Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riktig plassering av autopass-brikke i frontruta

Startet av rklokk, onsdag 25. september 2013, klokken 13:44

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: TesLars på torsdag 26. september 2013, klokken 15:41
Hvorfor det?
Svaret på det finnes mange steder her er et av dem:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9286.msg121209.html#msg121209

Fjellinjen:
"For å passere gratis i våre bomanlegg er du nødt til å skaffe deg en fritaksavtale.
Med fritaksavtale vil du ikke lenger motta faktura for passeringer i bomanlegg som gir rett til fritak."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hellemann

Sitat fra: rklokk på onsdag 25. september 2013, klokken 14:27
Sitat fra: testO på onsdag 25. september 2013, klokken 14:01
Noen enkel måte å fjerne gamle fester på? Har snart tapetsert hele frontruten med fester nå  ::)

Plasterfjerner er effktivt. Selges på apotek og butikk tror jeg.
Ellers er rødsprit alltid en vinner, men pass på så du ikke "tørker ut" feks dashbord ol.
#2581- kanskje til jul??

toppi

Sitat fra: Griffel på torsdag 26. september 2013, klokken 15:50
Sitat fra: TesLars på torsdag 26. september 2013, klokken 15:41
Hvorfor det?
Svaret på det finnes mange steder her er et av dem:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9286.msg121209.html#msg121209

Fjellinjen:
"For å passere gratis i våre bomanlegg er du nødt til å skaffe deg en fritaksavtale.
Med fritaksavtale vil du ikke lenger motta faktura for passeringer i bomanlegg som gir rett til fritak."

Men hvor er hjemmelen for dette?
Det er ikke påbudt med brikke for andre trafikanter.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Griffel

Sitat fra: toppi på torsdag 26. september 2013, klokken 17:37
Sitat fra: Griffel på torsdag 26. september 2013, klokken 15:50
Sitat fra: TesLars på torsdag 26. september 2013, klokken 15:41
Hvorfor det?
Svaret på det finnes mange steder her er et av dem:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9286.msg121209.html#msg121209

Fjellinjen:
"For å passere gratis i våre bomanlegg er du nødt til å skaffe deg en fritaksavtale.
Med fritaksavtale vil du ikke lenger motta faktura for passeringer i bomanlegg som gir rett til fritak."

Men hvor er hjemmelen for dette?
Det er ikke påbudt med brikke for andre trafikanter.
Rent bortsett fra at det er fornuftig med tanke på at det er bedre at bompenger går til veier enn til unødvendig etterbehandling av bilder. Dette er påpekt av riksrevisjonen.

Klippet fra vegvesenets svar til elektrolux. hele brevet finnes som vedlegg :http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9286.msg121712.html#msg121712
Sitat
Det kan av dette ikke utledes at El biler har rett til fri passering uavhengig av den ordning de enkelte bompengeselskap har for registrering/sjekk av passeringer. Fritak for betaling for elektriske kjoretoy forutsetter AutoPASS-avtale. Etter det vi er kjent med har De ikke en slik avtale. Dermed oppnäs ikke fritak.
Vi kan etter dette dessverre ikke imetekomme Deres klage.
Avslutningsvis gjor vi oppmerksom pä at formalet med tilleggsavgifl er ment ä dekke de ekstra administrative kostnadene som bompengeselskapet fär ved en irregulaer passering.
Tilleggsavgiften er säledes ikke ä betrakte som noen bot eller form for straff
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: toppi på torsdag 26. september 2013, klokken 17:37
Men hvor er hjemmelen for dette?
Det er ikke påbudt med brikke for andre trafikanter.

Det er ikke påbudt for elbil heller, altså trengs ingen lovhjemmel. Men du tilbys en fritaksavtale som gjør at du kan passere gratis, mot å montere AutoPass.

Det er heller ikke påbud om parkeringsur. Men vil du parkere gratis på plasser med tidsbegrensning må du anskaffe et. Uten ur må du betale. Blir samme greia.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

toppi

Sitat fra: Griffel på torsdag 26. september 2013, klokken 17:58
Sitat fra: toppi på torsdag 26. september 2013, klokken 17:37
Sitat fra: Griffel på torsdag 26. september 2013, klokken 15:50
Sitat fra: TesLars på torsdag 26. september 2013, klokken 15:41
Hvorfor det?
Svaret på det finnes mange steder her er et av dem:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9286.msg121209.html#msg121209

Fjellinjen:
"For å passere gratis i våre bomanlegg er du nødt til å skaffe deg en fritaksavtale.
Med fritaksavtale vil du ikke lenger motta faktura for passeringer i bomanlegg som gir rett til fritak."

Men hvor er hjemmelen for dette?
Det er ikke påbudt med brikke for andre trafikanter.
Rent bortsett fra at det er fornuftig med tanke på at det er bedre at bompenger går til veier enn til unødvendig etterbehandling av bilder. Dette er påpekt av riksrevisjonen.

Klippet fra vegvesenets svar til elektrolux. hele brevet finnes som vedlegg :http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9286.msg121712.html#msg121712
Sitat
Det kan av dette ikke utledes at El biler har rett til fri passering uavhengig av den ordning de enkelte bompengeselskap har for registrering/sjekk av passeringer. Fritak for betaling for elektriske kjoretoy forutsetter AutoPASS-avtale. Etter det vi er kjent med har De ikke en slik avtale. Dermed oppnäs ikke fritak.
Vi kan etter dette dessverre ikke imetekomme Deres klage.
Avslutningsvis gjor vi oppmerksom pä at formalet med tilleggsavgifl er ment ä dekke de ekstra administrative kostnadene som bompengeselskapet fär ved en irregulaer passering.
Tilleggsavgiften er säledes ikke ä betrakte som noen bot eller form for straff

Ineressant tråd der ja, og det ser nesten ut som jeg og Elektrolux er en og samme person  :)
Stå på Elektrolux, så får vi håpe både bomringer og autopass blir historie med ny regjering.

Tenk at familier i Oslo som bor like ved hverandre og benytter de samme veiene fort kan ha opptil 30 000 kr i forskjell på sin ekstraskatt til veier og infrastruktur i Oslo. Flott ordning  :o  som jeg fortsetter å protestere imot selv om jeg nå kjører gratis.

Men den diskusjonen kan vi fortsette i nevnte tråd.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

ellinger

Sitat fra: rklokk på onsdag 25. september 2013, klokken 13:44
La oss glemme nosecone diskusjonen et bittelite øyeblikk  :)

Jeg har store problemer med å finne et egnet sted i frontruta hvor signalene slipper gjennom. Har byttet til ny brikke (da jeg trodde den gamle hadde dårlige batterier) men jeg sliter like mye med å komme inn i garasjeanlegget på jobben. Her knyttes adgang opp mot autopassbrikke (driftes av Q-Park).
Ser at Teslaen har et skravert felt til høyre for speilet. I nyere biler er det dette området som slipper signaler gjennom. Likevel virker det ikke. Jeg må vifte med brikken ut sidevinduet for å slippe inn.
I min gamle bil fungerte dette uten problemer.

Virker som vi er godt skjermet mot uønsket stråling i Teslaen vår   8)

Skjønner om diskusjonen vil dreie mot noseconen sin fortreffelighet og det blir kanskje løsningen, men HAR noen en plassering i vinduet som de positivt har fått bekreftet virker? Må hele brikken være innenfor det skraverte feltet? Det kjedelige med dette feltet er jo at brikken blir synlig for fører.

Siden ny brikke ikke er registrert hos Fjellinjen ennå får jeg ingen lyssignaler i bomstasjonene.

Det finnes 2 brikker på markedet.
En som er produsert av Lyng på Røros og en av Qfree i Trondheim. Begge bør/må monteres slik som bildet viser. Dette er info jeg fikk fra Tesla selv.

VigdisA

Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

petersv


Runex

Da var brikken godt forseglet i vanntett mobilpose (fra Europris) og stripset fast bak plast-"grillen" (noseconen). Syntes ellers at plast-"grillen" var litt vel enkel å løsne med fingrene bare ved å dra lett nederst på høyre side (spesielt i etterkant av monteringsjobben). Hvem som helst som vet dette kan jo rykke løs fronten på bilen...

Litt off-topic info:
Målte likesågodt spenningen på 12V-batteriet når jeg endelig kom til. 14,49V. For høyt ifølge enkelte forståsegpåere i USA (jeg lærte i sin tid at riktig ladespenning for blybatterier er 14,4V). Håper ikke den innebygde 12V-laderen tar knekken på det lille vedlikeholdsfrie 12V-batteriet med for høy ladespenning.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

NTesla

Istedet for å stresse med å feste brikken i nose-conen, fungerer det ikke å bare legge den i posen sammen med emergency-kitet til Tesla som ligger i frunken?

Runex

Det KAN fungere, men bilen fungerer som et Faradays bur og vil dempe radiosignalene kraftig. Noen bomstasjoner er ganske kresne, så jeg tror det kan være lurt å få brikken så nær ytterskallet som mulig og litt vekk fra metall. Hvis andre har prøvd med hell å bare legge brikken i frunken er det interessant å høre om det.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

jkirkebo

Sitat fra: NTesla på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 23:40
Istedet for å stresse med å feste brikken i nose-conen, fungerer det ikke å bare legge den i posen sammen med emergency-kitet til Tesla som ligger i frunken?

Det kittet slengte jeg i det rommet under bagasjerommet med en gang...

Jeg stiller meg tvilende til at det går å legge brikken der. Blir nok for mye metall som skjermer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA