Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av Bjoris, tor 03. okt 2013, kl. 09:44

« forrige - neste »

Blip

Vil en USA - importert Model S med hengerfeste bli typegodkjent i Norge
Norge? Er det ikke egne regler som tillater å godkjenne brukte USA -biler i Norge selv om disse mangler EU-godkjenning?
  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd med 16 kWp solceller på taket

sigurdi

Sitat fra: Blip på lør 20. jun 2015, kl. 16:18
Vil en USA - importert Model S med hengerfeste bli typegodkjent i Norge
Norge? Er det ikke egne regler som tillater å godkjenne brukte USA -biler i Norge selv om disse mangler EU-godkjenning?
Er andre regler for hengerfeste i Europa/Norge og USA.
Men største problemet utenom at den ikke har strømkontakt, er at du ikke får ladet USA Tesla på SC i Europa, den har ikke Type2 kontakt, ikke innebygde ladere som kan lades på IT net, UMC for Norge/Europa vil ikke passe osv osv osv.

Så enkelt svar, brukt importert Tesla Model S fra USA, med eller uten henger er en dårlig ide og fungerer dårlig om den blir godkjent eller ikke .

Men Model S er ikke levert godkjent med henger i USA, så de du har sett bilder av er ettermontert av eiere og om de er lov å bruke er vel diskuterbart og kontakt for bremselys osv er det vel heller ikke. :-(
Horten
Model X90D (18.03.17)

cirys1

Denne diskusjonen skulle vært død for lenge siden, Model S blir aldri godkjent for tilhenger i denne utgaven, da må det skje noe drastisk. Husk at den bare har 400 kg i nyttevekt selv med enorm plass..

sven erik

jeg har bestefarn til tesla  denne hvar godkjent i usa med hengervekt på 600 kilo den  ble i norge gotat med 500 kilo uten problem  kunne fått 600 men måtte da ofra en sitteplass 
jeg har selv snakket med biltilsynet  og bilen er type godkjent med hengerfeste  men tesla har ikke oppgitt henger vekt

samme er med oss med  soltak  vi kan sette på takrinn  har feste punkter og alt  men se i vonkort vi har lov og ha med 0 last på taket

nortrahof

Sitat fra: cirys1 på søn 21. jun 2015, kl. 00:33
Denne diskusjonen skulle vært død for lenge siden, Model S blir aldri godkjent for tilhenger i denne utgaven, da må det skje noe drastisk. Husk at den bare har 400 kg i nyttevekt selv med enorm plass..

- Ser ikke helt koblingen mellom tillatt nyttelast og hengerfeste?

Alle hengere med kulefeste er kun godkjent for et visst kuletrykk. Dette maksimaltrykk skal være < 100 kg. etter det jeg husker? Kuletrykket vil således redusere annen nyttelast i TMS.
Det jeg tror er vanskeligst å få til, er ny algoritme/parametere  for ABS og ESP? Dette må TM lage og arrangere slik at når tilhenger er tilkoblet, så aktiveres de nye parametere automatisk.
Man kan også tenke seg en form for mellomløsning med at man by-passer TM og hengerfesteprodusenten får testet TMS hos et anerkjent prøveinstitutt (f.eks. TüV) for en begrenset tilhengervekt. Da kan bilen være godkjent med eksisterende parameter for ABS og ESP.
Nå er TMS såpass tung at dette sikkert lar seg gjøre for en lett tilhenger uten at det er nødvendig å endre parameter?

- En helt annen sak er at med henger vil parkeringssensorer bak sikkert "lage leven" ved lave hastigheter? Det tror jeg ikke Biltilsynet legger seg opp i?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

PerBear

Hengerkule for sykkelstativ kraftig nok til elsykler - finnes det som man kan montere på TMS uten å bryte regler?
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

sven erik

Sitat fra: PerBear på søn 21. jun 2015, kl. 13:30
Hengerkule for sykkelstativ kraftig nok til elsykler - finnes det som man kan montere på TMS uten å bryte regler?

en bryter nokk ikke regler med det men en sliter da med garanti på bilen

cirys1

Sitat fra: nortrahof på søn 21. jun 2015, kl. 13:12
Sitat fra: cirys1 på søn 21. jun 2015, kl. 00:33

- Ser ikke helt koblingen mellom tillatt nyttelast og hengerfeste?

Det er en lenger oppe her som påstår at tilhengerlast "stjeler" av nyttelast når man skal godkjenne den for formålet, visst dette stemmer så har ikke en TMS noe og "stjele ifra, TMS har mindre nyttelast en golf 1.4....

nortrahof

Det jeg mener, er at nyttelast og hengerfeste ikke nødvendigvis har noen sammenheng.

Så lenge bilen tåler kuletrykket og at bremsene tåler det en ubremset tilhenger kan tilføre av ekstra belastning, så er det kun kuletrykket som påvirker nyttelasten negativt. Kuletrykket er jo å regne som en ekstra last som bilen må bære uten å overskride både totalvekt og maksimalt akseltrykk. Bilen har en maksimalvekt - uansett om den kjører med henger eller ikke. Hva hengeren kan veie (og tillat vogntogsvekt) er en annen sak.
TMS med sin høye tomvekt, burde ikke ha noen særlige begrensninger for tillatt totalvekt. Den ekstra bremsekraft som en ubremset tilhenger vil kunne tilføre, er prosentvis liten i forhold til til denne tomvekten.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

cirys1

Sitat fra: nortrahof på søn 21. jun 2015, kl. 18:27
Det jeg mener, er at nyttelast og hengerfeste ikke nødvendigvis har noen sammenheng.

Så lenge bilen tåler kuletrykket og at bremsene tåler det en ubremset tilhenger kan tilføre av ekstra belastning, så er det kun kuletrykket som påvirker nyttelasten negativt. Kuletrykket er jo å regne som en ekstra last som bilen må bære uten å overskride både totalvekt og maksimalt akseltrykk. Bilen har en maksimalvekt - uansett om den kjører med henger eller ikke. Hva hengeren kan veie (og tillat vogntogsvekt) er en annen sak.
TMS med sin høye tomvekt, burde ikke ha noen særlige begrensninger for tillatt totalvekt. Den ekstra bremsekraft som en ubremset tilhenger vil kunne tilføre, er prosentvis liten i forhold til til denne tomvekten.
300kg igjen i nyttvekten på TMS da.. :P

Er ikke helt sånn de godkjenner tilhengervekt, bilen skal startes med ca 30% stigning (sånn på "husk") og trekk igang bil og henger 6 ganger etter hverandre, noe i den duren.. Derfor er det nesten alltid 4wd og automatgir som har høyest tilhengervekt i personbilavdelingen..

sven erik

telan kunne fint fått 1 tonn henger vekt  men så har vi Du problemene 

cirys1

Sitat fra: sven erik på man 22. jun 2015, kl. 01:42
telan kunne fint fått 1 tonn henger vekt  men så har vi Du problemene

Visst de først går for henger så bør de ligge på samme som passat og octavia 2tonn, og de DU problemene kommer aldri til og forsvinne, litt utsatt men de blir aldri borte. Så lenge Tesla har fått det for seg at de har utviklet et vedlikeholdsfritt system, det fins ikke innenfor roterende systemer. (med overføringer)

Dennis

Siden mange andre biler helt fint tåler å trekke henger så ser jeg ikke hvorfor Tesla skulle slite med det som har en mye enklere drivlinje. Men er jo så klart avhengig av at de har fått løst problemene de hadde med DU.

Jeg tror uansett at trekking av henger blir forbeholdt dual motor bilene i framtiden siden man fordeler belastningen og varmgang fra å trekke henger på 2stk. Kommer ikke til å bli mulig å montere på eksisterende dual motor biler siden typegodkjenninger, og ramma på bilen osv ikke er laget for det på bilene som er nå.

Bowers

Sitat fra: Cookie Monster på man 22. jun 2015, kl. 13:16
Siden mange andre biler helt fint tåler å trekke henger så ser jeg ikke hvorfor Tesla skulle slite med det som har en mye enklere drivlinje. Men er jo så klart avhengig av at de har fått løst problemene de hadde med DU.

Jeg tror uansett at trekking av henger blir forbeholdt dual motor bilene i framtiden siden man fordeler belastningen og varmgang fra å trekke henger på 2stk. Kommer ikke til å bli mulig å montere på eksisterende dual motor biler siden typegodkjenninger, og ramma på bilen osv ikke er laget for det på bilene som er nå.

Det at vanlige biler kan trekke henger mens TMS ikke kan har nok noe å gjøre med hvordan en elmotor fungerer i forhold til en forbrenningsmotor.
En normal bil kan kjøres med max effektuttak i time etter time, mens en elmotor (spesielt den TMS bruker) kun kan levere max uttak i noen sekunder/minutter før den overopphetes.
I praksis kunne de selvsagt begrenset uttaket til f.eks 100 kw når det trekkes henger, men det er kanskje ikke noe de har lyst til å gjøre...

Dennis

Var derfor jeg skrev at det er en fordel med 2 motorer :) Mulighet for hengerfeste kommer jo på Model X som mest sannsynlig har lik drivlinje som 85D og P85D så de har nok en løsning på det.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA