Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Forumbrukerne sin sammenligning og testing av de forskjellige bilene. => Emne startet av: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52
E-golf har akkurat kommet i butikken for prøvekjøring. Jeg måtte av nysgjerrighet bare ha meg en liten gjennomgang og test. Skal forsøke å sammenligne leaf mot e-golf.
Førsteinntrykket mitt av bilen er meget bra. Den ser fin ut og alt virker skikkelig skrudd sammen. Interiøret virker litt mer eksklusivt enn det gjør i leaf. Det var også mulig å endre på fargene på interiøret i bilen, noe det ikke gjør på Nissan. Setene i bilen var gode med justerbar korsryggstøtte. Brytere og knapper er lett tilgjengelig. Plassering og betjening er litt annerledes enn på Leaf men virket logisk og tok ikke lang tid å venne seg til. Det var naturligvis VW sin versjon av "carwings" på plass. Fikk ikke testet denne så mye, så fikk ikke sett de store forskjellene. Selger sa at man kan forvarme bilen opp til 30min uten strøm tilkoblet og da mister man 7km av rekkevidden. Ellers virket det ganske likt. På min leaf kan jeg varme i 15 min uten strøm koblet inn. Begge kan naturligvis varmes opp med strøm tilkoblet.
Hurtiglader var standard utstyr type 2/combo. 16" ALU felger var standard og stoffseter. Man kunne velge ekstrautstyr som skinnseter (ca. 14000kr) sidekollisjonsputer bak (2200kr) lys og siktpakke (1500kr) parksensor foran og bak (4200) ryggekamera (1600kr) keyless uten alarm (2900+ ca. 1200kr med alarm) ambient belysning (neonlys i innsteglist og i brønn 1700kr) man kan også få parkeringsassistent 5500kr og oppgradert lydanlegg (4900kr) vinterdekk (13000kr) Det kan også velges fjernlys assistent til ca. (1000kr og lane assist og skiltvarlser (4400kr)
Utstyrslisten med tilvalg er altså ganske saftig til tross for at det er en del ting som er standard som navigasjon, DAB radio, Bluetooth handsfree og streaming, led lys, pre crash kollisjonsbeskyttelse og city nødbrems og adaptiv cruisekontroll.
Nissan er med andre ord litt bak når det kommer til utstyr i forhold til golf. Spørsmålet er imidlertid om man trenger alt dette? Lane assist og skiltvarlser for eksempel kan bli irriterende i lengden med varsel hele tiden. Men lane assist hjelper deg å holde siden dersom du er uoppmerksom. Usikker på om dette er standard eller tilvalg. Sistnevnte er bra.
Anlegget i golfen er bra nok standard så man trenger ikke hi-fi pakken. Parkeringsassistenten kan være kjekk å ha for de som ikke liker å lukeparker, men du gjør det nok raskere selv. Man kan få både ryggesensor og kamera. Klarer seg vel egentlig med en av delene. Ambient lyspakke trenger man ikke. Fjernlysassistent trenger man egentlig ikke med mindre man er flink til å glemme å dimme ned. Skinnseter er også en smakssak. De originale setene så også flotte ut. Alarm trenger man ikke -får ikke dekket ting som ligger synlig i bilen uansett ved tyveri. Syns det er rart at sidekollisjonsputer og belte strammere er tilvalg bak. Syns dette er bra og burde være standard. Prisen var ok i det minste. Tonete ruter kan være fint ekstrautstyr. Selger mente at varmepumpe (ca. 6000kr) ikke var nødvendig med mindre man kjører på lange turer. U.t. ville ha valgt det med etter som jeg har det på leafen og merker stor forskjell kontra uten.
ACC og city nødbrems er et utrolig bra system. Er det noe jeg savner på leafen så er det dette. Alt det andre klarer jeg meg uten. Når bilen kjører bremser bilen og stopper når bilen foran deg stopper. Når den kjører igjen trykker du bare på en knapp og bilen holder konstant sikker avstand til bilen foran deg og regulerer farten selv. Testet dette både på motorveien og i 50-sonen. Virket utmerket. Var litt redd for å kjøre i baken på bilen foran men bilen tok over styringen. Anbefales imidlertid ikke å teste så grundig som jeg gjorde.
VW har 4-trinn på sin regen. Med å vippe girspaken til siden kan du velge hvor mye den skal regenerere for å lade opp batteriet. Denne kan slås helt av og bilen triller da bare i stedet når man slipper gassen. På nivå 1 merker du svært lite. Nivå 2 er som leaf til vanlig og nivå 3 er som leaf i B-mode. Siste trinnet får man med å vippe spaken bakover i B. (Ikke testet dette da jeg ble fortalt dette senere)
Man har også 3 ulike kjøremodus. Vanlig, øko og øko + (husker ikke navnet helt). I vanlig er det full effekt. I øko kuttes 10% av effekten til bilen. I øko + kuttes 20 prosent og AC slås av. Du får imidlertid god effekt med kick Down selv om.
Ellers føles bilen litt mer sporty å kjøre enn leaf. (Sitter litt lavere og bilen er noe stivere) Akselerasjonen og farten virker ganske lik som leaf med bra drag spes opp til 60. Merker også at batteriet på golf sitter mer foran enn på leaf. Golfen virker tyngre foran. Styringen er også litt tyngre enn på leaf, men ikke av betydning. Bilen er svært lett kjørt. Begge bilene er gode å kjøre og ligger godt på veien. Golf er mer dynamisk mens leaf er mer komfortabel.
Forbruket virker bra. Fikk bare kjørt et par mil med variert kjøring og rekkevidden falt omtrent likt med rekkevidden jeg hadde kjørt. Til tross til tider hard gassfot. Den hadde 118km rekkevidde når jeg startet og rett under 100 når jeg var tilbake. Selger sier den viser 190km når den er fulladet. Blir spennende å se hvordan rekkevidden er på vinteren med og uten varmepumpe.
Vel, så hva er min vurdering av golf vs. leaf?
VW har gjort leksen sin. De har tatt en av verdens mest solgte biler og laget en elektrisk versjon av denne. Det lukter suksess lang vei. Det som imidlertid "skuffer" litt er at de kunne ha hevet innsatsen et par hakk. De kunne ha gitt den litt lengre rekkevidde enn det leaf har i stedet for bare å gi den litt mer utstyr. Selger sa noe om at det kanskje gikk an å oppgradere batteripakken etter hvert, men når og hva vil det eventult koste?
Prisen på golfen ligger også litt høyere enn den gjør på leaf og rett under i3. På i3 får du alt du har på golfen også men mer er der ekstrautstyr, noe som gjør at prisen på i3 blir høyest av de tre.
Hvis du er på jakt etter en elbil og valget står mellom en golf og en Leaf gjør du ikke noe dårlig valg å velge den ene eller den andre. Begge bilene har god sikkerhet og er velutstyrt og har god plass. Golfen har naturligvis litt mer utstyr og er derfor noe dyrere enn leaf. Hvis du klarer deg med litt mindre utstyr får du minst like mye bil for pengene velger du en leaf. Jeg håper imidlertid at både leaf og golf etter hvert kommer med lengre rekkevidde og at ACC og nødbrems blir standard på leaf.
Så ville jeg ha byttet bil? Nei, jeg ville ikke ha byttet bil. Jeg er meget fornøyd med leafen min. Selv om det ikke er gjort så store forandringer på leaf siden den kom for noen år siden så funker det greit ennå. VW har faktisk adoptert en del ting fra leaf til sin E-golf.
Med mindre man er glad i å ha det siste, digger VW eller er opptatt av å ha mest mulig utstyr så er det ikke noe grunn til å bytte. Nissan leaf gjør fortsatt jobben. Det blir spennende å se hva som skjer fra Nissan sin side nå. Spørsmålet man må stille seg selv er om man vil ha en bil som er litt mer sporty eller om man vil ha en bil som er litt mer komfortabel, og om det er verdt å betale noen tusenlapper ekstra for å få litt mer utstyr. Basismodellen til VW er litt dyrere enn leaf men du får igjen mer utstyr som standard. Klarer du deg med litt mindre utstyr får du leaf svært gunstig nå.
Takk for en meget god reportasje. Skulle jobbet i bilmagasin du ;)
+1 veldig bra oppsummering. Skulle hatt bi-jobb du :)
Kan du si noe om forskjeller i støynivået på de to bilene ?
Takk, det var hyggelig =) Jeg skrev det mest på gøy fordi jeg er glad i biler og tenkte kanskje noen andre kunne dra nytte av det hvis du vurderte en leaf eller golf. Skrev det på en ipad kjapt og det var ikke meningen at det skulle bli en lang reportasje. hehe =)
Jeg syns kanskje golfen var hakket mer stille enn det leafen er. Når jeg tråkker på gassen på leafen min så hører jeg et lite hvin, kunne ikke høre så mye til dette i golfen. Syns ikke det var store forskjeller ellers. Men litt mer lydisolert var den enn leafen. Nå har imidlertid jeg en tekna med 17" felger og golfen jeg kjørte hadde 15" hjul så det kan også være noe av forklaringen.
Hvilken dekk går Golfen på?
Tenkte på en Golf selv men ville ikke vente og klarer ikke tanken på et VAG produkt. Golfen er penest helt klart men kanskje litt vel "golf" som også kan være en styrke? i3'en er helt "way out there", Leaf moderat futuristisk men pen innvendig(vil jeg si) mens Golf er rett og slett en Golf. Litt for ordinær innvendig, Leafen er litt spesiell og gir i allefall meg en liten aha opplevelse, det er annerledes alt annet men ikke 80-talls "sånn vil bilene se ut i 2000" greie som jeg får følelsen av med i3. Jeg ville ha hatt skinnseter(det skal alle nye biler jeg kjøper ha), og best mulig stereoanlegg når jeg først er i gang.
Veldig bra sammenligning! Jeg hadde egentlig lyst på Golf, men det som avgjorde valget var at da måtte jeg ha ventet 8 måneder på ny bil... :( Nå er de allerede i gang med å polere opp en ny Leaf til meg! Men det er veldig positivt at VW er på banen; litt som i PC verdenen ble det ikke skikkelig fart før IBM lanserte sin maskin.
Vet ikke hvilken dekk det var. Selger sa bare at denne hadde 15". Originalt har den ganske bra anlegg. Det er 8 høytalere som standard fikk jeg opplyst. Men får vel litt ekstra bass med subwooferen i den større pakken. Spørs hva man liker. Hatt samme anlegget i min golf som jeg har solgt og var fornøyd, selv om jeg har bose med subwoofer i leafen.
Leveringstiden på golf er dessverre noe lang ja. Han snakket om rundt nyttår for nye bestillinger. Nissan vet jeg pleier å ha en del biler på lager. Er også en del brukte biler til salgs. Samt små importører som tar inn hele tiden.
Bra og nøytralt skrevet.
En liten korreksjon med regenerering, golfen har 4 nivåer (1,2,3&B). 1-3 aktiveres med høyre/venstre bevegelse med girspaken, mens B aktiveres/deaktiveres med en "bakoverbevegelse" av girspaken, altså trekker den nedfor D.
Sitat fra: Svg1974 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 20:09
Bra og nøytralt skrevet.
En liten korreksjon med regenerering, golfen har 4 nivåer (1,2,3&B). 1-3 aktiveres med høyre/venstre bevegelse med girspaken, mens B aktiveres/deaktiveres med en "bakoverbevegelse" av girspaken, altså trekker den nedfor D.
Ok, takk for innspill. :)
For de som er nysgjerrig. Fikk med prisliste og prisanslag på en e-golf med utstyr tilsvarende en Leaf Tekna utenom oppgradert anlegg. Prislisten viser ekstrautstyret man kan velge med utenom.
Langt fra gærnt det der. Nissan skal nok få kjørt seg litt ja. Dette burde de har forutsett for lenge siden med å oppgradere 15 modellen betraktelig for å ha skikkelig forsprang tror jeg. Blir jo morro å se batteriprisen på eGolf og hvordan den ellers fungerer.
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 20:56
Langt fra gærnt det der. Nissan skal nok få kjørt seg litt ja. Dette burde de har forutsett for lenge siden med å oppgradere 15 modellen betraktelig for å ha skikkelig forsprang tror jeg. Blir jo morro å se batteriprisen på eGolf og hvordan den ellers fungerer.
Leaf er fremdeles en av landets mest solgte biler. De venter nok til de kommer med ny modell før det skjer særlige endringer tror jeg.
Et moment er jo også at VW er sent inne i elbilracet. Nissan har hatt tid til å fintune Leafen. Det er vel ikke usannsynlig at VW får noen barnesykdommer.
Carl Anton
Foreløpig er det stort sett bare mer utstyr som er kommet på konkurrentene sine biler. Det er ikke andre som har satset på lengre rekkevidde, utenom tesla da. De er vel strengt tatt i en annen klasse. Hadde vært gøy hvis noen klinket til med 50 eller 100km til på rekkevidden.
Var ikke lenge siden jeg så et innlegg her inne med en link til noe fra Nissan hvor det akkurat var snakk om mer rekkevidde. Blir spennende å se hva som kommer og når det eventuelt skjer noe.
Sitat fra: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:25
Hadde vært gøy hvis noen klinket til med 50 eller 100km til på rekkevidden.
Kia Soul har faktisk litt lengre rekkevidde (ihvertfall på papiret).
Tror kanskje bilfabrikkene går glipp av en meget god ekstrautstyrsmulighet: Hva med kr 30.000 ekstra for større batteri (50 km lengre rekkevidde)? Tenker det vil selge bedre enn skinnseter og parkeringshjelp ...
Carl Anton
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:38
Sitat fra: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:25
Hadde vært gøy hvis noen klinket til med 50 eller 100km til på rekkevidden.
Kia Soul har faktisk litt lengre rekkevidde (ihvertfall på papiret).
Tror kanskje bilfabrikkene går glipp av en meget god ekstrautstyrsmulighet: Hva med kr 30.000 ekstra for større batteri (50 km lengre rekkevidde)? Tenker det vil selge bedre enn skinnseter og parkeringshjelp ...
Carl Anton
Sign me up =) Håper det kommer snart. Hadde spart oss for litt rekkevidde angst også hadde man faktisk klart å kjøre litt langt om vinteren også.
Nå er det jo et VAG produkt da med dertil feil og mangler som bare er helt naturlig iflg de. Umulig å spå hvordan det går for VW dette her men jeg må si jeg er imponert over Nissan og det de har fått til på første forsøk med Leaf. Er vel lite å hente på fintuning egentlig. Det er batterikapasitet som virkelig utgjør noe og ja, om eGolf hadde hatt 20 realistiske mil på "tanken" i vanlig motorvei hastighet, hadde jeg ventet og kjøpt den. Den første som kommer med 20-25 mil realistisk rekkevidde i vanlig hastighet vil ha en kanon selger tror jeg. Jeg tror mange venter på dette.
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:50
Den første som kommer med 20-25 mil realistisk rekkevidde i vanlig hastighet vil ha en kanon selger tror jeg. Jeg tror mange venter på dette.
Definitivt. Dessverre ser det ut til å drøye.
Dagens batteripakke for leaf og eGolf veier ca 300kg.
Bilene veier 1550-1600kg.
For å øke rekkevidde med ca 10 mil, tenker jeg vi må opp til nærmere 500 kg i batteri - som betyr minst 1800kg bil i kompaktklassen.
Ikke sikkert plattformene til disse modellene er beregnet for så høy vekt - tilbake til tegnebrettet - ut med bil i passat størrelse , vips vi har en elbil på 2000kg og ca 30 mils rekkevidde.
Prisen for slikt utenfor Norge ? 45-50.000 euro ? Hvorfor i alle dager skal en bilist i A og B segmentet ønske seg en så dyr bil , så tung farkost for småkjøringen stort sett de fleste bedriver i det daglige.
For de som hovedsakelig har behov for langkjøring - henger det mer på greip at biler som tesla S - men helt Anne prisklasse og bruksområde.
Vekt er så klart en utfordring her for Tesla har delvis løst problemet med å putte en monster batteripakke i en stor bil. Den samme batteripakken i en Leaf hadde vært litt voldsomt. Hadde ikke blitt plass til så masse annet. Kutt ut bakseter og bagasjerom såfall. hehe... Jeg tror at det hadde vært mulig å lage den litt større i for eksempel leaf og trikset det til på en eller annen måte. Men time will show =) Produsentene holder kortene sine tett til brystet.
Sitat fra: 02jan på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:06
Dagens batteripakke for leaf og eGolf veier ca 300kg.
Bilene veier 1550-1600kg.
For å øke rekkevidde med ca 10 mil, tenker jeg vi må opp til nærmere 500 kg i batteri - som betyr minst 1800kg bil i kompaktklassen.
Eller man bruker battericeller med høyere energitetthet. Teslas 85kW batteri veier 544kg. Da er det ikke nødvendig at et 40kWh batteri veier 500kg...
Interessant lesing, Mippen.
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 18:12
Hvilken dekk går Golfen på?
Standardfelgene kommer med 205/55-16, ikke 15 tommer slik noen har lurt Mippen til å tro. :)
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 01. juli 2014, klokken 17:21
Kan du si noe om forskjeller i støynivået på de to bilene ?
Sammenlignet med en Tekna med 215/50-17 er e-Golf klart stillere. Siden mesteparten av støyen er dekkstøy, tror jeg forskjellen hadde blitt liten hvis f.eks. begge kjørte på 195/65-15. Det hadde vært interessant å funnet ut hvilken av de to som best tålte brede dekk rundt 225-235 uten å bli veldig bråkete.
e-Golf klarer også å være fastere og mer kontant dempet, uten å slippe gjennom mer lyd som avslører at hjulopphenget arbeider enn hva Leaf gjør. Men 5-serienivå er det selvsagt ikke.
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:06
Interessant lesing, Mippen.
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 18:12
Hvilken dekk går Golfen på?
Standardfelgene kommer med 205/55-16, ikke 15 tommer slik noen har lurt Mippen til å tro. :)
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 01. juli 2014, klokken 17:21
Kan du si noe om forskjeller i støynivået på de to bilene ?
Sammenlignet med en Tekna med 215/50-17 er e-Golf klart stillere. Siden mesteparten av støyen er dekkstøy, tror jeg forskjellen hadde blitt liten hvis f.eks. begge kjørte på 195/65-15. Det hadde vært interessant å funnet ut hvilken av de to som best tålte brede dekk rundt 225-235 uten å bli veldig bråkete.
e-Golf klarer også å være fastere og mer kontant dempet, uten å slippe gjennom mer lyd som avslører at hjulopphenget arbeider enn hva Leaf gjør. Men 5-serienivå er det selvsagt ikke.
16 høres riktig ut. Stusset litt når jeg leste gjennom papirene jeg fikk med når det står 16" som standard. Selgeren sa riktig nok 15" og jeg sjekket ikke dette selv.
Har som nevnt før hatt en golf bare med diesel og den var ganske lik e-golfen. Den hadde også originalt 16". Det var ikke plass til mindre. Før jeg solgte bilen kjøpte jeg 225/45-18 felger. Kjøpte gode dekk som skulle gi lite støy. Jeg merket ikke noe sporing eller spesiell økning i støy fra dette. Mulig e-golfen hadde taklet det samme. Ulempen med store felger er vel at forbruket øker siden det blir mer rullemotstand.
Med fare for å "banne i kirken", så føler jeg at ovennevnte artikkel (og etterfølgende kommentarer) er sterkt farget av å være skrevet av en Leaf eier(e). Jeg har riktignok ikke kjørt noen av bilene (skal prøve e-Golf om 45 min).
Men; utstyrspakkene som kan leveres med e-Golfen er med på å heve komforten betraktelig. Ikke alt er et must selvsagt, men jeg er av typen som ikke ønsker å ofre noe ved å velge elbil. Således er jeg uenig i argumentasjon av nyttig/unyttig utstyr. Skiltgjenkjenning f.eks gir ingen varsel, men er en opplysning som står i kjørekomputeren hele tiden. Men altså ikke noe varsel dersom man kjører for fort.
Det som er det altoverskyggende argumentet for min egen del, er at Golf er den første elbilen som ser "normal" ut. Golf har kanskje ikke det mest spennende designet, men den ser ihvertfall ikke ut som en padde som er sluppet ned fra månen, slik jeg mener Leaf gjør. Dessuten er det tradisjonelt svært stor forskjell på kjøreegenskaper, opplevd kvalitet og premiumfølelse mellom japanere og europeere.
Inntil e-Golf kom på banen var det ikke noe reelt alternativ for min del (med unntak av TMS).
Skal bli artig å lese tilsvarende sammenlignings artikler skrevet av e-Golf eiere når vi får bilene våre.
Så har vi serviceprisene hvor eGolf slår Leaf ned i støvlene.
Sitat fra: e-Golfer på onsdag 02. juli 2014, klokken 08:55
Med fare for å "banne i kirken", så føler jeg at ovennevnte artikkel (og etterfølgende kommentarer) er sterkt farget av å være skrevet av en Leaf eier(e). Jeg har riktignok ikke kjørt noen av bilene (skal prøve e-Golf om 45 min).
Hehe - Da er det jo som et friskt pust å nyte nøytrale synspunkter fra en som allerede har bestilt seg eGolf. Det finnes ikke mer intensive entusiaster enn de som har bestilt og ikke fått bilen sin. Jeg vet det for jeg har vært der selv ;D
Men fra spøk til alvor: eGolfen blir jo en klart dyrere bil med alle tilvalgene som tilsvarer det Leaf'en har? Så det blir muligens litt feil å sammenligne direkte...
Men for all del: Golfen ser ut som en flott bil den. Og hadde det ikke vært fordi jeg har så negative erfaringer med VW og VW-verksteder så hadde jeg muligens vurdert den (om jeg ikke hadde hatt elbil fra før).
Sitat fra: e-Golfer på onsdag 02. juli 2014, klokken 08:55
Med fare for å "banne i kirken", så føler jeg at ovennevnte artikkel (og etterfølgende kommentarer) er sterkt farget av å være skrevet av en Leaf eier(e). Jeg har riktignok ikke kjørt noen av bilene (skal prøve e-Golf om 45 min).
Men; utstyrspakkene som kan leveres med e-Golfen er med på å heve komforten betraktelig. Ikke alt er et must selvsagt, men jeg er av typen som ikke ønsker å ofre noe ved å velge elbil. Således er jeg uenig i argumentasjon av nyttig/unyttig utstyr. Skiltgjenkjenning f.eks gir ingen varsel, men er en opplysning som står i kjørekomputeren hele tiden. Men altså ikke noe varsel dersom man kjører for fort.
Det som er det altoverskyggende argumentet for min egen del, er at Golf er den første elbilen som ser "normal" ut. Golf har kanskje ikke det mest spennende designet, men den ser ihvertfall ikke ut som en padde som er sluppet ned fra månen, slik jeg mener Leaf gjør. Dessuten er det tradisjonelt svært stor forskjell på kjøreegenskaper, opplevd kvalitet og premiumfølelse mellom japanere og europeere.
Inntil e-Golf kom på banen var det ikke noe reelt alternativ for min del (med unntak av TMS).
Skal bli artig å lese tilsvarende sammenlignings artikler skrevet av e-Golf eiere når vi får bilene våre.
Det er riktig at sammenligningen er skrevet av en som har en leaf, for det legger jeg ikke skjul på. Jeg skriver stort sett utelukkende positive ting om vw golf. Det at man ikke trenger det utstyret jeg snakker om er ikke ment negativt. For jeg hadde helt klart valgt mest mulig utstyr med selv hadde jeg kjøpt en golf. Det er opp til en selv hva man trenger. Det er også viktig å få frem at leaf er et reelt alternativ hvis man vil ha en fullgod elbil bare med litt mindre utstyr. Jeg skriver bare hva jeg syns er viktig å ha med/ikke ha med slik at andre ser at kanskje det ikke er nødvendig å ta med alt hvis de vurderer bilen. Det er på langt nær en fasitt.
Jeg skriver også i sammenligningen min at e-golf har finere interiør, men det er også en subjektiv opplvelese. Om kjøre egenskapene er bedre er også en subjektiv opplevelse. Jeg skrev at golfen virker mer sporty enn det leafen gjør. Om det er samme som bedre er en annen sak. Slik jeg ser det er det to biler med gode kjøreegenskaper hvor den ene har fokusert mer på komfort og den andre mer på sportslighet.
Skilt gjennkjenning syns jeg er litt plagsomt fordi det popper opp meldinger på displayet hele tiden når jeg kjører steder med mye skilt, men det er sikkert noen som er uenig med meg. Lane assist funksjonen som er med er bra da.
Sant at det ser ut som service prisene på vw golf er billigere enn på leaf. På mitt verksted ligger de 6-700kr over møller på leaf. Men vet det er store forskjeller. Hadde vært spennende å vite service prisene på små vw forhandlere. Vet at for eksempel i Førde er det Berge og co som er vw forhandler. De har ikke noe med møller å gjøre.
Når det gjelder utseende så er det en smaksak. Noen liker golf andre liker leaf. Andre liker begge eller ingen av de. Sånn er det bare :)
Det man må vurdere hvis man ser på en av de to bilene er hvor mye penger har jeg råd til å bruke, eller har lyst til å bruke på elbil. Trenger jeg mest mulig utstyr eller klarer jeg med litt mindre utstyr? Hvordan er det med levering. Har jeg lyst/mulighet til å vente i 6mnd på en bil eller vil jeg kjøp en brukt eller ny lagerbil til rimeligere pris.
Jeg kjøpte min leaf i mnd skiftet januar/februar i år. Jeg vurderte seriøst begge bilene. Valget mitt falt på leaf på grunn av at den hadde vært en stund på markedet. Det var lite kjente feil og jeg kunne få den raskt og rimelig i forhold til hvis jeg hadde ventet på e-golfen. På tekna har jeg det utstyrert jeg trenger og sparte både tid og penger i forhold til å velge golf. Men vil du ha en golf er det verdt å vente og betale noen kr ekstra også. Ikke noen av delene er feil.
Jeg valgte også leaf litt fordi det er flere lademuligheter til den men det kommer flere til golf også. Pluss at ladetiden på golfen er lenger på 16a enn den er på leaf med 16a ladekabel. Noe som har litt å si for meg da jeg har 16a kurs hjemme.
Sitat fra: BE på onsdag 02. juli 2014, klokken 10:01
Så har vi serviceprisene hvor eGolf slår Leaf ned i støvlene.
Har du konkrete tall?
På hjemmesidene til VW hhvis .de og .no finner du ikke mye å bli klok på.
Heller ikke hjelper det å goggle.
Og dere prøvekjørere sjekka neppe serviceheftet/eierhåndboka i hanskerommet?
Eneste jeg (tror jeg) vet er første service etter 2 år og deretter hvert år.
Men serviceintervall mv er neppe mye forskjellig fra eUp?
Så er det noen eUp eiere som kan gi oss detaljene fra sine servicehefter?
Selger sa til meg 2500 for første service og 1500 for påfølgende.
http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3289-dette-mener-importorene-om-servicepris-pa-elbil
Er vel ikke grunn til å tro at serviceprisene for e-golf skal bli så mye høyere enn for e-up.
De opererer også med fastpris, så man slipper all forvirringen det er rundt leaf sine priser.
Sitat fra: afo på onsdag 02. juli 2014, klokken 20:58
http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3289-dette-mener-importorene-om-servicepris-pa-elbil
Er vel ikke grunn til å tro at serviceprisene for e-golf skal bli så mye høyere enn for e-up.
De opererer også med fastpris, så man slipper all forvirringen det er rundt leaf sine priser.
Selger sa som sagt til meg 2500kr for første service og 1500kr for påfølgende service på vw e-golf. Fastpris...
Undskyld at jeg sier dette, men Leafen er i mine øyne så stygg at jeg måtte kjørt den med finnlandshette og parkert den hos naboen, ikke den snille....
Jeg synes det er veldig rart at ikke E-Golf har lagt seg ørlite over Leaf med tanke på batteri. Det ville være en stor fordel å kunne si at den har større batteri og lengre rekkevidde enn sin største konkurrent. Et par-tre kWh over Leaf sine 24 hadde holdt for å oppnå dette argumentet. Ja, den har mer utstyr til en litt høyere pris, men jeg vil tro "lengre rekkevidde" klinger bedre i folks ører enn "antisovefunksjon"...
Helt enig med deg, Leif Leaf, at det er litt snodig at de ikke har lagt seg på litt bedre batterikapasitet/Rekkevidde. Synes også det er snodig at VW har valgt å være så kjipe på ladefart sammenlignet med en del andre merker.
Mitt lite seriøse innlegg til side så leste jeg at en av utviklerne av eGolf sier at denne er tenkt som nr 2 bil og at de da mente at 15-20 mil er nok. De har allerede utviklet 37 kWh batteri er har nesten 80 kWh ferdig. Problemet er tyngden. Og kan du lade et så stort batteri hjemme?? Tror uansett at batteriene og teknologien må bli mer effektiv og LETTERE før iallefall jeg tør satse på dette som nr 1 bil. Men for meg er 95 % småkjøring til jobb, fotball osv. Så 16 mil er nok. I mine øyne er heller ikke Tesla på langt nær nr 1 bil. Skifter til Mod X når denne går 60 mil med båt etter.
Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:08
De har allerede utviklet 37 kWh batteri er har nesten 80 kWh ferdig. Problemet er tyngden. Og kan du lade et så stort batteri hjemme??
Er det et slags forsøk på å være morsom, eller tror du at f.eks. en Tesla Model S ikke er mulig å lade hjemme?
Hvor lang tid tar det å lade opp igjen 47 kWh batteri kontra 24. Eller 80 kWh da på en 10 A kurs. Poenget mitt er at du om du kjører langt hver dag rekker du ikke lade opp igjen over natta. EGolfen tar 13 timer regner vil da anslå ca 26 på Tesla.
Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:21
Hvor lang tid tar det å lade opp igjen 47 kWh batteri kontra 24. Eller 80 kWh da på en 10 A kurs. Poenget mitt er at du om du kjører langt hver dag rekker du ikke lade opp igjen over natta. EGolfen tar 13 timer regner vil da anslå ca 26 på Tesla.
Kjører man svært langt hver dag ( det er ikke veldig vanlig , selv om noen sikkert gjør det) - så svipper man innom en hurtiglader vanligvis.
De fleste har 16A kurs hjemme , og de fleste kjører ikke tanken "tom" heller. Så realistisk oppladning på bil er stort sett på ca 3 timer for egen del , da den jo står på lading på jobb når jeg er der. (4 timer omtrent på jobb pga 10A der.)
Jeg har 3 mils vei til jobben , og bruker omtrent 18% batterikapasitet på å komme meg dit nå på sommerstid. Det er kupert vei også ! På vinterstid bruker jeg mere strøm , i minus 17 grader sist vinter brukte jeg ca 32 % strøm på samme strekning - kjører IKKE på sparebluss , og har god og varm bil. Lading på vinterstid tar selvsagt lenger tid , for det går saktere pga kulda , og jeg bruker også mer strøm. Det holder likevel med under 5 timer vanligvis. (bare 10A på jobben)
Mitt poeng er : de fleste kjører ikke "tanken" nærmest tom hver dag , det blir for usikkert , og man kjører vanligvis ikke en elbil på den måten - man fyller opp der man kan - slik at man alltid har bilen klar til bruk på kortest mulig tid. ;D
Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:08
Mitt lite seriøse innlegg til side så leste jeg at en av utviklerne av eGolf sier at denne er tenkt som nr 2 bil og at de da mente at 15-20 mil er nok. De har allerede utviklet 37 kWh batteri er har nesten 80 kWh ferdig. Problemet er tyngden. Og kan du lade et så stort batteri hjemme?? Tror uansett at batteriene og teknologien må bli mer effektiv og LETTERE før iallefall jeg tør satse på dette som nr 1 bil. Men for meg er 95 % småkjøring til jobb, fotball osv. Så 16 mil er nok. I mine øyne er heller ikke Tesla på langt nær nr 1 bil. Skifter til Mod X når denne går 60 mil med båt etter.
At mange produsenter ser på elbil som bil nr 2 har litt med å gjøre at de vil selge to biler ikke bare en. Hadde man i stedet lagt 50-60.000kr ekstra i en bil med lengre rekkevidde ville en bil for mange være nok.
Tenker som deg jeg også. Men problemet kommer uansett. Har møter langt bort og dette vil gå, vanligvis. Men når jeg kommer hjem nær tom og skal kjøre barna på fotball 1 time etter middag må du ha en løsning. Og selv om Teslaen går bra langt ift golf så må du ha en mulighet i slike situasjoner. For meg tror jeg at en rekkevidde på 50-60 mil rekke for nr 1 bil. Men fortsatt ferie med båt, hva da. Men det er nok noen som byttelåner da. Særlig om du har Tesla..
Sitat fra: Leif Leaf på torsdag 03. juli 2014, klokken 08:53
Jeg synes det er veldig rart at ikke E-Golf har lagt seg ørlite over Leaf med tanke på batteri. Det ville være en stor fordel å kunne si at den har større batteri og lengre rekkevidde enn sin største konkurrent. Et par-tre kWh over Leaf sine 24 hadde holdt for å oppnå dette argumentet. Ja, den har mer utstyr til en litt høyere pris, men jeg vil tro "lengre rekkevidde" klinger bedre i folks ører enn "antisovefunksjon"...
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11119.0.html
Her er reell batterikapasitet diskutert. Konklusjonen er vel at e-golf har 26.8 kwh og 24.2 kwh tilgjengelig. Mener dette gjelder for alle(?) europeiske bilmodeller, at de må oppgi tilgjengelig batterikapasitet, mens de andre oppgir den totale kapasiteten til batteriet. Vet ikke noe mer om dette enn tråden over konkluderer med.
Ok, den tråden hadde jeg opplagt ikke sett før. Og det er jo fornuftig å oppgi "tilgengelig" framfor "total" kapsitet... Da ser det jo ut som E-Golf har de to-tre ekstra kilowattene jeg etterlyste de burde ha :-)
VW sier at all ladning mellom 20-80% ikke sliter på batteriet. Og det har de da tatt høyde for med å ikke ta ut 100 %. Litt rart da på hvorfor hurtiglading ikke gir 100% på de gjenværende 24,2 kWa. De sier også at hurtiglading over x1 daglig ikke er bra?
Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:43
Tenker som deg jeg også. Men problemet kommer uansett. Har møter langt bort og dette vil gå, vanligvis. Men når jeg kommer hjem nær tom og skal kjøre barna på fotball 1 time etter middag må du ha en løsning. Og selv om Teslaen går bra langt ift golf så må du ha en mulighet i slike situasjoner. For meg tror jeg at en rekkevidde på 50-60 mil rekke for nr 1 bil. Men fortsatt ferie med båt, hva da. Men det er nok noen som byttelåner da. Særlig om du har Tesla..
Jeg har aldri hatt det problemet med min leaf selv om jeg bare lader på 16A. Hvis jeg kommer hjem med nesten tomt batteri har jeg som regel nok strøm til å kjøre videre til neste avtale etter en kjapp lading hjemme. Da rekker jeg å ta meg en dusj og spise litt og kanskje lese avisen før jeg kjører videre. Ofte er det også mulighet for å lade der man skal. Hvis man også har kraftigere kurs og dobbel lader så lades batteriet ennå hurtiger. De få gangene det evntuelt ser ut som det ikke vil gå opp (noe det ikke har gjort til d.d.) så er det ikke verre enn å låne en bil akkurat da. Eventuelt planlegge litt slik at du får tid til å svinge innom en hurtiglader. Det er ikke vits å ha to biler hvis man ser at det funker med en elbil og litt planlegging. Men klart, det er ikke alle som kan ha bare en elbil. Men mange vil klare seg med en elbi.
Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 11:18
VW sier at all ladning mellom 20-80% ikke sliter på batteriet. Og det har de da tatt høyde for med å ikke ta ut 100 %. Litt rart da på hvorfor hurtiglading ikke gir 100% på de gjenværende 24,2 kWa. De sier også at hurtiglading over x1 daglig ikke er bra?
Det stemmer at du ikke lader opp batteriet mer enn styrken som er tilgjengelig. Du lader opp batteriet 100% av det som er tilgjengelig. Siste delen er ikke tilgjengelig. Flere hurtigladinger sliter mer på batteriet ja. Man mister ikke garantien selv om man lader mer på hurtiglader men det vil over tid tape seg mer enn batterier som lades på vanlig måte. Du har uansett garanti på 8år på batteriet til vw og at det skal ha minst 70% igjen av kapasiteten.
Jeg tenker også du har rett. Jeg teoretiserer foreløpig. Uansett beholder jeg XC90 2004 mod. Bare det at ta den ut av daglig drift red forsikring og slitasje sparer meg 15-20 000 i året. Med da også "fri" bruk blir regnestykket svær bra. Regner med å kjøre 20-30 000 årlig med el.
Ser at VW oppgir 1,27 kWh/mil i "forbuk" på E-Golf. Finner ikke et slikt tall fra Nissan, men etter NEDC å dømme bør den være lavere og helt ned mot 1,1 hvilket er å tro på julenissen.
Du finner oppgitt forbruk blant de tekniske spesifikasjonene i prislisten fra Nissan. Her oppgis det 150 Wt/km - dvs. 1,5 kWh/mil.
Som da skulle gi en rekkevidde på 14,33 mil utifra at den reelle kapasiteten er på 21,5 kW.
Er et stykke opp til skrytetallene Nissan forespeiler sine kunder...............
Sitat fra: Powerflux på torsdag 03. juli 2014, klokken 13:05
Som da skulle gi en rekkevidde på 14,33 mil utifra at den reelle kapasiteten er på 21,5 kW.
Er et stykke opp til skrytetallene Nissan forespeiler sine kunder...............
Sommerhalvåret har jeg mindre forbruk enn 1,5 KW/Mil, i juni var snittet mitt 1,37 KW/mil, dvs 15,7 mil rekkevidde i snitt. Jeg er over 18 mil på enkelte turer.
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 03. juli 2014, klokken 12:35
Du finner oppgitt forbruk blant de tekniske spesifikasjonene i prislisten fra Nissan. Her oppgis det 150 Wt/km - dvs. 1,5 kWh/mil.
Jeg ligger ikke så høyt utenom om vinteren. Vanligvis ligger jeg på 1,3-1,4 i snitt på småkjøring. Jeg bor også på en høy ås. På langkjøring enda lavere. Tror nissan har satt tallene for å ikke love mer enn de kan levere. Likevel rart at de oppgir tall som ikke stemmer med maks oppgitt rekkevidde.
Kjører greit 14 mil om sommeren , 10 mil om vinteren , uten å spare. :)
Sitat fra: Daeedor på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:59
Kjører greit 14 mil om sommeren , 10 mil om vinteren , uten å spare. :)
Hvordan er topografien der du kjører og fartsgrensen? Jeg har selv klart opp under 170 på langkjøring og aldri under 150 (utenom vinteren). Hadde noen harde gasspådrag så lurer på hvor langt jeg hadde kommet hvis ikke og hvis det hadde vært mindre trafikk.
Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 08:43
Undskyld at jeg sier dette, men Leafen er i mine øyne så stygg at jeg måtte kjørt den med finnlandshette og parkert den hos naboen, ikke den snille....
Sitat fra: e-Golfer på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:01
Helt enig med deg, Leif Leaf, at det er litt snodig at de ikke har lagt seg på litt bedre batterikapasitet/Rekkevidde. Synes også det er snodig at VW har valgt å være så kjipe på ladefart sammenlignet med en del andre merker.
Det er merkelig at den innebyggede laderen i Europa kun er på 3,3/3,6 kW, og ikke på 7,2 kW, slik som i USA.
Den medfølgende ladereguleringskabelen har Schuko-kontakt (vanlig kontakt) og konsensus er mer og mer at de bør begrenses til 10 A. Schuko (uansett hvor de kommer fra) tåler ikke mer enn 10 A over tid.
Hurtigladingstandarden CSS er på opp til 86 kW, men jeg vet ikke hva e-Golf ber hurtigladeren om.
Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 08:37
Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 08:43
Undskyld at jeg sier dette, men Leafen er i mine øyne så stygg at jeg måtte kjørt den med finnlandshette og parkert den hos naboen, ikke den snille.... Golfen er ikke stygg, bare kjedelig og ordinær.
Leafen er den første bilen jeg har hatt hvor mange personer (da modellen var ny) stoppet meg på gaten og sa at bilen var usedvanlig flott. "Pen", rett og slett.
Har opplevde flere som har sagt det til meg også med min leaf. Når jeg hadde fossilgolfen min så var det ganske lik en e-golf og jeg hadde alt mulig av utstyr og feite felger. Var ikke noen som så på bilen en gang - nesten. Med leafen kommer folk av og til bort for å prate om bilen. Har hatt litt "garasjesalg" og nesten alle som har vært innom har sagt eller spurt noe om den. Det viktigste er at man selv liker bilen og er fornøyd. Liker både golfen og leafen jeg da. =)
Sitat fra: Mippen på torsdag 03. juli 2014, klokken 15:28
Sitat fra: Daeedor på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:59
Kjører greit 14 mil om sommeren , 10 mil om vinteren , uten å spare. :)
Hvordan er topografien der du kjører og fartsgrensen? Jeg har selv klart opp under 170 på langkjøring og aldri under 150 (utenom vinteren). Hadde noen harde gasspådrag så lurer på hvor langt jeg hadde kommet hvis ikke og hvis det hadde vært mindre trafikk.
Fartsgrensen er 80/90 og store høydeforskjeller. Så det er en realistisk kjørelengde for folk som benytter denne bilen som et vanlig kjøretøy. ( det er selvsagt mulig å kjøre lenger med sparebluss på gassfoten og varme/Ac på minimum - men slikt gidder jeg ikke.) ;D
Sitat fra: Daeedor på fredag 04. juli 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Mippen på torsdag 03. juli 2014, klokken 15:28
Sitat fra: Daeedor på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:59
Kjører greit 14 mil om sommeren , 10 mil om vinteren , uten å spare. :)
Hvordan er topografien der du kjører og fartsgrensen? Jeg har selv klart opp under 170 på langkjøring og aldri under 150 (utenom vinteren). Hadde noen harde gasspådrag så lurer på hvor langt jeg hadde kommet hvis ikke og hvis det hadde vært mindre trafikk.
Fartsgrensen er 80/90 og store høydeforskjeller. Så det er en realistisk kjørelengde for folk som benytter denne bilen som et vanlig kjøretøy. ( det er selvsagt mulig å kjøre lenger med sparebluss på gassfoten og varme/Ac på minimum - men slikt gidder jeg ikke.) ;D
Da skjønner jeg =)
Sitat fra: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52Lane assist og skiltvarlser for eksempel kan bli irriterende i lengden med varsel hele tiden. Men lane assist hjelper deg å holde siden dersom du er uoppmerksom. Usikker på om dette er standard eller tilvalg. Sistnevnte er bra.
Da vil det glede deg at dette er ekstrautstyr i en pakke med fjernlysassistent.
Sitat fra: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52Anlegget i golfen er bra nok standard så man trenger ikke hi-fi pakken. Parkeringsassistenten kan være kjekk å ha for de som ikke liker å lukeparker, men du gjør det nok raskere selv. Man kan få både ryggesensor og kamera. Klarer seg vel egentlig med en av delene. Ambient lyspakke trenger man ikke.
Interessant å høre synet ditt på utvidet stereo.
Når det kommer til parkeringsassistanse synes jeg sensor og kamera utfyller hverandre. Ja takk, begge deler.
Selvfølgelig trenger man ikke ambientebelysning, men du verden så den hever inntrykket av bilen. Biler der bare en stakkars lampe tennes i taket idet du åpner førerdøren føles litt stusselig i forhold. ;)
Sitat fra: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52Syns det er rart at sidekollisjonsputer og belte strammere er tilvalg bak. Syns dette er bra og burde være standard.
Det hersker en del tvil om hvorvidt sidekollisjonsputer er lurt å kombinere med barn i barneseter på ytterplassene bak. Derfor kan det være nyttig å gjøre dette valgfritt. Ulempen er som vanlig at eier nr. 2 og 3 må godta valgene den opprinnelige eieren gjorde.
Sitat fra: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52Golf er mer dynamisk mens leaf er mer komfortabel.
Bra oppsummering.
Sitat fra: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52Det som imidlertid "skuffer" litt er at de kunne ha hevet innsatsen et par hakk. De kunne ha gitt den litt lengre rekkevidde enn det leaf har i stedet for bare å gi den litt mer utstyr. Selger sa noe om at det kanskje gikk an å oppgradere batteripakken etter hvert, men når og hva vil det eventult koste?
Lengre rekkevidde ville gjort bilen dyrere, og VW kunne risikert å tjene mindre på modellen. 8)
Sitat fra: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52
Med mindre man er glad i å ha det siste, digger VW eller er opptatt av å ha mest mulig utstyr så er det ikke noe grunn til å bytte. Nissan leaf gjør fortsatt jobben.
Enig. e-Golf er en sterk utfordrer for den som vurderer å kjøpe bil, men noe grunn i seg selv for å selge Leafen er den ikke - selv om det skal føyes til at jeg har observert et par Leaf-eiere med e-Golf på hjemlån de siste dagene. ;D
Sitat fra: Mippen på tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52
Klarer du deg med litt mindre utstyr får du leaf svært gunstig nå.
Særlig en Visia uten metalliclakk framstår som god valuta for pengene. En nøktern e-Golf blir nesten 30% dyrere. :o