Faser og om Hvorfor Model S-eierne forguder bilen sin og er tilsynelatende frels

Startet av Griffel, søn 15. feb 2015, kl. 13:27

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Rio på tir 17. feb 2015, kl. 18:50
Grunnen til at jeg spør er at det selvsagt ikke er noen faseforskjell mellom det du feilaktig kaller "tofas", fordi det nettopp ikke er to faser der.

Og nei, to har ikke "2 FASE" med tre ledere i et IT-nett. Da har du tre faser.

Det virker mest som om du troller.

Forsett med dine egne tolkninger du istedet for og slå opp i fasiten NEK, om man har trodd feil i alle år så blir det ikke mer riktig om du forteller deg det om og om igjen.. :o

Hør med installatøren din han kan sikkert slå det opp for deg og gi deg en forklaring...  :P 

Griffel

Sitat fra: cirys1 på tir 17. feb 2015, kl. 07:38
Sitat fra: Griffel på man 16. feb 2015, kl. 23:20
Sitat fra: cirys1 på man 16. feb 2015, kl. 21:53
Meget spesiell løsning, de aller fleste husholdningsmotorer er 3 fase motorer alt ifra vifter, støvsugere, el sag osv. som kjører på tofas med kondensator for og simulere den 3 fasen. Du får ikke trefas egenskaper da, spesielt med sag merker man det når man så vidt har en kubbe borti bladet i starten så stopper den, ingen startmoment..
Huff her var det mye feil. De aller fleste husholdningsmotorer er ikke 3 fase motorer med kondensator. De fleste er ikke engang kortslutnings asynkronmaskiner. (motorer med børster og kommuntator trenger ikke "faser")

Ikke så mye feil som du vill ha det til Griffel, ikke 3fas men tofas motorer med kondensator i felt viklingen for og få roterende magnetfelt. Og denne er svært mye brukt i husholdningen i motsetning til hva du påstår, men derimot mindre apparater som en borrmaskin og slikt har børster.
Visst du har en vanlig el sag kan jeg nesten garantere deg at det sitter en tofas motor (med en feltvikling)  i den, skru den opp og se..  :P
Nå er det jo du som har påstått at min 1fasemotor som jeg har som pumpe er uvanlig og at dette egentlig er en 3fasemotor.

Hadde du lest innlegget og ikke bare det første avsnitt hadde du lest hva jeg skriver om enfase kortsluttningsmotoere.
Med en feltvikling kan du ikke få noe til å rotere.

Jeg har flere vanlige sager de har biologisk multifasemotor.
Jeg har også en sirkelsag med børste og kommutator, en kjedesag børste og kommutator. Jeg har også en viftemotor, viftemotorer krever lite moment i starten belastningen kommer med økende hastighet, denne har et forenklet vikling nr.2 hvor faseforskyvingen kommer induktivt og derfor uten kondensator. Så finnes det noen husholdningsapparater med elektronikk hvor fase nr 2 og evt.3 lages av elektronikken. 

Jeg synes heller du burde sjekke NEK 400 som er den overordnede standarden. Her er enfas enfas og beskriver strøm og spenning.
Jeg rimlig sikker på at NEK 312 har et begrenst gyldighets område og kun bruker begrepet 2fas i faseledningssammenheng. For eksempel tofas-toleder eller enfas-toleder og at dette av deg og andre husholdningsinstallatører forkortes til 2fas.
Hva er tittel på NEK 312.

Sitat fra: cirys1 på tir 17. feb 2015, kl. 18:26
Og det at det ikke er noen faseforskjell har svært lite med navnet "tofase" om du har 3 ledere i et IT nett så heter det fremdeles 2 FASE med tre ledere.

Dette er garantert tøv.
I NEK 400 er 3fas 3fas, 1fas 1fas.

Om du bestiller en motor fra Siemens eller ABB forstår de garantert ikke at når du skriver tofas 3leder egentlig ber om en trefas 230V eller 1fas3leder ønsker en 3fas 400V motor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på tir 17. feb 2015, kl. 12:50
Sitat fra: jkirkebo på tir 17. feb 2015, kl. 10:04
En synkronmotor er mye enklere å styre. Jeg har en PM synkronmotor (BLDC) på elsykkelen, kontrolleren er like stor som en 20-pakning sigaretter og leverer over en kilowatt effekt. Man jobber med f.eks +12V og -12V, og setter +12V på viklingen rett etter en permanentmagnet og (skyver unna) og -12V på viklingen rett før magneten (trekker til seg). Det brukes enkle thyristorer for å gi positiv eller negativ spenning til de 2/3 av viklingene som til enhver tid har strøm. 3 hall-sensorer gir posisjonsdata på rotor. En slik enkel styring kan implementeres på et meget lite kretskort, og brukes på så små motorer som f.eks vifter til bruk i PCern.

Hva er frekvensen på batteriet ditt da...? Hva er frekvensen på spenningen som en pc vifte mottar?

Jeg snakker om nettspenninger ikke 12 volt.. :)

Hva har nettspenningen med saken å gjøre? Likestrøm er kun en enkel likeretter unna. Deretter trenger man altså noen thyristorer og en IC som kan styre disse i korrekt rekkefølge. Når en elsykkel-kontroller som fikser over en kilowatt koster noen hundrelapper sier det seg selv at dette er billig teknologi til de effektene som en vanlig vifte trenger.

Frekvensregulering av en asynkronmotor blir MYE dyrere siden den trenger sinus-kurve og mye datakraft for å beregne riktig motorstrøm og frekvens i forhold til turtall og ønsket effekt ut. BLDC-motoren klarer seg fint med firkantpulser og en meget enkel styring.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cirys1

Sitat fra: Griffel på tir 17. feb 2015, kl. 19:47
Dette er garantert tøv.

Sjekk selv da, helt utrolig at du kan påstå det uten og ha sjekket...  :)

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på tir 17. feb 2015, kl. 20:06
Hva har nettspenningen med saken å gjøre? Likestrøm er kun en enkel likeretter unna. Deretter trenger man altså noen thyristorer og en IC som kan styre disse i korrekt rekkefølge. Når en elsykkel-kontroller som fikser over en kilowatt koster noen hundrelapper sier det seg selv at dette er billig teknologi til de effektene som en vanlig vifte trenger.

Frekvensregulering av en asynkronmotor blir MYE dyrere siden den trenger sinus-kurve og mye datakraft for å beregne riktig motorstrøm og frekvens i forhold til turtall og ønsket effekt ut. BLDC-motoren klarer seg fint med firkantpulser og en meget enkel styring.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener vill du likerette vekselstrømmen for og styre den??
En synkronmaskin blir i all hovedsak brukt som generator, med noen få unntak..

Griffel

Sitat fra: cirys1 på tir 17. feb 2015, kl. 20:33
Sitat fra: Griffel på tir 17. feb 2015, kl. 19:47
Dette er garantert tøv.

Sjekk selv da, helt utrolig at du kan påstå det uten og ha sjekket...  :)
NEK 400 har jeg sjekket, har du? NEK 312 finnes ikke (har søkt i standard.no)

Sitat fra: cirys1 på tir 17. feb 2015, kl. 20:42
Nok en påstand som viser manglende kunnskap.
Og selvfølgelig har ikke fasebegrepet som sådan noe som helst med spenningsnivå å gjøre.
Hyundai Ionic.

cirys1

Sitat fra: Griffel på tir 17. feb 2015, kl. 21:13
NEK 400 har jeg sjekket, NEK 312 finnes ikke (har søkt i standard.no)

Jeg sitter med NEK 400:2010 4 utgave foran meg oppslått på 312 "Typer av fordelingssystem"

Men det er greit jeg kan leve med den "ikke finnes", for jeg orker ikke og diskutere videre med flere som ikke har sjekket men tar ting som de mener det bør være eller sin egen formening, ut ifra sin hukommelse eller andre kriterier, jeg mener vi har NEK for en grunn og det er at alle skal ha samme forståelse for tingene.
Det er dermed ikke sagt at det ikke fins rom for tolkning eller mange måter og gjøre tingene på, men definisjonene bør i det minste være oppfattet noenlunde likt for alle.
(Skulle gjerne visst hvordan man kan legge ut bilder her, så skulle jeg lagt det ut?)

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på tir 17. feb 2015, kl. 20:42
Sitat fra: jkirkebo på tir 17. feb 2015, kl. 20:06

Jeg skjønner ikke helt hva du mener vill du likerette vekselstrømmen for og styre den??

Siden BLDC står for BrushLess DC så må strømmen likerettes ja. Du kan lese mer om BLDC-motorer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor

Synkronmotorer brukes forøvrig til ganske mye rart. Ikke bare f.eks elsykler som jeg nevnte, men tog (TGV bruker PM synkronmotorer), hybridbiler (f.eks Prius) og elbiler (f.eks Leaf). Og alt annet mellom himmel og jord, som ventilasjonsvifter eller radiostyrt leketøy.

Griffel

Sitat fra: cirys1 på tir 17. feb 2015, kl. 21:26
(Skulle gjerne visst hvordan man kan legge ut bilder her, så skulle jeg lagt det ut?)
Såre enkelt trykk på + vedlegg
Hyundai Ionic.

Elmo

Da trykker du der pilen viser på bildet og får opp ekstra tilvalg, bla. Legg ved (bilder)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2026.8.3
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

jkirkebo

Jeg sitter med NEK 400:2010 4 utgave foran meg oppslått på 312 "Typer av fordelingssystem"

Det er NEK 400, ikke NEK 312. Og dessuten en utgått utgave, bruk NEK 400:2014 ihvertfall.

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på tir 17. feb 2015, kl. 21:44

Det er NEK 400, ikke NEK 312. Og dessuten en utgått utgave, bruk NEK 400:2014 ihvertfall.

Virkelig kara det gikk ikke inn at det var NEK 400 avsnitt 312...?

Visst du tror at definisjonene er vesentlig endret i NEK 400:2014 så må du gjerne tro det, jeg har ikke 14 utgaven, har du den siden du tenker at det kan stå noe annerledes der..?

cirys1

Okay, så hva bruker man for kraftproduksjon?? Om det er på en kraftstasjon, eller på en båt, plattform eller noe annet der man produserer strøm? (Det er gjerne ikke unntakene som bekrefter en regel, kunne det tenkes at det er i områdene jeg har omtalt er veldig mye større enn unntakene?)

Griffel

Sitat fra: cirys1 på tir 17. feb 2015, kl. 22:11

Okay, så hva bruker man for kraftproduksjon?? Om det er på en kraftstasjon, eller på en båt, plattform eller noe annet der man produserer strøm? (Det er gjerne ikke unntakene som bekrefter en regel, kunne det tenkes at det er i områdene jeg har omtalt er veldig mye større enn unntakene?)
I MW er nok generatorer størst, i antall maskiner er uten tvil motorer i flertall langt fra noen få unntak.
Hyundai Ionic.

Rio

Sitat fra: cirys1 på tir 17. feb 2015, kl. 18:26
Sitat fra: Rio på tir 17. feb 2015, kl. 18:10
Jeg gjentar spørsmålet: hva er faseforskjellen mellom denne "tofasen"?
Og det at det ikke er noen faseforskjell har svært lite med navnet "tofase" om du har 3 ledere i et IT nett så heter det fremdeles 2 FASE med tre ledere, og nei visst man skal være helt korrekt så sier ikke trefas deg noe nettet, bare at det er tre faseledere..  :P

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA