Adaptere

Startet av trygvelo, torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:38

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. desember 2013, klokken 13:00

Det er 3 stk 500V/80A sikringer og så står det 380V/100A på platen de er montert på inntaket til huset. Sier meg ikke så mye egentlig. 400V/25A kursen går til kjelleren i garasjen, og der er det som sagt 2 stk 230V/16A enfase uttak. For meg så ser det ut som om de har tatt ut 2x230V/16A fra 400V kursen, er det ikke 230V mellom fasene på 400V ?. Får vel bryte frem multimeteret og sjekke...
230 V IT har 1-fas og 3-fas kurser 230V. På 400V anlegg har 1-fas kurser 230V og 3-fas kurser 400V. De fleste apparater en har hjemme er 1 fas 230V derfor spiller det for de fleste ikke så stor rolle om en har 400V eller 230V distribusjon. Det at du har 3-fas 230V kontakter betyr enten at det der 230V distribusjon og at de merkene du ser er typemerking (godkjent opp til). Eller at det et eller annet sted står en transformator som leverer 230V 3- fas. Om du skulle hatt en slik transf. burde du vite det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 13:12
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. desember 2013, klokken 13:00

Det er 3 stk 500V/80A sikringer og så står det 380V/100A på platen de er montert på inntaket til huset. Sier meg ikke så mye egentlig. 400V/25A kursen går til kjelleren i garasjen, og der er det som sagt 2 stk 230V/16A enfase uttak. For meg så ser det ut som om de har tatt ut 2x230V/16A fra 400V kursen, er det ikke 230V mellom fasene på 400V ?. Får vel bryte frem multimeteret og sjekke...
230 V IT har 1-fas og 3-fas kurser 230V. På 400V anlegg har 1-fas kurser 230V og 3-fas kurser 400V. De fleste apparater en har hjemme er 1 fas 230V derfor spiller det for de fleste ikke så stor rolle om en har 400V eller 230V distribusjon. Det at du har 3-fas 230V kontakter betyr enten at det der 230V distribusjon og at de merkene du ser er typemerking (godkjent opp til). Eller at det et eller annet sted står en transformator som leverer 230V 3- fas. Om du skulle hatt en slik transf. burde du vite det.

Mest sannsynlig er det vel 1 stk 230V/16A trefas, og en 230V/25A trefas til garasjen, men at det er brukt sikringer typegodkjente til 400V som du sier.

For krysse fingra og håpe på at Tesla kommer med 230V trefas støtte snart...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hyperstress

Angående Clas Ohlson forlengeren som mange bruker.

Den er litt lang og klumpete, så kunne tenkt meg å kappet den og satt på et nettere uttak. Problemet med det skjøteuttaket de selger på CO er at det er litt dypere enn vanlig, og jeg er redd for at Schukoadapteret til UMCen ikke passer.  :-\

Kanskje noen av dere som har Schukoadapteret kan gi en kvalifisert uttalelse om det vil passe i skjøteuttaket på bildet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

#618
Sitat fra: Hyperstress på søndag 08. desember 2013, klokken 20:23
Angående Clas Ohlson forlengeren som mange bruker.

Den er litt lang og klumpete, så kunne tenkt meg å kappet den og satt på et nettere uttak. Problemet med det skjøteuttaket de selger på CO er at det er litt dypere enn vanlig, og jeg er redd for at Schukoadapteret til UMCen ikke passer.  :-\

Kanskje noen av dere som har Schukoadapteret kan gi en kvalifisert uttalelse om det vil passe i skjøteuttaket på bildet.

Noen har allerede uttalt seg:
Sitat fra: TW838 på mandag 02. desember 2013, klokken 12:01
Sitat fra: Blikktralle på mandag 02. desember 2013, klokken 11:41
http://www.clasohlson.com/no/St%C3%B8psel-skj%C3%B8teuttak/32-8681

Denne kan ikke brukes da schuko fra Tesla ikke passer inn (du får ikke kontakten langt nok inn).

Det er bare å fjerne den røde delen og å kutte bort den øverste delen av gummien, så passer den bra og lader fint.

Eller spandere på seg denne:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Jordet-skjotekontakt-35193/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

valvolainen

Har de blå adapterene begynt å leveres?
Hva med de røde?

jkirkebo

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:57
Regnestykket er litt feil. Det er nemlig tap i laderen også. Det beste jeg har kommet fram til foreløpig er at den er ca. 88% effektiv på 13A. Det betyr 230V*13A*0,88=2,63kW.

Nå har jeg testet på 32A også, resultatet ble 89%. Ikke store forskjellen fra 13A altså. Om den blir mer effektiv over 32A eller om sweet-spot'en ligger på f.eks 25A vet jeg ikke ennå.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Stellar

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 15:52
Min løsning. Egenprodusert og ulovlig, men nødvendig.

Kan du ikke bruke en slik da?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Øyvind.h

Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 08:24
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 15:52
Min løsning. Egenprodusert og ulovlig, men nødvendig.

Kan du ikke bruke en slik da?
Link til produktet? Er dette 232-6 til schuko? Sitter det 16a sikring i overgangen? I så fall er dette nøyaktig hva som trengs.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stellar

#623
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 08:32
Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 08:24
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 15:52
Min løsning. Egenprodusert og ulovlig, men nødvendig.

Kan du ikke bruke en slik da?
Link til produktet? Er dette 232-6 til schuko? Sitter det 16a sikring i overgangen? I så fall er dette nøyaktig hva som trengs.

Her er linken jeg fant, men denne heter CEE216, da er det gjerne feil?

http://www.altiby.no/produkt/elektromaterielllamper-mm/byggsentraler3-fas-materiell/overgang-adapter-cee216-schuko-230v-9169075
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Griffel

#624
Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 08:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 08:32
Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 08:24
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 15:52
Min løsning. Egenprodusert og ulovlig, men nødvendig.

Kan du ikke bruke en slik da?
Link til produktet? Er dette 232-6 til schuko? Sitter det 16a sikring i overgangen? I så fall er dette nøyaktig hva som trengs.

Her er linken jeg fant, men denne heter CEE216, da er det gjerne feil?

http://www.altiby.no/produkt/elektromaterielllamper-mm/byggsentraler3-fas-materiell/overgang-adapter-cee216-schuko-230v-9169075
Den er nok 16 A i begge ender. Å finne en fabrikkprodusert overgang fra 32A CEE til 16 A Schuko blir ikke lett siden det i er ulovlig å sikre en Schuko med 32 A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 08:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2013, klokken 08:32
Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 08:24
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 15:52
Min løsning. Egenprodusert og ulovlig, men nødvendig.

Kan du ikke bruke en slik da?
Link til produktet? Er dette 232-6 til schuko? Sitter det 16a sikring i overgangen? I så fall er dette nøyaktig hva som trengs.

Her er linken jeg fant, men denne heter CEE216, da er det gjerne feil?

http://www.altiby.no/produkt/elektromaterielllamper-mm/byggsentraler3-fas-materiell/overgang-adapter-cee216-schuko-230v-9169075
Jepp. Det Teslas UMC skal kobles til er 232-6 (enfas 32A 230V 6H).

Det du linker til vil ikke passe (dog samme farge :) )

Det må sitte en 16A sikring imellom for at dette skal være lovlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stellar

#626
Angående Clas Ohlson forlengeren som mange bruker.

Er dette forlengeren som er for klumpete? Jeg kjøpte den på Clas idag, synes den virker veldig nett og fin, ikke for lang heller. Den sto som nyhet, så kanskje den har erstattet en annen?

P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

teslapower

Er det noen som har mottat Rødt Adapter fra Tesla?
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

Voll1

Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:26
Angående Clas Ohlson forlengeren som mange bruker.

Er dette forlengeren som er for klumpete? Jeg kjøpte den på Clas idag, synes den virker veldig nett og fin, ikke for lang heller. Den sto som nyhet, så kanskje den har erstattet en annen?
Virkelig omtenksomt av deg å bruke et slikt adapter. Da kan jo hele 3 biler tilkobles "ditt" stikk. Det er jo effektivt! Også så snilt av deg å betale for alle 3!    ;)
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Nuvolari

Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:26
Angående Clas Ohlson forlengeren som mange bruker.

Er dette forlengeren som er for klumpete? Jeg kjøpte den på Clas idag, synes den virker veldig nett og fin, ikke for lang heller. Den sto som nyhet, så kanskje den har erstattet en annen?

Har du link til denne? Finner den ikke på clasohlson.no
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA