Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varme til IMIEV

Startet av Focus, onsdag 13. juli 2011, klokken 17:58

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: sven erik på onsdag 17. oktober 2012, klokken 22:08
Sitat fra: foxy på onsdag 17. oktober 2012, klokken 17:50
fikk montert eber med mobilstyring, bruker 0 strøm til oppvarming og varm luft er rask på plass, samt mulighet å styre varme direkte fra mobil. Fornøyd sålangt...

har du testa hva du får av rekkevidde på bilen  nå  med eber ?

kjørte nå denne uke med varme på fra eber og kan ikke konstatere noe forskjell på rekkevidde nå vs sommer.

temp ute ca 1-5grader om morgen, forvarming i ca 5 min før start.

I-miev 2011
Asker

tomrh

#181
Da kona kom hjem med mieven i kveld og parkerte i garasjen, var det et tynt snølag av puddersnø på taket samt litt langs kanten av vinduene på siden av bilen. Perfekt for et lite isolasjonseksperiment. Ute er det -3,5 grader.

Jeg satte på forvarming i to omganger, tilsammen 60 minutter. Jeg tok bilder av taket etter 0, 15, 30, 45 og 60 minutter. Bildene etter 0 og 15 minutter er identiske, så jeg viser bare de etter 15 minutter.

Som vi ser så er taket allerede overraskende godt isolert i trillingene. Etter 45 minutter var det T-skjorte temperatur inne i kupéen, men fremdeles er det endel snø igjen på taket ser vi. Og snøen langs vinduskanten på passasjersiden foran blir faktisk liggende gjennom hele oppvarmingsprosessen, dvs. dørene der er ganske tette. Nede langs bakdørvinduet har det smeltet etter 60 minutter, så bakdørene lekker mer varme enn de foran.

Jeg merket kaldtrekk nede langs midtkonsollen og under setene. Det er bare blanke metallet under der vet jeg (hadde ut konsollen i høst), så der tror jeg faktisk det kan være mer å hente på å isolere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Synes forresten det er kaldt på føttene. Flere som synes det? Og det til tross for at jeg har isolert der. Frøs på føttene på harryturen i dag, selv om jeg ellers hadde godt med varme. Og selv om jeg dirigerer det meste av luftstrømmen ned mot føttene er det akkurat som at det forsvinner i et sort hull et sted. Dører og tak er godt isolerte, mens gulvet virker å trekke mer som ei uisolert gammel rønne.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 11. desember 2012, klokken 22:00
Jeg merket kaldtrekk nede langs midtkonsollen og under setene. Det er bare blanke metallet under der vet jeg (hadde ut konsollen i høst), så der tror jeg faktisk det kan være mer å hente på å isolere.
Nå har jeg isolert under midtkonsollen med rester av biltema-platene, det er ganske enkelt å få den helt løs. Skjærte hull for håndbrekket og la det ned med limsiden mot den tynne filten. Får jo ikke testet effekten før om 5 måneder da.
(Bildet ble litt mørkt dessverre)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Vekker til live denne tråden litt igjen. I dag ble det plutselig tosifret minus, og varmeapparatet måtte virkelig brukes. Etter snart to års erfaring med bilen har jeg tenkt på følgende:

Det er akkurat som om det har lite å si hvor *mye* varme man bruker, men bare om varmen er slått på eller ikke?

Noen ganger prøver jeg å spare på varmen, jeg beholder en liten lunk. Men blir bare overrasket over hvor mye strøm jeg faktisk brukte likevel. Andre ganger lar jeg det stå til og pøser ut det jeg trenger, og blir overrasket over at strømforbruket totalt sett ble bedre enn ventet. Er det andre som observerer dette?

Kan det være at det meste av energien faktisk blir brukt til å holde kjølevannet varmt, dvs. at tap av varme andre steder i bilen er såpass store at det spiller mindre rolle hvor mye varme man henter inn i kupéen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Reodor

#185
Jeg har ikke så mye erfaring å bidra med men har lest meg litt opp.

Jeg tror varmeapparatet virker slik at temperaturen vi settter på velgeren inne styrer varmeelementet med en termostat. Dersom velger inne gir signal om at temperaturen på kjølevæsken rundt varmekolben skal være f.eks 70 grader vil kolben stå innkoblet til all kjølevæsken som sirkulerer fra varmeelement til varmeapparat til påfyllings/ekspansjoinstank og tilbake til varmeelementet er 70 grader. Når 70 grader er nådd vil elementet slå seg av og på for å holde temperaturen.

I oppstartingsfasen vil således kolben stå innkoblet en stund pga termisk treghet i selve varmeapparatet.
Jeg vil tro at dersom man kobler om slangene som går til ekspansjons/påfyllingstanken slik at denne blir stående uten gjennomstrømning på en "blindveg" vil tiden man bruker på å varme systemet i seg selv gå ned. Ulempen blir vel at man ikke får en kontinuerlig blanding av kjølevæsken i denne tanken som man gjør nå.

Neste fase som er "driftsfasen" blir når varmeelementet skal holde temperaturen på f.eks 70 grader.
Linken http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=1759
viser bilde av huset som varmekolben sitter er montert i. Akkurat så åpent som bildet viser ligger dette huset når man tar av fremre plastdeksel under bilen. Som man ser går det rørføring med gummislanger opp til varmeapparat og tanken som er under panseret på bilen samt retur til varmeelementet. Huset ser ut til å være av aluminium som er kjent som en god varmeleder og er om jeg husker riktig ca 30 x 40 x 10 cm. Det blir omtrent 0,25 m2 uisolert flate med høy temperatur. Rørene er omtrent 3m samlet lengde tror jeg med en samlet flate på omtrent 0,2 m2. Vi nærmer oss altså en samlet flate på opp mot 0,5 m2 som er nærmest uisolert og som står i trekk.

Siste fase blir vel da når man slår av varmeapparatet. Såvidt jeg har fått med meg stopper sirkulasjonspumpen når varmevelgeren slås av. All resterende varme i systemet blir da nedkjølt til omgivelsene og ikke levert inn i bilen. Dersom sirkulasjonspumpen kunne stått på sammen med vifte og frakoblet varmeelement kunne man slått av varmeelementet noen minutter tidligere mot slutten av kjøreturen. Det kan hende man kan oppnå noe av dette ved å sette temperaturvelgeren til laveste stilling.

På bakgrunn av dette isolerte jeg som beskrevet i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12535.0.html bilen min når jeg fikk den på antirust behandling. Jeg isolerte med armafleksmatter og rørisolasjon samt aluminumstape. Jeg isolerte ikke på oversiden av varmeelemthuset.

Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag å snakke om med tanke på om dette har hjulpet, men magefølelsen sier meg at det sikkert hjelper endel både på kapasitet levert inne i kupeen og strømforbruk.


Dersom jeg skulle ønske meg mer varme inne i kupeen ville jeg vurdert noe sånt http://www.biltema.no/no/Sok/?query=varmesete 

som jeg ville festet i overkant av fotbrønnen?

eventuellt flyttet varmeelementet inn i bilen?

eventuellt sett om man kan koble seg inn med en vifteovn (Defa varmer?) plassert inne i kupeen som tok strøm fra varmeelemet kursen. Da unngår man varmetapet som skjer utenfor kupeen fullstendig. Kunne man seriekoblet denne med det orginale varmeelementet slik at de ble styrt sammen som før men at noe effekt gikk til vifteovnen og tilsvarende mindre gikk til det orginale varmeelementet?


2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

breitling

Å isolere tank, varmeelement og slanger hjelper i stor grad. Dobbel tennissokker trukket over eksp. tanken gjorde susen! Merkbar høyere luft temperatur som blåses inni bilen.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

tomrh

Sitat fra: Reodor på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:10
Jeg tror varmeapparatet virker slik at temperaturen vi settter på velgeren inne styrer varmeelementet med en termostat. Dersom velger inne gir signal om at temperaturen på kjølevæsken rundt varmekolben skal være f.eks 70 grader vil kolben stå innkoblet til all kjølevæsken som sirkulerer fra varmeelement til varmeapparat til påfyllings/ekspansjoinstank og tilbake til varmeelementet er 70 grader. Når 70 grader er nådd vil elementet slå seg av og på for å holde temperaturen.
Takk for grundig analyse, dette gir mening. Observasjonen min for et par innlegg siden skulle tyde på at denne termostatinnstillinga er forhåndsinnstilt til en fast temperatur uansett innstilling på varmerattet inne i bilen. Varmeratt forbi grønt punkt trigger sannsynligvis bare en svitsj som starter oppvarmingen av kjølevæske. Målte engang væsketemperaturen til 51 grader. Et litt mer intelligent system ville ikke varmet opp vannet til så mange grader dersom lite varme er valgt inne i bilen, for en lavere væsketemperatur gir lavere varmetap og mindre strømforbruk.

Dersom dette er riktig, lønner det seg ikke å bruke anlegget på lav varme, man kan liksågodt dra på litt når man først bruker det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på onsdag 19. mars 2014, klokken 19:53
Sitat fra: Reodor på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:10
Jeg tror varmeapparatet virker slik at temperaturen vi settter på velgeren inne styrer varmeelementet med en termostat. Dersom velger inne gir signal om at temperaturen på kjølevæsken rundt varmekolben skal være f.eks 70 grader vil kolben stå innkoblet til all kjølevæsken som sirkulerer fra varmeelement til varmeapparat til påfyllings/ekspansjoinstank og tilbake til varmeelementet er 70 grader. Når 70 grader er nådd vil elementet slå seg av og på for å holde temperaturen.
Takk for grundig analyse, dette gir mening. Observasjonen min for et par innlegg siden skulle tyde på at denne termostatinnstillinga er forhåndsinnstilt til en fast temperatur uansett innstilling på varmerattet inne i bilen. Varmeratt forbi grønt punkt trigger sannsynligvis bare en svitsj som starter oppvarmingen av kjølevæske. Målte engang væsketemperaturen til 51 grader. Et litt mer intelligent system ville ikke varmet opp vannet til så mange grader dersom lite varme er valgt inne i bilen, for en lavere væsketemperatur gir lavere varmetap og mindre strømforbruk.

Dersom dette er riktig, lønner det seg ikke å bruke anlegget på lav varme, man kan liksågodt dra på litt når man først bruker det.

Står jeg med bilen i P og betjener temperaturhjulet, ser jeg at strømtrekket øker etter som jeg vrir på hjulet. Det tyder jo på at varmeelementet ikke får mere strøm enn hva fører velger. Guessometeret viser også redusert rekkevidde i takt med økt varmeinnstiling.
Ved å måle temperaturen ut av en luftdyse i dashbordet, vil en kunne konstantere om temperaturen endrer seg avhengig av innstilling. Selv kjører jeg aldri mere enn med varme på trinn 2 og vifte på trinn 3. Holder da alltid +grader i bilen.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#189
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 19. mars 2014, klokken 21:53
Står jeg med bilen i P og betjener temperaturhjulet, ser jeg at strømtrekket øker etter som jeg vrir på hjulet. Det tyder jo på at varmeelementet ikke får mere strøm enn hva fører velger.
Ja, du har nok rett og min antagelse er feil. Jeg tok med meg det digitale steketermometeret ut i bilen og målte temperaturen på kjølevæska. Den holdt faktisk ca. 20 grader selv om jeg ikke har brukt bilen på flere timer (isolering av tank er effektivt!). Det er minus 2 grader ute nå. Først skrudde jeg på varme trinn 1 og svakeste luftstrøm. Temperaturen på kjølevannet falt først til 12 grader, deretter opp til 44 grader. Så pendlet det seg inn i et intervall på 30-34 grader der temperaturen ble stående og gå opp og ned.

Så skrudde jeg opp luftstrømmen på høyeste nivå. Temperaturen falt litt, ned til 24 grader og pendlet seg inn i et intervall. For hver gang jeg justerte opp termostaten et hakk, justerte temperaturen seg opp i et nytt intervall. Her er intervallene jeg målte:

Trinn 1: 25-30 grader
Trinn 2: 36-40 grader
Trinn 3: 43-45 grader
Trinn 4: 48-50 grader
Trinn 5: 52-55 grader
Trinn 6: 57-60 grader
Max: 64-67 grader

Edit: Det er én annen konklusjon å trekke her. Merk at temperaturen i kjølevæska gikk ned da jeg økte luftpådraget mens jeg målte varme på trinn 1. Høyere væsketemperatur gir økt varmetap. Altså er det mer energieffektivt å skru opp styrken på luftstrømmen og få mer varme inn i kupéen relativt til varmetapet utenfor kupéen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Bra jobba! Godt vi om ikke mange dagene kan droppe hele varmeapparatet... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:27
Bra jobba! Godt vi om ikke mange dagene kan droppe hele varmeapparatet... 8)
Jepp! 8) Det fine med trillingene er at endel rundt varme, rekkevidde og stabilitet hele tiden kan forbedres litt mer med egen innsats. Nå har jeg sommerprosjekt med å isolere huset rundt varmekolben.

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 19. mars 2014, klokken 21:53
Selv kjører jeg aldri mere enn med varme på trinn 2 og vifte på trinn 3. Holder da alltid +grader i bilen.. 8)
Sitat fra: tomrh på onsdag 19. mars 2014, klokken 23:55
Altså er det mer energieffektivt å skru opp styrken på luftstrømmen og få mer varme inn i kupéen relativt til varmetapet utenfor kupéen.
Mr.Zero - ut i fra konklusjonen min - jeg tror kanskje varme på trinn 1 og vifte på trinn 5 vil gi ca. like mye varme i bilen som varme trinn 2+vifte trinn 3? Men vil være litt mer energieffektiv og faktisk spare litt strøm. (?) :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Mulig! Kan teste ut, men nå driver jeg og setter nye rekkevidderekorder på vinterdekka - og det forløper uten varme på. Passerer 25.000km om få dager og da er det noen på forumet som antyder at rekkevidden skal øke. Ikke vet jeg, derfor tester jeg ut litt nå for å se om jeg merker noe forskjell.. Merket du noe..?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 20. mars 2014, klokken 20:28
Passerer 25.000km om få dager og da er det noen på forumet som antyder at rekkevidden skal øke. Ikke vet jeg, derfor tester jeg ut litt nå for å se om jeg merker noe forskjell.. Merket du noe..?
Joda - i fjor sommer var rekkevidden bedre enn noen gang. :) Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3207.msg96061.html#msg96061
Btw - i juni i fjor passerte jeg 35.000 km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på torsdag 20. mars 2014, klokken 21:10
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 20. mars 2014, klokken 20:28
Passerer 25.000km om få dager og da er det noen på forumet som antyder at rekkevidden skal øke. Ikke vet jeg, derfor tester jeg ut litt nå for å se om jeg merker noe forskjell.. Merket du noe..?
Joda - i fjor sommer var rekkevidden bedre enn noen gang. :) Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3207.msg96061.html#msg96061
Btw - i juni i fjor passerte jeg 35.000 km.

Artig! Har noen rekorder fra i fjor sommer som blir spennende å prøve å slå. Time will show! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA