Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Jana på onsdag 08. oktober 2014, klokken 09:38
Er Tesla-momentet over?
Jeg venter på min Tesla nr. 2 som ble ferdig produsert i går. Ny bil på statistikken i november altså. Når man ser på OVF sine tall for 2014 til sept 2014 ser tallene slik ut:
Q3 = 401 biler
Q2 = 1.080 biler
Q1 = 2.056 biler
I excel-arket på Elbilforum.no er det lagt inn ca 25 biler siden jeg bestilte 30/6.
Er nyhetens interesse nå over og de fleste som var potensielle kunder har nå fått sine biler? I sept ble det registrert 104 Teslaer, dvs 0,9 % av markedet.
Ka dokk tru?
Sitat fra: Jana på onsdag 08. oktober 2014, klokken 09:38
Ka dokk tru?
Model S er et nisjeprodukt, selv uten avgifter, og vokser ikke inn i himmelen.
Jeg tror imidlertid markedet langt fra er mettet for denne bilen, så lenge Tesla fortsetter å oppgradere og holde produktet moderne og aktuelt.
Tror november blir mega måned for tesla og at di har "sparet" på leveransene for å få gode tall for november. En slags media-taktikk som di bevisst har benyttet seg av tidligere.
*skrevet på iphone. Med di skrivefeilene det kan medføre.
Markedet e nok helt klart mer mettet. Mange venter og på X og foretrekker den, ikke nødvendigvis pga at det er en litt større SUV, men pga 4x4 og hengerfeste. Sistnevnte er faktisk grunnen til at flere jeg vet om droppet TMS.
Det er nok delvis pga metning, men lave september leveranser er nok også pga nedstenging av fabrikken i august. Denne varte vistnok en uke lengre enn planlagt, og rammet nok 'end of quarter' leveransene til Norge for Q3.
Vi ser vel bare resultatet av at backloggen er i ferd med å forsvinne. Nå ser vi den reelle bestillingsfarten og ikke summen av bestilte biler over langre tid.
Tja, salg/utlevering av TMS vil gå i rykk og napp etterhvert som flere oppdager bilens egenskaper. Samtidig vil jeg forvente at det er litt stille før TMX stormen.
Jeg drømte faktisk om dette i natt. Tesla måtte gjøre tiltak. Og dermed var Tesla-bobilen et faktum. Et to-etasjers beist av en elbil basert på Model X!
Men metningspunktet er nok nådd for Model S. I det minste slik den er priset. Jeg kjenner flere som er og var fristet til å kjøpe, men som ville vente til man hadde gjort seg opp norske erfaringer med den. Et par av de har nå gitt opp Model S og heller kjøpt seg andre biler. Frykter ligger nok også for folk hva som vil skje når Model X rulles ut og Finn.no muligens oversvømmes av brukte S. Samt usikkerheten rundt Model III og hvordan den vil kannibalisere S-markedet.
På Finn ligger det nå over 60 Model S til salgs, og jeg ser at det stadig er folk som setter ned prisen på sine annonser. Dog er det nok en del av de som er optimister (blant annet en som vil selge en S60 til 650000 kroner).
Man skal jo ikke bare ta for god fisk det en bilprodusent sier, men Storbritannia har visst bra salg av TMS:
http://www.hegnar.no/motor/artikkel520521.ece (http://www.hegnar.no/motor/artikkel520521.ece)
Kanskje Tesla etter hvert må bruke mer enn 0,- på reklame? Det kommer stadig nye Teslaer i nabolaget her, og ingen har forsvunnet foreløpig. Og ventetiden er vel fortsatt 4-6 måneder, noe som også er uheldig for enkelte kjøpere. Diverse hetskampanjer i media virker nok også negativt på salget, men det er klart at tall som mars 2014 (40 levert hver dag, tilsvarende 14-15.000 Model S på årsbasis) kanskje var litt høyt for en bil i denne prisklassen :)
Tesla prioriterer vel også levering til andre verdensdeler akkurat nå, slik at ventetidene i Norge kan risikere å stige.
Det er lengre leveringstid nå, det er kanskje et godt tegn?
Bestilte min Tesla modell S nr 2 30. juli, og det er jo morsomt hvis den kommer med mer utstyr enn det jeg bestilte (fartskontroll, filkontroll).
Jeg tror vi bare har sett begynnelsen på elbiler i hvert fall, det blir mange flere teslaer og el-Golfer fremover.
Sitat fra: snurrehue på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:27
På Finn ligger det nå over 60 Model S til salgs, og jeg ser at det stadig er folk som setter ned prisen på sine annonser. Dog er det nok en del av de som er optimister (blant annet en som vil selge en S60 til 650000 kroner).
60 stk. av nesten 6000 levert er svært få, Golf av siste årsmodell finnes det ca. 4x så mange til salgs av i forhold til leverte biler. Og det er Norges mest populære bil...
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. oktober 2014, klokken 12:09
60 stk. av nesten 6000 levert er svært få, Golf av siste årsmodell finnes det ca. 4x så mange til salgs av i forhold til leverte biler. Og det er Norges mest populære bil...
Morsom sammenlikning! Tyder jo på at folk gjevnt over blir veldig glad i teslaen sin. Kan jo også forklare hvorfor bruktprisene holder seg så bra. At det er rett og slett fordi tilbudssiden er veldig begrenset i forhold til totalvolumet
Sitat fra: Boppus på onsdag 08. oktober 2014, klokken 09:50
Model S er et nisjeprodukt, selv uten avgifter, og vokser ikke inn i himmelen.
Hvorfor nisjeprodukt? Vi har jo sett at Tesla for mange fint erstatter biler ala passat og mondeo som det selges hopetall av i Norge... :)
Jeg tror de fortsatt vil selge bra så lenge flere og flere får regnet på totalkostnadene... ;)
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. oktober 2014, klokken 12:09
60 stk. av nesten 6000 levert er svært få, Golf av siste årsmodell finnes det ca. 4x så mange til salgs av i forhold til leverte biler. Og det er Norges mest populære bil...
Nåja, av Golf 2014-2015-modeller er det bare 16 stk som selges av private. 2014-modellene begynte man jo å levere ca rundt sommer 2013. Ellers er det forhandlere som gjerne selger demobiler, importbiler, og noen innbyttebiler. Så det er nok ikke så enkelt som så.
Jeg bestillte min tredje tesla igår, og ifølge tesla er "moment" overhode ikke over.
Sitat fra: krister461 på onsdag 08. oktober 2014, klokken 12:28
Hvorfor nisjeprodukt? Vi har jo sett at Tesla for mange fint erstatter biler ala passat og mondeo som det selges hopetall av i Norge... :)
Jeg tror nok at prisen (selv om inngangsprisen for enklest utstyrte versjon er noenlunde "normal") er medvirkende årsak, og så det at den er ganske stor.
Sitat fra: krister461 på onsdag 08. oktober 2014, klokken 12:28
Hvorfor nisjeprodukt?
el (rekkevidde om vinteren), pris og størrelse er vel de tre viktigste punktene på lista over hvorfor det er ett nisjeprodukt. Har selv elbil så første punkt er for meg ikke viktig. Men pris og størrelse er avgjørende for at ikke jeg velger Tesla. Kan kjøpe en mye bedre bil halvparten og kan vel kjøre til jeg blir 250 år før jeg har brukt opp resten på drivstoff. Så klart det er ett nisjeprodukt. Blir nok mange som blir sittende med bilene og ikke får solgt dem på finn når de skal bytte til X, blir nok avgjørende i vinter også når mange "normale" har kjøpt Tesla og man får en del andre inntrykk av hvordan bilen er om vinteren og ikke bare meninger fra den harde kjerne.
Sitat fra: pwb på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:23
Kan kjøpe en mye bedre bil halvparten og kan vel kjøre til jeg blir 250 år før jeg har brukt opp resten på drivstoff.
Fortell!
Thomas
Akkurat rekkevidden om viteren er vel et punkt som gjør Tesla til litt mindre nisjeprodukt enn de andre elbilene med ~150km rekkevidde. ;)
Sitat fra: pwb på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:23
Blir nok mange som blir sittende med bilene og ikke får solgt dem på finn når de skal bytte til X, blir nok avgjørende i vinter også når mange "normale" har kjøpt Tesla og man får en del andre inntrykk av hvordan bilen er om vinteren og ikke bare meninger fra den harde kjerne.
Dette ser det ut til at Tesla har tenkt på.
Men det er gode nyheter på gang for de som vil lease en Tesla eller bytte inn sin Tesla Model S for å få Model X. Dette med innbytte har tidligere ikke vært et tema - Tesla tar nemlig ikke biler i innbytte. Men i ikke alt for fjern framtid vil dette endre seg.
http://www.tv2.no/2014/10/04/broom/tesla/elbil/model-x/6084561 (http://www.tv2.no/2014/10/04/broom/tesla/elbil/model-x/6084561)
Det er nesten rart det ikke ligger flere Model S på Finn.no, for jeg vil tro svært mange ikke er helt klar over hva de har kjøpt (langrekkevidde-elbil som er første egenproduserte bil fra en California-basert fersk produsent).
Model S er totalt annerledes på svært mange områder, og det krever at man endrer seg bort fra det trauste tankemønsteret.
Videre innebærer det blant annet at man bør påregne barnesykdommer, organisasjon med voksesmerter osv. De kundene som ikke tolererer den minste feil, de som har kjøpt uten å tenke på lademuligheter og de som har kjøpt bilen selv om den totalt bommer på egne behov vil jeg tro kanskje velger å selge etter kort tid. De som er ekstremt opptatt av trenger like så.
Men om det er en del som selger fordi de ikke visste hva de kjøpte, tror jeg gruppen som ikke kjøper fordi de er forutinntatte er MYE større.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. oktober 2014, klokken 14:57
Men om det er en del som selger fordi de ikke visste hva de kjøpte, tror jeg gruppen som ikke kjøper fordi de er forutinntatte er MYE større.
Enig i overnevnte - og Tesla er ikke et nisjeprodukt i Norge. Den er overlegen på bagasjeplass, kjøreegenskaper, akselerasjon, innovasjon software, skjerm, pris og driftskostnader. Perfekt bil for den bilglade nordmann som kan gangetabellen. Og poenget; Nå blir den 11400 kroner billigere å omregistrere og vil dermed holde seg enda bedre i pris. Men skjønner at iveren for å kjøpe brukt Tesla til nybil-pris frister færre.
Sitat fra: Øggen på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:16
Jeg bestillte min tredje tesla igår, og ifølge tesla er "moment" overhode ikke over.
Kvifor selde du og bestilte ny? For å få ACC, Lane Assist etc. ?
Genau richtig