Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strøm: Et knapphetsgode

Startet av pottle, fredag 27. september 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

pottle

Dette er et innlegg som burde passe godt inn i alle underkategorier siden dette handler som infrastruktur. Siden jeg har en Leaf så begynner jeg her.

For å starte et sted så kan jeg komme med følgende bombe:

ELEKTRISK INFRASTRUKTUR OG TILGANG ER ET KNAPPHETSGODE.
og
ELEKTRISK STRØM ER LIVSFARLIG

Knapphetsgode:
Når en kjøper en elektrisk bil kommer en til et punkt i livet hvor en begynner å interessere seg for AMPERE. Denne måleenheten har i det store og hele ikke vært viktig tidligere - iallefall ikke for meg. En begynner å finne ut hvilke kurser som er 10A og kanskje er en så heldig at forrige huseier strakk en 20A til garasjen for å kunne bruke vedkløveren. Mest sannsynlig er du ikke så heldig - og ser på at en ny kurs fort vil koste deg 20K. Montere el-anlegg er dyrt og jo mer ampere jo dyrere vil det bli.

Nye biler kan uten problem motta en ladestrøm på 32A og 70A. Jeg har ikke tall på det, men store deler av normale norske hus/garasjer har ikke infrastruktur til dette. Skal en oppdatere sitt el-anlegg for å lade 15KW i timen, så ser jeg for meg at dette koster et 6-sifret beløp.

Deretter ser jeg for meg at infrastrukturen i gaten ikke er dimensjonert for at 4 tesla-naboer samtidig skal lade bilene på 15KW. Jeg tror ikke at trafoene er dimensjonert for dette. En vil oppleve varierende svingninger i strømstryken og delikat utstyr du har i huset vil kanskje bli skadet? En annen mer sannsynlig variant er vel at 30 leaf-naboer skal lade på 10A i 8 timer hver natt. Her vil vi også oppleve spenningsfall. Bare se på hva som skjer på juleaften - tenk om dette var normalen. Strøm er et knapphetsgode - hvordan vil vi kunne løse disse utfordringene?

Knapphet er det også ute på gaten hvor en nå etterspør ladestasjoner overalt. Det er for seg selv en nødvendighet og en nyttig ting. Ser vi for oss at antall offentlig ladestasjoner mangedobles så er dette en nyttig, men jeg er litt skeptisk på grunn av belastningen på tilgjengelig strøm i nabolaget stasjonene står.

Livsfarlig:
Videre er jeg bekymret for kvaliteten på utstyret. Hvis en i tiden framover skal se en eksplosjon på antall ladestasjoner i det offentlige rom så vil jeg tro at utstyret vil forfalle over tid på grunn av uforsiktig bruk, vær og vind og f.eks påkjørsler. Pga det store antallet så vil statistikken jobbe mot sikkerheten. Hvor ligger ansvaret for å sjekke at snøplogen ikke var uheldig og kom borti stolpen og ledningene? Kan det ligge en potensiell dødsfelle der? 220V, 32A og 7040kW biter rimelig godt fra seg når barna leker i nærheten. Hvem har ansvaret for å se at utstyret virker og ikke gir deg støt. Klarer eier å ha oversikt over samt vedlikeholde tusen ladepunkt? Hva med 10 tusen ladepunkt? Hva skjer når kommunen velger å utsette vedlikeholdet? Bare se på hvordan vedlikehold på skolebygg blir neglisjert. Slik jeg har forstått dette fram til nå, så er dette dyrt utstyr og enda dyrere å vedlikeholde. Rapportene her på nett sier at ladestasjonen "ofte" ikke virker.

Dette var mine tanker. Mulig jeg maler "fanden på veggen", men dette er noen av spørsmålene som må løses før elbiler kan ta over som et naturlig førstevalg.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Mircado


Det er bl.a pga slike potensielle problemer at smarte målere, smarte strømnett, combo-ladere og distribuert energi innføres (uten å kunne si hvor relle disse bekymringene faktisk er eller vil bli rundt omkring). Tingene må kunne snakke sammen (og si fra når ting går galt)

--
Think City Zebra

Mismatch

En 10a sikring kan gi 2300 watt, dvs 2,3 kw/ time.

Åtte Leaf- naboer trekker derfor det samme som om hver av dem hadde satt på en 2000 watt panelovn og latt den stå på inntil åtte timer.

Grunn til å frykte? Nope.

Åtte Tesla-naboer vil naturligvis kunne trekke betydelig mer. Men, de vil trolig gjøre det over langt kortere tidsrom.

Det er liten grunn til å tro at srtømforbruket på Tesla blir markert større enn Leaf, det er primært ladingen som går fortere. (Etter at Tesla-folket har installert 32a trefase).

Hvorfor? Fordi "normale" folk kjører maks fem eller ti mil pr dag. Teslaens "tank" er bare større slik at de kanskje en vanlig dag lader fra 65% til 80% istedet for fra 30% til 80%.

Åtte Tesla-naboer blir som om de hadde satt på feks fire ekstra 2000w panelovner, men skrudd dem av etter en time eller to.

Bekymret for dette? Jeg tviler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA