Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Heated wipers

Startet av kjonix, torsdag 26. september 2013, klokken 20:40

« forrige - neste »

Hyperstress


Sitat fra: ebbrey på mandag 13. januar 2014, klokken 17:50
Fikk testet heated wipers idag for første gang. Jeg syns det skrur seg av for fort autmatisk. Må da være maks 10 minutter dette står på før det går av. Jeg startet det igjen flere ganger. Det var -9 grader og snøvær. Det ble fortsatt en del isdannelse på viskerne mine som resulterte i 2 kjappe stopp for å ta det bort.

Hmm.. Trodde dette kunne stå på hele tiden. Hvis ikke så høres det nesten ut som bare en "tine frastfrossen visker" funksjon, og ikke noe som har sin misjon ved kjøring(?)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ebbrey

#16
Sitat fra: Hyperstress på mandag 13. januar 2014, klokken 17:59

Sitat fra: ebbrey på mandag 13. januar 2014, klokken 17:50
Fikk testet heated wipers idag for første gang. Jeg syns det skrur seg av for fort autmatisk. Må da være maks 10 minutter dette står på før det går av. Jeg startet det igjen flere ganger. Det var -9 grader og snøvær. Det ble fortsatt en del isdannelse på viskerne mine som resulterte i 2 kjappe stopp for å ta det bort.

Hmm.. Trodde dette kunne stå på hele tiden. Hvis ikke så høres det nesten ut som bare en "tine frastfrossen visker" funksjon, og ikke noe som har sin misjon ved kjøring(?)

Helt enig. Virker mest som en tine-visker-funksjon ja.. Men da bør også dette kunne skrus på via APP.

Det ble ingen is mellom ruta og viskerbladene. Men det bygde seg opp is mellom visker finnene på siden. Som resulterte i bøyd visker som ikke tok godt nok på ruta. Nå blir jeg kanskje ekstra irritert over felter som viskeren "hopper over" på ruta også da..
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Nuvolari

Sitat fra: ebbrey på mandag 13. januar 2014, klokken 17:50
Fikk testet heated wipers idag for første gang. Jeg syns det skrur seg av for fort autmatisk. Må da være maks 10 minutter dette står på før det går av. Jeg startet det igjen flere ganger. Det var -9 grader og snøvær. Det ble fortsatt en del isdannelse på viskerne mine som resulterte i 2 kjappe stopp for å ta det bort.

Var spent på dette. Jeg har ikke vinterpakken og sliter med at det danner seg is på viskerne som dermed ikke fjerner 100% av vannet på ruten etterpå. Det blir endel vannstriper.

Basert på det du skriver høres det ikke ut som heated vipers heller hjelper.

Isåfall hjelper heated vipers kun mot fastfrosne viskere og det opplever jeg ikke som noe problem.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Hyperstress

Merker at jeg irriterer meg over vannstriper når det er is på viskere, eller de er for stive til å viske ordentlig. Begynte derfor å angre på at jeg utelot vinterpakken. Men synd for de som har den da, om den ikke har ønsket effekt.

Flere som har samme eller andre erfaringer som trådstarter med varming av viskere?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

gbzdoc

Er ganske sikker på at mine stod på og varmet sammen med oppvarming via appen i kulda på fjellet.

Satt forøvrig pris på heated wipers og spyledyser også nå de siste to dagene. Her dynger de jo ned veiene med saltsørpe selv om det er 10-12 minusgrader...

(Sist jeg opplevde slik kombinasjon kjørte jeg Avensisen som resulterte i propp ytterst i dysa og null sikt på motorveien.)

Men synes også den burde sytå på konstant når man først sktiverer den. Tullete at den skrur seg av.

Øyvind.h

Tror jkirkebo hadde et par tilfeller hvor oppvarmede viskere fungerte greit.

Ellers kan jeg nevne at oppvarmede spyledyser er tull og tøys. Var nede i -24 når jeg var på fjellet. Spyledysene fungerte feilfritt selv ved disse temperaturene (kom borti spyleknappen ved en feiltakelse rett før jeg skulle kjøre.

Hadde ikke behov for å viske vinduet før jeg nærmet meg Gardermoen. Da var det fortsatt ca -12 (startet i -17). Dysene fungerte feilfritt da også, men det var noen tykke isklumper på viskerne. Men heldigvis ikke så ille at jeg trengte å stoppe for å fjerne isen.

Til dere som har testet service-innstilling på viskerne. Kan det være et alternativ å sette viskerne i service-posisjon når man parkerer om de er nedfrosset, så vil de jo stå midt på ruta og smelte med neste forvarming?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ebbrey

#21
Sitat fra: gbzdoc på mandag 13. januar 2014, klokken 18:17
Er ganske sikker på at mine stod på og varmet sammen med oppvarming via appen i kulda på fjellet.

Satt forøvrig pris på heated wipers og spyledyser også nå de siste to dagene. Her dynger de jo ned veiene med saltsørpe selv om det er 10-12 minusgrader...

(Sist jeg opplevde slik kombinasjon kjørte jeg Avensisen som resulterte i propp ytterst i dysa og null sikt på motorveien.)

Men synes også den burde sytå på konstant når man først sktiverer den. Tullete at den skrur seg av.

Spylervarmen vet jeg ikke hvordan man skrur verken av eller på.. Er denne på hele tiden? Kun sammen med heated wipers? Håper bilen merker minus grader og skrur dette på.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2014, klokken 18:21
Ellers kan jeg nevne at oppvarmede spyledyser er tull og tøys. Var nede i -24 når jeg var på fjellet. Spyledysene fungerte feilfritt selv ved disse temperaturene (kom borti spyleknappen ved en feiltakelse rett før jeg skulle kjøre.

Du har ikke vinterpakken? Hvis ikke er spyler varme tull ja.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Øyvind.h

#22
Har ikke vinterpakken. Men til dagens pris hadde jeg antakelig kjøpt. Kona satt litt baki med datteren vår på vei hjem, og hun hadde nok satt pris på baksetevarme i -17 selv om julehandelen var alt for høy allerede (etter min smak ).

Edit: damn autocorrect. Julehandelen= kupevarmen.

Bare kjøp normal spylevæske, så fryser ikke dysene
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ebbrey

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2014, klokken 18:28
Har ikke vinterpakken. Men til dagens pris hadde jeg antakelig kjøpt. Kona satt litt baki med datteren vår på vei hjem, og hun hadde nok satt pris på baksetevarme i -17 selv om julehandelen var alt for høy allerede (etter min smak ).

Edit: damn autocorrect. Julehandelen= kupevarmen.

Bare kjøp normal spylevæske, så fryser ikke dysene

Hehe. Ja, baksetevarme er det man sitter igjen med egentlig på denne pakken. Godt de reduserte prisen. Har lest noe om varme i dørhåndtakene men husker ikke nå.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2014, klokken 18:21
Til dere som har testet service-innstilling på viskerne. Kan det være et alternativ å sette viskerne i service-posisjon når man parkerer om de er nedfrosset, så vil de jo stå midt på ruta og smelte med neste forvarming?
Dette synes jeg er både et nyttig og konstruktivt forslag, men bør kanskje brukes med vett? Viskerene går vel tilbake til normal stilling automatisk når bilen settes i gir, og da bør de helst ikke være frosset fast og snø mellom visker og panseret fjernet.

Uansett, mine står i servicemodus nå. Skal ta løs i otta i morgen, riktignok ikke i så veldig mange minus men godt forvarmet. Så får vi se hvordan det funker.

ebbrey

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 20:52
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2014, klokken 18:21
Til dere som har testet service-innstilling på viskerne. Kan det være et alternativ å sette viskerne i service-posisjon når man parkerer om de er nedfrosset, så vil de jo stå midt på ruta og smelte med neste forvarming?
Dette synes jeg er både et nyttig og konstruktivt forslag, men bør kanskje brukes med vett? Viskerene går vel tilbake til normal stilling automatisk når bilen settes i gir, og da bør de helst ikke være frosset fast og snø mellom visker og panseret fjernet.

Uansett, mine står i servicemodus nå. Skal ta løs i otta i morgen, riktignok ikke i så veldig mange minus men godt forvarmet. Så får vi se hvordan det funker.

jeg fiklet litt med service instilling idag. Det går ikke ann å sette viskerne i service modus hvis ikke viskerinstillingsspaken er satt i av posisjon. Det går heller ikke ann å skru av service mode uten samme regel. Testet dog kun i park mode. Vet ikke hva som skjer om den er i service mode og man skifter til drive.

En annen ting jeg fant ut idag er at hvis man prøver å viske bort snø fra vindu (1-2cm) pakker snøen seg nede i sporet der viskerne har sin hvileposisjon.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Jejl

Hvis de oppvarmede spyledysene fører til at spylervesken blir litt varmere, så har de absolutt noe for seg. Hvis spylervesken er kaldere enn ca -5 dannes det en isfilm på ruten (samme hvor mange minusgrader sylervesken er beregnet for)hvis frontruta også er under -5 grader.

Hvis spylervesken derimot er varmere, kan spylerveske brukes ved noe kaldere temperatur uten at det blir isfilm på ruta.

Nuvolari

Sitat fra: ebbrey på mandag 13. januar 2014, klokken 21:04
Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 20:52
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2014, klokken 18:21
Til dere som har testet service-innstilling på viskerne. Kan det være et alternativ å sette viskerne i service-posisjon når man parkerer om de er nedfrosset, så vil de jo stå midt på ruta og smelte med neste forvarming?
Dette synes jeg er både et nyttig og konstruktivt forslag, men bør kanskje brukes med vett? Viskerene går vel tilbake til normal stilling automatisk når bilen settes i gir, og da bør de helst ikke være frosset fast og snø mellom visker og panseret fjernet.

Uansett, mine står i servicemodus nå. Skal ta løs i otta i morgen, riktignok ikke i så veldig mange minus men godt forvarmet. Så får vi se hvordan det funker.

jeg fiklet litt med service instilling idag. Det går ikke ann å sette viskerne i service modus hvis ikke viskerinstillingsspaken er satt i av posisjon. Det går heller ikke ann å skru av service mode uten samme regel. Testet dog kun i park mode. Vet ikke hva som skjer om den er i service mode og man skifter til drive.

En annen ting jeg fant ut idag er at hvis man prøver å viske bort snø fra vindu (1-2cm) pakker snøen seg nede i sporet der viskerne har sin hvileposisjon.

Viskerne går tilbake til grunnposisjon når man setter bilen i drive.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Øyvind.h

Sitat fra: Jejl på mandag 13. januar 2014, klokken 21:30
Hvis de oppvarmede spyledysene fører til at spylervesken blir litt varmere, så har de absolutt noe for seg. Hvis spylervesken er kaldere enn ca -5 dannes det en isfilm på ruten (samme hvor mange minusgrader sylervesken er beregnet for)hvis frontruta også er under -5 grader.

Hvis spylervesken derimot er varmere, kan spylerveske brukes ved noe kaldere temperatur uten at det blir isfilm på ruta.
Artig teori. Har aldri noensinne hatt problemer med at spylevæsken lager is på ruta, men vi bruker kanskje forskjellig spylervæske?

Jeg regner med spylevæsken i bilen min holdt minst tosifret antall minusgrader etter en helg ned mot 23-24 minus, og jeg brukte den helt problemfritt i -12. Toppet til og med opp en liten slant som lå i bunn av bagasjerommet før jeg dro for å få plass til reisesenga. Den var ganske tyktflytende, og den toppet jeg opp spylevæsketanken med :)

Jeg lurer også på hvor mye effekt oppvarmede dyser har i praksis når væsken holder kanskje -15, og den spyles på ruten i 100km/t. Må vel kjøles ganske kraftig før den treffer ruten, og ikke minst når den smøres utover ruten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Nuvolari på mandag 13. januar 2014, klokken 21:49
Viskerne går tilbake til grunnposisjon når man setter bilen i drive.

Mine virker ikke slik. Jeg har stort sett viskerne stående på auto, og når jeg setter de i service pos, så går de dit en kort stund etter jeg har gått ut av bilen. Når jeg åpner døren igjen går de tilbake. Fort gjort å glemme...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA