Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading vs normallading

Startet av edan, mandag 16. september 2013, klokken 08:59

« forrige - neste »

edan

Jeg har erfart flere ganger at hurtiglading til 80% ikke gir like mye strøm på batteriet som normallading til 80%.

Normallading til 80% gir 10 av 12 streker på batteriet, mens hurtiglading til 80% gjerne gir 8-9 streker.

Andre som har erfart dette? Hva kan det skyldes? Får en følelse at hurtiglading ikke gir samme "strømkvaliet" og rekkevidde som normallading...
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

el-snorre

Det høres rart ut. Hvor/På hvilke hurtigladere er det du opplever dette? Tenker umiddelbart at det er hurtigladeren som da viser/rapporterer feil, uten at jeg ser noe logisk grunn for det.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

gbzdoc

Har SOC meter i bilen min, og kan i hvert fall raportere at 80% på laderen ikke er 80% på SOC meter i bilen.

Synes også de første 10% som forsvinner etter hurtiglading forsvinner vesentlig fortere enn ved normallading. (Men det er ikke vitenskaplig dokumentert. ;-)

eivisa

Har alltid 10 streker ved hurtiglading og normal lading.  Kjørt over 50000km..
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Griffel

#4
Sitat fra: edan på mandag 16. september 2013, klokken 08:59
Jeg har erfart flere ganger at hurtiglading til 80% ikke gir like mye strøm på batteriet som normallading til 80%.

Normallading til 80% gir 10 av 12 streker på batteriet, mens hurtiglading til 80% gjerne gir 8-9 streker.

Andre som har erfart dette? Hva kan det skyldes? Får en følelse at hurtiglading ikke gir samme "strømkvaliet" og rekkevidde som normallading...

Kvaliteten på strømmen er nok den samme.
Sitat fra: Griffel på onsdag 11. september 2013, klokken 16:20
Et batteri er ikke en tank men en kjemiprosess. Hurtiglading skjer med høyere spenning enn somlelading, på grunn av treghet i kjemien varsler batteriet høyere spenning tidligere når ladespenningen er høy enn når den er lavere. Batter "tror" det er mer oppladet enn det egentlig er.
Et bilde av dette ble bruk av en annen tidliger. Skum i ølglasset, fyller du rask blir glasset fullt av skum.

Batterinivå er ikke like enkelt å måle som en tank, det er algoritmer i ladesystemet blandet med måling av strøm og spenning som angir nivå. Så spørs det hvor gode de er å estimere innhold i batteri.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jsa061

På ABB sine ladere er 80 % ikke det samme som 80% lading ved kabel - min erfaring etter ørten ladinger.

edan

@elsnorre: Jeg har opplevd dette på samtlige av de tre av ABBs ladere som jeg har brukt i Bergensområdet: Fjøsanger, Knarvik og Oppedal.

Hvis jeg avbryter ladingen når ladestasjonen viser 80% har det vært markant mindre strøm på batteriet (ifølge strekene i dashbordet) enn når jeg lader til 80% hjemme.

Det kan naturligvis skyldes at "fyllingsgraden" som laderen viser ikke stemmer eller er kalibrert på samme måte som indikatoren i bilen.

Jeg synes også indikatoren på ladestasjonen viser påfallende mye strøm igjen på batteriet når jeg starter lading. Når det f.eks er to streker igjen på dashbord-indikatoren, starter ABB-laderen gjerne med å agi at det er 38% strøm igjen på batteriet. Altså mer enn indikatoren i Leafen skulle tilsi.

Men dette kan selvsagt også skyldes at Nissan har laget en ikke-lineær skala og reserverer mer strøm igjen "i bunnen" av batteriet for å gi sjåføren en god opplevelse av at "det var jo nok strøm til å komme hjem likevel"...
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Øyvind.h

Er ikke dette fordi laderen beregner 80% av 80% (som er grensen for hvor langt de hurtiglader?) Dvs når laderen sier 100%, så har du ca 10 streker om 80%.

Lader du til laderen sier 80% har du dermed 64%?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kjbu

Jeg har ladet min Tekna flere ganger på ABB sin lader på Alna i Oslo.
Lader jeg til 85% på hurtiglader, så står det 85% i dashboard (EuroLeaf viser % i tillegg til streker).

Merker heller ingen forskjell i kjørelengde når jeg lader på ABB sin hurtiglader, kontra hjemmelading med "kladd".

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

el-snorre

Etter å ha spurt ABB, har jeg fått følgende svar:
The ABB fast charger follow the official CHAdeMO protocol (as most other manufacturers do). Within the CHAdeMO specification the State-Of-Charge (SOC) is obtained from the vehicle and the charger displays this value on the screen. So basically ABB has no influence on the value which is displayed. Because we depend on this value obtained from the car it is basically a problem of the Nissan Leaf if the value displayed is not the real state of charge.
We do not know if this is a deliberate choice of nissan to communicate a different value to the charger. So far we have not heard about this "feature" with other cars like the Mitsubishi iMiEV.


Så da får vi spørre Nissan om de vil komme med en kommentar også.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

grenborg1

Jeg har brukt ABB-laderen på Flå. Den ser ut til å oppføre seg slik Øyvind.h beskriver. Hvis den stopper på 90% ser jeg ut til å ha 0,9 * 0,8 = 0,72 = 72 % på bilen. Det stemmer i hvert fall med antall streker. Jeg kan sjekke neste gang jeg er der.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

BE

Det samme opplever jeg. Hurtigladeren starter gjerne med en SOC som stemmer, men når hurtigladeren viser 80% er det et godt stykke fra 80% i bilen.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

reptil

Kort spm da: dere har ikke på timer e.l som sier 80% lading? Usikker også på om hurtiglader skal bry seg med det, men hvisomatte den oppfører seg slik normallading gjør ift det så angir jo den tid etc til lading er ferdig mot 80%
Svart Leaf Acenta

jsa061

Smart tips, skal se på den neste gang jeg hurtiglader.

reptil

Evt trykke på overstyringsknappen for timer-lading og se hva som skjer :)
Svart Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA