Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montering av Webasto dieselvarmer.

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 18:07

« forrige - neste »

Knotten

Sitat fra: Lynet på onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:20
Og før diskusjonen starter, det er miljøvennlig å bruke dieselvarmer. Virkningsgraden på disse er på ca 82% noe som er bedre enn om du fyrer med elektrisk varme! Tapet i lader og batterier er på ca 30%.

Og vil du være skikkelig miljøvennlig så kjøp en varmer som kan gå på biodiesel eller en bensinvarmer som kan gå på E85 (etanol). Men en bensintank er mer brannfarlig.

Vil anbefale en 5 liters bensinkanne som drivstofftank.

Uansett må du nok fjerne skiltet 'Zero Emission'..  :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Ladefabrikken

I dag har vi fått testet litt. Koblet Webastoen til Leafens varmeannleg (rett inn på den lille vanntanken til varmeapparate) men satt Webastoen utenfor for bilen med lange vannslanger. Vi var litt redd for at varmeannleget i Leafen skulle være for lite og ikke klare å bruke opp alt varmtvannet fra Webastoen. Hvis vannet inn til Webastoen blir for høyt vil den stoppe etter en liten stund, og starte igjen etter noen minutter.
Dieselvarmeren vil sote ned og slutte å virke etter en stund.

Når vi testet i dag hadde vi tempen i bilen på 27grader og litt over halv fart på hvifta. Webastoen gikk greit og stoppet ikke, men når vi satt ned til 22 grader stoppet den etter noen minutter. Men i dag var det 7 grader ute, med en temp på -10grader vil varmetapet være mye høyer og vannet som går inn til Webastoen mye lavere.

Jeg kommer nok til å lage en ekstra sløyfe med aluminiumsrør for å fåned tempraturen på vanne som kommer ut fra varmeregistere og inn til Webastoen. Håper det blir nok til at den ikke stopper og går gjevn og fint. Trode aldri jeg skulle slite med å ha for mye varme :P

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Fyrverkeri

Artig tråd og bra initiativ! :) Har selv tenkt å kjøpe og installere luftvarmeren fra lenken under. Oomtrentlig halv pris på hva Eberspächer/Webasto tilsvarende ligger på. Lufttemp ut er 60 grader. Tenkte da å montere denne i kufferten og ha gjennomføring i hattehylle og vinkling av varmluft inn i bilen, selvsagt med nødvendig avstand/isolering for å unngå noen form for lokal overoppheting.

http://www.bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/2000w/air-heater-2000w-diesel-12v-detail?Itemid=0

Ladefabrikken

Sitat fra: Fyrverkeri på torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:31
Artig tråd og bra initiativ! :) Har selv tenkt å kjøpe og installere luftvarmeren fra lenken under. Oomtrentlig halv pris på hva Eberspächer/Webasto tilsvarende ligger på. Lufttemp ut er 60 grader. Tenkte da å montere denne i kufferten og ha gjennomføring i hattehylle og vinkling av varmluft inn i bilen, selvsagt med nødvendig avstand/isolering for å unngå noen form for lokal overoppheting.

http://www.bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/2000w/air-heater-2000w-diesel-12v-detail?Itemid=0
God ide men funker dårlig. Bilen dugger ned etter kort stund. Hvis det skal funke så må du trekke frisk luft uteneifra.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Sitat fra: 2EL på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:59
I dag har vi fått testet litt. Koblet Webastoen til Leafens varmeannleg (rett inn på den lille vanntanken til varmeapparate) men satt Webastoen utenfor for bilen med lange vannslanger. Vi var litt redd for at varmeannleget i Leafen skulle være for lite og ikke klare å bruke opp alt varmtvannet fra Webastoen. Hvis vannet inn til Webastoen blir for høyt vil den stoppe etter en liten stund, og starte igjen etter noen minutter.
Dieselvarmeren vil sote ned og slutte å virke etter en stund.

Når vi testet i dag hadde vi tempen i bilen på 27grader og litt over halv fart på hvifta. Webastoen gikk greit og stoppet ikke, men når vi satt ned til 22 grader stoppet den etter noen minutter. Men i dag var det 7 grader ute, med en temp på -10grader vil varmetapet være mye høyer og vannet som går inn til Webastoen mye lavere.

Mulig dette er et dumt spørsmål:
Hva skjer med det opprinnelige opplegget i donorbilen når tempen blir for høyt i sløyfen? Er det ikke noen "hjerne" med følere som styrer hvor mye varme som kjøres ut? Jeg har Webasto i båten, og der styrer en termostat hvor mye varme som kjøres ut og har aldri opplevet nedsoting. Er det ikke tilsvarende på vann-webasto?

Det høres jo litt underlig at ved underforbruk av varme vil webastoen sotes ned og stoppe?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Fyrverkeri

Sitat fra: 2EL på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:45
Sitat fra: Fyrverkeri på torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:31
Artig tråd og bra initiativ! :) Har selv tenkt å kjøpe og installere luftvarmeren fra lenken under. Oomtrentlig halv pris på hva Eberspächer/Webasto tilsvarende ligger på. Lufttemp ut er 60 grader. Tenkte da å montere denne i kufferten og ha gjennomføring i hattehylle og vinkling av varmluft inn i bilen, selvsagt med nødvendig avstand/isolering for å unngå noen form for lokal overoppheting.

http://www.bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/2000w/air-heater-2000w-diesel-12v-detail?Itemid=0
God ide men funker dårlig. Bilen dugger ned etter kort stund. Hvis det skal funke så må du trekke frisk luft uteneifra.

Funker dårlig? Hvorfor skulle det funke dårlig? En slik luftvarmer funker jo svært bra, hva mener du? En jeg kjenner har en 4kW inne i Mercedes Sprinter, innredet verkstedbil, mye jern der som "holder" på kulda og den fungerer utmerket til å varme opp. I den lille Leaf kupéen ser jeg for meg at 2kW holder i haugevis. Forøvrig har jeg ikke noe imot å hullsage en gjennomføring for å hente lufta utenifra hvis det trengs.

BE

2 kW er ikke nok til å holde varmen i Leaf, selv ikke på de milde vintrene på vestlandet. Men du sparer selvfølgelig tilsvarende mengde effekt fra det innebygde varmeapparatet.

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Ladefabrikken

Sitat fra: Fyrverkeri på fredag 18. oktober 2013, klokken 06:48
Sitat fra: 2EL på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:45
Sitat fra: Fyrverkeri på torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:31
Artig tråd og bra initiativ! :) Har selv tenkt å kjøpe og installere luftvarmeren fra lenken under. Oomtrentlig halv pris på hva Eberspächer/Webasto tilsvarende ligger på. Lufttemp ut er 60 grader. Tenkte da å montere denne i kufferten og ha gjennomføring i hattehylle og vinkling av varmluft inn i bilen, selvsagt med nødvendig avstand/isolering for å unngå noen form for lokal overoppheting.

http://www.bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/2000w/air-heater-2000w-diesel-12v-detail?Itemid=0
God ide men funker dårlig. Bilen dugger ned etter kort stund. Hvis det skal funke så må du trekke frisk luft uteneifra.

Funker dårlig? Hvorfor skulle det funke dårlig? En slik luftvarmer funker jo svært bra, hva mener du? En jeg kjenner har en 4kW inne i Mercedes Sprinter, innredet verkstedbil, mye jern der som "holder" på kulda og den fungerer utmerket til å varme opp. I den lille Leaf kupéen ser jeg for meg at 2kW holder i haugevis. Forøvrig har jeg ikke noe imot å hullsage en gjennomføring for å hente lufta utenifra hvis det trengs.
Hvis du får frisk luft inn så vil det funke ja. Det som funker dårlig er hvis du ikke får frisk luft inn
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Fyrverkeri

Aha, ja tenkte først at resirkulert lufte vill tørke siden lufta holdt 60grader, men du har nok rett, er jo slik på luftvarmere på båt også, henter luft utenifra :)

Ronny

2kW luftvarmer funket greit i miev, det tok sin tid før det ble "skikkelig" varmt, men funket godt nok til at jeg slapp å bruke org varmeapp. Jeg kjørte varmen inn i org varmeapparat.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Lynet

#25
Snakket med Asker elektrodiesel, de hadde montert luftvarmer med slange inn i luftinnsuget på bilen. Varmeren står innenfor støtfangeren. Må bli masse luftslanger og mye varmetap???

Jeg også lurer på hva som skjer i elektronikken når vannet blir 80 grader uten at PTC-elementet er på! Kan bli feilkoder av det.
Bilens varmesløyfe er på 2,2 liter og med litt ekstra slanger og fossilvarmeren bli det totale volumet fort 4 liter. Litt mindre enn anbefalt, men det tror jeg går bra.

Og så var det med garantier da......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ladefabrikken

Sitat fra: Lynet på lørdag 19. oktober 2013, klokken 16:17
Snakket med Asker elektrodiesel, de hadde montert luftvarmer med slange inn i luftinnsuget på bilen. Varmeren står innenfor støtfangeren. Må bli masse luftslanger og mye varmetap???

Jeg også lurer på hva som skjer i elektronikken når vannet blir 80 grader uten at PTC-elementet er på! Kan bli feilkoder av det.
Bilens varmesløyfe er på 2,2 liter og med litt ekstra slanger og fossilvarmeren bli det totale volumet fort 4 liter. Litt mindre enn anbefalt, men det tror jeg går bra.

Og så var det med garantier da......
Ja jeg tok også en liten prat med de i Asker, kan ikke helt forstå hvorfor de gjør det på den måten.

Fikk ikke noe feil kode fra bilen når jeg hadde på Webasoen, det er en termostat som registrere at vannent er varmt nok og skrur av PTC-elementet. Det så jeg under testen
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Larobeaa

Jeg vurderer også et forsøk med Webasto vannvarmer på min leaf.
Har sett at man kan deaktivere den originale "vannkokern" ved og sette inn en 300ohm(om jeg ikke husker feil) motstand i stedet for vanntempsensoren.
Da tror klimaanlegget at vannet er varmt og aktiverer ikke kolben selv om resten fungerer som det skal.
Starter man oppvarming via carwings eller timer så blåser vifta og blåser der det skal men elkolben er altså deaktivert.
Har sett på en 4,2kw diesel Webasto som burde erstatte jobben til elkolben fint.
Om jeg i tillegg styrer ett rele' med strømmen til vifta som styrestrøm så vil jo webastoen bli aktivert av f.eks carwings også.
Er det noen som har noen innvendinger?
Noe jeg ikke har tenkt på som gjør at dette ikke vil fungere?


TorC

Sitat fra: Larobeaa på fredag 25. oktober 2013, klokken 16:50
Jeg vurderer også et forsøk med Webasto vannvarmer på min leaf.
Har sett at man kan deaktivere den originale "vannkokern" ved og sette inn en 300ohm(om jeg ikke husker feil) motstand i stedet for vanntempsensoren.
Da tror klimaanlegget at vannet er varmt og aktiverer ikke kolben selv om resten fungerer som det skal.
Starter man oppvarming via carwings eller timer så blåser vifta og blåser der det skal men elkolben er altså deaktivert.
Har sett på en 4,2kw diesel Webasto som burde erstatte jobben til elkolben fint.
Om jeg i tillegg styrer ett rele' med strømmen til vifta som styrestrøm så vil jo webastoen bli aktivert av f.eks carwings også.
Er det noen som har noen innvendinger?
Noe jeg ikke har tenkt på som gjør at dette ikke vil fungere?

Smart idè! Eneste aberet jeg kan tenke meg er at ved oppnådd forhåndsinnstilt kupètemperatur så vil jo bilens vifte vil gå ned i fart. Da kan man jo få en overoppheting i friskluftsinntaket. Men det kan vel kanskje løses ved sette webastoens sensor i kupè til en lavere temperatur enn bilens system. Eller?

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA