Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: pwb på søndag 12. april 2015, klokken 08:43
"På grunn av Tesla´s myke lakk, har vidunderet kun blitt håndvasket siden den var ny."?
Du må nok tilbake til forrige årtusen for å finne biler med hardere lakk.
Miljøkravene har gjort lakk svakere, og mitt inntrykk er at alle klager på dårlig lakk uansett hvor den kommer fra.
Flyten i lakken er også dårligere i dag, resultatet blir "appelsinlakk" som det også er på Tesla.
Lakken på Tesla er nok akkurat den samme som på Toyota, Volvo, MB osv da det ikke er så mange lakkprodusenter i verden.
Se på nyere VW biler hvor lakken skaller av. Har en slik selv, min bil nr 2. Umulig å få merkeforhandleren til innrømme at lakken har for dårlig kvalitet. Siden Tesla er en ny produsent, lakk kan ha varierende holdbaret kombinert med aluminiumskarroseri har jeg sett nøye på Teslaer. Mulig det skyldes at de fleste Teslaeiere er nøye med vedlikehold av bilen sin, kontra en Toyota-eier, og derav også tenker litt mer over hvordan lakken skal vedlikeholdes. Kan ikke huske å ha sett Teslaer hvor lakken har sett ille ut, men så er vel de fleste ikke mer enn 1 år heller da.
Lakken kan være noe dårligere på Teslas biler, da California har en del strengere miljøkrav enn steder som Tyskland.
Men det er nok ikke enorm forskjell. Hvis man vil ha veldig god lakk bør man nok kjøpe kinesisk.
Ikke-metallic er så klart også mykere enn metallic. Så bilen som ble reklamert for kan også ha hatt solid hvit eller svart.
Jeg har en med hvit solid lakk. Har holdt seg veldig bra. Kun håndvask og selv voksing/ boning. Alle Teslaer har jo klarlakk på.
Så min neste bil er også bestilt med hvit solid lakk. Skal ha den inn for en liten skade i spoileren fremme og siden det er stander hvit var det enklere å repperere skaden bare lokalt.
Har de gjort noe med lakktykkelsen? Tidligere var den på 75 my der andre fabriker opererer med 150 my. Ser at NAF mener normal tykkelse er 100-120 my.
Mange biler har myk lakk. Japselakk er typisk myk, Leafen har veldig myk lakk
Tyskere har ofte hard lakk. Audi bruker inimellom keramisk hard lakk.
Det er ingen fasit på det, men Tesla har svært myk lakk ja.
Lakken er mye dårligere på Tesla enn hvilken som helst annen bensinbil fordi bensinbiler kan kjøre mye lengre og da må lakken tåle mer.
Kan være enig i at enkelte innlegg kan virke provoserende, men ufine svar som heller mot skadefryd og personangrep som de siste inleggene, finner jeg mer provoserende. Jeg vil anbefale at en teller til ti ett par ganger før en nedlater seg til slike svar.
... og det er et faktum at lakken på Model S er svært myk. Om det dermed betyr at den er 'dårlig' er jeg ikke umiddelbart enig i. Det blir jo lett å fjerne små skader i den ved å polere dem bort, men også tilsvarende enkelt å påføre slike skader.
Har ikke hatt problem med lakken . Har betalt for profesjonell lakkbehandling og den holder seg ripefri og blank .
Lakken på min Pearl White er i hvert fall bedre en på min kones standard hvite Golf. Er nøye med vedlikehild på begge og de kjører stort sett på de samme veiene. Jeg lakker steinsprutskader hver vår på Golfen, men har ikke en eneste prikk på Teslaen etter 14 mnd. Ikke det største bakgrunns materialet, men veldig fornøyd så langt og skuffet over golf lakken. Ingen annen lakkbehandling enn vanlig voksing.
Sitat fra: Tor med Leifen på søndag 12. april 2015, klokken 13:50
Lakken er mye dårligere på Tesla enn hvilken som helst annen bensinbil fordi bensinbiler kan kjøre mye lengre og da må lakken tåle mer.
ha ha ha. morroklumpen.
Det var jo snakk om verdita på Tesla vs BMW, hvis lakken er dårligere på en Tesla så vil jo det kunne dra verditapet på en Tesla til nye høyder i forhold til en bil med skikkelig lakk? Hva er galt med å spørre om lakken også er dårlig? Hadde det vært mer legitimt ovenfor menigheten hvis en som har en Tesla hadde spurt om lakken er dårlig? Tenk når lakken på Tesla begynner å flakke av, hva var lakkgarantien igjen på en Tesla?
Blir nesten som BMW dette, trenger ikke 5 års garanti fordi det ikke skjer noe med de bilene, ha ha
Tenk at verdens beste bil ikke har lakkgaranti, wow. Burde ikke verdens beste bil ha både verdens beste lakk og verdens beste lakkgaranti?
Sitat fra: pwb på søndag 12. april 2015, klokken 14:57
Det var jo snakk om verdita på Tesla vs BMW, hvis lakken er dårligere på en Tesla så vil jo det kunne dra verditapet på en Tesla til nye høyder i forhold til en bil med skikkelig lakk? Hva er galt med å spørre om lakken også er dårlig? Hadde det vært mer legitimt ovenfor menigheten hvis en som har en Tesla hadde spurt om lakken er dårlig? Tenk når lakken på Tesla begynner å flakke av, hva var lakkgarantien igjen på en Tesla?
Hadde trådtittel vært "Er lakken dårlig?" så hadde det vært en bra start på et relevant spørsmål. Når du da klistrer på "også" bak der så ødelegger du jo for all seriøsitet når vi fra før kjenner bakgrunnen din her på forumet, som man reder ligger man. ;)
On "topic": veldig imponert over lakken så langt (17 måneder med Multi Color Red)! Noen små vaskeriper som blir lette å rette opp i og svært lite steinsprut med tanke på de "grusbygene" jeg har møtt en del av i vinter.
Nå skal det sies at bilen vel er blitt over snittet skånsomt vasket og vedlikeholdt så langt. :)
Sitat fra: OleJA på søndag 12. april 2015, klokken 14:01
Kan være enig i at enkelte innlegg kan virke provoserende, men ufine svar som heller mot skadefryd og personangrep som de siste inleggene, finner jeg mer provoserende. Jeg vil anbefale at en teller til ti ett par ganger før en nedlater seg til slike svar.
... og det er et faktum at lakken på Model S er svært myk. Om det dermed betyr at den er 'dårlig' er jeg ikke umiddelbart enig i. Det blir jo lett å fjerne små skader i den ved å polere dem bort, men også tilsvarende enkelt å påføre slike skader.
Enig.
Den myke lakken på tesla gjør det lett å polere vekk defekter, men det er større kjanse for å avslutte med hologrammer. Det synes på klargjøringen, for mange Tesla blir levert med hologrammer...
Diverse PDF topic innlegg slettet.
Litt provoserende tittel fra trådstarter, men interessant tema. Da fortsetter vi å diskutere sak, ikke person.
Lars
Forum admin
Det eneste jeg kan sette finger på vedrørende lakken og garanti er at tesla ikke har rustskyddsgaranti slik som andre biler .... Audi gir jo rustskyddsgaranti på sine biler også de med aluminium karosseri. . Hvorfor ikke Tesla ?
http://www.autobytel.com/audi/a8/2015/warranty/
Sitat fra: Sven-E på søndag 12. april 2015, klokken 19:16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. april 2015, klokken 09:48
Ikke-metallic er så klart også mykere enn metallic. Så bilen som ble reklamert for kan også ha hatt solid hvit eller svart.
Rød har heller ikke klarlakk.
Rød er også den lakken som er mykest, og som lettest får riper.
Så du mener at Tesla har Single-Stage lakk, slik toyota hadde på de gamle røde Hiacene? De blir rosa etter noen år i solen, og må poleres/rubbes opp for å få tilbake fargen og glansen jevnlig.
Jeg er ganske sikker på at Tesla har klarlakk på alle sine biler, med mindre du kan si med sikkerhet at det er Single-Stage lakk på rød Tesla. Det er normalt sett gamle biler og noen arbeidsbiler som bruker.
Syntes hard lakk er tungt å jobbe med når man polerer. I alle fall BMW sin.
Sitat fra: Sven-E på søndag 12. april 2015, klokken 19:16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. april 2015, klokken 09:48
Ikke-metallic er så klart også mykere enn metallic. Så bilen som ble reklamert for kan også ha hatt solid hvit eller svart.
Rød har heller ikke klarlakk.
Rød er også den lakken som er mykest, og som lettest får riper.
Hvor i all verden har du det fra?? ???
Det høres veeeldig merkelig ut at det ikke skulle være klarlakk på noen farger..
Vår røde bil har sort tak og det blir helt klart lettere vaskeriper på taket enn resten av bilen.
Rød og hvit pearl er nok en tre-lags lakk, og så godt som alle andre er med klarlakk i dag. Selv Leaf sin billigste sorte har klarlakk.
Når jeg gikk lagt på Opti-Coat på min Sunset red så målte detaileren også lakktykkelsen og mener den lå fra 120-160 micron. Det var ca 40 mer enn hans egen BMW X1. Med Opti-Coat har jeg vært veldig fornøyd med lakken og hvordan den har holdt seg. Dog burde neste elbilinsentiv være at bilene ikke blir skitne, DET hadde vært kjekt :)
Cobos
Sitat fra: Cobos på søndag 12. april 2015, klokken 22:33
Når jeg gikk lagt på Opti-Coat på min Sunset red så målte detaileren også lakktykkelsen og mener den lå fra 120-160 micron. Det var ca 40 mer enn hans egen BMW X1. Med Opti-Coat har jeg vært veldig fornøyd med lakken og hvordan den har holdt seg. Dog burde neste elbilinsentiv være at bilene ikke blir skitne, DET hadde vært kjekt :)
Cobos
Tesla burde tilby nanopaint :
(http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/04/24/video-undefined-1D51C99300000578-853_636x358.jpg)
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2612328/Death-car-wash-Nissan-develops-worlds-SELF-CLEANING-car.html
Jeg mater "trollet" litt.
Har sett noe over tid som jeg stusser over. Ikke sett dette på tidligere biler, men lurer på om det er vannet som lager disse merkene. Det strøs ikke akkurat mye vinterstid, men det regner stort sett hele tiden(derfor er bilen nå skitten)
Lakk Perlemor hvit, rundet 36tkm.
Snodige greier og må utbedres, da den ene siden er det gjennom all lakk.
Sitat fra: Øggen på søndag 12. april 2015, klokken 22:39
Jeg mater "trollet" litt.
Har sett noe over tid som jeg stusser over. Ikke sett dette på tidligere biler, men lurer på om det er vannet som lager disse merkene. Det strøs ikke akkurat mye vinterstid, men det regner stort sett hele tiden(derfor er bilen nå skitten)
Lakk Perlemor hvit, rundet 36tkm.
Snodige greier og må utbedres, da den ene siden er det gjennom all lakk.
Er dette ved bakhjulene ?
Jepp, foran vises ingenting. Men der er det jo Alu, og det hefter vel lakken bedre på.
Sitat fra: Øggen på søndag 12. april 2015, klokken 22:41
Jepp
Blyfot? :-) må ikke burne så mye på grusveier :-)
Blyfot........La gå, men grusveier har denne bilen ikke sett!!
Akkurat samme på min forrige bil. En insignia. Det ble lakkert en gang på garanti der.
Hjalp ikke lenge. Bakfangeren på teslaen er lakkert en gang fordi den ble påkjørt. Begynner å se samme tendensen der allerede. Tror det eneste som hjelper er litt god folie akkurat på den plassen. (Evt en stripe understellsbehandling akkurat der spruten treffer.)
Skvettlapper er ett must. Originale, om Tesla har.
Skvettlapper var in på 70-tallet :o
Øggen:
Dette er i praksis sandblåsing... Uten noen beskyttelse så har du en konstant strøm av sandkorn, partikler osv som følger hjulene og blir skutt mot karrosseriet. Eneste løsning er skvettlapper siden Tesla ikke har tenkt på dette fra starten av. Mange produsenter legger et tykt lag med "bodyskydd" på disse områdene så det holder lenger, men med hvit bil og normal lakk som Tesla har brukt her så vil du slite igjennom uansett.
Du kan stoppe det med folie også, men den vil nok fort bli grå av sandblåsingen den også.
Hvis man skal ha skvettlapper store nok til å gjøre nytte, er det noen som har tenkt på hva det gjør med aerodynamikk og rekkevidde?
Det er nok en grunn til at skvettlapper hører til i tidligere tider.
De fleste biler får man skvettlapper til. Se skvettlappene på Nissan Leaf f.eks. Små diskrè saker, som beskytter akkurat nok til at man slipper sandblåsing av lakken. Og selvfølgelig snakker vi ikke om gummilapper.
Grunne til at det ikke er på de fleste biler i dag er fordi de koster penger. Som alt annet. Eks. gummimatter...
Slik ser moderne skvettlapper ut, er det så gale da?: http://s9.photobucket.com/user/kristinfr/media/2013/IMG_2300.jpg.html
Sitat fra: BMW850 på mandag 13. april 2015, klokken 16:33
Skvettlapper var in på 70-tallet :o
Skvettlapper var påbudt på (første halvdel av) 70 tallet :o
Hvor ble det egentlig av skvettlappene?
http://www.tv2.no/a/3775698
Jeg har fått sandblåst sidene rett bak bakdør, og litt av bakdør. Har bare hatt en tur på en vei i Telemark i vinter som var strødd med sand ca 40km. Måtte senke hastighet til 50km/t, allikevel har jeg fått ødelagt lakken på sidene.
Er det noen andre som har fått dette?. Dette er jo en design feil som ble "utryddet som 40 år siden".
Er det noen som har fått utbedret dette på garantien?
Sikkert dumt spørsmål, men hvordan hjelper det med skvettlapper bak dekket, når skaden skjer foran dekket?
Skaden skjer vel i all hovedsak bak dekket. Elers må det være at grus sitter så godt at det deter av når dekket har rotert 3/4. Men har ikke sett noe skader av denne typen på min bil.
Bilen er smalest på midten, dette er med på å gi bilen sine sportslige linjer. Problemet er vel at man "ser" fremhjulet fra bakskjermen/bakdøren hvor karroseriet kommer ut igjen. Ergo dritt som blir kastet ut fra ytterste 2-3cm fra fremhjulet går på utsiden av egen skjerm og treffer egen bil bak.
Det er gjerne skvettlapper fremme også på en del. Microskopiske, men allikevel.
Må vel være mulig å legge på noe gjennomsiktig beskyttelsefolie bak der steinspruten er mest aggressiv. Er det kun området mellom dør og bakdekk som blir "sandblåst", eller får bakdøren også gjennomgå?
Hvis det kun er i mellom, tror jeg det er relativt enkel jobb og kan bli ganske usynlig (kuttet blir ganske kort lengre opp). :)
hele nederst på bilen på sidene. Verst på bakdør og mellom bakdør og hjulbue
Heisan, mottar min s85d i løpet av mai og er interessert i hva en kan gjøre for å minimere denne slitasjen. Nøyaktig hvilken områder er det som er utsatt for slitasje? Kan noen laste opp et bilde fra siden hvor de har markert områdene?
Mvh
Martin
Det som jeg har farget rødt der er utsatt. I tillegg er jo også panser og fronten utsatt som på alle andre biler.
Sitat fra: Sven-E på søndag 12. april 2015, klokken 19:16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. april 2015, klokken 09:48
Ikke-metallic er så klart også mykere enn metallic. Så bilen som ble reklamert for kan også ha hatt solid hvit eller svart.
Rød har heller ikke klarlakk.
Jo - det har den
Rød er også den lakken som er mykest, og som lettest får riper.
Hvordan er det gått med dere som har fått bilene lakkforseglet da? Samme slitasjen?
Tenker de som har ceramic pro/opticoat/modesta etc.
?
Solid white er tilbake i konfiguratoren ..