Batteriproblemer med Peugeot

Startet av Mort, onsdag 25. juni 2008, klokken 15:06

« forrige - neste »

PSA106_2001

Batteripakken min ble dårlig i april, et år etter jeg kjøpte det privat (tidligere eieren kjøpte fra enviro). Jeg trodde ikke helt på enviro siden de mest sannsynlig har lurt meg på hovedservisen (kjølepumpet ble skiftet ut ved 14000km istedenfor 20000km). Det var en lettelse å kunne få akutt hjelp fra elektrolux, som testet hele batteripakken og skiftet ut 6 av de 20 batteriene og jeg fikk bilen tilbake i mai. Det kostet litt, men nå har jeg en driftssikker bil med 90-100kms rekkevidde, og jeg tør å kjøre til 0 uten å møte eco-lyset på bakken. Tusen takk til elektrolux og andre elbil eksperter her på forumet.

Mort

Synes det er rart at jeg via forumet har møtt så mange mennesker som føler seg lurt av Enviro.. selv tok jeg i helgen en gjennomgang av bilen, og fant en sikring som var gåen.. denne gikk til kjølesystemet for batteriene.. noe som muligens er grunnen til batteriproblemene mine. Bilene burde vel strengt talt ha en varsler om at en av disse sikringene var røket.. også rart at hverken Enviro eller Peugeot i Oslo, som har utført ladeservice ikke har sett dette, og muligens kunne de da ha reddet mine pakker..
Rart er det også at det ikke ser ut som om noen skruer eller kontaktpunkter under eller i motor-rom er rørt..

Boogie

Selv om det er en stund siden jeg hadde mine biler på service hos Enviro (kjører all service selv), så er også min erfaring at det stort sett bare blir gjennomført vanlig vannservice uten å følge opp resten av bilen før det begynner å dukke opp problemer. Dette  gjelder ikke bare Enviro.
Noen rapport på vannforbruk og spenning mellom batteripakkene forligger heller ikke.

Jeg spurte Enviro om ikke de skulle kjøre en service på resten av bilen også, og ble stort sett møtt med spørrende uttrykk. Hva snakket jeg om?

Men det er klart bilen trenger annen service enn vannservice, og som du sier så hender det at sikringer går.
Desverre er det ikke overvåking på vifter og kjøpepumper. Kun når temperaturen blir for høy får du varsel.
Derfor er det viktig at en service inneholder sjekk av slike punkter også, FØR problemer dukker opp.

Om du ønsker det kan jeg godt kjøre service for deg. Jeg har utarbeidet mine egne sjekklister og rapporter, og gir full rapport på bilens tilstand etter en service....
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA