Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Heated wipers

Startet av kjonix, torsdag 26. september 2013, klokken 20:40

« forrige - neste »

Øyvind.h

#45
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:40
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:35
Kan i hvert fall anbefale RainX. Brukte kanskje 20 minutter på å legge det på alle rutene og polere.

Trenger omtrent ikke bruke vindusviskere i regn, og det som er enda mer artig er at regndråpene vasker bort skitten. Det har jeg aldri opplevd på biler før, så jeg tror dette er ene og alene pga RainX.

PS: la ikke på RainX der sensoren sitter, for den kan visstnok gå litt bananas. Men la på sideruter, speil og bakrute. Når jeg så hvor bra det fungerte angret jeg litt på at jeg ikke også tok taket, men det får jeg ta til våren :)

Link til RainX, og hvor får du kjøpt?
Kjøpte et sett med tre eller fem flasker på eBay. Husker ikke nøyaktig pris, men ble nok en del rimeligere enn butikk-kjøp i Norge.

Har aldri brukt RainX før, men det var en tanke som satt seg når jeg hørte at de første Model S` som ble levert i USA ikke hadde gode nok vindusviskere (de var ikke kjappe nok). Tenkte da at jeg skulle prøve dette produktet som så mange anbefalte (og noen advarte mot). Erfaringen er svært god, og dette er noe jeg vil fortsette med. Tror man må legge på ca hver 2. måned på frontruta, for den slites jo litt av viskere/spylevæske etc.

Sideruter/speil og bakrute tar jeg et par ganger i året tenker jeg. Da tipper jeg det går en flaske i året. Jeg har ikke problemer med hoppende viskere som noen har meldt om (ikke spesifikt for Model S, men mer generelt).

Se ca 50 sekunder ut i denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=p1S_Jm_FwM0
Der ser du hvordan vanndråper umiddelbart samler seg og renner av ruta istedenfor å bli liggende som et helt lag utover ruta.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


kristin1

Disse oppvarmede viskerne... Min erfaring så langt er at det nok kan hjelpe til å løsne viskerne fra ruta om de er frosset fast,  men utover dette ser jeg ikke at de hjelper meg så mye.  De siste dagene har vi hatt mellom 5 og 12 minusgrader. Kjørte ca 4 km i snøvær og minus 9 for noen dager siden,  og da måtte jeg ut av bilen to ganger for å fjerne store isklumper. Veldig sjenerende for sikt gjennom frontrute! Kan ikke huske å ha opplevd at ising på viskerne har vært et så påfallende problem på andre biler jeg har kjørt.

I dag: 7,5 km på veien, -5 grader, "rått" vintervær/ litt snø i lufta, lite behov for å bruke viskerne. Forhåndsvarmet bil/ batteri/ viskere godt før jeg kjørte avsted (fjernet is på viskerne før jeg dro. Allikevel var viskerne fulle av is (se bildet) da jeg parkerte bilen.

Hva er deres erfaringer? Blir det bedre av å ikke slå på oppvarmingen av viskerne?

Maartensommer

Forvarmet bil gir varm frontrute.  Dette gjør at snø smelter på ruta.  Det som er synd er at heated wipers slår seg automatisk av etter 15 minutter.  Da fryser det til skikkelig.

LA-Thing

Synes defrosteren fungerer meget bra, og ved å sette viskerne i service posisjon er disse også raskt isfrie. Kan noen ganger se dampen stå fra frontruta.

Men partiet mellom frontrute og under panser er iskaldt. Når viskerne tar returslaget dytter de snø og vann inn i dette rommet, og der fryser det fast. Merket i dag at viskerne ikke gikk helt inn i 'hulen' sin. En halvtime på kjøpesenter med oppvarmet parkeringskjeller gjorde susen, fikk rensket opp hele renna under panseret.

Det hadde vært ideelt med varmekabel her, men for de som har vinterpakke ligger vel denne i underkant av frontruta regner jeg med, ikke nede i gropa?
Drammen, Tesla Model S #2510

FrodeW

Synes også oppvarmede viskere ikke fungerer, måtte fjerne is fra viskerbladene endel ganger idag...

shb

Er jo ikke viskerene som er oppvarmet, det er en liten stripe nederst på ruten som har noen få varmetråder. De hindrer bare at selve viskerbladet ikke fryser fast i ruten. Skal en spare penger er dette en av pakkene jeg ville kuttet ut. PS har ikke noen som sitter i baksete.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Øyvind.h

Anbefaler alle å legge på RainX på rutene(minus akkurat der regnsensoren sitter). Vannet preller av under kjøring, og is og annet på frontruta sklir også mye raskere av.

Resultatet er at jeg opplever at jeg nå svært sjeldent bruker vindusviskerne :)
På onsdag denne uken fjernet jeg for første gang is på viskerne siden jeg fikk bilen i fjor høst....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Zneip

Sitat fra: kristin1 på onsdag 15. januar 2014, klokken 09:47
Kan ikke huske å ha opplevd at ising på viskerne har vært et så påfallende problem på andre biler jeg har kjørt.

Fossilbiler gir masse overskuddsvarme til viskerne fra motoren. Naturlig nok vil dette mangle på alle elbiler. Katta vår er også "sur" på Tesla'n. Ingen vits å sitte på panseret lenger  ;D
Nord Trøndelag | X90D

rklokk

Meget godt fornøyd med denne funksjonen. Har nå ryddet bilen for snø dager i strekk og ser helt klart fordelen av at snø & is forsvinner fra hele arbeidsområdet til viskerne. Den tar dessverre ikke isen som legger seg på toppen av selve viskerne, men den rydder krybben for snø og varmer i tillegg gummien. Funksjonen burde hatt en defrost modus (as is) og en kjøremodus som holder området temperert. Neste app versjon bør også ha mulighet til å skru funksjonen på ved forvarming.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Teslanewbie

Sitat fra: Omnilord på torsdag 26. september 2013, klokken 21:53
Fra manualen:
Avise viskerne Hvis Model S er utstyrt med pakken for kaldt vær (tilleggsutstyr), kan du avise viskerne ved å
trykke på Controls > Cold Weather > Heated Wipers. Denne kontrollen varmer opp viskerne i 15 minutter og slås så automatisk av.


Dette høres lovende ut og er utvilsomt noe jeg kunne hatt bruk for ved tidligere anledninger.

Damp jeg altså vente x antall minutter innen jeg kan kjøre slik at viskerne er avisete slik at de kan brukes under kjøring... Disse må jo aktiveres i bilen og kan ikke styres fra appen.. Har bestilt men ser ikke helt poengen..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jorkus

Sitat fra: rklokk på fredag 17. januar 2014, klokken 09:14
Meget godt fornøyd med denne funksjonen. Har nå ryddet bilen for snø dager i strekk og ser helt klart fordelen av at snø & is forsvinner fra hele arbeidsområdet til viskerne. Den tar dessverre ikke isen som legger seg på toppen av selve viskerne, men den rydder krybben for snø og varmer i tillegg gummien. Funksjonen burde hatt en defrost modus (as is) og en kjøremodus som holder området temperert. Neste app versjon bør også ha mulighet til å skru funksjonen på ved forvarming.
Da tror jeg ikke denne funksjonen fungerer hos meg! området der viskerne ligger blir helt fullpakket av is og snø, og der er ingen forskjell om jeg setter på heated wipers eller ikke...
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

cairnz

Jeg har en liten kost jeg kjøpte fra Rusta for 10,- eller deromkring.

Den har løst alle snø- og is-relaterte på eksisterende bil. Regner med den kommer løse det meste på Model S også. Tar ikke lang tid å fjerne snø og is som ligger rundtomkring heller. Ikke for å rakke ned på noen, men det virker nesten ut fra det som skrives at det er vanlig å bare sette seg inn i nedsnødd bil og kjøre på og satse på at det blir suksess.. noe man legger merke til blant mange som skal ut fra pendlerparkeringer når de kommer fra togreiser også :)
Elbilist

rklokk

Sitat fra: jorkus på fredag 17. januar 2014, klokken 09:49
Sitat fra: rklokk på fredag 17. januar 2014, klokken 09:14
Meget godt fornøyd med denne funksjonen. Har nå ryddet bilen for snø dager i strekk og ser helt klart fordelen av at snø & is forsvinner fra hele arbeidsområdet til viskerne. Den tar dessverre ikke isen som legger seg på toppen av selve viskerne, men den rydder krybben for snø og varmer i tillegg gummien. Funksjonen burde hatt en defrost modus (as is) og en kjøremodus som holder området temperert. Neste app versjon bør også ha mulighet til å skru funksjonen på ved forvarming.
Da tror jeg ikke denne funksjonen fungerer hos meg! området der viskerne ligger blir helt fullpakket av is og snø, og der er ingen forskjell om jeg setter på heated wipers eller ikke...

Hvis jeg legger hånden på det sorte feltet hvor viskerne parkerer er det godt og varmt etter kun noen minutter. Dette er godt nedenfor defrostersonen. Man må fortsatt koste vekk overflødig snø, is må fjernes fra viskerne, krybben renses så godt det lar seg gjøre etc, deretter tar varmesonen seg av resten (som ellers bare ville fryst fast). Jeg kan dog se for meg mange situasjoner hvor dette IKKE vil hjelpe så noen vidunderkur for alle føreforhold er det jo ikke.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Johnny

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. januar 2014, klokken 08:10
Anbefaler alle å legge på RainX på rutene(minus akkurat der regnsensoren sitter). Vannet preller av under kjøring, og is og annet på frontruta sklir også mye raskere av.

Resultatet er at jeg opplever at jeg nå svært sjeldent bruker vindusviskerne :)
På onsdag denne uken fjernet jeg for første gang is på viskerne siden jeg fikk bilen i fjor høst....

Legger man RainX, så er det i utgangspunktet for å ikke bruke vindusviskerene. Problemet er at i lave hastigheter virker det litt for dårlig. Over 50km/t derimot, aldri mer vindusviskere!
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA