.aspx?response=journalpost_detaljer&journalpostid=2016004554&scripturi=/innsyn.aspx&skin=infolink&Mid1=12217&
Her fikk de et offentlig bidrag verdsatt til 150.000.
Leieavtalen for tomten har jeg sett,men prisen Tesla betaler,om noen, er ukjent..Men avtalen setter også foten ned for andre å etablere ladere på tomten samt at alle eksisterende offentlige p plasser på tomten gjøres kun tilgjengelig for Tesla kjøretøy
At Tesla ikke har fått offentlig støtte til ladere er altså feil
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:20
Jada..flott at Tesla har kommet med ladestasjoner.
Men de har fått penger og tomter fra det.offentlige
Tesla har mottatt den samme støtten som andre utbyggere.
Ingen har vel mottatt så mye som Hyop, relativt til størrelse/stasjoner.
Hvis du skal rote frem tall, må du vise at Tesla har vært særbehandlet.
Det er enkelt å vise at IONITY har vært særbehandlet, siden EU går inn med over 400.000.000,- (20% av totalkostnaden, visstnok).
Jeg synes du skal rette kritikken din mot IONITY, EU - og alle elbilprodusenter som ikke bygger eller finansierer ladestasjoner.
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:55
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:20
Jada..flott at Tesla har kommet med ladestasjoner.
Men de har fått penger og tomter fra det.offentlige
Tesla har mottatt den samme støtten som andre utbyggere.
Ingen har vel mottatt så mye som Hyop, relativt til størrelse/stasjoner.
Hvis du skal rote frem tall, må du vise at Tesla har vært særbehandlet.
Med utgangspunkt at Tesla eier et lukket, ikke åpent tilgjengelig, ladenettverk som faktisk har fått offentlig midler - i sterkt kontrast til andre selskaper som etablerer et åpent tilgjengelig nettverk for alle - så synes jeg Tesla har fått særbehandling. Det er jo rene skjære fakta. Jeg tror også det offentlige må fortsette å bidra - og da gjerne også til Tesla, men da må de også legge handling til ord og faktisk åpne opp for alle
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:44
Her er ett eksempel.
https://www.laagendalsposten.no/meninger/miljo/flesberg/kommunen-sier-de-ma-spare-men-har-rad-til-bevilgning-av-ladestasjoner-for-tesla/o/5-64-169723
Ja - hele 600k. Sikkert mindre pr. år enn det kommunene tjener på at Tesla eiere handler mens de lader. Kommunefolk kan regne de også.
Jeg synes ikke dette kan regnes som offentlig støtte. Både dette eksemplet og andre viser at det er kommuner som støtter - mest sannsynligvis fordi kommunekassa dermed blir større etter et år eller 2.
Hva med statlig støtte fra enova eller lignede som ikke direkte vil tjene penger på at Tesla folk handler på stedet?
Hva kommunen evenetuelt sitter igjen med synes jeg er uinteressant og svært vanskelig å verdsette. De ga bort offentlige midler og sånn var det. Nå kanskje Tesla kan gjøre noe tilbake ved å åpne opp for alle...Krysser fingrene for det,og så håper jeg samtidig ikke Tesla ødelegger for egne kunder...
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:05
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:55
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:20
Jada..flott at Tesla har kommet med ladestasjoner.
Men de har fått penger og tomter fra det.offentlige
Tesla har mottatt den samme støtten som andre utbyggere.
Ingen har vel mottatt så mye som Hyop, relativt til størrelse/stasjoner.
Hvis du skal rote frem tall, må du vise at Tesla har vært særbehandlet.
Med utgangspunkt at Tesla eier et lukket, ikke åpent tilgjengelig, ladenettverk som faktisk har fått offentlig midler - i sterkt kontrast til andre selskaper som etablerer et åpent tilgjengelig nettverk for alle - så synes jeg Tesla har fått særbehandling. Det er jo rene skjære fakta. Jeg tror også det offentlige må fortsette å bidra - og da gjerne også til Tesla, men da må de også legge handling til ord og faktisk åpne opp for alle
Har de noen gang fått midler, eller er det bare at de har sluppet å betale for tomt, som nesten enhver ladestasjon ellers?
Linkene du har visst til, går kun på å slippe utgifter, men ingen midler overført. Så, kom gjerne med noen linker på at de faktisk har mottatt faktiske midler i form av overføringer og/eller tilskudd. Først da kan du snakke om at de har mottatt subsidier.
Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?
Ionity har til sammenligning blitt tildelt 39mill euro...
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:28
Hva kommunen evenetuelt sitter igjen med synes jeg er uinteressant og svært vanskelig å verdsette. De ga bort offentlige midler og sånn var det. Nå kanskje Tesla kan gjøre noe tilbake ved å åpne opp for alle
Helt uenig. Tenker at Tesla gir masse tilbake til kommunene pga øket salg av varer.
Ikke mye støtte til verken Tesla eller Ionity i Norge heldigvis, bare til de som bygger ut for alle kunder. Ganske grovt at EU har støttet Ionity på tross av at de ekskluderer store brukergrupper og gir usikker prising for enda flere.
Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 29. desember 2020, klokken 18:46
Ikke mye støtte til verken Tesla eller Ionity i Norge heldigvis, bare til de som bygger ut for alle kunder. Ganske grovt at EU har støttet Ionity på tross av at de ekskluderer store brukergrupper og gir usikker prising for enda flere.
Ingen blir ekskludert fra Ionity. Pris er ikke ekskludering.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Storg på tirsdag 29. desember 2020, klokken 18:49
Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 29. desember 2020, klokken 18:46
Ikke mye støtte til verken Tesla eller Ionity i Norge heldigvis, bare til de som bygger ut for alle kunder. Ganske grovt at EU har støttet Ionity på tross av at de ekskluderer store brukergrupper og gir usikker prising for enda flere.
Ingen blir ekskludert fra Ionity. Pris er ikke ekskludering.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulig, men det føles slik....
Alle som trenger Chademo eller type 2 for å lade blir ekskludert. Heldigvis driver ikke Enova med støtte til slikt. Riktignok mindre gruppe i Europa enn i Norge, men Norge er sikkert med på det indirekte gjennom EØS til ladestedene deres i Norge.
I tillegg kommer de bilmerkene som kan lade der, men ikke får mulighet til å kjøpe billig abonnement. Siden de antagelig blir litt subsidiert av disse fabrikatene.
Kommunene SKAL legge til rette for lading av elbil. Reduserte klimautslipp er en prioritert oppgave for kommunene. Ved å legge til rette for Tesla Superchargere slipper kommunen og fylket billig unna i forhold til alternativet. Mange fylker legger ut anbudsrunder på utbygging av hurtigladere på definerte steder i fylket, der engangsstøtte for opprettelse av hver hurtiglader kan ligge på opptil 200.000kr pr hurtigladerstolpe.
SitatUtbygging av ladeinfrastruktur er viktig for å øke utbredelsen av nullutslippsbiler. Etablering av flere ladepunkter og ladestasjoner for elbiler er også et godt tiltak for å få ned lokale klimagassutslipp og redusere forurensning fra bilparken. Det er derfor ønskelig at kommunene har strategier for å sikre tilstrekkelig utbredelse av slik ladeinfrastruktur i sin kommune. Mange kommuner har allerede kommet langt på dette området.
SitatI lys av den fremtidige økningen i antallet elbiler, mener departementet at kommunene gjennom planlegging etter plan- og bygningsloven bør sikre at det etableres tilstrekkelig med ladestasjoner.
Kilde: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/etablering-av-ladepunkter-og-ladestasjoner-for-elbiler---forholdet-til-plan--og-bygningsloven-mv/id2722019/
Her snakker man vel om 10A kurser og slik lav AC lading? Mao ikke hurtiglading.
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:43
Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?
Jeg vet ikke - men som du ser av en av de andre sakene så er det dokumentert der at kommunen stilte med både mannskap og utstyr osv for å etablere laderene i Eidfjord - og at de selv anslo verdien av dette til 150.000
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden. Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Skulle vært veldig morsomt å sett sakspapirene til alle lignende saker i Norges land - sikkert en morsom sak å følge opp av riksmediene dersom det skulle vise seg at politikere igjen har sagt ja til noe de ikke skjønte...
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:52
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:43
Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?
Jeg vet ikke - men som du ser av en av de andre sakene så er det dokumentert der at kommunen stilte med både mannskap og utstyr osv for å etablere laderene i Eidfjord - og at de selv anslo verdien av dette til 150.000
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden. Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Skulle vært veldig morsomt å sett sakspapirene til alle lignende saker i Norges land - sikkert en morsom sak å følge opp av riksmediene dersom det skulle vise seg at politikere igjen har sagt ja til noe de ikke skjønte...
Så, ingen sikker kilde til faktiske overføringer. Da synes jeg du like godt kan la være å påstå at de har fått direkte støtte.
Om kommunen har så sterkt ønske at Tesla skal etablere seg i dems kommune fremfor nabokommunen, så står de selvsagt fritt til å "by opp" ved f.eks. å stille mannskap og utstyr til rette for rask oppstart. Det synes jeg er fremsynt.
Jeg tenker som så at Tesla vil sikre at de kan utvide ladeplassen med flere ladere uten problemer dersom behovet kommer (som de regner med), om man sørger for enerett på den ene tomta.
Nå er det jo slik at BKK og Grønn Kontakt/Mer allerede er etablert i samme område som Tesla sin SuC-stasjon, men det er kanskje nabotomter og ikke samme tomta, så dette er jo win-win for alle.
Tesla har vel så vidt jeg har skjønt etablert ladere i samarbeid med enkelte andre operatører, fordi det reduserer kosten for begge, og er godt for etablering av f.eks. gode spisetilbud i området.
Og for Eidsfjord betyr det at flere bruker mer tid, og derved og penger i bygda. Noen ser kanskje at de finner tilbud de vil utforske, som kanskje gjør at de blir lengre eller velger å komme tilbake.
Ergo betyr det økt handel og økt oppmerksomhet for bygda. Det er vel flott for ei bygd som ellers virker som en rasteplass før man kjører opp fjellveien, eller videre retning Bergen.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:52
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:43
Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?
Jeg vet ikke - men som du ser av en av de andre sakene så er det dokumentert der at kommunen stilte med både mannskap og utstyr osv for å etablere laderene i Eidfjord - og at de selv anslo verdien av dette til 150.000
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden. Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Skulle vært veldig morsomt å sett sakspapirene til alle lignende saker i Norges land - sikkert en morsom sak å følge opp av riksmediene dersom det skulle vise seg at politikere igjen har sagt ja til noe de ikke skjønte...
Mulig morsom, men ingen nyhet... ;D
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:52
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden. Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Det er forskjell på støtte fra ENOVA og lignende for å etablere elbil lading (som hverken Tesla eller Ionity bør få, eller har fått), og støtte / hjelp fra kommunene i enkeltsaker.
Tipper de fleste kommunepolitikere er såpass oppegående at de skjønner at etablering av en stor ladestasjon strategisk plassert er en bra ting. Enkel kost-nytte vurdering som lett kan forsvares, og som ikke kommer inn under miljø eller den slags støtteordninger overhodet.
Sitat fra: Storg på tirsdag 29. desember 2020, klokken 18:49
Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 29. desember 2020, klokken 18:46
Ikke mye støtte til verken Tesla eller Ionity i Norge heldigvis, bare til de som bygger ut for alle kunder. Ganske grovt at EU har støttet Ionity på tross av at de ekskluderer store brukergrupper og gir usikker prising for enda flere.
Ingen blir ekskludert fra Ionity. Pris er ikke ekskludering.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Selvsagt er det å sette en urimelig høy pris, en måte å ekskludere kunder.
Spørsmålet er bare hvor smertegrensen går. Circle K har en flat pris på 4,99 per kWh, Ionity har nært doblet dette (59 % høyere, eller 168 % av CK-prisen) med sin pris på 8,40 per kWh.
Dette er tydeligvis ikke høyt nok til å skremme vekk alle, men enhver med litt sans for å følge med priser, vil sky denne stasjonskjeden.
Jeg fyller fort på 50 kWh når jeg hurtiglader på tur. Hos Ionity, koster det meg 420 kroner. Gjør jeg det samme på en CK-lader, så koster det meg 249,50. Fyller jeg på en BKK-lader eller hos Kople innen normerte 54 minutter, så koster det til gjengjeld 212,50. Hos Mer kommer dette på 227,50 (før ev. rabatter) mens Fortum skal ha 233 kroner. Ishavsveien tar 4,75 per kWh flatt, noe som gir en pris på 237,50 for sesjonen.
Dersom jeg har valget, hvor tror du jeg ville ladet? Kan si såpass som at det ikke blir hos Ionity, selv om jeg har foretrukket disse frem til det ikke lengre gikk å få en fornuftig pris hos dem.
Igjen. Du er ikke ekskludert. Men du opplever prisen som for høy. Men du har tatt et valg, det er ikke ionity som har tatt det for deg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: RJK på onsdag 30. desember 2020, klokken 00:50
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:52
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:43
Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?
Jeg vet ikke - men som du ser av en av de andre sakene så er det dokumentert der at kommunen stilte med både mannskap og utstyr osv for å etablere laderene i Eidfjord - og at de selv anslo verdien av dette til 150.000
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden. Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Skulle vært veldig morsomt å sett sakspapirene til alle lignende saker i Norges land - sikkert en morsom sak å følge opp av riksmediene dersom det skulle vise seg at politikere igjen har sagt ja til noe de ikke skjønte...
Så, ingen sikker kilde til faktiske overføringer. Da synes jeg du like godt kan la være å påstå at de har fått direkte støtte.
Om kommunen har så sterkt ønske at Tesla skal etablere seg i dems kommune fremfor nabokommunen, så står de selvsagt fritt til å "by opp" ved f.eks. å stille mannskap og utstyr til rette for rask oppstart. Det synes jeg er fremsynt.
Jeg tenker som så at Tesla vil sikre at de kan utvide ladeplassen med flere ladere uten problemer dersom behovet kommer (som de regner med), om man sørger for enerett på den ene tomta.
Nå er det jo slik at BKK og Grønn Kontakt/Mer allerede er etablert i samme område som Tesla sin SuC-stasjon, men det er kanskje nabotomter og ikke samme tomta, så dette er jo win-win for alle.
Tesla har vel så vidt jeg har skjønt etablert ladere i samarbeid med enkelte andre operatører, fordi det reduserer kosten for begge, og er godt for etablering av f.eks. gode spisetilbud i området.
Og for Eidsfjord betyr det at flere bruker mer tid, og derved og penger i bygda. Noen ser kanskje at de finner tilbud de vil utforske, som kanskje gjør at de blir lengre eller velger å komme tilbake.
Ergo betyr det økt handel og økt oppmerksomhet for bygda. Det er vel flott for ei bygd som ellers virker som en rasteplass før man kjører opp fjellveien, eller videre retning Bergen.
Her er kilden vedr. 600k støtte til Tesla.
Fornøyd nå?
http://www.flesberg.kommune.no/~/media/flesberg/dokumentarkiv/moteboker/2016/innkallinger/20160331_kst.pdf
Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. desember 2020, klokken 15:15
Her er kilden vedr. 600k støtte til Tesla.
Fornøyd nå?
http://www.flesberg.kommune.no/~/media/flesberg/dokumentarkiv/moteboker/2016/innkallinger/20160331_kst.pdf
Som vanlig er ikke verden svart/hvit. Som det fremgår av sakspapirene var samlokalisering med andre ladeaktører viktig. Hadde det vært noen Fortum ladestasjon i området (på den tiden) hvis ikke Tesla hadde gått foran? Har intrykk av at den Fortum-stasjonen ble godt mottatt.
Det står også i sakspapirene at de mer ser på dette som næringsetablering. Man kan selvfølgelig være uenig i at kommuner skal bidra økonomisk til etablering av næringsvirksomhet. Men Flesberg kommune mente altså at det var nyttig i dette tifelle.
Hvorfor,bakgrunnen for offentlig bidrag var ikke interessant her. Poenget var en påstand om at Tesla aldri hadde motatt en eneste offentlig krone. Jeg påpekte at dette var feil,og dokumenterte det ved et utvalg eksempler. Så ble det stilt spørsmål til dokumentasjonen jeg brukte,og at den ikke var av god nok kvalitet til å være troverdig og følgelig ikke burde vært brukt. Så da fant jeg frem til kilden nemlig kommunen sine sakspapirer. Så nå burde vi kunne legge den ballen død og slå fast en gang for alle at Tesla har motatt offentlig støtte for å etablere SuC. Jeg er ikke motstander av at Tesla og andre har motatt offentlig støtte,men synes tiden nå er moden for å
sette krav til offentlige givere om at støtte kun bør gis til ladere som kan brukes av de fleste elbiler...
Er vel 3 hjulingen som får tilgang til tesla laderne aptera modellen
Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. desember 2020, klokken 15:15
Sitat fra: RJK på onsdag 30. desember 2020, klokken 00:50
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:52
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:43
Edit: Den ene linken er et leserbrev der det påstås at de har fått 600 K, men er dette bekreftede overføringer, eller er det verdien av tomteleie som er regnet ut?
Jeg vet ikke - men som du ser av en av de andre sakene så er det dokumentert der at kommunen stilte med både mannskap og utstyr osv for å etablere laderene i Eidfjord - og at de selv anslo verdien av dette til 150.000
I avtalen som kommunen så inngikk med Tesla måtte kommunen også frasi seg muligheten for at andre aktører kunne etablere seg på tomten. Mao. skaffet Tesla seg enerett til selv å utvide og bruke tomten slik de selv ville i fremtiden. Jeg tror mange lignende avtaler har vært inngått av Tesla siden 2016 og frem til i dag. Noen kommunepolitikere har trolig ikke skjønt hva de faktisk har gjort - Mao at Tesla sitt ladenettverk ikke er åpent tilgjengelig for alle - de har trolig bare tenkt som så at elbil-lader er elbil-lader og det fungerer for elbiler.
Skulle vært veldig morsomt å sett sakspapirene til alle lignende saker i Norges land - sikkert en morsom sak å følge opp av riksmediene dersom det skulle vise seg at politikere igjen har sagt ja til noe de ikke skjønte...
Så, ingen sikker kilde til faktiske overføringer. Da synes jeg du like godt kan la være å påstå at de har fått direkte støtte.
Om kommunen har så sterkt ønske at Tesla skal etablere seg i dems kommune fremfor nabokommunen, så står de selvsagt fritt til å "by opp" ved f.eks. å stille mannskap og utstyr til rette for rask oppstart. Det synes jeg er fremsynt.
Jeg tenker som så at Tesla vil sikre at de kan utvide ladeplassen med flere ladere uten problemer dersom behovet kommer (som de regner med), om man sørger for enerett på den ene tomta.
Nå er det jo slik at BKK og Grønn Kontakt/Mer allerede er etablert i samme område som Tesla sin SuC-stasjon, men det er kanskje nabotomter og ikke samme tomta, så dette er jo win-win for alle.
Tesla har vel så vidt jeg har skjønt etablert ladere i samarbeid med enkelte andre operatører, fordi det reduserer kosten for begge, og er godt for etablering av f.eks. gode spisetilbud i området.
Og for Eidsfjord betyr det at flere bruker mer tid, og derved og penger i bygda. Noen ser kanskje at de finner tilbud de vil utforske, som kanskje gjør at de blir lengre eller velger å komme tilbake.
Ergo betyr det økt handel og økt oppmerksomhet for bygda. Det er vel flott for ei bygd som ellers virker som en rasteplass før man kjører opp fjellveien, eller videre retning Bergen.
Her er kilden vedr. 600k støtte til Tesla.
Fornøyd nå?
http://www.flesberg.kommune.no/~/media/flesberg/dokumentarkiv/moteboker/2016/innkallinger/20160331_kst.pdf (http://www.flesberg.kommune.no/~/media/flesberg/dokumentarkiv/moteboker/2016/innkallinger/20160331_kst.pdf)
Takker, da ble den besvart. Absolutt mye bedre enn et leserinnlegg.
Jeg føyer meg dog på at dette ikke var en ensidig "sponsing" av Tesla, men vurdert som et kommunalt næringsbidrag som også skulle inneholde samlokalisering med andre operatører. Ergo var det ikke bare penger til Tesla. Men ja, også til Tesla, som var pådriver her.
Godt det finnes kommuner som skjønner sitt eget beste. Og de har jo som sagt fått både Tesla SuC, BKK ladestasjon og Grønn Kontakt (Nytt navn Mer) på samme område. Kanskje ikke alle helt samtidig (har ikke sjekket når de forskjellige etablerte seg).
Bare for å ha sagt det, jeg tok en tur i høst (mener jeg det var), utelukkende for å dra til Eidfjord. BKK-laderne var riktig nok ikke målet, men var med i planene.
Nå spekulerer jo alle på hva Elon mener med den tweeten. :+1:
Kansje det blir Bollinger som kan lade på SC? Det hadde jo vært en overraskelse :+1: se forslaget til han som tegner på skjermen.
https://twitter.com/elonmusk/status/1340978686212800513?s=19
Sitat fra: Storg på onsdag 30. desember 2020, klokken 12:57
Igjen. Du er ikke ekskludert. Men du opplever prisen som for høy. Men du har tatt et valg, det er ikke ionity som har tatt det for deg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er absolutt ikke enig. Når de bevisst legger seg veldig høyt i pris og godt over konkurrentene, så er det Ionity som har gjort valget for meg. Jeg skulle gjerne brukt de, men når de gjør seg uatraktive pga pris alene, så er det de som ekskluderer meg.
Dette er dessverre vanlig måte å presse ut kunder/kundegrupper. Man ser det og på forsikring. Når et selskap ikke ønsker å tilby bilforsikring for folk under f.eks. 25, så har de ikke lov å nekte å gi et tilbud. Det de derimot kan og gjør velvillig, er å legge seg så høyt i pris, at kunden går til konkurrentene istedet. Samme om det er en bilmodell de ikke vil forsikre, sett prisen alt for høyt til at kunden aksepterer tilbudet.
Nå er det ikke så lett å si hva konkurrentenes pris er når det ikke er andre som tilbyr samme effekt/spenning på ladingen. Selv Teslabjørn gjør testene av lading av model på Ionity tilbød høyere ladestrøm enn Tesla sine ladesteder. Etter versjon 3 av disse er kanskje ikke Ionity raskere lenger for Tesla, men vil være det fortsatt for elbiler som bruker 800V.
Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 31. desember 2020, klokken 15:27
Nå er det ikke så lett å si hva konkurrentenes pris er når det ikke er andre som tilbyr samme effekt/spenning på ladingen. Selv Teslabjørn gjør testene av lading av model på Ionity tilbød høyere ladestrøm enn Tesla sine ladesteder. Etter versjon 3 av disse er kanskje ikke Ionity raskere lenger for Tesla, men vil være det fortsatt for elbiler som bruker 800V.
Nå er produktet hurtiglading mer enn effekten man får. At ladingen skjer uten plunder og problemer. At det er ledig når du trenger det. At betalingen skjer på en enkel måte. At det er et sericerilbud der. At laderne står der man trenger dem.
Det Tesla reklamerer med er at det skal være enkelt å reise.
Sitat fra: automat på torsdag 31. desember 2020, klokken 16:40
Nå er produktet hurtiglading mer enn effekten man får.
Nettopp dette skjønner åpenbart hverken konkurrentene til Tesla, og elbillister som ikke kjører Tesla/bruker Supercharger.
Og TB lader vel Tesla på IONITY fordi han har en sponsoravtale med de?
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 31. desember 2020, klokken 16:51
Sitat fra: automat på torsdag 31. desember 2020, klokken 16:40
Nå er produktet hurtiglading mer enn effekten man får.
Nettopp dette skjønner åpenbart hverken konkurrentene til Tesla, og elbillister som ikke kjører Tesla/bruker Supercharger.
Og TB lader vel Tesla på IONITY fordi han har en sponsoravtale med de?
Tror ikke det, vet han brukte maingau før det ble tatt bort, han lader mer på circle k vil jeg si.
Tror og grunnen han lader tesla på ionity er pga hastigheten, er veldig få v3 ladere i Norge enn så lenge.
However, according to Musk, this has so far been done "low-key" and on a small scale. It is considered likely that the Tesla CEO is referring to Aptera. The US company recently presented a three-wheeled solar electric car with fast charging function. In this context, Inside EV noticed in a photo that Aptera appears to use Tesla's Supercharger technology. Whether other manufacturers are doing this remains unclear.
Som sagt aptera virker som har en deal med å bruke tesla super chargers.