Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarmer

Startet av Cowboystrekk, onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:49

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Hva er egentlig batterivarmeren? Er det forvarmer av batteriet eller at de varmes bedre underveis når man kjører? Kan man forvarme bilen uten at den er tilkobla strømnettet og dermed varme batteriet? Ift manglende regen hadde forvarmingsmulighet uten strøm tilkobla vært en fordel.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cirion

Batterivarmer, er en kjølemedie varmer... Det sirkuleres et kjølemedie i batteriet for å holde det temperert. Det kjøles med AC om det er for varmt, og varmes hvis det er for kalt. Siden motoren er i samme syklus, vil motoren varme batteripakken på kalde dager samtidig som batteripakken kjøler motoren. For å få fart på sakene har vi også batterivarmeren (kjølemedie varmer). Den brukes ved lading, kjøring eller forvarming til å nå minimumstemperatur på batteriene.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

D.O

Sitat fra: Cirion på onsdag 16. oktober 2013, klokken 10:37
Batterivarmer, er en kjølemedie varmer... Det sirkuleres et kjølemedie i batteriet for å holde det temperert. Det kjøles med AC om det er for varmt, og varmes hvis det er for kalt. Siden motoren er i samme syklus, vil motoren varme batteripakken på kalde dager samtidig som batteripakken kjøler motoren. For å få fart på sakene har vi også batterivarmeren (kjølemedie varmer). Den brukes ved lading, kjøring eller forvarming til å nå minimumstemperatur på batteriene.
Mener bestemt at batteri er på egen og motor/inverter deler kjølesløyfe.? Men alt går vel via en varmeveksler
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Cirion

Sitat fra: D.O på onsdag 16. oktober 2013, klokken 12:40
Sitat fra: Cirion på onsdag 16. oktober 2013, klokken 10:37
Batterivarmer, er en kjølemedie varmer... Det sirkuleres et kjølemedie i batteriet for å holde det temperert. Det kjøles med AC om det er for varmt, og varmes hvis det er for kalt. Siden motoren er i samme syklus, vil motoren varme batteripakken på kalde dager samtidig som batteripakken kjøler motoren. For å få fart på sakene har vi også batterivarmeren (kjølemedie varmer). Den brukes ved lading, kjøring eller forvarming til å nå minimumstemperatur på batteriene.
Mener bestemt at batteri er på egen og motor/inverter deler kjølesløyfe.? Men alt går vel via en varmeveksler
Er nok mer inviklet enn jeg forklarer ja... Men at kaldt batteri kjøler motor og inverter og varm motor samt varm inverter varmer kaldt batteri er korrekt.

En annen ting. AC'en kjøler både kupé og batt/inverter/motor, mens kupé en er ikke med når det er snakk om varme. Sløyfen for kupé lukkes når det skal varmes.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Dr.Ling

Dette står sikkert gjemt i en annen tråd en plass, men jobber batterivarmeren kontinuerlig når temperaturen er lav og bilen er plugget til strømnettet?

Jeg plukker opp min bil om 3 dager, skal kjøre den nesten tom til jeg må overnatte, og kobler til et 400V uttak som jeg håper kan lade batteriet fullt på 9 timer i løpet av natten. Vil nok være -4 grader utetemp.

Det hadde vært kjekt om batteriet var ferdigvarmet når jeg kobler fra og legger ut på etappe 2, slik at minst mulig batteristrøm må brukes for å varme batteriet. Men hvordan får en til det?
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Havebigfun

Sitat fra: Dr.Ling på søndag 03. november 2013, klokken 19:25
Dette står sikkert gjemt i en annen tråd en plass, men jobber batterivarmeren kontinuerlig når temperaturen er lav og bilen er plugget til strømnettet?

Jeg plukker opp min bil om 3 dager, skal kjøre den nesten tom til jeg må overnatte, og kobler til et 400V uttak som jeg håper kan lade batteriet fullt på 9 timer i løpet av natten. Vil nok være -4 grader utetemp.

Det hadde vært kjekt om batteriet var ferdigvarmet når jeg kobler fra og legger ut på etappe 2, slik at minst mulig batteristrøm må brukes for å varme batteriet. Men hvordan får en til det?
Time ladingen slik at den er ferdig når du skal videre. 9 timer synes å passe bra der.

Dr.Ling

Ok. Så batteriet varmes kun mens det lades?
Å ha en slags valgbar termostatfunksjon så lenge bilen er plugget til strømnettet ville ikke vært dumt.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Lanber

Ved lading har batteriet en viss temperatur spenn det skal ha, så korrigerer bilen hvis det er utenfor.
Denne grensen for når bilen er inne å korrigerer er utvidet når det ikke lades, altså godtas lavere temperatur i våre tilfeller

eledille

#8
Sitat fra: Dr.Ling på søndag 03. november 2013, klokken 19:55
Ok. Så batteriet varmes kun mens det lades?
Å ha en slags valgbar termostatfunksjon så lenge bilen er plugget til strømnettet ville ikke vært dumt.

Vel, det ville sende strømforbruket rett gjennom taket uten noen særlig nytte, så jeg vet ikke om det ville være så lurt heller :)

Det vi trenger er å kunne programmere når bilen skal være ferdig neste dag, og hva "ferdig" skal bety - med eller uten oppvarmet batteri, med eller uten oppvarmet kupé og til hvilken ladestatus. Så ville det være opp til bilen å regne ut når den må begynne å lade og varme.

Når jeg vet dette når jeg parkerer dagen før er det bare dustete å måtte pæle med appen og håpe at jeg kommer inn for å kunne skru på varmen, og jeg synes ikke det er noe særlig å måtte fyre for kråka hele natta heller.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Dr.Ling

Helt enig. Programmerbar oppvarming av både kupe og evt batteriet hadde gjort susen. Noen som vet hva som er mulig i Visible Tesla (finnes ikke for iPad eller android?) eller i Tesla appen?

Hvis en tenker at å ha termostatstyrt batterivarme alltid på ville være unødvendig, ville en vel til daglig kortere turer ikke trenge å forvarme batteriet, og heller brukt det før turer hvor en trenger maks rekkevidde.

Ettersom jeg har lest mer skjønner jeg at batteriet i hvile ikke begynner å mistrives før det blir under -30C, men at det alikevel varmer seg opp før lading eller under kjøring.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Yagi

Jeg erfarer at selv om bilen står på lading hele dagen mens jeg er på jobb (og ladingen akkurat er ferdig idet jeg setter meg i bilen) så er fortsatt regen betydelig begrenset når jeg starter å kjøre.  Kanskje det burde være mulig å bruke mer av "ladestrømmen" til batterivarme?

Har også merket at etter en natt i minus fem uten lading tar det lang tid før ladingen faktisk starter etter at ladekabelen er koblet til. Dette fordi batteriet skal varmes først.....
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

valvolainen

Sitat fra: Yagi på onsdag 06. november 2013, klokken 21:07
Jeg erfarer at selv om bilen står på lading hele dagen mens jeg er på jobb (og ladingen akkurat er ferdig idet jeg setter meg i bilen) så er fortsatt regen betydelig begrenset når jeg starter å kjøre.  Kanskje det burde være mulig å bruke mer av "ladestrømmen" til batterivarme?

Har også merket at etter en natt i minus fem uten lading tar det lang tid før ladingen faktisk starter etter at ladekabelen er koblet til. Dette fordi batteriet skal varmes først.....

Det må også være 'plass på batteriet' for at regen skal virke. Et fulladet batteri tar ikke imot mye strøm. Det gjør heller ikke et bortimot fulladet batteri heller. Det kan jo sammenlignes med hurtigladingen siste minutter. De er ikke så hurtige. Regen er jo en skikkelig eksplosiv tilføring av strøm.

Maartensommer

I menyen er det et "Winter program" eller lignende hvor bla.a. varme i baksetet og vindusviskerne kan aktiveres.  Jeg har ikke sjekket dette så nøye, men er det mulighet for å styre batteritemp her?

Var forresten i kontakt med Amsterdam i dag ettersom jeg får TMPS varsling hele tiden etter skift til vinterhjul.  Han jeg snakket med kunne ofrtelle at en ny SW blir distribuert om ca 14 dager.  Noen av featurene skulle være manuell kalibrering av TMPS, regulering av makshastighet (for de som har barn m/lappen).  Det jobbes også med et vinterprogram hvor man reduserer motorkraft ved start, men dette ville ikke bli klar til denne oppdateringen.

Yagi

Sitat fra: valvolainen på onsdag 06. november 2013, klokken 21:34
Det må også være 'plass på batteriet' for at regen skal virke. Et fulladet batteri tar ikke imot mye strøm. Det gjør heller ikke et bortimot fulladet batteri heller. (...)
Akkurat det er ihvertfall ikke en begrensende faktor i mitt tilfelle: I det daglige har jeg satt ladegrensen til 60%. Så når min bil er ferdigladet er det fortsatt 40% "ledig plass" på batteriet.

I disse dager er det 2-3 grader i mitt distrikt. Med tur til og fra jobb på ca 30 min hver vei - betyr det at jeg kjører med regenbegrensning 80% av tiden. Har erfart at etter en natt i ca 5 minus er det absolutt ingen regen den første tiden selv om bilen stod på lading de 4 siste timene før kjøringen startet.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

eledille

Sitat fra: Yagi på torsdag 07. november 2013, klokken 08:41
selv om bilen stod på lading de 4 siste timene før kjøringen startet.

Det likte jeg ikke å høre. Jeg har også opplevd null regen, men da hadde jeg ikke ladet før start. Jeg har aldri hatt mindre enn ca 20 kW regen etter lading.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA