Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel

Startet av T.K, onsdag 13. september 2017, klokken 23:59

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 10:48
Sitat fra: Øystein K på fredag 15. september 2017, klokken 08:20
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 01:21
Sitat fra: leafnor på torsdag 14. september 2017, klokken 23:14
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 14. september 2017, klokken 22:54
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
'
Hadde samme feil på en Honda H-RV. Nå har jeg en rimelig greit oppsatt "furtebod" så jeg fikk tatt ut kule og stag, boret hull i kula og gjenget opp. Så hull i "skåla" som skulle kneppe ned på kula. Satte skrue gjennom.
Honda H-RV'n var en god bil for det følte jeg, men kan være jeg ville fått en annen oppfatning om jeg fikk vite at det ville koste 6000,- for å fikse en ikke fungerende visker.

Takk for tips om kulen og hullet. Sandven har kommet på banen og skal "vurdere det". I motsatt fall skal jeg finne meg et furtested selv og skru litt. Noe som forøvrig minner meg om da varmeviften gikk i stykker på en Ford Transit for mange år siden. 4 timer arbeid pluss delen skulle Røhne & Selmer ha. Jeg hadde lite cash og satte meg ned og begynte å skru. 50 minutter senere var vifta byttet. Måtte demontere halve dashbordet, men dette var i den tiden da et dashbord besto av mekaniske deler og skruer, ikke elektronikk og sårbare klips. Så de tok seg godt betalt for å bytte vifta, som jeg skaffet på skroten nesten gratis. Tenkte jeg var ferdig med å gå på skroten, men kanskje det blir en tur igjen. Men bilen skal selges, det er helt klart. Jeg stoler ikke lenger på den. Husker også oppslaget i en eller annen avis at Nissan skulle ha 80 000 kroner for den lille skjermen. En pris som mye høyere enn konkurrentenes, og rabiat ute av proporsjoner.

Det er alltid kjedelig å måtte reparere på en bil.
Men dette er altså første ting på 4 år.
Og du vil nå selge, fordi du ikke stoler på bilen?

Da må jeg spørre, hvilken bil vil du i det heletatt stole på?
At det er en feil på fire år er vel heller normalen enn unormalen.

Du har selvfølgelig lov til å reagere som du vil, men opplever bok litt at du overreagerer litt her.

Kjøper selvsagt ny bil, med garantier. Gammel bil kan fort bli dyrt. Og i fall du ikke fikk det med deg, Nissan skal ha 83 730 kroner om du ødelegger den lille skjermen. Selve enheten bak skjermen koster 65 178. En annen tråd her handler om en kar som fikk en regning fra Nissan på 95 000 kroner for ny konverter og varmeelement. Nissan tar dobbel pris for service i forhold til prisen BMW tar for service på i3. Leaf ligger helt i toppen på delepriser, og dermed vil det ikke usannsynlig bli veldig kostbart å ha en bukt Leaf, det kan raskt bli økonomisk ruin for de som ikke finner brukte deler.

Som jeg nevnte, tidligere har jeg hatt nye Citroen i tre år før jeg har byttet til ny. De har gått feilfritt.

Ser forøvrig at noen prøver å tone ned at dette går i stykker, fordi bilen har vært tilnærmet feilfri i fire år. Men nå er det jo andre som har rapportert om andre feil ved Leaf. Poenget mitt er at når ting som varer mye lenger på andre biler (jo, det ER veldig unormalt at vindusviskerstag går i stykker) går i stykker på Leaf, og fordi Leaf har så høye delepriser, så er det veldig sannsynlig at andre ting som også går i stykker på andre biler ved normal slitasje også går i stykker på Leaf, men på Leaf blir kostnadene mye høyere, pga delepriser. Ting som normalt ikke går i stykker på andre biler går i stykker på Leaf, og bilen er dermed et usikkert kort som bruktbil.

Jeg ville forøvrig vært mye mer vennlig innstilt overfor Teslas feil, med lekkasjer fra soltak, dørhåndtak som faller av, elektronikk som feiler, karosserideler som ikke er helt nøyaktig kant mot kant, fordi Tesla er en betabil, de har aldri laget biler før. Nissan har laget biler i 100 år.

Jeg har fått med med prisene på radioenhet , og diverse.
Nå ble denne skjermen knust av eier, og ikke Nissan sin feil, og den ble reparert av Bilradiospesialist for 10 000.

Har du god forsikring, dekker denne slike uhell.
Forsikring dekker også drivverk osv.

Jeg synes fortsatt du overreagerer.
At du er misfornøyd, det er helt greit. Men å svartmale på grunn av din ene negative erfaring, det blir feil.

Skal du bytte hele radio og GPS enhet i en ny bil, koster dette mye. Nissan sin er ekstremt dyr, men du må ut med 20-30 lapper og oppover for andre merker og.

Hva med DSG kassene ? Flere eiere der som har måtte ut med flere titallstusen.
Og som sagt, Citroèn har mer feil enn Nissan , men det betyr ikke at alle biler fra Citroèn har feil.
Jeg har hatt min 2016 Grand Picasso siden januar. Og har vært inne som sagt flere ganger for å utbedre elektriske feil. Airbaglys som lyser. Alarmer som piper. Skjerm som ikke virker. Baklys som sprekker. Osv.

Nå er alt fikset, og fungerer bra, bank i bordet!


Du må gjerne selge Leafen, men det er en av de aller mest driftssikre bilene på markedet, men er mulig å være uheldig.

Viktigst av alt, kjøp en bil med god garanti, fra en trygg forhandler.
Og ha superforsikring på bilen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

T.K

#16
Jeg er i alle fall enig med deg i det siste, Øystein K - kjøpe (ny) bil fra solid forhandler og ha superforsikring.

Men da er vi over til dette med Leaf som brukt bil. De som kjøper bil til 100 000 kroner har ikke usannsynlig ikke veldig tykk lommebok. Superforsikring koster mye, i forhold til bilens verdi kan det bli helt disproporsjonalt. Dessuten er brukte Leaf helt på kanten av om det lønner seg med kasko. Det blir nærmest som å betale 1 million kroner i forsikring på huset sitt pr år, i alle fall om man bor i Oslo. Helt ute av proporsjoner, mao.

Og jeg ser at du bagatelliserer kostnadene. Men disse tallene, de går jo ikke an! Vi snakker her om flere deler som kan ødelegges på bilen, flere deler som koster mange titusenkroner, nærmere 100 000 kroner. Før i tiden var skrekken at styringsenheten på bilen skulle gå i stykker, "hjernen" som enkelte kalte den. De kostet flere tusen kroner, fra 3-4 tusen til 10 tusen kroner. Registerreimbytte var også dyrt, gjerne 2-3 tusen. Men man gikk ikke konkurs før om bilen gikk i stykker. Nå må man (helst være 50 år og ha 75 % bonus) ha superforsikring for i det hele tatt sove trygt. Det er en helt forferdelig utvikling, og Nissan Leaf er det verste eksemplet jeg kan komme på.

Avslutningsvis kan man bare lure på hvorfor Nissan tar flere titusenkroner for deler som koster noen hundrelapper å produsere. Skjermen til 83 000 kroner kan umulig koste mer å produsere enn 250 kroner, så dårlig som den er. Jeg tipper at de vil ta inn på utviklingskostnader, datasystemer, logistikk osv. Og før tenkte selskapene, de internasjonale, i titalls eller hundretalls millioner, nå tenker de i titalls eller hundretalls milliarder. Men alle er ikke like griske som Nissan, langt der i fra.

kaiat

Det er nå ikke bare Nissan som har dyre deler. Du kan vel egentlig ta en hvilken som helst ny bil, stappfull med alskens elektronikk, og nesten umulig å bytte noe selv fordi det må programmeres inn i bilen og dermed må du på merkeverksted... På enkelte fossile familiebiler kan det koste opp mot 30 000 kr for å bytte registereim og det er jo en vedlikeholdskostnad som du må ta.

Leaf er sannsynligvis den elbilen hvor du lettest kan skaffe brukte deler til da den er tidenes mest solgte elbilmodell. Det gjør utvalget av hoggebiler proposjonalt mye større enn andre elbiler som er produsert i lite omfang.

Jeg hadde ikke hatt problemer med å kjøpe brukt Leaf uten garanti. Riktignok helst en 2.gen Visia eller S for å redusere antall leamikk som kan trøble seg.

T.K

Jeg tror du forveksler resultatet av å reparere motoren ved motorhavari ved registerreims-brudd med selve jobben med å bytte reima. Jeg har funnet registerreim til Lamborghini Diablo til 200 kroner, men regner ikke med det koster 29 800 å bytte den. Om du har eksempler på biler hvor det koster 30 000 kroner å bytte registerreim, kom gjerne med dem. Og helst i medium familiebilklasse eller annen famiiebil, ikke Rolls Royce.

Ellers er noe av poenget med å kjøpe nye biler at man skal slippe å løpe til hoggeren for å beholde bilen på veien.

EV-FTW

Beklager, men jeg får mer inntrykk av at du er ute etter å "ta " Leaf, enn noe annet.

En superforsikring koster 4000 i året, med 30 000 i kjørelengde. Det er hva jeg betaler.
Dette er ikke dyrt.

Videre er det så mye færre deler som kan bli ødelagt på Leaf mot fossile biler, så å kjøpe en Leaf til 100 000, vil jeg omtale som temmelig trygt kjøp, så lenge en klarer seg med rekkevidden.

Sannsynligheten for at radioenhet blir ødelagt er enormt liten.
Ellers er det vanlige slitedeler på en 5 år gammel bil, men det er flere av disse på fossile biler.

På ny, all statistikk viser at Leaf er meget driftssikker, men det finnes mandagsbiler.

Din bil, med 1 feil på fire år, vil jeg ikke kalle for en mandagsbil.
Det vil jeg påstå har vært en deiftsikker bil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Speeder

Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 10:48

Som jeg nevnte, tidligere har jeg hatt nye Citroen i tre år før jeg har byttet til ny. De har gått feilfritt.
Så hvis du hadde byttet din Nissan etter samme tid hadde også den vært feilfri? :+1:
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

T.K

Sitat fra: Øystein K på fredag 15. september 2017, klokken 16:40
Beklager, men jeg får mer inntrykk av at du er ute etter å "ta " Leaf, enn noe annet.

En superforsikring koster 4000 i året, med 30 000 i kjørelengde. Det er hva jeg betaler.
Dette er ikke dyrt.

Videre er det så mye færre deler som kan bli ødelagt på Leaf mot fossile biler, så å kjøpe en Leaf til 100 000, vil jeg omtale som temmelig trygt kjøp, så lenge en klarer seg med rekkevidden.

Sannsynligheten for at radioenhet blir ødelagt er enormt liten.
Ellers er det vanlige slitedeler på en 5 år gammel bil, men det er flere av disse på fossile biler.

På ny, all statistikk viser at Leaf er meget driftssikker, men det finnes mandagsbiler.

Din bil, med 1 feil på fire år, vil jeg ikke kalle for en mandagsbil.
Det vil jeg påstå har vært en deiftsikker bil.

Jeg må jo si at jeg synes det er merkelig at dere må jukse med tallene for å forsvare Leafen. En her fortalte at det kostet 30 000 kroner for å bytte registerreim på en bensinbil, en fullstendig feil sum., alt for høy. Og nå kommer du og forteller at du får superforsikring til 4000 kroner. Du må fortelle hele sannheten, ikke 20 % av den.

For å få superforsikring må du ha kasko. Og kasko på 30 000 km i året, om man er ung og ikke har bonus, og attpåtil skal ha superforsikring, det vil koste fryktelig mye, fra rundt 20 000 kroner og oppover.

Jeg er forøvrig helt enig i at om man skal ha brukt Leaf så må man ha superforsikring. Det er det samme med huset ditt, du må ha brannforsikring selv om det høyst sannsynlig ikke vil brenne. Men om det brenner må du ha forsikringen for å ikke gå konkurs. Med Leafen er det større sjanse for at du skal gå på en smell enn med en annen bil, fordi Leafen koster så mye å reparere når det først skjer noe, det kan raskt koste 100 000 kroner. Og derfor vil jeg ikke gi bilen videre til min sønn, fordi jeg stoler ikke på den. Jeg har merket det selv, den begynner å gå i stykker. Så jeg sponser heller en Toyota hybridbil til ham enn Leafen.

Og selvsagt skal jeg "ta" Leafen. Når Nissan skal "ta" meg med å overprise reparasjonen på noe som burde vare mye lenger blir jeg sur.

downlow

Dette blir rett og slett for dumt T.K, når du får roet deg ned så vil du nok se at dette er en >IKKE sak.

Du har tydligvis aldri eid en VAG bil eller hatt noe med Møller å gjøre. Hadde du hatt den opplevelsen, ville du ikke tenkt stort over denne lille kostnaden du har fått på din Leaf.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

EV-FTW

Blir rett og slett for dumt.

Som downlow skriver, dette er en IKKE sak.

å sette alt totalt på spissen blir helt feil.

Hadde Leaf vært en GTI er jeg enig i at prisen på forsikring hadde blitt langt over 20 000 for en 18 åring, men tviler sterkt på at en Leaf blir i den prisklassen.

Videre er det strengt tatt ikke alvorlig mange 18 åringer som velger å kjøpe Leaf som sin første bil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

kaiat

Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 16:00
Jeg tror du forveksler resultatet av å reparere motoren ved motorhavari ved registerreims-brudd med selve jobben med å bytte reima. Jeg har funnet registerreim til Lamborghini Diablo til 200 kroner, men regner ikke med det koster 29 800 å bytte den. Om du har eksempler på biler hvor det koster 30 000 kroner å bytte registerreim, kom gjerne med dem. Og helst i medium familiebilklasse eller annen famiiebil, ikke Rolls Royce.

Enkelte versjoner av Renault Espace - og det er definitivt familiebil. Motoren må ut av bilen etter det jeg forstår, og da renner jo gjerne arbeidstimene unna. Det var også en eller annen Hyundai/Kia-modell med samme problemet (motoren må ut), men her husker jeg ikke nøyaktig hvilken modell.

Trekkoppbil


  • Det finnes drøssevis av Leaf å høggeriene, så det burde være mulg å få billige deler.
  • Man kan kjøpe brukte deler på Finn og her på elbilforumet.
  • Som Kaiat demonstrerer, så kan man finne nye deler på nettet. Spesiellt i USA er det mange deleforhandlere som har websider med oversikt over delenummer og mange tegninger. Har man USA-Leaf kan det være ekstra enkelt, da man kan oppgi vin-nummer når man søker på steder som f.es partsouq.com. Når man har funnet delenumemret kan man søke hos ulike forhandlere, på Ebay, Amazon mm, og man kan ofte finner priser til en brøkdelen av prisen her hjemme.

DBR

Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 16:00
Jeg tror du forveksler resultatet av å reparere motoren ved motorhavari ved registerreims-brudd med selve jobben med å bytte reima. Jeg har funnet registerreim til Lamborghini Diablo til 200 kroner, men regner ikke med det koster 29 800 å bytte den. Om du har eksempler på biler hvor det koster 30 000 kroner å bytte registerreim, kom gjerne med dem. Og helst i medium familiebilklasse eller annen famiiebil, ikke Rolls Royce.

Ellers er noe av poenget med å kjøpe nye biler at man skal slippe å løpe til hoggeren for å beholde bilen på veien.
Begynner å dra på åra, men Audi s4 98-2001. V6 biturbo. Må ut med motor for reim bytte. Koster 60lapper på merkeverksted.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Eplejus

I 2002 hadde en kollega av meg den gangen, sin Audi A6 inne til service og regreimbytte.
Husker han nevnte det kom på nesten 20 tusen for bare det, uten at noen andre deler ble byttet.
20 lapper var en god månedslønn den gangen.

Kan for moro skyld også nevne at Møller kjører ulik timepris på Audi A4 og Audi A6. Selv om jobben ofte er identisk.

Regreimbytte på en Ferrari 355? Kr 80.000,- takk! Og det er ikke engang en spesielt dyr Ferrari.

Nissan Leaf går for å være en meget driftsikker bil med få feil etter oppdatering som kom på slutten av 2013.
Før de var det mye problemer med varmeregisteret og det elektriske håndbrekket, men dette ble som oftest dekket av garantien den gangen.
Etter 2013 har dette visstnok vært nærmest et ikke-eksisterende problem i forhold til hva det var.

Var innom Birger N. Haug for noen år siden for å kjøpe et dusin klips til sideskjørta til en 200SX.
Kr 80,- kr pr klips skulle de ha. For en bitteliten bit av plastikk. Jeg spurte grunnen til denne høye prisen, og hvorfor er det generelt var så høye priser på Nissan deler er til lands. Svaret jeg fikk vil jeg si var ganske ærlig. "Fordi vi kan ta den prisen"...

Jeg har sluttet å kjøpe reservedeler i Norge. Handler kun på nett. Der får man stort sett alt, selv originaldeler, til brøkdelen av hva merkeforhandlerne tar her til lands.

Har hørt om enkelte Nissan Leaf eiere her til lands for har måttet bytte hele styresnekka/tannstaget fordi B.N.H mener at indre styrestag ikke kan fås kjøpt løst. Staget er visstnok identisk som på Nissan Juke og kan kjøpes for et par hundrelapper på nett.

Det behøver ikke å bli dyrt, bare man gidder å gjøre litt egeninnsats og research.

Knut Røe

Ahh Audi 2.5 V6 TDI. Gode tider for verkstedet.
En mekaniker sa at hver gang enn sånn bil kom inn på verksted ble det fest etterpå.
Jeg vet ikke hvor relevant det er å sammenligne en simpel leaf mot eksotiske biler. McLaren slr f.eks, 20k$ hvert 4. År for servicen der de bytter tennplugger. Motoren må ut. For å skifte tennplugger!
Uansett lite relevant for leaf. Ikke at jeg mener Audi er eksotisk, selv om prisen på fiks noen ganger er hinsides. Men Ferrari og McLaren er definitivt eksotisk.

EV-FTW

Hehe, begynner å bli litt spesielle sammenligninger her nå.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA