Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tidlige: Buddy / Kewet => Emne startet av: RoadRunner på fredag 28. oktober 2011, klokken 11:20
http://e24.no/bil/skjebnedag-for-buddy-produsent/20114724 (http://e24.no/bil/skjebnedag-for-buddy-produsent/20114724)
Skikkelig nedtur for meg det siste halvåret....
I "gamle dager" når Petter Skram ledet firmaet sa han alltid at "... man må lykkes i det små før man kan bli stor". Tror at de har forsøkt å bli for store for fort de siste par-tre-fire årene. Synd egentlig, for produktet er helt utmerket for den bruken det er laget for.
;-D Hans
Synd, men ikke uventet. Hvem skal skifte batteri på Buddyen min nå? Den har gått 21250k på første batteripakke, og jeg regner med at det tvinger seg frem snart.
Godt mulig det er nødvendig å lykkes i det små før man kan bli stor, men det er neppe tilstrekkelig. Tror ikke de hadde noe annet valg enn å få volumet opp og prisen ned for å bli konkurransedyktige; det klarte de desverre ikke.
Christian 8-)
Sitat fra: Xtian på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:05
Godt mulig det er nødvendig å lykkes i det små før man kan bli stor, men det er neppe tilstrekkelig. Tror ikke de hadde noe annet valg enn å få volumet opp og prisen ned for å bli konkurransedyktige; det klarte de desverre ikke.
Det virker som Tesla-måten er den eneste brukbare for å starte opp en ny bilprodusent. Dvs. starte med high-end markedet og jobbe seg nedover. Varemerkebygging og alt det der...
Sitat fra: Xtian på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:05
Hvem skal skifte batteri på Buddyen min nå? Den har gått 21250k på første batteripakke, og jeg regner med at det tvinger seg frem snart.
Christian 8-)
Jeg regner med at vi som har Buddy uansett kan få service på batteri ett eller annet sted. De har vel uansett et garantiansvar som det vel ikke er bare å løpe fra ?
Og så er det vel mer penger i service enn produksjon.
Batterien vil nok bli svakere i vinter når du har kjørt 21250. Men det er jo avhengig av om du trenger å kjøre over 4 mil, og om du bruker Buddyen når det er virkelig kaldt (feks under minus 10)
Veldig synd for oss som greier oss med en bil til og fra jobb og handling på nærmeste senter.
Sitat fra: sveander på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:41
[...]De har vel uansett et garantiansvar som det vel ikke er bare å løpe fra ?
Der ingen penger er, har selv keiseren tapt sin rett.
Sitat
Batterien vil nok bli svakere i vinter når du har kjørt 21250. Men det er jo avhengig av om du trenger å kjøre over 4 mil,
25.5km hjem, men må endel oppover på slutten (havnivå opp til Mortensrud).
Christian 8-)
Så var Pure Mobility konkurs...
http://www.elbil.no/mennesker/509-elbilprodusenten-pure-mobility-begjaerer-oppbud (http://www.elbil.no/mennesker/509-elbilprodusenten-pure-mobility-begjaerer-oppbud)
Trist og vemodig dag for elbilmiljøet i Norge :(
Nå har all norsk elbil-produksjon blitt lagt ned. De som preget elbil-miljøet i Norge på 2000-tallet: Think, Elbil Norge og Enviro Elbilsalg er alle historie.
28. oktober kan dermed bli et symbol på overgangen fra Norsk små-skala til storproduksjon. Renault har hatt nedtelling til denne dagen på sine elbil-nettsider i snart 2 år nå, uten at vi har forstått symbolikken i dette. Renault lanserer sine elbiler i resten av Europa i dag.
Takk til Kollega Bil / Elbil Norge / Pure Mobility for følget!
Lars C. Krogenæs
Du glemte i farten TATA eventyret i Porsgrunnstraktene :'(
Sitat fra: sveander på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:41
Sitat fra: Xtian på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:05
Hvem skal skifte batteri på Buddyen min nå? Den har gått 21250k på første batteripakke, og jeg regner med at det tvinger seg frem snart.
Christian 8-)
De har vel uansett et garantiansvar som det vel ikke er bare å løpe fra ?
Har man kjøpt bilen rett fra produsent så sitter man vel der...
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Bilen er vel en av de minst kompliserte på markedet så hjelp får du garantert når "resursene" får samlet seg .
Trist er det uansett :-[
http://e24.no/bil/buddy-produsent-er-slaatt-konkurs/20114905 (http://e24.no/bil/buddy-produsent-er-slaatt-konkurs/20114905)
Triste nyheter dette ja.
Buddyfolkene skal ha honnør for å ha satset og levert mens andre bilprodusenter var i tenkeboksen eller tøvet rundt med hydrogenøkonomien. Jeg har gode minner fra min 1998-modell Kewet CitiJet 5 (Buddy forgjengeren) som fremdeles observeres kjørende i Oslo. En snerten bil i byen ...
Sannsynligvis vil vedlikehold gå rimelig greit for Buddy-eierne siden bilen i stor grad er bygget opp av standarddeler. Imidlertid burde vel eierne vurdere å melde inn gruppekrav til konkursboet lignende det som ble gjort i Vectrix-konkursen dersom norsk lovgivning åpner for det. Kanskje man kan klare å få frigitt intellektuelle rettigheter som reparasjonshåndbok og kildekode til car controlleren?
Får håpe at ikke en russisk investor kjøper konkursboet for å rote det til :-)
Carl Anton
På en side trist, men det er også en indikasjon på at elbiler har tatt steget fra lekegrinda til volumproduksjon. Jeg antar de fleste setter pris på det. Det lå hele tiden i kortene at våre biler måtte kaste inn håndkledet når de store bilprodusentene begynte å levere. Med vårt kostnadsnivå kan vi ikke produsere biler, det må skje i lavkostland.
Kondolerer til Buddygjengen!
Samme dag som en kjempe som Renault entrer scenen forlater en sjarmerende mygg den samme scenen.
Tragisk, og jeg er ikke enig i at dette var noe som måtte komme pga fossilbilprodusentene.
Buddy og alle andre lik dem selger i et annet marked enn de 'store' , som produserer biler som er svært miljøfiendtlige.
Jeg var nær på å kjøpe en buddy nå i år, men de svarte aldri på mailen min om nermeste forhandler, så det ble en Think istedet.
Det er jo trist,men bilproduksjon i Norge.Nei. Det kan ikke bli lønnsomt og trille rundt med en "euro-pall" og bygge bil.Det er ikke bilfabrikk,det er hobby.
Sitat fra: commiesoft på lørdag 29. oktober 2011, klokken 22:12
Buddy og alle andre lik dem selger i et annet marked enn de 'store' , som produserer biler som er svært miljøfiendtlige.
De selger i akkurat det samme markedet, og Leaf for å ta et eksempel er akkurat like lite/mye miljøfiendtlig som en Think eller en Buddy. Bilene i seg selv kan ikke sammenlignes en gang, hvorfor i alle dager skulle man velge en norsk elbil nå som det finnes ordentlige alternativer?
Buddy legges ned fordi det ikke lenger finnes kjøpere.
Sitat fra: TorAtle på søndag 30. oktober 2011, klokken 10:25
Sitat fra: commiesoft på lørdag 29. oktober 2011, klokken 22:12
Buddy og alle andre lik dem selger i et annet marked enn de 'store' , som produserer biler som er svært miljøfiendtlige.
De selger i akkurat det samme markedet, og Leaf for å ta et eksempel er akkurat like lite/mye miljøfiendtlig som en Think eller en Buddy. Bilene i seg selv kan ikke sammenlignes en gang, hvorfor i alle dager skulle man velge en norsk elbil nå som det finnes ordentlige alternativer?
Buddy legges ned fordi det ikke lenger finnes kjøpere.
Sånn er det, trist men leit! Elbil har blitt kommers, nesten litt som apple og etterhvert Linux.
Sitat
Sånn er det, trist men leit! Elbil har blitt kommers, nesten litt som apple og etterhvert Linux.
Trist men leit ?? Som det motsatte av glad men blid ? :D
Ellers er det vel bare 110% bra at elbil er blitt "kommers" (selv om det ikke er der helt enda..) ?
'De selger i akkurat det samme markedet'
Nei de gjør ikke det. Om jeg er ute etter en liten praktisk bybil med lang rekkevidde og plastkarosseri, så er ikke Nissan Leaf i det samme markedet.
Sitat fra: commiesoft på søndag 30. oktober 2011, klokken 20:58
'De selger i akkurat det samme markedet'
Nei de gjør ikke det. Om jeg er ute etter en liten praktisk bybil med lang rekkevidde og plastkarosseri, så er ikke Nissan Leaf i det samme markedet.
Nei, men det markedet er for lite. Ganske få er interessert i en "liten praktisk bybil med lang rekkevidde", hele konseptet er jo en selvmotsigelse. Har man bruk for lang rekkevidde kjører man normalt mye landvei, der små bybiler typisk byr på dårlig komfort sammenlignet med biler beregnet på landevei.
iMIEV må vel forøvrig kunne karakteriseres som en liten, praktisk bybil. I forhold til Think har de jo solgt i bøtter og spann så det er tydelig at de færreste er spesielt interessert i plastkarosserier...
Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. oktober 2011, klokken 21:14
iMIEV må vel forøvrig kunne karakteriseres som en liten, praktisk bybil. I forhold til Think har de jo solgt i bøtter og spann så det er tydelig at de færreste er spesielt interessert i plastkarosserier...
Vil påstå at grunnen til dette ikke er at folk foretrekker lakkert stål som blir oppskrapet, bulket og ruster, men usikkerhet, leveringsproblemer, og generel skepsis til et firma som stadig vekk går kunkurs.
Tenk så fantastisk det er å ha en bil ingen andre vil stjele, som tåler å parkeres ved et handlesenter, som ikke trenger Kasko, og som møter deg hver morgen med forvarmet kupe, og enkelt kan oppgraderes med den rekkevidden og fart en ønsker.
Sitat fra: elektrolux på søndag 30. oktober 2011, klokken 21:26
Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. oktober 2011, klokken 21:14
iMIEV må vel forøvrig kunne karakteriseres som en liten, praktisk bybil. I forhold til Think har de jo solgt i bøtter og spann så det er tydelig at de færreste er spesielt interessert i plastkarosserier...
Vil påstå at grunnen til dette ikke er at folk foretrekker lakkert stål som blir oppskrapet, bulket og ruster, men usikkerhet, leveringsproblemer, og generel skepsis til et firma som stadig vekk går kunkurs.
Tenk så fantastisk det er å ha en bil ingen andre vil stjele, som tåler å parkeres ved et handlesenter, som ikke trenger Kasko, og som møter deg hver morgen med forvarmet kupe, og enkelt kan oppgraderes med den rekkevidden og fart en ønsker.
Øh, hvorfor skulle den ikke trenge kasko ? Kasko bruker man da uansett ikke på "kjøpesenterskader" da bonustapet svir for mye. Derimot er den kjekk å ha om du kjører av veien i en sving og bretter bilen rundt et tre...
Riktig det Kirkebo, man benytter ikke kaskoen på kjøpesenterskadene, derfor blir de der, til irritasjon for all fremtid. Og det slipper en med disse H.... plastbøttebilene!
Det gikk en film for noen år siden om en bil som ikke kunne ødelegges, Gud må vite hvor mange biler som måtte brukes for å lage den filmen.
Think Classic og Buddy er på god vei til å være slike drømmebiler, de er nesten uødeleggbare!
Jeg vet det for jeg har prøvd!
Utdrag fra en skademelding jeg skrev,
Bil A: Citroen Xantia, skade på forskjerm fordør, bakdør, kanal og dørstolpe (nesten banan)
Bil B: Think Classic, ingen synlig skade! Prøv den med en blikkbil!
RIP Buddy, eller aller helst, gjør som Jesus.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. oktober 2011, klokken 22:08
Øh, hvorfor skulle den ikke trenge kasko ? Kasko bruker man da uansett ikke på "kjøpesenterskader" da bonustapet svir for mye. Derimot er den kjekk å ha om du kjører av veien i en sving og bretter bilen rundt et tre...
Er bilen værd mindre enn batteripakken i den er det ikke vits med kasko.
Vrenger jeg min rundt et tre, henter jeg bare fram en delebil, og setter batteripakken i den. ;)
Har du ikke plass til delenbil, florerer de på Finn.no. ;)
Sitat fra: elektrolux på mandag 31. oktober 2011, klokken 05:50
Er bilen værd mindre enn batteripakken i den er det ikke vits med kasko.
Vrenger jeg min rundt et tre, henter jeg bare fram en delebil, og setter batteripakken i den. ;)
Vel, nå er jeg ganske overbevist om at det nok lar seg gjøre å kollidere på en slik måte at batteripakken også går i stykker...
Selvfølgelig. Men kan ikke se noen som helst situasjon der kasko er påkrevet.
Det hadde selvfølgelig vært kjekt etter en brann, men hvor stor er sjangsen for det?
Tyveri er en annen situasjon, men sjangsen for det er også forsvinnende liten.
Selv betrakter jeg Kasko som "sakte tyveri" Forstå meg rett, men etter 10 år med 2000 kr ekstra i forsikring er jo 20000 nok vekke. Uten kasko vil en sansynligvis ha disse pengene med renter, og bilen de ikke er brukt på.
SitatSelv betrakter jeg Kasko som "sakte tyveri"
He he..godt poeng. En annen forklarte det med et veddemål:
Kunde "Jeg vedder på at jeg kræsjer bilen min"
Forsikringsselskap: "Vi vedder imot"
Selskapet vinner vanligvis..
Selv har jeg brukt kasko på biler som jeg har anslått verdien på til over 100 000,-
'iMIEV må vel forøvrig kunne karakteriseres som en liten, praktisk bybil. I forhold til Think har de jo solgt i bøtter og spann så det er tydelig at de færreste er spesielt interessert i plastkarosserier..'
Det gir jeg F i. ;D
Om noen år er alle biler untatt premiumsegmentet levert med plastkarosserier fordi plåt+lakk koster kunder og forsikringsselskaper enorme ressurser årlig.
Sitat fra: commiesoft på lørdag 12. november 2011, klokken 21:00
Om noen år er alle biler untatt premiumsegmentet levert med plastkarosserier fordi plåt+lakk koster kunder og forsikringsselskaper enorme ressurser årlig.
Skal vi vedde?
Nå har det jo gått den veien i 100 år, at det blir mindre og mindre vedlikehold på bilene.
Karrosseriet ruster mindre pga denne utviklingen, men folk bulker like mye.
Så det er nok sannsynlig at bulkefrie biler, slik som Think og Buddy vil komme.
I de årene jeg har drevet med elbiler har jeg sett adskillige tilfeller av hakeslepp etter kollisjoner mellom "blikkbiler" og "Plastbøttebiler", hvor plastbøtten definitivt har gått av med seieren.
Så det kommer, men alle fremskritt har sine motstandere!
Fint og flott med plastkarosseri, men husk at bilens faktiske bærekonstruksjon er laget av metall. Denne kan være skadet uten at det synes på utsiden i det hele tatt...
Ville tatt en grundig sjekk av bilen etter selv en usynlig bulkeskade om man har vært uheldig og bråstoppet i noe hardt...
Forøvrig blir det like lett riper i Buddy som alle andre biler. Er kun bulker man slipper. ;-)
Det er naturligvis gjort. Faktum er at en blikkbil ikke er særlig hard. ;)
Sitat fra: commiesoft på lørdag 12. november 2011, klokken 21:00
Om noen år er alle biler untatt premiumsegmentet levert med plastkarosserier fordi plåt+lakk koster kunder og forsikringsselskaper enorme ressurser årlig.
Vil bare minne om at det er mer enn 50 år siden de første serieproduserte bilene kom med plastkarosseri (GRP - glassfiberarmert plast).
Elbil med gjennomfargede praktiske plastoverflater er nok framtida.
Bilfabrikantene lever i fortida, med komplisert leamikk, ineffektive fossilmotorer, og karosserier som ikke tåler noe som helst uten at det koster store summer.
Helt fjernt :D
Håper Buddy klarer seg videre, sånn at flere kan få øya opp for andre og bedre måter å gjøre ting på.
En bil er ikke en tråsykkel. Mulig noen har lyst til å få med en verkstedhåndbok slik at de kan mekke alt selv, men folk flest tror jeg har lyst til å ha så mye høyteknologi som mulig.
Vi er enige om elmotoren, bortsett fra det har vi ganske ulikt syn på hva en bruksbil er anno 2011.
Noen som vet hvem som har kjøpt boet?
Sitat fra: Radiv på mandag 21. november 2011, klokken 18:55
Noen som vet hvem som har kjøpt boet?
Det er vist forsatt hemmelig, men se http://e24.no/bil/buddys-skjebne-avgjoeres-naa/20123463
Skulle ønske jeg kunne kjøpe fabrikken og spy ut gratis eelbiler til folket ;D
Kanskje Stordalen buser ut med en overraskelse på Zero konferansen?
Hei!
Nå som det er slutt og nye eiere overtar, og alt som har med service og garantier går rett i "bøtta". Finnes det noen form for regler av noe slag som da frigir servicemanuler, servicerutiner, og andre hemmeligheter? (Eller får ny eier med alt og vi må finne ut alt selv?)
Kunne godt tenke meg å få gjort service lokalt, kjent verksted, fremfor å frakte bil til Oslo.
Alt som har med servicer går nok ikke rett i bøtta.
Nye eiere (som er mange av de gamle) har en stor egeninteressie i å yte service på bilene, og å opprettholde et godt renome. Jeg kan garantere at vi finner en helt annen holdning, med vilje og evne til å hjelpe tidligere kunder (Enn det Think eierne opplever). Her har vi eiere som virkelig elsker buddy, ikke en kapitalist fra Russland med en helt annen agenda.
Hvorvidt du får fikset bilen utenfor Oslo vet jeg ikke, men det burde jo ikke være noe i veien for å fikse bilen på samme stedet som du alltid har gjort.
Lars
Hei Lars C
Jeg deler dine synpunkter helt ut. Det er selvsagt en hver nye eiers interesse å skape goodwill.
NÅ er det jo så heldig at vi Buddyeierer sjelden trenger hjelp. Bilen vil jo ikke gå i stykker *s*
Jeg ser frem til nye eiere og nye muligheter.
Hvor holder du til hen da "Rymegnal"?
Arne m.
Det er visst sterke signaler på at den nye produsenten vil opprettholde batterigarantien.
Noen som har hørt noe nyheter om ny eier/ny produksjon/deler
I en annen tråd sies det at buddy electric nå driver i de gamle Elbil Norges lokaler.
Hvorfor så stille rundt dette?
Jeg finner en facebookside, Buddy Electric AS
er de redd for å få kunder?
Kjørte innom på Økern idag,det var noe "aktivitet" der.
Noen som vet om Jan Petter fortsatt holder på der? Får ikke kontakt på en av de mailadressene jeg har til han.
Var der på torsdag.
Har er daglig leder i det nye firmaet.
Okei, får ringe/stikke innom. Takk :)
Kjørte forbi i dag, og det var folk der i alle fall.
Ligger en buddy på finn.no som selges av buddy electrics :)
Hepp!
Hadde min på service på Økern for ca. to uker siden. Opplevde at de var litt trege med å besvare mine henvendelser på e-post, bla. bestilling av service. De var også trege med å sende faktura... ;) Den kom i posten her om dagen. Hadde jeg startet bedrift hadde jeg fakturert ut med en gang. (At servicen og repparasjon ble dyrere enn det jeg hadde regnet med må jeg vel bare stole på er riktig.)
Det var masse biler inne på service delen både når jeg leverte bilen og hentet den. Det er ikke så mye enn kan se inn i produksjonen, men det var en eller to biler når jeg leverte i produksjon og en del flere når jeg hentet den. Regner vel med at de kun produserer på bestilling nå.
Ble possitivt overrasket over at Jan Petter ringte meg opp dagen etter og mente det var på tide å bytte dekk... (Nye piggdekk er bestilt (Bor utenfor Oslo) og blir vel hentet hos den lokale dekkpush'ern på mandag tirsdag etter omlegging og avballangsering.)