Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EV320

Startet av Stikkkontakt, onsdag 12. august 2020, klokken 11:46

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Hemi :+1: :+1: nå tenker vi helt likt også - vi to. Jeg kjenner noen som ikke likte dette nye "stuntet" fra Jaguar.

Ja jeg føler med alle jeg, men jeg tror det som nå skjer med I-Pace er det samme som vi har sett i fossil bil verden i alle år. Alle taper på å kjøpe tidlige versjoner av nye modeller. Nå ser vi at dette også begynner å gjelde for elbiler. Ja faktisk så er det den nye normalen nå om dagen. Feks E-tron 55, Taycan... det blir senere lansert billigmodeller som nesten ser helt like ut...

På en måte synes jeg dette er riktig for det bidra jo til en bærekraftig videre utvikling av en strategi om å få bilparken over til 100% fornybar og slutt på fossil biler. Men det er svært trist for de som er såkalte "tidlig ute" og handler disse bilene og deretter taper ganske så mye.

Men men det er jo et fritt land... det er ikke kjøps plikt... he he

Men som bildet viser så er det flotte biler da...



hELgenen

Hengervekt fortsatt 750 kg?

Nordlands

Tenker dette også kan være en taktikk for å holde oppe eller øke produksjon av komponenter i påvente av lansering av nye modeller. Om delekosten først øker pga. lavere volum vil det gjerne være vanskelig å få den ned igjen senere.

Er det noen som har hørt om det er låste utstyrspakker, utenom tilvalgene som vises på bildet over? Hvis det er tilfelle må man jo fortsatt opp på EV400 for å få f.eks. matrix lys og 18-veis eller performance seter.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

chargedup

Se på feks BMW med sin X5 30d og X5 40d (fra 2014) som brukte samme motor og hadde forskjellig hk antall med ekstremt få ulike deler (noen sier at turboene faktisk var annerledes, mens andre sier de var helt like med bare annet ladetrykk, forskjellen alle var enig om var eksostupper og annen farge på grill). Produsenten selger dermed biler til de som har råd til 30d ("EV320") og til de som har råd til 40d ("EV400"). Finnes garantert mange andre eks på dette også, bare man har fulgt med litt i modellrekkene som har vært.

De rundt 50 ekstra hestekreftene for en motorstørrelse større koster maks 20' for produsent og til konsument tar de 50' mer (60-70' i X5's tilfelle i Tyskland og ekstrakostnaden for produsent er garantert ikke mer enn 10-15').
Se på AMG, de har vanvittig mye mer inntjening pr bil enn resten av Mercedes modellene (ref artikkel om WLTP bøter og struping av AMG salg som igjen vil være katastrofalt for mercedes totale profitt https://jalopnik.com/mercedes-amg-lineup-might-be-hugely-scaled-back-report-1840517957 ). Det prosentvise påslaget til produsenten er nesten (finnes selvfølgelig noen få unntak) alltid høyere på en bil med mange hk vs en med lite hk.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Oddaa

Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 16:06
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som flere skriver over, de taper ikke om det fører til tilstrekkelig salg. Kunsten er alltid å finne det prispunktet der de selger mest, og samtidig tjener nok per bil, til at fortjenesten blir større pga det ekstra mersalget, Dette er basic kunnskap fra bedøk på VGS-nivå.

Jaguar har nok regnet godt på dette, og funnet ut at dette kan de tjene penger på. Samtidig differensierer de modellene, slik at de likevel kan selge en god del biler til den tidligere prisen, og da med høyere DB per bil. Så lenge de koster så godt som det samme å produsere, så er nok dette lav risiko, så spørsmålet er vel mere hvor mange biler ekstra de kommer til å selge, iforhold til der de tror det vil lande.
Selvsagt, men de tjener like fullt mindre pr bil og saken er ikke sammenlignbar med avgiftstilpasninger etter mitt begrep.

Den eneste grunnen til å innføre den nye modellen må jo være at noen likevel vil velge å betale fullpris for full-effekt versjonen. Ellers kunne de like gjerne satt ned prisen på den...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

chargedup

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 20. august 2020, klokken 16:15
Ja jeg føler med alle jeg, men jeg tror det som nå skjer med I-Pace er det samme som vi har sett i fossil bil verden i alle år. Alle taper på å kjøpe tidlige versjoner av nye modeller.
Skal sies at de som faktisk bestilte bilen før sept eller okt 2018 fikk kjøpe I-pace S til 600', så i mine øyne koster EV320 nå det samme (ink littegrann utstyr) som EV400 gjorde (pre okt 2018, da uten det lille utstyret, men med litt raskere aks).
Er noe helt annet med de (hvis det finnes noen) som har bestilt etter prisstigning for ca en måned siden til 750 med relativt lite utstyr inkl. Prisstigningen på 100' som da ble gjort var en gavepakke til eiere, mens det nå senkes med 110' (skjønner ikke helt hvor artiklene har det fra at 750' - 600' = 110', men kan godt hende Jaguar.no viser feil fra pris eller at de regner med en annen utstyrsversjon enn frapris...) som igjen gjør utgangspunktet ganske likt som for 2mnd siden.
Billigste I-pace koster fortsatt 580' på finn og jeg betalte ca 640 for min ink vinterhjul og bittelitt utstyr så i teorien kunne jeg ha tapt kanskje 80' på to år (som er ekstremt lavt verditap hvis man ser til fossilbilverden i samme prisklasse), men jeg valgte å selge til ca 710' etter 5 uker og 5'km (unormalt mye kjøring fra min side). Kun de som kjøpte I-pace med alt utstyr som har tapt mye på bilen hittil...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 17:01
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 16:06
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som flere skriver over, de taper ikke om det fører til tilstrekkelig salg. Kunsten er alltid å finne det prispunktet der de selger mest, og samtidig tjener nok per bil, til at fortjenesten blir større pga det ekstra mersalget, Dette er basic kunnskap fra bedøk på VGS-nivå.

Jaguar har nok regnet godt på dette, og funnet ut at dette kan de tjene penger på. Samtidig differensierer de modellene, slik at de likevel kan selge en god del biler til den tidligere prisen, og da med høyere DB per bil. Så lenge de koster så godt som det samme å produsere, så er nok dette lav risiko, så spørsmålet er vel mere hvor mange biler ekstra de kommer til å selge, iforhold til der de tror det vil lande.
Selvsagt, men de tjener like fullt mindre pr bil og saken er ikke sammenlignbar med avgiftstilpasninger etter mitt begrep.

Den eneste grunnen til å innføre den nye modellen må jo være at noen likevel vil velge å betale fullpris for full-effekt versjonen. Ellers kunne de like gjerne satt ned prisen på den...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedgrunnen er jo å øke totalsalget, og sånn sett tjener mer totalt. Må ikke se seg blindt på fortjeneste per bil, om totalfortjenesten lider av det.

Samtidig, noen vil alltid betale mye for det lille ekstra, så hvorfor ikke gi dem muligheten, om alt egentlig er SW og et litt annet dekal på bakluka og kanskje noe annet visuelt men billig "bling"? Se på MB og AMG-modellene. Er så mange varianter nå, med litt endret styling og noe mere krefter presset ut fra et par-tre forskjellige motorer, og den billigste AMG-modellen er fort halve prisen av den dyreste, om ikke mere.

For meg er det utrolig hvor mye folk er villig til å betale for "ubetydelig" mindre forskjell i ytelse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Slik jeg tolker dette har de ikke lansert en billigere modell. Ev320 S koster 599, samme som ev400s gjorde i fjor. Ev400s er nå mye dyrere, så du får i dag dårligere ytelse for samme pris som før, men Jaguar strekker prisfeltet slik at de tjener mye mer på en ev400s. Smart trekk. De jekker seg oppover!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#53
daktari :+1:  enig og slik tenker jeg også.

Men for en flott overskrift da :+1: :+1: 109 tusen priskutt skriver Finansavisen. Det høres jo veldig mye ut  :D ;D Herlig!!

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/08/18/7556533/jaguar-kutter-prisen-pa-elbilen-i-pace-men-ikke-rekkevidden

Ingeniøren

Glad jeg kjøpte i fjor...

320 hk er mer enn nok men synes bilen ser litt strippa ut utstyrs messig. Krona har nok mye av skylden.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Bmw_Tryne

I-Pace EV320 leveres med en rekke nyheter fra 2021-modellen, inkludert det nye Pivi Pro-infotainmentsystemet, Clearsight digitalt bakspeil, tredelt baksete og 3D kamera for enklere parkering.

Bedre infotainmemtsystem må da være ett stort pluss? Er vel bedre å ofre 60 hk for å få disse nyhetene?
Bmw 530i G30

daktari

Kronekursen mot € er nå bare 5% høyere enn starten av mars. 10 vs 10,5.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: belsby på fredag 21. august 2020, klokken 19:29
I-Pace EV320 leveres med en rekke nyheter fra 2021-modellen, inkludert det nye Pivi Pro-infotainmentsystemet, Clearsight digitalt bakspeil, tredelt baksete og 3D kamera for enklere parkering.

Bedre infotainmemtsystem må da være ett stort pluss? Er vel bedre å ofre 60 hk for å få disse nyhetene?
Det vil nok som vanlig være hva den enkelte verdsetter. Ingenting i den lista som vil få meg til å nedgradere :-)

Sveinaldo

Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 17:55
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 17:01
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 16:06
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som flere skriver over, de taper ikke om det fører til tilstrekkelig salg. Kunsten er alltid å finne det prispunktet der de selger mest, og samtidig tjener nok per bil, til at fortjenesten blir større pga det ekstra mersalget, Dette er basic kunnskap fra bedøk på VGS-nivå.

Jaguar har nok regnet godt på dette, og funnet ut at dette kan de tjene penger på. Samtidig differensierer de modellene, slik at de likevel kan selge en god del biler til den tidligere prisen, og da med høyere DB per bil. Så lenge de koster så godt som det samme å produsere, så er nok dette lav risiko, så spørsmålet er vel mere hvor mange biler ekstra de kommer til å selge, iforhold til der de tror det vil lande.
Selvsagt, men de tjener like fullt mindre pr bil og saken er ikke sammenlignbar med avgiftstilpasninger etter mitt begrep.

Den eneste grunnen til å innføre den nye modellen må jo være at noen likevel vil velge å betale fullpris for full-effekt versjonen. Ellers kunne de like gjerne satt ned prisen på den...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedgrunnen er jo å øke totalsalget, og sånn sett tjener mer totalt. Må ikke se seg blindt på fortjeneste per bil, om totalfortjenesten lider av det.

Samtidig, noen vil alltid betale mye for det lille ekstra, så hvorfor ikke gi dem muligheten, om alt egentlig er SW og et litt annet dekal på bakluka og kanskje noe annet visuelt men billig "bling"? Se på MB og AMG-modellene. Er så mange varianter nå, med litt endret styling og noe mere krefter presset ut fra et par-tre forskjellige motorer, og den billigste AMG-modellen er fort halve prisen av den dyreste, om ikke mere.

For meg er det utrolig hvor mye folk er villig til å betale for "ubetydelig" mindre forskjell i ytelse.

Jeg tenkte at de kanskje er litt desperat etter å selge flere elbiler før nyttår på grunn av risiko før bøter?
Produsenten må vel ha gjennomsnittsutslipp fra alle bilene de selger i Europa innenfor 2020 ned under et visst nivå ellers kan det bli megabøter fra EU?
Kanskje derfor kampanje til og med 31.des.. De kan tåle å tjene mindre på iPace hvis de slipper unna masse bøter for alle de andre bilene de selger?

RJK

Sitat fra: Sveinaldo på lørdag 22. august 2020, klokken 12:38
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 17:55
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 17:01
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 16:06
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som flere skriver over, de taper ikke om det fører til tilstrekkelig salg. Kunsten er alltid å finne det prispunktet der de selger mest, og samtidig tjener nok per bil, til at fortjenesten blir større pga det ekstra mersalget, Dette er basic kunnskap fra bedøk på VGS-nivå.

Jaguar har nok regnet godt på dette, og funnet ut at dette kan de tjene penger på. Samtidig differensierer de modellene, slik at de likevel kan selge en god del biler til den tidligere prisen, og da med høyere DB per bil. Så lenge de koster så godt som det samme å produsere, så er nok dette lav risiko, så spørsmålet er vel mere hvor mange biler ekstra de kommer til å selge, iforhold til der de tror det vil lande.
Selvsagt, men de tjener like fullt mindre pr bil og saken er ikke sammenlignbar med avgiftstilpasninger etter mitt begrep.

Den eneste grunnen til å innføre den nye modellen må jo være at noen likevel vil velge å betale fullpris for full-effekt versjonen. Ellers kunne de like gjerne satt ned prisen på den...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedgrunnen er jo å øke totalsalget, og sånn sett tjener mer totalt. Må ikke se seg blindt på fortjeneste per bil, om totalfortjenesten lider av det.

Samtidig, noen vil alltid betale mye for det lille ekstra, så hvorfor ikke gi dem muligheten, om alt egentlig er SW og et litt annet dekal på bakluka og kanskje noe annet visuelt men billig "bling"? Se på MB og AMG-modellene. Er så mange varianter nå, med litt endret styling og noe mere krefter presset ut fra et par-tre forskjellige motorer, og den billigste AMG-modellen er fort halve prisen av den dyreste, om ikke mere.

For meg er det utrolig hvor mye folk er villig til å betale for "ubetydelig" mindre forskjell i ytelse.

Jeg tenkte at de kanskje er litt desperat etter å selge flere elbiler før nyttår på grunn av risiko før bøter?
Produsenten må vel ha gjennomsnittsutslipp fra alle bilene de selger i Europa innenfor 2020 ned under et visst nivå ellers kan det bli megabøter fra EU?
Kanskje derfor kampanje til og med 31.des.. De kan tåle å tjene mindre på iPace hvis de slipper unna masse bøter for alle de andre bilene de selger?

Det er utvilsomt en ekstra årsak, så den er jeg faktisk helt enig i. Den gjør jo bare at dette blir enda bedre for Jaguars totale regnskap. Men om det var veldig avgjørende for å sette tidsbegrensning til 31.12.20 skal jeg ikke si.

Det kan jo og ha med regnskapsåret å gjøre, og at de vil se an hvor godt den fungerer. De er jo uansett avhengig av godt salg neste år også, så om dette slår godt an, så vil det sikkert videreføres.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA