Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Retro støyisolering

Startet av Djur1, fredag 04. oktober 2013, klokken 14:55

« forrige - neste »

Rawen76

Hyperstress: tok du både foran og bak?
Har du noen linker til de dempe platene du brukte?
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

kseitzberg

Hei,

Vi er 2 stk Tesla ejere i Danmark, der lige har været ude og købe Dynamat til støjdæmpning af bilen. Henrik vil i første gang lave støjdæmpning i trunken - bund og hjulkasser. Jeg vil lave trunk, hjulkasser og dørsider - både indvendigt og udvendigt i døren.

Følg med i tråden på det danske Teslaforum:

http://teslaforum.dk/forum/topic/lydd%C3%A6mpning-af-model-s?page=1#post-4919

Hyperstress

Sitat fra: kseitzberg på fredag 18. april 2014, klokken 00:40
Hei,

Vi er 2 stk Tesla ejere i Danmark, der lige har været ude og købe Dynamat til støjdæmpning af bilen. Henrik vil i første gang lave støjdæmpning i trunken - bund og hjulkasser. Jeg vil lave trunk, hjulkasser og dørsider - både indvendigt og udvendigt i døren.

Følg med i tråden på det danske Teslaforum:

http://teslaforum.dk/forum/topic/lydd%C3%A6mpning-af-model-s?page=1#post-4919

Det høres ut som er seriøst prosjekt, og langt utover hva jeg kommer til å begi meg ut på. Om du får dempet dørene godt så skulle en tro at det er en del å hente der. Innbiller meg at det ikke er så mye å hente i bunn som for andre biler, siden bunnen består av et tykt lag med batterier. Virker som at bilen avgir mye lyd gjennom dører når en spiller musikk, og da blir det vel det samme andre veien. Blir spennede å følge med på jobben!

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Det er filtmatter(e.l.) i hjulbrønnene (pluss delvis plast foran) og ingen annen demping utover det i selve hjulbrønnen. Det tas av ved å fjerne en rekke klips, samt noen få skruer. Noter deg hvor hhv stor og små klips skal sitte. Det er fort gjort, men vær obs på at fremme så er det festet tempsensorer i plastdelen som må hektes av mens du har den på gløtt. (Lettest å hekte av plastdelen av klipset fra metalldelen av klipset).
Bak er det mulig å legge på plater på en fornuftig måte, men foran er det ikke det. Se bilder.
Jeg brukte butylplater fra Biltema. Mener det er samme materiale som "vanlige" Dynamat.


Etter filt er fjernet bak





La så på dobbelt lag med (2mm) matter:







Det er plass til dobbelt lag, men "kl 2" på bildet av hele brønnen bak så er det et bare plass til ett lag.

Foran er det ikke lett å dempe på en enkel og fornuftig måte. Her er plastdelen:


En del av klipsene her er bare for å feste plastdelen til filtdelen, det er greit å være klar over slik at en fester disse klipsene før en fester de andre klipsene i "nærområdet" når en monterer igjen.


Legg merke til tempsensor.







Jeg la litt demping der jeg kom til, men innså at det ikke er lett å få det optimalt. Gjorde et forsøk på å legge ett lag demping rett på filtskjermen. Brukte føner og gnidde det godt inn med bakenden av en maglite. Får håpe det holder seg på plass over tid.







Dempinga har hjulpet bra på gruslyd, og litt på rumling.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Ser for øvrig at det er dempematter i trunken. 1-2cm skumgreier pluss gummimatter.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Bjørn

Meget bra innlegg Hyperstress..! Takk for veldig informative bilder..
På grunnlag av dine bilder og hvor "rotete" det var i hjulbuene fremme, så har jeg bestilt 10 bokser av dette stoffet, som jeg vil bruke i kombinasjon m plater.. så får vi se hva man får til.. :)

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Rawen76

Sitat fra: Bjørn på lørdag 19. april 2014, klokken 13:33
Meget bra innlegg Hyperstress..! Takk for veldig informative bilder..
På grunnlag av dine bilder og hvor "rotete" det var i hjulbuene fremme, så har jeg bestilt 10 bokser av dette stoffet, som jeg vil bruke i kombinasjon m plater.. så får vi se hva man får til.. :)

Har du tips til hvor man får kjøpt slike bokser til en god pris?
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Bjørn

Sitat fra: Rawen76 på søndag 20. april 2014, klokken 01:35
Sitat fra: Bjørn på lørdag 19. april 2014, klokken 13:33
Meget bra innlegg Hyperstress..! Takk for veldig informative bilder..
På grunnlag av dine bilder og hvor "rotete" det var i hjulbuene fremme, så har jeg bestilt 10 bokser av dette stoffet, som jeg vil bruke i kombinasjon m plater.. så får vi se hva man får til.. :)

Har du tips til hvor man får kjøpt slike bokser til en god pris?

http://bilstereosenteret.no/products/nox3100s  :)

Hyperstress


Sitat fra: Bjørn på lørdag 19. april 2014, klokken 13:33
Meget bra innlegg Hyperstress..! Takk for veldig informative bilder..
På grunnlag av dine bilder og hvor "rotete" det var i hjulbuene fremme, så har jeg bestilt 10 bokser av dette stoffet, som jeg vil bruke i kombinasjon m plater.. så får vi se hva man får til.. :)

Er dette skummet klissende og esende slik som byggskum? Eller er det mer håndterbart og legger seg som et tynnere lag? Og hvordan er konsistensen når det har herdet?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Bjørn

Sitat fra: Hyperstress på søndag 20. april 2014, klokken 06:08

Sitat fra: Bjørn på lørdag 19. april 2014, klokken 13:33
Meget bra innlegg Hyperstress..! Takk for veldig informative bilder..
På grunnlag av dine bilder og hvor "rotete" det var i hjulbuene fremme, så har jeg bestilt 10 bokser av dette stoffet, som jeg vil bruke i kombinasjon m plater.. så får vi se hva man får til.. :)

Er dette skummet klissende og esende slik som byggskum? Eller er det mer håndterbart og legger seg som et tynnere lag? Og hvordan er konsistensen når det har herdet?

Jeg vet ikke mer om dette stoffet enn det (skrytet) jeg har lest om det... men det skal ikke svulme opp, det legger seg nok mer som understellmasse, og du kan bygge det opp lag på lag for bedre effekt.. det rustbeskytter og skal holde seg elastisk.. Velger foreløpig å se på det som en spraybar asfaltmatte.. :) Jeg bestilte 10 bokser.. så jeg skal avlegge rapport når jeg ser (og hører) resultatet.. skal prøve å spraye  dette på baksiden av innerskjermene,  og inni dørene om jeg kommer til baksiden av yttersiden.

erot

Har ikke erfaring med slike bokser, men ville vært litt forsiktig. Du kan fort risikere et kaos der alt er dekket av skummasse og ingen mekaniker vil ta i bilen din.

AndersinOslo

Jeg har støydempet et par biler, og har lagt dempingen på innsiden, limt på hjulbuer, i dører og på torpedoveggen på innsiden. Tykkere materialer enn denne 2 mm Dynamaten. Det er sikkert optimalt å ta støyen der den kommer fra, men på innsiden er det enklere, du kan legge tykkere materialer, og forstyrrer ikke mekanikken eller mekanikere, og det sitter bedre pga tørt og rent der. Tror jeg skal prøve meg frem i frunken, noen som har tatt av teppene der og kan fortelle litt om klipsene?
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Hyperstress

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 20. april 2014, klokken 15:59
Jeg har støydempet et par biler, og har lagt dempingen på innsiden, limt på hjulbuer, i dører og på torpedoveggen på innsiden. Tykkere materialer enn denne 2 mm Dynamaten. Det er sikkert optimalt å ta støyen der den kommer fra, men på innsiden er det enklere, du kan legge tykkere materialer, og forstyrrer ikke mekanikken eller mekanikere, og det sitter bedre pga tørt og rent der. Tror jeg skal prøve meg frem i frunken, noen som har tatt av teppene der og kan fortelle litt om klipsene?

Lykke til i frunken!  ;D

Har tittet litt nedi der, og på torpedoveggen, og ser ut som det er mye stæsj der for å si det sånn.. Men om en vet hva en driver med så er det vel mulig å få til noe.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

hookmaker

Sitat fra: Hyperstress på fredag 18. april 2014, klokken 08:43
Sitat fra: kseitzberg på fredag 18. april 2014, klokken 00:40
Hei,

Vi er 2 stk Tesla ejere i Danmark, der lige har været ude og købe Dynamat til støjdæmpning af bilen. Henrik vil i første gang lave støjdæmpning i trunken - bund og hjulkasser. Jeg vil lave trunk, hjulkasser og dørsider - både indvendigt og udvendigt i døren.

Følg med i tråden på det danske Teslaforum:

http://teslaforum.dk/forum/topic/lydd%C3%A6mpning-af-model-s?page=1#post-4919

Det høres ut som er seriøst prosjekt, og langt utover hva jeg kommer til å begi meg ut på. Om du får dempet dørene godt så skulle en tro at det er en del å hente der. Innbiller meg at det ikke er så mye å hente i bunn som for andre biler, siden bunnen består av et tykt lag med batterier. Virker som at bilen avgir mye lyd gjennom dører når en spiller musikk, og da blir det vel det samme andre veien. Blir spennede å følge med på jobben!

Jeg har nå lagt på Dynamat i trunk, - der var det ganske fint isolert, men bare et 10 tal små Dynamat stykker på utsatt plass har dempt turbinestøyen (ved kraftig acceleration) fra motor mye. Den høres nu bare svagt.

Tok osså ut hele frunken og satte på noen stykker me Dynamat på utsatte vanger m.m. + noen store stykker på det deksel som dekker fram/overside av batteriet. Frunkkassen blev isolert med et par store stykker og den innerste frunkkassen blev nesten helisolert.

Hjulbrønnene går praktisk taget ikke at støyisolere fra insiden - de er nesten helt åpne og har bare den filtkassen som Hyperstress beskriver.
Kommer att følge med på erfaringer fra Hyperstress innen jeg tar itu med denne metoden utefra.
Nu skal det forhåpningsvis bli dører neste gang   8)

BTW: Det skulle være stor foskjel på Dynamat og andre billigere alternativer (såvidt "soundexperten") - men nu må vi se. 

 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA