Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vente på Citigo? Finns det noen rykter?

Startet av Rs2-GTi, tirsdag 11. desember 2018, klokken 11:19

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Vi har kommet til det punktet hvor vi ikke lengre "har råd" til å ha en gammel bensinbil, og har begynt å se på alternativer for en rimelig Elbil. Har prøvekjørt Leaf, og den fristet ikke - det gjorde derimot VW E-Up, som jo føles kjapp og responsiv på veien. Selv om det nok skal funke greit nok, så syntes vi rekkevidden på vinteren er helt i grenseland av hva som er akseptabelt på E-Up.

Nå hører vi jo at Skoda Citigo kommer som elektrisk bil, og at dette skal være den billigste i VW konsernet - og at denne skal få en rekkevidde på 300 km. Dette frister noe veldig, for om vi kommer opp i 12-15 mil på vinteren, går elbilen fra å dekke 70% av behovet vår, til å dekke sikkert 95% av behovet vårt.

Men det er tre ting jeg lurer på om Citigo. Når kommer den? Hva vil den koste? Og vil rekkevidden være 300 km? Finns det noen ryktebørs?

Om vi bytter bil så er tanken å gjøre dette til våren, og vi vil holde prisen nede, så alternativene er egentlig;
- 2014 E-Up for rundt 100.000 kr finansiert på 5 år. Tenker at disse kommer til å ramle litt ekstra når garantien begynner å gå ut over nyåret, samt at prisnivået sikkert vil påvirkes av den nye innstegsmodellen som kom nå nylig på ca 175.000 kr.
- 2019 E-Up for rundt 185.000 kr (kjipeste versjon + levering + vinterdekk som jeg fikser selv) finansiert på 10 år

Får man i stede en ny Citigo med 300 km rekkevidde til 200.000 kr, så er jo det veldig interessant da. Men jeg har ingen anelse om hvor den lander prismessig. Noen som har det?

Motorwatt

VAG har vært ganske flinke på intern konkurranse, slik at bilene til Skoda, Seat, og VW konkurrerer minst mulig. Man ser dette på dagens Skoda som ikke har samme utstyrstilbud som tilsvarende biler fra VW. Tror derfor at Citigo nok ikke kommer ned på e-Up nivå da det er en større bil, men alt blir tipping siden verken priser eller leveringstid er kjent. Vil nok tippe rundt 215K +. Men av det jeg har sett, så blir det en fin familiebil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rs2-GTi

2,3 cm lengre, 1,1 cm lavere og lik bredde. Seat Mii, Skoda Citigo og VW Up er bygget på samme chassi. Har jobbet som serviceleder på Audi og Skoda før, så har dette litt inne :)

Spørsmålet er vel mere om dem kliner en del på prisen når rekkevidden blir bedre. Filosofien til VAG er jo at Skoda skal være et billigere alternativ, så man bruker gjerne gårdagens teknologi og deler - mere utdatert, men også bedre utprøvd. Jeg tipper dem kliner på 30.000 for ekstra rekkevidde.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Up_&_Away

Snakket med en Skoda-selger (hos Møller på Forus) for ca 1 mnd siden. Han mente Citigo-e kom omtrent til sommeren 2019.

Det e jo en identisk bil som e-Up (som jeg har) bare med ekstra rekkevidde. Disse bilene er så strippet for utstyr så det vil ikke skille rare greiene på VW kontra Skoda her.

Tipper prisen vil være betydelig høyere enn hva som anslås her, da det er batteriet som nok står for en stor del av kostnaden. Tipper en plass mellom 230`og 250`
VW e-Up! nybil fra august 2018

Finnøy (Arne Johan Larsen)


elektrolux

Interresant lesing. Likte denne setningen :

It's a shame that legacy automakers are ignoring smaller and more efficient electric cars while at the same time complaining that there isn't enough battery production for their massive, inefficient and battery hungry electric SUVs.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. desember 2018, klokken 07:43
Interresant lesing. Likte denne setningen :

It's a shame that legacy automakers are ignoring smaller and more efficient electric cars while at the same time complaining that there isn't enough battery production for their massive, inefficient and battery hungry electric SUVs.

Det var en merkelig påstand, jeg opplever det ihvertfall motsatt. Vi har en Leaf fra 2012 og det finnes jo massevis av tilsvarende eller mindre elbiler, både med kort eller lang rekkevidde, men av større biler er det jo nesten ingenting. Da må man velge mellom Tesla eller diesel, eneste alternativer i tillegg er Nissan e-nv200, men den er nok litt for varebilaktig for oss...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Renault Zoe er jo også en ganske rimelig liten elbil med god rekkevidde. Dersom du har TN strømnett hjemme, eller kjøper ny bil inkludert ladestasjon og trafo så kan den være en grei løsning dersom du ikke kjører mange veldig lange turer, over 400 km
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Sitat fra: Electrix på onsdag 12. desember 2018, klokken 08:25
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. desember 2018, klokken 07:43
Interresant lesing. Likte denne setningen :

It's a shame that legacy automakers are ignoring smaller and more efficient electric cars while at the same time complaining that there isn't enough battery production for their massive, inefficient and battery hungry electric SUVs.

Det var en merkelig påstand, jeg opplever det ihvertfall motsatt. Vi har en Leaf fra 2012 og det finnes jo massevis av tilsvarende eller mindre elbiler, både med kort eller lang rekkevidde, men av større biler er det jo nesten ingenting. Da må man velge mellom Tesla eller diesel, eneste alternativer i tillegg er Nissan e-nv200, men den er nok litt for varebilaktig for oss...

Er nok mer kjøretøy i klassene L1-L7e det er snakk om. Her er det kun Renault som satser på sin Twizy og Toyota i-Road som et endeløst prøveprosjekt som ikke ser ut til å manifestere seg.

Heldigvis har vi Solo EV og Microlino som undertegnede har bestillt hver sin av, men disse er ofte mye kjekkere å pendle i enn biler på over 1T, og uten tvil mer miljøvennlig
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. desember 2018, klokken 08:41
Sitat fra: Electrix på onsdag 12. desember 2018, klokken 08:25
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. desember 2018, klokken 07:43
Interresant lesing. Likte denne setningen :

It's a shame that legacy automakers are ignoring smaller and more efficient electric cars while at the same time complaining that there isn't enough battery production for their massive, inefficient and battery hungry electric SUVs.

Det var en merkelig påstand, jeg opplever det ihvertfall motsatt. Vi har en Leaf fra 2012 og det finnes jo massevis av tilsvarende eller mindre elbiler, både med kort eller lang rekkevidde, men av større biler er det jo nesten ingenting. Da må man velge mellom Tesla eller diesel, eneste alternativer i tillegg er Nissan e-nv200, men den er nok litt for varebilaktig for oss...

Er nok mer kjøretøy i klassene L1-L7e det er snakk om. Her er det kun Renault som satser på sin Twizy og Toyota i-Road som et endeløst prøveprosjekt som ikke ser ut til å manifestere seg.

Heldigvis har vi Solo EV og Microlino som undertegnede har bestillt hver sin av, men disse er ofte mye kjekkere å pendle i enn biler på over 1T, og uten tvil mer miljøvennlig
Dersom du uansett har bruk for to biler, og du kan klare deg med at en av dem er en minibil så kan det være mer miljøvennlig ja, men alt kommer jo an på bruksområdet. Dersom den andre da er dieselbil og kjører veldig få km så kan det fremdeles være en god løsning, men dersom du kjører mye med dieselbilen så er det heller den som skulle vært byttet ut med en elbil, og da er det dessverre ofte bare Tesla som duger, skulle ønske det kom flere brukbare store elbiler. Husk at selv en stor Tesla bruker mindre energi pr km enn en liten bensin-moped, og den har nullutslipp i motsetning til mopeden som har en veldig skitten motor som aldri ville blitt tillatt i en bil...

Selv har vi behov for to kjøretøyer, tidligere hadde vi en Leaf og en Mondeo stasjonsvogn,  men nå er Mondeoen gått av med pensjon og erstattet av en elsykkel som har ennå mindre fotavtrykk enn minibiler  8) Men siden vår Leaf fra 2012 er for liten og har litt lite og tregt batteri til langtur på vinteren må vi fremdeles byttelåne mot dieselbil noen dager i året. Men da brukes jo elbilen av andre.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rs2-GTi

"Anyway, Skoda already confirmed that the e-Citigo is coming next year and Skoda officials suggest a price around 19.000 euros. It'll be available for pre-order in the first quarter of 2019, by then we'll know the final specs."

"The existing Volkswagen e-up with its 18,7 kWh battery has a 160 km range in NEDC and 134 km in WLTP. Its AC electric motor is capable of delivering 60 kW (82 PS) and 210 Nm of torque. In Germany its price starts at 26.900 euros, which is more than twice as much as its gas-counterpart."

Så vi snakker om at Citigo blir 8000 euro billigere enn E-Up?  :o :o :o Kan det stemme? Da snakker vi om 150.000 i Norge, om man sammenligner med E-Up.

Up_&_Away

DET vil aldri skje (tror jeg). Tror nesten batteriet i seg selv vil koste bortimot det :-)

Tror ikke du skal se for deg en bil under 200`med den doble rekkevidden i forhold til dagen e-Up!
VW e-Up! nybil fra august 2018

Rs2-GTi

Sitat fra: Up_&_Away på onsdag 12. desember 2018, klokken 18:47
DET vil aldri skje (tror jeg). Tror nesten batteriet i seg selv vil koste bortimot det :-)

Tror ikke du skal se for deg en bil under 200`med den doble rekkevidden i forhold til dagen e-Up!

Jeg syntes også det høres vel fantastisk ut. Det som taler for er at VW E-Up nå koster 175.000 kr ny, og Skodaer havner alltid under i pris. Spørsmålet er jo hvor mye E-Up spretter opp med større batteri. Den skal ikke så mye opp før den nærmer seg Ionic i pris, som jo er en bil som de fleste familier kan leve med.

15000 Euro høres latterlig billig ut. Men selv om man slenger på 5000 Euro, så havner den jo fremdeles på under 200.000 kr i Norge. Det blir spennende!

Rs2-GTi

Har jobbet i Møller-systemet tidligere, og fikk litt inside info her om dagen

SitatcitigoE kommer til sommer/høst 2019, 300 km rekkevidde, antydet startpris er 170-180.000,-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA