Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service i Sverige

Startet av lenny36, torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:37

« forrige - neste »

lenny36

Har en Citroen C-zero og lurer på om det er andre som har tatt service på bilen i Svinesund/Strømstad-området? Finnes det i det hele tatt Citroen-forhandler her? Siste service tok jeg i Oslo for den nette sum av kr.4000,- og tenkte kanskje det kunne være noen kroner å spare hvis jeg tar neste service i Sverige. Noen erfaringer?

tomrh

Vet svenskene i det hele tatt hva en elbil er?  ;D

Men seriøst - snakket med Citröen-forhandler/verksted i Östersund i fjor sommer, i det ærend å kjøpe meg en ekstra ladekabel. De var helt blanke, visste at Citroën visstnok solgte en elbil-modell men de hadde aldri hatt noe med det å gjøre. Vet ikke om jeg ville latt slike folk klå på bilen min. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: lenny36 på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:37
Har en Citroen C-zero og lurer på om det er andre som har tatt service på bilen i Svinesund/Strømstad-området? Finnes det i det hele tatt Citroen-forhandler her? Siste service tok jeg i Oslo for den nette sum av kr.4000,- og tenkte kanskje det kunne være noen kroner å spare hvis jeg tar neste service i Sverige. Noen erfaringer?

Hvor var dette..? Du har Autobjørn, AutoElite, Autovie på Fjellhamar og Bøhm Auto.  Prøv en annen forhandler enn sist, og si nei takk til skift av dyrt pollenfilter (hvis du har kjørte lite km) og nei takk til skift av bremsevæske. Hjelper litt...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ellis

Hei
Jeg skal ha service på min Leaf i Stømstad neste fredag. Hedin Bil AB, ser at de har en rekke biler også Citroën. Vet ikke om de tar de også, men de skal være i stand til full service på Leaf. De tar 1880 SEK for førstegangsservie i henhold til serviceprogram for Nissan Nordic. Så får vi se om jeg er fornøyd. Skal poste mine erfaringer.
Nissan Leaf, sølv.
Asker

jorgen.s

Jeg fikk omtrent samme prisuttallelse fra Hedin Bil Strømstad. Det dukket opp en grunn til å dra til Gøteborg, så jeg bestilte time hos Hedin Bil Gøteborg istedet, i den tro at jeg skulle få samme pris der.

Da jeg hentet bilen etter service lød regningen på 4600 SEK. De var greie og lot meg slippe med 1850, siden jeg kunne vise mailen fra Strømstad-avdelingen, men de kunne ikke forstå hvordan de skulle gi meg en pris på 1850, når det var det samme datasystemet som man punchet inn servicerutinen i.

Svinesund - Gøteborg så sent på året er forøvrig for ekstremsport å regne :)
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

TMDF80

Noen her som har erfaring med service i Sverige de siste årene? Gjerne Strømstad-området?
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

Mr.Zero

Kompis tok service på sin tre år gamle Skoda i Sverige i våres. Sparte kr.1500,-. Fikk dog ikke med den "norske" mobilitetsgarantien. Noen mnd etter får bilen en feil med ledningsnettet slik at nytt må bestilles. Dette blir en garantisak, men siden bilen ikke hadde fått servicen sin i Norge, ble ikke leiebil dekket. Han var uten bil i over tre uker før bilen var ferdig reparert.
Det er fordeler og ulemper med alt. ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pwb

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 05. desember 2015, klokken 11:25
Kompis tok service på sin tre år gamle Skoda i Sverige i våres. Sparte kr.1500,-. Fikk dog ikke med den "norske" mobilitetsgarantien. Noen mnd etter får bilen en feil med ledningsnettet slik at nytt må bestilles. Dette blir en garantisak, men siden bilen ikke hadde fått servicen sin i Norge, ble ikke leiebil dekket. Han var uten bil i over tre uker før bilen var ferdig reparert.
Det er fordeler og ulemper med alt. ;)

Jepp, og derfor så er man smart og velger verksted der man har kjøpt bilen. Det er såpass lite å spare i forhold til hva som kan skje så det er ikke verdt det. Har man ett godt forhold til dem så er det lett å få litt rabatt også, og man får den hjelpen man trenger. Skulle jeg vurdert å ta service ett annet sted så måtte jeg spart minst 50%

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Det begynner å demre for meg hva en egentlig betaler for.

Det er ikke arbeidstid som koster tusenlapper. Da ville prisen på en service vært godt under 1000 lappen.

Det en betaler for er verdien av utvidet forbrukerrettigheter uttover det vanlig 5 års reklamasjon gir, og mo ::)bilitetsgaranti.

Det er ytterst sjeldent en får utelling av denne kostnaden, og i kompisen ditt sitt tilfelle kunne han f.eks leid en Nabobil de 3 ukene. Hadde han f.eks leid en av mine ville dette kostet 2100 kr for 3 uker eller 2000 kr for 1 måned: https://nabobil.no/listings/1609-peugeot-106-2001-stavanger/edit_price

Da hadde han kanskje kommet gunstigere ut totalt sett likevel selv uten mobilitetsgarantien.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erik e

#10
Ja da han spart noe hundrelapper. Og det er jo penger spart.   Men ingen " godvilje " fra sitt eget verksted.    Måtte vel også reist til Stavanger .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Porsgrunn

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 05. desember 2015, klokken 11:25
Kompis tok service på sin tre år gamle Skoda i Sverige i våres. Sparte kr.1500,-. Fikk dog ikke med den "norske" mobilitetsgarantien. Noen mnd etter får bilen en feil med ledningsnettet slik at nytt må bestilles. Dette blir en garantisak, men siden bilen ikke hadde fått servicen sin i Norge, ble ikke leiebil dekket. Han var uten bil i over tre uker før bilen var ferdig reparert.
Det er fordeler og ulemper med alt. ;)

I følge forbrukeradvokat Ola Fæhn har din venn ikke fått det han har krav på.
Sitat
Når det er mangler ved bilen har dere også krav på erstatning for alle merutgifter dere påføres. Dette kan være hotellutgifter, transport, leiebil mv. Dere bør ta en runde med bilselgeren i forkant, fordi det kan bli tvist om utgiftene. Ola Fæhn

http://forbrukeradvokaten.no/garantier-og-reklamasjoner/

Å kreve å få inntektene fra service for å oppfylle lovens krav om at kunden ikke skal bli økonomisk skadelidende er åpenbart urimelig. Det ikke er noen sammenheng mellom service og ledningsnett. Din kamerat har derfor en sak mot verkstedet for å få dekket sine utgifter.

Den eneste reaksjonen som slike verksteder fortjener er å slutte å bruke dem, ikke belønne dem med service inntekter.

Mr.Zero

Vel, nå var det importøren som ga avslaget på gratis lånebil. Kompis er for øvrig ikke den som orker å krangle så mye for å få ting igjennom - dessuten var han sjeleglad for at importøren tok verkstedregningen - som ble meget høy.
Og så ble han overbevist om at fremtidige servicer skal utføres på norske merkeverksteder... ::)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

goggo

Sitat fra: pwb på lørdag 05. desember 2015, klokken 11:37
Skulle jeg vurdert å ta service ett annet sted så måtte jeg spart minst 50%

Ja men det er jo akkurat det som er "problemet".
Min lokale Citroen forhandler ville for en måned siden ikke gi skriftlig pristilbud på liten service på min C-Zero, men muntlig sa de til meg at det ville bli over 3000 kroner, selv uten skifte av kupefilter.
Hos annet autorisert verksted betalte jeg 1000,- kroner inkl MVA for servicen, altså godt over 50% billigere.

Etter det  har forøvrig bilen min stoppet, det viser seg at det er en feil på motorstyre enheten.
Den står nå hos min lokale Citroen forhandler (den samme som ikke var særlig interessert i å ta service på bilen min). 

Jeg hadde scannet kvitteringen og stemplet i serviceboka fra servicen, og dette ble mailet inn til Citroen sentralt. De godkjente dette uten videre spørsmål, og jeg har så fått veldig god service i forbindelse med garantisaken, og disponerer en gratis lånebil inntil de får skaffet deler og reparert min bil.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elektrolux

Så bra. Og så rart at vi nesten godtar å måtte krangle om innarbeidet forbrukerrettigheter eller betale ågerpris for bilholdet.

Kanskje en ide for meg å innføre en dyr 10 punkts service på ladeutstyret jeg selger og true med redusert support om dette ikke følges. Just kidding selvfølgelig,  men noenlunde i samme banen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA