Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterilader

Startet av ravn, mandag 16. juni 2008, klokken 15:14

« forrige - neste »

ravn

Hei og hopp!

Sitter noen i Kristiansand på en batterilader som tar 6 volts batterier?

Har ett trøblete batteri i Revaen min, så etter prat med fabrikken (etter at de sjekket status via fjerndiagnosesystemet mitt :) ) anbefalte de å lade bilen helt opp, så lade den ene blokka over natta med ekstern lader.
Men jeg har jo ingen bil så batteriladere er det dårlig med (bortsett fra Li-po da).

Dersom noen har setter jeg pris på å få låne, send meg en mail eller kom innom :)
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Ken

Det er ofte mindre batterier som er 6volt (MCer)og kan ikke takle store traksjonsbatteriers høye ampere timer kapasitet. Kunne selv ønske en programbare 6 volts lader som takle alle batterityper. Og hva med utloggings utstyr.
Fordi det er ikke særlig garanti på traksjonsbatterier i Reva og de beregnes som forbruksvarer er det mye penger å spare ved å holde maks mulig liv i dem .

Hvis du er flink nok til å få flere Reva eiere i Norstart ;) så ville det være mulig å spleise utstyret :)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Forhandlerne vet nok hvem som eier bilene, men er sikker tikke spesielt interesserte i å gi ut den lista til noen. Hvis man spurte dem pent kunne de kanskje tatt seg bryet med å tipse eksisterende eiere om elbil.no?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Ken: Godt poeng. Prøver å få låne en lader fra Reva Norge nå.

Jeg har foreløpig ikke merket redusert kapasitet på bilen, men den driver å varsler om for lav spenning på blokk 4 hver gang jeg kjører opp tinnheia bakken. Samtidig som den varsler om at gjennomsnittlig avvik mellom celler er for stort.

Ett annet problem kunne være vannmangel, feks en luftboble i systemet slik at blokk 4 ikke har fått nok vann, så jeg må uansett åpne opp å ta en titt. Lettere enn på Thinken å komme til pakka, men alikevel litt arbeid.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

hens

Lad opp hele batteripakken, ta en 12v lader og kjør strømmen gjennom en hovedlyspære. Det vil gi en relativt konstant strøm på 3,5-4 A. Over litt tid vil dette løfte det dårlige batteriet opp til resten av pakken.
Alternativet er at det går varmt, men da er det allerede skadet.

Er det mulighet for å sjekke evt etterfylle vann på Reva-batteriene, bør det gjøres.    Husk at batteriet må være fulladet når nivået kontrolleres.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Jeg har 6V blylader som gir max 6A, så bare ring hvis du vil låne.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

ravn

I følge fabrikken kan man bare lade to batterier med 12volts lader istedenfor.
I  mitt hode blir dette feil, da nabobatteriet nødvendigvis må få en stor overlading, men.

Ja batterinivået kan kontrolleres, er en liten flotørmåler på hvert enkelt batteri.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Ken

Jeg har samme problem med gressklipperen min. Den kjører på 12volt til vanlig men har prøvd i det siste på 24 volt. Den var utrolig kjapp men litt for mye. Jeg har noen 6 volts bly batterier så 3 stk vil gi 18 volt som vil være  perfekt. Den ekstra spenningen var ikke problematisk.
Hvis jeg må lade de batteriene opp vil det være problematisk siden to kan lades opp som en 12 voltsbatteri men hva med den andre? Må jeg bruker en annen 6 volts sammen med den og hva om den ene er full ladet og den andre er utladet? En jobb for de batterispesialister her på forumet
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Det finnes jo noen kjekke dingser som utjevner spenningsforskjeller på blybatterier så det ville nok gjøre susen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Sitat fra: Ken på onsdag 18. juni 2008, klokken 10:22
Hvis jeg må lade de batteriene opp vil det være problematisk siden to kan lades opp som en 12 voltsbatteri men hva med den andre? Må jeg bruker en annen 6 volts sammen med den og hva om den ene er full ladet og den andre er utladet? En jobb for de batterispesialister her på forumet

Det enkleste i dette tilfellet er nok å sette batteriene på konstantspenningslading når den ikke klipper gress. Beregn 6,9 volt pr 6V batteri, eller 20,7 V kontinuerlig tilført 18V batteri. Tilsvarer 13,8V vedlikeholdslading av 12V batteri, noe en ken gjøre i årevis i strekk. Biltema, og Clas olson har sikkert en strømforsyner som egner seg til dette.

På en gressklipper burde du ikke ha behov for hurtig opplading etter bruk, så dette skulle holde i massevis.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ravn

For å følge opp på hva denne tråden egentlig handlet om....

Fikk låne lader av Pluto, skal la den stå over natta.
For interreserte, her er bilde av batteripakka.

Jeg har forøvrig drevet med feilinformasjon, var 6 bolter som måtte ut for å komme til, ikke 4.
Tok ca 4 minutter. Ikke helt som med think/PSA :P

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Ken

#11
Vi holder på å kjøpe batteritest utstyr som kan sjekke alle batterityper under opp og utlading. Vel og bra men vi nå mangler en passelig lader som kan lade dem opp på konstant strøm. Her kan vi poste mulig ladere og diskuterer hva er best til en rimelig penger.

Fant flere på Farnell Norge sin websiden og har detalene hjemme.

200 watt effekt er mer enn nok til å dekke alle batterityper men de er ikke billige.

http://no.farnell.com/jsp/shoppingCart/shoppingCart.jsp?action=add&_requestid=88769

Klikk på serienummer til å få produkt beskrivelse
Kr3513  pluss og frakt . Kan lade to Saft blokker om gangen.

Andre forslag?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Som tidligere nevnt:

http://www.manzanitamicro.com/pfc20and30.htm

Denne kan lade alt fra 12 til 370V, og reguleres fra 0 til 30A.

Burde holde.
Da kan den også brukes som en hurtiglader for bilene når dere er på tur...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Ken

Sikkert noe til felles eie og en absolut must til elbil ferie men vi trenger 8 volt til batteritesting av Saft blokker.

Takk for tipset.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: Ken på onsdag 10. september 2008, klokken 13:05
Sikkert noe til felles eie og en absolut must til elbil ferie men vi trenger 8 volt til batteritesting av Saft blokker.

Kjør med to blokker i serie, så er det ikke noe problem.
Det er det jeg gjør.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA