Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny elbil

Startet av Truman, torsdag 29. mai 2008, klokken 11:09

« forrige - neste »

Truman

Denne virker jo interessant ut, og kommer forholdsvis snart på markedet:

http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=32433&tid=

cra

Ja, den ser jo absolutt spennende ut, den!

Med 80% lading på en halvtime og et utbredt ladenett kan det faktisk gå an å reise litt med den også. Bare synd et selikt ladenett ikke lar rseg bygge ut over natten.

Her har foresten elbil-produsentene en jobb nå gjøre; de må komme fram til en felles platform for slik hurtiglading, slik at det blir letter e å tygge ut ETT nett for lading, og ikke et for hvert bilmerke!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Leser en mellom linjene, tror jeg dette blir en dyr bil. Tror norske impotøren vil presse prisen opp mot og desverre over smertegrensen til alle bortsett de rikeste.

Bare se hva de har gjort med Tesla. I Norge er slike biler totalt avgiftsfrie, men forhandleren vil likevel ha like mye som i resten av Europa. Den momsen andre land krever, går rett i lomma på forhandleren i Norge.  >:(

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#3
Sitat fra: cra på torsdag 29. mai 2008, klokken 12:11
Her har foresten elbil-produsentene en jobb nå gjøre; de må komme fram til en felles platform for slik hurtiglading, slik at det blir letter e å tygge ut ETT nett for lading, og ikke et for hvert bilmerke!

Se forøverig http://elbil.no/forum/index.php?topic=698.msg5215#msg5215

Sitat fra: elektrolux på torsdag 29. mai 2008, klokken 12:29
Leser en mellom linjene, tror jeg dette blir en dyr bil. Tror norske impotøren vil presse prisen opp mot og desverre over smertegrensen til alle bortsett de rikeste.


Ja det er nok slik at pris styres av forholdet mellom tilbud og etterspørsel, og de som tilbyr ønsker på optimalisere fortjenesten. Men dette er ikke helt det samme som å få momsen rett i lomma.

I artikkelen som innleder denne strengen, sier Bernt Jessen hos Mitsubishi
"Vi skal bli den første bilimportør med serieproduserte elektriske biler på programmet i Norge."

De er vel strengt tatt litt sent ute til å kunne bli først, en annen ting er jo at de som var de første sluttet etter en stund.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Sitat fra: elektrolux på torsdag 29. mai 2008, klokken 12:29
Leser en mellom linjene, tror jeg dette blir en dyr bil. Tror norske impotøren vil presse prisen opp mot og desverre over smertegrensen til alle bortsett de rikeste.

Bare se hva de har gjort med Tesla. I Norge er slike biler totalt avgiftsfrie, men forhandleren vil likevel ha like mye som i resten av Europa. Den momsen andre land krever, går rett i lomma på forhandleren i Norge.  >:(



Om iMiEV blir en dyr bil eller ei vet jeg ikke, men Tesla er helt kurant priset i Norge sammenlignet med resten av Europa. Det man finner på Finn.no nå er den europeiske prisen på 100 000 Euro for de 250 første Europeiske Signature Edition bilene. Prisen på 100 k Euro oppgitt hos Tesla er uten moms som er standard måte å oppgi priser på i USA (for alle mulige varer).

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

hens

Et hurtigladesystem er ikke noe problem, 400 volt trefas er meget godt utbygget i alle industribygg og større elforbrukere.
En hurtiglader i bilen vil hente mye energi fra en ordinær 32A 400voltkontakt
En stasjonær omformer med variabel utspenning er en litt mer kostbar affære, men enkelte politikere snakker stadig om "Hydrogenveien".
Da blir finansiering av ladestasjoner litt smuler på brødfjelen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: Cobos på torsdag 29. mai 2008, klokken 21:19
Tesla er helt kurant priset i Norge sammenlignet med resten av Europa. Det man finner på Finn.no nå er den europeiske prisen på 100 000 Euro for de 250 første Europeiske Signature Edition bilene. Prisen på 100 k Euro oppgitt hos Tesla er uten moms som er standard måte å oppgi priser på i USA (for alle mulige varer).

Jeg snakket med den engelske salgsrepresentanten, og fikk inntrykk at 99000 Euro var prisen i Europa. Normalt prises ikke biler uten moms i Europa.

Han fortalte videre at denne modellen hadde utstyr for 25000 USD, og at den dermed tilsvarte en 125000 USD bil. I europa priser de den til 150000 USD. Slikt sett blir det ca 750000 NOK, og Norske impotøren kan godt ta 50 000 NOK i avanse.

Men bilen ble plutselig 300 000 NOK dyrere enn den som såvidt var innen rekkevidde til 99000 USD + frakt og 1300 kr i vrakpant.

Tror også jeg nøye ville undersøkt pris i Danmark, eller annet land med høy moms for import derfra.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Cobos

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. mai 2008, klokken 10:58
Jeg snakket med den engelske salgsrepresentanten, og fikk inntrykk at 99000 Euro var prisen i Europa. Normalt prises ikke biler uten moms i Europa.

Han fortalte videre at denne modellen hadde utstyr for 25000 USD, og at den dermed tilsvarte en 125000 USD bil. I europa priser de den til 150000 USD. Slikt sett blir det ca 750000 NOK, og Norske impotøren kan godt ta 50 000 NOK i avanse.

Men bilen ble plutselig 300 000 NOK dyrere enn den som såvidt var innen rekkevidde til 99000 USD + frakt og 1300 kr i vrakpant.

Tror også jeg nøye ville undersøkt pris i Danmark, eller annet land med høy moms for import derfra.
Jepp Signature Edition har "alt" ekstrautstyr de kan tilby og er nok dermed litt dyrere enn det som blir "standard" i Europa. Poenget med med eller uten moms er at amerikanere ikke er vant til at det skal med og på direkte spørsmål om dette på Tesla sin blog svarer de at alt de har oppgitt er uten moms.
Jeg er helt enig i at det relativt store tillegget fra USA til Norge var en stor strek i regningen min også og gråimport blir nok et problem for Tesla. Spesielt for meg som venter på Tesla sin Whitestar.
Det Tesla bruker som argument er at sammenligner man med Porsche (som jo er relativt kurrant for Roadsteren) er den laget i Tyskland og koster omtrent 70% av den tyske prisen i USA. Jeg har sjekket selv og det stemmer faktisk, forstå det den som kan. Dermed hvis Whitestar blir en god pakke og er priset vettugt i USA vil nok jeg ihvertfall sjekke hvordan gråimport vil ende opp i pris sammenlignet med å kjøpe i Norge.

Det vi må håpe på når det gjelder iMiEV er at de setter en fellespris i Europa og pga gode vilkår for elbiler i Norge blir den relativt sett ganske billig. På en tilsvarende bil i størrelse og nytte som en Golf utgjør uansett avgift og MVA ikke allverden av forskjell så direkte råbillig tviler jeg på at den blir med Li-ion batteri.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Mollerup

Sitat fra: elektrolux på torsdag 29. mai 2008, klokken 12:29
Leser en mellom linjene, tror jeg dette blir en dyr bil. Tror norske impotøren vil presse prisen opp mot og desverre over smertegrensen til alle bortsett de rikeste.

I denne artikkelen oppgis prisen på Mitsubishi i til £15000 i Storbritannia, dvs ca kr 150 000,-. Det kan vel ikke stemme?
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Cobos

Det høres rimelig kurant ut det, tipper det betyr den koster rundt 220 000i Norge. Merk at du nå sammenligner med prisen på en norsk Think laget i Norge solgt i England. Ja det er riktig at den er billigere etter at man har fraktet den over Nordsjøen.
Hva det er som gjør at ikke noen som selger Elbiler virkelig vil drepe dinosaurjuice markedet skjønner ikke jeg. Kan ikke tenke meg at lønninger og eller andre norgesspesifikke utgifter er så mye større i Norge enn f.eks. England??

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

elektrolux

Sitat fra: Mollerup på onsdag 30. juli 2008, klokken 17:55
I denne artikkelen oppgis prisen på Mitsubishi i til £15000 i Storbritannia, dvs ca kr 150 000,-. Det kan vel ikke stemme?

Høres meget lovende ut, og med VAT fratrukket er vi nede på en sum som er levere enn det gode, men gamle PSA biler går for i dag.

Kanskje vanlige folk likevel kan få seg en billig elbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

TU:
http://www.tu.no/samferdsel/article178587.ece

"Det som kan bli Think Citys tøffeste konkurrent er på full fart fra Japan."

Full fart og full fart ? de må jo nesten få starte produksjonen først.



Prisen er i første omgang satt til tre millioner japanske yen som tilsvarer 153.000 kroner. 
Mitsubishi melder at dette er en foreløpig prislapp som like gjerne kan bli mindre når serieproduksjonen er i gang og bilen skal ut på verdensmarkedet om et drøyt år. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Sweet, men jeg tviler sterk på prisen.

Det er som regel ingen bil som selges billig i Norge.

Begrepet "verdens rikeste land" har noen negative konsekvenser.

Kan gjerne kjøpes fra England.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Catalyzator

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Boogie

Det er tidligere antydet at prisen i UK kommer til å ligge på ca £ 20 000,-

Jeg har vært i kontakt med "moder-selskapet" i Japan, og da fikk jeg beskjed om at bilen kommer ut i Japan først i 2010.
De hadde ingen planer om lanseringsdato utenom Japan enda (offisielt).

Så de 2000 bilene som de skal produsere neste år blir vel mest prøvekluter for hjemmemarkedet.

Men jeg håper den kommer tidligere. De er jo i konkurranse med Subaru, og de sies å skulle komme med sin bil i 2009....
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA