Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mistet nøkkel, hvor henter man kode

Startet av Olsleaf, fredag 18. oktober 2013, klokken 12:03

« forrige - neste »

edybvik

Ja jeg kjøpte flere nøkler på EBAY og programmerte til både Think og Mondeo.  Testet ene mondeonøkkelen samtidig og nå virker den både på Think og Mondeoen :O)  Kan både låse, åpne og kjøre bilene. Noe mer trenger jeg ikke.

hma

Sitat fra: edybvik på lørdag 11. januar 2014, klokken 12:59
Ja jeg kjøpte flere nøkler på EBAY og programmerte til både Think og Mondeo.
Dette var da virkelig gode nyheter! :) Programmering av nøkler er omtrent den eneste operasjonen vi trenger Omitec-boksen og Think Techcenter. Med denne oppskriften løser man et problem (for de som ikke har tilgang på diagnose). Takk skal du ha!

Kan jeg spørre hvor du har funnet denne oppskriften? Det er kanskje en standard Ford-prosedyre?

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

BauDemo

Sitat fra: edybvik på lørdag 11. januar 2014, klokken 12:59
Ja jeg kjøpte flere nøkler på EBAY og programmerte til både Think og Mondeo.  Testet ene mondeonøkkelen samtidig og nå virker den både på Think og Mondeoen :O)  Kan både låse, åpne og kjøre bilene. Noe mer trenger jeg ikke.
Do you have a link to this key?
I had to program a key, and the procedure you describe reminds me of the procedure to program the remote lock/unlock buttons, but the immobilizer needed different programming.
Maybe your car has different PATS setup? What is your VIN?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

hma

Jeg får følelsen av at denne programmeringen fungerer kun dersom man skal lese inn én ekstra nøkkel.

Om man f.eks har byttet PCU, eller skal skifte begge fob-ene (senderen i nøkkelen), tror jeg fortsatt PATS må programmeres via Think Techcenter.

Det finnes en annen mulighet; at sjekk mot PATS er deaktivert i PCU. Det er mulig å konfigurere om bilen kjører på developement pcu-sw. Kjører man på produksjons sw skal det ikke være mulig å slå av/på PATS-sjekk .
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

BauDemo

The key-guy that cut the new spare key for my Think showed me a key-base (nyckelämne) they had that they can not only cut the same as my original key, but they could clone the chip from the original key to the new key and this way have two absolutely identical keys.
This could be a solution if one needs more than 2 keys for the car.
Of course you would need to have at least one original (or working) key to clone it.


laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Think

Eg kjøpte en 2010 bil rett før jul. Siden en av nøkkelene vil ikke starte bilen, det virke i låsen og knappene åpene og låse dørenen så prøvde me dette i en annen 2010 think. Vips så virke knappene i begge bilene men ingen vil starte med denne nøkkel. Me skal prøve å programmerer start sperre med omitec boksen til elbilhjelpen.... Håpe å få reserve nøkkelen min til endelig virke.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Think

#21
Dette er ikke så lett. Fikk orden på lisensen til omitec boksen, men nei, ikke håp om å få kontakt med PATS. Lure på om dette er bilen med PATS deaktivert VIN YYCFT26C7AU005456 tidliger eid av Think global. Bilen har strøm til luft varme apparatet som er meget bra. Kansje mjukvare til strøm til luft varmeren ikke har PATS aktiv???

Rart med nøklene, virke som at en nøkkel kan låse alle bilene, men kun låse opp en bil mekanisk. Begge nøklene som følgte denne bilen passer ikke mekanisk i døren, men fungerer mekanisk i tenningslås. Ser i historikk at førerdøren er byttet hus Røhneselmer :-(
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Think

#22
Endelig fikk jeg til nøkkel aktivering. Start sperre er en del av VCU Vehicle Control Unit. Derfor må man melde inn nøkkelen i VCU, ikke i PATS hvis bilen vil ikke starte. PATS er sikkert kun adgangs kontroll.

Hvordan man melder inn en nøkkel i PATS, er fortsatt et mysterium. Muligens  må man åpen for PATS innmelding i PCU eller GEM først. Er det noen som har peiling på dette????

Teknikken med av og på tenningslås virke som innmelding i PATS, men hvordan man fjerner en nøkkel  fra bilen er ikke så lett, regne med man må laste inn ECU soft på nytt?
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Warlock

#23
Sitat fra: hma på lørdag 11. januar 2014, klokken 11:07
Sitat fra: edybvik på lørdag 11. januar 2014, klokken 01:30
Kjøp ny nøkkel på EBAY gjerne en brukt Ford nøkkel som ser lik ut med den du har.
Programmering er enkelt og du gjør det på noen få minutter.
1 sett gammel nøkkel i bilen og ha ny nøkkel tilgjengelig
2 vri gammel nøkkel til posisjon II fire ganger og du hører en pipelyd
3 trykk på en av knappene på gammel nøkkel (for å synkronisere med ny kode i bilen)
4 trykk på en av knappene på ny nøkkel (eller flere nøkler (for å synkronisere med ny kode i bilen)
Slå av tenningen og test nøklene :O)
Har du testet denne oppskriften på en Think og vet at den virker?

Jeg har kjøpt en gammel og sliten nøkkel på Ebay og testet dette nå i dag. Prosedyren var ganske lik den beskrevet her, og virker for "fjernkontrollen" (FOB).

Dette er på en 2010modell GEN2 CPU.

1. Skru på og av igjen (slutt på av) tenningen (til II) 4 ganger og du hører en pipelyd fra bilen.

2. Trykk på en knapp på alle fjernkontrollene, uvesentlig rekkefølge, men du må programmere alle likt, de du ikke programmerer blir slettet fra systemet. Man får en bekreftene pipelyd fra bilen for hver nye nøkkel som blir lagt inn...

Sitat
Verkstedprosedyren for å programmere nøkler er mer omfattende og krever eget diagnoseutstyr. Passive Anti Theft System (PATS) må lese inn nye nøkler i par og bilens VIN-nummer må oppgis.

Nøkkelen består av 3 deler. Selve nøkkelbladet, et lite RF-kretskort som går på ca 434kHz, og en RFiD "ampulle". Selv med riktig nøkkelblad ser det i alle fall ikke ut til for meg at man får lagt inn RFIDen til ny nøkkel på denne måten på vår bil. Det vil si jeg får vridd om tenningen (hele veien) og låst opp og gjen dørene men bilen vil ikke starte. Meget mulig det er å legge inn RFID-kode diagnoseutstyret brukes til.

Regner med nat de også kopierer RFIDkoden over på ny nøkkel på de mer fancye nøkkelkopieringsplassene...

Har noe testing igjen, men tenker å bruke det lille kretskortet fra nøkklen inne i OVMS enheten for en ikke-intrusiv opplåsing av dørene. :)

edybvik

Ja det virket fint på Thinken, men på Mondeoen (samme system) måtte jeg bytte en liten dings i nøkkelen pga startsperren. Det ble utført på 15 minutter hos www.bilnokler.no  Han trengte bare en annen nøkkel som virket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA