Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billigere nettleie for hurtigladere?

Startet av daktari, onsdag 02. september 2020, klokken 14:38

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Jeg tipper at disse laderne havner ved kjøpesenteret med håp om jevnere belastning. Hurtigladere langs hovedveiene blir veldig mye brukt på travle utfartsdager, og veldig lite ellers. Og det blir dårlig butikk.

jkirkebo

Sitat fra: Kamuflars på fredag 04. september 2020, klokken 19:24
Jeg hadde ønsket meg større "ladeparker" på strategiske steder langs hovedveiene, fremfor hyppige lokasjoner med en til to ladere (ofte bare 50 kW) som man finner i dag. Jeg ville for eksempel mye heller hatt 20-30 lynladere på strategiske steder langs hovedveien som f.eks. Lier og Kløfta, fremfor et par-tre lynladere spredt rundt på en haug kjøpesentre, matbutikker og energistasjoner i Stor-Oslo.

Smak og behag, jeg foretrekker det motsatte da det gir mye større variasjon i tilgjengelige spisetilbud i nærheten av hurtigladerne. Store parker langs veien har typisk elendig spisetilbud (McD, Burger King, en eller annen elendig veikro osv.). De laderne jeg bruker mest står i Gran (2x50kW) og utenfor CC Gjøvik (3x50kW), begge har svært gode spisetilbud i umiddelbar nærhet. Det gjør de svært attraktive for vår del, mer attraktive enn f.eks 150kW-laderen i Hakkadal som står utenfor en bensinstasjon.

Men jeg håper det er plass til begge deler. Både store klynger av lynladere langs veien og mindre ladesteder med 2-3 50kW (evt. gjerne lastdelte 150kW som kan levere 2x75kW) i sentrum av mindre steder og utenfor kjøpesentre. 150kW er unødvendig raskt når man skal spise, jeg har regnet meg frem til at omkring 70kW er optimalt for vår del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kamuflars

Ja, jeg er enig i at 50-75kW kan være nok for spisestopp (min nåværende bil makser ut på 78 kW uansett ;)), det er derfor jeg ønsker meg de raskeste laderne langs hovedveiene utenfor byene, hvor servicetilbudet er dårligere og man stopper primært for å lade, så kan man heller ha litt tregere ladere ved veikroer, kjøpesentra o.l. hvor folk uansett blir værende en stund.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. september 2020, klokken 21:16
Sitat fra: Kamuflars på fredag 04. september 2020, klokken 19:24
Jeg hadde ønsket meg større "ladeparker" på strategiske steder langs hovedveiene, fremfor hyppige lokasjoner med en til to ladere (ofte bare 50 kW) som man finner i dag. Jeg ville for eksempel mye heller hatt 20-30 lynladere på strategiske steder langs hovedveien som f.eks. Lier og Kløfta, fremfor et par-tre lynladere spredt rundt på en haug kjøpesentre, matbutikker og energistasjoner i Stor-Oslo.

Smak og behag, jeg foretrekker det motsatte da det gir mye større variasjon i tilgjengelige spisetilbud i nærheten av hurtigladerne. Store parker langs veien har typisk elendig spisetilbud (McD, Burger King, en eller annen elendig veikro osv.). De laderne jeg bruker mest står i Gran (2x50kW) og utenfor CC Gjøvik (3x50kW), begge har svært gode spisetilbud i umiddelbar nærhet. Det gjør de svært attraktive for vår del, mer attraktive enn f.eks 150kW-laderen i Hakkadal som står utenfor en bensinstasjon.

Men jeg håper det er plass til begge deler. Både store klynger av lynladere langs veien og mindre ladesteder med 2-3 50kW (evt. gjerne lastdelte 150kW som kan levere 2x75kW) i sentrum av mindre steder og utenfor kjøpesentre. 150kW er unødvendig raskt når man skal spise, jeg har regnet meg frem til at omkring 70kW er optimalt for vår del.


75 eller helst 85-90 kW hadde passet godt, siden jeg da ville oppnådd 77-78 kW som jeg innimellom får på min. Ved nesten tomt batteri, så er det fort nesten en time med Kona, som skulle gi god tid til å gå inn på spisested, bestille mat og nyte denne, gjerne med en liten dessert, før jeg må ut å flytte bilen eller kjøre videre.


På et kjøpesenter, med mindre man er på langtur og gjør en omkjøring for dette, så har man kanskje greit med strøm allerede og trenger bare toppe opp. Der kommer AC-laderne inn, men da må prisen og være grei, og merkbart billigere enn hurtiglading og lynlading.


Som f.eks. Ionity, så henviser de jo til pris på utstyret som en av årsakene til at prisen må være dyrere, selv om "egne" merker får langt billigere kWh-priser som ødelegger argumentet dems endel. Man får mange AC-ladere for prisen av en 350 kW lynlader.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DeepFu

Ser pris på ladere ofte brukes som argument, men hva ER prisen på en lader da? Spesielt sett opp mot en standard drivstoffpumpe?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Kamuflars

Sitat fra: DeepFu på fredag 04. september 2020, klokken 23:48
Ser pris på ladere ofte brukes som argument, men hva ER prisen på en lader da? Spesielt sett opp mot en standard drivstoffpumpe?

Hva prisene er aner jeg ikke, og jeg vil tro de er veldig volumavhengige, og også avhengige av hvilken installasjon som gjøres. Tesla og Ionity installerer jo egne 480v trafoer, mens andre operatører kobler seg på lokalt 400v nett.
Så selv om f.eks, Tritium-laderne kanskje koster det samme for både Circle K og Ionity, er nok etableringskostnadene høyere for Ionity.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Sitat fra: DeepFu på fredag 04. september 2020, klokken 23:48
Ser pris på ladere ofte brukes som argument, men hva ER prisen på en lader da? Spesielt sett opp mot en standard drivstoffpumpe?


Vet ikke hva en drivstoff-pumpe kommer på, eller hva det koster for en drivstofftank i bakken, med og uten pris for montering.


I et podcast/radiopptak påstod sjefen for Ionity at en 150 kW ladestolpe koster ca 750 K per stykk, mens deres ladere på 350 kW kommer på "over millionen" uten å spesifisere nærmere. Så kommer vel pris for trafoer mm i tillegg vil jeg tro, om ikke det er med i den prisen.


Uansett, for begge stasjonene så kommer selvsagt pris for tomt og grunnarbeider oppå dette før man har en sluttsum. Og med i prisberegningen kommer strømpris og effektavgifter. Hvordan de nye reglene for effektavgift og strømavgifter vil slå ut for Ionity og Tesla, og de andre operatørene, blir spennende å se når man får mer info og erfaringer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DeepFu

Så hvis det stemmer, så har altså Tesla stående ladere rundt om i Norge for 700.000.000, - Og da gir de enten bort strømmen, eller tar seg betalt ca 1,70 hos oss som ikke har gratis superlading. Jeg må si jeg er skeptisk...
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Electric cars in Norway

RJK:  :+1: :+1: Jeg har også hørt slike totalkostnader. Virker veldig mye, slik jeg vurderer dette. Men vi får tro at det stemmer. Det er da i gen grunn til å lyve om slikt fra leverandør sin side. Det er jo sporbart, slike kostnader 

Kopi:
et podcast/radiopptak påstod sjefen for Ionity at en 150 kW ladestolpe koster ca 750 K per stykk, mens deres ladere på 350 kW kommer på "over millionen" uten å spesifisere nærmere. Så kommer vel pris for trafoer mm i tillegg vil jeg tro, om ikke det er med i den prisen.

jkirkebo

Sitat fra: DeepFu på lørdag 05. september 2020, klokken 09:22
Så hvis det stemmer, så har altså Tesla stående ladere rundt om i Norge for 700.000.000, - Og da gir de enten bort strømmen, eller tar seg betalt ca 1,70 hos oss som ikke har gratis superlading. Jeg må si jeg er skeptisk...

Når de første SuC kom så hørte jeg en ca. pris på 2 mill. for utbygging ala Lillehammer eller Dombås, altså 8 stolper. Det gir en pris på en kvart mill. pr. stolpe, inkludert trafo og alt annet. Jeg tror nok det er nærmere sannheten, og at kostnaden for Tesla er lavere enn det i dag. Det har sine fordeler å være så vertikalt integrert at du lager dine egne hurtigladere og dessuten installerer de i svært stor skala.

Et par hundre millioner har de nok fort brukt i Norge. Med 52.000 biler på veien betyr det snaue 4000,- pr. bil. Da høres det vel ganske realistisk ut? Selv om kostnaden skulle være det doble er det godt under 8k per bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Har hørt flere ganger at 50 kW ladere koster 500 k. De er det jo ekstremt mange av. I valget mellom 3 x 50 kW og 2 x 150 kW så er det potensielle utbyttet av 2 x 150 langt høyere enn enn 3 x 50, selv om 50 tar 33% flere biler om gangen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA