Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: cra på onsdag 13. september 2017, klokken 09:11
Kina vurderer å avvikle salget av nye bensin- og dieselbiler.
http://www.side3.no/motor/kina-vurderer-tidsfrist-for-elbiler-en-ddsdom-for-forbrennings-motoren/3423371396.html (http://www.side3.no/motor/kina-vurderer-tidsfrist-for-elbiler-en-ddsdom-for-forbrennings-motoren/3423371396.html)
:+1:
Det blir panikk hos tyskerne når dette går opp for de....
Hehe, godt etablerte denne myten om tysk mangel på elbilsatsing. I virkeligheten er de tyske produsentene nå lengst foran av de store.
Ja tyskerne begynner å få et forsprang. Det er vel amerikanske og endel asiatiske som lagger etter selv om det fremdeles er svært tidlig så det kan godt være at de som enda venter litt kommer best økonomisk ut av det.
Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 10:02
Hehe, godt etablerte denne myten om tysk mangel på elbilsatsing. I virkeligheten er de tyske produsentene nå lengst foran av de store.
Du satser på en alternativ virkelighet ;) Ingen av " de store " befinner seg faktisk i Tyskland... Selv i
den lille krystallkula vises bildet av en nær framtid der tilgang til batterier eller ikke avgjør skjebnen til
store foretak.
"De store" du snakker om er store kun innen uselgbare produkter før 10 år har gått, skal jeg tippe vil vi
se en lignende utvikling som da Steve Jobs presenterte iphone dvs. vi kommer til å sitte igjen med 2
dominerende leverandører mens alle de andre forsvinner...
Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 10:02
Hehe, godt etablerte denne myten om tysk mangel på elbilsatsing. I virkeligheten er de tyske produsentene nå lengst foran av de store.
Har en kunde som jobber med biler. De var på bilmesse i Genève for bilbransjen. Den er ikke åpen for publikum generelt og ikke for pressen.
De kunne fortelle at alle de store aktørene var der og mange hundre biler, men ikke en eneste elbil. Ingen.
Vet ikke om satsingen er så stor som vi noen ganger får inntrykk av via norske medier.
Sitat fra: Nasatech på onsdag 13. september 2017, klokken 10:50
De kunne fortelle at alle de store aktørene var der og mange hundre biler, men ikke en eneste elbil. Ingen.
Vet ikke om satsingen er så stor som vi noen ganger får inntrykk av via norske medier.
Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)
Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.
end Dagens Rant.
Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17
Sitat fra: Nasatech på onsdag 13. september 2017, klokken 10:50
De kunne fortelle at alle de store aktørene var der og mange hundre biler, men ikke en eneste elbil. Ingen.
Vet ikke om satsingen er så stor som vi noen ganger får inntrykk av via norske medier.
Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)
Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.
end Dagens Rant.
Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:
Var ikke ment slik. Digger BMW. Har Tesla nå, men har hatt 4 BMWer og dama har i3. Bare sier at det kan være nyhetene i Norge er dreit litt mer mot EL enn resten av verden.
Vet ikke hva slags messe de var på, men fortalte det da jeg var der forrige måned. Det skal også sies at de er veldig mot elbiler (vet ikke hvorfor).
Og digger at andre enn Tesla kommer med elbiler. Er en grunn til at jeg lagde http://elbilstatistikk.no ;)
Messene er tilpasset interessen i samfunnet. De sier ikke nødvendigvis noe om hva strategene i ledelsen tenker. Alle de store tyske merkene har nå kraftig elbilsatsing i emning (BMW i-serien, Audi e-tron ++, Volkswagen ID + allerede flere gode modeller i salg, Mercedes EQ). I et norsk perspektiv fremstår kanskje levering 2019/2020/2021 sent, men for det internasjonale "vendepunktet" kan det treffe særdeles bra.
Tysk bilindustri tilpasser seg utviklingen i det øverste bildet men hvor er Tysk bilindustri om 15 år hvis vi får
utviklingen i det nederste bildet ?
Jeg tror at produksjonskapasitet på batterier kommer til å være en flaskehals i lang tid fremover. Bilprodusenter som ikke klarer å sikre seg nok batterier fra 2020 og utover, kommer ikke til å overleve. Det er her slaget kommer til å stå. Ikke hvor flinke de er til å lage konseptbiler eller produsere lavvolumsmodeller.
Det tar ca to år å få igang en batterifabrikk etter hva jeg forstår. Det er nok tid til å være med hvis ting begynner å ta av med elbil internasjonalt i 2019.
Det er mye store planer om fabrikker, Sverige, Polen, USA (LG ikke Tesla sine), Tyskland og sikkert flere jeg ikke vet om.
Sitat fra: doldis1 på onsdag 13. september 2017, klokken 10:49
Selv i den lille krystallkula vises bildet av en nær framtid der tilgang til batterier eller ikke avgjør skjebnen til
store foretak.
"De store" du snakker om er store kun innen uselgbare produkter før 10 år har gått, skal jeg tippe vil vi
se en lignende utvikling som da Steve Jobs presenterte iphone dvs. vi kommer til å sitte igjen med 2
dominerende leverandører mens alle de andre forsvinner...
:+1:
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17
Sitat fra: Nasatech på onsdag 13. september 2017, klokken 10:50
De kunne fortelle at alle de store aktørene var der og mange hundre biler, men ikke en eneste elbil. Ingen.
Vet ikke om satsingen er så stor som vi noen ganger får inntrykk av via norske medier.
Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)
Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.
end Dagens Rant.
Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:
Liker godt BMW og har hatt mange. Det må være mulig sette et fokus på ting/forhold uten at man får anti kommentarer. For øvrig forholder jeg meg til fakta og det er at Tyskerne lagger og BMW er en av de.
Har særdeles vondt for å tro at når de tyske produsentene nå legger ressurser ned i utvikling av svært gode elbiler, at de da skulle være så evneveike at de ikke greier å se denne helt åpenbare faktoren med batteritilgang. Som nevnt her tar det ikke allverdens tid å få en batterifabrikk i sving, og dette er nok trygt innenfor hva store, multinasjonale selskaper med topp kompetanse greier å håndtere. :+1:
Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 14:22
Har særdeles vondt for å tro at når de tyske produsentene nå legger ressurser ned i utvikling av svært gode elbiler, at de da skulle være så evneveike at de ikke greier å se denne helt åpenbare faktoren med batteritilgang. Som nevnt her tar det ikke allverdens tid å få en batterifabrikk i sving, og dette er nok trygt innenfor hva store, multinasjonale selskaper med topp kompetanse greier å håndtere. :+1:
Enig, men hvor er de ift. infrastruktur (les SC) og faktisk batteri fabrikker? De liker ikke elbiler og trenerer som bare F**n. Er det ikke slik vi har blitt vandt med å se Tyske bilprodusenter? Bildet..
De er nok helt likegyldige til teknologi, men veldig glad i inntjening, og hvis kalkylene viser at inntjeningen ligger i elbiler, så ordnes det meste ganske raskt. Både på batteritilgang og på ladenettverk kan de få gjort enormt mye på to år. Det rulles ut mange gode modeller allerede i 2018/2019. Tipper fordelen Tesla har i dag med sitt eget ladenettverk er utlignet i Europa innen 2020 (både pga dekning, og at når de tyske bygger ut for å hente inn Tesla, så gjør de det med neste generasjons ladehastighet).
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17
Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)
Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.
end Dagens Rant.
Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:
Veldig godt sagt. D´herrers (og dere vet hvem dere er) stadige og ensidige nedrakking på tysk bilindustri fremstår etterhvert som latterlig, og faktisk ganske irriterende. Dere forurenser enhver god diskusjon!
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17
Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:
Hjelper ikke mye det når de holder kortene tett til brystet i de 10 årene uten å få biler ut på markedet :o
://www.tu.no
Her viser Dieter Zetsche (Daimler) sitt sanne ansikt. Det er diesel de tyske produsentene ønsker. De må tvinges, slik Merkel og EU gjør.
Edit: linken var kanskje ikke god, her er et nytt forsøk. https://www.tu.no/artikler/avviser-krav-om-a-lage-elbiler-vil-beholde-diesel-og-onsker-ikke-at-norge-skal-brukes-som-forbilde/407401
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 16:14
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17
Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)
Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.
end Dagens Rant.
Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:
Veldig godt sagt. D´herrers (og dere vet hvem dere er) stadige og ensidige nedrakking på tysk bilindustri fremstår etterhvert som latterlig, og faktisk ganske irriterende. Dere forurenser enhver god diskusjon!
Eller er det noen som er litt vel følsomme! Ta en titt på trådene om Kia Soul så kan en snakke om forurensning.
Noen kritiske synspunkter må en tåle.
Sitat fra: Troald på onsdag 13. september 2017, klokken 19:10
://www.tu.no
Her viser Dieter Zetsche (Daimler) sitt sanne ansikt. Det er diesel de tyske produsentene ønsker. De må tvinges, slik Merkel og EU gjør.
Er det kjøpetvang på diesel i Tyskland?
Aller først: Er på ingen måte ute etter å "rakke ned" på noen eller noe, men litt edruelighet bør man ha lov til å vise her så vi kan forholde oss til fakta.
Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 14:22
Har særdeles vondt for å tro at når de tyske produsentene nå legger ressurser ned i utvikling av svært gode elbiler, ...
Aller først en liten bisetning om at hvor gode disse elbilene blir gjenstår det å se. Joda, i følge forhåndsreklamene fra produsentene så kan det se ut som om det som kommer kunne vært svært gode biler - om de kom i dag, men kanskje litt akterutseilt når de kommer en gang i neste ti-år?
Men greit, for debatten om batteritilgang må vi så gjerne forutsette at selve bilene blir svært gode. Det *burde* de jo bli fra disse produsentene.
Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 14:22
... at de da skulle være så evneveike at de ikke greier å se denne helt åpenbare faktoren med batteritilgang.
For noen få år siden var jeg inne og leste på VW's websider der de skrev om sin offisielle batteristrategi slik den var den gang. For ordens skyld så var dette før dieselgate.
Kort fortalt gikk den da ut på å ikke tegne noen langsiktig kontrakt med leverandører, men til en hver tid kjøpe de billigste batteriene de bare kunne få fatt på fra det åpne markedet. Produsere egne batterier eller involvere seg i forskning for å skaffe frem bedre batterier - dette var batteriprodusentenes oppgave og ikke noe VW den gang hadde noen som helst intensjoner om å blande seg inn i. Elbil-satsningen skulle bestå av lav-volum-serier av enkelte populære modeller frem til leverandørindustrien hadde fått minst ett batterigjennombrudd til, før de kunne vurdere noen større satsning. Aller helst ville de kjøpe ferdige pakker, ikke bare celler de selv måtte besudle sine maskiner med å montere inn i egen designede batteripakker.
Og ja, jeg gjentar: alt dette sto på VW sine websider, dette er ikke noe jeg bare finner på her. Så dette var den offisielle strategien VW fulgte på den tiden.
Dette kalte jeg den gang, og kaller det fortsatt, for evneveikt.
Mye kan ha endret seg hos VW siden den gang - og det håper jeg da også at det har... Men var det i går det kom en tråd her (https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35483.0.html) om hvor mye VW skulle satse på elbilene - og spesielt batteriene - frem til 2030. Men når noen gravde litt dypere så viste det seg ikke å være hvor mye de skulle investere i produksjon og forskning, men hvor mye de regnet med å handle batterier for de neste 10-12 årene.
Altså rett og slett: de holdt frem en giga-stor gulrot for leverandørene for å få dem til å kappes om å sikre seg VW som kunde. I mine øyne virker da dette som om lite har endret seg på disse årene. Stemmer det så anser jeg dette fortsatt som evneveikt. Håper jeg tar feil...
Vi ser alt i dag bilprodusenter som har store problemer med å levere alt solgte biler da de ikke klarer å få fatt på nok batterier. Det sier seg selv at "alle" plutselig skal over på å produsere elbiler uten å bygge opp batterifabrikker selv, så kan det fort bli vanskelig å få fatt i disse batteriene. Spesielt dersom man baserer seg på å kjøpe dem til "spottpris" fra fabrikker med overkapasitet. Noe annet kan kun kalles for evneveikt.
Daimler og BMW sine satsninger/strategier kjenner jeg mindre til, så skal ikke uttale meg om dem.
Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 13. september 2017, klokken 14:22
Som nevnt her tar det ikke allverdens tid å få en batterifabrikk i sving, og dette er nok trygt innenfor hva store, multinasjonale selskaper med topp kompetanse greier å håndtere. :+1:
Kanskje? Men da bør de være igang med prosjekteringen NÅ. Ikke bare henge gulrøtter fremfor leverandørindustrien....
Tror både VAG og andre bilprodusenter verden rundt har stor nok markedskompetanse til å innse i hvilken hastighet og omfang elbil-revolusjonen skjer. Men det finnes store områder rundt i verden (Afrika, Asia, Russland, deler av Europa) som ikke klarer å bygge ut et nett til lading av elbiler på kanskje mange tiår for de største sinkerne. De mangler også økonomi, infrastruktur, og lyst/evne. Hvert år selges det nå rundt regnet 100 mill. biler med forbrenningsmotorer. Mange av disse er (og blir) fremdeles solgt til ovenfor nevnte områder i lang tid.
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 21:21
Tror både VAG og andre bilprodusenter verden rundt har stor nok markedskompetanse til å innse i hvilken hastighet og omfang elbil-revolusjonen skjer.
På meg virker det som om "både VAG og andre bilprodusenter verden rundt" har svært forskjellige oppfattinger om hvor raskt og i hvilket omfang elbil-revolusjonen skjer. Om de alle har tilstrekkelige kompetanse burde de kanskje vært litt mer samstemte? Men på den annen side virker det som om de blir stadig mer samstemte på at de tidligere har bommet kraftig...
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 21:21
Men det finnes store områder rundt i verden (Afrika, Asia, Russland, deler av Europa) som ikke klarer å bygge ut et nett til lading av elbiler på kanskje mange tiår for de største sinkerne. De mangler også økonomi, infrastruktur, og lyst/evne. Hvert år selges det nå rundt regnet 100 mill. biler med forbrenningsmotorer. Mange av disse er (og blir) fremdeles solgt til ovenfor nevnte områder i lang tid.
Ingen benekter at utviklingen ikke skjer helt parallelt i hele verden, og at det i enkelte markeder fortsatt vil kunne selges fossiler lenge etter at det har blitt forbudt her. Men i hvilke markeder selges det flest nye biler?
Et interessant case er fasttelefon vs mobil.
"U-land" ligger langt etter vestlige land på kablet infrastruktur. Dermed er fasttelefon umulig å få for svært mange.
Men mobiltelefon derimot sprer seg raskt. De hopper over et ledd i utviklingen.
Det er ikke unaturlig å anta at det vil bli rimeligere å produsere sin egen strøm i fremtiden. Med det som utgangspunkt - er vi sikre på at strømnettet i u-land trenger å dimensjoneres likt som i land som baserer seg på sentral strømproduksjon?
Det er mange land i Afrika der man ikke har fastnett, men lokal strømproduksjon vha solceller.
Et lite eksempel
http://di2260.rotary.no/files/cms_userfile/2012-2013/Internasjonalt_arbeid_-_Seminar/Solenergi_til_landsby_14_nov_2012.pdf
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. september 2017, klokken 21:31
Det er ikke unaturlig å anta at det vil bli rimeligere å produsere sin egen strøm i fremtiden. Med det som utgangspunkt - er vi sikre på at strømnettet i u-land trenger å dimensjoneres likt som i land som baserer seg på sentral strømproduksjon?
Det er å håpe, men er redd det allikevel vil ta veldig lang tid. Ta f. eks. Nigeria med rundt 170 mill. mennesker. En nigerianer forbruker 136 KWh pr. år. Landet klarer å generere under 6GW i året. Det er vel under 20% av en Gigafactory.
Source: http://www.huffingtonpost.com/timi-soleye/why-nigeria-generates-so-_b_5695091.html
Se forresten på lister over biler de 10 siste årene fra Genève og se hvor mange som er elektriske: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Geneva_Motor_Show
Om noen gidder å regne ut prosenten på elektriske (ikke hybrid eller hydrogen) så tror jeg den er énsifret :(
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 16:14
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 11:17
Hint: IAA-mesen i Frankfurt: pågår NÅ ;)
Seriøst, dere som hele tiden disser ned de tyske produsentene forstår jeg ikke helt hvorfor har det behovet. Sjalusi? Uvitenhet? Blindet av Tesla? Noe er det i alle fall :)
Synes det er synd at flere av dere som ikke har BMW og sikkert aldri har hatt planer om å kjøpe det til stadighet skriver dritt på BMW-forumet og ødelegger seriøse tråder der med slik trolling. For oss andre blir det hele litt latterlig. Vis litt respekt og hold dere heller unna hvis dere er så anti et merke.
end Dagens Rant.
Man bør være positiv til all utvikling av elbiler og fakta er at de tyske står helt i bresjen av elbil-utviklingen nå og de neste 10 årene :+1:
Veldig godt sagt. D´herrers (og dere vet hvem dere er) stadige og ensidige nedrakking på tysk bilindustri fremstår etterhvert som latterlig, og faktisk ganske irriterende. Dere forurenser enhver god diskusjon!
Nedrakking på tysk bilindustri? Ja, den er god.. For oss som forstår hva Tysk bilindustri holder på med
er det ikke bare irriterende og latterlig å følge med på de, men direkte kvalmende !
De trenerer og trenerer, hvert eneste utspill om elbil er et forsøk på å påvirke opinionen og politikerne
i Tyskland og EU systemet.... De kjøper seg tid- hele veien..målet er opplagt å unngå et felles Europeisk
EV-mandat så lenge som overhodet mulig..
Hadde Tysk bilindustri fått bestemme hadde de lagt ned forbud mot elbiler overhodet!!!
De udugelige tyskerne gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):
1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 22:59
De udugelige tyskerne gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):
1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.
Men selger VW kun i Norge? Her er tallene fra Europa:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170911/nu-okar-elbilarna-snabbare-an-suvarna-men-fran-extremt-laga-nivaer/
Elbilstoppen i Europa
Bilmodell Sålda bilar
1. Renault Zoe 16.783
2. Nissan Leaf 10.961
3. BMW i3 10.384
4. Hyundai Ioniq 10.078
5. Tesla Model S 6.801
6. Tesla Model X 5.298
7. Volkswagen e-Golf 3.652
8. Kia Soul EV 2.184
9. Mercedes B 250 e 1.790
10. Volkswagen e-Up 1.382
EDIT: Ser at dette er til og med juni, så sammenligningen er ikke 100%.
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 22:59
De udugelige tyskerne gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):
1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.
OVF regner ikke med import og mange biler blir registrert i andre land først og derfor registrert som bruktimport til Norge selv om de er helt nye. Riktig tall er:
http://elbilstatistikk.no/?sort=3
Har dere forresten sett denne?
https://www.tu.no/artikler/avviser-krav-om-a-lage-elbiler-vil-beholde-diesel-og-onsker-ikke-at-norge-skal-brukes-som-forbilde/407401
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. september 2017, klokken 22:59
De udugelige tyskerne gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):
Vi lever i en verden der 97 % av forskerne mener vi opplever en menneskeskapt global oppvarming. De samme
forskerne mener at resultatet av det blir mer tørke, mer oversvømmelser, mer ekstremvær og ørkenspredning.
Resultatet av det igjen blir opplagt at flere dør som følge av hetebølger, flommer, tropiske stormer men
også at den globale matproduksjonen settes under press...
Og følg med nå - ikke bare under press, men i enkelte regioner kan vi oppleve en regelrett kollaps!
Dette skjer mens vi er midt oppe i en eksplosjonsartet befolkningsvekst.
Nå- mere folk- kombinert med mindre mat, hvordan går det regnestykket opp ? Jeg skal gi deg svaret : massedød , trolig gigantiske flyktningeleire som fungerer som rene dødsleirer, og alt fordi folk i
nøkkelposisjoner nekter å slutte brenne olje....!
Med dette bildet i bakhodet kan du nå vurdere hvor godt Tysk bilindustri gjør det... Bilindustrien har drevet
med "5 år til H-bilen" i 30 år, nå har Tyskerne plukket opp hansken og omdøpt det til "5 år til elbilen"
Ikke rart de ikke vil starte batterifabrikker, de planlegger kun små serier elbiler i mange 10-år framover,kun
akkurat mange nok til å unngå et fellesEuropeisk elbilmandat med krav uttrykt i prosenter elbil...
Hva var det du kalte Tysk bilindustri ? Udugelige ? Ikke mitt ord, jeg ville kalt de umoralske hyklere...
SitatHva var det du kalte Tysk bilindustri ? Udugelige ? Ikke mitt ord, jeg ville kalt de umoralske hyklere...
Da skal jeg straks korrigere:
De tyske umoralske hyklere (iflg doldis1) gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):
1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.
Sitat fra: Nasatech på torsdag 14. september 2017, klokken 07:17
Har dere forresten sett denne?
https://www.tu.no/artikler/avviser-krav-om-a-lage-elbiler-vil-beholde-diesel-og-onsker-ikke-at-norge-skal-brukes-som-forbilde/407401
Hadde ikke sett den, men det overrasker ikke.
Industrien er temmelig reaksjonær og må tvinges fremover.
Sitat fra: Mobileum på torsdag 14. september 2017, klokken 10:14
SitatHva var det du kalte Tysk bilindustri ? Udugelige ? Ikke mitt ord, jeg ville kalt de umoralske hyklere...
Da skal jeg straks korrigere:
De tyske umoralske hyklere (iflg doldis1) gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):
1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.
Joa, takker for korrigeringen, alså VW, som leverer sgs. hele sin elbilproduksjon til lille Norge har på kun
8 mnd. produsert hele 3582 elbiler...? Wow, la meg se, hvor mange fossile har de produsert på den tiden tro?
Aha, jo rundt 7 millioner ! Da utgjør jo elbilandelen deres hele 0.05 % .... ;)
La meg heller korrigere meg selv, det er muligens unfair å sette BMW i samme bås som Daimler & VAG, de har
muligens bedre planer enn de 2 andre
Mtp elbilfordelene vi nyter godt av her i Norge, er det vel kanskje bare bra at det går litt sirup? :)
Vi ønsker vel å beholde fordelene lengst mulig?
Sitat fra: doldis1 på torsdag 14. september 2017, klokken 11:27
Sitat fra: Mobileum på torsdag 14. september 2017, klokken 10:14
SitatHva var det du kalte Tysk bilindustri ? Udugelige ? Ikke mitt ord, jeg ville kalt de umoralske hyklere...
Da skal jeg straks korrigere:
De tyske umoralske hyklere (iflg doldis1) gjør det jo bra i Norge (hittil i 2017. Jan t.o.m. august - OVF):
1. VW e-Golf, 3582.
2. BMW i3, 3436.
3. Nissan Leaf, 2800.
4. Renault Zoe, 1842.
5. Tesla Model X, 1698.
Joa, takker for korrigeringen, alså VW, som leverer sgs. hele sin elbilproduksjon til lille Norge har på kun
8 mnd. produsert hele 3582 elbiler...? Wow, la meg se, hvor mange fossile har de produsert på den tiden tro?
Aha, jo rundt 7 millioner ! Da utgjør jo elbilandelen deres hele 0.05 % .... ;)
La meg heller korrigere meg selv, det er muligens unfair å sette BMW i samme bås som Daimler & VAG, de har
muligens bedre planer enn de 2 andre
Fra januar t.o.m juli solgte de 2195 e-Golf til USA. Kanskje noen i Tyskland også? Og UK?
Mobileum,
Alså ikke 0,05 men 0,09 %....! ;D ;D Ok, ok jeg skjønner jeg tapte denne ;D
Tysk bilindustri kommer nok ikke til å reagere før Tesla og Byd/Baic har produksjon på alle kontinenter,
da følger en periode med kaos, redningspakker og refinansiering som vil dra med seg halvparten av
Tysk økonomi utfor stupet.....
Da går det rett vest for oss også hvis dine dommedagsprofetier slår til (men det er heldigvis veldig tvilsomt):
Tyskland topper listen hvis man ser på Norges Banks konkurransevekter. Ifølge statistikk fra SSB importerte Norge varer for 72,9 milliarder kroner fra Tyskland i 2016.
Fastlandseksporten hit beløp seg til 31,8 milliarder kroner.
Og:
Tesla is looking for German solutions to production problems surrounding its first volume-seller, the upcoming Model 3. To help grow itself from a small-scale manufacturer, the Palo Alto, California-based car company has paid $150 million to own Grohmann Engineering. To those unfamiliar, Grohmann Engineering used to supply Tesla, Volkswagen, BMW and Daimler with production equipment.
Grohmann wasn't the only German supplier slated to feed Tesla's demands -- Automotive News also reports that Tesla relies on products from Bosch, S1nn, Recaro, Peiker and Coroplast. If you look further, you'll find German equipment is used to build Tesla's batteries and body panels. Grohmann is, however, the first to get brought into the Tesla brand.
With German car companies at the top of the luxury-car heap, it makes sense for an American luxury manufacturer like Tesla to source parts and expertise from the same suppliers. The result should be a globally competitive luxury car that can also meet production demands.
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. september 2017, klokken 10:10
Ja tyskerne begynner å få et forsprang. Det er vel amerikanske og endel asiatiske som lagger etter selv om det fremdeles er svært tidlig så det kan godt være at de som enda venter litt kommer best økonomisk ut av det.
Det er ikke tvil om hva Tyske bilprodusenter holder på med. Jeg skal ikke komme inn på dette i detalj nå, men det er en treneringsstrategi som foregår blant disse produsentene. Det er meget hyklersk og jeg må si at de gir faen i den sosiale kontrakten de har med Norge og andre toneangivende land. Hva som bor i disse kriminelle selskapene er da ettertrykkelig bevist i gjennom dieselgate og ellers kommet til uttryk via media det også er linket til ovenfor. Disse selskapene styrer mot et Kodak moment med stormskritt i all sin hykleriske fremtoning. De ser på potensielle bilkjøpere som om disse lever i et vakuum og intet forstår. Slik har de nå holdt på i snart 10 år iftl elbil og som det er nevnt ovenfor de siste 30 åra med H-bil.
Ikke en faens journalist spire har forstått noe som helst av hva som skjer tilsynelatende. Finnes der en eneste journalist som fremdeles har integritet nok til å kle av disse kriminelle selskapene? De fleste synes å være medlem av hele symfoniorkesteret. Rapporterer hjem som om man skulle tro det var produsentene selv som betalt gjildet.
Det tragikomiske opp i dette er at det finnes noen tomsinger som velger å betale MB 20019 kroner for å støtte disse tulle (ev) selskapene. Helt bevisstløst.
Folk begynner å forstå hva som skjer med noen få tusen unntak (ref.ovenfor) og her er et av mange eksempel på det.
"However, as an European, I feel sad to see German automakers busy with weekly press releases delaying the electric car revolution for 2020 and beyond."
Kilde: http://pushevs.com/2017/05/26/details-hyundai-kona-electric/
@JorgenM Kan du være så vennlig å begrunne disse løse påstandene du fremsetter om at a) de er ledende og har et forsprang. Og b) Det er vel amerikanske og endel asiatiske som lagger etter.
Da ser jeg frem til å få mer data på bordet fra deg før jeg konkluderer disse utsagnene dine. Regner med at du har en persepsjonsfaktor som ligger milevis over mediantallet når du kan fremme slike påstander så jeg håper du vil dele disse holistiske tankene som du konkluderer med med meg som kanskje ikke har vært så heldige utrustet fra naturen sin side som du.
Du har hatt 3 Folkevogner, og ingen av dem diesel. Og du har fremdeles en halvtysk Opel. Du sier at de har holdt på "elendigheten" i snart ti år, men dine tyske biler er vel kjøpt godt innenfor denne tidsangivelsen? Når skjedde oppvåkningen?
Måtte være diesel gate det da
Sitat fra: Mobileum på torsdag 14. september 2017, klokken 22:15
Du har hatt 3 Folkevogner, og ingen av dem diesel. Og du har fremdeles en halvtysk Opel. Du sier at de har holdt på "elendigheten" i snart ti år, men dine tyske biler er vel kjøpt godt innenfor denne tidsangivelsen? Når skjedde oppvåkningen?
Jeg snakker ikke om forrige generasjon elbiler jeg snakker om next gen representert ved den helamerikanske AE (Designet i Korea der også brorparten av delene stammer fra inkl. batterien og det siste gjelder vel også for småskala produksjonen fra Tyskland) og Tesla M3 (med sitt giga factory) og den nye next gen Leaf (der den forrige generasjon ble er solgt i 288000 eks. med egen produserte batterier) og den kommende Hyundai Kona som vil ha samme rekkevidde (slik det ser ut) som AE. Ikke små serie produksjon fra Tyskland. Nei jeg snakker ikke om dem.
Men så spør jeg om hva det er jeg ikke har fått med meg og har ikke konkludert hvem som er den ledende (selv om jeg har en anelse) og hvem som er hyklerne utover dieselgate.
Jeg tar ikke noe stilling til hvem som bedriver tonerosesøvn. ;D Men meg er det ikke tør jeg påstå. Oppsummert jeg har innledet og så stilt noe spørsmål. Sannhetsgehalten i min anlyse i forhold til faktum er åpen for hugg. Klart det. Men nå har jeg altså stilt spørsmålene først så får vi ta det derfra...
"As I wrote in a previous article, next year will mark the beginning of the confront between two major automaker groups in the affordable electric car segment. They are the Hyundai-Kia Group and the Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance. "
Det er ikke meg du stiller spørsmålet til? Tror sikkert du har konkludert, og jeg er ikke uening med deg ;)
Så raskt som utviklingen går nå, så er det vanskelig å predikere hva som skjer om bare få år. Både Tesla S og Tesla 3 ble vel "released" 3 til 4 år før man så salgsklar biler.
Antar at mange av de store bilprodusentene, uavhengig av nasjonalitet, vil komme kraftig tilbake, Men de er tunge i sessen, og har ikke evnen til å snu seg like raskt som en fremdeles liten, men innovativt dyktig bilprodusent. Men kanskje de klarer kortere "release-tid".
Sitat"However, as an European, I feel sad to see German automakers busy with weekly press releases delaying the electric car revolution for 2020 and beyond."
Godt og presist formulert ! Alt klovneriet til pressen der de går ut med eksakte priser og spec. på modeller
som kommer 4-5 år fram i tid ...? Ingen produsent gir bort slik informasjon om modeller de tenker produsere..
Eneste grunnen er å blinde opinionen og politikerene fra å kreve et lovfestet elbilmandat !
:+1: :+1:
While the Bavarian brand was one of the pioneers in the industry just a few years ago, with the introduction of the i Division, it hasn't done much since and is starting to lag behind. Fans of electric automobiles and BMW enthusiasts alike both agree that BMW needs to do more to stay afloat. Apparently, BMW CEO Harald Kruger feels the same way, as BMW just recently held an event for its employees, attempting to strike fear into them about the electric future.
Da S ble released var en annen tid. Da var også prisen på batt. meget høy og risikotakingen ift. i dag ikke sammenlignbar. Nei Tysk bilprodusenter godt hjulpet av korttenkte politikere som soer de er sure ....må våkne opp fra fornektelses fasen å stige til verket. Jeg tror det blir vanskelig politisk og med den ledergruppen samlet sett slik de fremstår lite dynamiske nei det blir vanskelig så da gjemmer de seg bak prototyping for tilsynelatende ikke å vise h.lammelse. ;D
SitatAlt klovneriet til pressen der de går ut med eksakte priser og spec. på modeller som kommer 4-5 år fram i tid ...? Ingen produsent gir bort slik informasjon om modeller de tenker produsere..
Noen andre gjør det også. Tesla 3 ble presentert juli 2014 med pris og ganske mye informasjon (riktignok "bare 3 år og 2 måneder" før levering):
Forbes:
For starters, it's cheap—$35,000 is inexpensive for an electric car and for any car made by what I'd consider a luxury brand. To combine both—a green power train with creature comforts often reserved for Porsche or Audi —for less than $40,000 will prove a major breakthrough in both the automotive and technology industries. Most of that savings is due to improved economies of scale enabled by Tesla's planned $5 billion Gigafactory, which will reduce the cost of its battery packs by an estimated 30 percent. In fact, Musk says, by 2020 Tesla will be shipping 500,000 cars a year—more than 10 times the amount it sold last year.
Furthermore, the Model 3 is a manageable size. It sits in the sweet spot between hulking sedan (think Mercedes-Benz S Class) and sport sedan (think BMW 1-Series). It'll come in roughly 20% shorter than the Model S and gain extended range from the weight savings gained—200 miles to a charge is the estimate—while going head-to-head with something like the size of, say, the handsome BMW 3-Series. That suits the American buying demographic perfectly, because while crossover sales are still growing the quickest of any model size, sales of midsize sedans remain a strong and ever-present constant.
OK innspill, og det er noe som enhver kan se. Dette har et lite start-up selskap med begrensede ressurser fått til og poenget blitt ledende stikk i strid med innlegget som var utgangspunktet. Samtidig har Tyske likesinnede stått på stedet hvil godt hjulpet av det korrupte EU og Tyske politikere der den største hykler av dem alle er Merkel som den ene dagen står frem og sier hun er sur for den neste å vise en helt annen side. Den sanne (fortsett som før med ICE) om den Tyske bilind. Det er forstålig, men ikke å føre folket bak lyset ved å simulere sur etter dieselgate.
Det er dette mulighetsområde man ser at Tysk bilindustri har valgt vekk og derved går glipp av europeisk EV ledelse. Tap av arbeidsplasser i større omfang blir resultatet.
Engelsk i sin tid tap av ledelse på jetmotorer er et godt eksempel å trekke frem. og de som kjenner historien vet hvordan det gikk.
"What is the most important electric vehicle matter of 2017 and 2018 for the future of the industry (and humanity)? I think most of you would say the Tesla Model 3 production ramp."
Kilde: https://cleantechnica.com/2017/09/14/spacex-employees-tesla-model-3-delivery-hints-quicker-expected-production/
Det er fullt mulig at begge disse påstandene er riktige:
1) Tyske bilprodusenter trenerer overgangen til elektrisk drivlinje på bakgrunn av økonomisk egeninteresse.
2) Tyske bilprodusenter tar høyde for at myndighetskrav og/eller endring i forbrukeratferd på et tidspunkt gjør at det ikke lengre er i deres egeninteresse i trenere overgangen, og har lagt en plan for timingen av dette for å tjene enda mer cash.
Noe annet ville jo strengt tatt vært rart.
Man kan være sint og oppgitt på grunn av nr. 1, og dermed ønske å tro noe annet enn nr. 2, men det gjør det ikke mindre sant.
Det tror jeg er en god analyse/oppsummering.
Sitat fra: doldis1 på torsdag 14. september 2017, klokken 10:07
Vi lever i en verden der 97 % av forskerne mener vi opplever en menneskeskapt global oppvarming.
Ein bør være forsiktig med å bruke det tallet der på den måten, da det er direkte feil.
Utdrag frå intervju med Stein Bergsmark:
http://www.side3.no/vitenskap/stein-bergsmark---fra-det-yeblikket-jeg-bestemte-meg-visste-jeg-det-kom-til-a-bli-brak/3423304158.html (http://www.side3.no/vitenskap/stein-bergsmark---fra-det-yeblikket-jeg-bestemte-meg-visste-jeg-det-kom-til-a-bli-brak/3423304158.html)
"La meg ta den undersøkelsen der dette tallet kommer fra, som er en nettbasert undersøkelse gjort av anti-klimaskeptikeren John Cook.
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/024024/meta (http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/024024/meta)
Undersøkelsen ble publisert i 2013, og kommer frem til dette 97-prosenttallet ved å gjennomgå konklusjonene til rundt 12000 vitenskapelig publikasjoner. Deretter ignorerte de 66,4% av alle rapportene som verken ga støtte eller avviste menneskeskapte klimaendringer. Ved å ha fjernet alle som ikke tok stilling til spørsmålet, kom en frem til at 97 prosent støttet tesen."
@ janegils,
Ok, du har helt rett, en skal bruke slike tall med forsiktighet. Forsiktighet fordi tallet kan ta fokuset fra budskapet... La oss si det riktige tallet er 60% ? 50 ? 20 ? Det spiller egentlig liten rolle fordi budskapet er
riktig uansett . Den akselrerende endringen av atmosfæren vi bedriver er galskap og er å spille russisk
rulett med jordas evne til å støtte fortsatt menneskelig liv.
Om det er en eller fem patroner i kammeret... er det likefullt galskap...!
@ ludwig_holberg 1+2 mener jeg er helt presist :+1:
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 15. september 2017, klokken 08:53
Det er fullt mulig at begge disse påstandene er riktige:
1) Tyske bilprodusenter trenerer overgangen til elektrisk drivlinje på bakgrunn av økonomisk egeninteresse.
2) Tyske bilprodusenter tar høyde for at myndighetskrav og/eller endring i forbrukeratferd på et tidspunkt gjør at det ikke lengre er i deres egeninteresse i trenere overgangen, og har lagt en plan for timingen av dette for å tjene enda mer cash.
Dette har jeg ikke noe problem med å være enig i. Spørsmålet jeg stiller er ikke om #1 og #2 er korrekt, men om de virkelig *forstår* hva som skal til for #2?
Som sagt skal jeg ikke si noe om BMW og Daimler i denne omgang, deres strategi vet jeg litt for lite om i dag (selv om jeg i det minste ser tegn til at samme "syken" også til dels rammer Daimler og flere andre), men kun ta for meg VAG gruppen.
De kan altså, som jeg forklarte i mitt forrige innlegg, godt ha lagt en plan for scenario #2, eller rettere - de har helt klart lagt denne planen og er nå i ferd med å skulle effektivisere den (ref. link i mitt forrige innlegg som peker på en tråd om hvor mye VAG forventer seg å bruke på å kjøpe inn eksterne batterier de neste 10-13 årene). Men ved å holde på den strategien jeg viste til i forrige innlegg så må de så langt jeg kan se ha oversett ett par "små" detaljer:
1. Produksjonskapasiteten på elbil-batteri-celler/-pakker er i dag alt for lav til å dekke selv den økte etterspørselen vi ser i dag, langt mindre kan forutsette at kommer i nær og overskuelig fremtid.
2. Fabrikanter av disse battericellene ser ut til å være tilbakeholdne med å investere i økt produksjonskapasitet utover hva de får inn av forpliktende langsiktige ordre.
3. Når de har fått ordrene så tar det flere år før man kan forvente at produksjonskapasiteten man har bestilt kan være operativ. Det tok over to år fra Tesla offentliggjorde planer om egen fabrikk til de første cellene ble produsert. Det er fortsatt lenge til de er oppe i den kapasiteten de opprinnelig la planer om. Og mange, meg selv inkludert, er imponert over hvor raskt de klarte å gjennomføre dette, så man kan ikke *forvente* at det vil gå like raskt for en hvilken som helst battericelleprodusent. Snakker man om volumproduksjon bør man altså ha levert inn ordren 3-5 år før planlagt produksjonsstart.
4. I morgendagens elbiler (og strengt talt også dagens) så vil batteriteknologi og batteri-produksjonskapasitet være strategiske nøkkel-teknologier som vil være med på å avgjøre hvem som lykkes eller ikke lykkes med sin elbil-strategi. Sier ikke at de nødvendigvis må produsere dem selv (selv om de nok *bør* vurdere det), men de må skaffe seg kontroll over både produksjonen og teknologien som brukes. Cellene som velges vil være avgjørende både for rekkevidde, levetid, ytelse, sikkerhet etc... Det er også vesentlig for fabrikantene at celleproduksjonen raskt og lett lar seg skalere til å til en hver tid matche produksjonen av biler så de ikke enten blir sittende med ett "berg" av celler de ikke har biler til, eller med ett "berg" av biler de ikke klarer å skaffe batterier til.
Mange gode innlegg her og det siste her fra Amoss er en god analyse vanlig fra den kanten
Sitat fra: doldis1 på fredag 15. september 2017, klokken 10:18
Ok, du har helt rett, en skal bruke slike tall med forsiktighet.
Om det er en eller fem patroner i kammeret...
Og du skal holde deg langt unna våpen ;)
Sitat fra: Ferry på fredag 15. september 2017, klokken 14:59
Sitat fra: doldis1 på fredag 15. september 2017, klokken 10:18
Ok, du har helt rett, en skal bruke slike tall med forsiktighet.
Om det er en eller fem patroner i kammeret...
Og du skal holde deg langt unna våpen ;)
;D Det er nok trolig best.. 5 patroner i "tønna" er kanskje bedre ?
Sitat fra: doldis1 på fredag 15. september 2017, klokken 15:26
Sitat fra: Ferry på fredag 15. september 2017, klokken 14:59
Sitat fra: doldis1 på fredag 15. september 2017, klokken 10:18
Ok, du har helt rett, en skal bruke slike tall med forsiktighet.
Om det er en eller fem patroner i kammeret...
Og du skal holde deg langt unna våpen ;)
;D Det er nok trolig best.. 5 patroner i "tønna" er kanskje bedre ?
Rusisk rulett med pistol og revolver har "litt" forskjellig risiko, men begge kan være fatale .....
A hard deadline: we must stop building new carbon infrastructure by 2018
Stephen Leahy
10th August, 2017
There will be enough fossil fuel-burning stuff - cars, homes, factories, power plants - built by next year to blow through our carbon budget for a 2 degrees Celsius temperature rise. Never mind staying below a safer, saner 1.5 degrees of global warming, warns STEPHEN LEAHY
http://www.theecologist.org/News/news_analysis/2989187/a_hard_deadline_we_must_stop_building_new_carbon_infrastructure_by_2018.html
Nå har jeg tysk elbil, BMW i3. Jeg har også reservert to stk tyske elbiler, Audi etron og Mercedes EQ. Synes ikke tyskerne henger så langt etter, selv om det jo er et stykke bak Tesla med sin Model s. De tyske bygger stort ladenettverk og lager attraktive biler.
Jeg har en bensinbil for salg nå og når den er solgt kjøper jeg nok en Model S nå til å ha i 2 års tid, men ser veldig frem til Audi etron. Mulig jeg bytter i3 inn i Audien slik at vi beholder Tesla og Audi. Så kommer vel Porsche Mission E, som også er tysk. Da blir nok Teslaen erstattet. Har riktignok 2 bensinbiler jeg kosekjører med. Er kjedelig å bare kjøre elbil, selv om det samtidig er veldig morsomt på sin måte. Elbil er fint til bruk i hverdagen, men til kosekjøring mangler det koselig dur i motoren og opplevelsen det gir med bensinmotor.
Så jeg håper begge deler vil overleve fint hånd i hånd.
Der Spiegel:
German Auto Giants Face an Existential Challenge
BMW, Daimler and Volkswagen have been struggling to adapt to the advent of the electric car, held back by conservatism and internal challenges. Now, Tesla is making inroads in Germany -- and the country's automakers face an uncertain future.
http://www.spiegel.de/international/business/tesla-german-auto-giants-face-a-new-electric-rival-a-1167633.html
Med lobb virksomheten som bedrives for ICE vitner om at Tysk bilindustri ledere enda er i fornektelsesfasen. De har drevet å gravd sin egen grav lenge, synd for de kunne ha vært ledende.
Merk spesielt dette:
SitatThe U.S. company smells an opportunity to finally gain a foothold in Germany, a country that has had relatively little affinity for Tesla in the past and is the home market of Daimler, BMW and VW. The company has more than doubled its German sales in the first half of 2017, for a total of 2,000 vehicles. This is an impressive number for Germany, which lags behind other developed nations when it comes to electric cars.
2000 biler på et halvt år i et land som Tyskland viser at de har en lang vei å gå.
:+1: Som det fremgår av artikkelen det er linket til fra Speigel så sies det at man har kun 50 ladere i Munchen. Så, ja lang vei.
http://www.autonewschina.com/en/article.asp?id=16671
SitatChina is considering a proposal to mandate electric buses by 2020 and electric passenger vehicles by 2030, he said.
Sakset ut av enhver sammenheng ;D men uttalelsen kommer fra BYD's ceo. Legg merke til årstallet for
fossilbuss forbud !
Hvis dette blir det endelige vedtaket fra Kinesiske myndigheter vil det utløse et jordskjelv i bilindustrien,
oljebransjen og finansmarkedet !
Sitat fra: doldis1 på fredag 22. september 2017, klokken 11:23
Hvis dette blir det endelige vedtaket fra Kinesiske myndigheter vil det utløse et jordskjelv i bilindustrien,
oljebransjen og finansmarkedet !
Nei. Dette vil medføre ett "jordskjelv" for den kinesiske bussindustrien (om de ikke alt er forberedt), men lite for resten... 2030 er vel ett årstall som alt har dukket opp tidligere i andre sammenhenger. Tror nok de fleste du refererte til her vil trekke ett lettelsens pust om de ser at de får så god tid på seg selv i Kina. Hadde det stått 2025 for personbilene ville de nok følt presset, og hadde det vært snakk om samme årstall for både busser og personbiler (2020) ville vi nok sett dette jordskjelvet du snakker om :)
Interessant tråd, men emm. er det mer oppsiktsvekkende at Kina nå vil kreve 10% elektrisk fra 2019, økt til 12% fra 2020 som andel av nybilsalg.
Kina er verdens absolutt største bilmarked med nærmere 30mill nybiler og nesten dobbelt så stort som det amerikanske markedet. 10% av kinas nybilsalg tilsvarer til sammenligning HELE nybilsalget i Tyskland, så hva tyskerne gjør av eget ønske blir uvesentlig. Selv om kineserne evt. primært skulle selge:kjøpe småbiler for å fylle 10%-kvoten vil det likevel føre til en massiv oppskalering i batteriproduksjon og ditto reduksjon i kost pr kwh. Billigere batterier fører igjen til at det vil bli ulønnsomt med fossildrevne biler vs tilsvarende elbiler også i større klasser - i tillegg til at elbilen er overlegen på ytelse, forbruk, miljø, vedlikehold og kompleksitet i produksjon. I Norge vil det inntreffe "først" som følge av forskjell i engangsavgift selv om vi etter alle solemerker får elbilmoms fra rundt 2020.
Om Tyskerne ikke får ut fingern vil dermed noen andre gjøre det, men det skjønner selvfølgelig tyskerne også (hint; vw har vist elektrisk lineup av "golf", suv og minibuss på i.d.-plttformen som de lover kommer til 2022). Så er spørsmålet om alle tyskerne skjønner det fort nok; svaret på det er nok nei (alle som jobber i et stort selskap vet hva inertia betyr.).
Så er det også spørsmålet om når autonom bildeling/car pooling inntreffer oppi det hele og evt et "peak car" (vesten ja, men globalt?).
For å sitere (et litt slitt sitat fra) Bill Gates;
We always overestimate the change that will occur in the next two years and underestimate the change that will occur in the next ten. Don't let yourself be lulled into inaction.
Kilder:
-http://e24.no/utenriks/bil/kina-10-prosent-av-nye-biler-maa-vaere-elektriske-eller-gaa-paa-biodrivstoff-fra-2019/24151390
-http://focus2move.com/world-car-market/
Elektrisk eller gå på biodrivstoff.. Jeg er litt bekymret for om mange velger biodrivstoff-veien, da vil man vel få så godt som tilsvarende lokale utslipp?
Biodrivstoff gir vel bare fordeler i globalt regnskap.
Lokale utslipp tror jeg blir minst det samme som før. Faktisk hevder noen at biodrivstoff gir høyere forbruk og vil ikke det da gi mer forurensning lokalt?
Sitat fra: Ulle på søndag 01. oktober 2017, klokken 15:07
... vil det likevel føre til en massiv oppskalering i batteriproduksjon og ditto reduksjon i kost pr kwh. Billigere batterier fører igjen til at det vil bli ulønnsomt med fossildrevne biler vs tilsvarende elbiler også i større klasser
For såvidt sant. Men med dette store presset på å dekke behovet i Kina, vil da disse nye billigere battericellene være tilgjengelig for eksport? Jeg vil tro at det nok tar noe tid fra de blir så billige i Kina til dette er noe vi kan få glede av utenfor Kina. En annen ting er at med en slik vekst i etterspørselen, vil batteriprisene synke selv om produksjons kosten går ned pr. celle? Hadde jeg sittet med en ettertraktet vare som det er manko på i markedet, så spørs det om jeg hadde satt ned prisen selv om jeg hadde fått redusert kostnadene...
Det ser ut til at debattantene i denne tråden sidestiller elbiler og ICE-biler mht egenskaper og bruk.
Elbiler har store ulemper mht kjøreruter ( lademuligheter ) og tidsressursbruk ( lading ) - en bilreise på noen hundre kilometer kan vare 50% lenger eller mer med en elbil under ugunstige forhold.
Dessuten overser man at elbiler i Norge kun selges ut fra økonomiske incitamenter og foretrekkes av byfolk som egentlig kunne benytte offentlige transportmidler hvis de hadde vært halvparten så miljøbevisste som de hevder de er.
Den egentlige grunnen til at Norge kan være et foregangsland når det gjelder elbil er et foreldet avgiftssystem på bil som muliggjør avgiftsreduksjoner ( les subsidiering ) på bekostning av dem som betaler det som det virkelig koster å anskaffe bil i Norge.
Det er lenge til 2030.
Sitat fra: cyber på mandag 02. oktober 2017, klokken 09:25
Det ser ut til at debattantene i denne tråden sidestiller elbiler og ICE-biler mht egenskaper og bruk.
Elbiler har store ulemper mht kjøreruter ( lademuligheter ) og tidsressursbruk ( lading ) - en bilreise på noen hundre kilometer kan vare 50% lenger eller mer med en elbil under ugunstige forhold.
Dessuten overser man at elbiler i Norge kun selges ut fra økonomiske incitamenter og foretrekkes av byfolk som egentlig kunne benytte offentlige transportmidler hvis de hadde vært halvparten så miljøbevisste som de hevder de er.
Den egentlige grunnen til at Norge kan være et foregangsland når det gjelder elbil er et foreldet avgiftssystem på bil som muliggjør avgiftsreduksjoner ( les subsidiering ) på bekostning av dem som betaler det som det virkelig koster å anskaffe bil i Norge.
Det er lenge til 2030.
Neida, sidestiller ikke elbil med fossilbil, fra mitt ståsted ligner fossilbilen mer og mer på en utdatert
døende dinosaur...
Økonomien er folks eneste grunn til å kjøpe elbil ? Delvis sant og holder i tillegg i massevis, elbilen er
mye billigere i drift, har mindre servicebehov men den er også en bedre bil. Selv uten incitamentene vil
livsløpsøkonomien for elbil være bedre enn for fossile .
2030 ? Ja hva skal en si ? Det ser ut som om folk etterhvert har fått med seg at personbildieselen er døende.
Det jeg tror vil overraske mange er at bensinmotoren ganske raskt tar samme veien.
Jeg tror 2030 er skivebom, 2021 er nok mer i riktig leie, skal vi si 95 % elbilsalg innen nov. 2021 ? ;)
Sitat fra: doldis1 på mandag 02. oktober 2017, klokken 10:16
Neida, sidestiller ikke elbil med fossilbil, fra mitt ståsted ligner fossilbilen mer og mer på en utdatert
døende dinosaur...
Å prioritere et problemfritt økonomibasert bilhold er å akseptere et totalt fravær av bilglede -
å bruke beina er enda billigere enn å kjøre elbil.
Tenk hva du kan spare.. :-)
( 2030 er lenge til i europeisk sammenheng - i Norge vil bilparken være 95 % elektrisk / hybrid om få år hvis subsidiene vedvarer - og takk for det :-)
Elbilene har ikke vært fullverdige erstatninger til fossilbiler, men de blir det til større og større grad. Man trenger i området 300-400 km realistisk rekkevidde, 100+ kW lading og ett større utvalg av forskjellige biler. Men vi nærmer oss denne virkeligheten for hvert år som går.
Sitat fra: Amoss på mandag 02. oktober 2017, klokken 00:31
Sitat fra: Ulle på søndag 01. oktober 2017, klokken 15:07
... vil det likevel føre til en massiv oppskalering i batteriproduksjon og ditto reduksjon i kost pr kwh. Billigere batterier fører igjen til at det vil bli ulønnsomt med fossildrevne biler vs tilsvarende elbiler også i større klasser
For såvidt sant. Men med dette store presset på å dekke behovet i Kina, vil da disse nye billigere battericellene være tilgjengelig for eksport? Jeg vil tro at det nok tar noe tid fra de blir så billige i Kina til dette er noe vi kan få glede av utenfor Kina. En annen ting er at med en slik vekst i etterspørselen, vil batteriprisene synke selv om produksjons kosten går ned pr. celle? Hadde jeg sittet med en ettertraktet vare som det er manko på i markedet, så spørs det om jeg hadde satt ned prisen selv om jeg hadde fått redusert kostnadene...
Godt spørsmål; såvidt jeg har skjønt ble innføring av 10%-kravet satt til 2019 og ikke 2018 av hensyn til produsentene. Såfremt man relativt enkelt kan oppskalere batteriproduksjon og logistikk burde dette ikke bli et problem. Det er vel ikke egentlig noen knapphet på innsatsfaktorene så det handler mest om å få opp produksjonsapparatet og det tror jeg vil skje raskt nok når etterspørslen nå kommer.
Tesla er på ballen med sin gigafactory, svenskene er på ballen, tyskerne er på ballen osv - mens Norge muligens sover i timen mht til å kunne utnytte billig og ren kraft til ny industri, om da ikke logistikk likevel ville gjort det ulønnsomt (svenskene har egen bilproduksjon).
http://e24.no/energi/svensk-tesla-topp-planlegger-europas-stoerste-batteri-fabrikk/23943494
https://www.tu.no/artikler/daimler-bygger-nok-en-batterifabrikk/397003
http://e24.no/bil/volkswagen/tysk-avis-volkswagen-vil-knuse-teslas-gigafabrikk/23696959
Sitat fra: Ulle på onsdag 04. oktober 2017, klokken 00:11
Godt spørsmål; såvidt jeg har skjønt ble innføring av 10%-kravet satt til 2019 og ikke 2018 av hensyn til produsentene.
... noe som altså underbygger det jeg pekte på: Frem til og med 2019 kan man ikke forvente at de kinesiske batteriprodusentene vil ha ledig kapasitet til eksport dersom de skal klare de lokale kravene.
Etter 2019, hva skjer da? Ligger det da i kortene noen videre økning av denne "minste andelen" i årene fremover? 20%? 25%? Uansett ligger det i alle fall i kortene at ett år så blir "minste andelen" 100%. Om det blir i 2030 eller før eller senere er så vidt jeg har fått med meg ikke klart riktig enda?
Så det kan også være problemer med å finne ledig produksjonskapasitet også etter 2019 for eksport.
Sitat fra: Ulle på onsdag 04. oktober 2017, klokken 00:11
... tyskerne er på ballen ...
https://www.tu.no/artikler/daimler-bygger-nok-en-batterifabrikk/397003
http://e24.no/bil/volkswagen/tysk-avis-volkswagen-vil-knuse-teslas-gigafabrikk/23696959
Når det gjelder tyskerne så er disse batterifabrikkene så langt jeg har kunnet se kun batteripakke-fabrikker, ikke for battericeller. På tross av det som står på e24.no så er det ikke mange dagene siden VW gikk ut og snakker om hvor mange milliarder de forventet å bruke på å kjøpe batterer fra eksterne leverandører frem til 2030. Om de forventer å kjøpe dem fra europeiske eller asiatiske produsenter - eller om de overhode bryr seg så lenge de får de billigste batteriene - er ett åpent spørsmål.
Artikkelen fra E24 er gammel og i tillegg et skikkelig makkverk. Ståa er som før. VAG snakker seg inn i evigheten
mens Tesla tar over. Det er merkelig stille fra Toyota, kan det være de jobber med elbil isteden for å bruke
tiden på å sende pressemeldinger ? ;)
Minsteandelen elbiler på nyreg i Kina økes til 12% allerede fra 2020 og skal sikkert videre oppover.
Det kan sikkert tenkes at oppreguleringen av elbilandelen i Kina er så rask at den vil avsette all økning i batteriproduksjon; men jeg vil heller tro at effekten blir at dette er og blir en katalysator for økt og effektivisert storskala batteriproduksjon. Per nå har det ikke vært et stort nok marked for storskala batteriproduksjon og derfor har tilgjengeligheten vært relativt lav og prisene ditto høye (selv om pris/kwh har falt jevnt og trutt) og det vil etter alle solemerker endre seg. Det blir neppe noe firesale på batterier i 2019 eller 2020 av den grunn, men jeg tror heller ikke at manglende tilgang på batterier vil være et problem særlig lenge. Time will show
Sitat fra: Ulle på onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:29
Det kan sikkert tenkes at oppreguleringen av elbilandelen i Kina er så rask at den vil avsette all økning i batteriproduksjon; men jeg vil heller tro at effekten blir at dette er og blir en katalysator for økt og effektivisert storskala batteriproduksjon.
Det er så klart lov å håpe på dette, men vil ikke ta dette for gitt.
Sitat fra: Ulle på onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:29
... men jeg tror heller ikke at manglende tilgang på batterier vil være et problem særlig lenge. Time will show
Det er sant, og det bygges jo også ut batterifabrikker utenfor Kina. Jeg bare advarte mot å regne med at den økte produksjonen i Kina på kort sikt ville hjelpe til med å redusere prisene på batterier også utenfor dette markedet. Men parallelt med dette skjer det også en (relativt) stor satsning på elbiler - og el-lagring på batterier - også utenfor Kina, så prisene vil antagelig fortsatt reduseres også her, forutsatt at ikke også disse markedene oppdager at de står overfor en situasjon der den økende tilgangen på batterier knapt - eller overhode ikke i det hele tatt - klarer å holde tritt med etterspørselen.
På lengre sikt er jeg overbevist om at dette vil finne sin balanse og spådommene vil slå til. Men det kan fort ta ett ti-år til i uheldigste fall.
Sitatmen jeg tror heller ikke at manglende tilgang på batterier vil være et problem særlig lenge. Time will show
Enig med det siste , time will show . For alle andre som tror det er nok batterier framover kan jo
aksjekursene på lithiumprodusentene være morsom lesing ...
Sjekk utviklingen den seneste mnd. på Albemarble- ALB , Orocobre -OROCF, Galaxy resources-GALXF,
Sociedad-SQM og nykommerne Altura (ALTAF)og Pilbaro (PILBF).
Sjekk samtidig hvilke avtaler om framtidig levering som er signert det siste året..
Eller jeg kan jo gi dere faciten her: alt som produseres av Lithium i lang tid framover er allerede solgt,
stort sett til Kineserne, Tesla og Toyota !
Sitat fra: doldis1 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 10:49
Sitatmen jeg tror heller ikke at manglende tilgang på batterier vil være et problem særlig lenge. Time will show
Enig med det siste , time will show . For alle andre som tror det er nok batterier framover kan jo
aksjekursene på lithiumprodusentene være morsom lesing ...
Sjekk utviklingen den seneste mnd. på Albemarble- ALB , Orocobre -OROCF, Galaxy resources-GALXF,
Sociedad-SQM og nykommerne Altura (ALTAF)og Pilbaro (PILBF).
Sjekk samtidig hvilke avtaler om framtidig levering som er signert det siste året..
Eller jeg kan jo gi dere faciten her: alt som produseres av Lithium i lang tid framover er allerede solgt,
stort sett til Kineserne, Tesla og Toyota !
Når du først er i så god gang, så kan du jo også sjekke asfalt-leverandørene da....
https://www.nextbigfuture.com/2017/10/rice-university-adds-a-bit-of-asphalt-to-speed-lithium-metal-battery-charging-by-20-times.html (https://www.nextbigfuture.com/2017/10/rice-university-adds-a-bit-of-asphalt-to-speed-lithium-metal-battery-charging-by-20-times.html)
;)
;D batteriutviklingen har nok ikke nådd endestasjonen helt ennå nei ...
Sitat fra: doldis1 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 10:49
Sitatmen jeg tror heller ikke at manglende tilgang på batterier vil være et problem særlig lenge. Time will show
Sjekk utviklingen den seneste mnd. på Albemarble- ALB ,
Eller jeg kan jo gi dere faciten her: alt som produseres av Lithium i lang tid framover er allerede solgt, stort sett til Kineserne, Tesla og Toyota !
Men hvorfor holder Albemarble på å sette opp en ny fabrikk i Langelsheim i Tyskland? Tyskland er iflg. Doldis et totalt uinteressant marked.
Sitat fra: Mobileum på torsdag 05. oktober 2017, klokken 16:43
Men hvorfor holder Albemarble på å sette opp en ny fabrikk i Langelsheim i Tyskland? Tyskland er iflg. Doldis et totalt uinteressant marked.
La meg gjette: Disse har, i likhet med meg, sett at de tyske produsentene er alt for treige i avtrekkeren og at de ikke har innsett behovet for å investere i batteriproduksjon. De ser derfor dette som en fremtidig forretningsmulighet. Kort vei fra produsent til kunde er aldri noen ulempe.
Og dette er vel også akkurat disse bilfabrikantene hele tiden har håpet på - at "noen andre" skal ta på seg kostnadene og risikoen ved produksjon av battericellene. Om Albemarble (og/eller andre) satser stort nok og kjapt nok kanskje strategien deres til og med bærer frukter? Noen ganger kan det være lov å ha flaks :p
Albemarble er et gruveselskap som leverer råstoffer som f.eks.lithium . De har aldri produsert en eneste
lithiumcelle og har heller ingen planer om å gjøre det, så for den del er de ikke mye til hjelp for Tyskerne...
Nærmeste battericellefabrikk er så vidt jeg vet en liten LG chem fabrikk i polen. ( Lite forbehold om en
liten cellefabrikk i østerrike)
Tysk bilindustri har satt seg i en vanskelig situasjon med å være sent ute og for VAG,s del tror jeg løpet
allerede er kjørt ..
Det er du som kaller dem lithiumprodusenter, men du har vel endret mening:
SitatFor alle andre som tror det er nok batterier framover kan jo
aksjekursene på lithiumprodusentene være morsom lesing ...
Sjekk utviklingen den seneste mnd. på Albemarble- ALB
Tror også de fleste har fått med seg din mening om VAG som du har repetert til det kjedsommelige.
SitatDet er du som kaller dem lithiumprodusenter, men du har vel endret mening:
Neida, mener fremdeles de er lithiumprodusenter.
SitatTror også de fleste har fått med seg din mening om VAG som du har repetert til det kjedsommelige.
Skal utdype litt. Vag's problem som jeg ser det er at de har en dysfuktionell styringsmodell i en tid
som krever den største industriomlegging siden Henry Ford's tid.
Dysfunktionell av flere grunner men mest fordi hverken eierne eller aksjonærene har sammenfallende
interresser. Som et eks. består VAG's styre av 20 personer der 10 er fra fagforeningene!
Disse gutta stemmer imot enhver nødvendig robotisering av produksjonen som opplagt gjør deres kamerater
arbeidsledige.
På eiersiden har VAG både offentlige eiere som delstaten Niedersachsen, private eiere som Porsche og også
arabiske og selvsagt de uunngåelige fondene ...
VAG har en regel som sier at ingen aksjonær, uansett hvor mye han eier, får mer enn 20 % av stemmene
i styret, alså ingen sterk eier som kan stake ut veien..
Resultatet av dette er en organisasjon som er ute av stand til å endre retning fordi en av eierne eller
de 10 kameratene i styret alltid blokkerer nødvendige endringer !
Å omstille et foretak av VAG's størrelse til elbilproduksjon krever enorme ressurser og som jeg ser
det er deres eneste sjanse å selge ut det meste for å bruke pengene på å omstille de Tyske fabrikkene.
Det kommer nok ikke til å skje siden, som jeg sa noen vil blokkere enhver endring av driften.
Derfor kommer VAG til å fortsette sin vei mot stupet..
Som jeg skrev tidligere har gruveselskapene allerede skrevet avtaler om avsetning av framtidig utvinning
av lithium, batteriprodusentene har gjort det samme... Toget har gått det og skal VAG overleve dette
kreves et mirakel av himmelsk format .. ;)
Sitat fra: doldis1 på fredag 06. oktober 2017, klokken 10:31
Toget har gått det og skal VAG overleve dette kreves et mirakel av himmelsk format .. ;)
Alle tyske tog går i rute, og ankomsttiden er like presis. Da skulle det ikke være vanskelig (spesielt med dine kunnskaper) å komme fram til et tidspunkt for VAGs endelige undergang. Greit å vite for de som planlegger fremtidig kjøp av Norges mest kjøpte bilmerke.
Sitat fra: doldis1 på fredag 06. oktober 2017, klokken 10:31
Som jeg skrev tidligere har gruveselskapene allerede skrevet avtaler om avsetning av framtidig utvinning
av lithium, batteriprodusentene har gjort det samme... Toget har gått det og skal VAG overleve dette
kreves et mirakel av himmelsk format .. ;)
Har du noen kilder som dokumenterer påstandene dine om avsetning av fremtidig batteriproduksjon (ikke råvaresiden) er bundet opp og hvem kundene er?
@ Mobileum
SitatGreit å vite for de som planlegger fremtidig kjøp av Norges mest kjøpte bilmerke.
Skriver du "fremtidig kjøp" og "Norges mest solgte bilmerke" i samme setning blir det lett misforståelser
siden VAG opplagt ikke blir Norges mest solgte bilmerke i framtiden ...
@ ulle
SitatHar du noen kilder som dokumenterer påstandene dine om avsetning av fremtidig batteriproduksjon (ikke råvaresiden) er bundet opp og hvem kundene er?
Vet ikke om dette er seriøst ment , men altså alle bilprodusenter verden over har sendt ut pressemeldinger
om oppstart av elbilproduksjon, noen så tidlig som neste år så spør du om jeg kan dokumentere at de har
bindene avtaler med batteriprodusentene ?
La meg svare slik : røyken ligger tjukkere enn aldri før, hvis noen er spesiellt interressert må de gjerne
google etter flammer, jeg gidder ikke gjøre det..
Sitat fra: doldis1 på fredag 06. oktober 2017, klokken 15:57
@ ulle
SitatHar du noen kilder som dokumenterer påstandene dine om avsetning av fremtidig batteriproduksjon (ikke råvaresiden) er bundet opp og hvem kundene er?
Vet ikke om dette er seriøst ment , men altså alle bilprodusenter verden over har sendt ut pressemeldinger
om oppstart av elbilproduksjon, noen så tidlig som neste år så spør du om jeg kan dokumentere at de har
bindene avtaler med batteriprodusentene ?
La meg svare slik : røyken ligger tjukkere enn aldri før, hvis noen er spesiellt interressert må de gjerne
google etter flammer, jeg gidder ikke gjøre det..
Selvfølgelig var det seriøst ment.
Argumentrekken din er at VAG har sovet i timen og at de ikke vil få tak i batterier fordi all produksjon allerede er bundet opp. En interessant påstand, men når du bygger dette på at alle bilprodusenter verden over har sendt ut pressemeldinger om at de skal starte elbilproduksjon, noen allerede neste år, blir det i beste fall et sirkelargument. VAG er som kjent allerede en elbilprodusent (norges nest største leverandør etter nissan med 26000 solgte biler) og har i likhet med flere andre annonsert ytterligere elbilproduksjon med oppstart fra 2018 (audi etron i 2018, deretter i.d. serien til vw og så skoda fra rundt 20/21). Mener du da at VAG, i motsetning til de andre produsentene som har annonsert elbiler fra 2018, ikke har gjort noe for å sikre seg nødvendige batterileveranser?
Kan tenkes det er klokt å få verifisert at røyken du ser faktisk skyldes skogbrann og ikke bare dårlig trekk i peisen din.
Sitat fra: Ulle på fredag 06. oktober 2017, klokken 20:59
Kan tenkes det er klokt å få verifisert at røyken du ser faktisk skyldes skogbrann og ikke bare dårlig trekk i peisen din.
Det er vel det som er problemet med delvis anonyme forum - ein må prøva å finna ut kva motiv folk har. Begrepet "Doldis" er i så måte interessant.
SitatKan tenkes det er klokt å få verifisert at røyken du ser faktisk skyldes skogbrann og ikke bare dårlig trekk i peisen din.
:+1:
Poeng for den ;D
Bortsett fra det får alle mene hva de vil for meg. Jeg skriver om det jeg ser og når det gjelder VAG ser jeg et
gigantisk skip som har fungert godt på åpent hav.
Når de nå kommer inn i farlig farvann er ikke skipet styringsdyktig nok og de kommer til først å grunnstøte
for så å gå til bunns..
SitatDet er vel det som er problemet med delvis anonyme forum - ein må prøva å finna ut kva motiv folk har. Begrepet "Doldis" er i så måte interessant.
@ Øystein16
16 ? Har 16 noe med alder å gjøre og forklarer hvorfor du ikke evner å gå for ballen ?
Sitat fra: Ulle på fredag 06. oktober 2017, klokken 20:59
Argumentrekken din er at VAG har sovet i timen og at de ikke vil få tak i batterier fordi all produksjon allerede er bundet opp. En interessant påstand, men når du bygger dette på at alle bilprodusenter verden over har sendt ut pressemeldinger om at de skal starte elbilproduksjon, noen allerede neste år, blir det i beste fall et sirkelargument.
Nå skal jeg på ingen måte være like kategorisk som Doldis her, men kan til en viss grad støtte ham i argumentene her.
Vi ser alt i dag at produsenter har problemer med å levere tilstrekkelig med elbiler til markedet. Det har blitt hevdet - uten at jeg kan verifisere dette - at noen av problemene er at produsentene ønsker flere batterier enn de alt hadde kontraktfestet med batteriprodusentene å få levert, noe som ikke har vært mulig. Nettopp fordi alt produsentene har av kapasitet i dag har vært bundet opp i langsiktige kontrakter.
Hvor langsiktige disse kontraktene er, og om hvorvidt fremtidig produksjonsøkning også er bundet opp i kontrakter vet jeg rett og slett ikke. Men signaler tilsier at batteriprodusentene generelt sett er forsiktige med å øke produksjonskapasiteten utover hva de alt har i signerte langsiktige kontrakter. Dette bla. basert på at de brant seg en del på å investere i produksjonskapasitet på elbilbatterier tidlig på 2000-tallet da man *trodde* elbilene skulle komme, noe de ikke gjorde i den omgang.
Når det gjelder VAG spesifikt så har de - som jeg har nevnt tidligere - for noen år siden hatt ute på sine websider en offisiell politikk om *ikke* å inngå langsiktige kontrakter, men kjøpe de billigste batteriene de kan få i fra produsenter med overkapasitet. Som nevnt over ønsker ikke batteriprodusentene å investere i overkapasitet.
Hvorvidt VAG rent faktisk følger denne politikken eller ei vet nok kun de selv. Som nevnt er det også noe tid siden jeg leste dette der (har ikke verifisert om det står der fortsatt eller ei), og mye kan ha endret seg siden den gang.
Men de ga nylig ut en pressemelding (les egen sak om dette under "elbiler i media") der de skrøt av hvor mye de ville "investere" i elbil-produksjon frem til 2030. Når man leste dette litt nøyere så viste det seg at det aller meste av denne "investeringen" var penger de forventet å bruke på å kjøpe eksterne batterier. Jeg leser denne pressemeldingen som en "åte" lagt ut for å friste batteriprodusentene til å underby hverandre for å sikre seg VAG som kunde, og derved en bekreftelse på at de faktisk følger politikken referert til over. Fortsatt...
Vil noen produsent bite på dette åtet? Hvem vet... Vi vet at LG gikk inn på en langsiktig kontrakt med GM ang. batteriene til Bolt/Ampera-e med en svært gunstig pris pr. celle. Men da galdt kontrakten betydelig mer enn bare batteriene. Vet vet også at Panasonic har gitt Tesla svært gunstige priser, men dette var da for volumer som på den tiden (og for såvidt fortsatt) var helt uten sidestykke, og en igangsetter for hele dagens trend med overgang til elbiler - og derfor forretningsmuligheter for elbil-batterier. Panasonic har også gått ut og sagt at for dem er Tesla blitt mye mer enn bare en kunde. VAG viser så langt liten interesse for å bli noe mer enn bare en kunde.
Så ja, kan verifisere masse røyk, og røyken kommer i fra utsiden. Men skal ikke påstå at det er full skogbrann, kan fortsatt være at alle naboene brenner bråte samtidig med at de lar dieselbilene gå på tomgang i kulda ;)