Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: daktari på onsdag 02. september 2020, klokken 14:38
Nytt utkast til forskrift fra NVE, der effekttariff forsvinner for forbrukere og hurtigladere:
https://e24.no/olje-og-energi/i/vQvKEL/nve-justerer-omstridt-forslag-slik-blir-den-nye-nettleien
SitatNå foreslår NVE at næringsvirksomhet som bruker mindre enn 100.000 kilowattimer strøm i året skal få nettleie på lik linje med som husholdninger. Da vil ladestasjoner komme bedre ut. Mange andre mindre strømkunder som skoler og småbutikker vil også omfattes av denne regelen.
Hva vil dette bety da? Lavere priser for alle unntatt Tesla?
100 000 kWt er ikke så mye da, så dette vil nok hjelpe mest for de mindre brukte ladestedene i distriktene, og ikke de større langs hovedveiene. Men det er vel førstnevnte som har slitt mest med lønnsomheten. Tesla (og Ioniq?) har ikke noe av de førstnevnte, så det vil neppe påvirke dem.
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 02. september 2020, klokken 15:12
100 000 kWt er ikke så mye da, så dette vil nok hjelpe mest for de mindre brukte ladestedene i distriktene, og ikke de større langs hovedveiene.
Det er 1000 100kWh ladinger det, litt under 3 om dagen. Eller la oss si 6 typiske 50kWt ladinger, som kanskje er mere representativt i snitt. Vil vel hjelpe kun for de veldig små stasjonene.
Men nå er nok også dette hensikten, f.eks. disse ikke så mye brukte som Fortum før satte til 4 kr pr. minutt pga. lite bruk. De større stedene har ikke like store problemer med effekttariffene pga. større og mer gjevn bruk. Etterhvert som det blir flere elbiler på veiene så blir det nok færre i denne kategorien.
De som syter på prisene på de større ladestedene må nok heller mase på destinasjonslading, kraftigere ladere i bilene og bedre lastdeling på ladestedene, for her er det kostnaden på utstyret som er problemet.
Ser det står "næringsvirksomhet". Betyr det at hver ladestasjon må være eget firma? Betyr det at vi vil få tusenvis av nye aksjeselskaper registrert? Og, vil det bety at Fortum og Grønn Kontakt begynner å opprette massevis av ladestasjoner med kun 1 ladestolpe hver, med 200 meters mellomrom? Hmm???? Hva sier du til det???
Nå foreslår NVE at næringsvirksomhet som bruker mindre enn 100.000 kilowattimer strøm i året skal få nettleie på lik linje med som husholdninger. Da vil ladestasjoner komme bedre ut. Mange andre mindre strømkunder som skoler og småbutikker vil også omfattes av denne regelen.
– Elbilbransjen har vært opptatt av at hurtigladestasjoner for elbiler bør karakteriseres som en egen gruppe, særlig de som er lite i bruk. De kom uheldig ut i vårt første forslag, og nå foreslår vi at ladestasjoner og næringsaktører som bruker under 100.000 kilowattimer i året behandles på lik linje med husholdninger, sier Lund.
Antar de 100.000 kWh gjelder for hver tilknytning til nettet. Da trenger man altså ikke ha et eget firma for hver lader. De trenger bare være på forskjellige steder.
I teorien ville det kanskje være mulig å installere 10 ladere på ett sted med hver sin tilknytning til nettet. Men antar nettselskapene kan si nei til slikt.
Men hvorfor skal man installere 10 ladere på ett sted? Det må jo være bedre å spre ladere utover? Gir lavere punktbelastning på nettet, krever mindre arealer, gjør adkomst lettere, og gjør det mer sannsynlig at du finner lader der du trenger/ ønsker å stoppe. 1-2 hurtig-/lynladere "overalt" er bedre enn 40 ladere en enkelt plass. Og da særlig i Nord-Norge.
Sitat fra: DeepFu på torsdag 03. september 2020, klokken 15:30
Men hvorfor skal man installere 10 ladere på ett sted? Det må jo være bedre å spre ladere utover? Gir lavere punktbelastning på nettet, krever mindre arealer, gjør adkomst lettere, og gjør det mer sannsynlig at du finner lader der du trenger/ ønsker å stoppe. 1-2 hurtig-/lynladere "overalt" er bedre enn 40 ladere en enkelt plass. Og da særlig i Nord-Norge.
Ikke enig. Mange ladere på populære steder er det beste. På steder med fasiliteter (mat, toaletter). Mange ladere gjør at enhver kø vil gå rask unna. Med få ladere på et sted er det umulig å planlegge da det kan være ledig lader to minutter før du kommer, men plutselig en time ventetid når svinger inn for å lade. Dessuten ville de fleste av disse laderne måtte være steder uten ønskede fasiliteter
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. september 2020, klokken 15:39
Med få ladere på et sted er det umulig å planlegge da det kan være ledig lader to minutter før du kommer, men plutselig en time ventetid når svinger inn for å lade. Dessuten ville de fleste av disse laderne måtte være steder uten ønskede fasiliteter
Helt enig, håpløst med få ladere på ett sted. Bør være minimum fire.
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. september 2020, klokken 15:39
Sitat fra: DeepFu på torsdag 03. september 2020, klokken 15:30
Men hvorfor skal man installere 10 ladere på ett sted? Det må jo være bedre å spre ladere utover? Gir lavere punktbelastning på nettet, krever mindre arealer, gjør adkomst lettere, og gjør det mer sannsynlig at du finner lader der du trenger/ ønsker å stoppe. 1-2 hurtig-/lynladere "overalt" er bedre enn 40 ladere en enkelt plass. Og da særlig i Nord-Norge.
Ikke enig. Mange ladere på populære steder er det beste. På steder med fasiliteter (mat, toaletter). Mange ladere gjør at enhver kø vil gå rask unna. Med få ladere på et sted er det umulig å planlegge da det kan være ledig lader to minutter før du kommer, men plutselig en time ventetid når svinger inn for å lade. Dessuten ville de fleste av disse laderne måtte være steder uten ønskede fasiliteter
Det fine er jo at man kan gjøre begge deler. Små steder som ikke har så mye gjennomgangstrafikk men fremdeles vil tilby lademulighet, kan sette opp en eller to ladere, mens steder med mer "gjennomtrekk" kan sette opp 4 eller flere nær steder der det finnes tilbud for reisende. Noen raske ladere kombinert med en del AC-ladere kan utgjøre et tilbud både for de som har større behov, og AC-ladere for de som kanskje vil stå over lengre tid.
Ser også for meg atf.eks. Fortum og GK kan sette opp ladere på samme sted, men siden de er fra hvert sitt selskap, så faller de under regelen, og likevel har plassen fått grei dekning.
Det er ganske sjeldent jeg hurtiglader mer enn 10kwt, og når jeg ser på andre biler som lader på småsteder, så har jeg inntrykk av at de fleste har batterier under 20kwt.
Med 100 000kwt AC årlig, kunne man fått 23 stk DC-ladinger på 10 kwt om dagen.
Innenfor 100 000kwt AC, tipper jeg man har et potensiale på å selge ca 80-85 000 kwt DC for opptil ca 300 000kr, for å tippe litt på tallene.
Er det et sted med uttak på 2*50kw DC og 2*22kw AC, så tipper jeg man har et potensielt forbruk på ca 160kw, dersom man er så uheldig å ha full effekt i ett helt timesintervall i løpet av en måned. Hvis effektleddet er på f.eks 94 kr, så kan det koste 15 000kr den måneden.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. september 2020, klokken 15:54
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. september 2020, klokken 15:39
Med få ladere på et sted er det umulig å planlegge da det kan være ledig lader to minutter før du kommer, men plutselig en time ventetid når svinger inn for å lade. Dessuten ville de fleste av disse laderne måtte være steder uten ønskede fasiliteter
Helt enig, håpløst med få ladere på ett sted. Bør være minimum fire.
Men hva er "ett sted"? Hvis det teppebombes med ladere er det alltids en lader i nærheten. Mitt utgangspunkt er Nordkalotten. Og her trengs få ladere mange plasser, ikke mange ladere få plasser.
Sitat fra: DeepFu på torsdag 03. september 2020, klokken 21:08
Men hva er "ett sted"? Hvis det teppebombes med ladere er det alltids en lader i nærheten. Mitt utgangspunkt er Nordkalotten. Og her trengs få ladere mange plasser, ikke mange ladere få plasser.
Ett sted = en ladestasjon. Sånn som det var her sydpå for ett par år siden var det typisk 1-2 ladere med ca 5 mils mellomrom.
Da må man enten svinge inn med over 5 mils rekkevidde for å kunne kjøre videre hvis det er kø eller feil på lader, alternativt bli stående lenge i kø.
Er det flere ladere på en stasjon går køen fortere unna, og feil på en lader er ikke krise. Man kan ikke basere seg på ladestasjoner med ett eller to uttak på tur hvis man ikke har veldig god tid.
Basert på sommerferien synes jeg det var praktisk med mange ladere på hver stasjon MELLOM byene/tettstedene slik at det aldri var kø (en plass var det 50 Teslaladere), mens det er gjerne ok at det er få (men minst 3) 50kWh+ ladere på flere steder INNI byer, slik at du kan kjøre til den del av byen du vil. Det forutsetter ladekart med tilgjengelige ladere (som viser om de er ledige), sånn som Tesla har i Navi.
Jeg hadde ønsket meg større "ladeparker" på strategiske steder langs hovedveiene, fremfor hyppige lokasjoner med en til to ladere (ofte bare 50 kW) som man finner i dag. Jeg ville for eksempel mye heller hatt 20-30 lynladere på strategiske steder langs hovedveien som f.eks. Lier og Kløfta, fremfor et par-tre lynladere spredt rundt på en haug kjøpesentre, matbutikker og energistasjoner i Stor-Oslo.
En annen ting, som jeg også nevnte i en annen tråd, er at jeg ikke skjønner hvorfor kjøpesentre og energistasjoner i storbyområder ser ut til å prioriteres ved installasjon av lynladere. På kjøpesentre tilbringer man ofte såpass lang tid at 50kw hadde vært nok, de som bor i storbyområdene lader ofte hjemme, og gjennomgangstrafikk vil neppe velge å hurtiglade midt i uoversiktlige storbyområder med fare for rushtrafikk og kø hvis de kan velge en lader langs veien litt mer i utkanten. Derfor overrasker det meg at man ikke heller prioriterer strategiske steder langs hovedfartsårene. Det er når man er på langtur og står i ladekø ved en av de få laderne på Koppang, Majavatn, Korgen eller Storforshei man virkelig ønsker seg en lynlader (og helst flere av dem ;)), ikke når man uansett skal tilbringe noen timer på et eller annet storsenter.
Jeg tipper at disse laderne havner ved kjøpesenteret med håp om jevnere belastning. Hurtigladere langs hovedveiene blir veldig mye brukt på travle utfartsdager, og veldig lite ellers. Og det blir dårlig butikk.
Sitat fra: Kamuflars på fredag 04. september 2020, klokken 19:24
Jeg hadde ønsket meg større "ladeparker" på strategiske steder langs hovedveiene, fremfor hyppige lokasjoner med en til to ladere (ofte bare 50 kW) som man finner i dag. Jeg ville for eksempel mye heller hatt 20-30 lynladere på strategiske steder langs hovedveien som f.eks. Lier og Kløfta, fremfor et par-tre lynladere spredt rundt på en haug kjøpesentre, matbutikker og energistasjoner i Stor-Oslo.
Smak og behag, jeg foretrekker det motsatte da det gir mye større variasjon i tilgjengelige spisetilbud i nærheten av hurtigladerne. Store parker langs veien har typisk elendig spisetilbud (McD, Burger King, en eller annen elendig veikro osv.). De laderne jeg bruker mest står i Gran (2x50kW) og utenfor CC Gjøvik (3x50kW), begge har svært gode spisetilbud i umiddelbar nærhet. Det gjør de svært attraktive for vår del, mer attraktive enn f.eks 150kW-laderen i Hakkadal som står utenfor en bensinstasjon.
Men jeg håper det er plass til begge deler. Både store klynger av lynladere langs veien og mindre ladesteder med 2-3 50kW (evt. gjerne lastdelte 150kW som kan levere 2x75kW) i sentrum av mindre steder og utenfor kjøpesentre. 150kW er unødvendig raskt når man skal spise, jeg har regnet meg frem til at omkring 70kW er optimalt for vår del.
Ja, jeg er enig i at 50-75kW kan være nok for spisestopp (min nåværende bil makser ut på 78 kW uansett ;)), det er derfor jeg ønsker meg de raskeste laderne langs hovedveiene utenfor byene, hvor servicetilbudet er dårligere og man stopper primært for å lade, så kan man heller ha litt tregere ladere ved veikroer, kjøpesentra o.l. hvor folk uansett blir værende en stund.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. september 2020, klokken 21:16
Sitat fra: Kamuflars på fredag 04. september 2020, klokken 19:24
Jeg hadde ønsket meg større "ladeparker" på strategiske steder langs hovedveiene, fremfor hyppige lokasjoner med en til to ladere (ofte bare 50 kW) som man finner i dag. Jeg ville for eksempel mye heller hatt 20-30 lynladere på strategiske steder langs hovedveien som f.eks. Lier og Kløfta, fremfor et par-tre lynladere spredt rundt på en haug kjøpesentre, matbutikker og energistasjoner i Stor-Oslo.
Smak og behag, jeg foretrekker det motsatte da det gir mye større variasjon i tilgjengelige spisetilbud i nærheten av hurtigladerne. Store parker langs veien har typisk elendig spisetilbud (McD, Burger King, en eller annen elendig veikro osv.). De laderne jeg bruker mest står i Gran (2x50kW) og utenfor CC Gjøvik (3x50kW), begge har svært gode spisetilbud i umiddelbar nærhet. Det gjør de svært attraktive for vår del, mer attraktive enn f.eks 150kW-laderen i Hakkadal som står utenfor en bensinstasjon.
Men jeg håper det er plass til begge deler. Både store klynger av lynladere langs veien og mindre ladesteder med 2-3 50kW (evt. gjerne lastdelte 150kW som kan levere 2x75kW) i sentrum av mindre steder og utenfor kjøpesentre. 150kW er unødvendig raskt når man skal spise, jeg har regnet meg frem til at omkring 70kW er optimalt for vår del.
75 eller helst 85-90 kW hadde passet godt, siden jeg da ville oppnådd 77-78 kW som jeg innimellom får på min. Ved nesten tomt batteri, så er det fort nesten en time med Kona, som skulle gi god tid til å gå inn på spisested, bestille mat og nyte denne, gjerne med en liten dessert, før jeg må ut å flytte bilen eller kjøre videre.
På et kjøpesenter, med mindre man er på langtur og gjør en omkjøring for dette, så har man kanskje greit med strøm allerede og trenger bare toppe opp. Der kommer AC-laderne inn, men da må prisen og være grei, og merkbart billigere enn hurtiglading og lynlading.
Som f.eks. Ionity, så henviser de jo til pris på utstyret som en av årsakene til at prisen må være dyrere, selv om "egne" merker får langt billigere kWh-priser som ødelegger argumentet dems endel. Man får mange AC-ladere for prisen av en 350 kW lynlader.
Ser pris på ladere ofte brukes som argument, men hva ER prisen på en lader da? Spesielt sett opp mot en standard drivstoffpumpe?
Sitat fra: DeepFu på fredag 04. september 2020, klokken 23:48
Ser pris på ladere ofte brukes som argument, men hva ER prisen på en lader da? Spesielt sett opp mot en standard drivstoffpumpe?
Hva prisene er aner jeg ikke, og jeg vil tro de er veldig volumavhengige, og også avhengige av hvilken installasjon som gjøres. Tesla og Ionity installerer jo egne 480v trafoer, mens andre operatører kobler seg på lokalt 400v nett.
Så selv om f.eks, Tritium-laderne kanskje koster det samme for både Circle K og Ionity, er nok etableringskostnadene høyere for Ionity.
Sitat fra: DeepFu på fredag 04. september 2020, klokken 23:48
Ser pris på ladere ofte brukes som argument, men hva ER prisen på en lader da? Spesielt sett opp mot en standard drivstoffpumpe?
Vet ikke hva en drivstoff-pumpe kommer på, eller hva det koster for en drivstofftank i bakken, med og uten pris for montering.
I et podcast/radiopptak påstod sjefen for Ionity at en 150 kW ladestolpe koster ca 750 K per stykk, mens deres ladere på 350 kW kommer på "over millionen" uten å spesifisere nærmere. Så kommer vel pris for trafoer mm i tillegg vil jeg tro, om ikke det er med i den prisen.
Uansett, for begge stasjonene så kommer selvsagt pris for tomt og grunnarbeider oppå dette før man har en sluttsum. Og med i prisberegningen kommer strømpris og effektavgifter. Hvordan de nye reglene for effektavgift og strømavgifter vil slå ut for Ionity og Tesla, og de andre operatørene, blir spennende å se når man får mer info og erfaringer.
Så hvis det stemmer, så har altså Tesla stående ladere rundt om i Norge for 700.000.000, - Og da gir de enten bort strømmen, eller tar seg betalt ca 1,70 hos oss som ikke har gratis superlading. Jeg må si jeg er skeptisk...
RJK: :+1: :+1: Jeg har også hørt slike totalkostnader. Virker veldig mye, slik jeg vurderer dette. Men vi får tro at det stemmer. Det er da i gen grunn til å lyve om slikt fra leverandør sin side. Det er jo sporbart, slike kostnader
Kopi:
et podcast/radiopptak påstod sjefen for Ionity at en 150 kW ladestolpe koster ca 750 K per stykk, mens deres ladere på 350 kW kommer på "over millionen" uten å spesifisere nærmere. Så kommer vel pris for trafoer mm i tillegg vil jeg tro, om ikke det er med i den prisen.
Sitat fra: DeepFu på lørdag 05. september 2020, klokken 09:22
Så hvis det stemmer, så har altså Tesla stående ladere rundt om i Norge for 700.000.000, - Og da gir de enten bort strømmen, eller tar seg betalt ca 1,70 hos oss som ikke har gratis superlading. Jeg må si jeg er skeptisk...
Når de første SuC kom så hørte jeg en ca. pris på 2 mill. for utbygging ala Lillehammer eller Dombås, altså 8 stolper. Det gir en pris på en kvart mill. pr. stolpe, inkludert trafo og alt annet. Jeg tror nok det er nærmere sannheten, og at kostnaden for Tesla er lavere enn det i dag. Det har sine fordeler å være så vertikalt integrert at du lager dine egne hurtigladere og dessuten installerer de i svært stor skala.
Et par hundre millioner har de nok fort brukt i Norge. Med 52.000 biler på veien betyr det snaue 4000,- pr. bil. Da høres det vel ganske realistisk ut? Selv om kostnaden skulle være det doble er det godt under 8k per bil.
Har hørt flere ganger at 50 kW ladere koster 500 k. De er det jo ekstremt mange av. I valget mellom 3 x 50 kW og 2 x 150 kW så er det potensielle utbyttet av 2 x 150 langt høyere enn enn 3 x 50, selv om 50 tar 33% flere biler om gangen.