Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Mekanisk => Emne startet av: T.K på onsdag 13. september 2017, klokken 23:59
Har hatt bilen i fire år, og det har vært tilnærmet feilfritt. Til i går. Da sluttet vindusviskeren å virke. I flg Birger N. Haug går motoren, men staget har falt av. De vil bare bytte hele komponenter, fordi "alt kan være slitt, foringer mm, så bedre å bytte hele enheten enn at alt skal falle av igjen 200 meter nedi veien om vi begynner å flikke på det", som de sa. 6000 kroner er prisen. 4700 for delen, 1300 for å bytte.
Bilen ble kjøpt hos Sandven, BMW og Jaguar-forhandler som solgte mange Leaf i 2013. Sandven var i Oslo og i Bergen. Oslo har gått konkurs, så delen må betales selv, Sandven i Bergen tar ikke reklamasjoner for den nedlagte oslo-avdelingen.
Jeg har skrytt av denne bilen, som "solid". Men ved ettertanke, jeg har hatt flere nye Citroen, og alle har gått feilfritt de første årene. Også min kones biler, Ford Fiesta, har vært feilfrie de første årene. Så hvorfor har jeg skrytt så mye av Leafen? Kanskje fordi andre elbiler har hatt problemer, som Tesla? Jeg vet ikke. Det jeg imidlertid vet er at nå begynner bilen å gå i stykker. 6000 kroner er nesten 10 % av bilens verdi. Og aldri tidligere har jeg opplevd at stagene til vindusvisker har blitt utslitt, og jeg har hatt et par veteranbiler også. Vindusviskerstag skal gå i flere tiår. Og jeg som ikke engang har byttet viskere på Leafen, så lite har jeg kjørt i nedbør.
Det er på tide å selge bilen. Tenkte å la sønnen min overta den, men tror Leafen kan bli en dyr bil etterhvert, når slike ting går i stykker.
Hvor gammel er bilen? Dette er noe som går på både garanti og reklamasjon avhengig hvilke årsmodell det er.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hvis 6000 er nesten 10% av bilens verdi så selger du nok Norges billigste Leaf.
Kjipt å bytte en slik del, men tenk hva du sparer på å slippe og bytte feks registerreim og vannpumpe. Bilen er vel verdt minst 100 000 og da bør ikke slike ting velte lasset.
Som han skriver, bilen er 4 år gammel og bruktimport. Det er kun 3 års fabrikkgaranti på bruktimporterte biler, dermed er denne utenfor garanti. Reklamasjon funker like dårlig da forhandleren som importerte bilen, har gått konkurs. Maks uflaks her får en si.
Når det er sagt, det er en uting i dagens samfunn at det kun skal byttes hele "enheter" og at ting ikke blir reparert. Jeg har selv bakgrunn fra elektronikkbransjen og der blir alt under en viss verdi byttet da det blir for dyrt å reparere.
Jeg har sett på ebay at det finnes rep.sett for vindusviskerene til andre biler, mulig det finnes for Leaf også?
Det er ihvertfall nok av Leaf-deler hos bilopphuggerne for tiden så å få tak i billigere deler er ikke vanskelig.
Jeg byttet forøvrig nylig en lyktespylerpumpe på min, kom på ca. 1500,- for el og arbeid. Brukte et tedjepartsverksted da, ikke forhandleren.
Hvilket stag er det snakk om?
(http://ci.catcar.info/nissan_/el/111/page_288_A_001.png)
http://catcar.info/nissan/?lang=en&l=cmVnaW9uPT1lbHx8c3Q9PTcwfHxzdHM9PXsiMTAiOiJNYXJrZXQiLCIyMCI6IkV1cm9wZSBMSEQiLCIzMCI6IkxFQUYgVUsgTUFLRSAoWkUwRSkiLCI0MCI6IkJPRFkgRUxFQ1RSSUNBTCIsIjcwIjoiV0lORFNISUVMRCBXSVBFUiJ9fHxtb2RfaWQ9PTExMXx8c3RhcnQ9PTIwMTMtMDItMDF8fGVuZD09fHxzZ19pZD09RXx8c2VjX2lkPT0yODh8fHN1ZmY9PUF8fHBhZ2U9PTAwMXx8c3RhcnRncnA9PTIwMTMtMDItMDF8fGVuZGdycD09MjAxNC0wNS0wMQ%3D%3D (http://catcar.info/nissan/?lang=en&l=cmVnaW9uPT1lbHx8c3Q9PTcwfHxzdHM9PXsiMTAiOiJNYXJrZXQiLCIyMCI6IkV1cm9wZSBMSEQiLCIzMCI6IkxFQUYgVUsgTUFLRSAoWkUwRSkiLCI0MCI6IkJPRFkgRUxFQ1RSSUNBTCIsIjcwIjoiV0lORFNISUVMRCBXSVBFUiJ9fHxtb2RfaWQ9PTExMXx8c3RhcnQ9PTIwMTMtMDItMDF8fGVuZD09fHxzZ19pZD09RXx8c2VjX2lkPT0yODh8fHN1ZmY9PUF8fHBhZ2U9PTAwMXx8c3RhcnRncnA9PTIwMTMtMDItMDF8fGVuZGdycD09MjAxNC0wNS0wMQ%3D%3D)
Hmmm. Må si at jeg synes du overreagerer litt.
Ja, det er kjipt å måtte betale 6000 , men det er din første feil på 4 år.
Og for oss som har kjøpt Norske Leafer hadde dette gått på garanti.
For bruktimporterte biler, uten at forhandler er konkurs, så kunne de prøvd på reklamasjon.
Har selv en 2016 Citroèn, og den har vært på verksted 6 ganger siden ny.
Alt ble tatt på garanti, men likevel, Leafen har vært langt mer driftsikker.
Hadde en "Chevrolet" Nubira (tror det var 2004-modell) for noen år siden der disse foringene tydelig var slitt. Så at de konsekvent varer i flere tiår er jo ikke riktig.
Men de varer jo selvsagt normalt sett mye lenger enn 4 år.
Årsaken kan kanskje være at de har hatt et hardt liv om vinteren, viskerne har fryst fast og/eller frontruta full av snø og viskerne settes på. Det burde vel slite mest på motoren, men det må gi en god trøkk til stag/foringer også.
Å dømme HELE bilen pga en "filleting" er å trekke den for langt. Uansett hvilken bil du ser på vil du finne mer eller mindre kjente svakheter.
Hadde deleprisene være noe mer menneskelige, ville nok "skuffelsen" over kvalitet været litt annen.
Hører ikke hjemme med 4000,- for noe som koster 200 å produsere.
Men sånn er det nå en gang blitt.
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 14. september 2017, klokken 22:54
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
'
Hadde samme feil på en Honda H-RV. Nå har jeg en rimelig greit oppsatt "furtebod" så jeg fikk tatt ut kule og stag, boret hull i kula og gjenget opp. Så hull i "skåla" som skulle kneppe ned på kula. Satte skrue gjennom.
Honda H-RV'n var en god bil for det følte jeg, men kan være jeg ville fått en annen oppfatning om jeg fikk vite at det ville koste 6000,- for å fikse en ikke fungerende visker.
Sitat fra: leafnor på torsdag 14. september 2017, klokken 23:14
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 14. september 2017, klokken 22:54
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
'
Hadde samme feil på en Honda H-RV. Nå har jeg en rimelig greit oppsatt "furtebod" så jeg fikk tatt ut kule og stag, boret hull i kula og gjenget opp. Så hull i "skåla" som skulle kneppe ned på kula. Satte skrue gjennom.
Honda H-RV'n var en god bil for det følte jeg, men kan være jeg ville fått en annen oppfatning om jeg fikk vite at det ville koste 6000,- for å fikse en ikke fungerende visker.
Takk for tips om kulen og hullet. Sandven har kommet på banen og skal "vurdere det". I motsatt fall skal jeg finne meg et furtested selv og skru litt. Noe som forøvrig minner meg om da varmeviften gikk i stykker på en Ford Transit for mange år siden. 4 timer arbeid pluss delen skulle Røhne & Selmer ha. Jeg hadde lite cash og satte meg ned og begynte å skru. 50 minutter senere var vifta byttet. Måtte demontere halve dashbordet, men dette var i den tiden da et dashbord besto av mekaniske deler og skruer, ikke elektronikk og sårbare klips. Så de tok seg godt betalt for å bytte vifta, som jeg skaffet på skroten nesten gratis. Tenkte jeg var ferdig med å gå på skroten, men kanskje det blir en tur igjen. Men bilen skal selges, det er helt klart. Jeg stoler ikke lenger på den. Husker også oppslaget i en eller annen avis at Nissan skulle ha 80 000 kroner for den lille skjermen. En pris som mye høyere enn konkurrentenes, og rabiat ute av proporsjoner.
Ser på Ebay at man kan få brukt viskemotor med stag for ca 700,- eks. moms/toll.
Og splitter nytt ca 1400,- eks. moms/toll.
Kan være en ide å kjøpe inn delene selv og få jobben gjort på et uavhengig verksted.
Burde lett komme under halvparten av det Birger N. Haug skal ha.
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 01:21
Sitat fra: leafnor på torsdag 14. september 2017, klokken 23:14
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 14. september 2017, klokken 22:54
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
'
Hadde samme feil på en Honda H-RV. Nå har jeg en rimelig greit oppsatt "furtebod" så jeg fikk tatt ut kule og stag, boret hull i kula og gjenget opp. Så hull i "skåla" som skulle kneppe ned på kula. Satte skrue gjennom.
Honda H-RV'n var en god bil for det følte jeg, men kan være jeg ville fått en annen oppfatning om jeg fikk vite at det ville koste 6000,- for å fikse en ikke fungerende visker.
Takk for tips om kulen og hullet. Sandven har kommet på banen og skal "vurdere det". I motsatt fall skal jeg finne meg et furtested selv og skru litt. Noe som forøvrig minner meg om da varmeviften gikk i stykker på en Ford Transit for mange år siden. 4 timer arbeid pluss delen skulle Røhne & Selmer ha. Jeg hadde lite cash og satte meg ned og begynte å skru. 50 minutter senere var vifta byttet. Måtte demontere halve dashbordet, men dette var i den tiden da et dashbord besto av mekaniske deler og skruer, ikke elektronikk og sårbare klips. Så de tok seg godt betalt for å bytte vifta, som jeg skaffet på skroten nesten gratis. Tenkte jeg var ferdig med å gå på skroten, men kanskje det blir en tur igjen. Men bilen skal selges, det er helt klart. Jeg stoler ikke lenger på den. Husker også oppslaget i en eller annen avis at Nissan skulle ha 80 000 kroner for den lille skjermen. En pris som mye høyere enn konkurrentenes, og rabiat ute av proporsjoner.
Det er alltid kjedelig å måtte reparere på en bil.
Men dette er altså første ting på 4 år.
Og du vil nå selge, fordi du ikke stoler på bilen?
Da må jeg spørre, hvilken bil vil du i det heletatt stole på?
At det er en feil på fire år er vel heller normalen enn unormalen.
Du har selvfølgelig lov til å reagere som du vil, men opplever bok litt at du overreagerer litt her.
Sitat fra: Øystein K på fredag 15. september 2017, klokken 08:20
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 01:21
Sitat fra: leafnor på torsdag 14. september 2017, klokken 23:14
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 14. september 2017, klokken 22:54
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
'
Hadde samme feil på en Honda H-RV. Nå har jeg en rimelig greit oppsatt "furtebod" så jeg fikk tatt ut kule og stag, boret hull i kula og gjenget opp. Så hull i "skåla" som skulle kneppe ned på kula. Satte skrue gjennom.
Honda H-RV'n var en god bil for det følte jeg, men kan være jeg ville fått en annen oppfatning om jeg fikk vite at det ville koste 6000,- for å fikse en ikke fungerende visker.
Takk for tips om kulen og hullet. Sandven har kommet på banen og skal "vurdere det". I motsatt fall skal jeg finne meg et furtested selv og skru litt. Noe som forøvrig minner meg om da varmeviften gikk i stykker på en Ford Transit for mange år siden. 4 timer arbeid pluss delen skulle Røhne & Selmer ha. Jeg hadde lite cash og satte meg ned og begynte å skru. 50 minutter senere var vifta byttet. Måtte demontere halve dashbordet, men dette var i den tiden da et dashbord besto av mekaniske deler og skruer, ikke elektronikk og sårbare klips. Så de tok seg godt betalt for å bytte vifta, som jeg skaffet på skroten nesten gratis. Tenkte jeg var ferdig med å gå på skroten, men kanskje det blir en tur igjen. Men bilen skal selges, det er helt klart. Jeg stoler ikke lenger på den. Husker også oppslaget i en eller annen avis at Nissan skulle ha 80 000 kroner for den lille skjermen. En pris som mye høyere enn konkurrentenes, og rabiat ute av proporsjoner.
Det er alltid kjedelig å måtte reparere på en bil.
Men dette er altså første ting på 4 år.
Og du vil nå selge, fordi du ikke stoler på bilen?
Da må jeg spørre, hvilken bil vil du i det heletatt stole på?
At det er en feil på fire år er vel heller normalen enn unormalen.
Du har selvfølgelig lov til å reagere som du vil, men opplever bok litt at du overreagerer litt her.
Kjøper selvsagt ny bil, med garantier. Gammel bil kan fort bli dyrt. Og i fall du ikke fikk det med deg, Nissan skal ha 83 730 kroner om du ødelegger den lille skjermen. Selve enheten bak skjermen koster 65 178. En annen tråd her handler om en kar som fikk en regning fra Nissan på 95 000 kroner for ny konverter og varmeelement. Nissan tar dobbel pris for service i forhold til prisen BMW tar for service på i3. Leaf ligger helt i toppen på delepriser, og dermed vil det ikke usannsynlig bli veldig kostbart å ha en bukt Leaf, det kan raskt bli økonomisk ruin for de som ikke finner brukte deler.
Som jeg nevnte, tidligere har jeg hatt nye Citroen i tre år før jeg har byttet til ny. De har gått feilfritt.
Ser forøvrig at noen prøver å tone ned at dette går i stykker, fordi bilen har vært tilnærmet feilfri i fire år. Men nå er det jo andre som har rapportert om andre feil ved Leaf. Poenget mitt er at når ting som varer mye lenger på andre biler (jo, det ER veldig unormalt at vindusviskerstag går i stykker) går i stykker på Leaf, og fordi Leaf har så høye delepriser, så er det veldig sannsynlig at andre ting som også går i stykker på andre biler ved normal slitasje også går i stykker på Leaf, men på Leaf blir kostnadene mye høyere, pga delepriser. Ting som normalt ikke går i stykker på andre biler går i stykker på Leaf, og bilen er dermed et usikkert kort som bruktbil.
Jeg ville forøvrig vært mye mer vennlig innstilt overfor Teslas feil, med lekkasjer fra soltak, dørhåndtak som faller av, elektronikk som feiler, karosserideler som ikke er helt nøyaktig kant mot kant, fordi Tesla er en betabil, de har aldri laget biler før. Nissan har laget biler i 100 år.
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 10:48
Sitat fra: Øystein K på fredag 15. september 2017, klokken 08:20
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 01:21
Sitat fra: leafnor på torsdag 14. september 2017, klokken 23:14
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 14. september 2017, klokken 22:54
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
'
Hadde samme feil på en Honda H-RV. Nå har jeg en rimelig greit oppsatt "furtebod" så jeg fikk tatt ut kule og stag, boret hull i kula og gjenget opp. Så hull i "skåla" som skulle kneppe ned på kula. Satte skrue gjennom.
Honda H-RV'n var en god bil for det følte jeg, men kan være jeg ville fått en annen oppfatning om jeg fikk vite at det ville koste 6000,- for å fikse en ikke fungerende visker.
Takk for tips om kulen og hullet. Sandven har kommet på banen og skal "vurdere det". I motsatt fall skal jeg finne meg et furtested selv og skru litt. Noe som forøvrig minner meg om da varmeviften gikk i stykker på en Ford Transit for mange år siden. 4 timer arbeid pluss delen skulle Røhne & Selmer ha. Jeg hadde lite cash og satte meg ned og begynte å skru. 50 minutter senere var vifta byttet. Måtte demontere halve dashbordet, men dette var i den tiden da et dashbord besto av mekaniske deler og skruer, ikke elektronikk og sårbare klips. Så de tok seg godt betalt for å bytte vifta, som jeg skaffet på skroten nesten gratis. Tenkte jeg var ferdig med å gå på skroten, men kanskje det blir en tur igjen. Men bilen skal selges, det er helt klart. Jeg stoler ikke lenger på den. Husker også oppslaget i en eller annen avis at Nissan skulle ha 80 000 kroner for den lille skjermen. En pris som mye høyere enn konkurrentenes, og rabiat ute av proporsjoner.
Det er alltid kjedelig å måtte reparere på en bil.
Men dette er altså første ting på 4 år.
Og du vil nå selge, fordi du ikke stoler på bilen?
Da må jeg spørre, hvilken bil vil du i det heletatt stole på?
At det er en feil på fire år er vel heller normalen enn unormalen.
Du har selvfølgelig lov til å reagere som du vil, men opplever bok litt at du overreagerer litt her.
Kjøper selvsagt ny bil, med garantier. Gammel bil kan fort bli dyrt. Og i fall du ikke fikk det med deg, Nissan skal ha 83 730 kroner om du ødelegger den lille skjermen. Selve enheten bak skjermen koster 65 178. En annen tråd her handler om en kar som fikk en regning fra Nissan på 95 000 kroner for ny konverter og varmeelement. Nissan tar dobbel pris for service i forhold til prisen BMW tar for service på i3. Leaf ligger helt i toppen på delepriser, og dermed vil det ikke usannsynlig bli veldig kostbart å ha en bukt Leaf, det kan raskt bli økonomisk ruin for de som ikke finner brukte deler.
Som jeg nevnte, tidligere har jeg hatt nye Citroen i tre år før jeg har byttet til ny. De har gått feilfritt.
Ser forøvrig at noen prøver å tone ned at dette går i stykker, fordi bilen har vært tilnærmet feilfri i fire år. Men nå er det jo andre som har rapportert om andre feil ved Leaf. Poenget mitt er at når ting som varer mye lenger på andre biler (jo, det ER veldig unormalt at vindusviskerstag går i stykker) går i stykker på Leaf, og fordi Leaf har så høye delepriser, så er det veldig sannsynlig at andre ting som også går i stykker på andre biler ved normal slitasje også går i stykker på Leaf, men på Leaf blir kostnadene mye høyere, pga delepriser. Ting som normalt ikke går i stykker på andre biler går i stykker på Leaf, og bilen er dermed et usikkert kort som bruktbil.
Jeg ville forøvrig vært mye mer vennlig innstilt overfor Teslas feil, med lekkasjer fra soltak, dørhåndtak som faller av, elektronikk som feiler, karosserideler som ikke er helt nøyaktig kant mot kant, fordi Tesla er en betabil, de har aldri laget biler før. Nissan har laget biler i 100 år.
Jeg har fått med med prisene på radioenhet , og diverse.
Nå ble denne skjermen knust av eier, og ikke Nissan sin feil, og den ble reparert av Bilradiospesialist for 10 000.
Har du god forsikring, dekker denne slike uhell.
Forsikring dekker også drivverk osv.
Jeg synes fortsatt du overreagerer.
At du er misfornøyd, det er helt greit. Men å svartmale på grunn av din ene negative erfaring, det blir feil.
Skal du bytte hele radio og GPS enhet i en ny bil, koster dette mye. Nissan sin er ekstremt dyr, men du må ut med 20-30 lapper og oppover for andre merker og.
Hva med DSG kassene ? Flere eiere der som har måtte ut med flere titallstusen.
Og som sagt, Citroèn har mer feil enn Nissan , men det betyr ikke at alle biler fra Citroèn har feil.
Jeg har hatt min 2016 Grand Picasso siden januar. Og har vært inne som sagt flere ganger for å utbedre elektriske feil. Airbaglys som lyser. Alarmer som piper. Skjerm som ikke virker. Baklys som sprekker. Osv.
Nå er alt fikset, og fungerer bra, bank i bordet!
Du må gjerne selge Leafen, men det er en av de aller mest driftssikre bilene på markedet, men er mulig å være uheldig.
Viktigst av alt, kjøp en bil med god garanti, fra en trygg forhandler.
Og ha superforsikring på bilen.
Jeg er i alle fall enig med deg i det siste, Øystein K - kjøpe (ny) bil fra solid forhandler og ha superforsikring.
Men da er vi over til dette med Leaf som brukt bil. De som kjøper bil til 100 000 kroner har ikke usannsynlig ikke veldig tykk lommebok. Superforsikring koster mye, i forhold til bilens verdi kan det bli helt disproporsjonalt. Dessuten er brukte Leaf helt på kanten av om det lønner seg med kasko. Det blir nærmest som å betale 1 million kroner i forsikring på huset sitt pr år, i alle fall om man bor i Oslo. Helt ute av proporsjoner, mao.
Og jeg ser at du bagatelliserer kostnadene. Men disse tallene, de går jo ikke an! Vi snakker her om flere deler som kan ødelegges på bilen, flere deler som koster mange titusenkroner, nærmere 100 000 kroner. Før i tiden var skrekken at styringsenheten på bilen skulle gå i stykker, "hjernen" som enkelte kalte den. De kostet flere tusen kroner, fra 3-4 tusen til 10 tusen kroner. Registerreimbytte var også dyrt, gjerne 2-3 tusen. Men man gikk ikke konkurs før om bilen gikk i stykker. Nå må man (helst være 50 år og ha 75 % bonus) ha superforsikring for i det hele tatt sove trygt. Det er en helt forferdelig utvikling, og Nissan Leaf er det verste eksemplet jeg kan komme på.
Avslutningsvis kan man bare lure på hvorfor Nissan tar flere titusenkroner for deler som koster noen hundrelapper å produsere. Skjermen til 83 000 kroner kan umulig koste mer å produsere enn 250 kroner, så dårlig som den er. Jeg tipper at de vil ta inn på utviklingskostnader, datasystemer, logistikk osv. Og før tenkte selskapene, de internasjonale, i titalls eller hundretalls millioner, nå tenker de i titalls eller hundretalls milliarder. Men alle er ikke like griske som Nissan, langt der i fra.
Det er nå ikke bare Nissan som har dyre deler. Du kan vel egentlig ta en hvilken som helst ny bil, stappfull med alskens elektronikk, og nesten umulig å bytte noe selv fordi det må programmeres inn i bilen og dermed må du på merkeverksted... På enkelte fossile familiebiler kan det koste opp mot 30 000 kr for å bytte registereim og det er jo en vedlikeholdskostnad som du må ta.
Leaf er sannsynligvis den elbilen hvor du lettest kan skaffe brukte deler til da den er tidenes mest solgte elbilmodell. Det gjør utvalget av hoggebiler proposjonalt mye større enn andre elbiler som er produsert i lite omfang.
Jeg hadde ikke hatt problemer med å kjøpe brukt Leaf uten garanti. Riktignok helst en 2.gen Visia eller S for å redusere antall leamikk som kan trøble seg.
Jeg tror du forveksler resultatet av å reparere motoren ved motorhavari ved registerreims-brudd med selve jobben med å bytte reima. Jeg har funnet registerreim til Lamborghini Diablo til 200 kroner, men regner ikke med det koster 29 800 å bytte den. Om du har eksempler på biler hvor det koster 30 000 kroner å bytte registerreim, kom gjerne med dem. Og helst i medium familiebilklasse eller annen famiiebil, ikke Rolls Royce.
Ellers er noe av poenget med å kjøpe nye biler at man skal slippe å løpe til hoggeren for å beholde bilen på veien.
Beklager, men jeg får mer inntrykk av at du er ute etter å "ta " Leaf, enn noe annet.
En superforsikring koster 4000 i året, med 30 000 i kjørelengde. Det er hva jeg betaler.
Dette er ikke dyrt.
Videre er det så mye færre deler som kan bli ødelagt på Leaf mot fossile biler, så å kjøpe en Leaf til 100 000, vil jeg omtale som temmelig trygt kjøp, så lenge en klarer seg med rekkevidden.
Sannsynligheten for at radioenhet blir ødelagt er enormt liten.
Ellers er det vanlige slitedeler på en 5 år gammel bil, men det er flere av disse på fossile biler.
På ny, all statistikk viser at Leaf er meget driftssikker, men det finnes mandagsbiler.
Din bil, med 1 feil på fire år, vil jeg ikke kalle for en mandagsbil.
Det vil jeg påstå har vært en deiftsikker bil.
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 10:48
Som jeg nevnte, tidligere har jeg hatt nye Citroen i tre år før jeg har byttet til ny. De har gått feilfritt.
Så hvis du hadde byttet din Nissan etter samme tid hadde også den vært feilfri? :+1:
Sitat fra: Øystein K på fredag 15. september 2017, klokken 16:40
Beklager, men jeg får mer inntrykk av at du er ute etter å "ta " Leaf, enn noe annet.
En superforsikring koster 4000 i året, med 30 000 i kjørelengde. Det er hva jeg betaler.
Dette er ikke dyrt.
Videre er det så mye færre deler som kan bli ødelagt på Leaf mot fossile biler, så å kjøpe en Leaf til 100 000, vil jeg omtale som temmelig trygt kjøp, så lenge en klarer seg med rekkevidden.
Sannsynligheten for at radioenhet blir ødelagt er enormt liten.
Ellers er det vanlige slitedeler på en 5 år gammel bil, men det er flere av disse på fossile biler.
På ny, all statistikk viser at Leaf er meget driftssikker, men det finnes mandagsbiler.
Din bil, med 1 feil på fire år, vil jeg ikke kalle for en mandagsbil.
Det vil jeg påstå har vært en deiftsikker bil.
Jeg må jo si at jeg synes det er merkelig at dere må jukse med tallene for å forsvare Leafen. En her fortalte at det kostet 30 000 kroner for å bytte registerreim på en bensinbil, en fullstendig feil sum., alt for høy. Og nå kommer du og forteller at du får superforsikring til 4000 kroner. Du må fortelle hele sannheten, ikke 20 % av den.
For å få superforsikring må du ha kasko. Og kasko på 30 000 km i året, om man er ung og ikke har bonus, og attpåtil skal ha superforsikring, det vil koste fryktelig mye, fra rundt 20 000 kroner og oppover.
Jeg er forøvrig helt enig i at om man skal ha brukt Leaf så må man ha superforsikring. Det er det samme med huset ditt, du må ha brannforsikring selv om det høyst sannsynlig ikke vil brenne. Men om det brenner må du ha forsikringen for å ikke gå konkurs. Med Leafen er det større sjanse for at du skal gå på en smell enn med en annen bil, fordi Leafen koster så mye å reparere når det først skjer noe, det kan raskt koste 100 000 kroner. Og derfor vil jeg ikke gi bilen videre til min sønn, fordi jeg stoler ikke på den. Jeg har merket det selv, den begynner å gå i stykker. Så jeg sponser heller en Toyota hybridbil til ham enn Leafen.
Og selvsagt skal jeg "ta" Leafen. Når Nissan skal "ta" meg med å overprise reparasjonen på noe som burde vare mye lenger blir jeg sur.
Dette blir rett og slett for dumt T.K, når du får roet deg ned så vil du nok se at dette er en >IKKE sak.
Du har tydligvis aldri eid en VAG bil eller hatt noe med Møller å gjøre. Hadde du hatt den opplevelsen, ville du ikke tenkt stort over denne lille kostnaden du har fått på din Leaf.
Blir rett og slett for dumt.
Som downlow skriver, dette er en IKKE sak.
å sette alt totalt på spissen blir helt feil.
Hadde Leaf vært en GTI er jeg enig i at prisen på forsikring hadde blitt langt over 20 000 for en 18 åring, men tviler sterkt på at en Leaf blir i den prisklassen.
Videre er det strengt tatt ikke alvorlig mange 18 åringer som velger å kjøpe Leaf som sin første bil.
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 16:00
Jeg tror du forveksler resultatet av å reparere motoren ved motorhavari ved registerreims-brudd med selve jobben med å bytte reima. Jeg har funnet registerreim til Lamborghini Diablo til 200 kroner, men regner ikke med det koster 29 800 å bytte den. Om du har eksempler på biler hvor det koster 30 000 kroner å bytte registerreim, kom gjerne med dem. Og helst i medium familiebilklasse eller annen famiiebil, ikke Rolls Royce.
Enkelte versjoner av Renault Espace - og det er definitivt familiebil. Motoren må ut av bilen etter det jeg forstår, og da renner jo gjerne arbeidstimene unna. Det var også en eller annen Hyundai/Kia-modell med samme problemet (motoren må ut), men her husker jeg ikke nøyaktig hvilken modell.
- Det finnes drøssevis av Leaf å høggeriene, så det burde være mulg å få billige deler.
- Man kan kjøpe brukte deler på Finn og her på elbilforumet.
- Som Kaiat demonstrerer, så kan man finne nye deler på nettet. Spesiellt i USA er det mange deleforhandlere som har websider med oversikt over delenummer og mange tegninger. Har man USA-Leaf kan det være ekstra enkelt, da man kan oppgi vin-nummer når man søker på steder som f.es partsouq.com. Når man har funnet delenumemret kan man søke hos ulike forhandlere, på Ebay, Amazon mm, og man kan ofte finner priser til en brøkdelen av prisen her hjemme.
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 16:00
Jeg tror du forveksler resultatet av å reparere motoren ved motorhavari ved registerreims-brudd med selve jobben med å bytte reima. Jeg har funnet registerreim til Lamborghini Diablo til 200 kroner, men regner ikke med det koster 29 800 å bytte den. Om du har eksempler på biler hvor det koster 30 000 kroner å bytte registerreim, kom gjerne med dem. Og helst i medium familiebilklasse eller annen famiiebil, ikke Rolls Royce.
Ellers er noe av poenget med å kjøpe nye biler at man skal slippe å løpe til hoggeren for å beholde bilen på veien.
Begynner å dra på åra, men Audi s4 98-2001. V6 biturbo. Må ut med motor for reim bytte. Koster 60lapper på merkeverksted.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
I 2002 hadde en kollega av meg den gangen, sin Audi A6 inne til service og regreimbytte.
Husker han nevnte det kom på nesten 20 tusen for bare det, uten at noen andre deler ble byttet.
20 lapper var en god månedslønn den gangen.
Kan for moro skyld også nevne at Møller kjører ulik timepris på Audi A4 og Audi A6. Selv om jobben ofte er identisk.
Regreimbytte på en Ferrari 355? Kr 80.000,- takk! Og det er ikke engang en spesielt dyr Ferrari.
Nissan Leaf går for å være en meget driftsikker bil med få feil etter oppdatering som kom på slutten av 2013.
Før de var det mye problemer med varmeregisteret og det elektriske håndbrekket, men dette ble som oftest dekket av garantien den gangen.
Etter 2013 har dette visstnok vært nærmest et ikke-eksisterende problem i forhold til hva det var.
Var innom Birger N. Haug for noen år siden for å kjøpe et dusin klips til sideskjørta til en 200SX.
Kr 80,- kr pr klips skulle de ha. For en bitteliten bit av plastikk. Jeg spurte grunnen til denne høye prisen, og hvorfor er det generelt var så høye priser på Nissan deler er til lands. Svaret jeg fikk vil jeg si var ganske ærlig. "Fordi vi kan ta den prisen"...
Jeg har sluttet å kjøpe reservedeler i Norge. Handler kun på nett. Der får man stort sett alt, selv originaldeler, til brøkdelen av hva merkeforhandlerne tar her til lands.
Har hørt om enkelte Nissan Leaf eiere her til lands for har måttet bytte hele styresnekka/tannstaget fordi B.N.H mener at indre styrestag ikke kan fås kjøpt løst. Staget er visstnok identisk som på Nissan Juke og kan kjøpes for et par hundrelapper på nett.
Det behøver ikke å bli dyrt, bare man gidder å gjøre litt egeninnsats og research.
Ahh Audi 2.5 V6 TDI. Gode tider for verkstedet.
En mekaniker sa at hver gang enn sånn bil kom inn på verksted ble det fest etterpå.
Jeg vet ikke hvor relevant det er å sammenligne en simpel leaf mot eksotiske biler. McLaren slr f.eks, 20k$ hvert 4. År for servicen der de bytter tennplugger. Motoren må ut. For å skifte tennplugger!
Uansett lite relevant for leaf. Ikke at jeg mener Audi er eksotisk, selv om prisen på fiks noen ganger er hinsides. Men Ferrari og McLaren er definitivt eksotisk.
Hehe, begynner å bli litt spesielle sammenligninger her nå.
Sitat fra: Øystein K på fredag 15. september 2017, klokken 22:14
Hehe, begynner å bli litt spesielle sammenligninger her nå.
Tja, vi kom vel fram til at det er mer problem og dyrere å ha en Audi ;D
Det dyreste ved å ha bilen er å kjøpe den. Min 2012 Leaf kostet ca 280k ny, og ble solgt for 145k etter 3 år. Kjøper du brukt Leaf eller andre biler, så skal du altså reparere for ganske mye før det ikke lønner seg med brukt. Det er jo ikke slik at en 2012 Leaf går for 60k i dag.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.
Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.
Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).
Jeg fikk tilbud om 180 000 i innbytte, når ny leaf kommer i april. Da er bilen 2 år. Selv ville jeg nok fått et sted melllm 200 og 220 000 for den i april.
Kjøpte den for 270 000. Det er da altså alt fra 50 til 90 000 i tap på 2 år.
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.
Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.
Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).
Som ny bil er Leaf godt feilfri, og som 5 år gammel bruktbil har den også meget lite feil.
At den plutselig etter fem år skal " gå i oppløsning" er helt urealistisk.
Så det vil bli stort sett et greit bekymringsfritt bilhold fremover også.
Jeg vil faktisk gå så langt i å si det stikk motsatte av deg, at jeg anbefaler folk å kjøpe en brukt leaf, langt fremfor en 5 år gammel fossilbil!
Nissan har høye delepriser, men som sagt, det er ganske greit å få tak i deler andre plasser.
Du må gjerne fortsette korstoget ditt, men du tar jo helt av, og det på grunnlag av en liten feil på 4 år, og en urealistisk spådom om bilens forfall i fremtiden.
Sitat fra: Øystein K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:48
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.
Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.
Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).
Som ny bil er Leaf godt feilfri, og som 5 år gammel bruktbil har den også meget lite feil.
At den plutselig etter fem år skal " gå i oppløsning" er helt urealistisk.
Så det vil bli stort sett et greit bekymringsfritt bilhold fremover også.
Jeg vil faktisk gå så langt i å si det stikk motsatte av deg, at jeg anbefaler folk å kjøpe en brukt leaf, langt fremfor en 5 år gammel fossilbil!
Nissan har høye delepriser, men som sagt, det er ganske greit å få tak i deler andre plasser.
Du må gjerne fortsette korstoget ditt, men du tar jo helt av, og det på grunnlag av en liten feil på 4 år, og en urealistisk spådom om bilens forfall i fremtiden.
Du må gjerne bruke google og søke på leaf og høye delepriser og flere store aviser har artikler om temaet. Dette er veldig alvorlig for enkelte, skjønner du. At du synes det er en bagatell, vel, du om det.
Det er forlvrig helt uforståelig at voksne mennesker ikke vet at dess eldre bilene blir, dess mer går de i stykker. Det samme med at du tror Leaf er unntatt fra tyngdelovene. Den går altså ikke bare kanskje mer og mer i stykker, men helt sikkert. Å benekte det blir som å benekte at våren kommer etter vinteren ( for det er det faktisk noen som gjør).
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 13:21
Sitat fra: Øystein K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:48
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.
Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.
Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).
Som ny bil er Leaf godt feilfri, og som 5 år gammel bruktbil har den også meget lite feil.
At den plutselig etter fem år skal " gå i oppløsning" er helt urealistisk.
Så det vil bli stort sett et greit bekymringsfritt bilhold fremover også.
Jeg vil faktisk gå så langt i å si det stikk motsatte av deg, at jeg anbefaler folk å kjøpe en brukt leaf, langt fremfor en 5 år gammel fossilbil!
Nissan har høye delepriser, men som sagt, det er ganske greit å få tak i deler andre plasser.
Du må gjerne fortsette korstoget ditt, men du tar jo helt av, og det på grunnlag av en liten feil på 4 år, og en urealistisk spådom om bilens forfall i fremtiden.
Du må gjerne bruke google og søke på leaf og høye delepriser og flere store aviser har artikler om temaet. Dette er veldig alvorlig for enkelte, skjønner du. At du synes det er en bagatell, vel, du om det.
Det er forlvrig helt uforståelig at voksne mennesker ikke vet at dess eldre bilene blir, dess mer går de i stykker. Det samme med at du tror Leaf er unntatt fra tyngdelovene. Den går altså ikke bare kanskje mer og mer i stykker, men helt sikkert. Å benekte det blir som å benekte at våren kommer etter vinteren ( for det er det faktisk noen som gjør).
Dette blir det avsluttende fra meg, da jeg opplever deg at du egentlig mer er her for å kverrulere, enn noe annet.
Jeg har aldri sagt at det IKKE er feil på Leaf, ei heller at det ikke kommer til å bli.
Men den er langt over gjennomsnittet feilfri, og kommer nok til å fortsette med det etter 5 år.
Bremser blir mindre slitt enn på fossile biler, det er færre ting som kan bli ødelagt.
Det som kommer av slitasjedeler som må byttes, kan bli gjort av andre verksted enn Nissan sine. Og deler kan bestilles på nett.
Så ja, jeg synes rett og slett korstoget ditt blir litt komisk.
Tar gjerne folk seriøst, og kommer med råd og hjelp.
Men i dette tilfellet opplever jeg ikke at du er ute etter råd og tips, men kun er ute etter å spy eder og galle, på et ufattelig tynt grunnlag.
Gå gjerne over til andre biler, men kostnadene vil nok absolutt ikke være midre der, heller motsatt.
Ønsker deg lykke til på din jakt etter ny bil.
Link til en artikkel.
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/03/Smaa-elbiler-har-svindyre-deler
Leaf er ikke verst der gitt.
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 16:00
Jeg tror du forveksler resultatet av å reparere motoren ved motorhavari ved registerreims-brudd med selve jobben med å bytte reima. Jeg har funnet registerreim til Lamborghini Diablo til 200 kroner, men regner ikke med det koster 29 800 å bytte den. Om du har eksempler på biler hvor det koster 30 000 kroner å bytte registerreim, kom gjerne med dem. Og helst i medium familiebilklasse eller annen famiiebil, ikke Rolls Royce.
Mulig reima koster 200 kr, men har du litt peiling på motor vet du at løpe-/strammehjul og vannpumpe også bør skiftes samtidig.
Skiftet ganske nylig på min mors -08 Ford Fiesta 1,4 TDCi, det burde jo være normal nok bil..?
Husker ikke eksakt prisen hos forhandler, men det var i området 15.000. Han som gav prisen "påpekte" at det var jo veldig billig på denne bilen, flere normale biler (Ford og Volvo) hvor man fort passerte 20.000 på en slik "enkel" jobb, så at det koster 30.000 på enkelte biler har jeg ingen grunn til å tvile på.
Helt normalt reg.reim skifte på moderne biler, motorfeste må løsnes, ellers en "rett frem-jobb".
Gjorde jobben selv med deler til ca 5.000.
"Fossilhodene" hauser opp om at batteriet på elbiler må skiftes og koster noe vannvittig.
Siste jeg har hørt er ca 40-50' for nytt batteri på Leaf. Det er jo tilsvarende 2 skift av reg.reim..
Jeg vet ikke hvorfor dere gutter på forum sitter foran pecen og enten lyver med vilje? Eller er dere bruktbilselgere? Historien om din mors gamle Ford Fiesta, det er jo en typisk bruktbilselger-vandrehistorie.
Ford har landsdekkende priser, og de oppgir prisen på nettet, skjønner du. Registerreimsbytte på Ford er fra 9000 til 10000, også på store biler, og det er med vannpumpe, arbeid, deler og mva. Og strammehjulet, det koster nesten ingenting, og byttes samtidig.
http://www.ford.no/Eie-en-Ford/FordMotorcraft/Reparasjoner/Registerreim-Vannpumpe-Sett
@T.K
Er det noen som lyver med vilje her, så er det nok du.
Hvorfor i all verden skal jeg si at de ville ha 15' hvis de virkelig sa 9'?
Tror du virkelig de prisene du viser til gjelder alle nevnte biler og ikke bare den billigste??
Stikk innom en Ford-forhandler og spør om virkelig priser da.
Og etter det, skjerp deg!
2NR12rayner!
Når noen kjemper bilselgernes sak så innbitt som du så er det ikke merkelig at du blir tatt for å være en lurendreier og bruktbilselger. Om du ikke hadde vært bruktbilselger, men heller forbruker, så ville du heller reagert på de spinnville prisene du presenterer heller enn å normalisere dem.
At du fikk den flotte prisen 15 000 og attpåtil synes det var "veldig billig", det forteller sitt tydelige språk. Du prøver å hause opp prisen på registerreimsbytte, og det gjør du ganske grundig. Jeg anbefaler alle om å ta dette ikke bare med en klype salt men med stor skepsis.
Prislisten jeg presenterte forteller hva det koster for normale Ford å bytte registerreim, noe jeg finner plausibelt i forhold til prisene jeg har betalt tidligere.
For min del observerer jeg i den her tråden avsporing omkring Leafkvalitet. Tenker jeg skal prøve å komme nærmere tema, som jeg tolker dreier seg om kvaliteten på vindusviskermekanikken på Leaf.
Føler det kan knyttes en viss risiko til det, bli satt i bås med en eller annen yrkesgruppe, men gjør et forsøk.
- Vindusviskermekanikken på Leaf er like god/dårlig som alle andre biler.
Det er så at Nissan ikke er alene om å bruke samme snap-løsning i viskersystemet. Og da med samme pålitelighet for funksjon, at de kan falle av.
Det så "ofte" at det er egen business i en fix, et klips.
Kjøp det til 50,-, og problemet under kontroll:
https://x8r.co.uk/fiat-punto-windscreen-wiper-linkage-motor-repair-clip-kit
(http://i.ebayimg.com/images/g/EugAAOSwv9hW4XbX/s-l500.jpg)
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 16. september 2017, klokken 15:49
Siste jeg har hørt er ca 40-50' for nytt batteri på Leaf. Det er jo tilsvarende 2 skift av reg.reim..
Hvor? i følge Birger N Haug koster dette rundt 100.000 + mva og montering og de vil ikke gi garanti
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.
Noe vi vet med 100 % sikkerhet er at alle biler etterhvert faller fra hverandre. Og når en Leaf faller fra hverandre så blir det veldig mye dyrere enn når en Golf faller fra hverandre.
Tidligere var det betydelig mer vanlig å dra på skroten enn nå. Men også tidligere var det mange deler man ikke fikk tak i på skroten. De som vurderer å kjøpe brukt Leaf bør få vite dette. De kommer til å lete mye på internett etter deler og de kommer til å ringe mye til skroten. For nå har Leaf begynt å løsne. Og snart går den i oppløsning, som alle biler (ikke ta dette med "oppløsning" bokstavelig, nå da).
Hvem betaler deg for å skrive dette?
Sitat fra: leafnor på søndag 17. september 2017, klokken 20:04
For min del observerer jeg i den her tråden avsporing omkring Leafkvalitet. Tenker jeg skal prøve å komme nærmere tema, som jeg tolker dreier seg om kvaliteten på vindusviskermekanikken på Leaf.
Føler det kan knyttes en viss risiko til det, bli satt i bås med en eller annen yrkesgruppe, men gjør et forsøk.
- Vindusviskermekanikken på Leaf er like god/dårlig som alle andre biler.
Det er så at Nissan ikke er alene om å bruke samme snap-løsning i viskersystemet. Og da med samme pålitelighet for funksjon, at de kan falle av.
Det så "ofte" at det er egen business i en fix, et klips.
Kjøp det til 50,-, og problemet under kontroll:
https://x8r.co.uk/fiat-punto-windscreen-wiper-linkage-motor-repair-clip-kit
(http://i.ebayimg.com/images/g/EugAAOSwv9hW4XbX/s-l500.jpg)
Delen er bestilt. 120 kroner i frakt, totalt 170 kroner.
Takk for et godt innlegg :) Alle innleggene av typen "slutt å sutre, bilen er bra" begynte å bli slitsomme å forholde seg til. Man vet aldri hvem som er bak slikt, jeg mistenker som sagt bruktbilselgere.
Fy f... Jeg måtte ut med noe liknende da vindusviskeren til Forden falt av midt i verste regnperiode. For min del så var virkelig dette mer enn 10% av verdien, men jeg betalte for man kan ikke kjøre bil uten visker... Lurer på om ikke en sånn clips hadde fikset min bil også :-O
Forresten! Prisdifferansen mellom bruktimportert og norsk bil med 5 års garanti er mer enn 6.000kr så hvis du måtte ut med dette så ville du fortsatt hatt en rimeligere bil.
T.K det er ingen som hverken skjønner eller er videre enig med deg. Hvis du er så paranoid at du tror alle brukerne her inne er brukbilselgere med skumle hensikter, så ja da er det nok mer en Leafen din som trenger service
Jeg skal la deg diskutere videre, uten yttligere kommentarer.
Lykke til videre.
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.
Men det er jo ikke riktig. Du tar én hendelse, som sannsynligvis er en garantisak, og trekker noen enorme konklusjoner ut fra den: Fordi viskerstaget ditt ryker (det har røket for meg også, på en helt annen og enda nyere bil) så drar du opp en voldsom konspirasjon om at det "blir veldig kostbart å eie Leaf". Ja, det er kostbart å eie bil, fordi verditapet er helt hinsides, men det gjelder alle biler. De fleste her inne på forumet rapporterer om biler som er driftssikre og pålitelige, men du har hatt uflaks, fordi du kjøpte en parallellimportert bil (som mange advarer mot) av en ikke-merkeforhandler (som også mange er skeptiske til, nettopp på grunn av faren for at de skal gå konk). Suck it up, men ikke prøv å lage Leafen til en dårlig bil fordi du har hatt én del som har røket.
mvh
Ole Irgens
Enig med Ole der jeg. Det er lite poster her på forumet som indikerer at Leaf er en dyr bil å eie og de eldste bilene er snart 8 år gamle.
Jeg er spent på om utgiftene til reparasjon går opp eller om den holder seg lavere enn bensin selv på sine eldre dager, men kun tiden kan vise dette og man må igrunn vente på svaret for en såpass ny bil som Leaf.
Hadde en Leaf i familiens eie fra 2012 til 2016.
Det ble byttet batteri i nøkkelen. Og forvinduene gikk litt tregt. Ellers tror jeg ikke det var noe å sette fingeren på etter 4år/60.000km.
Hmm. Jo det var litt rust på en bøyle, og bremseskiven hadde slitekant.
Til 120k brukt er det et latterlig godt kjøp.
Sitat fra: downlow på mandag 18. september 2017, klokken 01:48
T.K det er ingen som hverken skjønner eller er videre enig med deg. Hvis du er så paranoid at du tror alle brukerne her inne er brukbilselgere med skumle hensikter, så ja da er det nok mer en Leafen din som trenger service
Jeg skal la deg diskutere videre, uten yttligere kommentarer.
Lykke til videre.
Det er 250 Leaf til salgs på finn. Den som har gått mest har gått 116 000 km. 150 av dem selges av ikke-merkeversteder av typen Bjørns Autosalg mm, 50 selges av private.
Det har vært noen få personer her inne som bagatelliserer at Leaf har absurde priser på flere av sine komponenter, bl.a. omtalt i media flere ganger. Det er ikke et veldig stort konspirasjonspoeng at bruktbilselgere vil være frempå her og bagatellisere. Hovedpoenget til de som bagatelliserer er at Leaf har vært en bil med lite feil. Disse "glemmer" at Leafen er en bil som kom for få år siden og at bilene har lite kilometer på telleren i forhold til mange andre biler.
Nå begynner Leafene å bli eldre og snart har flere av dem kommet opp i et kilometerantall hvor det begynner å skje ting. Det hadde jo vært helt oppsiktsvekkende at biler med så lite kilometer som Leaf har hatt frem til nå hadde hatt noen særlige feil å snakke om. Det er nå vi begynner å se at ting skjer. Det er nå Leafen begynner å gå i stykker. Nissan har aldri vært noen Toyota når det kommer til byggekvalitet.
Når jeg selger Leafen legger jeg meg selvsagt lavt i pris på finn. Jeg har god råd og har ikke tenkt å prøve å overbevise unge folk med dårlig råd om at Leaf er et sikkert kort. Hadde jeg kjøpt brukt Leaf nå, med nærmere 100 000 km på telleren, ville jeg sovet veldig dårlig om natten.
Det er mange Leafer på veiene som har gått over 100 000km.
Anbefaler deg heller en tur til legen for å få sovetabletter hvis nattesøvnen er så tynnslitt.
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 19. september 2017, klokken 12:13
Det er mange Leafer på veiene som har gått over 100 000km.
Anbefaler deg heller en tur til legen for å få sovetabletter hvis nattesøvnen er så tynnslitt.
Har du ikke fått solgt noen biler idag?
Om du hadde fulgt med litt mer i timene på skolen, i stedet for å spille playstation hadde du kanskje lært litt om å finne frem i samfunnet, eller ervervet deg kunsten å lese flere enn to setninger på en gang. Bare et velvillig tips, det er aldri for sent å ta opp fag.
La meg vise deg. Om du sammenligner med biler av samme størrelse og årsmodell, eks Ford Fokus, VW Golf, Toyota Auris og Yaris og Prius, i samme årsmodell som Leaf, 2011 til i dag, så finner du ut at disse bilene har gått opp til fire - 4 - ganger så langt sammenlignet med Leaf. Dobbelt så langt er malen. Ja, det finnes Leaf som har gått lenger enn de du selger på finn, men det finnes Golf og Prius som har gått lenger også, skjønner du.
Så Leaf er en bil som har gått lite i forhold til andre biler, og nettopp derfor har det vært lite feil på den. Men nå kommer feilene.
Ifølge relativt sikre kilder ( bilforhandlere jeg kjenner ifbm min bilhobby ) så er det svært lite feil på Leaf i forhold til andre biler med samme kjørelengde. De tjener mest på service på andre biltyper , men på den annen side er det lite reklamasjoner på Leaf . ( I forhold til andre biler , med tilsvarende kjørelengde , igjen.)
Jeg får vel tro på dem , da. Forøvrig har vi vært innom flere leafer ( jeg har byttet 1 gang) og har 2 stk nå. Jeg er også eier av 4 andre biler med fossildrivstoff. Både bruksbil og motorsport samt hygge. Jeg kan med hånden på hjertet si at med Leaf er det nesten ingenting å bry seg om bortsett fra årlig service. ( Den tar jeg på merkeverksted så lenge det er garanti på dem ! ) De andre bilene er det litt av hvert på ..... og jeg skrur stort sett selv på dem.
Men dette er nå min oppfatning + etpar seriøse bilforhandleres. Mulig det ikke betyr stort , men jeg skriver nå det her likevel. ::)
Sitat fra: bob-bob på tirsdag 19. september 2017, klokken 13:10
Ifølge relativt sikre kilder ( bilforhandlere jeg kjenner ifbm min bilhobby ) så er det svært lite feil på Leaf i forhold til andre biler med samme kjørelengde. De tjener mest på service på andre biltyper , men på den annen side er det lite reklamasjoner på Leaf . ( I forhold til andre biler , med tilsvarende kjørelengde , igjen.)
Jeg får vel tro på dem , da. Forøvrig har vi vært innom flere leafer ( jeg har byttet 1 gang) og har 2 stk nå. Jeg er også eier av 4 andre biler med fossildrivstoff. Både bruksbil og motorsport samt hygge. Jeg kan med hånden på hjertet si at med Leaf er det nesten ingenting å bry seg om bortsett fra årlig service. ( Den tar jeg på merkeverksted så lenge det er garanti på dem ! ) De andre bilene er det litt av hvert på ..... og jeg skrur stort sett selv på dem.
Men dette er nå min oppfatning + etpar seriøse bilforhandleres. Mulig det ikke betyr stort , men jeg skriver nå det her likevel. ::)
Du har nok spilt for mye playstation og ikke fulgt godt med i timene. Dine erfaringer betyr derfor nesten ingenting. Her må vi ta hensyn til den nesten apokalyptiske hendelsen som inntreffer når et vindusviskerstag ryker. Som kjent er dette et tegn på at bilen som vindusviskerstaget er festet til, nå har begynt sin hevnaksjon: Etter å ha kastet blår i øynene på den godtroende eier de første 100.000 kilometer og oppført seg tilnærmet feilfritt, begynner bilen nå en sakte nedbrytingsprosess, der bare de dyreste delene blir rammet. Etter vindusviskerstaget kommer derfor kjøreprosessor og skjerm, varmepumpe, utvekslingsgir og til slutt hanskeromslokket, som på alle Leafer er håndskåret av japanske samuraier og derfor må kjøpes på egne nettsider på det svarte internettet.
La dette være en advarsel til dem som trodde de hadde kjøpt en billig og driftssikker bil med lave reparasjonskostnader: DET STEMMER IKKE!
Mvh
Ole Irgens
Håndskjæres de av en hvilken som helst samurai eller bare av venstrehendte og førstefødte?
Sitat fra: T.K på tirsdag 19. september 2017, klokken 12:31
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 19. september 2017, klokken 12:13
Det er mange Leafer på veiene som har gått over 100 000km.
Anbefaler deg heller en tur til legen for å få sovetabletter hvis nattesøvnen er så tynnslitt.
Har du ikke fått solgt noen biler idag?
Om du hadde fulgt med litt mer i timene på skolen, i stedet for å spille playstation hadde du kanskje lært litt om å finne frem i samfunnet, eller ervervet deg kunsten å lese flere enn to setninger på en gang. Bare et velvillig tips, det er aldri for sent å ta opp fag.
La meg vise deg. Om du sammenligner med biler av samme størrelse og årsmodell, eks Ford Fokus, VW Golf, Toyota Auris og Yaris og Prius, i samme årsmodell som Leaf, 2011 til i dag, så finner du ut at disse bilene har gått opp til fire - 4 - ganger så langt sammenlignet med Leaf. Dobbelt så langt er malen. Ja, det finnes Leaf som har gått lenger enn de du selger på finn, men det finnes Golf og Prius som har gått lenger også, skjønner du.
Så Leaf er en bil som har gått lite i forhold til andre biler, og nettopp derfor har det vært lite feil på den. Men nå kommer feilene.
Jaja
Nei jeg har faktisk ikke solgt noen bil i dag. Der har du helt rett i T.K, men ellers ser jeg lite rett i det du skriver. Sist jeg solgte en bil var over fire år siden og PlayStation har jeg heller ikke.
Det er veldig godt at du kan kunsten å finne frem i samfunnet, klarer å lese mer enn to setninger, ikke spilte PlayStation og fulgte med i timene.
Jeg har hørt om fjær som ble til høns, men aldri at en defekt vindusvisker har blitt til en bilmodell som blir helt ubrukelig.
Fint at det løser seg for trådstarter. Ting kan skje, selv på biler med lite feil, så å generalisere med å skrive at Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel får stå for trådstarters regning.
Foreslår at vi andre lar tråden ligge, så kan T.K. komme med en oppdatering når dette er fikset.
Lars
Forum admin
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 19. september 2017, klokken 13:28
Sitat fra: bob-bob på tirsdag 19. september 2017, klokken 13:10
Ifølge relativt sikre kilder ( bilforhandlere jeg kjenner ifbm min bilhobby ) så er det svært lite feil på Leaf i forhold til andre biler med samme kjørelengde. De tjener mest på service på andre biltyper , men på den annen side er det lite reklamasjoner på Leaf . ( I forhold til andre biler , med tilsvarende kjørelengde , igjen.)
Jeg får vel tro på dem , da. Forøvrig har vi vært innom flere leafer ( jeg har byttet 1 gang) og har 2 stk nå. Jeg er også eier av 4 andre biler med fossildrivstoff. Både bruksbil og motorsport samt hygge. Jeg kan med hånden på hjertet si at med Leaf er det nesten ingenting å bry seg om bortsett fra årlig service. ( Den tar jeg på merkeverksted så lenge det er garanti på dem ! ) De andre bilene er det litt av hvert på ..... og jeg skrur stort sett selv på dem.
Men dette er nå min oppfatning + etpar seriøse bilforhandleres. Mulig det ikke betyr stort , men jeg skriver nå det her likevel. ::)
Du har nok spilt for mye playstation og ikke fulgt godt med i timene. Dine erfaringer betyr derfor nesten ingenting. Her må vi ta hensyn til den nesten apokalyptiske hendelsen som inntreffer når et vindusviskerstag ryker. Som kjent er dette et tegn på at bilen som vindusviskerstaget er festet til, nå har begynt sin hevnaksjon: Etter å ha kastet blår i øynene på den godtroende eier de første 100.000 kilometer og oppført seg tilnærmet feilfritt, begynner bilen nå en sakte nedbrytingsprosess, der bare de dyreste delene blir rammet. Etter vindusviskerstaget kommer derfor kjøreprosessor og skjerm, varmepumpe, utvekslingsgir og til slutt hanskeromslokket, som på alle Leafer er håndskåret av japanske samuraier og derfor må kjøpes på egne nettsider på det svarte internettet.
La dette være en advarsel til dem som trodde de hadde kjøpt en billig og driftssikker bil med lave reparasjonskostnader: DET STEMMER IKKE!
Mvh
Ole Irgens
;D ;D ;D good one ---- men nå lar vi tråden ligge ja .
Nå har 1. gen Leafen min rullet over 100000 km og bank i bordet, så godt som feilfri :+1:
Nå er det plutselig ikke garanti på den lenger og det som bekymrer meg når/hvis ting begynner å gå heden er den avsindige prisen Nissan skal ha for selv bittesmå reparasjoner.
Husker ikke prisen som ble nevnt der det elektriske håndbrekket skar seg men prisen var bortimot ran på høylys dag :-X
Nå har en venn av meg fått et hav av feilmeldinger og det bunner ut i at èn eller evt. begge trykksensorene på bremsekraftforsterkeren har tatt kvelden. Nissan skal da ha kr. 4600 pr. sensor+arbeid så man er sikkert oppe i over kr. 10000.
Nå man så finner at disse sensorene koster 29 pund pr stykk og det er en 5 minutters jobb å bytte begge to så må jeg si at dette setter Nissan i et svært dårlig lys :-1-:
Så ser jeg at det er en tråd om ulyd som muligens stammer fra vannpumpene(det er 2 stk).
På et Amerikansk forum blir en kar ranet for 1300 dollar for pumpe nr 1 som til alt overmål sitter svært lett tilgjengelig!
Hvis det koster såpass i Usa, hva koster isåfall noe slikt her på berget!
Så var det tilfellet med ladeluken foran, et lite deksel med noe leamikk laget i flussmetall...kr. 14000+moms. Hvordan er det mulig å prise det slik uten at renspikket svindel ligger til grunn??
Jeg vil så langt det overhode er mulig skru slike feil selv(om de skulle oppstå) men det er nok mange som hverken har tid, kunnskap eller lyst til å gå på sånne ting. De er da prisgitt et prisregime så rått at det får Skatt Øst til å fremstå som Blåkors.
Med det i tankene så blir det nok aldri en Nissan på meg igjen....
Enig i at Nissan har priser som virker stive på enkelte saker. Men jeg kvitter meg ikke med bilen for det. Forkaster heller ikke Nissan som merke for det.
Så langt byttet rakkelstag og bremsklosser foran, og de kostet samme som hos mange andre merker.
PS- Har en kollega med MB diesel, automat, 2012 modell der en eller annen trykksensor i girkassen gikk så han ikke fikk bilen i reverse og kom ut av garasjen. Fikk det ordnet på garantien, men så at kostnaden på å få girkassen til å fungere etter sensorfeil, var som et nytt batteri til min 2012 Leaf. Men kollega skal fortsatt kjøpe og kjøre MB, selv om han ikke ser frem til at garantien snat går ut på bilen.
Sitat fra: leafnor på lørdag 23. september 2017, klokken 11:20
Enig i at Nissan har priser som virker stive på enkelte saker. Men jeg kvitter meg ikke med bilen for det. Forkaster heller ikke Nissan som merke for det.
Så langt byttet rakkelstag og bremsklosser foran, og de kostet samme som hos mange andre merker.
PS- Har en kollega med MB diesel, automat, 2012 modell der en eller annen trykksensor i girkassen gikk så han ikke fikk bilen i reverse og kom ut av garasjen. Fikk det ordnet på garantien, men så at kostnaden på å få girkassen til å fungere etter sensorfeil, var som et nytt batteri til min 2012 Leaf. Men kollega skal fortsatt kjøpe og kjøre MB, selv om han ikke ser frem til at garantien snat går ut på bilen.
Jeg sjekket også prisen på vanlige slitedeler på Leafen, og de så ut til å være de samme som for andre biler. Jeg husker forøvrig da jeg solgte en 2000-modell Mercedes C180 stv for 4-5 år siden, da måtte jeg skifte noen sensorer for å få noen gule varsellys i dashboardet til å slukke, og det kostet meg ti laken. Jeg tror dyre bildeler finnes for alle bilmerker. På Leaf finnes det færre deler å skifte, derfor er risikoen for dyre reparasjoner tilsvarende lavere. Det er så enkelt som det. Gjør det raskt google-søk, og det du finner er at Leafen er kjent for å være en billig bil å eie, fordi den er godt skrudd sammen og det er få ting som går i stykker. En dyr og ukurant del kan ryke på alle bilmerker, men når én bileier er uheldig med én del og derfra raskt konkluderer med at Leaf er en dyr bil å eie, da er det rett og slett ikke riktig.
mvh
Ole Irgens
Jeg og tror at Leafen er en relativt billig bil å eie og med få gjengangerfeil.
Mitt anliggende er at Nissan går helt berserk i prissettingen sin. Man finner sikkert ublu priser hos andre merker, da gjerne de som ser seg selv som Premium. Nissan er og blir en riskoker som man forventer å ha midt på treet priser.
Tilfellet med 29 punds sensorer som Nissan tar kr. 4600 henger jo ikke på greip uansett hvor fanboy man er av merket.....
Sitat fra: leafnor på søndag 17. september 2017, klokken 20:04
For min del observerer jeg i den her tråden avsporing omkring Leafkvalitet. Tenker jeg skal prøve å komme nærmere tema, som jeg tolker dreier seg om kvaliteten på vindusviskermekanikken på Leaf.
Føler det kan knyttes en viss risiko til det, bli satt i bås med en eller annen yrkesgruppe, men gjør et forsøk.
- Vindusviskermekanikken på Leaf er like god/dårlig som alle andre biler.
Det er så at Nissan ikke er alene om å bruke samme snap-løsning i viskersystemet. Og da med samme pålitelighet for funksjon, at de kan falle av.
Det så "ofte" at det er egen business i en fix, et klips.
