Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

S60 specs

Startet av Cobos, mandag 16. september 2013, klokken 22:00

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Faktisk så vil 5% mer vekt ha litt å si ift forbruk. Jeg hadde f.eks en honda civic for noen år siden, med meg og litt bagasje brukte jeg alltid 0,48 på en spesiell strekning (48 mil lang og flere målinger så ganske nøyaktig), når samboer, ett barn og ei vogn pluss litt bagasje ble med i tillegg lå forbruket konsekvent på 0,51 på samme strekke. I vektøkning utgjøre bagasje pluss ekstra passasjerer ca 90 kg på en bil som veide ca 1100 inkl meg så litt mer enn 5% da.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Veggen

Min P85+ med panotak er også registrert med 0kg taklast.
Er det noen som har noe annet i sine reg.  papirer?

TesLars

Merkelig at det står 0kg taklast - er muligens feil, men greit å få det rettet opp.

Noen som har kontaktet TM eller biltilsynet om dette?
Oslo
Black Model S

tomrh

Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. september 2013, klokken 11:32
Kan det være en litt annen elektromotor i S60?
S85 og P85 har ulike motorer ihvertfall, se siste innlegg her til gimp_dad: http://www.teslamotors.com/it_CH/forum/forums/same-motor-all-ms
Men det hevdes at S60 og S85 har samme motor, bare at det er strømtrekket fra batteriet som begrenser effekten i S60. Grunnen at jeg tenkte på motoren er at i 2013 i-MiEV har de fått litt lengre rekkevidde enn 2012-modellen, hovedsaklig gjennom å optimalisere motoren. Vekta på bilen er fortsatt den samme.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. september 2013, klokken 12:27
S85 og P85 har ulike motorer ihvertfall, se siste innlegg her til gimp_dad: http://www.teslamotors.com/it_CH/forum/forums/same-motor-all-ms

Trodde dette var en myte basert på motoren til Roadster Sport? Det er i alle fall konklusjonen jeg har sett i alle andre tråder som tar opp dette emnet.

En ting er å hånd-tvinne noen få Roadstermotorer, noe annet blir det med alle de tusener av MSP'er :p
Model S 85D

sindrej

Ser min S85 også har 0 i taklast  ???  WTF!  Mulighet for takbøyler var jo en stor medvirkende årsak til å velge pano.

Cobos

En rask titt på en annen bil hos vegvesenet som er en S85 eller P85 tilsier at de mener S60 er 101kg lettere enn de andre og dermed har S60 større lovlig nyttelast enn S85.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Cowboystrekk

Sitat fra: Cobos på tirsdag 17. september 2013, klokken 13:12
En rask titt på en annen bil hos vegvesenet som er en S85 eller P85 tilsier at de mener S60 er 101kg lettere enn de andre og dermed har S60 større lovlig nyttelast enn S85.

Cobos
Hurra! Noen "store" fordeler for 60-gjengen fremfor 85-gjengen i tillegg til pris og noen steder lavere forsikring :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lanber

Det forklarer i så fall hvorfor en S60 bruker mindre energi enn en S85, tenkte det hadde noe med kjemi å gjøre men med lavere vekt vil forbruket bli lavere. Med regenerering går det 50% tapt av den energien du "høster" ved å bremse på gassen. 

Sitat fra: Cobos på tirsdag 17. september 2013, klokken 13:12
En rask titt på en annen bil hos vegvesenet som er en S85 eller P85 tilsier at de mener S60 er 101kg lettere enn de andre og dermed har S60 større lovlig nyttelast enn S85.

Cobos

cairnz

står det samme når jeg nå sjekket audien og periodisk kontroll, selv om den har takrails.. tipper det i utgangspunktet står 0kg på alle personbiler


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Elbilist

Cowboystrekk

Sitat fra: Lanber på tirsdag 17. september 2013, klokken 13:53
Det forklarer i så fall hvorfor en S60 bruker mindre energi enn en S85, tenkte det hadde noe med kjemi å gjøre men med lavere vekt vil forbruket bli lavere. Med regenerering går det 50% tapt av den energien du "høster" ved å bremse på gassen. 

Sitat fra: Cobos på tirsdag 17. september 2013, klokken 13:12
En rask titt på en annen bil hos vegvesenet som er en S85 eller P85 tilsier at de mener S60 er 101kg lettere enn de andre og dermed har S60 større lovlig nyttelast enn S85.

Cobos
Mulig jeg har litt tungt for det men forstod ikke helt innlegget ditt ;) Regen henter tilbake ca 85% av energien såfremt batteriet har driftstemp, i utetemp på 15-30 C vil det ut ifra hva jeg har lest ha full regen med en gang. Jeg tipper vekta er den store og avgjørende faktoren. Om anbefalt dekktrykk er likt for 60 og 85 vil noe høyere trykk ift vekt gi lavere rullemotstand på 60 som også kan bidra litt.

Ut ifra hva de rapporterer i tråden om livstidsforbruk ser det ut som om 60-eierne har merkbart lavere forbruk enn 85\P. Mulig fordi P-gutta er litt hissigere og kjører med 21" og ;) Denne karen viser at oppgitt rekkevidde er fullt mulig: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13310-Lifetime-Average-Wh-mi/page39 legg merke til den siste turen hans som anslår rekkevidde på 50 mil...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lanber

Regenerering får tilbake en viss %, så er det tap i å lade opp batteriet, samme tapet får man på utlading og til slutt er det tap i motor ved forbruk igjen.  Totalt får du igjen ca 50% av energien du omdannet fra fart til du utnytter den som fart igjen

glaserud

Sitat fra: TesLars på tirsdag 17. september 2013, klokken 11:49
Håper noen får en avklaring på 0kg taklast(?!?!).

Hvis dette er tilfellet kommer jeg til å få 60-tallet fjernet fra bilen.

85kW m pano har også 0kg taklast.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Veggen

Sitat fra: Veggen på tirsdag 17. september 2013, klokken 11:59
Min P85+ med panotak er også registrert med 0kg taklast.
Er det noen som har noe annet i sine reg.  papirer?

En liten presisering:
I papirutgaven av vognkortet står det ingenting om taklast, men i  Bil og Henger appen står det 0kg.
Ser også at flere av mine tidligere biler er oppført med 0kg i appen, så det er nok bare en indikasjon på manglende opplysninger.

Anew

Sitat fra: Veggen på tirsdag 17. september 2013, klokken 21:44
Sitat fra: Veggen på tirsdag 17. september 2013, klokken 11:59
Min P85+ med panotak er også registrert med 0kg taklast.
Er det noen som har noe annet i sine reg.  papirer?

En liten presisering:
I papirutgaven av vognkortet står det ingenting om taklast, men i  Bil og Henger appen står det 0kg.
Ser også at flere av mine tidligere biler er oppført med 0kg i appen, så det er nok bare en indikasjon på manglende opplysninger.
Ser sånn ut. Tok en prat med en kompis (Google), som ga meg denne linken:
http://elbil.no/wiki/Leaf:Takstativ

Står det ingenting i vognkortet, så kan du laste "sånn passe mye" på taket.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA