Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tønsberg -Oslo.

Startet av esu, torsdag 10. oktober 2013, klokken 06:52

« forrige - neste »

esu

Er det noen som har erfaring med pendling strekningen Tønsberg-Oslo? Vinter? Sommer?

TorC

Kjører stadig strekningen Oslo-Sandefjord. Fra avkjøringen til Tønsberg slår rekkeviddeangsten litt inn, men roer seg etter en kontroll av batteristatus på telefonen. Det kan fort bli litt kaldt vinterstid hvis man følger fartsgrensene og litt over...

Ligger man i 80 hele veien bør nok dette ikke være et problem utenom frostskader på fingrene på de aller verste vinterdagene.

En ting er å komme seg en vei, en annen er å komme seg tilbake... Hvis du har en 8 timers arbeidsdag og bare har en 10 amp lader får du ikke fulladet i løpet av dagen (220v*10a*8t=17600w/t) siden batteriet kan ta ca 21 000w/t.

Men det finnes løsninger: du kan skaffe deg en 16amp lader, installere dieselvarmer, og holde fartsgrensen.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

esu

Har kommunens lader i nærheten av jobb. Holder det? Kjører du også på de kaldeste dagene?

TorC

Sitat fra: esu på torsdag 10. oktober 2013, klokken 21:56
Har kommunens lader i nærheten av jobb. Holder det? Kjører du også på de kaldeste dagene?

Jeg pendler ikke, men kjører strekket ofte. Jeg ser ikke på gradestokken, men avspasser farten utfra rekkevidde.

Hvis du vurderer å pendle Oslo-Tbg med LEAF må du ta høyde for de kalde dagene, og at batteriene ødelegges over tid. Det er ikke uvanlig å oppleve en temmelig stor reduksjon første året.

Pendling Oslo-Tbg tror jeg kan bli en risikosport hvis du tar høyde for litt dårlig tid.

Jeg tror du kanskje ikke har kjørt elbil før? I så fall bør du låne en. Lån en bil fra Gravdals i Tønsberg eller Buskerud bilsenter i Drammen. Det er ofte noe ganske annet enn bensinbil. Det blir litt som å være 16 år igjen..


Kommunens ladepunkt (altså hølet i veggen) har som regel 16 ampere. Ladekladden (altså ladekabelen) som følger med bilen tillater å kun slippe gjennom 10 ampere selv om bilen kan imot mer strøm. På jobb må du altså bruke en annen "kladd" hvis du skal fylle batteriet.

Det er mye "halleluja" stemning om elbil, så enkelte omtaler forumet som "menigheten". Det sier vel egentlig sitt...

Elbil har MANGE fordeler, men hvis man ikke er klar over ulempene kan man få en smell.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

esu

Det er ikke høl i veggen, men en stolpe plassert ved parkeringsplass. Mener du at reduksjonen i batterikap. gjør at turen ikke er mulig vinterstid; selv med dieselvarmer og 90 kmt?

TorC

Sitat fra: esu på torsdag 10. oktober 2013, klokken 22:26
Det er ikke høl i veggen, men en stolpe plassert ved parkeringsplass. Mener du at reduksjonen i batterikap. gjør at turen ikke er mulig vinterstid; selv med dieselvarmer og 90 kmt?

Reduksjonen i batterikapasitet avhenger av mange faktorer. Noen opplever veldig lite kapasitetstap, andre veldig mye. Jeg har ikke tall på dette.

Dieselvarmer på Leaf er foreløpig ikke tilgjengelig. Det blir uansett ikke billig. Bare delekostnader er fort vekk 10 000,- for de enkleste variantene.

I 90 km/t vil du nok klare det med 100% hvis du er flink. Noen er flinkere til å spare strøm enn andre. Hvis du kjenner noen som har en Leaf du kan låne for noen kroner i en uke så er det å anbefale.

MIN erfaring er at 105 km er over grensen hvis man skal ikke skal fryse ihjel. Jeg var veldig usikker da jeg nylig anbefalte Leaf ved pendling Oslo-Horten.Og jeg er fortsatt spent på hvordan dette går vinterstid, men hun er klar over dette, og har en fossilbil hun kan bruke de dagene som er verst.  105 KM i 90 km/t er ikke noe problem 6 mnd i året, resten av året blir er mer usikkert...

Det er godt mulig jeg er mer negativ enn nødvendig, men du må selv erfare dette. Det verste som kan skje er at du kjøper en bil til 200 000,-, som du er misfornøyd med, og bare blir stående i garagen. Da er det bedre at du selv opplever fordelene.  Nissan Leaf er en knallbil på mange områder, men har sine begrensinger men: Lån en bil, og prøv! 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

esu

takk for hyggelige og informative svar.

TorC

Misforstå meg rett. Jeg er med i "menigheten",og jeg skulle ønske alle pendlere gikk over til elbil,  men det er ikke gull alt som er elektrisk...

Billige elektriske biler er ikke for alle helt ennå. Men hvis du seriøst vurderer Leaf etter en prøvetur kan jeg kanskje ordne lån av en Leaf på ukesbasis. (I så fall ta kontakt på PM). Men på din pendlertur TBG-Oslo må det nok tas en del"voksenopplæring" for unngå havari....

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

HCWL

Skal selv kjøre denne ruten med en Leaf Tekna etterhvert, og har regnet med at dette ville gå helt fint.

Hadde en Citroën C-Zero før som jeg kjørte Oslo-Tbg med flere ganger i år, og denne klarte det helt fint ved å holde 90 km/t, med ca 20 resterende km på tanken.
Klarte til og med å komme meg hjem til Oslo fra Kragerø med et hurtigladestopp i tbg til 80%.
Dette var jo på vårparten og tempraturen var jo således på pluss-siden, men jeg ville vel tro at en Leaf klarer 105km greit så lenge man kjører økonomisk og starter med oppvarmet bil.

Hvis du begynner å få rekkeviddeangst er det jo bare å legge inn et hurtigladestopp(Max Burger Lier) eller sette ned farten(80km/t) eller varmen(bruke setevarmer og rattvarme).

Men som sagt, det å kjøre elbil krever tilvenning. Du vil etterhvert lære å kjøre økonomisk og kunne forutse rekkevidden bedre enn guessometeret. Merker selv at jeg kjører ICE bilen som en elbil for tiden ;D

aho

Heisann,

Jeg leste ett eller annet sted her på forumet om en som kjørte Tønsberg Oslo - finner det bare ikke. Han kjørte Tønsberg -Horten for så å ta bastøferja (Elbilen er gratis) til Moss. Dette er visstnok ca 2 mil kortere. Hjem kjørte han vanlig vei og fikk med seg regen i Lierbakkene.

Har man litt ekstra tid er jo en kaffekopp og en båttur hyggelig på morgenkvisten  :)

...a
e Golf 2016 - Sandvika

esu

Ja, har hørt om ham. men heller ikke funnet innlegget. Kommer du over det gi meg gjerne et hint. Men å ta bastøfergen er ikke et fullgodt alternativ. Fergen tar ca 30 min. Men det er mulig på ekstra kalde dager.

esu

Sitat fra: TorC på torsdag 10. oktober 2013, klokken 23:59
Misforstå meg rett. Jeg er med i "menigheten",og jeg skulle ønske alle pendlere gikk over til elbil,  men det er ikke gull alt som er elektrisk...

Billige elektriske biler er ikke for alle helt ennå. Men hvis du seriøst vurderer Leaf etter en prøvetur kan jeg kanskje ordne lån av en Leaf på ukesbasis. (I så fall ta kontakt på PM). Men på din pendlertur TBG-Oslo må det nok tas en del"voksenopplæring" for unngå havari....

Takk det var et hyggelig tilbud. Skal ta meg noen prøveturer først. Men har nok kommet noe i stuss på om denne pendlingen er en god ide.

esu

Sitat fra: HCWL på fredag 11. oktober 2013, klokken 01:18
Skal selv kjøre denne ruten med en Leaf Tekna etterhvert, og har regnet med at dette ville gå helt fint.

Hadde en Citroën C-Zero før som jeg kjørte Oslo-Tbg med flere ganger i år, og denne klarte det helt fint ved å holde 90 km/t, med ca 20 resterende km på tanken.
Klarte til og med å komme meg hjem til Oslo fra Kragerø med et hurtigladestopp i tbg til 80%.
Dette var jo på vårparten og tempraturen var jo således på pluss-siden, men jeg ville vel tro at en Leaf klarer 105km greit så lenge man kjører økonomisk og starter med oppvarmet bil.

Hvis du begynner å få rekkeviddeangst er det jo bare å legge inn et hurtigladestopp(Max Burger Lier) eller sette ned farten(80km/t) eller varmen(bruke setevarmer og rattvarme).

Men som sagt, det å kjøre elbil krever tilvenning. Du vil etterhvert lære å kjøre økonomisk og kunne forutse rekkevidden bedre enn guessometeret. Merker selv at jeg kjører ICE bilen som en elbil for tiden ;D

Ja, høres ut som du har erfaringer som tilsier at dette vil gå fint. Men det er andre som mener det kan være vanskeligere. Hvor lang vil i så fall en hurtiglader stopp være?

Popper

Har bare skumlest tidligere innlegg så mulig jeg har oversett det, men hvor mange km er Tønsberg - Oslo.
(jeg vet jo hvor mange km det er, men fra hvor du bor til dit du skal:)

Bor du i byen her i Tønsberg? Står du i kø om morgenen, eller starter du tidlig og kommer deg avgårde uten mye aks og stans?

Det er jo ikke mye tid man taper på å senke farten fra 100kmt til 90kmt på totalt 100km strekning, sikkert ikke mer enn det du sparer på å ligge i høyre fil sammen med andre Leaf inn siste biten.

Farten er det som koster mest energi. Jeg lånte BMW til fatter i høstferien, og kjørte på 0,47 til Valdres, han trodde ikke det var mulig. (fra Tønsberg) Poenget mitt er at om du kan senke farten, og blir flink til å kjøre med terrenget så er det store muligheter til å få det til å fungere. De dagene du ser at det blir trøbbel, stopp i Drammen og ta en 15min hurtiglading.

Stikk innom Gravdal, og lån en Leaf der fra en dag til neste, så prøver du.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

HCWL

Sitat fra: esu på fredag 11. oktober 2013, klokken 11:07
Ja, høres ut som du har erfaringer som tilsier at dette vil gå fint. Men det er andre som mener det kan være vanskeligere. Hvor lang vil i så fall en hurtiglader stopp være?

For din del, kan du jo enten ta hurtigladestoppet i bunnen av lierbakkene(Max Burger) med ca 4 mil til Oslo. Avhengig av hvor kaldt det er ute og resternede strøm i batteriet, vil jeg anslå 15 minutter vil gi deg 4-5kwh(ca 20-30km) på de kaldeste dagene.
Eller så kan du stoppe hos ABB på Billingstad, her er det i tillegg gratis :)

Hvis jeg ikke husker feil er det ca 6 mil fra tbg til drammen, og det skal du klare selv på de kaldeste dagene, og da kan du som sagt fylle opp tanken derå fortsette til billingstad for enda et ladestopp.

Men som skrevet tidligere, for å øke sannsynligheten for å nå frem til Oslo uten noen ekstra ladestopp bør du redusere farten fra 100km/t + til rundt 80km/t. Og etterhvert som du får erfaring med elbil på den gitte strekningen vil du fort kunne vurdere om du kommer frem eller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA