Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Adaptere

Startet av trygvelo, torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:38

« forrige - neste »

Muffinman

I dag var det nære på å bli for lite lading - parkerte etter en dagstur til Trondheim (var hos Tesla og fikk litt påfyll for å komme meg hjem igjen) i går med 20-30 tkm igjen og fikk ladet hjemme i natt på schuko. Det ble en del uforutsett kjøring i dag med mange etapper og oppvarming av bilen, men uvær med 10+ reddet meg antakelig. Hadde det vært noen minus tror jeg neppe det ville gått. Om de kunne somlet seg til å levere adapterene kan jeg fylle på med 20A i motsetning til dagens 13A - det høres ikke mye men det er tross alt 7-9 mil ekstra gjennom natten. Kjenner jeg begynner å bli utålmodig nå. Har jo heller ikke fått brukt bilen til mange planlagte jobbreiser pga begrensede lademuligheter, og det betyr drivstoffutgifter og mindre kilometergodtgjørelse - og dermed blir regnestykket som lå til grunn for kjøp av bilen dårligere og dårligere for hver dag som går. Kjenner at jeg begynner å bli  en smule irritert over å ha kjøpt en bil til 700.000 som ikke kan brukes som lovet.

Øyvind.h

Noen som har hørt noe mer om blått adaptert? Det øyeblikket det begynner å snø har jeg kun 32A enfas CEE stikk tilgjengelig, dvs. jeg må ha blått adapter for å lade med UMC`en.
Kan alltids mekke en overgang til schuko, eller kjøpe en el-sentral med ekstra sikring, men føler det blir feil om jeg må betale for dette. Tesla selger ikke slikt, så gavekortet får jeg ikke brukt til det :)


VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Har ladet via overgang fra 32A blå til schuko siden jeg fikk bilen. Alternativet er ledning ut vinduet, og det er ikke et alternativ med tanke på høststormer og vinter.

Jeg har ingen tro på at Tesla tar ansvar for dette ihvertfall. Jeg tror de kjøper seg så mye tid som mulig ved å ikke informere løpende. Det er jo ikke det at de ikke har kapasitet til å informere; det dumper jo stadig og støtt inn skrytemailer. Infomail er ikke vanskeligere å sende ut.

Cecilie

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 13:15
Det er jo ikke det at de ikke har kapasitet til å informere; det dumper jo stadig og støtt inn skrytemailer. Infomail er ikke vanskeligere å sende ut.
Haha, ja, merker at jeg blir stadig mer provosert av disse skrytemailene når de ikke tar seg tid til å sende ut informasjonen vi etterspør!
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

Øyvind.h

#529
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 13:15
Har ladet via overgang fra 32A blå til schuko siden jeg fikk bilen. Alternativet er ledning ut vinduet, og det er ikke et alternativ med tanke på høststormer og vinter.

Jeg har ingen tro på at Tesla tar ansvar for dette ihvertfall. Jeg tror de kjøper seg så mye tid som mulig ved å ikke informere løpende. Det er jo ikke det at de ikke har kapasitet til å informere; det dumper jo stadig og støtt inn skrytemailer. Infomail er ikke vanskeligere å sende ut.
Ja jeg får jo alltids løst det på et vis, men ikke med ikke noe som får utnyttet kapasiteten, og jeg må kjøpe utstyr for å få det til selv om jeg allerede har kjøpt det av Tesla (har to UMC og har bestilt både rødt og blått adapter).

Nå kommer jeg til å grave videre i de kanalene jeg har for å sjekke hva som kan være årsaken. Kjøper ikke helt utfordring med produksjon når det gjelder 32A enfas adapteret. Og jeg vet hvem jeg bør kontakte for å komme til bunns her :) (dessverre ikke nødvendigvis slik at jeg kan dele infoen her).

Dette må vel være det rimeligste funksjonelle skvipet man trenger for å kunne lade med 32a enfas stikk?
http://www.clasohlson.com/no/230-V-kontakter/Pr325408000
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 13:22
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 13:15
Har ladet via overgang fra 32A blå til schuko siden jeg fikk bilen. Alternativet er ledning ut vinduet, og det er ikke et alternativ med tanke på høststormer og vinter.

Jeg har ingen tro på at Tesla tar ansvar for dette ihvertfall. Jeg tror de kjøper seg så mye tid som mulig ved å ikke informere løpende. Det er jo ikke det at de ikke har kapasitet til å informere; det dumper jo stadig og støtt inn skrytemailer. Infomail er ikke vanskeligere å sende ut.
Ja jeg får jo alltids løst det på et vis, men ikke med ikke noe som får utnyttet kapasiteten, og jeg må kjøpe utstyr for å få det til selv om jeg allerede har kjøpt det av Tesla (har to UMC og har bestilt både rødt og blått adapter).

Nå kommer jeg til å grave videre i de kanalene jeg har for å sjekke hva som kan være årsaken. Kjøper ikke helt utfordring med produksjon når det gjelder 32A enfas adapteret. Og jeg vet hvem jeg bør kontakte for å komme til bunns her :) (dessverre ikke nødvendigvis slik at jeg kan dele infoen her).

Dette må vel være det rimeligste funksjonelle skvipet man trenger for å kunne lade med 32a enfas stikk?
http://www.clasohlson.com/no/230-V-kontakter/Pr325408000

Under 49,- tror jeg ikke du kommer nei :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 13:22
Dette må vel være det rimeligste funksjonelle skvipet man trenger for å kunne lade med 32a enfas stikk?
http://www.clasohlson.com/no/230-V-kontakter/Pr325408000

Riktig tenkt, men denne er bare 16A. 32A 1-fase er litt vanskeligere å få tak i ser det ut til. Da må du nok på elektroimportøren.no eller tilsvarende.

Har du 32A 3-fase tilgjengelig så finner du det du trenger på Biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-3-fase-Norge-35234/




TesLars

Fikk en epost om at blå adapter skulle snart masseproduseres og blir levert ut fortløpende. Noen som har fått noe mer info. om rød adapter?
Oslo
Black Model S

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 27. november 2013, klokken 13:36
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 13:22
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 13:15
Har ladet via overgang fra 32A blå til schuko siden jeg fikk bilen. Alternativet er ledning ut vinduet, og det er ikke et alternativ med tanke på høststormer og vinter.

Jeg har ingen tro på at Tesla tar ansvar for dette ihvertfall. Jeg tror de kjøper seg så mye tid som mulig ved å ikke informere løpende. Det er jo ikke det at de ikke har kapasitet til å informere; det dumper jo stadig og støtt inn skrytemailer. Infomail er ikke vanskeligere å sende ut.
Ja jeg får jo alltids løst det på et vis, men ikke med ikke noe som får utnyttet kapasiteten, og jeg må kjøpe utstyr for å få det til selv om jeg allerede har kjøpt det av Tesla (har to UMC og har bestilt både rødt og blått adapter).

Nå kommer jeg til å grave videre i de kanalene jeg har for å sjekke hva som kan være årsaken. Kjøper ikke helt utfordring med produksjon når det gjelder 32A enfas adapteret. Og jeg vet hvem jeg bør kontakte for å komme til bunns her :) (dessverre ikke nødvendigvis slik at jeg kan dele infoen her).

Dette må vel være det rimeligste funksjonelle skvipet man trenger for å kunne lade med 32a enfas stikk?
http://www.clasohlson.com/no/230-V-kontakter/Pr325408000

Under 49,- tror jeg ikke du kommer nei :)
Ja nei da får barna klare seg uten julegaver i år om det ikke er mulig å gjøre det billigere  :D

Kan fint få 32A trefas stikk der, men det har jeg droppet fordi jeg skulle få 32A enfas adapter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 27. november 2013, klokken 13:36
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 13:22
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 13:15
Har ladet via overgang fra 32A blå til schuko siden jeg fikk bilen. Alternativet er ledning ut vinduet, og det er ikke et alternativ med tanke på høststormer og vinter.

Jeg har ingen tro på at Tesla tar ansvar for dette ihvertfall. Jeg tror de kjøper seg så mye tid som mulig ved å ikke informere løpende. Det er jo ikke det at de ikke har kapasitet til å informere; det dumper jo stadig og støtt inn skrytemailer. Infomail er ikke vanskeligere å sende ut.
Ja jeg får jo alltids løst det på et vis, men ikke med ikke noe som får utnyttet kapasiteten, og jeg må kjøpe utstyr for å få det til selv om jeg allerede har kjøpt det av Tesla (har to UMC og har bestilt både rødt og blått adapter).

Nå kommer jeg til å grave videre i de kanalene jeg har for å sjekke hva som kan være årsaken. Kjøper ikke helt utfordring med produksjon når det gjelder 32A enfas adapteret. Og jeg vet hvem jeg bør kontakte for å komme til bunns her :) (dessverre ikke nødvendigvis slik at jeg kan dele infoen her).

Dette må vel være det rimeligste funksjonelle skvipet man trenger for å kunne lade med 32a enfas stikk?
http://www.clasohlson.com/no/230-V-kontakter/Pr325408000

Under 49,- tror jeg ikke du kommer nei :)

Når jeg tenker meg om finnes ikke det du leter etter. Det vil selvsagt være ulovlig å lage en overgang som gjør det mulig å få 32A ut av en schuko. Dette må du i såfall lage selv. 16A CEE til Schuko er lov og er det du har funnet overgang på.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

Min løsning. Egenprodusert og ulovlig, men nødvendig.

Leif1

Ulovlig, eller ei. Du vil ikke klare å trekke mer enn det laderen i bilen tillater uansett. Og det er vel 13A med Schuko.
Konvertitt fra S til X

Muffinman

True, true. Men det er mulig å trekke mer enn 13A om man kobler til annet enn bilen. Siden jeg har et forhold til dette er jeg naturligvis ikke bekymret.

Jeg har for øvrig en mistanke om at den røde adapteren blir levert før den blå (ikke spør hvorfor, magefølelse). Mon tro om det går an å lage overganger fra den til diverse 230v enfase uttak? Man skal jo ha 230V mellom faseledere og nulleder. Dermed bør det la seg gjøre å koble, men spørsmålet er hvordan bilen vil reagere når den registrerer at to faseledere er spenningsløse. Ser ikke bort fra at den kanskje spiser det den får, hva vet jeg.

Nuvolari

Sitat fra: Leif1 på onsdag 27. november 2013, klokken 16:45
Ulovlig, eller ei. Du vil ikke klare å trekke mer enn det laderen i bilen tillater uansett. Og det er vel 13A med Schuko.

Jeg mente ikke at dette er et problem kun at utstyret Øyvind trenger ikke finnes kommersielt.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Griffel

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 27. november 2013, klokken 16:58
Sitat fra: Leif1 på onsdag 27. november 2013, klokken 16:45
Ulovlig, eller ei. Du vil ikke klare å trekke mer enn det laderen i bilen tillater uansett. Og det er vel 13A med Schuko.
Jeg mente ikke at dette er et problem kun at utstyret Øyvind trenger ikke finnes kommersielt.
Den kan kobles til hva som helst. Der er jo ingen sikring som går om laderen ved en feil skulle trekke mer enn 16A, eller om en kobler til noe annet med høyt strømtrekk. Derfor er et kanskje-nødvendig og ulovlig onde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA