Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: i3_X5_116dA på mandag 03. februar 2014, klokken 21:55
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6537_zps5636fafd.jpg)
Tok bilde av i3'en i garasjen i kveld. Her er bilde av velkomstlysene når du låser opp.
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6524_zpsa16a99a2.jpg)
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6554_zpsd1acc25a.jpg)
Det lyser grønt, når i3'en er fulladet.
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6519_zpse28ced74.jpg)
"Anup Sastry" på anlegget:
http://youtu.be/8bnjst_GwaI
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6549_zps2ad7d953.jpg)
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6544_zpsbfd0d87d.jpg)
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6539_zps9993b6d4.jpg)
Ellers virker det som om det foreløpig holder med å lade bilen 1 gang i døgnet: om natta. Barna simpelthen elsker bilen, og man blir selvsagt "brydd" når barna ublygt krinkaster at: Vi har fått ny EL-bil!
Og endel foreldre må også spørre og se om i3'en. De "visste ikke" at BMW lagde EL-biler ... og i allefall ikke så "nusselige" og flotte. (Nusselig kom selvsagt fra damene).
Ellers er det så masse rare innstillinger og snæks på bilen, at jeg enda ikke har fått helt oversikten. Kan uansett anbefale å kjøre på ACC ... så ofte som mulig! Jeg ble avhengig av denne i X5'en og er forsatt avhengig av den i i3'en. Den gjør kjøreturen faktisk mer gjevn. Jeg klarer ikke etter beste evne å fjerne all "rykk & napp" ved egen kjøring og lar heller i3'en ordne kjøringen.
Ellers er alt man trenger på rattet av ACC & multimedia og bilens Internett er overraskende rask(!)
Og, ja ... i3'en går noe så inn i hamperævva! Hadde ett drag mot en Audi TT i dag .... å det var nok ikke han som satt og gliiiste ... ;D
Til dere alle som venter på deres biler: Gled dere, ha høye forventninger, dere vil ikke bli skuffet! 8)
Fin bil - Helt lik min (eller nesten, litt forskjellige vinterfelger)
Det er så mye positiv feedback når man møter andre - at det er bare morro Så den første i3'en i dag som ikke var en demobil fra forhandler (i tilegg til min egen), så flott at de kommer ut fra fabrikken og ut på norske veier.
Sitat fra: Vind på mandag 03. februar 2014, klokken 22:05
Fin bil - Helt lik min (eller nesten, litt forskjellige vinterfelger)
Ja, jeg synes det er en fin fargekombinasjon. ;)
Sitat fra: Vind på mandag 03. februar 2014, klokken 22:05
Det er så mye positiv feedback når man møter andre
Slik opplever jeg også situasjonen. :D Hadde ikke ventet at slikt skulle skje. Var ikke akkurat tilfelle med hverken X3'en eller X5'en ... (!) (Heller det motsatte)
Fantastisk bil!
Er gulvlyset i kupeén samt det røde lyset på dørkarmen inkludert i standardutgaven? Eller er dette en del av LED-pakken?
Kunne du forresten sjekket én ting før jeg bestemmer plassering av strømstikket ved p-plassen min (felles garasjeanlegg)?
Jeg lurer på hvor langt må ladekabelen og lokket stikke ut for å lade? Må det stå helt åpent - hvor mye stikker den ut da eventuelt?
Herlig! Blir veldig utålmodig nå når jeg ser andre som har fått bilen sin - og når jeg møter andre biler på veien. Nå er jo i3'en tiltenkt å være "min" pendlerbil, men jeg frykter konkurranse fra kona når hun oppdager hvor fin den er og hvor god den er å kjøre. Evigheter til jeg får min. Får nyte bildene så lenge.
Sitat fra: østfolding på mandag 03. februar 2014, klokken 22:35
Fantastisk bil!
Er gulvlyset i kupeén samt det røde lyset på dørkarmen inkludert i standardutgaven? Eller er dette en del av LED-pakken?
Det er en del av led pakken, gir også lys i sminkespeilet.
Ladluken: bredeste punkt er 95 cm høyt, med luken åpen trenger du 22 cm fra bilen bredeste punkt, med " halvlukket" luke om du samtidig kan få ladekabeken på plass, må du minimum ha 18 cm, også fra bredeste punkt.
LED farge: ambente belyningen er flott, men jeg har ikke fått med meg at den kan skifte farge...?
Heftig musikk! :-D
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 03. februar 2014, klokken 21:55
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6537_zps5636fafd.jpg)
Tok bilde av i3'en i garasjen i kveld. Her er bilde av velkomstlysene når du låser opp.
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6524_zpsa16a99a2.jpg)
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6554_zpsd1acc25a.jpg)
Det lyser grønt, når i3'en er fulladet.
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6519_zpse28ced74.jpg)
"Anup Sastry" på anlegget:
http://youtu.be/8bnjst_GwaI
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6549_zps2ad7d953.jpg)
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6544_zpsbfd0d87d.jpg)
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6539_zps9993b6d4.jpg)
Ellers virker det som om det foreløpig holder med å lade bilen 1 gang i døgnet: om natta. Barna simpelthen elsker bilen, og man blir selvsagt "brydd" når barna ublygt krinkaster at: Vi har fått ny EL-bil!
Og endel foreldre må også spørre og se om i3'en. De "visste ikke" at BMW lagde EL-biler ... og i allefall ikke så "nusselige" og flotte. (Nusselig kom selvsagt fra damene).
Ellers er det så masse rare innstillinger og snæks på bilen, at jeg enda ikke har fått helt oversikten. Kan uansett anbefale å kjøre på ACC ... så ofte som mulig! Jeg ble avhengig av denne i X5'en og er forsatt avhengig av den i i3'en. Den gjør kjøreturen faktisk mer gjevn. Jeg klarer ikke etter beste evne å fjerne all "rykk & napp" ved egen kjøring og lar heller i3'en ordne kjøringen.
Ellers er alt man trenger på rattet av ACC & multimedia og bilens Internett er overraskende rask(!)
Og, ja ... i3'en går noe så inn i hamperævva! Hadde ett drag mot en Audi TT i dag .... å det var nok ikke han som satt og gliiiste ... ;D
Til dere alle som venter på deres biler: Gled dere, ha høye forventninger, dere vil ikke bli skuffet! 8)
Står lysene på slik når den lader?
@i3_X3_X5_730:
Lekker bil og fine bilder :)
Kjørte forbi forhandleren i Trondheim sist lørdag og så en svart i3 parkert utendørs. Fikk ikke studert den veldig grundig, men syns den var finere/tøffere/kraftigere (spesielt bakfra) enn hva jeg hadde forestilt meg.
Liker formatet på bilen godt og tror den vil gi mange fine kjøreopplevelser.
Sitat fra: østfolding på mandag 03. februar 2014, klokken 22:35
Fantastisk bil!
Er gulvlyset i kupeén samt det røde lyset på dørkarmen inkludert i standardutgaven? Eller er dette en del av LED-pakken?
Uh .... jeg vet ikke, kryssa av på Lyspakken ... (som alltid) ... så jeg går ut fra at det er fra denne ... arrester meg om jeg tar feil. :o
Sitat fra: østfolding på mandag 03. februar 2014, klokken 22:46
Jeg lurer på hvor langt må ladekabelen og lokket stikke ut for å lade?
Det MÅ max være 4 meter fra stikkontakten til stikket på i3'en. Ladekladden er 5 meter totallengde.
- 1,5 meter kabel fra Schuko til boxen
- 3,5 meter kabel fra boxen til støpselet til i3'en.
Sitat fra: Tinhlevan på tirsdag 04. februar 2014, klokken 00:29Står lysene på slik når den lader?
Neida, dette er lysene som møter deg når du låser opp bilen ... ;)
Får vel bidra med ett bilde her, ett i skikkelig vinterføre - at i3 ikke er en vinterbil har blitt kraftig motbevist - den fungerer veldig bra!
Det andre bildet viser i3en sammen med sin nye bestevenn A2en. Diseldyret er forvist til gårdsplassen - og brukes bare til langturer. Skal komme med noen bedre sammenligningsbilder av A2 og i3 når været tilater det - men de bilene er likere enn man skulle tro.
Sitat fra: Vind på tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:11
Får vel bidra med ett bilde her, ett i skikkelig vinterføre - at i3 ikke er en vinterbil har blitt kraftig motbevist - den fungerer veldig bra! Det andre bildet viser i3en sammen med sin nye bestevenn A2en. Diseldyret er forvist til gårdsplassen - og brukes bare til langturer. Skal komme med noen bedre sammenligningsbilder av A2 og i3 når været tilater det - men de bilene er likere enn man skulle tro.
Herlig! Gratulerer med i3 du også! Stilig fargekombinasjon. ::) Digger forresten A2'en også! Audi vet ikke ... øh ... jo, kanskje de visste hvilke bil de lagde i A2 ... alt ettersom. ;D
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:26
Audi vet ikke ... øh ... jo, kanskje de visste hvilke bil de lagde i A2 ... alt ettersom. ;D
De viste det nok - historien sier at Audi tapte 3 000€ på hver A2 som ble produsert (i gjennomsnintt), Der har allerede BMW uttalt at de tjener penger fra første i3 , så det er jo positivt for fremtiden.
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:26
Sitat fra: Vind på tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:11
Får vel bidra med ett bilde her, ett i skikkelig vinterføre - at i3 ikke er en vinterbil har blitt kraftig motbevist - den fungerer veldig bra! Det andre bildet viser i3en sammen med sin nye bestevenn A2en. Diseldyret er forvist til gårdsplassen - og brukes bare til langturer. Skal komme med noen bedre sammenligningsbilder av A2 og i3 når været tilater det - men de bilene er likere enn man skulle tro.
Herlig! Gratulerer med i3 du også! Stilig fargekombinasjon. ::) Digger forresten A2'en også! Audi vet ikke ... øh ... jo, kanskje de visste hvilke bil de lagde i A2 ... alt ettersom. ;D
Og Audi ga seg i kappløpet med BMW i3 sies det. Se Audi A2 electrical concept her: http://www.autoblog.com/2011/09/13/audi-a2-concept-frankfurt-2011/
Utrolig like biler spør du meg :D
Sitat fra: Vind på mandag 03. februar 2014, klokken 23:10
Sitat fra: østfolding på mandag 03. februar 2014, klokken 22:35
Fantastisk bil!
Er gulvlyset i kupeén samt det røde lyset på dørkarmen inkludert i standardutgaven? Eller er dette en del av LED-pakken?
Det er en del av led pakken, gir også lys i sminkespeilet.
Tror ikke det er helt rett Vind. Jeg tror dette er en del av oppgradert interiør, altså ikke på standard bilen, selv med LED pakken.
Fra options på Loft, Lodge, Suite, :
- Extended lighting + exterior door handle illumination
Ok - kan godt stemme det.
Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. februar 2014, klokken 17:18
Tror ikke det er helt rett Vind. Jeg tror dette er en del av oppgradert interiør, altså ikke på standard bilen, selv med LED pakken.
Fra options på Loft, Lodge, Suite, :
- Extended lighting + exterior door handle illumination
Hva ligger i "LED Lyselementer" i 7GA da - når man har standard interiør?
Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:29
Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. februar 2014, klokken 17:18
Tror ikke det er helt rett Vind. Jeg tror dette er en del av oppgradert interiør, altså ikke på standard bilen, selv med LED pakken.
Fra options på Loft, Lodge, Suite, :
- Extended lighting + exterior door handle illumination
Hva ligger i "LED Lyselementer" i 7GA da - når man har standard interiør?
Det er 5AK som ligger i den pakken:
LED light elements
Parking lights, daytime driving lights in LED technology (14 high-power LEDs) with LED 'U' shaped BMW i design.
Hvis du har kjøpt 5A2, så erstatter den 5AK.
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/IMG_4319b_zpsbedb55f1.jpg)
Fikk besøk i dag av to gode kompiser. Fikk trødd dem i i3'en og sendte dem avgårde i i3'en alene på en laaaang testtur. De fikk tatt på, sett på, prøvd, spurt , sjekket og tok den tiden de ville for å tilfredstille informasjons behovet når det gjalt i3'en. Jeg svarte, demonstrerte og diskuterte så godt jeg kunne. Det ble en minnerik dag som kanskje resulterer i flere i3-eiere. ;)
Den ene av dem var meg :-)
Takk for en utrolig hyggelig seanse, der jeg fikk sett på alle de små finessene og tingene jeg lurte på i ro og mak.
Hadde Bmw hatt selgere av dette kaliber så hadde de nok solgt 3 ganger så mange biler - minst!!!
Eieren hadde hverken slips eller sjal, men kunne mye mer om kjøretøyet og utviste mye større entusiasme enn selgerene jeg har truffet på hos Bmw.
Kaffe og kaker smakte utmerket også :-)
Neste "treff" må bli i verkstedet mitt 8)
Sitat fra: Batteritralla på fredag 07. februar 2014, klokken 21:04
Den ene av dem var meg :-)
Takk for en utrolig hyggelig seanse, der jeg fikk sett på alle de små finessene og tingene jeg lurte på i ro og mak.
Hadde Bmw hatt selgere av dette kaliber så hadde de nok solgt 3 ganger så mange biler - minst!!!
Eieren hadde hverken slips eller sjal, men kunne mye mer om kjøretøyet og utviste mye større entusiasme enn selgerene jeg har truffet på hos Bmw.
Kaffe og kaker smakte utmerket også :-)
Neste "treff" må bli i verkstedet mitt 8)
+1 ;)
Sitat fra: Vind på tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:05
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:26
Audi vet ikke ... øh ... jo, kanskje de visste hvilke bil de lagde i A2 ... alt ettersom. ;D
De viste det nok - historien sier at Audi tapte 3 000€ på hver A2 som ble produsert (i gjennomsnintt), Der har allerede BMW uttalt at de tjener penger fra første i3 , så det er jo positivt for fremtiden.
I følge noen kilder var det mye større tap pr A2 enn det. Total kost:11,5 mrd. Kost per bil:60 500 kr
http://www.dinside.no/925799/de-storste-tapsprosjektene-i-moderne-tid
Sitat fra: Jalla på fredag 07. februar 2014, klokken 21:40
Sitat fra: Vind på tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:05
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:26
Audi vet ikke ... øh ... jo, kanskje de visste hvilke bil de lagde i A2 ... alt ettersom. ;D
De viste det nok - historien sier at Audi tapte 3 000€ på hver A2 som ble produsert (i gjennomsnintt), Der har allerede BMW uttalt at de tjener penger fra første i3 , så det er jo positivt for fremtiden.
I følge noen kilder var det mye større tap pr A2 enn det. Total kost:11,5 mrd. Kost per bil:60 500 kr
http://www.dinside.no/925799/de-storste-tapsprosjektene-i-moderne-tid
Vel... Det gjør vel at min gamle A2 er enda mere verdt 8)
Har stort sett kjørt alene med i3 de siste ukene, men i dag, når jeg skulle ut i ett møte parkerer jeg ved siden av en annen Andesite Silver på Lysaker. Så når jeg skal hjem fra jobb har jeg en sort i3 forann meg, og en Hvit bak meg, så det er tydelig at leveransene er kommet ordentlig i gang ;D
Kom igjen da, dere. Er dere ikke stolte over i3'ene deres? ;D
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 25. februar 2014, klokken 11:49
Kom igjen da, dere. Er dere ikke stolte over i3'ene deres? ;D
Ok da-:)
Fra helgens tur til Halden med hurtigladestopp i Fredrikstad.
Selvsagt er jeg stolt av i3'en min.
Venter på sommeren slik at jeg kan få på bestedekkene, men la gå, her kommer et av den med vinterdekkene på.
Klart en er stolt! As seen on BMWi på instagram:
(http://distilleryimage2.ak.instagram.com/510f94b698c211e39e1112abd3bdb6b6_7.jpg)
Legger til et til, for de som måtte være interessert i det. Laurel Grey, for de som lurer på fargen.
Da har jeg hentet min.
(http://i1181.photobucket.com/albums/x426/rogersolmyr/Min%20BMW%20i3/i32_zpsab4b0e55.jpg) (http://s1181.photobucket.com/user/rogersolmyr/media/Min%20BMW%20i3/i32_zpsab4b0e55.jpg.html)
(http://i1181.photobucket.com/albums/x426/rogersolmyr/Min%20BMW%20i3/i31_zpsa0cadac8.jpg) (http://s1181.photobucket.com/user/rogersolmyr/media/Min%20BMW%20i3/i31_zpsa0cadac8.jpg.html)
:) Grattulerer - ikke ta den med ut
Ingen klargjøring av den selv? :o Håper på S&S i nær fremtid..
Gratulerer med grom elbil! ;D
"Født elektrisk" i dag, jeg også - det var vondt å la Stormtrooperen stå igjen der ute alene ... :)
Gratulerer alle sammen.
Sitat fra: Sirka på torsdag 06. mars 2014, klokken 00:31
- det var vondt å la Stormtrooperen stå igjen der ute alene ... :)
Haha, først nå forstod jeg kallenavnet på i3'en din (treg? -Ja!) - genialt!
Med en noe over gjennomsnittet StarWars interessert tenåring i huset burde jeg sikkert gått for den samme fargen selv også, men jeg var for opptatt med å styre klar alle fargeløse alternativene at det ikke slo meg engang. For husfredens skyld håper jeg poden ikke ser for mange av disse i hvitt og trekker sammenligningen selv ... :-)
Jeg og mange andre har gått for Darth Vader, det blir utrygt på veien :-)
Sitat fra: LMOR på torsdag 06. mars 2014, klokken 08:42
Jeg og mange andre har gått for Darth Vader, det blir utrygt på veien :-)
Bare hold lasersverdet i sliren når du passerer en elektrisk plastikksol så skal ikke jeg klage! :-)
Status: etter drøyt 2000km, fortsatt fornøyd ;D ;D Litt rekkeviddeangst har jeg hatt, riktignok. Men jobber med å fortrenge den. Laurel Grey, Loft innvendig. (Håpløse matter for Norsk Vinter da... Biltema-sett til kr. 100.-. ble redningen)
Herlig å se at andre også har valgt bord sløydbrettet i dashbordet :)
Legger ut noen flere bilder min i3 hjemme i gården.
Litt møkkete etter noen dagers pendling:
Her er den påført Prickbort avfetting.
(http://i1181.photobucket.com/albums/x426/rogersolmyr/BMW%20i3/DSC04004_zpse49a7b68.jpg) (http://s1181.photobucket.com/user/rogersolmyr/media/BMW%20i3/DSC04004_zpse49a7b68.jpg.html)
Skummlagt med Bilt Hamber Autofoam.
(http://i1181.photobucket.com/albums/x426/rogersolmyr/BMW%20i3/DSC04005_zps13db3acc.jpg) (http://s1181.photobucket.com/user/rogersolmyr/media/BMW%20i3/DSC04005_zps13db3acc.jpg.html)
Dette ble spylt av med høyttrykspyler og vasket forsiktig for hånd før tørk med mikrofiberhåndkle.
Da ble det slik:
(http://i1181.photobucket.com/albums/x426/rogersolmyr/BMW%20i3/DSC04007_zpsa90f4c00.jpg) (http://s1181.photobucket.com/user/rogersolmyr/media/BMW%20i3/DSC04007_zpsa90f4c00.jpg.html)
(http://i1181.photobucket.com/albums/x426/rogersolmyr/BMW%20i3/DSC04009_zps31f3d28f.jpg) (http://s1181.photobucket.com/user/rogersolmyr/media/BMW%20i3/DSC04009_zps31f3d28f.jpg.html)
(http://i1181.photobucket.com/albums/x426/rogersolmyr/BMW%20i3/DSC04011_zps8d233638.jpg) (http://s1181.photobucket.com/user/rogersolmyr/media/BMW%20i3/DSC04011_zps8d233638.jpg.html)
Interiøret er av typen Loft:
(http://i1181.photobucket.com/albums/x426/rogersolmyr/BMW%20i3/DSC04012_zps7f21edac.jpg) (http://s1181.photobucket.com/user/rogersolmyr/media/BMW%20i3/DSC04012_zps7f21edac.jpg.html)
(http://i1181.photobucket.com/albums/x426/rogersolmyr/BMW%20i3/DSC04014_zps74a46862.jpg) (http://s1181.photobucket.com/user/rogersolmyr/media/BMW%20i3/DSC04014_zps74a46862.jpg.html)
Håpløst med så lyse matter på gulvet, men det ser stilig ut mens den er ren.
Hvordan er den å vaske? Følsom for riper? Tenker da først og fremst på det svarte, panser, tak osv.
Det virker som det svarte er ganske følsomt ja, så forsiktig håndvask med en myk vaskemitt eller en spesialsvamp (kast Turtle Vax og Biltemasvamepene) etter en grundig berøringsfri forvask er tingen her.
Har allerede fått en liten steinsprutskade på panseret.... :'(
Her er den påført Prickbort avfetting.
Skummlagt med Bilt Hamber
Er dette to produkter du anbefaler å bruke ved vask hjemme?
Ved håndvask har jeg brukt svamp med såpe, men har sett at noen bruker microfiberkluter, er dette bedre med tanke på riper etc?
Fin kombi av farge og interiør forresten, har nøyaktig samme som deg-:)
Det han har brukt er til forvask, FØR berøring med svamp/mitt og såpe. Sjekk ut detailersclub.no for mer informasjon om vask av bil. :)
Sitat fra: Klykken på søndag 09. mars 2014, klokken 20:34
Det han har brukt er til forvask, FØR berøring med svamp/mitt og såpe. Sjekk ut detailersclub.no for mer informasjon om vask av bil. :)
Såpass skjønte jeg, men spørsmålet var hovedsaklig rettet mot produktene som ble brukt, om de er effektive.
Sitat fra: Tinhlevan på søndag 09. mars 2014, klokken 12:11
Her er den påført Prickbort avfetting.
Skummlagt med Bilt Hamber Autofoam
Er dette to produkter du anbefaler å bruke ved vask hjemme?
Ved håndvask har jeg brukt svamp med såpe, men har sett at noen bruker microfiberkluter, er dette bedre med tanke på riper etc?
Fin kombi av farge og interiør forresten, har nøyaktig samme som deg-:)
Prickbort er etter min, og veldig mange andres, mening en av de aller beste avfettingene å bruke. Det fine med den er at den er skånsom mot voks/forsegling som man har på bilen samtidig som den er brutal mot asfalt/tjære flekker som legger seg på bilen under bruk. Prickbort legges på tørr bil, og bør få virke noen minutter uten at den får lov til å tørke inn på bilen.
Men Prickbort tar ikke all slags møkk, derfor pleier jeg å suplere med Bilt-Hamber Surfex HD som tar mer av vanlig trafikk-film. Blander den til 1 del Surfex HD og 20 deler vann til vanlig bruk. Kan brukes sterkere, men da er den ikke spesielt skånsom mot det du måtte ha behandlet bilen med.
På i3 hoppet jeg over Surfex HD og gikk rett på skumlegging med Bilt Hamber Autofoam som er basert på Sufex HD. Denne ble påført med skumkanon på en høyttrykkspyler. Jeg påførte denne utenpå Prickbort like før Prickbort hadde begynt å tørke. På den måten forlenger jeg virketiden til Prickbort samtidig som Autofoam får virke på sin måte.
Spylte av og vasket for hånd. Her liker jeg ikke slike svamper med såpe osv. De er som oftest alt for tette i porene og har en tendens til å kunne ta med seg sandkorn o.l. som ligger igjen på lakken og lage små riper. I en bedre svamp eller en microfiberhanske vil møkka ikke komme så direkte i kontakt med lakken. Men det viktigste er at møkka slipper bedre fra svamp/hanske når de skylles, og det bør man gjøre veldig ofte.
Tørk med et mykt microfiberhåndkle laget for formålet.
Produktene jeg bruker anbefaler jeg selvsagt, og de er testet over lang tid. www.detailersclub.no (http://www.detailersclub.no) er nevnt og er veldig bra. Se gjerne min side også: https://www.facebook.com/AskveienAutoDetailing (https://www.facebook.com/AskveienAutoDetailing)
Tar seg også fint ut som skjermbakgrunn. Ser frem til våren, sånn at jeg kan få den fra vask og ut til fotografering, uten at den blir skitten på veien. Enn så lenge, får jeg tåle noen bilder som jeg selv ikke er 100% fornøyd med.
Hadde vært moro å tatt noen bilder av flere i3 samtidig. Så om noen i Bergensområdet ønsker bilder av sin i3, kan vi sikkert få til et treff et sted en dag, og tatt noen bilder. I så fall er det bare å skrike ut :) Ser for meg for eksempel en Capparis og en Solar Orange i tillegg til min Laurel Grey, ville tatt seg meget pent ut sammen.
Eg e' me'! ;D
Sitat fra: Sirka på mandag 10. mars 2014, klokken 22:41
Eg e' me'! ;D
Eg å :P
(Solar Orange - forventet uke 12)
Kult!
Da må vi bare vente til Skipp har fått levering, og finne en dag det passer for alle. Flere kan selvsagt bli med og, om det er mer interesse for det. Jeg stiller med Laurel Grey og kamerautstyr.
Et litt anderledes bilde av min. Måtte sjekke midt på natten :-)
Tatt med IR kamera i nattemørket, 1,5t igjen til 100%, 90% og allerede klar 120km Comfort, selv etter mye testkjøring i erfaringsbasen. Jeg fikk 38% i score på kjøringen..
En litt annen vinkel. Dette er designdetaljer slik jeg vil ha dem.
Sitat fra: Terondo på mandag 10. mars 2014, klokken 14:53
Tar seg også fint ut som skjermbakgrunn. Ser frem til våren, sånn at jeg kan få den fra vask og ut til fotografering, uten at den blir skitten på veien. Enn så lenge, får jeg tåle noen bilder som jeg selv ikke er 100% fornøyd med.
Hadde vært moro å tatt noen bilder av flere i3 samtidig. Så om noen i Bergensområdet ønsker bilder av sin i3, kan vi sikkert få til et treff et sted en dag, og tatt noen bilder. I så fall er det bare å skrike ut :) Ser for meg for eksempel en Capparis og en Solar Orange i tillegg til min Laurel Grey, ville tatt seg meget pent ut sammen.
Veldig flott bilde! Er allerede lastet opp som skjermbakgrunn hos meg :)
Håper dere får til fotoprosjektet med tre ulike biler, og ser virkelig fram til å se resultatet!
Flott bilde ja, men synd den er såpass skitten...
Joda, frontruta kunne vært renere. Du klarer ikke å vaske den litt med Photoshop? Og putte inn en liten i3 logo i registreringsskiltet? :)
Sitat fra: LMOR på søndag 23. mars 2014, klokken 13:09
En litt annen vinkel. Dette er designdetaljer slik jeg vil ha dem.
Nice - samme interiør som jeg har valgt - hadde jeg bare fått bilen. Skulle vært levert forrige uke, men har ikke hørt et pip fra "agenten".....
Sitat fra: Skipp på mandag 24. mars 2014, klokken 14:34
Sitat fra: LMOR på søndag 23. mars 2014, klokken 13:09
En litt annen vinkel. Dette er designdetaljer slik jeg vil ha dem.
Nice - samme interiør som jeg har valgt - hadde jeg bare fått bilen. Skulle vært levert forrige uke, men har ikke hørt et pip fra "agenten".....
Du kan glede deg!
Jeg fikk min ca 3 uker etter dato på kontrakten, de ligger nok fremdeles etter.
I dag måtte jeg bruke min flotte BMW 5 serie til flyplassen. Det var en skikkelig nedtur. Hadde ikke tenkt at forskjellen skulle oppleves så stor. Noe er selvfølgelig bedre på en F10, men helheten er langt under i3.
Jeg kunne ikke engang sette på varmen på forhånd.... Det er standard på i3 :-)
Sitat fra: LMOR på tirsdag 25. mars 2014, klokken 06:59
I dag måtte jeg bruke min flotte BMW 5 serie til flyplassen. Det var en skikkelig nedtur. Hadde ikke tenkt at forskjellen skulle oppleves så stor. Noe er selvfølgelig bedre på en F10, men helheten er langt under i3.
Jeg kunne ikke engang sette på varmen på forhånd.... Det er standard på i3 :-)
Helt enig, det er ikke samme. Kommer ikke til å gå til bake til 1900 tallet igjen :) Og dette er bare starten.
Skrytebilder: 8)
Hentet vår bil på onsdag! For en helt fantastisk opplevelse! Har hatt store forventninger, og mange laaaange uker fylt av forventninger! Men det har vært verdt det; utrolig fornøyd, lykkelig og nybakt i3 eier!
Ser bra ut disse 20"-erne, altså! Er det noen som begynner å selge uoriginale felger snart, tro? Med litt annet design og slikt? Evt flere dekkprodusenter med beredere dekk?
Beklager OT i tråden!
Håper dere tåler ett til. 8) Her kan man forresten (så vidt) se Jacob Jensen-uret installert også.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/14139535/Sommer_2.jpg)
Da er sommerdekkene på - Veldig glad jeg valgte forskjellige fra vinterdekk
Her snør det nå og da enda. Litt risky, hvis det er frost en morgen? ;D
Sitat fra: Vind på mandag 31. mars 2014, klokken 14:37
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/14139535/Sommer_2.jpg)
Da er sommerdekkene på - Veldig glad jeg valgte forskjellige fra vinterdekk
Stiiiilig - jeg valgte de sommerfelgene selv også ;)
(Men har du satt dem på riktig vei ? De fleste bildene fra BMW selv viser at de er montert motsatt vei, altså slik at de skrånende flatene vil trekke luft ut fra bremsene, eller hindre at luft kommer inn for å minske drag).
Ut fra offisielle bilder kan det se ut til at felgene skulle vært motsatt vei.
Men felgene er vel like på høyre og venstre side, og i så fall er de jo "rett" på ene siden og "feil" på den andre?
Sitat fra: 02Henning på mandag 31. mars 2014, klokken 17:40
Men felgene er vel like på høyre og venstre side, og i så fall er de jo "rett" på ene siden og "feil" på den andre?
Da er det i tilfelle levert feil sett, for disse skal være speilet med hver sin retning på hver side (på samme måte som 428-felgene). Hvis man går på "bygg din BMW i3": http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/visualizer.html (http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/visualizer.html) Så kan man snurre rundt bilen på hver side, og da ser man fort at BMW selv har satt på disse hjulene den "andre veien" ;)
Det er vel bare å bytte rundt på høyre og venstre side. De har jo ikke definert rulleretning.
Men ut fra hvordan 428 felgene er montert så syns jeg egentlig det ser ut som om felgene er satt på riktig vei.
Jeg husker jeg fant eksempel på 428 felgen montert feil vei på enkelte reklamebilder.
Sitat fra: bromm på mandag 31. mars 2014, klokken 15:44
Sitat fra: Vind på mandag 31. mars 2014, klokken 14:37
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/14139535/Sommer_2.jpg)
Da er sommerdekkene på - Veldig glad jeg valgte forskjellige fra vinterdekk
Stiiiilig - jeg valgte de sommerfelgene selv også ;)
(Men har du satt dem på riktig vei ? De fleste bildene fra BMW selv viser at de er montert motsatt vei, altså slik at de skrånende flatene vil trekke luft ut fra bremsene, eller hindre at luft kommer inn for å minske drag).
Jeg fikk bilen levert med sommerdekk på disse felgene. Ja, de er montert motsatt vei
Sitat fra: Klykken på lørdag 29. mars 2014, klokken 21:52
Ser bra ut disse 20"-erne, altså! Er det noen som begynner å selge uoriginale felger snart, tro? Med litt annet design og slikt? Evt flere dekkprodusenter med beredere dekk?
Beklager OT i tråden!
Felgimport.no selger 18" felger, men har ikke sjekket hva som er å få av dekk til disse. Nå har vel i3 ganske stor rulleomkrets?
http://www.felgimport.no/ProductList.aspx?CarTypeId=0415101 (http://www.felgimport.no/ProductList.aspx?CarTypeId=0415101)
Til info
De har 18 på bildet, men de er 19
5-112 5X19 ET43 MAK WATT SILVER Ø66,6
Sitat fra: Obba på mandag 31. mars 2014, klokken 22:17
Sitat fra: bromm på mandag 31. mars 2014, klokken 15:44
Sitat fra: Vind på mandag 31. mars 2014, klokken 14:37
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/14139535/Sommer_2.jpg)
Da er sommerdekkene på - Veldig glad jeg valgte forskjellige fra vinterdekk
Stiiiilig - jeg valgte de sommerfelgene selv også ;)
(Men har du satt dem på riktig vei ? De fleste bildene fra BMW selv viser at de er montert motsatt vei, altså slik at de skrånende flatene vil trekke luft ut fra bremsene, eller hindre at luft kommer inn for å minske drag).
Jeg fikk bilen levert med sommerdekk på disse felgene. Ja, de er montert motsatt vei
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/14139535/Sommer_4.JPG)
For å tilfredstille standardiserings tilhengerne har jeg da snudd felgene. Man kan jo diskutere om det naturlig at de går med farten, eller er mere sagblad (som nå) - Sagblad er definitivt mere aggresivt 8)
Jeg trodde først at jeg da ville få samme "rullevei" på dekkene - men der tok jeg feil. Det jeg har oppdaget er at det er 4 forskjellige felger (bak v/h og Forann v/h)- men kun 2 forskjellige dekk - (Bak og forann - forskjellig dimensjon), så ved å snu felgene riktig (eller motsatt vei), så ruller nå venstehjulene forover, mens høyrehjulene ruller bakover (Dekk - ikke felg, alle felgene ruller samme vei)
Det som da er ett spørsmål er om jeg har fått feil sommerdekk, at det skulle vært forskjellige høyre og venstre - eller om dette er "riktig" at de skal "rulle hver sin vei". Det er tydelig forskjell på mønstret - og rullevei, og dette burde ha noe å si for rullemotstanden. Det er ingen markering på hverken felg eller dekk som antyder rullevei.
Om dekkene ikke har en innside og en utside kan de snus 180 grader på felgen :) Ellers er det vel vanligere med rulleretning på vinterdekk enn sommerdekk (om ikke jeg husker feil), men moderne dekk med redusert rullemotstand og andre ess i ermet har kanskje høyere krav til retning.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. april 2014, klokken 12:40
Om dekkene ikke har en innside og en utside kan de snus 180 grader på felgen :) Ellers er det vel vanligere med rulleretning på vinterdekk enn sommerdekk (om ikke jeg husker feil), men moderne dekk med redusert rullemotstand og andre ess i ermet har kanskje høyere krav til retning.
Innside og utside er skrevet på - men jeg sjekker med "langern min" hos Bilia nå...
Sitat fra: Vind på tirsdag 01. april 2014, klokken 12:42
Innside og utside er skrevet på - men jeg sjekker med "langern min" hos Bilia nå...
Jeg er veldig spent på svaret, for jeg har også dekk som ruller "feil vei" på den ene siden av bilen. (Samme felger som deg.)
Etter det jeg vet så skal det stå rolling direction eller noe sånt. Det at det er innside og utside tror jeg har med asymetrisk mønster på dreneringsrennene. Bredeste drenering ytterst.
Sitat fra: atkhobby på tirsdag 01. april 2014, klokken 20:34
Etter det jeg vet så skal det stå rolling direction eller noe sånt. Det at det er innside og utside tror jeg har med asymetrisk mønster på dreneringsrennene. Bredeste drenering ytterst.
Sommerdekkene er merket med "Outside" og "Inside", og dette har med mønsteret for drenering og gjøre, slik som atkhobby påpeker. Hvis dekkene er lagt på feil vei på felg (inside out), så må de snus - heldigvis så var de lagt på riktig hos meg...
Dette med rulleretning er mer kosmetisk enn kjøredynamisk og hvis du har lyst til å ignorere merket retning så vil du aldri merke det fra førersetet. Dekk som triller med statisk friksjon mot underlaget trykkes rett ned og løftes rett opp igjen - de "ruller" ikke over underlaget. Heller "skyver" de ikke en bølge av vann foran seg i noe særlig over gangfart. Dekkene drenerer akkurat like godt, styrer like presist og bremser helt likt - uansett om de står med eller mot rulleretningen. Dette finnes det utallige tester på og diverse fora for høy-ytelses biler har mange testpiloter som har lekt seg med å snu slike dekk uten å måle noen forskjell.
Selvsagt er det kjekkest når alt er helt 100% på en ny bil, men rent praktisk er det bare å sette dekket på det hjørnet du synes ser best ut og trille fornøyd avgårde.
NB: Dette gjelder ikke "inside" og "outside" som bør følges siden den ytre dekksiden alltid får høyest side-belastning grunnet bilens vektoverføring i sving. Slike dekk har typisk stiver dekksider på ytterkanten.
Kort oppsummert:
Rulleretning = kosmetisk motefenomen
Inn/Ut-merking = viktig å følge
Dette tror jeg ikke helt på. Dreneringssporene i et dekk kan sørge for at vannet presses innover i det bilen skal bryte vannflaten, og føre til at den segler på vannet (planer) fremfor å synke nedi og opprettholde fremdrift/styring.
(http://g.api.no/obscura/API/image/r1/escenic/478x1000r/1334648440/archive/04263/3553614074_4263428a.jpg)
Om man skal sette det skikkelig på spissen blir det som å ploge snø med snøplogen bakfrem.
Har du noen linker til de utallige testene som viser til dine påstander?
Hvis man visualiserer hva som skjer ved å trekke en linje bortover dekket for å illustrere bakken det kommer i kontakt med, ser man at i "feil retning" dras vannet inn mot senter av dekket. Jeg er overrasket hvis ikke avbildet dekk har TYDLIG markering rulleretning på sidene...
Thomas
Det har helt sikkert rullretning på seg, men det var for å illustrere et poeng. Rulleretning HAR noe for seg. Da spesielt på våt vei.
Jeg er helt enig, og for å illustrere poenget ditt med video:
Spol til 2:19 (URLen har riktig start-tid, men elbilforum.no embedder videoen og den starter på 0:00)
http://www.youtube.com/watch?v=2DgtRHZPRm4&t=2m19s
Thomas
Denne videoen sa jo ingenting om mønster, bare at regndekk er bedre enn slicks i regn...
Men hvis det er slik at mønsteret betyr så mye, hvorfor ser ikke ALLE dekk slik ut? Ta et kjapt bildesøk på google på "extreme performance tires", så ser du et vell av forskjellige mønstere. For eksempel Michelin Pilot Sport, som jo er et veldig bra dekk:
(http://www.tyrereviews.co.uk/images/tyres/mps2.jpg)
Her var det mye synsing og innblanding av andre dekk etc. etc...
Sommerdekkene til i3 har ikke rulleretning (iallefall er ikke dette indikert), MEN de har "Outside" og "Inside" - noe som er merket. Dette er fordi vannføringen skal bli riktig, slik at vann blir ledet ut til sidene, istedet for under bilen (noe som selvfølgelig vil være uheldig), og fordi de trolig har stivere kant på utsiden, som 02Henning er inne på.
Her er noen bilder som viser hvordan de faktisk ser ut:
(http://gregsmolders.be/images/uploads/portfolio/159/bs_ep500_sidewallrimbmw_175_55_r20_85q__desktop.jpg)
(http://www.auto-wirtschaft.ch/news_images/n3839.png)
Her sammen med vinterdekket - som forøvrig har rulleretning:
(http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/snow-tire.jpg)
Sitat fra: pberg på onsdag 02. april 2014, klokken 11:08
Denne videoen sa jo ingenting om mønster, bare at regndekk er bedre enn slicks i regn...
Du så videoen fra 2:19? Så hvordan vannet ble drenert gjennom mønsteret?
Thomas
Sitat fra: bromm på onsdag 02. april 2014, klokken 11:27
Her var det mye synsing og innblanding av andre dekk etc. etc...
Sukk...
Thomas
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 02. april 2014, klokken 11:58
Sitat fra: bromm på onsdag 02. april 2014, klokken 11:27
Her var det mye synsing og innblanding av andre dekk etc. etc...
Sukk...
Thomas
Ja, dette handlet først og fremst om retningen på Vind's 429-felger (du finner historien lenger opp i denne tråden) - og så kom det frem en tvil om det er rulle-retning eller ikke på Bridgestone Ecopia EP500 - noe det ikke er, men at utside/innside er viktig...
Så bare sukk ivei, hvis du synes det er på sin plass ;)
Det handlet om påstanden om at rulleretning var et "kosmetisk motefenomen", noe det ikke er.
Sitat fra: Klykken på onsdag 02. april 2014, klokken 12:23
Det handlet om påstanden om at rulleretning var et "kosmetisk motefenomen", noe det ikke er.
Det er jo ikke godt å si, siden noen (ikke du) slenger ut generelle setninger uten å sitere eller si hva man er uenig i eller hvem man er uenig med...
Men vi er åpenbart flere som er enige om at rulleretning er mer enn kosmetikk, det er jo bra :)
Thomas
SitatDu så videoen fra 2:19? Så hvordan vannet ble drenert gjennom mønsteret?
Ja, jeg så den dataanimasjonen. Dersom du sjekker med en dekkingeniør, så vil de kunne fortelle deg at de viktigste sporene i dekkene er de på langs.
Og siste generasjons F1-regndekk har heller ikke så mye V-mønster:
(http://3.bp.blogspot.com/-ZSzxtoMGCBU/T00CLisla_I/AAAAAAAADSY/OC9P_YtgLJA/s1600/Screen%2BShot%2B2012-02-27%2Bat%2B10.17.34%2BPM.png)
Se forøvrig denne videoen, der de viser Pirellis dekk, der det er intermediate-versjonen som har V-mønster, mens regnversjonen også har striper på langs, og kan drenere tre ganger så mye vann:
http://youtu.be/thmUFo2jD7E
Vel, jeg har jo kjørt retningsbestemte dekk på bane opp gjennom årene, og i tillegg observert hvordan "alle" dekkprodusenter plutselig skulle ha retningsbestemt mønster på toppmodellene etter at Good Year hadde stor suksess hos spoilerbrigaden på 90-tallet. Nå er det jo ikke så vanlig lenger, med unntak av dekk som er beregnet på å gi grep under dynamisk friksjon (aka: "spinning") - typisk M&S eller vinterdekk.
Gjennom klubbracing er dette testet om og om igjen uten målbare forskjeller og referert på diverse klubbfora.
Her er en referanse for de som føler det er kjekkere å forholde seg til, men det er bare å google utenfor produsentens eller forhandlernes propaganda, så er det mange flere:
http://www.dotheton.com/forum/index.php?topic=57972.0
Vi snakker vel ikke forbi hverandre her vel, eller? En diskusjon er jo om et dekk med definert rulleretning er bedre en et godt designet dekk uten rulleretning. En annen er å kjøre et med mønster som er designet for å drenere utover feil vei. Da presses vannet inn mot midten av dekket.
Sitat fra: atkhobby på onsdag 02. april 2014, klokken 19:15
Vi snakker vel ikke forbi hverandre her vel, eller? En diskusjon er jo om et dekk med definert rulleretning er bedre en et godt designet dekk uten rulleretning. En annen er å kjøre et med mønster som er designet for å drenere utover feil vei. Da presses vannet inn mot midten av dekket.
Dette har nok tatt av ja - Bridgestone Ecopia EP500 er et bi-directional dekk som er spesielt utviklet for i3, og det hjelper trøstesløst lite å diskutere det som noen har funnet det interessant å gjøre ovenfor. Dekket er støpt i bare en utgave (altså ikke ulik rulleretning) for de 4 ulike dimmensjonene. Kun utside og innside er interessant. At sommerdekk er konstruert slik, er forresten ikke noe usedvanlig i seg selv !
Stemmer for at vi tar dette i en egen thread eller PM dersom det er behov for mer diskusjon om dekkteknologien.
Hvis vi kun skal holde oss i i3-sfæren i forhold til tilbudet av dekk per idag så kan det konkluderes at alle dekk som er montert korrekt på felgen kan stå i hvilket hjørne som helst, gitt at du ikke setter 175mm brede dekk fremme (fordi det ikke finnes uoriginale felger med lavere innpress enn originalt på markedet per idag). Da blir det grining! :-)
Jeg prøvde bare å drive litt folkeopplysning for de som leser her inne uten skylapper både på siden og foran, men jeg bøyer meg lett for flertallet - dette er jo ikke MITT forum!
Sitat fra: 02Henning på torsdag 03. april 2014, klokken 08:51
Hvis vi kun skal holde oss i i3-sfæren i forhold til tilbudet av dekk per idag så kan det konkluderes at alle dekk som er montert korrekt på felgen kan stå i hvilket hjørne som helst, gitt at du ikke setter 175mm brede dekk fremme (fordi det ikke finnes uoriginale felger med lavere innpress enn originalt på markedet per idag). Da blir det grining! :-)
Jeg er ikke enig i denne konklusjonen når det gjelder vinterdekket, men istedet for å fortsette dette her har jeg lager en egen tråd for det.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13640.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13640.0.html)
Sitat fra: Terondo på mandag 10. mars 2014, klokken 14:53Hadde vært moro å tatt noen bilder av flere i3 samtidig. Så om noen i Bergensområdet ønsker bilder av sin i3, kan vi sikkert få til et treff et sted en dag, og tatt noen bilder. I så fall er det bare å skrike ut :) Ser for meg for eksempel en Capparis og en Solar Orange i tillegg til min Laurel Grey, ville tatt seg meget pent ut sammen.
Nå burde vi vel være mange nok i Bergen til å samle en fin bukett ...? :)