Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi Q6 e-tron

Startet av Counterpointer, onsdag 24. august 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: StianSalG på lørdag 22. juli 2017, klokken 21:01
Sitat fra: daktari på lørdag 22. juli 2017, klokken 10:01
Hvem fikk du invitasjon fra? Har heller ikke fått noe.

Kom fra Audi Norge. Så er vel noe sentralt. Kan det være at den hr gått til de aller tidligst reserverte først?
Jeg har reservasjon nr 254

Men tipper det var "først til mølla" prinsippet.

Orbit

@Knut.Aulie og @StianSalG:

Håper dere kan komme med oppsummering til oss som ikke var raske nok på labben. Noen ting jeg lurer på:

  • Hvilke av A8-detaljene blir også å finne på e-tron quattro (som standard- eller ekstrautstyr)?

    • Autonomi
    • Adaptiv fjæring basert på kamera
    • Betjeningssystem generelt
    • OLED skjermer (dersom A8 har dette på samme måte som konseptbilen)
    • Interiørvalg
  • Lastemuligheter for skiboks/takstativ/tilhenger (ref kamuflert bil med rails og hengerfeste)
  • Hjuldimensjoner sommer/vinter
  • WLTP rekkevidde (siden denne bilen først kommer neste år, er det teknisk sett ikke lov å markedsføre den med NEDC-rekkevidde)
  • Vekt
  • Sammenligning med i-Pace (Knut var vel også på visningen av denne så langt jeg fikk med meg her på forumet)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på søndag 23. juli 2017, klokken 18:07
@Knut.Aulie og @StianSalG:

Håper dere kan komme med oppsummering til oss som ikke var raske nok på labben. Noen ting jeg lurer på:

  • Hvilke av A8-detaljene blir også å finne på e-tron quattro (som standard- eller ekstrautstyr)?

    • Autonomi
    • Adaptiv fjæring basert på kamera
    • Betjeningssystem generelt
    • OLED skjermer (dersom A8 har dette på samme måte som konseptbilen)
    • Interiørvalg
  • Lastemuligheter for skiboks/takstativ/tilhenger (ref kamuflert bil med rails og hengerfeste)
  • Hjuldimensjoner sommer/vinter
  • WLTP rekkevidde (siden denne bilen først kommer neste år, er det teknisk sett ikke lov å markedsføre den med NEDC-rekkevidde)
  • Vekt
  • Sammenligning med i-Pace (Knut var vel også på visningen av denne så langt jeg fikk med meg her på forumet)
Stor ordre, men skal vel prøve så godt jeg kan å gjengi det som gis av info.

Dette er e-posten

Hei Knut

Nylig fikk nye Audi A8 sin verdenspremiere. Denne bilen gir et spennende innblikk i
fremtidens bilteknologi. Både innovasjonen og designet peker ut kursen for Audi
sine kommende modeller, deriblant Audi e-tron.
Derfor ønsker vi å invitere deg som står på reservasjonslisten for Audi e-tron til norgespremieren på nye Audi A8. Denne invitasjonen er eksklusiv for deg som har reservert plass i køen for Audi e-tron. Merk at det er svært begrenset antall plasser på arrangementet. Dette er én av få Audi A8 fabrikken kan vise nå, og den blir derfor i Norge kun en kort periode. 

Arrangementet finner sted på Ekebergrestauranten i Oslo onsdag 16. august 2017. Her vil vi presentere flere av Audi sine planer for fremtiden og være tilgjengelige for spørsmål.

Det er to tidspunkter du kan velge mellom, og som nevnt et begrenset antall plasser. Det er førstemann til mølla-prinsippet som gjelder.

Interiørbilde fra nye Audi A8

Interiørbilde fra nye Audi A8

Flere ladepunkter

Tilgang til ladepunkter er en vesentlig del av infrastrukturen når bilparken elektrifiseres. Derfor er Audi, i samarbeid med flere andre bilprodusenter, i gang med planlegging og bygging av et ladenettverk. I første omgang ser man for seg 400 stasjoner over hele Europa, hvorav flere er planlagt i Norge. Frem mot 2020 er planen å etablere tusenvis av slike ladestasjoner. Vi gleder oss til å dele mer informasjon om fremdriften og ikke minst hvilke norske lokasjoner som kan vente seg slike ladestasjoner først.
Les mer om ladenettverket hos Elbil.no

Mer informasjon kommer fortløpende, og dere som har reservert en plass i køen for Audi e-tron vil få denne informasjonen tidligst mulig.
Harald Edvardsen-Eibak

Med ønsker om en fortsatt god sommer!

Harald Edvardsen-Eibak
Direktør Audi Norge


Orbit

Sitat fra: roarsolem på onsdag 19. juli 2017, klokken 21:54
Her er flere bilder av bilen.
https://www.motor1.com/news/174178/audi-e-tron-quattro-spy-shots/
Nå var ingen av spionbildene tatt rett fra siden, men jeg har likevel sammenlignet litt mot konseptmodellen nedenfor, med antagelse om at akselavstand er beholdt. Noen observasjoner:

  • Hele karosseriet er flyttet litt fremover, med mer overheng foran, og mindre bak (Men her kan det være at foto-vinkelen lurer meg.... håper det da det ikke er behov for lang nese på en elbil)
  • Bakdør har blitt lengre (samme dimensjoner på fordør)
  • Utvendige speil og dørhåndtak
  • Annen utforming på ladeluke
  • Diffusor bak fremhjul er borte
  • Adaptiv "spoiler" foran bakhjul er borte
  • Vinduet i baksetet fyller ikke hele rammen (mini-versjon av Hofmeister kink), kan se ut som vinduet på konseptmodellen ikke kunne senkes (ikke plass inni døren)
  • Skarpere knekk på bakluke (litt i retning i-Pace) kanskje på grunn av luftmostand?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Karlsen



Karlsen


Orbit

#217
Den første "produksjonsbilen" det kom bilder/video av hadde registreringsnummer IN-F 3709, mens dette er IN-F 3752 (Ingolfstadt, altså registrert ved hovedkvarteret til Audi). Begge med hengerfeste, så det er i alle fall ikke et engangstilfelle!

Ytterligere 13 helelektriske Audi-prototyper ble registrert i juli (mest sannsynlig er alle Quattro e-tron), så nå er det totalt 57 med skilt på veiene.

[Porsche er også i siget (Mission-E ?), samt en enslig Hundai elbil med 4x4 (mest sannsynlig Kona).]

På websiden er det også bilde av en "Q7" som er med i følget, men denne har hjulbuer som definitivt ikke er en produksjonsbil. Tipper dette er et Q8-chassis, med et Q7 skall på toppen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på lørdag 05. august 2017, klokken 14:32
Den første "produksjonsbilen" det kom bilder/video av hadde registreringsnummer IN-F 3709, mens dette er IN-F 3752 (Ingolfstadt, altså registrert ved hovedkvarteret til Audi). Begge med hengerfeste, ......
Er det ikke slik at veldig mange testbiler har hengerfeste fordi de trekker testinstrumenter ? Det er ikke noen nødvendig sammenheng med typegodkjenning av produksjonsbilen, desverre.
Men muligheten for at det blir hengerfeste på E-tron Quattro er stor, og svekkes hvertfall ikke av dette

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. august 2017, klokken 15:50
Sitat fra: Orbit på lørdag 05. august 2017, klokken 14:32
Den første "produksjonsbilen" det kom bilder/video av hadde registreringsnummer IN-F 3709, mens dette er IN-F 3752 (Ingolfstadt, altså registrert ved hovedkvarteret til Audi). Begge med hengerfeste, ......
Er det ikke slik at veldig mange testbiler har hengerfeste fordi de trekker testinstrumenter ? Det er ikke noen nødvendig sammenheng med typegodkjenning av produksjonsbilen, desverre.
Men muligheten for at det blir hengerfeste på E-tron Quattro er stor, og svekkes hvertfall ikke av dette

Jeg har sett enormt mange bilder av kamuflerte prototyper og jeg vil si det er sjeldent at de drar henger. Hva i all verden for slags teknisk utstyr til testingen tar så stor plass at de må ha tilhenger? De får vel all teknisk informasjon de trenger fra en laptop. Det var på 60-tallet datamaskiner var store som hus..

kaiat

Jeg har nå sett bilder av prototyper med henger nå og da. Det kan godt være at hengeren er der for ekstra belastning eller noe.

Det kan nevnes forøvrig at bilfabrikantene har litt friere tøyler enn folk flest når det kommer til disse prototypene. De kan bygge om og bytte komponenter uten at det må godkjennes hver gang. Det er slik sett fullt mulig at det monteres hengerfeste på en prototype hvor produksjonsbilen ikke er tenkt å få mulighet for hengerfeste.

Knut Røe

Testing med tyngre belastning kanskje, simulere varmere vær eller brattere bakker, fullt lastet bil, stabilitet med henger bak. Mange grunner til dette.

Counterpointer


Stikkkontakt

Ja, og hvilke av disse prototypene fikk aldri mulighet for hengerfeste som produksjonsbil?

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 05. august 2017, klokken 19:31
Ja, og hvilke av disse prototypene fikk aldri mulighet for hengerfeste som produksjonsbil?
Kia Stinger Gt har ikke det hvertfall

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA