Et kraftig spark bak til produsentene!

Startet av cra, onsdag 13. september 2017, klokken 09:11

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Elbilene har ikke vært fullverdige erstatninger til fossilbiler, men de blir det til større og større grad. Man trenger i området 300-400 km realistisk rekkevidde, 100+ kW lading og ett større utvalg av forskjellige biler. Men vi nærmer oss denne virkeligheten for hvert år som går.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ulle

Sitat fra: Amoss på mandag 02. oktober 2017, klokken 00:31
Sitat fra: Ulle på søndag 01. oktober 2017, klokken 15:07
... vil det likevel føre til en massiv oppskalering i batteriproduksjon og ditto reduksjon i kost pr kwh. Billigere batterier fører igjen til at det vil bli ulønnsomt med fossildrevne biler vs tilsvarende elbiler også i større klasser

For såvidt sant. Men med dette store presset på å dekke behovet i Kina, vil da disse nye billigere battericellene være tilgjengelig for eksport? Jeg vil tro at det nok tar noe tid fra de blir så billige i Kina til dette er noe vi kan få glede av utenfor Kina. En annen ting er at med en slik vekst i etterspørselen, vil batteriprisene synke selv om produksjons kosten går ned pr. celle? Hadde jeg sittet med en ettertraktet vare som det er manko på i markedet, så spørs det om jeg hadde satt ned prisen selv om jeg hadde fått redusert kostnadene...

Godt spørsmål; såvidt jeg har skjønt ble innføring av 10%-kravet satt til 2019 og ikke 2018 av hensyn til produsentene. Såfremt man relativt enkelt kan oppskalere batteriproduksjon og logistikk burde dette ikke bli et problem. Det er vel ikke egentlig noen knapphet på innsatsfaktorene så det handler mest om å få opp produksjonsapparatet og det tror jeg vil skje raskt nok når etterspørslen nå kommer.

Tesla er på ballen med sin gigafactory, svenskene er på ballen, tyskerne er på ballen osv - mens Norge muligens sover i timen mht til å kunne utnytte billig og ren kraft til ny industri, om da ikke logistikk likevel ville gjort det ulønnsomt (svenskene har egen bilproduksjon).

http://e24.no/energi/svensk-tesla-topp-planlegger-europas-stoerste-batteri-fabrikk/23943494
https://www.tu.no/artikler/daimler-bygger-nok-en-batterifabrikk/397003
http://e24.no/bil/volkswagen/tysk-avis-volkswagen-vil-knuse-teslas-gigafabrikk/23696959

2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Amoss

Sitat fra: Ulle på onsdag 04. oktober 2017, klokken 00:11
Godt spørsmål; såvidt jeg har skjønt ble innføring av 10%-kravet satt til 2019 og ikke 2018 av hensyn til produsentene.

... noe som altså underbygger det jeg pekte på: Frem til og med 2019 kan man ikke forvente at de kinesiske batteriprodusentene vil ha ledig kapasitet til eksport dersom de skal klare de lokale kravene.

Etter 2019, hva skjer da? Ligger det da i kortene noen videre økning av denne "minste andelen" i årene fremover?  20%? 25%?  Uansett ligger det i alle fall i kortene at ett år så blir "minste andelen" 100%. Om det blir i 2030 eller før eller senere er så vidt jeg har fått med meg ikke klart riktig enda?

Så det kan også være problemer med å finne ledig produksjonskapasitet også etter 2019 for eksport.

Sitat fra: Ulle på onsdag 04. oktober 2017, klokken 00:11
... tyskerne er på ballen ...

https://www.tu.no/artikler/daimler-bygger-nok-en-batterifabrikk/397003
http://e24.no/bil/volkswagen/tysk-avis-volkswagen-vil-knuse-teslas-gigafabrikk/23696959

Når det gjelder tyskerne så er disse batterifabrikkene så langt jeg har kunnet se kun batteripakke-fabrikker, ikke for battericeller. På tross av det som står på e24.no så er det ikke mange dagene siden VW gikk ut og snakker om hvor mange milliarder de forventet å bruke på å kjøpe batterer fra eksterne leverandører frem til 2030. Om de forventer å kjøpe dem fra europeiske eller asiatiske produsenter - eller om de overhode bryr seg så lenge de får de billigste batteriene - er ett åpent spørsmål.
Model S 85D

doldis1

Artikkelen fra E24 er gammel og i tillegg et skikkelig makkverk. Ståa er som før. VAG snakker seg inn i evigheten
mens Tesla tar over. Det er merkelig stille fra Toyota, kan det være de jobber med elbil isteden for å bruke
tiden på å sende pressemeldinger ? ;)

Ulle

Minsteandelen elbiler på nyreg i Kina økes til 12% allerede fra 2020 og skal sikkert videre oppover.

Det kan sikkert tenkes at oppreguleringen av elbilandelen i Kina er så rask at den vil avsette all økning i batteriproduksjon; men jeg vil heller tro at effekten blir at dette er og blir en katalysator for økt og effektivisert storskala batteriproduksjon. Per nå har det ikke vært et stort nok marked for storskala batteriproduksjon og derfor har tilgjengeligheten vært relativt lav og prisene ditto høye (selv om pris/kwh har falt jevnt og trutt) og det vil etter alle solemerker endre seg. Det blir neppe noe firesale på batterier i 2019 eller 2020 av den grunn, men jeg tror heller ikke at manglende tilgang på batterier vil være et problem særlig lenge. Time will show
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Amoss

Sitat fra: Ulle på onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:29
Det kan sikkert tenkes at oppreguleringen av elbilandelen i Kina er så rask at den vil avsette all økning i batteriproduksjon; men jeg vil heller tro at effekten blir at dette er og blir en katalysator for økt og effektivisert storskala batteriproduksjon.

Det er så klart lov å håpe på dette, men vil ikke ta dette for gitt.

Sitat fra: Ulle på onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:29
... men jeg tror heller ikke at manglende tilgang på batterier vil være et problem særlig lenge. Time will show

Det er sant, og det bygges jo også ut batterifabrikker utenfor Kina. Jeg bare advarte mot å regne med at den økte produksjonen i Kina på kort sikt ville hjelpe til med å redusere prisene på batterier også utenfor dette markedet. Men parallelt med dette skjer det også en (relativt) stor satsning på elbiler - og el-lagring på batterier - også utenfor Kina, så prisene vil antagelig fortsatt reduseres også her, forutsatt at ikke også disse markedene oppdager at de står overfor en situasjon der den økende tilgangen på batterier knapt - eller overhode ikke i det hele tatt - klarer å holde tritt med etterspørselen.

lengre sikt er jeg overbevist om at dette vil finne sin balanse og spådommene vil slå til. Men det kan fort ta ett ti-år til i uheldigste fall.
Model S 85D

doldis1

Sitatmen jeg tror heller ikke at manglende tilgang på batterier vil være et problem særlig lenge. Time will show

Enig med det siste , time will show . For alle andre som tror det er nok batterier framover kan jo
aksjekursene på lithiumprodusentene være morsom lesing ...
Sjekk utviklingen den seneste mnd. på Albemarble- ALB , Orocobre -OROCF, Galaxy resources-GALXF,
Sociedad-SQM og nykommerne Altura (ALTAF)og Pilbaro (PILBF).
Sjekk samtidig hvilke avtaler om framtidig levering som er signert det siste året..
Eller jeg kan jo gi dere faciten her: alt som produseres av Lithium i lang tid framover er allerede solgt,
stort sett til Kineserne, Tesla og Toyota !

Amoss

Sitat fra: doldis1 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 10:49

Sitatmen jeg tror heller ikke at manglende tilgang på batterier vil være et problem særlig lenge. Time will show

Enig med det siste , time will show . For alle andre som tror det er nok batterier framover kan jo
Sjekk utviklingen den seneste mnd. på Albemarble- ALB , Orocobre -OROCF, Galaxy resources-GALXF,
Sociedad-SQM og nykommerne Altura (ALTAF)og Pilbaro (PILBF).
Sjekk samtidig hvilke avtaler om framtidig levering som er signert det siste året..
Eller jeg kan jo gi dere faciten her: alt som produseres av Lithium i lang tid framover er allerede solgt,
stort sett til Kineserne, Tesla og Toyota !

Når du først er i så god gang, så kan du jo også sjekke asfalt-leverandørene da....
https://www.nextbigfuture.com/2017/10/rice-university-adds-a-bit-of-asphalt-to-speed-lithium-metal-battery-charging-by-20-times.html
;)
Model S 85D

doldis1

;D batteriutviklingen har nok ikke nådd endestasjonen helt ennå nei ...

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 10:49

Sjekk utviklingen den seneste mnd. på Albemarble- ALB ,
Eller jeg kan jo gi dere faciten her: alt som produseres av Lithium i lang tid framover er allerede solgt, stort sett til Kineserne, Tesla og Toyota !

Men hvorfor holder Albemarble på å sette opp en ny fabrikk i Langelsheim i Tyskland? Tyskland er iflg. Doldis et totalt uinteressant marked.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Amoss

Sitat fra: Mobileum på torsdag 05. oktober 2017, klokken 16:43
Men hvorfor holder Albemarble på å sette opp en ny fabrikk i Langelsheim i Tyskland? Tyskland er iflg. Doldis et totalt uinteressant marked.

La meg gjette:  Disse har, i likhet med meg, sett at de tyske produsentene er alt for treige i avtrekkeren og at de ikke har innsett behovet for å investere i batteriproduksjon. De ser derfor dette som en fremtidig forretningsmulighet. Kort vei fra produsent til kunde er aldri noen ulempe.

Og dette er vel også akkurat disse bilfabrikantene hele tiden har håpet på - at "noen andre" skal ta på seg kostnadene og risikoen ved produksjon av battericellene. Om Albemarble (og/eller andre) satser stort nok og kjapt nok kanskje strategien deres til og med bærer frukter? Noen ganger kan det være lov å ha flaks :p
Model S 85D

doldis1

Albemarble er et gruveselskap som leverer råstoffer som f.eks.lithium . De har aldri produsert en eneste
lithiumcelle og har heller ingen planer om å gjøre det, så for den del er de ikke mye til hjelp for Tyskerne...
Nærmeste battericellefabrikk er så vidt jeg vet en liten LG chem fabrikk i polen. ( Lite forbehold om en
liten cellefabrikk i østerrike)
Tysk bilindustri har satt seg i en vanskelig situasjon med å være sent ute og for VAG,s del tror jeg løpet
allerede er kjørt ..

Mobileum

Det er du som kaller dem lithiumprodusenter, men du har vel endret mening:

SitatFor alle andre som tror det er nok batterier framover kan jo
Sjekk utviklingen den seneste mnd. på Albemarble- ALB

Tror også de fleste har fått med seg din mening om VAG som du har repetert til det kjedsommelige.

doldis1

SitatDet er du som kaller dem lithiumprodusenter, men du har vel endret mening:

Neida, mener fremdeles de er lithiumprodusenter.

SitatTror også de fleste har fått med seg din mening om VAG som du har repetert til det kjedsommelige.

Skal utdype litt. Vag's problem som jeg ser det er at de har en dysfuktionell styringsmodell i en tid
som krever den største industriomlegging siden Henry Ford's tid.
Dysfunktionell av flere grunner men mest fordi hverken eierne eller aksjonærene har sammenfallende
interresser. Som et eks. består VAG's styre av 20 personer der 10 er fra fagforeningene!
Disse gutta stemmer imot enhver nødvendig robotisering av produksjonen som opplagt gjør deres kamerater
arbeidsledige.
På eiersiden har VAG både offentlige eiere som delstaten Niedersachsen, private eiere som Porsche og også
arabiske og selvsagt de uunngåelige fondene ...

VAG har en regel som sier at ingen aksjonær, uansett hvor mye han eier, får mer enn 20 % av stemmene
i styret, alså ingen sterk eier som kan stake ut veien..
Resultatet av dette er en organisasjon som er ute av stand til å endre retning fordi en av eierne eller
de 10 kameratene i styret alltid blokkerer nødvendige endringer !

Å omstille et foretak av VAG's størrelse til elbilproduksjon krever enorme ressurser og som jeg ser
det er deres eneste sjanse å selge ut det meste for å bruke pengene på å omstille de Tyske fabrikkene.
Det kommer nok ikke til å skje siden, som jeg sa noen vil blokkere enhver endring av driften.
Derfor kommer VAG til å fortsette sin vei mot stupet..

Som jeg skrev tidligere har gruveselskapene allerede skrevet avtaler om avsetning av framtidig utvinning
av lithium, batteriprodusentene har gjort det samme... Toget har gått det og skal VAG overleve dette
kreves et mirakel av himmelsk format .. ;)

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på fredag 06. oktober 2017, klokken 10:31
Toget har gått det og skal VAG overleve dette kreves et mirakel av himmelsk format .. ;)

Alle tyske tog går i rute, og ankomsttiden er like presis. Da skulle det ikke være vanskelig (spesielt med dine kunnskaper) å komme fram til et tidspunkt for VAGs endelige undergang. Greit å vite for de som planlegger fremtidig kjøp av Norges mest kjøpte bilmerke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA