Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riktig plassering av autopass-brikke i frontruta

Startet av rklokk, onsdag 25. september 2013, klokken 13:44

« forrige - neste »

rklokk

La oss glemme nosecone diskusjonen et bittelite øyeblikk  :)

Jeg har store problemer med å finne et egnet sted i frontruta hvor signalene slipper gjennom. Har byttet til ny brikke (da jeg trodde den gamle hadde dårlige batterier) men jeg sliter like mye med å komme inn i garasjeanlegget på jobben. Her knyttes adgang opp mot autopassbrikke (driftes av Q-Park).
Ser at Teslaen har et skravert felt til høyre for speilet. I nyere biler er det dette området som slipper signaler gjennom. Likevel virker det ikke. Jeg må vifte med brikken ut sidevinduet for å slippe inn.
I min gamle bil fungerte dette uten problemer.

Virker som vi er godt skjermet mot uønsket stråling i Teslaen vår   8)

Skjønner om diskusjonen vil dreie mot noseconen sin fortreffelighet og det blir kanskje løsningen, men HAR noen en plassering i vinduet som de positivt har fått bekreftet virker? Må hele brikken være innenfor det skraverte feltet? Det kjedelige med dette feltet er jo at brikken blir synlig for fører.

Siden ny brikke ikke er registrert hos Fjellinjen ennå får jeg ingen lyssignaler i bomstasjonene.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Eivind_Bergen

Min autopass brikke fungerer fint og er plassert i det skraverte feltet til høyre for speilet. Har riktignok plassert den slik at hele brikken er innenfor feltet, kan ta ett bilde i ettermiddag om ønskelig.

testO

Det er viktig at feltet på baksiden av brikken som ikke er dekket av tapen er i det skraverte feltet på ruta.
Antennen sitter innenfor dette området! Brikken kan ikke festes med tapen på baksiden av speilet, slik noen foreslår.
Antennen vil da peke feil vei! ;)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

jkirkebo

Sitat fra: rklokk på onsdag 25. september 2013, klokken 13:44
La oss glemme nosecone diskusjonen et bittelite øyeblikk  :)

Jeg har store problemer med å finne et egnet sted i frontruta hvor signalene slipper gjennom. Har byttet til ny brikke (da jeg trodde den gamle hadde dårlige batterier) men jeg sliter like mye med å komme inn i garasjeanlegget på jobben. Her knyttes adgang opp mot autopassbrikke (driftes av Q-Park).
Ser at Teslaen har et skravert felt til høyre for speilet. I nyere biler er det dette området som slipper signaler gjennom. Likevel virker det ikke. Jeg må vifte med brikken ut sidevinduet for å slippe inn.

Det samme må jeg med en TagMaster brikke for å slippe inn i et garasjeanlegg i Fredrikstad. Virker ikke noe sted på innsiden av frontruta eller sidevindu/trekantvindu. Prøvde også GPSen i bilen for å sjekke speedometeret. Ordnet lock på signalene på utsiden, med en gang jeg tok den inn i bilen forsvant alt av signaler. Den har virket bra i alle andre biler.

Model S er tydeligvis svært bra skjermet for slikt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rklokk

Sitat fra: testO på onsdag 25. september 2013, klokken 14:01
Det er viktig at feltet på baksiden av brikken som ikke er dekket av tapen er i det skraverte feltet på ruta.
Antennen sitter innenfor dette området! Brikken kan ikke festes med tapen på baksiden av speilet, slik noen foreslår.
Antennen vil da peke feil vei! ;)

Da er det nok der jeg har gjort feil. Feltet er ikke bredt nok til hele brikken. Jeg limte den vannrett helt inntil speilet og opp mot taket. Jeg har valget mellom å plassere den loddrett eller snu den på hodet slik at denne delen kommer innenfor det skraverte feltet. På hjemmesiden til autopass står det at brikken skal monteres vannrett (står ikke noe om at den ikke kan plasseres opp-ned).

Noen enkel måte å fjerne gamle fester på? Har snart tapetsert hele frontruten med fester nå  ::)
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

rklokk

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. september 2013, klokken 14:22
Sitat fra: rklokk på onsdag 25. september 2013, klokken 13:44
La oss glemme nosecone diskusjonen et bittelite øyeblikk  :)

Jeg har store problemer med å finne et egnet sted i frontruta hvor signalene slipper gjennom. Har byttet til ny brikke (da jeg trodde den gamle hadde dårlige batterier) men jeg sliter like mye med å komme inn i garasjeanlegget på jobben. Her knyttes adgang opp mot autopassbrikke (driftes av Q-Park).
Ser at Teslaen har et skravert felt til høyre for speilet. I nyere biler er det dette området som slipper signaler gjennom. Likevel virker det ikke. Jeg må vifte med brikken ut sidevinduet for å slippe inn.

Det samme må jeg med en TagMaster brikke for å slippe inn i et garasjeanlegg i Fredrikstad. Virker ikke noe sted på innsiden av frontruta eller sidevindu/trekantvindu. Prøvde også GPSen i bilen for å sjekke speedometeret. Ordnet lock på signalene på utsiden, med en gang jeg tok den inn i bilen forsvant alt av signaler. Den har virket bra i alle andre biler.

Model S er tydeligvis svært bra skjermet for slikt...

Ah, og da nærmer vi oss nok nosecone løsningen igjen. Ikke noe problem det så lenge den tåler fukt!
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

mgarm

Legg den i en SousVide vakum pose og vakumer den. Da blir den vanntett :-)

Li-Ion

Lakker den matt sort - og lim den bak speilet på fronruta...
Teslaeier siden 2013 :)

Cronos

Jeg har aldri skjønt hvorfor man trenger brikke...? Man GJØR jo egentlig ikke det...eller?
Det er vel avtalen som teller...?
(Riktignok gjør vel brikken jobben enklere for bomselskapet, men sklitet sjekkes opp mot databasen hvis det ikke lyser for brikke ved passering).
Min brikke fungerer aldri ved passering ved Alnabru, men jeg får registrert rett passering for det.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Flyvern

Sitat fra: Cronos på torsdag 26. september 2013, klokken 10:57
(Riktignok gjør vel brikken jobben enklere for bomselskapet, men skiltet sjekkes opp mot databasen hvis det ikke lyser for brikke ved passering).
Min brikke fungerer aldri ved passering ved Alnabru, men jeg får registrert rett passering for det.
Jeg opplever det samme, intet lys ved passering, men passeringen blir registrert. Dog tar det et par dager før passeringen blir synlig på nettet (Fjellinjen), så da er den sikkert registrert manuelt.
Jeg liker ikke tanken på at det blir ekstra jobb med passeringene mine, så jeg skal plassere brikken i nosecone.
Multi-Rød Model S 85

rklokk

Jeg har nå funnet en plass som fungerer. Tapen festet lengst ned slik at antennedelen dekker der det skraverte feltet er bredest. Pent? Nei!

Takk for alle tips :)
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

RoadRunner

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. september 2013, klokken 14:22
Prøvde også GPSen i bilen for å sjekke speedometeret. Ordnet lock på signalene på utsiden, med en gang jeg tok den inn i bilen forsvant alt av signaler. Den har virket bra i alle andre biler.
Kjører med GPS på telefonen min (og Wase-app). Når telefonen ligger mellom setene virker GPS-mottak :-). Men GSM-modulasjonen slår inn på anlegget :-(.

Har ikke vært istand til å logge passering gjennom bom-ringen med brikken inne. Har sjekket med selskapet og alle passeringer er tolket ut fra reg.nr. - brikken virker når jeg holder den ut av vinduet.
Kommer til å gå for nose-cone plassering når jeg får tid.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

TesLars

Oslo
Black Model S

Griffel

#13
Sitat fra: TesLars på torsdag 26. september 2013, klokken 15:28
Trenger man strengt tatt Autopass-brikke på elbiler?
Ja.
(Men bare dersom du trenger å kjøre gjennom automatiske  bomstasjoner.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TesLars

Sitat fra: Griffel på torsdag 26. september 2013, klokken 15:35
Sitat fra: TesLars på torsdag 26. september 2013, klokken 15:28
Trenger man strengt tatt Autopass-brikke på elbiler?
Ja.
(Men bae dersom du trenger å kjøre gjennom automatiske  bomstasjoner.)

Hvorfor det?
Oslo
Black Model S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA