Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Arthur Morgan på søn 17. mar 2019, kl. 08:25
Hei. Jeg har bestilt kona ev. Signere kontrakt måtte man hvis man skulle ha bil. Nå registrerer jeg situasjonen sånn at man kan få andre LR elbiler til mye kortere tid. Feks TM3, dem leverer bil på underkant av 1 måned, hvis man kan være litt flexibel på fargevalg osv, 2-3 måneder hvis man vil velge det man virkelig vil ha. Det er ikke noe annet en meget imponerende av Tesla.
Det kommer nå flere LR elbiler fra forskjelige merker, har en mistanke om at jeg kan få de før kona, forespeilet levering november 19,
med
kønummer 75XX
jeg var også så heldig og fikk et lavt kønummer på nye soul, det jeg lurer på da er om tiden er inne for og kansellere kona kontrakten? Noen her inne som har samme tanker som meg om det?
Kona har sunket mye i pris på bruktmarkedet, så du får jo nå svært lite brukte Kona til en brøkdel over prisen på ny.
Får du raskere tilgang på en bil du har mer lyst på er vel resten ikke direkte rakettforkning? Flippetoget er forlengst gått heldigvis, så veien bør være kort til kansellering og ei ny bestilling hos noen andre som kan levere mye raskere. TM3 spys jo ut i et tilsynelatende uhåndterbart tempo kvalitetsikringsmessig. Men mange er heldige og får påstått feilfrie biler.
Sitat fra: SKYNET på søn 17. mar 2019, kl. 08:25
Hei. Jeg har bestilt kona ev. Signere kontrakt måtte man hvis man skulle ha bil. Nå registrerer jeg situasjonen sånn at man kan få andre LR elbiler til mye kortere tid. Feks TM3, dem leverer bil på underkant av 1 måned, hvis man kan være litt flexibel på fargevalg osv, 2-3 måneder hvis man vil velge det man virkelig vil ha. Det er ikke noe annet en meget imponerende av Tesla.
Det kommer nå flere LR elbiler fra forskjelige merker, har en mistanke om at jeg kan få de før kona, forespeilet levering november 19, med kønummer 75XX
jeg var også så heldig og fikk et lavt kønummer på nye soul, det jeg lurer på da er om tiden er inne for og kansellere kona kontrakten? Noen her inne som har samme tanker som meg om det?
Har tenkt det samme, har estimert levering 4 kvartal 2019, kønummer 93xx
Da jeg ikke har hørt noe siden oktober var jeg innom forhandler Mobile Kjeller AS igår og spurte om det var noen oppdatert status. Svaret var at de leveringen gikk som planlagt, eller litt før. Det var ikke snakk om forsinkelser, men de viste ikke noe mer nøyakig. Ca 2-3 mnd før levering ville jeg få beskjed. Jeg ønsket å vite hvordan det var å kansellere kontrakten som måtte signeres i juli 2018 for å ikke miste plassen. Svaret var at det ville tilkomme bruddgebyr. Når jeg spurte om beløpet fikk jeg et vagt svar på ca 10 000 kr.
Når jeg sammenliknet prislisten på bilen nå, og med kontrakten jeg har er listeprisen øket med ca 13 000,- om jeg ikke har missforstått noe?
- kontrakt pris nå
- Elektrisk bil m/ventilerte skinnseter 335 500,- 347 900,-
- Metallic lakk 4 900,- 4 900,-
- Vinterhjul 17" org aluminium felg, 17 900,- 16 900,-
- TPMS, Conti dekk
Om jeg nå velger å kjøpe en annen bil, enten en "brukt" fra Finn, eller et annet merke. Når min bil engang blir levert vil det trolig fremdeles være etterspørsel etter Kona. Om priser over stemmer, og Hynday ikke setter ned prisen, noe jeg ikke ser som aktuelt, kan jeg selge den videre til under dagens nypris uten å tape noe. Å betale 10 000,- i bruddgebyr vil ikke være aktuelt. Når jeg reserverte var håpet at leveringen ville gå raskere, men innser at det ikke var realistisk.
Er i samme båt. Fikk lavt kønr på kia soul og sendte mail til mobile med ønske om å heve kontrakten for 12 dager siden. Har enda ikke fått svar. Føler det er representativt for kjøpet av Kona generelt. Lite svar å få, dårlig service hos mobile og lite forståelse for lang leveringstid.
Sent fra min F8331 via Tapatalk
Sitat fra: Øysteinen på søn 17. mar 2019, kl. 09:11
Kona har sunket mye i pris på bruktmarkedet, så du får jo nå svært lite brukte Kona til en brøkdel over prisen på ny.
Da har jeg kansellert kontrakten, satser heller på nye soul, da jeg var så heldig og fikk et lavt kø nummer. Nye soul får app også som er kjekt og ha.
Sitat fra: tuono på søn 17. mar 2019, kl. 09:30
Får du raskere tilgang på en bil du har mer lyst på er vel resten ikke direkte rakettforkning? Flippetoget er forlengst gått heldigvis, så veien bør være kort til kansellering og ei ny bestilling hos noen andre som kan levere mye raskere. TM3 spys jo ut i et tilsynelatende uhåndterbart tempo kvalitetsikringsmessig. Men mange er heldige og får påstått feilfrie biler.
Helt enig, TM3 er ikke aktuell for meg, morsom og sprek bil, men lite praktisk i henhold til min foretrukne gå inn og ut av bilen på, bilen har utholdbardt støynivå, Laaaange ventetider ved service, osv osv, Men en bil som er morsom og kjøre er det ingen tvil om
Sitat fra: falk1 på søn 17. mar 2019, kl. 11:13
Er i samme båt. Fikk lavt kønr på kia soul og sendte mail til mobile med ønske om å heve kontrakten for 12 dager siden. Har enda ikke fått svar. Føler det er representativt for kjøpet av Kona generelt. Lite svar å få, dårlig service hos mobile og lite forståelse for lang leveringstid.
Sent fra min F8331 via Tapatalk
Skjønner, nei det er akkurat det jeg tenker og, altfor lenge og vente, jeg håpte på at ventetiden skulle bli kortere, men ser dårlig ut, det som er mest plagsomt er at det kønummer systemet dems bare er tull, ettersom jeg ser og hører folk her inne får bilene sine før andre selv om dem var bak i køen,
Vet at grunnen er var fabrikken har bestemt seg for og produsere men still,
Se på tm3, dem spyr ut i store kvanta, men dårlig med kvalitetsikring da.
Har også lavt kønummer på E-Soul (2x), men nå går det flere rykter om en pris på 369000 fullspekket + vinterhjul og evt lakk og det er ekstremt dyrt for en E-Soul... Kommer aldri til å kjøpe til denne prisen...
Shiiiet. Da blir det tm3 std+
Sent fra min F8331 via Tapatalk
Du fikk hevet kontrakten uten kostnad?
Hva brukte du evt som grunn?
Samme erfaring med Mobile Kjeller, må ut med bruddgebyr 10.000.- Har hatt endel e-poster med dem, prøvde meg også på Hyundai direkte, uten noe særlig hell. Fikk endret kontrakten så det ihvertfall er levering senest 2. kv 2020. (kønr: 172**) Lite forståelse der for at man faktisk ikke alltid kan vente, og behov endre seg. Det er synd at dette praktiseres forskjellig fra forhandler til forhandler, i og med at andre har fått gå fra kontrakt. Nå forstår jeg selvfølgelig argumentet deres med at bilen går tilbake til Hyundai og de mister fortjeneste, men ikke alltid goodwill kan måles direkte i penger og den ene salget. Jeg vil jo være en dårlig ambassadør for dem.
For min del kommer jeg jo aldri til å bruke dem til noen annet enn å hente bilen, selge den til kost hvis jeg må. Beholder jeg den så skal de ihvertfall ikke tjene noe mer på meg. Nå er jeg inneforstått med at jeg har signert og må forholde meg til det, har uansett ikke tenkt til å betale penger for å komme ut av kontrakten. Ett annen spørsmål, kanskje noen kan mer om det? Rekkevidden er endret etter at kontrakten ble signert, er det godt nok argument for å bryte kontrakt?
Sitat fra: fdar på tor 21. mar 2019, kl. 07:54
Du fikk hevet kontrakten uten kostnad?
Hva brukte du evt som grunn?
Reduseringen av rekkevidden som kom etter jeg bestilte bilen.
Sent fra min F8331 via Tapatalk
Jeg har en gammel mail om at levering er flyttet frem til Q1 2020, kønr 14xxx så forholder meg til den og tar det evt med de om de kommer med forsinkelse. Ser jo ut som om det ikke eksporteres like mange biler lenger.
Kan jo være aktuelt å forsøke med at rekkevidden er forkortet med 7% siden signering, så får se om jeg ikke sender en mail til forhandler igjen..
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.
Ja, blir spennende å høre hva de sier. Lykke til!
Sitat fra: TordS på tor 21. mar 2019, kl. 09:28
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.
Hva med å ta med at de opplyste i email sendt 31.05.18 "hurtiglade på opptil 100 kW"? Opptil 77 KW er vel mer riktig.
Ja, det er jo også ett argument :+1: Sendte jo avgårde e-posten, får se hva de sier. Så langt har jeg kun møtt masse prat rundt grøten, bortsett fra at kontrakten ikke kan sies opp uten å betale for det.
Står det noe i kontrakten vedr. bruddgebyr?
Kontrakten:
9. Kjøperens avbestilling
Før levering har skjedd kan kjøperen avbestille bilen(f.kj.l.§41) Selgeren kan kreve erstatning for sitt påregnelige og påviste økonomiske tap som følge av avbestillingen. Selgeren plikter ved rimelig tiltak å begrense sitt tap. Forsømmes dette, må selgeren selv bære den tilsvarende delen av tapet.
Red:Har ikke noe prosentsats hos meg.
Sitat fra: hELgenen på tor 21. mar 2019, kl. 12:19
Står det noe i kontrakten vedr. bruddgebyr?
Det står 10% av kjøpesummens størrelse.
Sitat fra: Venterpåkona på tor 21. mar 2019, kl. 11:57
Sitat fra: TordS på tor 21. mar 2019, kl. 09:28
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.
Hva med å ta med at de opplyste i email sendt 31.05.18 "hurtiglade på opptil 100 kW"? Opptil 77 KW er vel mer riktig.
Jeg har ikke lest noe stad at den hurtiglader med 100 kW. Derimot har det mange ganger vært informert fra leverandøren at man kan hurtiglade på 100 kW ladestasjon.
Sitat fra: Aqua på tor 21. mar 2019, kl. 15:59
Sitat fra: Venterpåkona på tor 21. mar 2019, kl. 11:57
Sitat fra: TordS på tor 21. mar 2019, kl. 09:28
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.
Hva med å ta med at de opplyste i email sendt 31.05.18 "hurtiglade på opptil 100 kW"? Opptil 77 KW er vel mer riktig.
Jeg har ikke lest noe stad at den hurtiglader med 100 kW. Derimot har det mange ganger vært informert fra leverandøren at man kan hurtiglade på 100 kW ladestasjon.
Info mail sendt til de som sto på venteliste fra Hyundai Norge. Mottatt 31.05. Klipper ut teksten: " eneste bilen i sin prisklasse som kan hurtiglade på opptil 100 kW (DC). Lading skjer via den vedtatte europeiske standarden Type2 CCS Combo.
Jeg oppfattet da som kunde at bilen kunne lade opptil 100Kw. Senere har det kommet frem at den kan lade på 100KW ladere. Men den kan vel lade på 150 KW ladere også. Synes dette er mer enn upresist, når maks er ca 77.
Sitat fra: fdar på tor 21. mar 2019, kl. 07:54
Du fikk hevet kontrakten uten kostnad?
Hva brukte du evt som grunn?
Hadde i kontrakten at jeg kunne trekke meg uten kostnad.
Hvis dem er lite vilig til og la deg gå fra kontrakten, så kan du bare bruke at kona måtte endre rekkevidden sin i henhold til wltp.
Sitat fra: Venterpåkona på tor 21. mar 2019, kl. 12:36
Sitat fra: hELgenen på tor 21. mar 2019, kl. 12:19
Står det noe i kontrakten vedr. bruddgebyr?
Det står 10% av kjøpesummens størrelse.
Står samme hos meg, så avventer å hører hvordan det går her før jeg begynner med forhandler selv. Men kortere rekkevidde og dårligere lading enn det som var lovet ved kontraktinngåelse bør jo være gode grunner til å kansellere.
Tviler på argumentet holder vann når det har nesten gått 6 mnd siden det ble klart at rekkevidden ble nedsatt. Da burde man si ifra med en gang. Men følger spent med hva de sier..
Nå var jo dere "heldig" med at Hyundai satt opp prisen med 10 000 etter kontrakt. Så har litt slingringsmonn ved ta den ut og selge like etter istedenfor å betale bruddgebyret.
Sitat fra: TB på søn 17. mar 2019, kl. 10:32
Sitat fra: SKYNET på søn 17. mar 2019, kl. 08:25
Hei. Jeg har bestilt kona ev. Signere kontrakt måtte man hvis man skulle ha bil. Nå registrerer jeg situasjonen sånn at man kan få andre LR elbiler til mye kortere tid. Feks TM3, dem leverer bil på underkant av 1 måned, hvis man kan være litt flexibel på fargevalg osv, 2-3 måneder hvis man vil velge det man virkelig vil ha. Det er ikke noe annet en meget imponerende av Tesla.
Det kommer nå flere LR elbiler fra forskjelige merker, har en mistanke om at jeg kan få de før kona, forespeilet levering november 19, med kønummer 75XX
jeg var også så heldig og fikk et lavt kønummer på nye soul, det jeg lurer på da er om tiden er inne for og kansellere kona kontrakten? Noen her inne som har samme tanker som meg om det?
Har tenkt det samme, har estimert levering 4 kvartal 2019, kønummer 93xx
Da jeg ikke har hørt noe siden oktober var jeg innom forhandler Mobile Kjeller AS igår og spurte om det var noen oppdatert status. Svaret var at de leveringen gikk som planlagt, eller litt før. Det var ikke snakk om forsinkelser, men de viste ikke noe mer nøyakig. Ca 2-3 mnd før levering ville jeg få beskjed. Jeg ønsket å vite hvordan det var å kansellere kontrakten som måtte signeres i juli 2018 for å ikke miste plassen. Svaret var at det ville tilkomme bruddgebyr. Når jeg spurte om beløpet fikk jeg et vagt svar på ca 10 000 kr.
Når jeg sammenliknet prislisten på bilen nå, og med kontrakten jeg har er listeprisen øket med ca 13 000,- om jeg ikke har missforstått noe?
- kontrakt pris nå
- Elektrisk bil m/ventilerte skinnseter 335 500,- 347 900,-
- Metallic lakk 4 900,- 4 900,-
- Vinterhjul 17" org aluminium felg, 17 900,- 16 900,-
- TPMS, Conti dekk
Om jeg nå velger å kjøpe en annen bil, enten en "brukt" fra Finn, eller et annet merke. Når min bil engang blir levert vil det trolig fremdeles være etterspørsel etter Kona. Om priser over stemmer, og Hynday ikke setter ned prisen, noe jeg ikke ser som aktuelt, kan jeg selge den videre til under dagens nypris uten å tape noe. Å betale 10 000,- i bruddgebyr vil ikke være aktuelt. Når jeg reserverte var håpet at leveringen ville gå raskere, men innser at det ikke var realistisk.
Kan være skummelt å vente lenge mtp bruktmarkedet. Kona har sunket i verdi etter "billige" M3 kom ut og det vil bli mye verre med MY da de begge er kompakt SUV/cross over. Mange vil nok heller vente på den enn å kjøpe en compliance car uten ladenettverk og app+++. Ville vurdert å betale de 10k, Hyundai struper salget av Kona nå da de allerede har laget nok for å tilfredstille lover og regler og sannsynlig taper penger på hver bil.
Sitat fra: Vaduz på søn 24. mar 2019, kl. 13:58
Kan være skummelt å vente lenge mtp bruktmarkedet. Kona har sunket i verdi etter "billige" M3 kom ut og det vil bli mye verre med MY da de begge er kompakt SUV/cross over. Mange vil nok heller vente på den enn å kjøpe en compliance car uten ladenettverk og app+++. Ville vurdert å betale de 10k, Hyundai struper salget av Kona nå da de allerede har laget nok for å tilfredstille lover og regler og sannsynlig taper penger på hver bil.
Synes det var et "skummelt" råd.
I all den tid det leveres så få Kona Electric, bør en kunne klarer å få folk til å overta bilen til kostpris, uten å betale 10.000,- ut i ingenting nå.
Ja kanskje til og med tjene noen få tusen på det.
Vi har nylig sett grafer på Kona Electric-produksjon og eksport som nå er i en tendens på struping av modellens tilgjengelighet.
https://youtu.be/EFaPJJBKRs4?t=158
Sitat fra: TordS på tor 21. mar 2019, kl. 09:28
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.
Fikk du kommet deg ut av kontrakten ?
Sitat fra: SKYNET på ons 27. mar 2019, kl. 14:51
Sitat fra: TordS på tor 21. mar 2019, kl. 09:28
Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.
Fikk du kommet deg ut av kontrakten ?
Har fått svar om at det er gått ut en e-post fra Hyundai på dette 5. desember, bedt om kopi av denne. Husker ikke at jeg har fått den, finner heller ikke e-posten. Enn så lenge venter jeg på en kopi av den.
Har ingen slik mail i min innboks fra Hyundai ihvertfall. Har mange andre mailer fra dem derimot. Tok ut bilen i August.
De som referer til rekkevidde er en fra mai 2018: "etter den strenge nye EU-syklusen WLTP er på tett oppunder 50 mil"
og en fra mars 2018: "Med en svært lang rekkevidde på 482 kilometer (WLTP)"
og en fra februar 2018: "Vi kan ellers avsløre en foreløpig estimert rekkevidde på hele 470 kilometer etter den nye strenge WLTP-syklusen"
Ja, kan heller ikke huske eller finne den e-posten. Nå tenkte jeg at det er mulig jeg har slettet den, men er lovet en kopi av forhandler. Får bare se.
Sitat fra: TordS på fre 29. mar 2019, kl. 10:29
Ja, kan heller ikke huske eller finne den e-posten. Nå tenkte jeg at det er mulig jeg har slettet den, men er lovet en kopi av forhandler. Får bare se.
Har heller ikke fått noen slik email. Kanskje de sendte det på sms? Har byttet mobil siden den gang så har ikke historikk på sms så langt tilbake.
Hva skal det ha stått i en slik email? At kjørelengden har blitt justert ned og at vi står fritt til å kanselere kontrakt? ;)
Har heller ikke fått en sånn mail, eller sms for den saks skyld.
Sitat fra: ProsjektX på fre 29. mar 2019, kl. 09:43
Har ingen slik mail i min innboks fra Hyundai ihvertfall. Har mange andre mailer fra dem derimot. Tok ut bilen i August.
De som referer til rekkevidde er en fra mai 2018: "etter den strenge nye EU-syklusen WLTP er på tett oppunder 50 mil"
og en fra mars 2018: "Med en svært lang rekkevidde på 482 kilometer (WLTP)"
og en fra februar 2018: "Vi kan ellers avsløre en foreløpig estimert rekkevidde på hele 470 kilometer etter den nye strenge WLTP-syklusen"
For Hyundai Kona oppgis rekkevidden å nedjusteres med 33 kilometer, fra 482 til 449 kilometer.
Vi har besluttet kun å tilby KONA electric med den største batteripakken og motoren i Norge. Med en svært lang rekkevidde på 482 kilometer (WLTP), kraftig elmotor på 204 hk og et stort litium-ion polymerbatteri på 64 kWt bringer KONA electric en helt ny generasjon av fullelektrisk mobilitet til kundene. Med en meget avansert drivlinje, et raffinert chassis og solide crossover-egenskaper byr KONA electric på det norske kunder ønsker – krysningen mellom elbil med lang rekkevidde og SUV.
har du fått dette i en e-post SKYNET?
Sitat fra: TordS på lør 30. mar 2019, kl. 18:09
har du fått dette i en e-post SKYNET?
Ja det har jeg