Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge er det akseptabelt å lade på hurtigladestasjoner?

Startet av Nærbø, mandag 07. oktober 2013, klokken 22:47

« forrige - neste »

Nærbø

Vært på helgetur til Bergen med Leafen; fantastisk opplevelse! God bil, gratis bom, gratis ferge og gratis lading:-) På vei hjem stoppet vi i Aksdal for å lade. Der sto det en annen Leaf og lada. Når vi kom hadde den ca 80 % men det så ikke ut til at de hadde tenkt å koble fra. Mens vi venta kom det en annen Leaf og når den som lada hadde nådd 90 % og lyste konstant på 3 prikker kobla vi den fra. Lurer på hva som er "allment akseptert" på hurtigladestasjon? Vi mente begge som sto der at ca 80 % var nok, spesielt når det er kø. Var nok litt frekt å koble fra men samtidig så kan en vel ikke forvente å kunne få lade 100 %? Noen meninger om dette?

sven erik

det er det trenger man 100 % som foreksempel jeg  kjører fra drammen til sandefjord må da over 90%

MajorBard

Uansett bør den som lader enten holde seg i nærheten, legge igjen mobilnummer eller på et eller annet vis angi hvor mye som er målet for ladingen. Regelen burde være at du ikke hurtiglader mer enn du trenger for å nå dit du skal. Du eier ikke hurtigladestasjonen fordi du kom 5 min før nestemann.

VL

Er skikkelig irriterende og komme rett etter noen, så SKAL dem ut når den stopper på 90% og lade helt til 100% tar jo så laaaang tid og er jo så unødvendig...
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Leaftekna2018

Noen hurtigladestasjoner har 30 min parkering som maks!
Helt enig med majorbard!
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

Thomas Parsli

Hurtigladere bør lade maks 30min, så får man heller spørre pent hvis det er andre som står i kø.
Hvis jeg må lade lenge (mer enn 15 min.) spør jeg personen bak hvor lenge han skal lade, mange trenger bare 5min for å komme seg hjem.

Og de få gangene jeg har måttet lade mer enn 80% har jeg ventet utålmodig ved laderen...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

leaf-newbe

med mindre det er en gratis lader der det finnes en polesi på max 85% eller en maks tid. så mener jeg en må aksepteret at den som kom førs og står å lader får lade seg ferdig. de fleste hurtigladere stopper automatisk etter 95% og har ladingen stoppet så bør det være ok og koble fra laderen selv om eieren ikke er til stede. normalt bør en altid stille urskiven i bilen slik at folk kan se hvorlenge du har vært der.
selv om ladingen har kommet til 80% så er ikke det sikkert at vedkommede greier å fullføre reisen.
var selv på langtur sist helg med min Leaf og trengte 4 fulle hurtigladinger hver vei.
min først og siste etape er på 95 km uten tilgang til hurtiglading langs veien. det finnes kun 1 hurtiglader i hele fylket så er avhengig av max lading og kan ikke holde fartgrensen hele veien om jeg skal nå fram.
i mitt tilfelle med 8 hurtigladinger på 2 dager var det kun en gang at jeg kom til en hurtiglader som var opptatt men var heldig for vedkommende var kommet til 90% på en gratis lader som har polisy på max 85% men uansett jeg respekterte at vedkomende var ført til mølla og ventet til han var ferdig. det tok max 5-10 min. i alle 8 tilfellene jag ladet hadde jeg aldri noen ventende mens jeg ladet. i et tilfelle kom det en annen fersk elbil eier bort til laderen og lurte på hvodan tilgangen var etc.. men hans fiat kassebil kunne ikke benytte hurtiglading da den kun hadde industri kontakt under panseret.
uansett burde den som hurtiglader alltid oppholde seg i nærheten mens bilen hurtiglader.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Elbil-Larsen

Det der kan være en skikkelig nøtt, fordi det kan være at man må ha full lading for å komme frem. Det er uansett den som lader som må vurdere dette.
Som andre nevner her, så er det noen ganger slik at man trenger å lade 5-10 minutter for å komme hjem, men så må man spørre seg om man har en fortrinnsrett på grunn av det?

Løsningen må vel være å prate sammen.
Krysser fingrene for at hurtiglade-selskapene finner en felles betalingsplattform og bygger ut antall hurtigladere.

OddB

Løsningen er at det må bli nok ladere !
Det er i grunnen helt uforståelig at staten med verdens beste insentiver for elbiler glemmer å legge til rette for en fornuftig infrastruktur. De få millionene som Transnova deler ut som støtte står ikke i forhold til behovet. Nå øker antallet elbiler eksponensielt men det gjør ikke infrastrukturen.
Staten må inn med mer støtte.
Bilfabrikantene som velger å kun støtte dyre DC-ladesystemer for å spare utgifter på hardware i bilene bør bidra.
Tjenesteytere på steder egnet for elbillading bør kjenne sin besøkelsestid og tilby ihvertfall semihurtig AC lading for å tiltrekke seg kunder. 
OG eventuelle betalingsordninger må forholde seg til den virkelige verden !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

pberg

Eller så må elbilistene betale det det koster for å få utbygget lading. Ingenting er gratis.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Leon

Er enig i at det beste er å snakke sammen, og vise fleksibilitet. Ser ingen problemer med å lade over 80% hvis det ikke står andre og venter, og noen ganger er man avhengig av mer enn 80% for å komme til neste (hurtig)lademulighet.

Det finnes i dag flere betalingsprinsipper - fast pris per lading, pris per kWt, pris per tidsintervall (for eksempel per 15 min), pris per minutt, månedspris og kombinasjon av månedspris og en av de øvrige.

En fordel med pris per tidsenhet er at du da betaler for å okkupere ladestasjonen. Da blir det forholdmessig dyrt å lade fra 80 til 100%, så kanskje færre ville gjøre det hvis de ikke måtte. Dette ville ikke hjelpe for de som hadde betalt månedspris med ubegrenset lading, men problemet hadde nok blitt mindre.

Alternativt kunne man innført at laderen stopper etter en maks ladetid, og at man deretter måtte stille seg bakerst i køen igjen. Hvis bileieren ikke er til stede bør det være selvsagt at man kan overta laderen når den stopper.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

snurre100

Er det gratis pleier jeg å lade så mye jeg gidder.Kommer det noen,avslutter jeg ladingen når jeg har det jeg trenger.Veldig irriterende når folk lader til 100%,selv om det står noen i kø.Har opplevd det på B.N .Haug i Oslo. Ble forbannet og tok bilde av skiltet til vedkommende.
2020 Kia E-Niro

svingen

Sitat fra: snurre100 på fredag 17. januar 2014, klokken 19:59
Er det gratis pleier jeg å lade så mye jeg gidder.Kommer det noen,avslutter jeg ladingen når jeg har det jeg trenger.Veldig irriterende når folk lader til 100%,selv om det står noen i kø.Har opplevd det på B.N .Haug i Oslo. Ble forbannet og tok bilde av skiltet til vedkommende.

snakket med en på jobb som måtte lade på en hurtiglader som var gratis (var nermeste) og da han kom ditt sto det en kar og ladet han snakke litt med han og viste seg att han ladet alltid der pga det var gratis,satt og 2 små barn i baksete og venta mens han ladet,skjønner ikke att folk gidder og bruke av tiden sin til og lade og spare kanskje 10 kr,heldigvis er det ikke så mange gratis lade plasser igjen,dem ødelegger slik jeg ser på det får andre som faktisk trenger strøm :)

hvis man ser på den statestikk her http://www.gronnbil.no/ladepunkter så er det en del ladere som er høy aktivtet på,syns ikke det bør være over 20%  bruk,men tviler på det blir satt opp flere før det blir større kø dessvere.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Øyvind.h

Kanskje spørre disse smartingene hva de verdsetter sin egen tid til, og om de har tenkt på at hurtiglading sliter mye mer på batteriet enn treg lading?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Var to biler som hadde parkert på en hurtiglader i dag når jeg skulle lade. Den ene viste 100prosent når jeg kom. Den andre hadde koblet seg opp med en egen lader. Begge eierne var borte. Maks ladetid der var 15min, men jeg ventet ca 10-15 min og ikke noen kom. Vasket så bilen min og 20minutter senere sto begge bilene der. Var da også flere som var kommet for å lade. Skikkelig frekt. Måtte dra hjem for å lade bilen.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA