Adaptere

Startet av trygvelo, tor 17. okt 2013, kl. 08:38

« forrige - neste »

Bent

Sitat fra: TK Askøy på tir 22. okt 2013, kl. 07:31
Jeg fikk faktisk elektrikeren til å lage en overgang fra blå kontakt til shucko slik at jeg kan trekke 13A fra 32A-kursen jeg har i garasjen. Han var selvsagt noe skepstisk siden dette ikke er helt stuerent (32A sikring på en kontakt som maks tåler 16A), men etter at han forsto at bilen uansett ikke trekker mer på denne kontakten var det greit. (...)
Er ikke dette litt rart? Litt av poenget med å sikre schuko med 16A er vel å sikre mot utstyr som utvikler feil og begynner å trekke mer enn det egentlig er ment å gjøre?

Finnes det overhode praksis i Norge for å legge inn sikring i selve veggkontakten? Dvs oppdraget over kunne vært løst ved å lage en schuko-overgang som selv hadde en uavhengig 16A sikring innebygd. Jeg mener denne typen plassering av sikring er standard i Storbritannia, men vet ikke om det er i bruk eller i det hele tatt lovlig i Norge.
Tesla Roadster, 25Mm

Tuxedo

Sitat fra: Bent på tir 22. okt 2013, kl. 10:29
Jeg fikk faktisk elektrikeren til å lage en overgang fra blå kontakt til shucko slik at jeg kan trekke 13A fra 32A-kursen jeg har i garasjen. Han var selvsagt noe skepstisk siden dette ikke er helt stuerent (32A sikring på en kontakt som maks tåler 16A), men etter at han forsto at bilen uansett ikke trekker mer på denne kontakten var det greit. (...)
Er ikke dette litt rart? Litt av poenget med å sikre schuko med 16A er vel å sikre mot utstyr som utvikler feil og begynner å trekke mer enn det egentlig er ment å gjøre?

Finnes det overhode praksis i Norge for å legge inn sikring i selve veggkontakten? Dvs oppdraget over kunne vært løst ved å lage en schuko-overgang som selv hadde en uavhengig 16A sikring innebygd. Jeg mener denne typen plassering av sikring er standard i Storbritannia, men vet ikke om det er i bruk eller i det hele tatt lovlig i Norge.

Denne:
http://www.jula.no/byggsentral-230-v-32a-402392

er noe slikt.  Mates med blå 32A og har innebygde 16A sikringer.

OddB

Sitat fra: Tuxedo på tir 22. okt 2013, kl. 11:25
Sitat fra: Bent på tir 22. okt 2013, kl. 10:29

Denne:
http://www.jula.no/byggsentral-230-v-32a-402392

er noe slikt.  Mates med blå 32A og har innebygde 16A sikringer.
Mates med TREFASE 230V dvs firepinns blå....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

NTesla

Jeg har ikke kjøpt bilen for å klare meg med 16a da jeg ofte har kun mulighet for lading enkelte ganger i uken (med schuko og rød kontakt), og det er ingen hurtigladere pdd. i Stavanger-området. Er det noen som har sendt formell henvendelse til Tesla på dette og hva evt. kompensasjon vil være for levering i Q1? Slik situasjon er nå så innskrenker det min handlefrihet betraktelig da jeg må planlegge endel turer, og vil helt klart ikke akseptere å bare godta at leveringen skjer når den skjer engang rundt jul eller evt. senere. Er det noen som har en formell prosess gående på dette slik at det ikke er noe poeng å sende en henvendelse til Tesla da de allerede har nok å gjøre, eller har folk bare godtatt de svarene (muntlig/skriftlige) som er gitt uten noe videre prosess?

Nuvolari

Sitat fra: NTesla på tir 22. okt 2013, kl. 12:02
Jeg har ikke kjøpt bilen for å klare meg med 16a da jeg ofte har kun mulighet for lading enkelte ganger i uken (med schuko og rød kontakt), og det er ingen hurtigladere pdd. i Stavanger-området. Er det noen som har sendt formell henvendelse til Tesla på dette og hva evt. kompensasjon vil være for levering i Q1? Slik situasjon er nå så innskrenker det min handlefrihet betraktelig da jeg må planlegge endel turer, og vil helt klart ikke akseptere å bare godta at leveringen skjer når den skjer engang rundt jul eller evt. senere. Er det noen som har en formell prosess gående på dette slik at det ikke er noe poeng å sende en henvendelse til Tesla da de allerede har nok å gjøre, eller har folk bare godtatt de svarene (muntlig/skriftlige) som er gitt uten noe videre prosess?

Hadde jeg hatt et slikt behov du her beskriver hadde jeg krevd at Tesla dekket kostnaden for en type 2 vegglader. Dersom de ikke hadde dekket det hadde jeg holdt igjen pengene (og følgelig ikke hentet bilen) inntil adapteret var fremskaffet. Tipper de strekker seg langt for å få deg til å betale/hente bilen.

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

NTesla

Jeg har allerede betalt og hentet bilen da jeg fikk beskjed om at adapteret ville bli etterlevert snart (de kjente 2 uker??). Slik det er her i Stavanger så har det i tillegg tatt lenger tid med åpning av servicesenteret også (siste nytt er vel i starten/midten av november), så jeg har verken hørt noe om vinterdekk eller rep. av transportskader så langt. Ser ikke noe poeng i å mase på Tesla for noe jeg regner med de har internsystemer på å følge opp, da de allerede har nok av henvendelser fra gamle og nye kunder. Men hvis ingen her har en formell prosess gående på adaptere så vil jeg plukke opp den fordi det er for øyeblikket mer prekært enn vinterdekk og transportskader, selv om alt dette er frustrerende når kommunikasjonen er så mangelfull.

stianrod

Var nettopp innom Tesla Trondheim.  De røde adapterene er levert ut til noen kunder.  For øyeblikket er de tomme for de røde, men venter at de kommer fortløpende inn. 

De blå var det verre med.  De kunne ikke fortelle meg når de kom, eller hvorfor de var forsinket, annet enn at det hadde noe med strømnettet i Norge/Albania å gjøre.

Teslafyren anbefalte meg å både sette opp blå/rød og schuko, så var jeg sikret... :-\
Tesla Model S P85 2014

sindrej

Kan en kanskje klare mer enn 13A selv om en har IT nett med litt kreativ kobling i en rød plugg via rød adapter skal tro ?

jkirkebo

Sitat fra: sindrej på tir 22. okt 2013, kl. 17:42
Kan en kanskje klare mer enn 13A selv om en har IT nett med litt kreativ kobling i en rød plugg via rød adapter skal tro ?

Ja, det tror jeg. Skal teste det grundig ut så snart jeg får tak i en rød adapter...

I beste fall går det an å lade med 3x16A (11kW) fra 48A enfase. F.eks fra en 63A trefase plugg.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

petersv

Sitat fra: jkirkebo på tir 22. okt 2013, kl. 18:43
Sitat fra: sindrej på tir 22. okt 2013, kl. 17:42

Ja, det tror jeg. Skal teste det grundig ut så snart jeg får tak i en rød adapter...

I beste fall går det an å lade med 3x16A (11kW) fra 48A enfase. F.eks fra en 63A trefase plugg.

Dessverre, de har limitert til 13A med rødt adapter etter 5.6-oppdateringen.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på tir 22. okt 2013, kl. 19:59

Det går jeg ut ifra er midlertidig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

petersv

Sitat fra: jkirkebo på tir 22. okt 2013, kl. 20:18
Sitat fra: petersv på tir 22. okt 2013, kl. 19:59

Det går jeg ut ifra er midlertidig.

Jeg håper du har rett ;)

Real EoN

@Petersv

Etter at dem monterte dobbeltladeren i min i forbindelse med omlegging til vinterdekk i Trondheim så kan jeg igjen lade med 16 A på rød 3 fase 400 V  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Jimpec

Sitat fra: Real EoN på tir 22. okt 2013, kl. 23:52
@Petersv

Etter at dem monterte dobbeltladeren i min i forbindelse med omlegging til vinterdekk i Trondheim så kan jeg igjen lade med 16 A på rød 3 fase 400 V  :)

Du har altså adapteren?
Hvordan fikk du den?
Kan du legge ut noen detaljerte bilder av den kanskje?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Real EoN

@jimpec

Nå er ikke jeg så flink med bilder og forum, så kanskje noen andre som har fått den kan ta jobben ?
Det var noen som fikk det utdelt i Trondheim, jeg fanga det opp her på forumet å spurte selv, og fikk..

Det er akkurat samme "plugg" til kladd som på shucko adapteret i ene enden og rød 5 pins i andre.
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA