Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Stikkkontakt på onsdag 12. august 2020, klokken 11:46

Tittel: EV320
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 12. august 2020, klokken 11:46
Ryktene sier at det straks kommer en laveffekt versjon av I-Pace. Samme batteri, samme rekkevidde og sikkert samme bugs.
Spennende å se hvordan Jaguar velger å prise den.
Noen som vet noe?
Hjemmesiden til Jaguar hadde for et par uker siden  info som sa 320 hk, 500 NM og 0-100 på 6,6 sek. Men dette ble fjernet etter kort tid.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Tellusonsdag 12. august 2020, klokken 13:03
Virker ganske meningsløst å selge identisk hardware billigere. Eneste JLR oppnår med det er å ødelegge sine egne marginer. Regner derfor med at bilen leveres med rimligere hardware. Mindre batteri og kanskje kun en motor.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: 4Matic Fanaticfredag 14. august 2020, klokken 22:53
Sitat fra: Tellus på onsdag 12. august 2020, klokken 13:03
Virker ganske meningsløst å selge identisk hardware billigere.
Hørt om eTron 50 ? Regner ikke akkurat med at Audi har tapt på den versjonen...
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: JPMlørdag 15. august 2020, klokken 10:22
Jeg er strålende fornøyd med min I-Pace, men synes Jaguar har priset seg ut ift å kjøpe I-Pace ved neste bilbytte. Jeg kjøpte "innstegsmodell" med et par tilvalg som driversupport, vinterpakke, luft og sotede ruter. 700K ferdig levert inkl vinterdekk på felg i Trondheim.

Samme bil er vesentlig dyrere i dag.

Ønsker ikke å banne i kirka, men det ligger an til ID4/Enyak/TMY ved neste korsvei.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Telluslørdag 15. august 2020, klokken 11:00
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 14. august 2020, klokken 22:53
Sitat fra: Tellus på onsdag 12. august 2020, klokken 13:03
Virker ganske meningsløst å selge identisk hardware billigere.
Hørt om eTron 50 ? Regner ikke akkurat med at Audi har tapt på den versjonen...

Etron-50 har mindre batteri. Med ande ord billigere hardware. Nettopp noe lignende jeg antar Jaguar planlegger.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: 4Matic Fanaticlørdag 15. august 2020, klokken 11:03
Om de faktisk ønsker å selge biler i Norge må de nå gjøre noe - regner med selgerne har rolige dager nå...
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Telluslørdag 15. august 2020, klokken 11:24
Har vært tildels lang ventetid på I-Pace i UK pga lite produksjon i år. Hittil i år tror jeg nok Jaguar har solgt det de har produsert. Fremover kan det helt sikkert være på plass med noen grep som stimulerer etterspørselen. I Norge blir det vel solgt nærmere 1000 biler i år. Tipper det utgjør rundt 10% av årets produksjon. Potensialet er nok større hvis de lanserer en modell med startpris rundt 100K lavere.

Forøvrig har vel valutaendringene også påvirket prisene. Krona har styrket seg en del i det siste så vi skal ikke se bort fra at listeprisene kommer noe ned igjen.

Det er forøvrig solgt 36 I-Pace hittil i august. Langt mindre enn salget av e-tron og EQC, men mye mer enn totalsalget av Tesla  :)
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Maxwell_400lørdag 15. august 2020, klokken 11:38
Antar de kommer til å sy sammen en "Nordisk" pakke med den nye modellen men Jaguar vil aldri være en pris presser, du må regne med å betale ekstra kun for at det er Jaguar. 700k for en nordisk pakke med luft-fjæring tror jeg kan være salgbart.

Det er vel planlagt at I-Pace skal over på MLA plattformen i 2025, skulle tro det vil føre til lavere produksjonskost for Jaguar. Kanskje vi har solid-state batterier da også ?

Det er noen enkle grep de kan gjøre for at den skal være mere salgbar i Norge, f.eks. å øke tillatt hengervekt, bilen klarer langt mere enn 750kg, IMHO selvfølgelig.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Stikkkontaktlørdag 15. august 2020, klokken 18:27
Sitat fra: Tellus på onsdag 12. august 2020, klokken 13:03
Virker ganske meningsløst å selge identisk hardware billigere.

Det finnes EPA tester av EV 320. Der går det frem at motor og batteri er identisk. Samme betegnelse. Kun software med andre ord
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Kirestirsdag 18. august 2020, klokken 11:11
Fra Finansavisen:

Suksess i Norge

Siden dagens EV400 dukket opp i 2018 har over 4.500 nordmenn kjøpt bilen, noe som løftet Jaguar-salget fra et par hundre biler i et godt år. Prisen på dagens modell er 747.900 kroner, mens startprisen på EV320 egentlig er 638.900 kroner, en prisreduksjon på 109.000 kroner.

Den rabatterte kampanjeprisen for bilen som skal selges i en begrenset periode er 599.900 kroner for I-Pace S Prime. mens toppmodellen SE Sport, har en kampanjepris på 629.900 kroner.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Tellustirsdag 18. august 2020, klokken 12:27
Litt mindre aksellerasjon og spar 109 K ? 

Løp og kjøp sier jeg. Denne varianten blir neppe gammel da jeg tipper 9 av 10 går for denne.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Kirestirsdag 18. august 2020, klokken 12:45
Ja kommer nok til å selge veldig bra! Tilfeldig at de slipper info nå rett før Mach e og Skoda kommer med info om sine?

Nå kom plutselig I-Pace med i vurderingen min for å erstatte etron vi har i dag.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Tellustirsdag 18. august 2020, klokken 14:42
Kan det være at de tømmer 2020 versjonen i påvente av 2021 leveranser senere i år eller kommer denne som 2021 versjon ?

Jeg ville ha valgt denne i hvert fall. Selv med 320 HK så holder den vel unna for e-tron  ;)
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Counterpointertirsdag 18. august 2020, klokken 15:39
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. august 2020, klokken 14:42
Selv med 320 HK så holder den vel unna for e-tron  ;)
Lol
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 18. august 2020, klokken 18:19
Legger merke til at Sandven skriver forbedret rekkevidde og 120kw lading.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Tellustirsdag 18. august 2020, klokken 18:42
Interessant.

Rart at dette ikke har vært markedsført som en generell feature ved 2021 modellen. Mener å ha lest at dagens I-Pace har hardware for å kunne lade på maks 107 kW så hvis dette med 120 kW lading er korrekt så må Jaguar ha byttet noe i ladesystemet i bilen.

Blir uansett veldig spennende å se hva salgs informasjon som faktisk er korrekt. Foreløpig tar jeg dette med en liten klype salt i og med at det ikke kommer fra Jaguar sentralt.

Ellers ser jeg de har en Advanced variant til under 630K som inneholder det meste fornuftige utstyret. Den burde selge veldig bra.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Kirestirsdag 18. august 2020, klokken 19:17
Litt av «problemet» er veldig høy pris på hengerfeste hos Jaguar. De skal ha 19k for det, så kommer vinterhjul i tillegg. Da er man fort på 670k for mellom versjonen. Virker ikke som det er mye rabatter å få?
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 18. august 2020, klokken 19:58
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. august 2020, klokken 18:42
Interessant.

Rart at dette ikke har vært markedsført som en generell feature ved 2021 modellen.

Begrensinger i lading pr idag er knyttet opp til LG Chems avtale med JLR. Det er LG Chem som holder igjen. JLR er i kontinuerlig dialog ang dette og det er mulig det har kommet et gjennombrudd.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Tellustirsdag 18. august 2020, klokken 21:26
Det er selvfølgelig HW begrensinger i bilen også. Har som sagt lest at denne skulle være 107 kW, men det kommer ikke fra noen offisiell kilde.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 18. august 2020, klokken 21:38
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. august 2020, klokken 21:26
Det er selvfølgelig HW begrensinger i bilen også. Har som sagt lest at denne skulle være 107 kW, men det kommer ikke fra noen offisiell kilde.

Jeg tenkte først og fremst på det snevre temperaturvinduet og korte tiden 100kw tillates. Om det er 120kw på EV320 og 107 på dagens biler har den selvsagt en ny hardware.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: RJKtirsdag 18. august 2020, klokken 21:42
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 18. august 2020, klokken 19:58
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. august 2020, klokken 18:42
Interessant.

Rart at dette ikke har vært markedsført som en generell feature ved 2021 modellen.

Begrensinger i lading pr idag er knyttet opp til LG Chems avtale med JLR. Det er LG Chem som holder igjen. JLR er i kontinuerlig dialog ang dette og det er mulig det har kommet et gjennombrudd.

Dette er selvsagt en ulempe med å kjøpe fra en ekstern leverandør, fremfor å styre dette inhouse. Men for en liten bilprodusent, så er vel dette en "kostnad" man velger, da alternativet blir endel dyrere før man kommer opp i et visst volum.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 19. august 2020, klokken 09:52
Tror de har bytte fra LG til Samsung batteri - det løser sikkert den floken.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 19. august 2020, klokken 14:28
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 19. august 2020, klokken 09:52
Tror de har bytte fra LG til Samsung batteri - det løser sikkert den floken.

Ifølge i-pace-bloggeren Abu Dhabi Dude har man kommet til enighet med LG om å øke ladehastigheten til 120kw. Det er det bilen er laget for. Først må bilen oppgraderes til TCU 19.2 før den nye batteriprogramvaren kan installeres.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: ID4onsdag 19. august 2020, klokken 18:33
https://www.dinside.no/motor/110000-kroner-billigere/72751173
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 20. august 2020, klokken 07:54
HelEl :+1: :+1: takker for info :+1:

Her i denne 18 timers gml Dinside.no artikkel  forklares den nye lavere prisen på en god måte. Se bilder og lenke under. Et meget klokt grep for å tilpasse seg dagens elbil situasjon, slik jeg ser det. Veldig gode biler, de jeg har kjørt.

Håper også hengerfeste hos Jaguar blir billigere, som nå koster 19k ifølge et innlegg overfor.

Dette mener jeg nå må være et av markedets beste nybil kjøp :+1: Smart trekk av Jaguar :+1:

https://www.dinside.no/motor/110000-kroner-billigere/72751173
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 20. august 2020, klokken 10:00
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/70Xp2V/jaguar-slipper-billigere-i-pace

Som jeg skrev i kommentarfeltet der, det er egentlig veldig rart om de har byttet ut motorene til mindre motorer. Det ville være ca null forskjell i kostnad.

Antar dette enten er en SW-begrensning, eller at dette er 2. sortering av motorene. Det siste kan egentlig forklare at det er limited edition, om de f.eks har fått bedre kontroll på motorproduksjonen nå, og det ikke vil produseres flere motorer som ikke takler full effekt.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 20. august 2020, klokken 10:01
Hengerfestet er levert av Brink og koster rundt GBP 500,- og selve monteringsjobben er stipulert til ca. 1 time så 19K er overpriset ja.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Stikkkontakttorsdag 20. august 2020, klokken 10:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. august 2020, klokken 10:00
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/70Xp2V/jaguar-slipper-billigere-i-pace

Som jeg skrev i kommentarfeltet der, det er egentlig veldig rart om de har byttet ut motorene til mindre motorer. Det ville være ca null forskjell i kostnad.

Antar dette enten er en SW-begrensning, eller at dette er 2. sortering av motorene. Det siste kan egentlig forklare at det er limited edition, om de f.eks har fått bedre kontroll på motorproduksjonen nå, og det ikke vil produseres flere motorer som ikke takler full effekt.

Har det vært mye motorhavari på I-Pace? Det har gått meg hus forbi.
Men ja. Motorene er de samme.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 20. august 2020, klokken 10:42
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 20. august 2020, klokken 10:32Har det vært mye motorhavari på I-Pace? Det har gått meg hus forbi.
Men ja. Motorene er de samme.
Har ikke påstått at det har vært motorhavari. Men akkurat hvor mye effekt man får ut av en elmotor kommer til stor grad an på hvor nøyaktig den er maskinert og satt sammen. Det er helt klart en mulighet at motorene som benyttes her ikke klarte å oppnå 400 hk i benk.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: ardevdtorsdag 20. august 2020, klokken 10:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. august 2020, klokken 10:42
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 20. august 2020, klokken 10:32Har det vært mye motorhavari på I-Pace? Det har gått meg hus forbi.
Men ja. Motorene er de samme.
Har ikke påstått at det har vært motorhavari. Men akkurat hvor mye effekt man får ut av en elmotor kommer til stor grad an på hvor nøyaktig den er maskinert og satt sammen. Det er helt klart en mulighet at motorene som benyttes her ikke klarte å oppnå 400 hk i benk.

JLR Engineering har ihvertfall fortalt meg at motorene helt fint kan yte mye mer enn 400hk. De ville derimot være sikre på at de kunne gi maks effekt fra 0-100 km/t x 10 uten at effekten skulle bli redusert som følge av varmeutvikling og da landet de på den effekten vi har i dag.

Ville ikke vært bekymret for motorhavari.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 20. august 2020, klokken 11:05
Sitat fra: ardevd på torsdag 20. august 2020, klokken 10:57JLR Engineering har ihvertfall fortalt meg at motorene helt fint kan yte mye mer enn 400hk. De ville derimot være sikre på at de kunne gi maks effekt fra 0-100 km/t x 10 uten at effekten skulle bli redusert som følge av varmeutvikling og da landet de på den effekten vi har i dag.

Ville ikke vært bekymret for motorhavari.
Om det stemmer så peker det mer i retning av SW-begrensning. Interessant å se om de kan låses opp mot betaling eller jail-breakes.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: turfsurftorsdag 20. august 2020, klokken 11:23
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 19. august 2020, klokken 14:28
Ifølge i-pace-bloggeren Abu Dhabi Dude har man kommet til enighet med LG om å øke ladehastigheten til 120kw. Det er det bilen er laget for. Først må bilen oppgraderes til TCU 19.2 før den nye batteriprogramvaren kan installeres.
Dvs at de gamle bilene også oppgraderes til 120kW?
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: chargeduptorsdag 20. august 2020, klokken 11:29
Uansett om motorene er de samme blir det jo litt som i fossilbilverden der de ofte bruker samme motor på forskjellige HK uttak for å kunne selge bilen til differensiert pris. Gitt at Jaguar tjener penger på 600' vil de heller selge den billige varianten enn at en konkurrent får et salg bare fordi de har bil i kundens prisklasse. Om motorene faktisk er forskjellige eller ikke har relativt lite å si, Jaguar gjør sine beslutninger ut ifra om det lønner seg å bytte motorer eller bare SW begrense de.
Audi har jo begynt med det samme bare motsatt rekkefølge med e-tron 60S (puttet inn enda en motor), Tesla har performance og SR utgaver og lager alle biler med FSD (uten at man trenger kjøpe det), VAG og Ford kommer nå med forskjellige str på batteri, hjultrekk og ytelser. Akkurat som på fossilbilene ønsker man å differensiere pris i forhold til ytelse, hjultrekk og utstyr slik at man kan tiltrekke seg alle potensielle kjøpere.

Model 3 LR AWD kan man med software nå låse opp til å få raskere ytelser enn Model 3 Performance, men så har det jo også tatt noen år før tredjepart har fått det til. Tviler på at det samme skjer med I-pace med det første, kundepotensialet for tredjepart er relativt lite i forhold til Model 3.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Stikkkontakttorsdag 20. august 2020, klokken 12:03
Motorene benyttes også i i-Pace racingserien. Der booostes de vel ca 30% over en kortere periode.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 20. august 2020, klokken 12:24
Jeg har heller ikke på andre diskusjonsfora som reddit eller på Youtube merket meg at motorhavari har vært et tema.. 

Og det ville vært postet mye om dette dersom det var motorhavari. 
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Tellustorsdag 20. august 2020, klokken 12:53
Garantert samme motorer.

Dette ser kun ut til å være en en rabattordning hvor Jaguar fortsatt håper et signifikant antall kunder fortsetter å kjøpe 400 modellen. Ganske opplagt at Jaguar ikke tror de kan selge hele produksjonen og trenger noe for å stimulere salget. Ved å introdusere denne modellen som en tidsbegrenset kampanje kan de når som helst trekke den ut av markedet igjen. De kunne selvfølgelig bare rabattert 400 modellen med ca 100K, men da er det nok langt vanskeligere å øke prisene igjen. Dessuten reduseres nå evnt. missnøye hos de som allerede har kjøpt bil.

Med 3-fase lading 40-20-40 baksete og raskere lading er det ikke så mye å utsette på I-Pace lengre. At hengerfestet koster 20K spiller nok ingen stor rolle for potensielle jaguarkunder. En dobling av trekkvekten ville vært mye viktigere.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Øystein Hermansentorsdag 20. august 2020, klokken 13:11
Hvis det er samme hardware i EV320 og EV400, og begrensningen bare ligger i software, så kan det ikke være for å øke inntjeningen.  Det vil jo koste like mye for JLR å bygge EV320 som EV400 versjonen.  Og prisøkningen var jo begrunnet med endring i valutakurs og ingen/lite inntjening for JLR i Norge.  I UK er jo prisen på 2021 og 2020 modellen av EV400 ikke så forskjellig sist jeg sjekket. 

Så sant hardwaren er identisk (med unntak av 3-fase 11kW ladning og ny infotainment) så må det være markedsmessige årsaker til at de har laget en EV320 model som selges for en rimeligere pris.

Er det noen som har sett priser på EV320 i andre land?
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Tellustorsdag 20. august 2020, klokken 13:26
Hvis Jagur  mener de kun makter å selge totalt 12.000 EV400 med dagens prismodell så håper de nok på å selge noe sånt som 8.000 EV400 og 12.000 EV320 med den nye modellen.

Da er sikkert bedriftsøkonomien i dette hyggelig uansett.

Hvis de derimot ender opp med 1.000 EV400 og 15.000 EV320 så er det ikke sikkert det går opp, men da kan de jo stoppe dette tilbudet og finne på noe annet.

Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: turfsurftorsdag 20. august 2020, klokken 13:47
Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 20. august 2020, klokken 13:11
Er det noen som har sett priser på EV320 i andre land?
EV320 SE koster €65k i Tyskland i.h.h.t https://www.topgear.com/car-news/electric/germanys-getting-entry-level-316bhp-jaguar-i-pace (https://www.topgear.com/car-news/electric/germanys-getting-entry-level-316bhp-jaguar-i-pace)

Den koster vel 699k i Norge.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: chargeduptorsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 20. august 2020, klokken 13:11
Hvis det er samme hardware i EV320 og EV400, og begrensningen bare ligger i software, så kan det ikke være for å øke inntjeningen.
Inntjeningen (fortjeneste) pr bil vil selvfølgelig bli lavere, men de regner vel med at inntjeningen totalt vil øke når de får solgt flere biler.
Hvorfor velger ikke Jaguar en mindre motor? Kanskje de beregner at det vil koste mer i form av testing osv i forhold til besparelsen på x antall gram med kobber spart osv. Er tross alt bare snakk om 80hk, model 3 LR AWD har fått ca 50hk (?) ekstra ved hjelp av OTA oppdateringer fra tidlig i 2019, så antall hk er lett (for produsent) å endre med software.

Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg. Samtidig må vi huske på at Jaguar ikke er et billigmerke i andre land (i Norge er 600' en ganske folkelig pris på bil/SUV) og for "luksuskundegruppen" (som bilen tilhører i utlandet) er det for noen viktig å ha den største motoren (evt dyreste utstyret osv) uavhengig om de faktisk bruker det. Tror ikke det var mange i Norge som kjøpte nye familiebiler med 0-100 på under 7 sek til 600' før elbilenes inntog, så vi som elbileiere har nok blitt ganske så bortskjemt.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: turfsurftorsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Oddaatorsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 20. august 2020, klokken 16:03
Og nå fikk jeg nettopp kundemail fra Jaguar om denne lekkerbisken av en bil :+1: :+1:

Jeg tror Jaguar kommer til å selge mye av denne og det er en svært god pris slik jeg ser det.

Lenke under fra den eposten til kampanje nettsiden jeg har lagt bilder av under.

https://www.jaguar.no/kampanjer/limited-edition?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=EV320&utm_content=content
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: hemitorsdag 20. august 2020, klokken 16:05
forbruker som akkuratt har kjøpt blir tapende part

produsent får solgt flere biler og slipper gå konkurs
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: RJKtorsdag 20. august 2020, klokken 16:06
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som flere skriver over, de taper ikke om det fører til tilstrekkelig salg. Kunsten er alltid å finne det prispunktet der de selger mest, og samtidig tjener nok per bil, til at fortjenesten blir større pga det ekstra mersalget, Dette er basic kunnskap fra bedøk på VGS-nivå.

Jaguar har nok regnet godt på dette, og funnet ut at dette kan de tjene penger på. Samtidig differensierer de modellene, slik at de likevel kan selge en god del biler til den tidligere prisen, og da med høyere DB per bil. Så lenge de koster så godt som det samme å produsere, så er nok dette lav risiko, så spørsmålet er vel mere hvor mange biler ekstra de kommer til å selge, iforhold til der de tror det vil lande.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 20. august 2020, klokken 16:15
Hemi :+1: :+1: nå tenker vi helt likt også - vi to. Jeg kjenner noen som ikke likte dette nye "stuntet" fra Jaguar.

Ja jeg føler med alle jeg, men jeg tror det som nå skjer med I-Pace er det samme som vi har sett i fossil bil verden i alle år. Alle taper på å kjøpe tidlige versjoner av nye modeller. Nå ser vi at dette også begynner å gjelde for elbiler. Ja faktisk så er det den nye normalen nå om dagen. Feks E-tron 55, Taycan... det blir senere lansert billigmodeller som nesten ser helt like ut...

På en måte synes jeg dette er riktig for det bidra jo til en bærekraftig videre utvikling av en strategi om å få bilparken over til 100% fornybar og slutt på fossil biler. Men det er svært trist for de som er såkalte "tidlig ute" og handler disse bilene og deretter taper ganske så mye.

Men men det er jo et fritt land... det er ikke kjøps plikt... he he

Men som bildet viser så er det flotte biler da...


Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: hELgenentorsdag 20. august 2020, klokken 16:24
Hengervekt fortsatt 750 kg?
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Nordlandstorsdag 20. august 2020, klokken 16:44
Tenker dette også kan være en taktikk for å holde oppe eller øke produksjon av komponenter i påvente av lansering av nye modeller. Om delekosten først øker pga. lavere volum vil det gjerne være vanskelig å få den ned igjen senere.

Er det noen som har hørt om det er låste utstyrspakker, utenom tilvalgene som vises på bildet over? Hvis det er tilfelle må man jo fortsatt opp på EV400 for å få f.eks. matrix lys og 18-veis eller performance seter.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: chargeduptorsdag 20. august 2020, klokken 16:58
Se på feks BMW med sin X5 30d og X5 40d (fra 2014) som brukte samme motor og hadde forskjellig hk antall med ekstremt få ulike deler (noen sier at turboene faktisk var annerledes, mens andre sier de var helt like med bare annet ladetrykk, forskjellen alle var enig om var eksostupper og annen farge på grill). Produsenten selger dermed biler til de som har råd til 30d ("EV320") og til de som har råd til 40d ("EV400"). Finnes garantert mange andre eks på dette også, bare man har fulgt med litt i modellrekkene som har vært.

De rundt 50 ekstra hestekreftene for en motorstørrelse større koster maks 20' for produsent og til konsument tar de 50' mer (60-70' i X5's tilfelle i Tyskland og ekstrakostnaden for produsent er garantert ikke mer enn 10-15').
Se på AMG, de har vanvittig mye mer inntjening pr bil enn resten av Mercedes modellene (ref artikkel om WLTP bøter og struping av AMG salg som igjen vil være katastrofalt for mercedes totale profitt https://jalopnik.com/mercedes-amg-lineup-might-be-hugely-scaled-back-report-1840517957 ). Det prosentvise påslaget til produsenten er nesten (finnes selvfølgelig noen få unntak) alltid høyere på en bil med mange hk vs en med lite hk.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Oddaatorsdag 20. august 2020, klokken 17:01
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 16:06
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som flere skriver over, de taper ikke om det fører til tilstrekkelig salg. Kunsten er alltid å finne det prispunktet der de selger mest, og samtidig tjener nok per bil, til at fortjenesten blir større pga det ekstra mersalget, Dette er basic kunnskap fra bedøk på VGS-nivå.

Jaguar har nok regnet godt på dette, og funnet ut at dette kan de tjene penger på. Samtidig differensierer de modellene, slik at de likevel kan selge en god del biler til den tidligere prisen, og da med høyere DB per bil. Så lenge de koster så godt som det samme å produsere, så er nok dette lav risiko, så spørsmålet er vel mere hvor mange biler ekstra de kommer til å selge, iforhold til der de tror det vil lande.
Selvsagt, men de tjener like fullt mindre pr bil og saken er ikke sammenlignbar med avgiftstilpasninger etter mitt begrep.

Den eneste grunnen til å innføre den nye modellen må jo være at noen likevel vil velge å betale fullpris for full-effekt versjonen. Ellers kunne de like gjerne satt ned prisen på den...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: chargeduptorsdag 20. august 2020, klokken 17:19
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 20. august 2020, klokken 16:15
Ja jeg føler med alle jeg, men jeg tror det som nå skjer med I-Pace er det samme som vi har sett i fossil bil verden i alle år. Alle taper på å kjøpe tidlige versjoner av nye modeller.
Skal sies at de som faktisk bestilte bilen før sept eller okt 2018 fikk kjøpe I-pace S til 600', så i mine øyne koster EV320 nå det samme (ink littegrann utstyr) som EV400 gjorde (pre okt 2018, da uten det lille utstyret, men med litt raskere aks).
Er noe helt annet med de (hvis det finnes noen) som har bestilt etter prisstigning for ca en måned siden til 750 med relativt lite utstyr inkl. Prisstigningen på 100' som da ble gjort var en gavepakke til eiere, mens det nå senkes med 110' (skjønner ikke helt hvor artiklene har det fra at 750' - 600' = 110', men kan godt hende Jaguar.no viser feil fra pris eller at de regner med en annen utstyrsversjon enn frapris...) som igjen gjør utgangspunktet ganske likt som for 2mnd siden.
Billigste I-pace koster fortsatt 580' på finn og jeg betalte ca 640 for min ink vinterhjul og bittelitt utstyr så i teorien kunne jeg ha tapt kanskje 80' på to år (som er ekstremt lavt verditap hvis man ser til fossilbilverden i samme prisklasse), men jeg valgte å selge til ca 710' etter 5 uker og 5'km (unormalt mye kjøring fra min side). Kun de som kjøpte I-pace med alt utstyr som har tapt mye på bilen hittil...
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: RJKtorsdag 20. august 2020, klokken 17:55
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 17:01
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 16:06
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som flere skriver over, de taper ikke om det fører til tilstrekkelig salg. Kunsten er alltid å finne det prispunktet der de selger mest, og samtidig tjener nok per bil, til at fortjenesten blir større pga det ekstra mersalget, Dette er basic kunnskap fra bedøk på VGS-nivå.

Jaguar har nok regnet godt på dette, og funnet ut at dette kan de tjene penger på. Samtidig differensierer de modellene, slik at de likevel kan selge en god del biler til den tidligere prisen, og da med høyere DB per bil. Så lenge de koster så godt som det samme å produsere, så er nok dette lav risiko, så spørsmålet er vel mere hvor mange biler ekstra de kommer til å selge, iforhold til der de tror det vil lande.
Selvsagt, men de tjener like fullt mindre pr bil og saken er ikke sammenlignbar med avgiftstilpasninger etter mitt begrep.

Den eneste grunnen til å innføre den nye modellen må jo være at noen likevel vil velge å betale fullpris for full-effekt versjonen. Ellers kunne de like gjerne satt ned prisen på den...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedgrunnen er jo å øke totalsalget, og sånn sett tjener mer totalt. Må ikke se seg blindt på fortjeneste per bil, om totalfortjenesten lider av det.

Samtidig, noen vil alltid betale mye for det lille ekstra, så hvorfor ikke gi dem muligheten, om alt egentlig er SW og et litt annet dekal på bakluka og kanskje noe annet visuelt men billig "bling"? Se på MB og AMG-modellene. Er så mange varianter nå, med litt endret styling og noe mere krefter presset ut fra et par-tre forskjellige motorer, og den billigste AMG-modellen er fort halve prisen av den dyreste, om ikke mere.

For meg er det utrolig hvor mye folk er villig til å betale for "ubetydelig" mindre forskjell i ytelse.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: daktaritorsdag 20. august 2020, klokken 22:57
Slik jeg tolker dette har de ikke lansert en billigere modell. Ev320 S koster 599, samme som ev400s gjorde i fjor. Ev400s er nå mye dyrere, så du får i dag dårligere ytelse for samme pris som før, men Jaguar strekker prisfeltet slik at de tjener mye mer på en ev400s. Smart trekk. De jekker seg oppover!
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 21. august 2020, klokken 16:50
daktari :+1:  enig og slik tenker jeg også.

Men for en flott overskrift da :+1: :+1: 109 tusen priskutt skriver Finansavisen. Det høres jo veldig mye ut  :D ;D Herlig!!

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/08/18/7556533/jaguar-kutter-prisen-pa-elbilen-i-pace-men-ikke-rekkevidden
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Ingeniørenfredag 21. august 2020, klokken 18:37
Glad jeg kjøpte i fjor...

320 hk er mer enn nok men synes bilen ser litt strippa ut utstyrs messig. Krona har nok mye av skylden.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Boikott My Assfredag 21. august 2020, klokken 19:29
I-Pace EV320 leveres med en rekke nyheter fra 2021-modellen, inkludert det nye Pivi Pro-infotainmentsystemet, Clearsight digitalt bakspeil, tredelt baksete og 3D kamera for enklere parkering.

Bedre infotainmemtsystem må da være ett stort pluss? Er vel bedre å ofre 60 hk for å få disse nyhetene?
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: daktarifredag 21. august 2020, klokken 19:44
Kronekursen mot € er nå bare 5% høyere enn starten av mars. 10 vs 10,5.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: 4Matic Fanaticfredag 21. august 2020, klokken 20:10
Sitat fra: belsby på fredag 21. august 2020, klokken 19:29
I-Pace EV320 leveres med en rekke nyheter fra 2021-modellen, inkludert det nye Pivi Pro-infotainmentsystemet, Clearsight digitalt bakspeil, tredelt baksete og 3D kamera for enklere parkering.

Bedre infotainmemtsystem må da være ett stort pluss? Er vel bedre å ofre 60 hk for å få disse nyhetene?
Det vil nok som vanlig være hva den enkelte verdsetter. Ingenting i den lista som vil få meg til å nedgradere :-)
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Sveinaldolørdag 22. august 2020, klokken 12:38
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 17:55
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 17:01
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 16:06
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som flere skriver over, de taper ikke om det fører til tilstrekkelig salg. Kunsten er alltid å finne det prispunktet der de selger mest, og samtidig tjener nok per bil, til at fortjenesten blir større pga det ekstra mersalget, Dette er basic kunnskap fra bedøk på VGS-nivå.

Jaguar har nok regnet godt på dette, og funnet ut at dette kan de tjene penger på. Samtidig differensierer de modellene, slik at de likevel kan selge en god del biler til den tidligere prisen, og da med høyere DB per bil. Så lenge de koster så godt som det samme å produsere, så er nok dette lav risiko, så spørsmålet er vel mere hvor mange biler ekstra de kommer til å selge, iforhold til der de tror det vil lande.
Selvsagt, men de tjener like fullt mindre pr bil og saken er ikke sammenlignbar med avgiftstilpasninger etter mitt begrep.

Den eneste grunnen til å innføre den nye modellen må jo være at noen likevel vil velge å betale fullpris for full-effekt versjonen. Ellers kunne de like gjerne satt ned prisen på den...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedgrunnen er jo å øke totalsalget, og sånn sett tjener mer totalt. Må ikke se seg blindt på fortjeneste per bil, om totalfortjenesten lider av det.

Samtidig, noen vil alltid betale mye for det lille ekstra, så hvorfor ikke gi dem muligheten, om alt egentlig er SW og et litt annet dekal på bakluka og kanskje noe annet visuelt men billig "bling"? Se på MB og AMG-modellene. Er så mange varianter nå, med litt endret styling og noe mere krefter presset ut fra et par-tre forskjellige motorer, og den billigste AMG-modellen er fort halve prisen av den dyreste, om ikke mere.

For meg er det utrolig hvor mye folk er villig til å betale for "ubetydelig" mindre forskjell i ytelse.

Jeg tenkte at de kanskje er litt desperat etter å selge flere elbiler før nyttår på grunn av risiko før bøter?
Produsenten må vel ha gjennomsnittsutslipp fra alle bilene de selger i Europa innenfor 2020 ned under et visst nivå ellers kan det bli megabøter fra EU?
Kanskje derfor kampanje til og med 31.des.. De kan tåle å tjene mindre på iPace hvis de slipper unna masse bøter for alle de andre bilene de selger?
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: RJKlørdag 22. august 2020, klokken 12:59
Sitat fra: Sveinaldo på lørdag 22. august 2020, klokken 12:38
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 17:55
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 17:01
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 16:06
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som flere skriver over, de taper ikke om det fører til tilstrekkelig salg. Kunsten er alltid å finne det prispunktet der de selger mest, og samtidig tjener nok per bil, til at fortjenesten blir større pga det ekstra mersalget, Dette er basic kunnskap fra bedøk på VGS-nivå.

Jaguar har nok regnet godt på dette, og funnet ut at dette kan de tjene penger på. Samtidig differensierer de modellene, slik at de likevel kan selge en god del biler til den tidligere prisen, og da med høyere DB per bil. Så lenge de koster så godt som det samme å produsere, så er nok dette lav risiko, så spørsmålet er vel mere hvor mange biler ekstra de kommer til å selge, iforhold til der de tror det vil lande.
Selvsagt, men de tjener like fullt mindre pr bil og saken er ikke sammenlignbar med avgiftstilpasninger etter mitt begrep.

Den eneste grunnen til å innføre den nye modellen må jo være at noen likevel vil velge å betale fullpris for full-effekt versjonen. Ellers kunne de like gjerne satt ned prisen på den...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedgrunnen er jo å øke totalsalget, og sånn sett tjener mer totalt. Må ikke se seg blindt på fortjeneste per bil, om totalfortjenesten lider av det.

Samtidig, noen vil alltid betale mye for det lille ekstra, så hvorfor ikke gi dem muligheten, om alt egentlig er SW og et litt annet dekal på bakluka og kanskje noe annet visuelt men billig "bling"? Se på MB og AMG-modellene. Er så mange varianter nå, med litt endret styling og noe mere krefter presset ut fra et par-tre forskjellige motorer, og den billigste AMG-modellen er fort halve prisen av den dyreste, om ikke mere.

For meg er det utrolig hvor mye folk er villig til å betale for "ubetydelig" mindre forskjell i ytelse.

Jeg tenkte at de kanskje er litt desperat etter å selge flere elbiler før nyttår på grunn av risiko før bøter?
Produsenten må vel ha gjennomsnittsutslipp fra alle bilene de selger i Europa innenfor 2020 ned under et visst nivå ellers kan det bli megabøter fra EU?
Kanskje derfor kampanje til og med 31.des.. De kan tåle å tjene mindre på iPace hvis de slipper unna masse bøter for alle de andre bilene de selger?

Det er utvilsomt en ekstra årsak, så den er jeg faktisk helt enig i. Den gjør jo bare at dette blir enda bedre for Jaguars totale regnskap. Men om det var veldig avgjørende for å sette tidsbegrensning til 31.12.20 skal jeg ikke si.

Det kan jo og ha med regnskapsåret å gjøre, og at de vil se an hvor godt den fungerer. De er jo uansett avhengig av godt salg neste år også, så om dette slår godt an, så vil det sikkert videreføres.

:+1:
Tittel: EV320
Skrevet av: turfsurflørdag 22. august 2020, klokken 13:04
Tja, bøtene blir jo større fra neste år (dvs kravene blir strengere), sånn sett må de i så fall selge enda bedre da. Kommer det flere modeller fra Jaguar i 2021?
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Sveinaldosøndag 23. august 2020, klokken 09:44
Ja, jeg tror det


https://electrek.co/2020/03/23/jaguar-land-rover-plans-new-electric-crossovers-the-j-pace-and-road-rover/
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Maxwell_400søndag 23. august 2020, klokken 11:11
Sitat fra: Sveinaldo på søndag 23. august 2020, klokken 09:44
Ja, jeg tror det


https://electrek.co/2020/03/23/jaguar-land-rover-plans-new-electric-crossovers-the-j-pace-and-road-rover/
Det jeg har hørt/lest er at planene er litt utsatt pga. Corona og J-Pace kun kommer som fossil/hybrid. Håper jeg tar feil.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Nordlandsmandag 24. august 2020, klokken 16:44
Sitat fra: belsby på fredag 21. august 2020, klokken 19:29
I-Pace EV320 leveres med en rekke nyheter fra 2021-modellen, inkludert det nye Pivi Pro-infotainmentsystemet, Clearsight digitalt bakspeil, tredelt baksete og 3D kamera for enklere parkering.

Bedre infotainmemtsystem må da være ett stort pluss? Er vel bedre å ofre 60 hk for å få disse nyhetene?
De som bestiller EV400 nå får også de samme tingene, dette er forbedringer fom. årsmodell 2021 som leveres fra oktober og ikke noe spesifikt for EV320. For øvrig er det 80 hk forskjell.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Boikott My Assmandag 24. august 2020, klokken 21:30
Sitat fra: Nordlands på mandag 24. august 2020, klokken 16:44
Sitat fra: belsby på fredag 21. august 2020, klokken 19:29
I-Pace EV320 leveres med en rekke nyheter fra 2021-modellen, inkludert det nye Pivi Pro-infotainmentsystemet, Clearsight digitalt bakspeil, tredelt baksete og 3D kamera for enklere parkering.

Bedre infotainmemtsystem må da være ett stort pluss? Er vel bedre å ofre 60 hk for å få disse nyhetene?
De som bestiller EV400 nå får også de samme tingene, dette er forbedringer fom. årsmodell 2021 som leveres fra oktober og ikke noe spesifikt for EV320. For øvrig er det 80 hk forskjell.


Stemmer, så det koker ned til om en skal betale ca nkr 100.000 for 80 hk ekstra.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: turfsurfmandag 24. august 2020, klokken 22:07
Sitat fra: belsby på mandag 24. august 2020, klokken 21:30
Stemmer, så det koker ned til om en skal betale ca nkr 100.000 for 80 hk ekstra.
80hk, 200nm og 20km/t høyere toppfart.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Sveinaldolørdag 29. august 2020, klokken 12:12
Noen som tror at de kommer til å tilby en EV320 med mindre batteri og lavere pris etter nyttår?
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Stikkkontaktlørdag 29. august 2020, klokken 12:40
Sitat fra: Sveinaldo på lørdag 29. august 2020, klokken 12:12
Noen som tror at de kommer til å tilby en EV320 med mindre batteri og lavere pris etter nyttår?

Nei. Hele batteripakken er vel en del av konstruksjonen, så om de skal ta frem en ny batteripakke vil det være altfor kostbart.
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: Leaf_2014lørdag 12. september 2020, klokken 12:24
Tror dere det blir noe særlig forskjell i forsikringspremie på 320 vs 400?
Tittel: Sv: EV320
Skrevet av: 4Matic Fanaticlørdag 12. september 2020, klokken 15:55
Sitat fra: Leaf_2014 på lørdag 12. september 2020, klokken 12:24
Tror dere det blir noe særlig forskjell i forsikringspremie på 320 vs 400?
Forsikringspremie regnes tydeligvis ut etter hvor solen står på himmelen en gitt dag i året, ganget med nivåstanden i Glomma samme dag. Og den er forskjellig for meg og deg, for naboen, hvilket selskap du snakker med og hvilket sted du parkerer, kjører, hvor langt du kjører og hvordan du kjører.

Så ja - den blir sikkert forskjellig, men er du uheldig kan EV320 få høyere premie fordi en av disse få bilene bulkes litt flere ganger sammenlignet med snittet av EV400.  Delene er jo kliss like så kost for å reparere bør bli lik.