Kjøp det til 50,-, og problemet under kontroll:
https://x8r.co.uk/fiat-punto-windscreen-wiper-linkage-motor-repair-clip-kit
(http://i.ebayimg.com/images/g/EugAAOSwv9hW4XbX/s-l500.jpg)
Da er klippset montert og vindusviskeren er i orden. Delen til kr. 50 kostet ca kr. 270 med frakt, reparasjonen kostet kr 600 hos Prepples Bilverksted i Østre Akervei. Jeg gav ham 400 kroner i tips, ble så glad for at han fikset det. Hele plastkoppen som klipset ble festet over måtte sages av, og da satt det godt. Og om klipset ikke passet hadde han "enda et triks på lur", som han sa. Prepple er samme Prepple som synger i DumDum Boys, og han har ingen stjernenykker og er bare veldig hyggelig og grei og utfører reparasjoner veldig billig, av en eller annen grunn. Jeg fikk ham anbefalt og anbefaler på det varmeste videre. Good Bye Birger N. Haug
Hyggelig at det ordnet seg :-)
Vindusviskerfeil på min leaf 2013 for et par uker siden.
Birker N Haug var greie og tok det på nybilgaranti. For øvrig godt inntrykk av BNH på Rud.
Sitat fra: kristianbergen på søndag 22. oktober 2017, klokken 23:00
Vindusviskerfeil på min leaf 2013 for et par uker siden.
Birker N Haug var greie og tok det på nybilgaranti. For øvrig godt inntrykk av BNH på Rud.
Du burde vite at BNH er like populære som restskatt her på gruppa. Dette firmaet er drevet av djevelens egne barn, og deres eneste formål er å lure intetanende kunder til å kjøpe overprisete biler med en lavest mulig servicegrad. Positiv omtale av BNH er derfor lite velkomment, og stemples umiddelbart som FAKE NEWS.
Du er derimot hjertelig velkommen til å skrive en rosende omtale av Ærlige Eriks Elbiler, som gir deg MYE BEDRE garanti på sine bruktimporterte USA-Leafer, og som er kjent blant veldig mange elbil-eiere som et bunnsolid og seriøst firma. I alle fall hadde min fetter i Svelvik hørt om noen som hadde kjøpt en Leaf derfra, og det var gode greier. Eller kanskje det var en Golf. Mye bedre enn BNH (kors! vievann!) i alle fall.
Med hilsen
Ole Irgens
Ole Irgens.....BNH`s selvutnevnte våpendrager og Ubersidekick rir igjen :police:
Kan dokke som fikset dette fortelle hvordan kommer eg fram til denne ødelagte delen? Hva skal demonteres. Forum er for å gi råd og dele erfaringer
Takk.
Det har skjedd meg også. 4 år gammel bil 105 tusen på Televerket
Sitat fra: Mateusz på tirsdag 21. november 2017, klokken 16:32
Kan dokke som fikset dette fortelle hvordan kommer eg fram til denne ødelagte delen? Hva skal demonteres. Forum er for å gi råd og dele erfaringer
Takk.
Det har skjedd meg også. 4 år gammel bil 105 tusen på Televerket
Står litt i servicemanual her på side 49:
https://drive.google.com/open?id=0B1Rc6U-4KJ0ZcmdYVW9zbUp6dW8
Men hvordan demontere den svarte plastikken for å komme innom der hvor dette ledet sitter? Slitter akkurat nå med å demontere dette samt viskerarmene
Kanskje noen tips å finne her:
https://drive.google.com/open?id=0B1Rc6U-4KJ0ZVDgySmZxbFBtQjg
på side 18 eller der omkring.
Fikk samme feilen nå, viskermotoren går uten at viskerene beveger seg. .
Men fårnikke fjernet selve viskerarmene, noen ideér?
Kan legget fikses hvis det har hoppet av? Altså uten ekstra deler?
Har du ikke garanti?
Jo, skal ha bilen inn der. Men skjer selvfølgelig lørdag kl 14:30, og vi bor i Bergen. Eneste bilen vi har, så skulle helst kunne bruke bilen i helga og sfo/skole til uka :)
Men viskerene var bare god ganmeldags jokking, så kom de av. Dekselet var enkelt å fjerne. Fikk satt set på plass, men den sitter ikke godt. Men fant den inspeksjonsluka, så kan få den på igjen der om den skulle hoppe av igjen raskt.
Eg har fikset dette med klips. Fungerer som før.
Kan hjelpe noen har på Sunmøre med dette hvis noen blir utsatt for dette problemet.
Har kjøpt 2 ekstra klips :)
Tok det på garantien hos meg, ingen diskusjon :)
Veldig enkelt og fjerne den svarte plastikken under viskerne. Du trenger liten flatt skrutrekker 14mm pipe med skralle eller du kan bruke en 14mm fastnøkkel Så opp med panseret ta så den flate skrutrekkern og fjern lokk på bunn av viskerarmene da kommer du til mutteren som holder visker armen skru løs du vrir mot klokka. dem kan sitte selv om du har fjernet mutteren ta en liten gummi hammer og slå forsiktig på viskermotor tappen samtidig som du drar viskerarmen mot deg. Når visker armene er av så er det bare og fjerne to plugger og fire eller fem klips i framkant på den svarte plastiken trekk den så mot deg og opp vær opps slangen til spylerdysene er fortsatt festet til den svarteplastikken men det er mer en nok slakk til at du får lakt plastikken i motorrommet. da har du masse plass og jobbe på ved montering av klips... jobben tar 15 til 20min maks!!!
En bil er en bil og som regel kan det meste gjøres selv. Det er som regel ikke mer vanskelig enn at man kan gjøre det selv Her f.eks ser man hvordan man tar ut vidusviskermekanismen på en Nissan Micra:
https://www.youtube.com/watch?v=ToLpBisnuiQ
En Leaf er ikke mye forskjellig fra en Micra i denne henseende. Legg merke til hva pris var hos Nissan, over NOK 2000 men ca. NOK 350 i ettermarkedet. Det er mye å spare ved å se seg litt om.
Og angående navigasjon og LCD-skjermer mv., sjekk hos bilopphuggere først. Det er gode muligheter for å finne noe hos dem til ca 1/2 pris eller mindre av hva Nissan måtte forlange. Prisnivå er jo horribelt for å si de rett ut.
En avsporing igjen, men jeg som 40åring med ingen eierskap på bil de siste 10 årene betaler bare 6500 kroner i året hos LO Favør for topp forsikringen deres. Og det er da UTEN garasje osv. Så det så!
Dette er på en 14 modell Leaf (Som ungene kaller Leafen Leif)
Sitat fra: Erik Blostrup Dreier på lørdag 30. desember 2017, klokken 01:08
En avsporing igjen, men jeg som 40åring med ingen eierskap på bil de siste 10 årene betaler bare 6500 kroner i året hos LO Favør for topp forsikringen deres. Og det er da UTEN garasje osv. Så det så!
Dette er på en 14 modell Leaf (Som ungene kaller Leafen Leif)
Så mesteparten av denne tråden er om vindusviskere og muligens garanti og reprasjonskostnaderså du kodda ikke når du skrev "avsporing" . Sikker på at du avsporet riktig tråd?
Sitat fra: sylwester på mandag 01. januar 2018, klokken 00:22
Sitat fra: Erik Blostrup Dreier på lørdag 30. desember 2017, klokken 01:08
En avsporing igjen, men jeg som 40åring med ingen eierskap på bil de siste 10 årene betaler bare 6500 kroner i året hos LO Favør for topp forsikringen deres. Og det er da UTEN garasje osv. Så det så!
Dette er på en 14 modell Leaf (Som ungene kaller Leafen Leif)
Så mesteparten av denne tråden er om vindusviskere og muligens garanti og reprasjonskostnaderså du kodda ikke når du skrev "avsporing" . Sikker på at du avsporet riktig tråd?
Ifølge kjærringa bommer jeg på det meste, så du får nesten spørre henne om dette var enda en ting jeg bomma på!
Sitat fra: sylwester på mandag 01. januar 2018, klokken 00:22
Sitat fra: Erik Blostrup Dreier på lørdag 30. desember 2017, klokken 01:08
En avsporing igjen, men jeg som 40åring med ingen eierskap på bil de siste 10 årene betaler bare 6500 kroner i året hos LO Favør for topp forsikringen deres. Og det er da UTEN garasje osv. Så det så!
Dette er på en 14 modell Leaf (Som ungene kaller Leafen Leif)
Så mesteparten av denne tråden er om vindusviskere og muligens garanti og reprasjonskostnaderså du kodda ikke når du skrev "avsporing" . Sikker på at du avsporet riktig tråd?
Eventuelt bilholdkostnad på leaf hvor forsikringkost ihvertfall er nevnt i to tidligere innlegg.
Sent fra min Power_2 via Tapatalk
Takk for gode forklaringer, men et lite tips til dere som opplever at vindusviskerne slutter å gå. Hos meg var det bare mutterne som holder viskerne nede som hadde løsnet. Så sjekk det før du bestiller deler fra England. :D
Byttet venstre opphengskule i kveld. Litt plagsomt var det, men knotet det til. Tok to timer.
Vil si at kvalitet er OK, bytte på 130.000km.