Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autofil kar med pendlerbehov ser på iMiev

Startet av MikkeBoomBoom, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 13:04

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Hallo, jeg trodde vel egentlig aldri at jeg skulle skrive et innlegg på et elbilforum, men med (forhåpentligvis) nært forestående boligkjøp 5mil fra arbeidsplassen og 60kr i bom hver vei til og fra jobb er det kanskje på tide.

Jeg har kikket mye på iMiev, liker utseendet, størrelsen og enkelheten. Leaf og andre biler som "kommer for salg en gang i løpet av 2014" er uaktuelt både på grunn av pris og mine behov.

Fra nytt hjem og til jobb er det ca 5mil, 20% er i 50-70 soner, resten er 100 sone, rett vei med lite bakker. Bor sørpå så det er ikke noe stort problem med snø i veibanen på motorvei heller.

Jeg er virkelig ikke kresen, og regner enhver bil som jeg kjøper som en kraftig oppgradering i forhold til det jeg kjører i dag. Det har blitt nevnt komfort som ikke er spesielt prioritert av hverken meg eller dama. I dag kjører jeg en gammel klassisk mini cooper, det å ramle ned en bratt skråning hakket mer komfortabelt, det samme kan sies om motorsykkelen som er fra 74, altså noen år før man begynte å tenke på komfort og ergonomi.


Spørsmålet mitt er rekkevidde, holder en iMiev tur/retur? Hvor mye mister batteriene når bilen bare står? Jeg kan nok ordne lading på jobb, men pdd. er det ikke satt opp en egen stasjon for dette.

Jeg vurderer, siden jeg bor på sørlandet, å sjekke ut Sørimport som etter hva jeg kan se har noe billigere biler en mange andre: http://sorimport.no/biler.html

Noen som har erfaring med disse? Er det forskjell i rustbehandling av bilder fra europa kontra Norge? Andre ting jeg bør tenke på som jeg ikke allerede har spurt om?

Veldig takknemlig for alle svar.

Rønnern

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 13:04
Spørsmålet mitt er rekkevidde, holder en iMiev tur/retur? Hvor mye mister batteriene når bilen bare står? Jeg kan nok ordne lading på jobb, men pdd. er det ikke satt opp en egen stasjon for dette.

Batteriene mister ingenting når bilen står gjennom en arbeidsdag, så det skal du ikke bekymre deg for. Men med så mye motorvei ville jeg ikke vært optimist med klare seg uten en lading på jobb. For alle praktisk formål inkludert vinterkjøring med litt bruk av varme, så vil en Trilling (iMiEV, Ion, Zero) ha en maksrekkevidde på en 8-9 mil. Jeg har klort ut drøye 8 mil på vinteren med min Trilling, men det var med ekstremt sparsommelig bruk av varme (mye klær, lue og hansker) samt meget pen kjøring. M.a.o ikke noe motorveihastighet.

5 mil hver vei uten lading ville jeg ikke satset på dersom man ønsker seg angstfri pendlerhverdag.
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

MikkeBoomBoom

Hei og takk for svar. Da sjekker jeg mulighetene for lading på jobb, det er forøvrig mulig å kjøre riksvei også, da med rundt 70-80km/t. Dette burde vel gå?

cra

Hei, Mikalv, og velkommen til forumet! :)

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 13:04
Hallo, jeg trodde vel egentlig aldri at jeg skulle skrive et innlegg på et elbilforum, men med (forhåpentligvis) nært forestående boligkjøp 5mil fra arbeidsplassen og 60kr i bom hver vei til og fra jobb er det kanskje på tide.

Nød lærer naken kvinne å spinne, er det visst noe som heter!  ;D

Hvis du har alternative ruter så kan du jo prøve deg litt fram i denne kalkulatoren og se om det utgjør noen forskjell på den. http://www.jurassictest.ch/GR/  Har prøvd den en gang selv, og den stemte ganske bra; mener å huske at den var litt pessimistisk, men det kan selvsagt skyldes at jeg har kjørt elbil i snart ti år og automatisk kjører litt forsiktig. Prøvde likevel å bevisst ikke kjøre über-økonomisk, nettopp for å få testa litt om tallene stemmer sånn noen lunde. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

#4
Sitat fra: Mikalv på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 13:04
Jeg har kikket mye på iMiev, liker utseendet, størrelsen og enkelheten.
Artig at du sier det. Gjør jeg også. :)

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 13:04
Fra nytt hjem og til jobb er det ca 5mil, 20% er i 50-70 soner, resten er 100 sone, rett vei med lite bakker. Bor sørpå så det er ikke noe stort problem med snø i veibanen på motorvei heller.
...
Spørsmålet mitt er rekkevidde, holder en iMiev tur/retur? Hvor mye mister batteriene når bilen bare står? Jeg kan nok ordne lading på jobb, men pdd. er det ikke satt opp en egen stasjon for dette.
Ikke om vinteren. Kjører 42-43 km til jobb selv, det meste i 90-sone, og nå om høsten går det bare sånn akkurat tur-retur når temperaturen er rundt 5 grader. Jeg har på varme. Ved 15 minusgrader rekker du fram til jobben ved å bruke 11-12 av 16 målestreker på batterimåleren, forutsatt at bilen er forvarmet.

Batteriene mister ingenting, men kalde batterier yter litt dårligere, så parkering i oppvarmet garasje på jobben gjør rekkevidden bedre. Ved oppstart med iskald bil som har stått parkert ute i 15 blå og nedisete vinduer, så bruker man nesten hele batterikapasiteten på å rekke 5 mil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MikkeBoomBoom

Takk for tips om kalkulator, det blir nok lading på jobb ja :)

Hva med dette å kjøpe via importør? Man kan spare 30-35k, så kanskje ingen dum ide?

TB

#6
Sitat fra: Mikalv på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 19:07
Takk for tips om kalkulator, det blir nok lading på jobb ja :)

Hva med dette å kjøpe via importør? Man kan spare 30-35k, så kanskje ingen dum ide?
Det er enkelte forskjeller, det finnes biler som mangler AC, og CHAdeMO port, er ikkje mange, men vær obs.

Generelt er det "Norges garanti" på 5 år du går glipp av. Kva denne er verdt er det mange meiningar om, og utallige tråder som er skrive om dette tema. Eit alternativ vil vere og vurdere ein brukt "norsk" bil. Dvs, om du kjøper ein 2 år gammel norsk bil, så vil den likevel ha 3 år rest garanti - som er standard garanti på importbilene. (Batteri skal ha 5 år fabrikkgaranti på alle biler, men enkelte importbiler har maks 50 000 har eg lest.. usikker om det faktisk stemmer.)

Ang. varme: Som alt nevnt, tur - retur (totalt 100 km) blir for mykje for trilling om vinteren. Er fleire faktorer her, varme i kupe, batteri som yter mindre når det blir kaldt, dekk, regn / snø, vind osv gjer at praktisk rekkevidde om vinteren går ned til ca 70-80 (med rett fart..). Du vil alltid komme fram ein veg, så har du lading på jobb går dette fint.

Måtar og komme lenger på vinter er:
- Lade på jobb :-)
- Varm garasje.
- Forhåndsvarme  bilen før avreise, 2012 iMiev har støtte for dette. Eldre biler, og C-Zero / iOn har ikkje denne muligheten.
- Ettermontert Eberspächer - dieselvarmer. Denne gjer at du vil bruke ingen strøm på varme, og samtidig varmer den i følge brukere som har montert denne opp batteriet via luftkanal. Slik at du vil komme enno lenger enn forventa. Mulig tur - retur vil la seg gjere med Eberspächer, men farten må i så fall avpasses.
Ulempen er prisen, og i følge annan tråd er den ikkje lenger i salg. Men, det kan finnes brukte biler som har denne montert. Merk: Ingen biler har denne originalmontert, men den er godkjent av Mitsubishi.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Cowboystrekk

Jeg ville vell heller vurdert å f.eks kjøpe en bruk Leaf, prisforskjellen er ikke allverden, men rekkevidda er betrakelig bedre, bedre plass og design trekker også opp :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

emil

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 13:04
Fra nytt hjem og til jobb er det ca 5mil, 20% er i 50-70 soner, resten er 100 sone, rett vei med lite bakker. Bor sørpå så det er ikke noe stort problem med snø i veibanen på motorvei heller.

Beskrivelsen (og bomkostnaden) høres veldig ut som strekningen Grimstad-Kristiansand. Jeg kjører selv en USA-Leaf fra Sørimport på strekningen Arendal-Kristiansand. http://www.jurassictest.ch/GR/ sier at jeg skulle ha igjen ca 43% på batteriet etter turen min. Synes den er litt pessimistisk siden SOC måler på mobilen min sier 92% når bilen ikke vil lade mer og jeg parkerer med ca 45% igjen på batteriet Da er det 7 mil der jeg følger fartsgrensen/trafikken. Det største forbruket jeg har hatt på turen i dårlig vær med vifte og varme på er 55% (92%-37%) uten forsøk på å kjøre økonomisk. Har ikke verdens største grunnlag for mine tall da jeg bare har hatt bilen i 8 uker, men jeg har på de 8 ukene kjørt over 6000km.

Regner ellers med at Nissan bygger en bil som holder, og selv om den skulle være verdiløs (ikke en gang noe verdi som delebil) etter 5 år vil jeg ha spart penger i forhold til hvilken som helst bensin/dieselbil på samme størrelse hvis jeg fortsetter med samme kjøremønster.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: taraquin på onsdag 16. oktober 2013, klokken 08:37
Jeg ville vell heller vurdert å f.eks kjøpe en bruk Leaf, prisforskjellen er ikke allverden, men rekkevidda er betrakelig bedre, bedre plass og design trekker også opp :)

Vel, nå er heldigvis smak/design individuelt :) Jeg synes trillingene er mye morsommere enn Leaf som jeg ser ut som en muffins som har falt sammen i bakeformen. Det skal nevnes at jeg liker rare små biler..

Sitat fra: emil på onsdag 16. oktober 2013, klokken 10:35
Beskrivelsen (og bomkostnaden) høres veldig ut som strekningen Grimstad-Kristiansand.

Spot on, bare omvent! Jeg har kontor i FOU bygget ved siden av Ericsson bygget. Fikk vite i dag at 25 plasser har strøm, 5 er reservert for e-bil. Så det er jo ganske sweet :)

Mailer litt med VW leverandør i Kristiansand som er gira på å pushe en E-UP, dette handler veldig om leveringstid. Hørt noen som har fått beskjed om levering på nyåret, det gidder jeg ikke vente på.

MikkeBoomBoom

Nå fikk jeg haiet til meg en hvit VW E-UP for 206 000 ferdig levert med vinterdekk, har et par dager på å svare, men dette bør vel være ganske ok, eller?

TB

Sitat fra: Mikalv på onsdag 16. oktober 2013, klokken 16:01
Nå fikk jeg haiet til meg en hvit VW E-UP for 206 000 ferdig levert med vinterdekk, har et par dager på å svare, men dette bør vel være ganske ok, eller?

VW e-Up! virker bli svært bra, og har litt større batteri enn trillingene (18 mot 16 kWh).
Denne støtter kommende Combined Charging System (CCS), som er den europeiske standarden for hurtigladig. Idag finnes det ingen (?) CCS ladere, men dette kan endre seg om få år. Til sammenlikning var det ingen CHAdeMO stasjoner når dei fyrste iMiev vart levert i 2011.

Dvs, om du må hurtiglade for og klare strekning A til B er VW e-Up! upraktisk, CCS stasjonen finnes ikkje pr. idag. Men, om du klarer deg med normal lading er det eit godt valg.

At det er ein ny / "ukjent" bil, med uklar leveringstid er vel det eineste som trekker ned pr. idag?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

e-Up har lavere tyngdepunkt siden batteripakka er i bånn. Den vil derfor sitte mye mer stabilt på veien enn i-MiEV, som er vinglete i sterke vindkast fra siden. Hvis hurtiglading ikke er viktig for bruksmønsteret, så ville jeg satset på e-Up.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på onsdag 16. oktober 2013, klokken 21:15
e-Up har lavere tyngdepunkt siden batteripakka er i bånn. Den vil derfor sitte mye mer stabilt på veien enn i-MiEV, som er vinglete i sterke vindkast fra siden. Hvis hurtiglading ikke er viktig for bruksmønsteret, så ville jeg satset på e-Up.

Nå er jo batteripakka det laveste punktet på en trilling, da.. Hadde fabrikken satt på litt kvalitetsdeler i understellet, ville det gjort underverker med kjøreegenskapene..! Selv har jeg senket min ca 40 mm. Natt og dag, spør du meg. Men en skal helst kjøre på ok veier, og det kan nok bli litt brøyting i vinter. Vurderer å lage et lokk foran ac-kondensern.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

03sib113

Sitat fra: Mikalv på onsdag 16. oktober 2013, klokken 16:01
Nå fikk jeg haiet til meg en hvit VW E-UP for 206 000 ferdig levert med vinterdekk, har et par dager på å svare, men dette bør vel være ganske ok, eller?

Regner med su har den fullt utstyrt da? Hvis ikke er det kanskje litt å gå på på prisen...?

Edit: Ikke snakk om noen levering på nyåret når vi bestilte i forrige uke ihvertfall...

2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA