Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billigere nettleie for hurtigladere?

Startet av daktari, onsdag 02. september 2020, klokken 14:38

« forrige - neste »

daktari

Nytt utkast til forskrift fra NVE, der effekttariff forsvinner for forbrukere og hurtigladere:

https://e24.no/olje-og-energi/i/vQvKEL/nve-justerer-omstridt-forslag-slik-blir-den-nye-nettleien

SitatNå foreslår NVE at næringsvirksomhet som bruker mindre enn 100.000 kilowattimer strøm i året skal få nettleie på lik linje med som husholdninger. Da vil ladestasjoner komme bedre ut. Mange andre mindre strømkunder som skoler og småbutikker vil også omfattes av denne regelen.

Hva vil dette bety da? Lavere priser for alle unntatt Tesla?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Marius Kotsbak

100 000 kWt er ikke så mye da, så dette vil nok hjelpe mest for de mindre brukte ladestedene i distriktene, og ikke de større langs hovedveiene. Men det er vel førstnevnte som har slitt mest med lønnsomheten. Tesla (og Ioniq?) har ikke noe av de førstnevnte, så det vil neppe påvirke dem.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 02. september 2020, klokken 15:12
100 000 kWt er ikke så mye da, så dette vil nok hjelpe mest for de mindre brukte ladestedene i distriktene, og ikke de større langs hovedveiene.

Det er 1000 100kWh ladinger det, litt under 3 om dagen. Eller la oss si 6 typiske 50kWt ladinger, som kanskje er mere representativt i snitt. Vil vel hjelpe kun for de veldig små stasjonene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marius Kotsbak

Men nå er nok også dette hensikten, f.eks. disse ikke så mye brukte som Fortum før satte til 4 kr pr. minutt pga. lite bruk. De større stedene har ikke like store problemer med effekttariffene pga. større og mer gjevn bruk. Etterhvert som det blir flere elbiler på veiene så blir det nok færre i denne kategorien.

De som syter på prisene på de større ladestedene må nok heller mase på destinasjonslading, kraftigere ladere i bilene og bedre lastdeling på ladestedene, for her er det kostnaden på utstyret som er problemet.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

ToWalkOrDrive

Ser det står "næringsvirksomhet". Betyr det at hver ladestasjon må være eget firma? Betyr det at vi vil få tusenvis av nye aksjeselskaper registrert? Og, vil det bety at Fortum og Grønn Kontakt begynner å opprette massevis av ladestasjoner med kun 1 ladestolpe hver, med 200 meters mellomrom? Hmm???? Hva sier du til det???

Nå foreslår NVE at næringsvirksomhet som bruker mindre enn 100.000 kilowattimer strøm i året skal få nettleie på lik linje med som husholdninger. Da vil ladestasjoner komme bedre ut. Mange andre mindre strømkunder som skoler og småbutikker vil også omfattes av denne regelen.
– Elbilbransjen har vært opptatt av at hurtigladestasjoner for elbiler bør karakteriseres som en egen gruppe, særlig de som er lite i bruk. De kom uheldig ut i vårt første forslag, og nå foreslår vi at ladestasjoner og næringsaktører som bruker under 100.000 kilowattimer i året behandles på lik linje med husholdninger, sier Lund.
Tesla Model Y                         2021-

Espen Hugaas Andersen

Antar de 100.000 kWh gjelder for hver tilknytning til nettet. Da trenger man altså ikke ha et eget firma for hver lader. De trenger bare være på forskjellige steder.

I teorien ville det kanskje være mulig å installere 10 ladere på ett sted med hver sin tilknytning til nettet. Men antar nettselskapene kan si nei til slikt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DeepFu

Men hvorfor skal man installere 10 ladere på ett sted? Det må jo være bedre å spre ladere utover? Gir lavere punktbelastning på nettet, krever mindre arealer, gjør adkomst lettere, og gjør det mer sannsynlig at du finner lader der du trenger/ ønsker å stoppe. 1-2 hurtig-/lynladere "overalt" er bedre enn 40 ladere en enkelt plass. Og da særlig i Nord-Norge.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Magnus Hansen

Sitat fra: DeepFu på torsdag 03. september 2020, klokken 15:30
Men hvorfor skal man installere 10 ladere på ett sted? Det må jo være bedre å spre ladere utover? Gir lavere punktbelastning på nettet, krever mindre arealer, gjør adkomst lettere, og gjør det mer sannsynlig at du finner lader der du trenger/ ønsker å stoppe. 1-2 hurtig-/lynladere "overalt" er bedre enn 40 ladere en enkelt plass. Og da særlig i Nord-Norge.

Ikke enig. Mange ladere på populære steder er det beste. På steder med fasiliteter (mat, toaletter). Mange ladere gjør at enhver kø vil gå rask unna. Med få ladere på et sted er det umulig å planlegge da det kan være ledig lader to minutter før du kommer, men plutselig en time ventetid når svinger inn for å lade. Dessuten ville de fleste av disse laderne måtte være steder uten ønskede fasiliteter

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. september 2020, klokken 15:39
Med få ladere på et sted er det umulig å planlegge da det kan være ledig lader to minutter før du kommer, men plutselig en time ventetid når svinger inn for å lade. Dessuten ville de fleste av disse laderne måtte være steder uten ønskede fasiliteter
Helt enig, håpløst med få ladere på ett sted. Bør være minimum fire.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. september 2020, klokken 15:39
Sitat fra: DeepFu på torsdag 03. september 2020, klokken 15:30
Men hvorfor skal man installere 10 ladere på ett sted? Det må jo være bedre å spre ladere utover? Gir lavere punktbelastning på nettet, krever mindre arealer, gjør adkomst lettere, og gjør det mer sannsynlig at du finner lader der du trenger/ ønsker å stoppe. 1-2 hurtig-/lynladere "overalt" er bedre enn 40 ladere en enkelt plass. Og da særlig i Nord-Norge.

Ikke enig. Mange ladere på populære steder er det beste. På steder med fasiliteter (mat, toaletter). Mange ladere gjør at enhver kø vil gå rask unna. Med få ladere på et sted er det umulig å planlegge da det kan være ledig lader to minutter før du kommer, men plutselig en time ventetid når svinger inn for å lade. Dessuten ville de fleste av disse laderne måtte være steder uten ønskede fasiliteter


Det fine er jo at man kan gjøre begge deler. Små steder som ikke har så mye gjennomgangstrafikk men fremdeles vil tilby lademulighet, kan sette opp en eller to ladere, mens steder med mer "gjennomtrekk" kan sette opp 4 eller flere nær steder der det finnes tilbud for reisende. Noen raske ladere kombinert med en del AC-ladere kan utgjøre et tilbud både for de som har større behov, og AC-ladere for de som kanskje vil stå over lengre tid.


Ser også for meg atf.eks. Fortum og GK kan sette opp ladere på samme sted, men siden de er fra hvert sitt selskap, så faller de under regelen, og likevel har plassen fått grei dekning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Det er ganske sjeldent jeg hurtiglader mer enn 10kwt, og når jeg ser på andre biler som lader på småsteder, så har jeg inntrykk av at de fleste har batterier under 20kwt.

Med 100 000kwt AC årlig, kunne man fått 23 stk DC-ladinger på 10 kwt om dagen.

Innenfor 100 000kwt AC, tipper jeg man har et potensiale på å selge ca 80-85 000 kwt DC for opptil ca 300 000kr, for å tippe litt på tallene.

Er det et sted med uttak på  2*50kw DC og 2*22kw AC, så tipper jeg man har et potensielt forbruk på ca 160kw, dersom man er så uheldig å ha full effekt i ett helt timesintervall i løpet av en måned. Hvis effektleddet er på f.eks 94 kr, så kan det koste 15 000kr den måneden.

DeepFu

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. september 2020, klokken 15:54
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 03. september 2020, klokken 15:39
Med få ladere på et sted er det umulig å planlegge da det kan være ledig lader to minutter før du kommer, men plutselig en time ventetid når svinger inn for å lade. Dessuten ville de fleste av disse laderne måtte være steder uten ønskede fasiliteter
Helt enig, håpløst med få ladere på ett sted. Bør være minimum fire.
Men hva er "ett sted"? Hvis det teppebombes med ladere er det alltids en lader i nærheten. Mitt utgangspunkt er Nordkalotten. Og her trengs få ladere mange plasser, ikke mange ladere få plasser.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på torsdag 03. september 2020, klokken 21:08

Men hva er "ett sted"? Hvis det teppebombes med ladere er det alltids en lader i nærheten. Mitt utgangspunkt er Nordkalotten. Og her trengs få ladere mange plasser, ikke mange ladere få plasser.
Ett sted = en ladestasjon. Sånn som det var her sydpå for ett par år siden var det typisk 1-2 ladere med ca 5 mils mellomrom.

Da må man enten svinge inn med over 5 mils rekkevidde for å kunne kjøre videre hvis det er kø eller feil på lader, alternativt bli stående lenge i kø.

Er det flere ladere på en stasjon går køen fortere unna, og feil på en lader er ikke krise. Man kan ikke basere seg på ladestasjoner med ett eller to uttak på tur hvis man ikke har veldig god tid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Basert på sommerferien synes jeg det var praktisk med mange ladere på hver stasjon MELLOM byene/tettstedene slik at det aldri var kø (en plass var det 50 Teslaladere), mens det er gjerne ok at det er få (men minst 3) 50kWh+ ladere på flere steder INNI byer, slik at du kan kjøre til den del av byen du vil. Det forutsetter ladekart med tilgjengelige ladere (som viser om de er ledige), sånn som Tesla har i Navi.
Tesla Model Y                         2021-

Kamuflars

#14
Jeg hadde ønsket meg større "ladeparker" på strategiske steder langs hovedveiene, fremfor hyppige lokasjoner med en til to ladere (ofte bare 50 kW) som man finner i dag. Jeg ville for eksempel mye heller hatt 20-30 lynladere på strategiske steder langs hovedveien som f.eks. Lier og Kløfta, fremfor et par-tre lynladere spredt rundt på en haug kjøpesentre, matbutikker og energistasjoner i Stor-Oslo.

En annen ting, som jeg også nevnte i en annen tråd, er at jeg ikke skjønner hvorfor kjøpesentre og energistasjoner i storbyområder ser ut til å prioriteres ved installasjon av lynladere. På kjøpesentre tilbringer man ofte såpass lang tid at 50kw hadde vært nok, de som bor i storbyområdene lader ofte hjemme, og gjennomgangstrafikk vil neppe velge å hurtiglade midt i uoversiktlige storbyområder med fare for rushtrafikk og kø hvis de kan velge en lader langs veien litt mer i utkanten. Derfor overrasker det meg at man ikke heller prioriterer strategiske steder langs hovedfartsårene. Det er når man er på langtur og står i ladekø ved en av de få laderne på Koppang, Majavatn, Korgen eller Storforshei man virkelig ønsker seg en lynlader (og helst flere av dem ;)), ikke når man uansett skal tilbringe noen timer på et eller annet storsenter.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA