Faser og om Hvorfor Model S-eierne forguder bilen sin og er tilsynelatende frels

Startet av Griffel, søndag 15. februar 2015, klokken 13:27

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:01
Visst du tror at definisjonene er vesentlig endret i NEK 400:2014 så må du gjerne tro det, jeg har ikke 14 utgaven, har du den siden du tenker at det kan stå noe annerledes der..?

Har du lagt merke til at du har en "N" på diagrammet hvor det står "tofas"?
Det er altså IKKE kun to faser på et IT-nett.

QED.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cirys1

Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:27
Visst du tror at definisjonene er vesentlig endret i NEK 400:2014 så må du gjerne tro det, jeg har ikke 14 utgaven, har du den siden du tenker at det kan stå noe annerledes der..?

QED.
Har aldri påstått at det er to faser på et it nett men at trefas i et IT anlegg blir omtalt som tofas med 3-leder...
Hvor står "N" i sammenheng med  "tofas?? Enfase tre-leder du tenker på?

Griffel

Virkelig kara det gikk ikke inn at det var NEK 400 avsnitt 312...?

Nei, når du skrev NEK 312 forsto jeg ikke at du mente NEK 400.

Men du har funnet akkurat den siden i NEK 400 jeg tenkte på, og som viser at NEK stadig vet hva enfas og trefas er:

Bilde 1a: enfas L1 og L2, (Altså ikke L1 og N=enfas L1 og L2 =tofas)

Bilde 1b: enfas 3leder L1,L2 og N.
Dette er i prinsippet to enfase transformatorer koblet sammen i et punkt fasevektorenen ligger i samme retning uten vinkelforskjell og om L1 til N spenningen er lik L2 til N er det ingen spenningsforskjell mellom L1 og L2. Jeg vet ikke om dette er i bruk som distribusjonssystem og ser umiddelbart ingen fordeler..

figur 1C: De neste 3 bildene viser 2 fase systemer med ulik fasevinkel. Den første er USAs splittfasesystem en enfas transformator med midtutak. I USA betyr dette 120V mellom L1 og N og mellom L2 og N og 240V mellom L1 og L2. Siden vinkelforskjell mellom disse 2 spenningen er 180 grader kan de ikke brukes til å skape et roterende magnetfelt derfor kalles det egentlig splittfase, den kan heller ikke med en "enkel" transformator løsning konverteres til trefas. De to neste er ekte tofas med 90 grader (roterende magnetfelt) og 120 grader (roterende magnetfelt).

Figure 1D: Trefas 3leder (iT) (Altså ikke tofas treleder)

Figur 1E: Trefas 4leder (TN) (Altså ikke énfas 3 eller 4leder)

Dessuten merknad 1 forteller at enfas også kan avledes av 2 faseledere eller 1 faseleder og N. Altså enfas enten det er L1 og L2 eller L1 og N
Helt i overenstemmelse med hva jeg har forsøk å fortelle.

Dermed er det bevist at redaksjonskomiteen i NEK ikke er erstatte av journalister.

(Figur 1E: Trefas 4leder er egentlig ikke TN før N kobles sammen med jord men dette er ikke relevant i sammenheng med denne diskusjonen)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:50
Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:27

QED.
Har aldri påstått at det er to faser på et it nett men at trefas i et IT anlegg blir omtalt som tofas med 3-leder...
Hvor står "N" i sammenheng med  "tofas?? Enfase tre-leder du tenker på?

Ser du på diagrammet hvor det står "tofas" (øverst på bilde nr 2), så ser du at det IKKE er for IT-nett.

Les det Griffel skriver så bra.
Det har ingen hensikt at jeg repeterer det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Er fort gjort å tro teksten til bildene er over og ikke under bildene. :-)
Men følgefeil er desverre feil på eksamen alikevel. :-(

Genialt med slike diskusjoner så jeg kan bruke litt tid mens jeg venter på at podene skal bli ferdig i badeland. (795m o/havet)
Venter i spenning på, ups jeg tok vist feil denne gangen. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

Like underholdende på 10 moh.

Ser ut som historien gjentok seg - som vanlig :)

Car-El

Kom til å tenke på en ting.

I den fossile verden av stempelmotore så er R6, V8 og V12 som er de mest balanserte motorene. Så kommer disse "miljø-motorene" med R3 som rister slik at en hver dildo blir flau og går hjem. Så det man kan si er at flere sylindre gjør en roligere gange, men forbruker mere energi (fossiltdrivstoff).

Er dette noe som kan overføres til de elektriskemotorene? Så med en 1-fase ~strømsmotor sparer man effekt i forhold til en 2-fase eller 3-fase motor? Og vil en 4-, 5- eller 6-fase motor gi en roligere gange? Kan det hende at at vi får se en V8-fase motor? Og den dagen "vår Gud" (herr Elon Musk) finner ut at han skal få en Tesla til å slå hastighetsrekorden til Bugatti... 16-fase?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

Sitat fra: Car-El på onsdag 29. april 2015, klokken 20:24
Kom til å tenke på en ting.

I den fossile verden av stempelmotore så er R6, V8 og V12 som er de mest balanserte motorene. Så kommer disse "miljø-motorene" med R3 som rister slik at en hver dildo blir flau og går hjem. Så det man kan si er at flere sylindre gjør en roligere gange, men forbruker mere energi (fossiltdrivstoff).

Er dette noe som kan overføres til de elektriskemotorene? Så med en 1-fase ~strømsmotor sparer man effekt i forhold til en 2-fase eller 3-fase motor? Og vil en 4-, 5- eller 6-fase motor gi en roligere gange? Kan det hende at at vi får se en V8-fase motor? Og den dagen "vår Gud" (herr Elon Musk) finner ut at han skal få en Tesla til å slå hastighetsrekorden til Bugatti... 16-fase?
Artig. Jo da noen forskjeller er det. Vi ser bort fra DC motorer siden de ikke har faser, men mange andre gode egenskaper. Vekselstrømmen varierer jo fra 0 til en maksimalverdi tilbake gjennom 0 til en minimusverdi opp igjen til 0 osv, alt i en sinus form. Frekvensen bestemmer hvor mange slike syklinger en har hvert sekund.

Enfase kan lage et pulserende magnetfelt. Flere faser kan lage et roterende magnetfelt.
En enfas motor kan da gi et spark til rotor slik at den fortsetter å rotere i samme retning som den er startet i omtrent som en stempelmotor. Men den må ha hjelp til å starte i riktig retning. Effekt og moment varierer i takt med strømmen og med dobble frekvensen.

Tofas: (ikke USA splittfase som er egentlig er enfase, eller installasjonsbransjens 2fas som også er enfas)
Tesla's (Nikola's, ikke bilens) 2-fasemotor med 90 grader forskyving gir et roterende magnetfelt som drar med seg rotor, Effekten og moment er konstant, men det går strøm i 0 leder som skaper noe ubalanse.

Trefas: Galileo Ferraris var ute litt før Tesla's 2fas, med sitt litt mer avanserte 3fassystem. 3-fas motoren har 120grader mellom fasene noe som også gir et roterende magnetfelt (Tysk Drehstrom = rotasjonsstrøm). Effekt og moment er konstant og ingen strøm i 0 leder. Så da går det nesten ikke å få det til bedre.

(4fas blir som 2fas, 6fas blir som 3fas. Men kan ha noen fordeler om en har komponenter som lager elektrisk støy)

Antall poler per fase bestemmer sammen med frekvensen hvor fort det går rundt. 2poler=frekvens, 4poler =frekvens/2, 6 poler =frekvens/3 osv. Så jo fler poler en har jo saktere går det rundt, med tilsvarende høyere moment.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA