Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

umc til daglig lading

Startet av kjølholdt, lørdag 12. oktober 2013, klokken 17:22

« forrige - neste »

Lille Lance

#30
Sitat fra: Milzit på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:45

Schuko følger med bilen, mener at blå og rød koster 3-400 kroner stykket...Jeg ikke det er nok til å finne besin i ett eller to år, i så fall kjører du lite.

+1 ... bra ... trodde nesten det var en null ekstra og da hadde det blitt noe iallefall  ;)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

NTesla

Sitat fra: Rawen76 på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:55
Sitat fra: Postman pat på lørdag 12. oktober 2013, klokken 23:13

HVA MED   et lite kurs som heter   "Lading for dummies".

Legger dette innlegget også ut som egen tråd.

Litt om Cee kontakter:
Fargen angir spenningen den er godkjent for.
Blå er for 200-250V, men kan være både 1 og 3 fase.
Rød er for 380-480V. Er såvidt meg bekjent alltid 3-fas, men kan ha bare jord eller nullpunkt og jord i tillegg til fasene.
Moderne TN nett bruker både jord og null leder og trenger derfor 5 ledere eller "pinner" i stikk kontakt.
Det man skal være klar over er at det er forskjell på 16A og 32A stikk. 32A har større diameter enn 16A og vil derfor ikke passe. Utklipp fra Wikipedia:  Different current ratings (such as 16 A, 32 A, 63 A and 125 A) are distinguished by different diameters of the circular housing.

220V, 16A 1-fas, (Vanlig stikk/schuko) gir ca 3,5KW  (230V vil gi 3,7kw)
220V, 32A 1-fas, (Blå CEE) gir ca 7Kw
400V, 16A 3-fas, gir ca 11KW som enkelt laderen klarer.
400V, 32A 3-fas, gir ca 22Kw som dobbelt laderen klarer. (Trenger type 2 kontakt i veggen)

Characteristic   Colour
20–25 V   Purple
40–50 V   White
100–130 V   Yellow
200–250 V   Blue
380–480 V   Red
500–690 V   Black
>60–500 Hz   Green
None of the above   Grey

Så for å konkludere:
Opp til:
* 16A, ca 3,5 KW - Bruk UMC med vanlig schuko husholdningsstikk. Vær klar over at 16A over lang tid kan overopphete stikken din!

* Blå 32A  (7 KW) CEE stikk hvis du ikke har moderne 400V anlegg. Har du 400V? Tenkt fremtidsrettet!

* Rød 16A CEE stikk (11KW). Det er det mest fremtidsrettede og rimelige løsningen. (Edit: Tesla's røde adapter er 16A og vil kun gi 11kw.)

Skal du utnytte dobbelt laderen din på 22KW så er dette løsningen:

* Type 2 kontakt (mode 3):
Alternativt kan du koste på deg en dyr Type 2, Mode 3 kontakt. Denne har innebygget elektronikk som ikke gir ut strøm før ledning er koblet til både i vegg og i bil. I tillegg forteller den bilen hvor mye strøm bilen får lov til å trekke. Kan gi ut inntill 22KW.

Takk for fin oppsummering selv om en aldri blir helt klok på dette med lading med mindre en er elektroingeniør, noe "oppsummerings"-tråden viser godt med sine 39 sider and still going strong :)
Her har elbil-bransjen en stor utfordring da folk flest ikke gidder å lese tekst opp og ned om vampire drain, ladeeffektivtet og 1/3-fase osv for å best mulig nyttiggjøre seg sin bil. Den gjennomstilige nordmann vil jeg tro såvidt i beste fall forstår forskjellen på watt og volt.

Ser at du anbefaler rød CEE stikk da dette er mest fremtidsrettet og billigst. Hvorfor anbefaler Tesla blå CEE i sin ladeguide? Er det fordi "alle" anlegg takler blå CEE, mens rød CEE er kun for moderne anlegg?

Rawen76

#32
Rød plugg krever 400V og det er langt fra alle hus som har 400 volt inn. De fleste nye hus og byggefelt bygd de siste 10 åra eller så har/får 400V.

Antar at Tesla anbefaler blå stikk fordi den er 1-fas og kan monteres i alle norske hjem så lenge el anlegget ditt er dimensjonert for minst 32A ( i tillegg må du ha strøm nok til annet forbruk). Blå er sikkert mer en 10 ganger mer utbredt rett og slett.

Jeg kommer til å legge opp 5x6 kvadrat for å støtte 400V 32A, 22kw. Da har jeg greit med strøm for å lade maks på tesla evt kunne lade 2 biler samtidig. Har bedt om tilbud fra salto på type 2 lader med ledning for 400/32:
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

sindrej

Sitat fra: Rawen76 på søndag 13. oktober 2013, klokken 20:55
Sitat fra: Postman pat på lørdag 12. oktober 2013, klokken 23:13

HVA MED   et lite kurs som heter   "Lading for dummies".

Legger dette innlegget også ut som egen tråd.

Litt om Cee kontakter:
Fargen angir spenningen den er godkjent for.
Blå er for 200-250V, men kan være både 1 og 3 fase.
Rød er for 380-480V. Er såvidt meg bekjent alltid 3-fas, men kan ha bare jord eller nullpunkt og jord i tillegg til fasene.
Moderne TN nett bruker både jord og null leder og trenger derfor 5 ledere eller "pinner" i stikk kontakt.
Det man skal være klar over er at det er forskjell på 16A og 32A stikk. 32A har større diameter enn 16A og vil derfor ikke passe. Utklipp fra Wikipedia:  Different current ratings (such as 16 A, 32 A, 63 A and 125 A) are distinguished by different diameters of the circular housing.

220V, 16A 1-fas, (Vanlig stikk/schuko) gir ca 3,5KW  (230V vil gi 3,7kw)
220V, 32A 1-fas, (Blå CEE) gir ca 7Kw
400V, 16A 3-fas, gir ca 11KW som enkelt laderen klarer.
400V, 32A 3-fas, gir ca 22Kw som dobbelt laderen klarer. (Trenger type 2 kontakt i veggen)

Characteristic   Colour
20–25 V   Purple
40–50 V   White
100–130 V   Yellow
200–250 V   Blue
380–480 V   Red
500–690 V   Black
>60–500 Hz   Green
None of the above   Grey

Så for å konkludere:
Opp til:
* 16A, ca 3,5 KW - Bruk UMC med vanlig schuko husholdningsstikk. Vær klar over at 16A over lang tid kan overopphete stikken din!

* Blå 32A  (7 KW) CEE stikk hvis du ikke har moderne 400V anlegg. Har du 400V? Tenkt fremtidsrettet!

* Rød 16A CEE stikk (11KW). Det er det mest fremtidsrettede og rimelige løsningen. (Edit: Tesla's røde adapter er 16A og vil kun gi 11kw.)

Skal du utnytte dobbelt laderen din på 22KW så er dette løsningen:

* Type 2 kontakt (mode 3):
Alternativt kan du koste på deg en dyr Type 2, Mode 3 kontakt. Denne har innebygget elektronikk som ikke gir ut strøm før ledning er koblet til både i vegg og i bil. I tillegg forteller den bilen hvor mye strøm bilen får lov til å trekke. Kan gi ut inntill 22KW.
Vanlig stikk/scuko er begrenset til 13A på UMC.  Har du overgang fra schuko til CEE når det en eller annen gang kommer vil man kunne dra 16A ut av en schuko (selv om det ikke er helt anbefalt)

Rawen76

Rettet feil og oppdatert oppsummeringen på side 2 samt lagt ved offisiell informasjon fra tesla som vedlegg...
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA