SUDDEN DEATH

Startet av PAS, søndag 29. september 2013, klokken 09:30

« forrige - neste »

kjølholdt

Jeg har bestilt voltmeter og skal kjøpe jump starter. Har frontet  tesla hardt og gidder ikke gi kompisene min gleden av å se den fraktes bort på naf bil ;-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

larsleik

Sitat fra: Nuvolari på søndag 29. september 2013, klokken 20:46
Sitat fra: Elmo på søndag 29. september 2013, klokken 20:45
Sitat fra: Nuvolari på søndag 29. september 2013, klokken 20:31
Den ene har sigarettenner utgang. Noen som har prøvd å lade teslaen sitt 12v batteri via sigarettenneren?
http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-37902/

Men du behøver ikke sigarettenner utgang på laderen for å lade via sigarettenner.
Utgangen på den laderen er jo bare det samme "hullet" som finnes i bilen. Overgang til sigarettenner "han" kan du jo lage fra alle variantene.

Enig :)

Men er det noen som har prøvd å lade via sigarettenneren i en tesla? Det er ikke alle biler hvor dette er mulig. Hadde vært praktisk å slippe å ta av nosecone.

Kan anbefale denne:
http://www.defa.com/file/73d6e6e14796/DEFA_SmartCharge_brosjyre_A5_print.pdf

Skånsom lader med overvåking. Anbefaler absolutt ikke å koble til en billig lader uten noen form for overvåking av batterispenning og lade spenning.

P85 grå med sort, pano, luft, tech, lyd, lys, jump seats, Carbon
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

Cirion

Sitat fra: larsleik på mandag 30. september 2013, klokken 09:39

Sitat fra: Nuvolari på søndag 29. september 2013, klokken 20:46
Sitat fra: Elmo på søndag 29. september 2013, klokken 20:45
Sitat fra: Nuvolari på søndag 29. september 2013, klokken 20:31
Den ene har sigarettenner utgang. Noen som har prøvd å lade teslaen sitt 12v batteri via sigarettenneren?
http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-37902/

Men du behøver ikke sigarettenner utgang på laderen for å lade via sigarettenner.
Utgangen på den laderen er jo bare det samme "hullet" som finnes i bilen. Overgang til sigarettenner "han" kan du jo lage fra alle variantene.

Enig :)

Men er det noen som har prøvd å lade via sigarettenneren i en tesla? Det er ikke alle biler hvor dette er mulig. Hadde vært praktisk å slippe å ta av nosecone.

Kan anbefale denne:
http://www.defa.com/file/73d6e6e14796/DEFA_SmartCharge_brosjyre_A5_print.pdf

Skånsom lader med overvåking. Anbefaler absolutt ikke å koble til en billig lader uten noen form for overvåking av batterispenning og lade spenning.

Den var ikke dum, samt at den har et mini kit, med ladeindikator som man kan montere et sted det er lett å komme til. Sprutsikker plugg:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=12720&katid=76&mid=m436&vn=736

Og kit man kan montere i f.eks frunk, og brukes til kjøleboks osv. når man er på tur.
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=12722&katid=76&mid=m436&vn=736
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

sindrej

Det er jo greit at det er ting en kan gjøre selv for å sikre seg, fylle bagasjerommet med div 12V ladere, overvåkere etc., men det er jo å pisse i buksa.  Bilen har jo gått på veien i ett år nå !!!  Er det virkelig for mye forlangt at den skal virke akkurat like enkelt som Tesla sier i skrytematerialet sitt ?

Cirion

Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 10:05
Det er jo greit at det er ting en kan gjøre selv for å sikre seg, fylle bagasjerommet med div 12V ladere, overvåkere etc., men det er jo å pisse i buksa.  Bilen har jo gått på veien i ett år nå !!!  Er det virkelig for mye forlangt at den skal virke akkurat like enkelt som Tesla sier i skrytematerialet sitt ?
Nettop. Ruller snart 30 000 Tesla Model S på veien rundt om i verden. Er da ikke mange av de som har opplevd problemer med 12v? Uansett merke, vil det være trøbbel med 12v på noen få biler ut av et så stort antall. De som frykter å gå tom for 12v må sikre seg uansett biltype og bilmerke.

sindrej

Med all respekt Cirion, hvor mange kjenner du som kjører rundt med fossilbil har har batterilader i bagasjerommet ?  Det blir enda rarere på en elbil som har verdens største batteripakke, at en skal være prisgitt buggy lading at et lite 35 Ah batteri.  Du mener altså at det er noe en bør leve med ?  Jeg tror bestemt (og håper selvsagt) at Mr Musk er veldig uenig med deg.

RuneW

Det blir jo for dumt at man må passe på som en smed for noe så simpelt som å få bilen til å lade! Det er selvsagt ikke noe brukeren skal måtte forholde seg til i det hele tatt.

Det virker som om Tesla klarer det umulige, men ikke makter det aller simpleste.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Kallagtunet

Her må jeg bare si det er NO MERCY Tesla!

JUST FIX IT!!!

Roger (NO)

Dere som har opplevd dette eller lest inngående rundt dette problemet:

Er det forskjell i hyppigheten basert på hvilke nett man er tilkoblet (IT eller TN)?

Brede

Nå synes jeg at det er noe kjedelig at et tomt 12V batteri skal stanse en bil som kjører rundt med 85kWh (evt.60) batteri...
Jeg er også av de som har kjempet i motvind mot venner og kollegaer for å fremme Tesla og batteridrift, noe som nå ser ut til å synke inn litt etter litt.
Dersom jeg blir stående med død bil og nedrullede vinduer i snøføyka etter jobb så vil ikke bare jeg se ut som en idiot, men jeg skal garantere at Tesla kommer til å miste potensielle kunder. Og da driter de som ser dette i om det er et 12V batteri som er årsaken, "El-bil, hva var det vi sa..."

el-fanboy

Sitat fra: Cirion på mandag 30. september 2013, klokken 10:24
Nettop. Ruller snart 30 000 Tesla Model S på veien rundt om i verden. Er da ikke mange av de som har opplevd problemer med 12v? Uansett merke, vil det være trøbbel med 12v på noen få biler ut av et så stort antall. De som frykter å gå tom for 12v må sikre seg uansett biltype og bilmerke.
I min TMS har det poppet opp feilmeldinger to-tre ganger, alle relatert til lading eller ladekabel. Den har kuttet lading en gang, og jeg har (heldigvis) oppdaget feilmeldingene før jeg gikk fra bilen. Feilmeldingene går bort når jeg tar ut og setter inn ladepistolen på nytt. Men poenget er at TMSen virker veldig overfølsom på feilsituasjoner. Jeg har hatt LEAF snart ett år og har ALDRI fått en feilmelding, den har ALLTID tatt lading.

Det er ikke tvil om at Tesla må gjøre bilen mer failsafe/idiotsikker med tanke på lading.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Cirion

Sitat fra: el-fanboy på mandag 30. september 2013, klokken 10:40
Sitat fra: Cirion på mandag 30. september 2013, klokken 10:24
I min TMS har det poppet opp feilmeldinger to-tre ganger, alle relatert til lading eller ladekabel. Den har kuttet lading en gang, og jeg har (heldigvis) oppdaget feilmeldingene før jeg gikk fra bilen. Feilmeldingene går bort når jeg tar ut og setter inn ladepistolen på nytt. Men poenget er at TMSen virker veldig overfølsom på feilsituasjoner. Jeg har hatt LEAF snart ett år og har ALDRI fått en feilmelding, den har ALLTID tatt lading.

Det er ikke tvil om at Tesla må gjøre bilen mer failsafe/idiotsikker med tanke på lading.
Selv har jeg feilmelding hver morgen når bilen er fulladet. "Error check charge kable." Det har med en jordfeil i nettet mitt å gjøre. Hafslund er trege med å fikse. Laderen funker, og lader opp bilen.

Når det gjelder Leaf måtte jeg sette inn ladepistolen 4-5 ganger før Chademo laderen ville godkjenne. Stoppa med feilmelding. Det jævligste var at dette måtte gjøres om igjen etter 15min for laderen gav ikke mer enn 15min av gangen. Det var konsekvent slik, på BNH Ski, Statoil Askim og BNH Ruud.

larsleik

Er helt enig i at dette ikke skal være nødvendig på en ny bil og JA det er dårlig av Tesla å ikke ha løst dette når det er er kjent problem fra USA. Men, når det er sagt så skal hvertfall jeg ha med en SmartCarge.

Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

cairnz

Jeg er normalt veldig positiv og engasjert og feier bort de fleste "feilene" som folk rapporterer som brukerfeil eller flisespikkeri, men dette med 12-voltsbatteri som dør på seg og gjør bilene like brukelige som to-tonns steinklumper er faktisk litt bekymringsverdig.

Jeg tror det store spørsmålet er om det er noen av scenariene her hvor 12v har gått tomt hvor det ikke har vært rapportert feilmeldinger som brukeren kan ha fått med seg. Jeg ser noen "leker" seg med VisibleTesla, som kan føre til at bilen holdes våken, ladeproblemer med kabler - ting som kan skyldes forhold utenfor teslas umiddelbare kontroll (dog det burde vært override når 12v begynner bli småsvakt).

Jeg lurer på om det er noen som har fått tomt 12v-batteri hvor det ikke har vært rapportert noen feilmeldinger ved ladinger eller ikke bruk av app/telefon for å sjekke bilen. Vi vet jo om han som fikk dødt batteri pga jordingsfeil på selve batteriet, men har det vært flere slike tilfeller?
Elbilist

opesas

Stopp å gråte nå da. Hadde selv dette problemet, men er man i det minste kjent med biler så fikser man dette selv på et par sekunder.. Er det bare vi i den litt eldre garde har erfaring med å starte biler med kabler eller?

Selvfølgelig er det irriterende og et stort problem - men å si at bilen "bricker" fordi 12volts batteriet blir dødt er rett og slett teit. Om du ikke greier å jumpstarte en bil selv, så har du sikkert en nabo, venn eller familiemedlem som har denne kompetansen. (tross alt særdeles lett)

Få bilen igang - deretter kontakter du Tesla som vil fikse selve problemet for deg. (jumpstart er jo ikke en løsning, bare en midlertidig fiks)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA