Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i3 - hva koster den egentlig?

Startet av ethoring, torsdag 19. september 2013, klokken 11:56

« forrige - neste »

ethoring

Hei.

Vurderer min første elbil. Synes i3 virker OK. Den er priset til 237100, men ser at det blir 250000 med levering. Men, regner med dette kun er ett sett dekk. Ser det mangler hurtiglader også. Jeg tenker at en ikke skal gå amok på ekstrautstyrslista hvis en kjøper billig pendlebil. Så hva kan man realistisk sett få til en i3 for? Med 2 sett dekk og hurtiglading?

ethoring

Kires

2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Mr.Zero

Hvis ønsket er en billig pendlerbil, hadde jeg gått for en trilling. 200.000,- inkl ALT :o
Seff er den både enkel, rar og snodig, men det er nok den bilen som bruker minst strøm samt at den har velprøvet teknologi. Faren for verkstedbesøk er minimal! Eneste en bør gjøre er å investere i et sett senkefjærer og ei elbil-dunjakke 8).
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 20. september 2013, klokken 23:36
Hvis ønsket er en billig pendlerbil, hadde jeg gått for en trilling. 200.000,- inkl ALT :o
Seff er den både enkel, rar og snodig, men det er nok den bilen som bruker minst strøm samt at den har velprøvet teknologi. Faren for verkstedbesøk er minimal! Eneste en bør gjøre er å investere i et sett senkefjærer og ei elbil-dunjakke 8).

Hvorfor ikke en e-UP i steden? 182.700,- og en mye nyere konstruksjon med mye mer utstyr som standard.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Zero

Den prisen du oppgir er uten leveringsomkostninger på snaue 10 lapper. Videre må du ha vinterhjul. Den har ikke chademo hurtiglademulighet samt at teknologien ikke er så velprøvd som på trillingen og leifen. Når det er sagt, er bilen en artig liten 4-seter med mye bra utstyr og som sikkert vil selge godt.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

bjornstr

Jeg var interessert i denne en måneds tid siden. Fikk beskjed om at vinterhjula kom til å komme på ca 25000. Etter mye regning har jeg nå endt opp med å bestille en ribba model s isteden. :)

TS

Sitat fra: bjornstr på søndag 22. september 2013, klokken 20:26
Jeg var interessert i denne en måneds tid siden. Fikk beskjed om at vinterhjula kom til å komme på ca 25000. Etter mye regning har jeg nå endt opp med å bestille en ribba model s isteden. :)

Det var et godt valg :D
Så sparer du også et par tusen på vinterdekkene ( eller 8000 om du velger Pirellidekkene)  ;)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

bjornstr

Jepp. Regnestykket ville sett helt annerledes ut om jeg hadde bodd i oslo. Da hadde jeg nok helt klart gått for i3. Bor såpass langt unna og pendler til oslo+kjøring i jobb, så den ekstra kostnaden var verdt det for å slippe å være redd for om jeg kommer hjem eller ikke. :)

ethoring

#8
Takk for alle svar!

Ut fra prislista ser jeg at jeg kunne ha betalt 251 400, hvis en kun legger til frakt samt en (etter min mening obligatorisk) oppgradering til DAB+ radio. Må man virkelig ut med 25 000 kr for 4 dekk på felg?

Å gå opp til Model S kunne vært fristende (har faktisk vært å prøvekjørt). Men den blir av flere grunner et for dumt valg for meg. Den blir såpass dyr at jeg måtte solgt A6en, men den er uunnværlig med sin quattro, hengerfeste og rekkevidde.

Trillingene synes jeg blir for simple. Skal ikke rakke ned på de utseendemessig, forfengelig skal man ikke være, men jeg setter komfort høyt og da faller de litt gjennom. e-UP er et godt forslag, VW er gode på ergonomi og komfort. Liker at mye er inkludert og at det er en beskjeden ekstrautstyrsliste. Tipper dekk og felger bør komme på vesentlig mindre enn 25000 også... Hadde vært interessant å se prisene på e-Golf også :-)

@ethoring

TS

Sitat fra: ethoring på fredag 27. september 2013, klokken 19:08
Takk for alle svar!

Ut fra prislista ser jeg at jeg kunne ha betalt 251 400, hvis en kun legger til frakt samt en (etter min mening obligatorisk) oppgradering til DAB+ radio. Må man virkelig ut med 25 000 kr for 4 dekk på felg?

Å gå opp til Model S kunne vært fristende (har faktisk vært å prøvekjørt). Men den blir av flere grunner et for dumt valg for meg. Den blir såpass dyr at jeg måtte solgt A6en, men den er uunnværlig med sin quattro, hengerfeste og rekkevidde.

Trillingene synes jeg blir for simple. Skal ikke rakke ned på de utseendemessig, forfengelig skal man ikke være, men jeg setter komfort høyt og da faller de litt gjennom. e-UP er et godt forslag, VW er gode på ergonomi og komfort. Liker at mye er inkludert og at det er en beskjeden ekstrautstyrsliste. Tipper dekk og felger bør komme på vesentlig mindre enn 25000 også... Hadde vært interessant å se prisene på e-Golf også :-)

@ethoring

Dersom det ikke er tungtveiende grunner til å kjøpe elbil nå, ville jeg ha vurdert å reservere en Tesla Model X 4x4 om jeg hadde dine behov. Tipper den starter på 600 i 85kwh versjon. Hengermuliget skal det bli. Sannsynligvis langt bedre enn Quattro (ialle fall potensialet , kommer an på hvordan de programmerer den)
Rekkevidde burde ikke være noe problem. Regner med at det meste av Norge er dekket av SC innen du får den.
Da får du i pose og sekk om 1,5 - 2år .
Mange av oss har ventet 3-4år på Model S :-[

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

ethoring

#10
SC? Supercharger?

Grunnen til å kjøpe nå er først og fremst at det renner ut 3-4000 kr måneden mellom fingrene mine i diesel og bompenge-kostnader, kroner som kunne ha dekket nedbetaling på en rimelig 200K-elbil.

Rådet ditt om Model X er absolutt verdt å tenke på det :-) Det er noe som frister veldig med å få skaffet seg en "1,5-million-kroners-bil" uten å betale en million til staten i avgifter. Det som taler imot er vel at jeg ikke trenger en svær 7-seter t/r jobb til daglig. På langturene med mye bagasje, hvor Model Xen hadde kommet til sin rett, har jeg fra før en A6 som gjør den jobben ypperlig. Så rent økonomisk så er det fornuftig å gi A6en et langt liv med beskjeden kjørelengde, mens hverdagsslitasjen t/r jobb kan gjøres med en billig liten boks som er lett å lukeparkere.

Edit 29. sept: etter å ha tenkt litt på dette, la jeg i gårnatt inn en reservasjon på model X :-) Da er det bare å vente i spenning til 2015!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA