Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fortum i Norden

Startet av ellinger, torsdag 03. oktober 2013, klokken 00:26

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: petersv på torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:34
Uenig med svarene over.

Ja, det er Tesla som "bremser", med et litt smartere laderdesign kunne de støtta 43kW. At dette skulle kostet mye mer tror jeg ikke. Her er Renault foran Tesla både teknisk og praktisk.

At DC støtter 120kW hjelper lite når man står der ved type2-laderen, som det blir mange av framover. ;)

Men men, jeg koser meg med bilen uansett jeg. Alt kan ikke være perfekt heller :P Noe forbedringspotensiale må de ha. Lading i Europa er definitivt et. Fordelen er jo at vi vet at laderne er enkle å skifte, så vi skal ikke se bort ifra at det blir mulig om noen år.

Usikker på hva du er uenig i :)

Jeg konkluderer ikke med hva som er best, jeg konstaterer bare hvordan det er pr i dag.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: petersv på torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:34
Ja, det er Tesla som "bremser", med et litt smartere laderdesign kunne de støtta 43kW. At dette skulle kostet mye mer tror jeg ikke. Her er Renault foran Tesla både teknisk og praktisk.

Ja, de er så langt foran at det fortsatt er ganske usikkert om Zoe i det hele tatt vil være mulig å lade på 230V IT-nett ;)

43kW AC vil antageligvis bare bli å finne i sammenheng med hurtigladestasjoner, da gir en CCS-adapter mer mening synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Charge and Drive

Hei,

Jeg leser følgende i denne tråden:
Fortum har bekreftet at alle stolper tilknyttet Charge & Drive i Norden skal også inneholde Type 2 lader etter nyttår.
Det skal da være mulig å hente ut 43Kw.
Lover bra det, fordi våre naboland har ennå ikke startet med å ta seg betalt for lading.


Jeg er ansvarlig for Charge & Drive i Norge og er nysgjerrig på hvem hos Fortum som har bekreftet dette?
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

fortoggale

Er det noen som vet hvor disse laderen vil plasseres og når?
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Epleskreller

Sitat fra: Charge and Drive på torsdag 03. oktober 2013, klokken 13:24
Hei,

Jeg leser følgende i denne tråden:
Fortum har bekreftet at alle stolper tilknyttet Charge & Drive i Norden skal også inneholde Type 2 lader etter nyttår.
Det skal da være mulig å hente ut 43Kw.
Lover bra det, fordi våre naboland har ennå ikke startet med å ta seg betalt for lading.


Jeg er ansvarlig for Charge & Drive i Norge og er nysgjerrig på hvem hos Fortum som har bekreftet dette?

Er det med andre ord feil?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Charge and Drive

Det stemmer.

Det som er rktig er at Fortum Charge & Drive ikke vil etablere ladestolper uten Mode 3 Type 2 kontakt. Det som er feil er at effekten skal være 43 kW. Effekten på Mode 3 Type 2 kontakten på våre ladestolper vil være avhengig av den lokale tilgangen på effekt, tipper at tilgjengelig effekten vil ligge et sted mellom 6 kW og 22 kW.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

ellinger

#21
Sitat fra: Charge and Drive på torsdag 03. oktober 2013, klokken 13:24
Hei,

Jeg leser følgende i denne tråden:
Fortum har bekreftet at alle stolper tilknyttet Charge & Drive i Norden skal også inneholde Type 2 lader etter nyttår.
Det skal da være mulig å hente ut 43Kw.
Lover bra det, fordi våre naboland har ennå ikke startet med å ta seg betalt for lading.


Jeg er ansvarlig for Charge & Drive i Norge og er nysgjerrig på hvem hos Fortum som har bekreftet dette?
Hei,

Det står på deres egne hjemmesider under hurtiglading.
Helt nederst på siden.
Jeg bruker å lese på fortum.com og ikke fortum.no da jeg ikke jobber i Norge.
Da bør dere endre teksten :)
http://www.fortum.com/countries/se/privat/charge-drive/snabbladdning/sidor/default.aspxy
Den omhandler alle land og her står det da 43kW?
Men om Tesla kun kan lade på 22kW så er det uansett et skritt i riktig retning.
Tilogmed på telefonen du kan ringe bekrefter de at dette er riktig.
Mode 3 Type 2 kabel som på Tesla og Renault ZOE.
Dog på svensk, men som halvt svensk så er riktig det samme på norsk som svensk ;)

Charge and Drive

Hei.

Du har rett, det stod noe om det på vår svenske nettside. Det er nå rettet opp, takk for at du gjorde oss oppmerksomme på dette og beklager feilinfo. på web.

Min tidligere beskrivelse i denne tråden stemmer med planene for Norge.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

ellinger

Sitat fra: Charge and Drive på søndag 06. oktober 2013, klokken 09:07
Hei.

Du har rett, det stod noe om det på vår svenske nettside. Det er nå rettet opp, takk for at du gjorde oss oppmerksomme på dette og beklager feilinfo. på web.

Min tidligere beskrivelse i denne tråden stemmer med planene for Norge.
Ok, bra det ble rettet opp.
Da spanderer du 1 års ladekort? ;)

Balrog

Sitat fra: Charge and Drive på søndag 06. oktober 2013, klokken 09:07
Hei.

Du har rett, det stod noe om det på vår svenske nettside. Det er nå rettet opp, takk for at du gjorde oss oppmerksomme på dette og beklager feilinfo. på web.

Min tidligere beskrivelse i denne tråden stemmer med planene for Norge.

Credz til Fortum. Soleklart beste kommersielle tilbyder av ladeløsninger per i dag! Håper dere snart bygger ut skikkelig langs begge sider av Oslofjorden
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

petersv

Sitat fra: Balrog på mandag 07. oktober 2013, klokken 00:44
Sitat fra: Charge and Drive på søndag 06. oktober 2013, klokken 09:07
Hei.

Du har rett, det stod noe om det på vår svenske nettside. Det er nå rettet opp, takk for at du gjorde oss oppmerksomme på dette og beklager feilinfo. på web.

Min tidligere beskrivelse i denne tråden stemmer med planene for Norge.

Credz til Fortum. Soleklart beste kommersielle tilbyder av ladeløsninger per i dag! Håper dere snart bygger ut skikkelig langs begge sider av Oslofjorden

Enig! Fortum gjør en veldig bra jobb. Eneste jeg savner er prismodell for type 2.

Cirion

Sitat fra: petersv på mandag 07. oktober 2013, klokken 10:56
Sitat fra: Balrog på mandag 07. oktober 2013, klokken 00:44
Sitat fra: Charge and Drive på søndag 06. oktober 2013, klokken 09:07
Hei.

Du har rett, det stod noe om det på vår svenske nettside. Det er nå rettet opp, takk for at du gjorde oss oppmerksomme på dette og beklager feilinfo. på web.

Min tidligere beskrivelse i denne tråden stemmer med planene for Norge.

Credz til Fortum. Soleklart beste kommersielle tilbyder av ladeløsninger per i dag! Håper dere snart bygger ut skikkelig langs begge sider av Oslofjorden

Enig! Fortum gjør en veldig bra jobb. Eneste jeg savner er prismodell for type 2.
Er det ikke bra nok med gratis lading?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Hans Håvard Kvisle

Du får nok prismodellen for Type 2 lading om ikke så lenge. Fortum sliter bare litt med at du på Type 2 kan lade alt fra 3 til 20 kW. Så hva skal du da betale pr minutt så lenge det er uaktuelt å ta betalt for forbruk kilowattimer (som bare er en liten del av totalkostnaden ved et ladepunkt).
Nei, nyt at det er gratis inntil videre.
St.Hanshaugen

fredag

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 07. oktober 2013, klokken 13:02
Du får nok prismodellen for Type 2 lading om ikke så lenge. Fortum sliter bare litt med at du på Type 2 kan lade alt fra 3 til 20 kW. Så hva skal du da betale pr minutt så lenge det er uaktuelt å ta betalt for forbruk kilowattimer (som bare er en liten del av totalkostnaden ved et ladepunkt).
Nei, nyt at det er gratis inntil videre.

Clever i Danmark tar betalt pr kwh, i hvert fall for oss turister. Det synes jeg som forbruker er en ryddig måte å ta betalt på.

Så går det jo an å ta litt betalt for tiden en bil står etter at lading er ferdig også, for å motivere folk til å hente bilene sine fortest mulig så snart lading er ferdig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Nuvolari

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 07. oktober 2013, klokken 13:02
Du får nok prismodellen for Type 2 lading om ikke så lenge. Fortum sliter bare litt med at du på Type 2 kan lade alt fra 3 til 20 kW. Så hva skal du da betale pr minutt så lenge det er uaktuelt å ta betalt for forbruk kilowattimer (som bare er en liten del av totalkostnaden ved et ladepunkt).
Nei, nyt at det er gratis inntil videre.

Kan jo ta betalt pr kW selv om det ikke gjenspeiler kostnaden.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA